Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 10 2024. gada 11. aprīlī (prot. Nr. 98, 18. p., lēmums Nr. 1193) Grozījumi Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada 24. augusta saistošajos noteikumos Nr. 7 "Par brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā"Izdoti saskaņā ar Pašvaldību likuma Izdarīt Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada 24. augusta saistošajos noteikumos Nr. 7 "Par brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā" (Latvijas Vēstnesis, 2023, Nr. 175) šādus grozījumus: 1. Svītrot 4.1. apakšpunktu; 2. Svītrot II nodaļu. Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Stecs
Paskaidrojuma raksts
|
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
Saistošo noteikumu projekta "Grozījumi Rēzeknes
valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada 24. augusta
saistošajos noteikumos Nr. 7 "Par brīvprātīgās
iniciatīvas pabalstiem Rēzeknes valstspilsētas
pašvaldībā"" mērķis ir atteikties no pabalsta
jaundzimušā aprūpei.
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada 24. augusta saistošo noteikumu Nr. 7 "Par brīvprātīgās iniciatīvas pabalstiem Rēzeknes valstspilsētas pašvaldībā" II nodaļa paredz pabalstu jaundzimušā aprūpei. Pabalsts jaundzimušā aprūpei ir paredzēts, lai sniegtu vienreizēju materiālu atbalstu jaundzimušā bērna vajadzību nodrošināšanai. Tiesības saņemt pabalstu jaundzimušā aprūpei ir personai, ja tās deklarētā pamata dzīvesvieta ne mazāk kā pēdējos 12 mēnešus pirms bērna piedzimšanas, un jaundzimušā bērna pirmā un vienīgā deklarētā pamata dzīvesvieta ir Rēzeknes valstspilsētas administratīvajā teritorijā. Pabalsta apmērs: 1) vecākam, ja viena no vecākiem deklarētā pamata dzīvesvieta ne mazāk kā pēdējos 12 mēnešus pirms bērna piedzimšanas ir Rēzeknes valstspilsētas administratīvajā teritorijā: par pirmo bērnu un otro - 125 euro apmērā, par trešo un nākamajiem 250 euro apmērā; 2) vecākam, ja abu vecāku deklarētā pamata dzīvesvieta ne mazāk kā pēdējos 12 mēnešus pirms bērna piedzimšanas ir Rēzeknes valstspilsētas administratīvajā teritorijā, bērna mātei, ja bērna dzimšanas reģistrā nav ierakstītas ziņas par bērna tēvu, adoptētājam un aizbildnim: par pirmo un otro bērnu - 250 euro apmērā, par trešo un nākamajiem bērniem - 500 euro apmērā. Pabalsts jaundzimušā aprūpei ir Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības brīvprātīgās iniciatīvas pabalsts. Lai atbalstītu jaundzimušo ģimenes, valsts pamatojoties uz Ministru kabineta 2009. gada 22. decembra noteikumiem Nr. 1546 "Noteikumi par bērna piedzimšanas pabalsta piešķiršanas un izmaksāšanas kārtību" izmaksā vecākam vienreizēju bērna piedzimšanas pabalstu 421,17 euro apmērā. Līdz ar to, jaundzimušā bērna vecāks sakarā ar bērna piedzimšanu materiāli tiek atbalstīts arī valstiskā līmenī. Pašvaldību likuma 5. panta pirmā daļa nosaka, ka pašvaldība savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs var brīvprātīgi īstenot iniciatīvas ikvienā jautājumā, ja tās nav citu institūciju kompetencē un šādu darbību neierobežo citi likumi. Šā panta otrā daļa nosaka, ka brīvprātīgo iniciatīvu izpildes kārtību nosaka un finansējumu nodrošina pašvaldība. Šā panta trešā daļa nosaka, ka brīvprātīgās iniciatīvas plāno un finansējumu to izpildei nodrošina, ja tas netraucē pašvaldības kompetencē esošo autonomo funkciju un deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildei. Ņemot vērā to, ka brīvprātīgās iniciatīvas pabalsts uzliek slogu pašvaldības budžetam, kas var traucēt pašvaldības kompetencē esošo autonomo funkciju un deleģēto pārvaldes uzdevumu izpildei, kā arī pamatojoties uz Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes 29.02.2024. lēmumu Nr. 1137 "Par budžeta izdevumu optimizāciju un brīvprātīgo funkciju pārskatīšanu", ir nepieciešams atteikties no pabalsta jaundzimušā aprūpei. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu | Saistošo noteikumu projekta īstenošana samazinās pašvaldības 2024. gada kārtējā budžeta izdevumu daļu aptuveni 26 850 euro apmērā. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci | Saistošo noteikumu projektam ir negatīva sociāla ietekme. Saistošo noteikumu īstenošana ietekmēs ģimenes ar jaundzimušiem bērniem. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | Neattiecas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem | Neattiecas. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Saistošo noteikumu projekta izpildes īstenošanā netiks likvidēta vai reorganizēta Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības pārvalde "Sociālais dienests". |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
Saistošo noteikumu projekts ir piemērots iecerētā mērķa
sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir
nepieciešams norādītā mērķa sasniegšanai.
Ar saistošo noteikumu projektu netiek ierobežotas personu pamattiesības. Izdodot saistošos noteikumus, pašvaldība rīkojas atbilstoši normatīvajos aktos paredzētajam deleģējumam. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
Sabiedrības viedokļa noskaidrošanai saistošo noteikumu
projekts publicēts Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības
oficiālajā tīmekļvietnē www.rezekne.lv, sadaļā
"Saistošo noteikumu projekti", termiņš viedokļu
iesniegšanai - no 2024. gada 11. marta līdz 2024. gada 25.
martam. Sabiedrības viedoklis netika saņemts.
Par saistošo noteikumu projektu 04.04.2024. saņemts Labklājības ministrijas viedoklis bez iebildumiem. |
Rēzeknes valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Stecs