Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Ropažu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 2/24 Ulbrokā 2024. gada 26. janvārī Grozījumi Ropažu novada pašvaldības domes 2023. gada 8. marta saistošajos noteikumos Nr. 4/23 "Pašvaldības brīvās iniciatīvas pabalsti Ropažu novadā"Apstiprināti ar
Ropažu novada pašvaldības domes Izdoti saskaņā
ar Pašvaldību likuma Izdarīt Ropažu novada pašvaldības domes 2023. gada 8. marta saistošajos noteikumos Nr. 4/23 "Pašvaldības brīvās iniciatīvas pabalsti Ropažu novadā" (apstiprināts ar Ropažu novada pašvaldības domes 2023. gada 8. marta lēmumu Nr. 2103 (prot. Nr. 62/2023)) šādus grozījumus: 1. Izteikt saistošo noteikumu 3. punkta pēdējo teikumu šādā redakcijā: "Pieprasot pabalstu par bērnu, bērna dzīvesvietai jābūt deklarētai pašvaldības administratīvajā teritorijā pēdējos 6 (sešus) mēnešus vai pēdējā deklarētā dzīvesvieta pašvaldības administratīvajā teritorijā ir tekošā gada 1. janvārī, izņemot noteikumu V un VI nodaļā minētā atbalsta gadījumā." 2. Izteikt saistošo noteikumu 18.4. apakšpunktu šādā redakcijā: "18.4. 100 % apmērā no Ropažu novada domes lēmumā noteiktām ēdināšanas izmaksām, ja izglītojamais apgūst izglītības programmu 5.-12. klasē vispārējā izglītības iestādē pašvaldības administratīvajā teritorijā un izglītojamā un vismaz viena likumiskā pārstāvja deklarētā dzīvesvieta ir pašvaldības administratīvajā teritorijā, un izglītojamais ir no daudzbērnu ģimenes (trīs un vairāk bērni un likumiskajam pārstāvim, kurš iesniedz iesniegumu, ir izsniegta Goda ģimenes karte)." 3. Izteikt saistošo noteikumu 20. punktu šādā redakcijā: "20. Pašvaldība sedz Ropažu novada pašvaldības pirmsskolas izglītības iestādēs izglītojamajiem ēdināšanas izmaksas (brokastis, pusdienas, launagu): 20.1. 60 % apmērā no Ropažu novada domes lēmumā noteiktām ēdināšanas izmaksām, ja izglītojamā un vismaz viena likumiskā pārstāvja deklarētā dzīvesvieta ir pašvaldības administratīvajā teritorijā; 20.2. 100 % apmērā no Ropažu novada domes lēmumā noteiktām ēdināšanas izmaksām, ja izglītojamā un vismaz viena likumiskā pārstāvja deklarētā dzīvesvieta ir Ropažu novada administratīvajā teritorijā un uz kuru attiecināms vismaz viens no šādiem kritērijiem: 20.2.1. izglītojamais ir persona ar invaliditāti; 20.2.2. izglītojamais ir aizbildnībā vai audžuģimenē esošs bērns, vai bērns, kas zaudējis vienu apgādnieku; 20.2.3. izglītojamais ir no trūcīgas vai maznodrošinātas ģimenes; 20.2.4. izglītojamais ir no daudzbērnu ģimenes (trīs un vairāk bērni un likumiskajam pārstāvim, kurš iesniedz iesniegumu, ir izsniegta Goda ģimenes karte)." 4. Izteikt 41. punktu šādā redakcijā: "41. Pabalstu piešķir reizi mēnesī 50,00 euro apmērā, skaitot no mēneša, kad persona iesniedz iesniegumu pabalsta saņemšanai." 5. Papildināt saistošos noteikumus ar 61., 62., 63., 64., 65. un 66. punktu šādā redakcijā: "61. Ja izglītojamam pienākas pašvaldības līdzfinansējuma daļējais apmērs, tad, lai saņemtu pašvaldības līdzfinansējumu, pašvaldības izglītības iestādes izglītojamā likumiskais pārstāvis un ēdināšanas pakalpojumu sniedzējs vai izglītības iestāde, kas sniedz ēdināšanas pakalpojumu izglītības iestādē, slēdz ēdināšanas pakalpojuma līgumu (turpmāk - līgums) šādā kārtībā: 61.1. līgumu slēdz pēc mācību uzsākšanas izglītības iestādē vienā no šādiem veidiem: 61.1.1. kā elektronisku distances līgumu, kuru likumiskais pārstāvis paraksta ēdināšanas pakalpojuma sniedzēja informācijas sistēmā; 61.1.2. kā elektronisku līgumu, kuru paraksta ēdināšanas pakalpojuma sniedzējs un likumiskais pārstāvis ar drošu elektronisko parakstu; 61.1.3. kā līgumu papīra formā, kuru pašrocīgi paraksta ēdināšanas pakalpojuma sniedzējs un likumiskais pārstāvis; 61.2. līgumu slēdz uz nenoteiktu laiku, paredzot, ka līgums tiek izbeigts pēc izglītojamā atskaitīšanas no iestādes vai noteikumos noteiktajā kārtībā, saņemot vecāka atteikumu no izglītojamā ēdināšanas pakalpojuma, kā arī gadījumos, kad privātajam ēdināšanas pakalpojumu sniedzējam ir zudis tiesiskais pamats sniegt ēdināšanas pakalpojumu konkrētajā izglītības iestādē; 61.3. ēdināšanas pakalpojuma sniedzējs nedrīkst noteikt maksu par elektronisku līguma noslēgšanu un distances saziņas līdzekļa izmantošanu. 62. Ja atbilstoši šo noteikumu 61. punktam pašvaldības izglītības iestādes izglītojamā likumiskais pārstāvis nav noslēdzis līgumu ar ēdināšanas pakalpojuma sniedzēju, tad pašvaldības līdzfinansējums izglītojamam netiek nodrošināts līdz līguma noslēgšanas brīdim. 63. Ja izglītojamā ēdināšanas pakalpojums pilnībā vai daļēji tiek segts no valsts vai pašvaldības budžeta līdzekļiem, pašvaldība (tai skaitā izglītības iestādes) un tās uzdevumā ēdināšanas pakalpojuma sniedzēji veic izglītojamo personas datu apstrādi, lai: 63.1. nodrošinātu ēdināšanas pakalpojuma uzskaiti un pārvaldību (tai skaitā, lai fiksētu izglītojamo kavējumus); 63.2. veidotu finanšu līdzekļu izlietojuma pārskatus; 63.3. nodrošinātu ēdināšanas pakalpojumu izglītojamiem; 63.4. nodrošinātu uztura korekcijas pakalpojumu; 63.5. nodrošinātu norēķinus par saņemto ēdināšanas pakalpojumu; 63.6. nodrošinātu saziņu ar likumiskajiem pārstāvjiem vai pilngadīgo izglītojamo saistībā ar ēdināšanas pakalpojumu. 64. Lai nodrošinātu valsts un pašvaldības finanšu līdzekļu pārvaldību, dati par pašvaldības līdzfinansējumu izglītojamiem tiek apstrādāti pašvaldības informācijas sistēmās un nodoti ēdināšanas pakalpojuma sniedzējiem, noslēdzot datu pārziņa un apstrādātāja līgumu. 65. Šo noteikumu V nodaļu un VI nodaļu piemēro ar 2024. gada 1. februāri. Līdz 2024. gada 31. janvārim pašvaldība sedz ēdināšanas izdevumus atbilstoši šajos saistošajos noteikumos noteiktajai kārtībai, kas bija spēkā līdz 2023. gada 31. decembrim. 66. Šo noteikumu 3. punktā minētā terminētā 6 (sešu) mēnešu deklarēšanās prasība vai prasība, ka pēdējai deklarētajai dzīvesvietai pašvaldības administratīvajā teritorijā ir jābūt tekošā gada 1. janvārī attiecībā uz šo noteikumu V nodaļas un VI nodaļas atbalsta saņēmējiem piemērojama ar 2024. gada 1. septembri." Ropažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja V. Paulāne
Paskaidrojuma
raksts
|
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis ir precizēt līgumu
slēgšanas un fizisko personu datu apstrādes nosacījumus.
1.2. Saistošie noteikumi precizē daudzbērnu ģimenes statusu ar to saprotot, ka tā ir ģimene ar trīs un vairāk bērniem un likumiskajam pārstāvim, kurš iesniedz iesniegumu pabalsta saņemšanai, ir izsniegta Goda ģimenes karte. 1.3. Ar saistošajiem noteikumiem tiek precizēts pabalsta par aizgādņa pienākumu pildīšanu piešķiršanas termiņš. 1.4. Saistošajos noteikumos noteikts, ka noteikumu 3. punktā minētā terminētā 6 (sešu) mēnešu deklarēšanās prasība vai prasība, ka pēdējai deklarētajai dzīvesvietai pašvaldības administratīvajā teritorijā ir jābūt tekošā gada 1. janvārī attiecībā uz šo noteikumu V nodaļas un VI nodaļas atbalsta saņēmējiem piemērojama ar 2024. gada 1. septembri, tādējādi dodot samērīgu termiņu atbalsta saņēmējiem (šajā gadījumā izglītojamo likumiskajiem pārstāvjiem) izpildīt 6 (sešu) mēnešu deklarēšanās prasību. Attiecīgais grozījums nepieciešams, jo šobrīd atbilstoši spēkā esošo Ropažu novada pašvaldības domes 2023. gada 8. marta saistošo noteikumu Nr. 4/23 "Pašvaldības brīvās iniciatīvas pabalsti Ropažu novadā" 3. punktam, tiesības saņemt šajos noteikumos paredzētos pašvaldības pabalstus ir personām, kuras savu dzīves vietu ir deklarējušas pašvaldības administratīvajā teritorijā pēdējos 6 (sešus) mēnešus vai pēdējā deklarētā dzīvesvieta pašvaldības administratīvajā teritorijā ir tekošā gada 1. janvārī. Minētais nosacījums nav attiecināms tikai uz noteikumu XII nodaļā minētajiem pabalsta pieprasītājiem, kas nozīmē, ka terminētā deklarēšanās prasība ir attiecināma arī uz izglītojamo likumiskajiem pārstāvjiem, kuri pieprasa un saņem saistošo noteikumu V un VI nodaļā minēto izglītojamo ēdināšanas izdevumu segšanu izglītības iestādēs. 1.5. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā izglītojamo likumiskie pārstāvji un ēdināšanas pakalpojumu sniedzējs vai izglītības iestāde, kas sniedz ēdināšanas pakalpojumu izglītības iestādē, slēdz ēdināšanas pakalpojuma līgumu. 1.6. Saistošie noteikumi nosaka pārejas periodu, lai varētu sekmīgi ieviest līgumu slēgšanas un datu apmaiņas procesu, tādējādi ievērojot labas pārvaldības principu un procedūru uzlabošanu privātpersonas labā. Valsts pārvaldes iekārtas likuma 10. panta piektā daļa nosaka, ka "Valsts pārvalde savā darbībā ievēro labas pārvaldības principu. Tas ietver atklātību pret privātpersonu un sabiedrību, datu aizsardzību, taisnīgu procedūru īstenošanu saprātīgā laikā un citus noteikumus, kuru mērķis ir panākt, lai valsts pārvalde ievērotu privātpersonas tiesības un tiesiskās intereses", savukārt 10. panta sestā daļa nosaka, ka valsts pārvaldes pienākums ir vienkāršot un uzlabot procedūras privātpersonas labā. 1.7. Lai precizētu fizisko personu datu apstrādes līguma nosacījumus, apzinātu mērķa grupas, kurām piešķirams 100% atbalsts, kā arī nodrošinātu sekmīgu līgumu slēgšanu ar izglītojamo likumiskajiem pārstāvjiem un pakalpojuma administrēšanu, vecāku līdzmaksājuma ieviešanu par izglītojamo ēdināšanas pakalpojuma nodrošināšanu izglītības iestādēs nepieciešams piemērot no 2024. gada 1. februāra. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu |
2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes
prognoze uz pašvaldības budžetu - uzsākot piemērot vecāku
līdzfinansējumu ēdināšanas nodrošināšanai izglītības
iestādēs ar 2024. gada 1. februāri pašvaldības
līdzfinansējuma apmērs par 2024. gada janvāri ir
prognozējams 80 960 euro.
2.2. Nav nepieciešami resursi jaunu institūciju vai darba vietu veidošanai. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
3.1. Sociālā ietekme - saistošajos noteikumos noteiktais
regulējums precizē savstarpējo sadarbības procesu
ēdināšanas pakalpojumam, ko izglītojamais saņem izglītības
iestādē, kā arī izglītojamo ēdināšanas atbalsta īstenošanas
nosacījumus.
3.2. Ietekme uz vidi - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmēs vidi. 3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmē iedzīvotāju veselību. 3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmē uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā. 3.5. Ietekme uz konkurenci - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmē konkurenci. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām | 4.1. Saistošo noteikumu piemērošanā netiek paredzētas papildus administratīvo procedūru izmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
5.1. Pašvaldība savas administratīvās teritorijas
iedzīvotāju interesēs var brīvprātīgi īstenot brīvprātīgās
iniciatīvas, nosakot izpildes kārtību un nodrošinot
finansējumu.
5.2. Saistošo noteikumu īstenošanā tiks iesaistīti darbinieki, kuri administrēs informācijas pārbaudi un aktualizēšanu atbilstoši saistošo noteikumu nosacījumiem. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | 6.1. Saistošo noteikumu izpildi turpinās nodrošināt Ropažu novada pašvaldības Izglītības, jaunatnes lietu, kultūras un sporta departaments un Sociālais dienests, līdz ar to nav nepieciešama jaunu institūciju izveide. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana | 7.1. Ņemot vērā, ka pašvaldība savas administratīvās teritorijas iedzīvotāju interesēs var brīvprātīgi īstenot iniciatīvas ikvienā jautājumā un citi normatīvie akti neparedz šāda atbalsta piešķiršanu, šie saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai - ieviest vecāku līdzfinansējumu izglītojamo ēdināšanas nodrošināšanai izglītības iestādēs ar 2024. gada 1. februāri. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
8.1. Sabiedrības līdzdalības veids - priekšlikumu un
iebildumu izvērtēšana un iekļaušana pēc projekta
publicēšanas pašvaldības tīmekļa vietnē internetā
www.ropazi.lv.
Saistošo noteikumu projekts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai tika publicēts pašvaldības tīmekļa vietnē internetā www.ropazi.lv no 2023. gada 29. decembra līdz - 2024. gada 14. janvārim. Šajā laika periodā saņemti priekšlikumi no viena iedzīvotāja saistošo noteikumu precizēšanai. Priekšlikumos tiek ierosināts izteikt saistošo noteikumu 18.2. apakšpunktu šādā redakcijā: "18.2. 50 % apmērā no Ropažu novada domes lēmumā noteiktām ēdināšanas izmaksām par pusdienu ēdienreizi, ja izglītojamais apgūst izglītības programmu 5.-12. klasē vispārējā izglītības iestādē pašvaldības administratīvajā teritorijā vai ārpus tās un izglītojamā un vismaz viena likumiskā pārstāvja deklarētā dzīvesvieta ir pašvaldības administratīvajā teritorijā;". Vienlaikus ierosināts papildināt saistošos noteikumus ar 65. punktu šādā redakcijā: "Grozījums 18.2. apakšpunktā stājas spēkā 2024. gada 1. septembrī." Priekšlikumu pamatojums - nepieciešamība nodrošināt vienlīdzīgu pašvaldības attieksmi pret savā administratīvajā teritorijā dzīvojošajiem (deklarētajiem) bērniem. Saskaņā ar grozāmo saistošo noteikumu 1. punktu - saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Ropažu novada pašvaldība no pamatbudžeta līdzekļiem piešķir un izmaksā pabalstus Ropažu novadā deklarētajiem iedzīvotājiem. Pašvaldības piešķirto pabalstu mērķis ir atbalstīt mājsaimniecības, lai veicinātu mājsaimniecības sociālo tiesību pilnvērtīgu īstenošanu. Tiek vērsta uzmanība uz faktu, ka pašvaldības teritorijā deklarētie bērni, kuri apgūst vispārējo izglītību ārpus šīs pašvaldības teritorijas, piemēram, ģimnāzijās vai citās augstu izglītības līmeni nodrošinošās vispārējās izglītības iestādēs, nesarauj saikni ar savu pašvaldību vai kā citādi pārstāj būt šīs pašvaldības sabiedrības locekļi, turklāt arī viņu vecāki joprojām turpina būt godprātīgi nodokļu maksātāji savas pašvaldības budžetā. Lai neveicinātu Ropažu novada bērnu un vecāku pārdeklarēšanos citās pašvaldībās, kurās bērni apgūst vispārējo izglītību, piemēram, Rīgā, ņemot vērā, ka Rīgas pašvaldība no 2024. gada 1. septembra nenodrošinās citā administratīvajā teritorijā deklarēto klātienes mācību izglītojamo ēdināšanas pakalpojuma līdzfinansējumu, aicinu Ropažu novada pašvaldību izskatīt iesniegtos priekšlikumus, izrādīt pretimnākšanu saviem iedzīvotājiem un rast risinājumu arī šādā situācijā. Ropažu novada pašvaldības Finanšu komiteja izskatīja saņemtos priekšlikumus un nolēma tos neatbalstīt, jo mērķa grupu, kurām pienāktos pašvaldības līdzfinansējums izglītojamo ēdināšanas nodrošināšanai, paplašinājums šobrīd nav iespējams ierobežoto finanšu līdzekļu pašvaldības budžetā dēļ. |
Ropažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja V. Paulāne