Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 24 2023. gada 30. novembrī (prot. Nr. 26, 23. §) Grozījumi Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada 14. septembra saistošajos noteikumos Nr. 14 "Pašvaldības sociālie pakalpojumi"APSTIPRINĀTI Izdoti saskaņā ar
Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma Izdarīt Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada 14. septembra saistošajos noteikumos Nr. 14 "Pašvaldības sociālie pakalpojumi" (Latvijas Vēstnesis 2023, Nr. 195) šādus grozījumus: 1. izteikt 43. punktu šādā redakcijā: "43. Dienas aprūpes centra pakalpojums personai, kura deklarējusi savu dzīvesvietu pašvaldībā un kuras mājsaimniecība atzīta par trūcīgu vai maznodrošinātu, ir bezmaksas.". 2. izteikt 55. punktu šādā redakcijā: "55. Grupu dzīvokļa pakalpojums personai, kura deklarējusi savu dzīvesvietu pašvaldībā, ir bezmaksas."; 3. izteikt 62. punktu šādā redakcijā: "62. Lai saņemtu patversmes pakalpojumu, persona vēršas tieši pie pakalpojuma sniedzēja. Patversmes pakalpojums ietver naktsmītni, personiskās higiēnas iespējas, sociālo rehabilitāciju, sociālā darbinieka konsultācijas, ja pilngadīgai personai nav noteiktas dzīvesvietas vai persona ir nonākusi krīzes situācijā un ja tās iepriekšējā dzīvesvieta bija deklarēta pašvaldībā."; 4. izteikt 69. punktu šādā redakcijā: "69. Bezmaksas specializētā autotransporta pakalpojumu (izņemot, ja šāds pakalpojums tiek apmaksāts no valsts budžeta līdzekļiem) ne vairāk kā sešas reizes gadā nokļūšanai uz medicīnisko vai rehabilitācijas iestādi pašvaldībā vai citā Latvijas pilsētā, tiesīga saņemt persona, kuras dzīvesvieta deklarēta pašvaldībā, ja: 69.1. personai ir funkcionāli traucējumi (persona ir ar 1. vai 2. grupas invaliditāti, bērns ar invaliditāti), ir apgrūtināta pārvietošanās un tā nespēj pārvietoties ar sabiedrisko transportu; 69.2. personai noteikta invaliditāte (izņemot personu, kura ārstējas ārstniecības iestādē) un ja tā transportējama guļus stāvoklī, jo veselības stāvokļa dēļ nespēj nosēdēt autotransporta sēdeklī vai ratiņkrēslā, jo nepieciešama pozicionēšana, un ja tās pārvadāšanai ir nepieciešams specializēts transportlīdzeklis; 5. svītrot 71. punktu; 6. izteikt 73. punktu šādā redakcijā: "73. Bezmaksas sociālā taksometra pakalpojumu ne vairāk kā desmit reizes mēnesī tiesīga saņemt persona ar invaliditāti, kurai ir kustību traucējumi un kura pārvietojas ratiņkrēslā, ja tās dzīvesvieta deklarēta pašvaldībā, un tās pavadonis, - transportēšanai ar sociālo taksometru, nokļūšanai uz vietām pašvaldības teritorijā." 7. svītrot 74. punktu; 8. izteikt 81. punktu šādā redakcijā: "81. Specializētās darbnīcas pakalpojums personai, kura deklarējusi savu dzīvesvietu pašvaldībā un kuras mājsaimniecība atzīta par trūcīgu vai maznodrošinātu, ir bezmaksas.". Daugavpils valstspilsētas
pašvaldības
Grozījumu
Daugavpils valstspilsētas pašvaldības domes 2023. gada
14. septembra saistošajos noteikumos Nr. 14
"Pašvaldības sociālie pakalpojumi"
|
Paskaidrojuma raksta sadaļa |
Norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums |
Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
likuma 3. panta trešo daļu, kārtību, kādā
saņemami pašvaldību sniegtie sociālie pakalpojumi, nosaka
pašvaldību saistošajos noteikumos.
Saistošie noteikumi paredz izdarīt grozījumus esošo pašvaldības sniegto sociālo pakalpojumu veidos, ieviešot jaunu bezmaksas pakalpojumu - specializētā autotransporta pakalpojumu personai ar invaliditāti, kura transportējama guļus stāvoklī un kura veselības stāvokļa dēļ nespēj nosēdēt autotransporta sēdeklī vai ratiņkrēslā, jo nepieciešama pozicionēšana un kuras pārvadāšanai ir nepieciešams specializēts transportlīdzeklis, nokļūšanai uz medicīnisko vai rehabilitācijas iestādi pašvaldībā vai citā Latvijas pilsētā. Šogad noslēdzas būtisks sabiedrībā balstītu sociālo pakalpojumu izveides un ieviešanas jeb deinstitucionalizācijas (turpmāk - DI) procesa posms, kā ietvaros pašvaldībā tika izveidota apjomīga pakalpojumu infrastruktūra cilvēkiem ar garīga rakstura traucējumiem un bērniem ar funkcionāliem traucējumiem. DI procesa laikā izdevumi par sociālo pakalpojumu sniegšanu pilnībā tika kompensēti no ES struktūrfondu līdzekļiem, savukārt, sākot jau ar 2023. gada nogali, pašvaldībai ir jāparedz būtisks līdzekļu apjoms šo DI procesa ietvaros izveidoto sabiedrībā balstīto sociālo pakalpojumu sniegšanas nodrošināšanai, jo DI procesu uzsākot, pašvaldība uzņēmās saistības pakalpojumu nodrošināšanai nākotnē. DI procesa ietvaros sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus klienti saņēma pilnībā bez maksas. Lai turpinātu sniegt sabiedrībā balstītus sociālos pakalpojumus, pašvaldībai jāparedz finansēšanas modelis un finansējuma avoti. Nodrošinot šo pakalpojumu pieejamību pašvaldības iedzīvotājiem arī pēc DI projekta, pašvaldība nosaka personu loku, kurām pakalpojums būs bezmaksas. Dienas aprūpes centra un specializētās darbnīcas pakalpojums personai, kura deklarējusi savu dzīvesvietu pašvaldībā un kuras mājsaimniecība ir atzīta par trūcīgu vai maznodrošinātu, arī turpmāk būs bezmaksas. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu |
Sociālo pakalpojumu nodrošināšanai pašvaldība
2024. gadā plāno 4 500 000 euro.
Dienas aprūpes centra un specializētās darbnīcas bezmaksas pakalpojuma nodrošināšanai pašvaldībai 2024. gadā būs nepieciešami 51932 euro (10 klientiem, kuru mājsaimniecība atzīta par trūcīgu vai maznodrošinātu). Paredzēts, ka jauno specializētā autotransporta pakalpojumu saņems 50 klienti mēnesī, šī pakalpojuma nodrošināšanai pašvaldībai 2024. gadā būs nepieciešami 21 240 euro. Sociālos pakalpojumus turpinās piešķirt un administrēt Dienests, jaunu institūciju un darba vietu veidošana, nodrošinot saistošo noteikumu izpildi, nav nepieciešama. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci |
Labvēlīgi ietekmēs sociālo situāciju, jo iedzīvotāji arī
pēc DI procesa pabeigšanas turpinās saņemt nepieciešamos
sociālos pakalpojumus.
Personām, kuras veselības stāvokļa dēļ nespēj pārvietoties un kuras transportējamas guļus stāvoklī un personas, kuras nespēj nosēdēt autotransporta sēdeklī vai ratiņkrēslā, jo nepieciešama pozicionēšana, tiks ieviests jauns specializētā transportlīdzekļa pakalpojums, kas nodrošinās labāku pieejamību personām saņemt veselības aprūpi un rehabilitāciju. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām |
Saistošo noteikumu piemērošanas procesā persona vēršas
Dienestā, iesniedzot attiecīgu iesniegumu un dokumentus.
Atvieglojot administratīvo slogu, Dienests ir izstrādājis iesniegumu paraugu veidlapas, kuras ir izvietotas Dienestā tīmekļa vietnē: http://www.socd.lv/?page_id=2398 un pieejamas klientu apkalpošanas zālēs. Iedzīvotājiem tiek nodrošināts bezmaksas konsultatīvais atbalsts klātienē, elektroniski un telefoniski. Esošās administratīvās procedūras netiek mainītas. Sociālo pakalpojumu saņemšanas procedūras klientiem ir bezmaksas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem |
Saistošie noteikumi nodrošina pašvaldības funkciju izpildi,
kas noteiktas Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības
likuma 9. panta pirmajā daļā un 11. pantā,
Ministru kabineta 02.04.2019. noteikumos Nr. 138
"Noteikumi par sociālo pakalpojumu saņemšanu" un
Ministru kabineta 13.06.2017. noteikumos Nr. 338
"Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem".
Saistošo noteikumu īstenošanu nodrošina Dienests, jauni pienākumi vai uzdevumi netiek noteikti. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu | Sociālos pakalpojumus administrē Dienests. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana |
Saistošo noteikumu izdošanu paredz Sociālo pakalpojumu un
sociālās palīdzības likuma 3. panta trešā daļa un
Invaliditātes
likuma 12. panta 6.2 daļa.
Saistošie noteikumi piemēroti minētajos normatīvajos aktos noteikto mērķu sasniegšanai un paredz to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām |
Saistošo noteikumu izstrādei tika izveidota pašvaldības
pārstāvju darba grupa, iekļaujot tās sastāvā pašvaldības
speciālistus un sociālo pakalpojumu sniedzēju pārstāvjus.
Saskaņā ar Pašvaldību likuma 46. panta trešo daļu, saistošo noteikumu projektu un tam pievienoto paskaidrojuma rakstu publicē pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē sabiedrības viedokļa noskaidrošanai un saistošo noteikumu paskaidrojuma rakstā norāda projekta izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām. Sabiedrības viedokļa noskaidrošanai saistošo noteikumu projekts tika publicēts pašvaldības tīmekļvietnē www.daugavpils.lv sadaļā "Sabiedrības līdzdalība", termiņš viedokļu iesniegšanai bija no 2023. gada 27. oktobra līdz 2023. gada 10. novembrim. Viedokļi par saistošo noteikumu projektu netika sniegti. |
Daugavpils valstspilsētas
pašvaldības
domes priekšsēdētāja 1. vietnieks A. Vasiļjevs