Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 

Ādažu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 41/2023

Ādažos 2023. gada 23. novembrī

Grozījumi Ādažu novada pašvaldības 2022. gada 22. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 58/2022 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Ādažu novadā"

APSTIPRINĀTI
ar Ādažu novada pašvaldības domes
2023. gada 23. novembra sēdes lēmumu
(prot. Nr. 27 § 4)

Izdoti saskaņā ar Atkritumu apsaimniekošanas likuma
8. panta pirmās daļas 3. punktu un 39. panta pirmo daļu

Izdarīt Ādažu novada pašvaldības 2022. gada 22. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 58/2022 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Ādažu novadā"" (Latvijas Vēstnesis, 2022., Nr. 168) šādus grozījumus:

1. Izteikt 9.3. punktu šādā jaunā redakcijā:

"9.3. nekustamajos īpašumos (ēkās vai telpu grupās) ar galveno lietošanas veidu "komercdarbība" - 2 reizes mēnesī;"

2. Izteikt 9.4. punktu šādā jaunā redakcijā:

"9.4. ja nekustamā īpašuma lietošanai ir sezonāls raksturs (vasarnīca, dārza māja, u.tml.) - 1 reizi 2 mēnešos pavasara un vasaras sezonā;"

3. Papildināt 12.4. punktu ar pēdējo teikumu šādā redakcijā:

"Atkritumi konteineros jāievieto tā, lai varētu aizvērt konteinera vāku;"

4. Papildināt 14. punktu ar jaunu 14.3. apakšpunktu:

"14.3. ja nekustamajā īpašumā esošās ēkas un būves veido inženiertehnisko infrastruktūru, kuras darbība tiek uzraudzīta un nodrošināta attālināti bez pastāvīgas personāla klātbūtnes, un tajā netiek radīti atkritumi."

5. Izteikt 21.7. punktu šādā jaunā redakcijā:

"21.7. ievietot nešķirotos atkritumus citu atkritumu radītāju konteineros un dalīti savākto atkritumu konteineros.".

Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone

 

Paskaidrojuma raksts
Ādažu novada pašvaldības 23.11.2023. saistošajiem noteikumiem Nr. 41/2023 "Grozījumi Ādažu novada pašvaldības 2022. gada 22. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 58/2022 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Ādažu novadā""

Paskaidrojuma raksta sadaļas un norādāmā informācija

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums

1.1. Ādažu novada administratīvās teritorijas dalījumu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonās, prasības atkritumu savākšanai, minimālajam sadzīves atkritumu savākšanas biežumam, pārvadāšanai, pārkraušanai, šķirošanai un uzglabāšanai, liela izmēra atkritumu, sadzīvē radušos bīstamo atkritumu un mājsaimniecībās radīto būvniecības atkritumu apsaimniekošanai, un kārtību, kādā veicami maksājumi par atkritumu apsaimniekošanu, nosaka pašvaldības 2022. gada 22. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 58/2022 "Par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu Ādažu novadā" (turpmāk - SN Nr. 58/2022).

1.2. SN Nr. 58/2022 grozījumu (turpmāk - Noteikumi) mērķis ir noteikt citas prasības sadzīves atkritumu savākšanai un tās biežumam, un šāda nepieciešamība tiek pamatota ar faktisko situāciju atkritumu apsaimniekošanas jomā novada administratīvajā teritorijā, kā arī, ievērojot atkritumu radītāju iesniegumos norādītos argumentus, kāpēc esošais regulējums nav pietiekami efektīvs. SN Nr. 58/2022 grozījumi nepieciešami, lai kopumā uzlabotu atkritumu apsaimniekošanas iespējas un paradumus Ādažu novada teritorijā.

1.3. Izdarot grozījumu SN Nr. 58/2022 9.3. punktā, tiks mainīts atkritumu izvešanas biežums nekustamiem īpašumiem (ēkas vai telpu grupām) ar galveno lietošanas veidu - komercdarbība. Šādi grozījumi tiek izdarīti pamatojoties uz to, ka ir komercdarbības veidi, kuros saražoto atkritumu daudzums ir neliels, turklāt tie tiek arī šķiroti un nogādāti pārstrādes uzņēmumam. Noteikumu grozījumi radīs iespēju izvest atkritumus ne retāk kā divas reizes mēnesī nevis vienu reizi nedēļā.

1.4. Grozījums SN Nr. 58/2022 9.4. punktā tiek veikts, ņemot vērā atkritumu apsaimniekotāja priekšlikumu. Ņemot vērā, ka pašreizējais formulējums, kas paredz sezonālajiem klientiem atkritumu izvešanu 3 reizes gadā saskaņā ar atkritumu radītāja noteiktu un ar atkritumu apsaimniekotāju saskaņotu laika grafiku, dod iespēju klientam noslēgt līgumu ar izvešanas regularitāti - pēc pieteikuma ar domu, ka pieteiks atkritumu izvešanu, kad būs nepieciešams. Taču nereti pēc tam klients tā arī nepiesaka atkritumu izvešanu. 9.4. punkts tiek pārformulēts, nosakot, ka šajā punktā paredzētajos gadījumos klientiem atkritumu izvešana jāveic 1 reizi 2 mēnešos (sezonas laikā).

1.5. SN Nr. 58/2022 12.4. punkts tiek papildināts ar nekustamā īpašuma īpašnieku, valdītāju vai lietotāju pienākumu atkritumus konteineros ievietot tā, lai varētu aizvērt atkritumu konteinera vāku. Šis ierobežojums noteikts, lai novērstu situācijas, kad atkritumu konteineri tiek pārpildīti, kā rezultātā atkritumus sāk novietot blakus konteineriem, kā arī, lai novērstu nepatīkamu smaku izplatīšanos un kaitēkļu pievilināšanu.

1.6. Izdarot grozījumu SN Nr. 58/2022, 14. punktā tiek noteikts, ka personas, kuru īpašumā, valdījumā vai lietojumā ir nekustamais īpašums, līgumu ar atkritumu apsaimniekotāju var neslēgt, ja nekustamajā īpašumā esošās ēkas un būves veido inženiertehnisko infrastruktūru, kuras darbība tiek uzraudzīta un nodrošināta attālināti bez pastāvīgas personāla klātbūtnes.

1.7. Šis grozījums nepieciešams tādēļ, ka infrastruktūras objektos, kuros pastāvīgi neatrodas personāls un visa darbība tiek nodrošināta attālināti, tas ir - darbība šādos objektos notiek autonomi, nav atkritumu rašanās avotu. Infrastruktūras objekta uzraudzība tiek veikta attālināti, darbinieki apmeklē infrastruktūras objektus, lai veiktu apsekošanu, kā arī ja tiek veiktas apkopes vai remontdarbi, taču tas nerada atkritumu veidošanos.

1.8. Uz attiecīgajām nepilnībām SN Nr. 58/2022 norādījusi AS "Augstsprieguma tīkls", kuras apakšstacija "Carnikava" atrodas pašvaldības teritorijā, noteiktā juridiskā adresē, bet nodrošina noteiktas funkcijas un specifisko darbību bez personāla klātbūtnes. Uzņēmums norāda, ka SN Nr. 58/2022 ir nepilnīgi, jo uzliek par pienākumu infrastruktūras objektu turētājiem un īpašniekiem obligāti slēgt atkritumu apsaimniekošanas līgumu, kas neatbilst Atkritumu apsaimniekošanas likumā noteiktajiem uzdevumiem, kā arī rada riskus valsts kapitālsabiedrību līdzekļu taupīgam izlietojumam.

1.9. Arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija 11.04.2023. vēstulē Nr. 1-17/2062 un 11.07.2023. vēstulē Nr. 1-17/3948 aicināja Ādažu novada pašvaldību rast optimālāko risinājumu ar AS "Augstsprieguma tīkls" par atkritumu apsaimniekošanu sabiedrības apakšstacijā "Carnikava".

1.10. Atkritumu apsaimniekošanas likuma 15. panta otrā daļa nosaka, ka īpašniekam vai nomniekam, kura īpašuma teritorijā tiek radīti sadzīves atkritumi, ir pienākums nodrošināt vietu atkritumu konteineram un tā atkritumu apsaimniekotāja transportlīdzekļa piekļuvi sadzīves atkritumu savākšanas punktam, kurš ir noslēdzis līgumu ar pašvaldību par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu. No minētā izriet, ka tikai tiem īpašniekiem, kuru īpašumā tiek radīti atkritumi, ir pienākums veikt atkritumu savākšanu, noslēdzot līgumu ar atkritumu apsaimniekotāju uzņēmumu. Ievērojot visu iepriekš minēto, infrastruktūras objektu turētājiem un īpašniekiem nebūtu jāuzliek par pienākumu veikt darbības atkritumu savākšanai, ja tā teritorijā atkritumi nemaz netiek radīti. Attiecīgi uzņēmumam, jo īpaši valsts kapitālsabiedrībai, kurai savi līdzekļi jāizmanto pēc iespējas taupīgāk, nav pienākums veikt samaksu par pakalpojumu, kas faktiski netiek saņemts.

1.11. SN Nr. 58/2022 21.7. punkts, kas nosaka aizliegumu atkritumu radītājiem ievietot nešķirotos atkritumus citu atkritumu radītāju konteineros, tiek papildināts, nosakot, ka atkritumu radītājiem aizliegts nešķirotos atkritumus ievietot arī dalīti savākto atkritumu konteineros. Šāds ierobežojums atbilst atkritumu apsaimniekošanas politikai un mērķim, kā arī nodrošina atkritumu dalītu savākšanu.

1.12. Atbilstoši Atkritumu apsaimniekošanas likuma 8. panta pirmās daļas 3. punktam, pašvaldība izdod saistošos noteikumus par sadzīves atkritumu apsaimniekošanu savā administratīvajā teritorijā, nosakot šīs teritorijas dalījumu sadzīves atkritumu apsaimniekošanas zonās, prasības atkritumu savākšanai, arī minimālajam sadzīves atkritumu savākšanas biežumam, pārvadāšanai, pārkraušanai, šķirošanai un uzglabāšanai, prasības liela izmēra atkritumu, sadzīvē radušos bīstamo atkritumu un mājsaimniecībās radīto būvniecības atkritumu apsaimniekošanai, prasības atkritumu dalītās savākšanas organizēšanai, arī šo atkritumu savākšanas biežumam, un kārtību, kādā veicami maksājumi par atkritumu apsaimniekošanu.

1.13. Norādītās problēmas nav iespējams atrisināt alternatīvā veidā, neparedzot tiesiskā regulējuma izstrādi.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu

2.1. Noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu - noteikumu izpilde notiks pašvaldības kārtējā gada budžeta ietvaros:

2.1.1. ieņēmumu daļa nav precīzi aprēķināma, jo atkarīga no iekasētajiem naudas sodiem;

2.1.2. nav attiecināms uz izdevumu daļu;

2.1.3. nav paredzēta ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā.

2.2. Nav nepieciešami papildu resursi sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī uz konkurenci

3.1. Šie SN Nr. 58/2022 grozījumi pozitīvi ietekmēs tos atkritumu radītājus, kuriem tiks samazināts izvešanas biežums, un tos, kuri varēs neslēgt atkritumu apsaimniekošanas līgumus.

3.2. Ietekme uz vidi - Noteikumu grozījumu īstenošana nodrošinās sakārtotu vidi un sanitāro tīrību, tādējādi aizsargājot sabiedrības drošību un veicinot sabiedrības labklājību.

3.3. Ievērojot Noteikumu prasības, tiek nodrošināta droša, atkritumu apsaimniekošana, līdz ar to nav tiešas ietekmes uz iedzīvotāju veselību.

3.4. Noteikumu grozījumiem ir pozitīva ietekme uz uzņēmējdarbības vidi, jo tajā noteiktais regulējums uzlabos atkritumu apsaimniekošanas pakalpojuma kvalitāti un pieejamību.

3.5. Noteikumi neradīs ietekmi uz konkurenci.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām

4.1. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties Noteikumu piemērošanā, ir Ādažu novada pašvaldības policija. 

4.2. Noteikumu projekts neskar administratīvās procedūras un nemaina privātpersonām veicamās darbības līdzšinējo kārtību. 

4.3. Ādažu novada pašvaldības policija veic noteikumu ievērošanas kontroli un administratīvā pārkāpuma procesu par pārkāpumu līdz administratīvā pārkāpuma lietas izskatīšanai.

4.4. Administratīvā pārkāpuma lietas izskata Administratīvā komisija.

4.5. Administratīvās komisijas lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā.

4.6. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas - nav paredzētas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem

5.1. Noteikumi tiek izstrādāti, lai īstenotu pašvaldības autonomo funkciju, kas uzliek pienākumu organizēt sadzīves atkritumu apsaimniekošanas pakalpojumu neatkarīgi no tā, kā īpašumā atrodas dzīvojamais fonds.

5.2. Noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot pašvaldības jaunas institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu

6.1. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti Noteikumu piemērošanā, ir Ādažu novada pašvaldības policija (veicot saistošo noteikumu kontroli), Administratīvā komisija (izskatot administratīvo pārkāpumu lietas).

6.2. Noteikumu izpildē nav paredzēta jaunu institūciju izveide vai esošo likvidācija, reorganizācija. Izpildei nepieciešamie resursi tiek paredzēti pašvaldības budžeta ietvaros. 

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana

7.1. Noteikumi ir atbilstoši iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs mērķa sasniegšanai, pašvaldības autonomās funkcijas izpildei, nosakot samērīgas prasības mērķa sasniegšanai.

7.2. Par Noteikumu pārkāpumiem personas atbild Atkritumu apsaimniekošanas likumā noteiktajā kārtībā.

7.3. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi, un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām

8.1. Šo noteikumu izstrādes procesā nenotika atsevišķas konsultācijas ar sabiedrības pārstāvjiem (tostarp biedrībām, nodibinājumiem, apvienībām, u.tml.).

8.2. Konsultācijām tika izmantots šāds sabiedrības līdzdalības veids: pēc šo noteikumu izskatīšanas domes Attīstības komitejā, tie tika publicēti pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.adazunovads.lv, kā arī informācija par projektu tika publicēta sociālajā tīklā - pašvaldības Facebook kontā, lai sasniegtu mērķgrupu, kā arī noskaidrotu pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli.

8.3. Publikācijā noteiktajā termiņā - no 2023. gada 13. oktobra līdz 27. oktobrim priekšlikumi netika saņemti.

8.4. No institūcijām netika saņemti viedokļi un atzinumi par šo noteikumu projektu.

8.5. Cita veida saziņa un konsultācijas nav notikušas.

Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone

 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Grozījumi Ādažu novada pašvaldības 2022. gada 22. jūnija saistošajos noteikumos Nr. 58/2022 "Par .. Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Ādažu novada dome Veids: saistošie noteikumi Numurs: 41/2023Pieņemts: 23.11.2023.Stājas spēkā: 28.11.2023.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 229, 27.11.2023. OP numurs: 2023/229.14
Saistītie dokumenti
  • Grozītais
  • Izdoti saskaņā ar
  • Citi saistītie dokumenti
347638
28.11.2023
424
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"