Ministru kabineta noteikumi Nr. 622
Rīgā 2023. gada 31. oktobrī (prot. Nr. 54 19.
§)
Grozījumi
Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumos Nr. 203
"Ražotāju organizāciju atzīšanas un atbalsta piešķiršanas
kārtība"
Izdoti saskaņā ar
Lauksaimniecības un lauku attīstības likuma
5. panta ceturto un septīto daļu un 9. panta pirmo
daļu
Izdarīt Ministru kabineta 2023. gada 25. aprīļa noteikumos Nr.
203 "Ražotāju organizāciju atzīšanas un atbalsta
piešķiršanas kārtība" (Latvijas Vēstnesis, 2023, 82. nr.)
šādus grozījumus:
1. Izteikt 11. punktu šādā redakcijā:
"11. Lai nodrošinātu regulas Nr. 1308/2013
153. panta 2. punkta "c" apakšpunktā minēto
ražotāju organizāciju demokrātisko uzraudzību, ražotāju
organizācija, ja vien tā nedarbojas piena nozarē, saskaņā ar
regulas Nr. 1308/2013 153. pantu statūtos paredz biedru
pārstāvību savas organizācijas pārvaldībā un
uzraudzībā, tostarp nosaka ražotāju organizācijas struktūru,
balsstiesību un lēmumu pieņemšanas kārtību, kā arī nosacījumus
biedru uzņemšanai ražotāju organizācijā un izstāšanos no
tās. Ja ražotāju organizācijas juridiskā forma ir kooperatīvā
sabiedrība, uzskatāms, ka tās statūti atbilst regulas
Nr. 1308/2013 153. pantā noteiktajām
prasībām, izņemot regulas Nr. 1308/2013
153. panta 1. punkta "b" apakšpunktā,
2. punkta "e" apakšpunktā un 2.a punktā noteiktās
prasības. Ja attiecīgās prasības nav iekļautas ražotāju
organizācijas statūtos, tās iekļaujamas ražotāju organizācijas
darbību regulējošajos iekšējos noteikumos, ja tas paredzēts
statūtos."
2. Izteikt 13. punktu šādā redakcijā:
"13. Atbilstoši regulas 2017/891 6. panta 2.
punktam augļu un dārzeņu ražotāju organizācijas biedrs par
izstāšanos no ražotāju organizācijas vismaz sešus mēnešus
iepriekš par to rakstiski paziņo ražotāju organizācijai. Ražotāju
organizācija pieņem lēmumu par biedra izstāšanos no ražotāju
organizācijas tās statūtos noteiktajā kārtībā un
termiņā."
3. Izteikt 15. punktu šādā redakcijā:
"15. Pretendējot uz atzīšanu, ražotāju organizācija
iesniedz dienestā ražotāju organizācijas atzīšanas iesniegumu (2.
pielikums), tās biedru vienošanās protokola kopiju par dalību
ražotāju organizācijā vai pārvaldes institūcijas lēmumu par
pretendēšanu ražotāju organizācijas atzīšanai, ja ražotāju
organizācijas juridiskā forma ir kooperatīvā
sabiedrība."
4. Izteikt 19. punktu šādā redakcijā:
"19. Lai pārliecinātos par regulas Nr. 1308/2013
153. panta 2. punkta "c" apakšpunktā minētās
demokrātiskās uzraudzības īstenošanu ražotāju organizācijā,
dienests papildus šo noteikumu 18. punktā minētajai
pārbaudei pārliecinās arī par to, vai ražotāju organizācijas
darbība attiecībā uz darbības programmu un darbības fondu atbilst
tās statūtiem (piemēram, par sanāksmju norises vietas, laika un
darba kārtības izsludināšanu, kvalificētā balsu vairākuma
nodrošināšanu, sanāksmju norises un pausto viedokļu atspoguļošanu
sanāksmju protokolos, lēmumu pieņemšanu par darba kārtībā
ietvertajiem jautājumiem)."
5. Izteikt 40.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"40.1. ražotāju organizācijas lēmumu, kas pieņemts
saskaņā ar ražotāju organizācijas statūtiem, par šo noteikumu
38. punktā minētā darbības fonda izveidošanu, norādot
attiecīgo bankas kontu numurus;".
6. Papildināt ar 179. punktu šādā redakcijā:
"179. Ražotāju organizācija atzīšanas iesniegumu 2023.
gadā, darbības programmu, ko plāno īstenot no 2024. gada 1.
janvāra, kā arī darbības fonda apmēru 2024. gadam dienestā
iesniedz līdz 2023. gada 15. novembrim."
7. Papildināt ar 180. punktu šādā redakcijā:
"180. Dienests lēmumu par darbības programmu, darbības
fondu un atzīšanas iesniegumu, kas iesniegts saskaņā ar šo
noteikumu 179. punktu, pieņem līdz 2024. gada 20.
janvārim."
8. Papildināt ar 181. punktu šādā redakcijā:
"181. Ja ražotāju organizācijas juridiskā forma ir
kooperatīvā sabiedrība, ražotāju organizācija atbilstību šo
noteikumu 11. punktā minētajām prasībām nodrošina līdz
atbalsta saņemšanai par darbības programmas īstenošanu 2024. gadā
saskaņā ar šo noteikumu 97.1. apakšpunktu."
9. Izteikt 8. pielikumu jaunā redakcijā (pielikums).
Ministru prezidente
E. Siliņa
Zemkopības ministrs
A. Krauze
Pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 31. oktobra
noteikumiem Nr. 622
"8. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 25. aprīļa
noteikumiem Nr. 203
Finanšu korekciju piemērošana
neatbilstību un pārkāpumu gadījumā
1. Proporcionāla finanšu korekcija atbalstītajos
projektos (sk. tabulu) tiek piemērota, ja Lauku atbalsta
dienests, pieņemot lēmumu par iespējamo neatbilstības
konstatēšanu vai lēmumu par neatbilstību, secina, ka neatbilstošo
izdevumu summu nav iespējams konkrēti noteikt vai būtu nesamērīgi
samazināt darbības programmas attiecināmo izmaksu summu par visu
izdevumu summu, kas neatbilst normatīvo aktu un lēmuma
(vienošanās) par darbības programmas īstenošanu nosacījumiem.
2. Finansējumu atprasa proporcionāli laikam, kas pagājis
kopš attiecīgā pasākuma īstenošanas darbības programmā.
3. Vērtēšanas procesā konstatējot vairākus pārkāpumus,
tiek piemērota finanšu korekcija atbilstoši būtiskākajam (ar
lielāko korekcijas apmēru) pārkāpumam.
4. Samērīguma princips piemērojams tiktāl, cik to pieļauj
noteiktais minimālais finanšu korekciju apmērs.
5. Finanšu korekciju nepiemēro, ja pārkāpumam ir formāls
raksturs bez reālas vai iespējamas finansiālās ietekmes.
6. Finanšu korekciju var nepiemērot, ja ražotāju
organizācija spēj pierādīt, ka nepieciešamās izmaiņas darbības
programmā iepriekš nebija paredzamas un tās radušās no ražotāju
organizācijas darbības neatkarīgu iemeslu dēļ.
7. Piemērojot finanšu korekciju, vērtē ar atbalsta
saņemšanas nosacījumiem saistītās neatbilstības smagumu, apmēru,
ilgumu un atkārtošanos.
Nr.
p. k.
|
Neatbilstība/
pārkāpums
|
Neatbilstības/pārkāpuma
apraksts
|
Finanšu korekcijas apmērs
|
Iepirkuma
procedūrā konstatētie pārkāpumi
|
1.
|
Nav piemērota atbilstošā
iepirkuma procedūras metode |
Piemērota nepareiza iepirkuma
metode - veikta vienkāršota cenu aptauja, jo nav ņemts vērā,
ka iegādēm, kurām ir viens mērķis un (vai) piegādātājs un
kurām, saskaitot kopā un nosakot paredzamo cenu, atbilstoši
noteikumiem par iepirkuma procedūru un tās piemērošanas
kārtību pasūtītāja finansētiem projektiem iepirkuma procedūra
ir jāīsteno ar Iepirkumu uzraudzības biroja starpniecību |
• Atkārtota iepirkuma
procedūra atbilstoši normatīvo aktu nosacījumiem un 10 %
no attiecīgajai investīcijas pozīcijai (kurai nepareizi
piemērota iepirkuma procedūras metode) apstiprinātajām
attiecināmajām izmaksām pēc iepirkuma dokumentācijas
izvērtēšanas.
• 100 %, ja konstatētas neatbilstības pēc
atkārtotās iepirkuma procedūras |
2.
|
Noteiktie termiņi piedāvājumu
sagatavošanai un iesniegšanai neatbilst nosacījumiem
normatīvajos aktos par iepirkuma procedūras piemērošanu |
Ražotāju organizācija iepirkuma
procedūrā nav ievērojusi noteiktos minimālos piedāvājumu
sagatavošanas termiņus saskaņā ar noteikumiem par iepirkuma
procedūru un tās piemērošanas kārtību pasūtītāja finansētiem
projektiem |
• 2 % par katru
termiņa samazinājuma darbdienu (maksimāli līdz piecām
darbdienām), ja ir ievēroti visi pārējie iepirkuma procedūras
nosacījumi.
• 10 % un atkārtota iepirkuma procedūra
apstiprinātajām attiecināmajām izmaksām pēc iepirkuma
dokumentācijas izvērtēšanas (ja termiņa samazinājums
pārsniedz piecas darbdienas).
• 10 % no attiecīgās investīcijas pozīcijas
attiecināmajām izmaksām, ja darbība īstenota.
• 100 %, ja konstatētas neatbilstības pēc
atkārtotās iepirkuma procedūras |
3.
|
Nepamatoti ierobežota iepirkuma
procedūras tehniskā specifikācija un sašaurināts piedāvājumu
iesniedzēju loks |
Tehniskajā specifikācijā vai
konkursa nolikumā ir norādīti kritēriji, kas dod iespēju
pieteikties tikai konkrētam vai ierobežotam ražotāju lokam,
vai arī, vērtējot iepirkumu, norādītie kritēriji vairs netiek
ņemti vērā, tādējādi dodot iespēju uzvarēt piedāvātājam, kurš
neatbilst attiecīgajiem kritērijiem.
Noteikti pārāk specifiski tehniskie standarti, tādējādi
nenodrošinot vienādu piekļuvi (iespēju) pretendentiem.
Ražotāju organizācija radījusi apstākļus, lai ierobežotu
piegādātāju loku |
• 25 % no
apstiprinātajām attiecināmajām izmaksām pēc iepirkuma
dokumentācijas izvērtēšanas, ja pārkāpums var ietekmēt
ražotāju loku un ierobežo konkurenci.
• 10 vai 5 % no apstiprinātajām attiecināmajām
izmaksām pēc iepirkuma dokumentācijas izvērtēšanas atkarībā
no neatbilstības būtiskuma.
• Atkārtota iepirkuma procedūra, izmantojot Iepirkumu
uzraudzības biroja platformu |
4.
|
Līguma izpildes laikā netiek
ievēroti atlases kritēriji |
Darbības programmas īstenošanas
laikā konstatēts, ka netiek ievēroti kritēriji, kas tika
noteikti kā piegādātāju atlases kritēriji, piemēram, limitēts
izpildes laiks |
• 25 %, ja pārkāpums
var ietekmēt piegādātāju loku un ierobežo konkurenci.
• 10 vai 5 % atkarībā no neatbilstības
būtiskuma |
5.
|
Grozīti līgumisko attiecību
nosacījumi, kas maina sākotnējo tehnisko specifikāciju |
Darbības programmas īstenošanas
laikā izdarīti grozījumi, ar kuriem mainīti nosacījumi, kas
varētu ietekmēt iespējamo piegādātāju loku un piedāvājuma
cenu |
• 25 %, ja pārkāpums
var ietekmēt piegādātāju loku un ierobežo konkurenci.
• 10 vai 5 % atkarībā no neatbilstības
būtiskuma |
6.
|
Iepirkuma procedūrā izvēlētā
piegādātāja (pakalpojumu sniedzēja) apakšuzņēmējs ir atbalsta
pretendents vai ar to saistītā persona.
Konstatēts interešu konflikts pieņemtajā lēmumā par iepirkuma
rezultātiem |
Darbības programmas īstenošanas laikā konstatēts, ka ar
pakalpojumu sniedzēju noslēgtā līguma izpildi kā
apakšuzņēmējs nodrošina atbalsta pretendents vai ar to
saistīta persona.
Kāds no komisijas locekļiem un ekspertiem (ja tādi ir
piesaistīti) pārstāv pretendenta intereses vai ir saistīts
ar pretendentu, un interešu konflikta konstatēšanas
gadījumā nav ievērota noteiktā procedūra
|
100 % |
7.
|
Konstatēts izmaksu
sadārdzinājums |
Mākslīga izmaksu pozīciju
sadārdzināšana |
• 100 %, ja
konstatētais sadārdzinājums pārsniedz 50 %.
• 20-100 % no sadārdzināto izmaksu pozīcijas tirgus
cenas sliekšņa, ja konstatētais sadārdzinājums ir līdz
50 %, - atkarībā no neatbilstības būtiskuma |
8.
|
Nav ievērots Ministru kabineta
noteikumu Nr. 203 "Ražotāju organizāciju atzīšanas un
atbalsta piešķiršanas kārtība" (turpmāk -
noteikumi) 72. vai 163. punktā norādītais iepirkuma
dokumentu iesniegšanas termiņš |
Normatīvajos aktos vai
administratīvajā lēmumā norādītie iesniedzamie dokumenti
iesniegti pēc noteiktā termiņa |
• 1-2 mēneši -
0,01 %.
• Vairāk nekā 2 mēneši līdz 3 mēnešiem -
0,05 %.
• Vairāk nekā 3 mēneši - 100 % |
Citi
pārkāpumi
|
9.
|
Nav ievērota noteikumu
88. vai 161. punktā minētā prasība |
Finanšu līzingā iegādātā prece
līdz attiecīgās darbības programmas perioda beigām nav
kļuvusi par ražotāju organizācijas īpašumu |
Par attiecīgo preci saņemtā
Eiropas Savienības līdzfinansējuma atmaksa 100 %
apmērā |
10.
|
Ražotāju organizācija neiesniedz
Lauku atbalsta dienestam statistikas informāciju vai tā nav
korekta |
Ražotāju organizācija Lauku
atbalsta dienestam nav iesniegusi regulas 2022/1475
V pielikumā, regulas 2016/232 5. pantā vai regulas
2017/892 21. pantā minēto informāciju vai tā nav pareiza |
Attiecīgās darbības programmas
apstiprinājumu atliek līdz nākamajam gadam, kamēr ir
sagatavots pareizs paziņojums |
11.
|
Konstatētas būtiskas izmaiņas
investīcijas izmantošanā |
Investīcija netiek izmantota
atbilstoši apstiprinātās darbības programmas mērķiem un
atbalsta saņemšanas nosacījumiem |
Proporcionāli atlikušajam
uzraudzības periodam atkarībā no neatbilstības būtiskuma |
12.
|
Nav ievēroti
noteikumu 53. vai 112. punkta nosacījumi |
1) Ražotāju organizācijas
biedri pašu saražotos attiecināmos produktus realizē,
pārsniedzot 25 % no attiecināmo produktu vērtības |
• 5 % no attiecināmajām izmaksām, ja konstatētais
pārsniegums veido ne vairāk kā 5 % novirzi.
• 10 % no attiecināmajām izmaksām, ja konstatētais
pārsniegums veido 6-10 % novirzi.
• 25 % no attiecināmajām izmaksām, ja konstatētais
pārsniegums veido 11 % novirzi un vairāk
|
2) Ražotāju organizācijas
biedri pašu saražotos attiecināmos produktus klientiem, kas
nav patērētāji, realizē, pārsniedzot maznozīmīgo apjomu
(10 % no ražotāju organizācijas attiecināmā produkta
pārdodamās produkcijas vērtības) |
• 5 % no attiecināmajām izmaksām, ja konstatēts ne vairāk
kā viena produkta realizācijas pārsniegums.
• 10 % no attiecināmajām izmaksām, ja konstatēts divu
līdz trīs produktu realizācijas pārsniegums.
• 25 % no attiecināmajām izmaksām, ja konstatēts vismaz
četru produktu realizācijas pārsniegums
|
13.
|
Darbības programmas pēdējā gadā
nav sasniegti ražotāju organizācijas izvēlētie sasniedzamie
rādītāji saskaņā ar noteikumu 47., 125. vai 126.
punktu |
Ražotāju organizācija darbības
programmas īstenošanas pēdējā gadā nav sasniegusi tās
izvēlētos kritērijus un noteiktos sasniedzamos rezultatīvos
rādītājus saskaņā ar noteikumu 47., 125. vai
126. punktu |
Ražotāju organizācija atmaksā tai piešķirto finansējumu:
• 100 % apmērā, ja izvēlētais rezultatīvais rādītājs nav
sasniegts;
• 70 % apmērā, ja izvēlētais rezultatīvais rādītājs ir
sasniegts līdz 30,99 % apmēram;
• 50 % apmērā, ja izvēlētais rezultatīvais rādītājs ir
sasniegts 31-50,99 % apmērā;
• 30 % apmērā, ja izvēlētais rezultatīvais rādītājs
ir sasniegts 51-70,99 % apmērā;
• 10 % apmērā, ja izvēlētais rezultatīvais rādītājs
ir sasniegts 71-99,99 % apmērā
|
14.
|
Nav ievēroti
noteikumu 46. vai 124. punktā minētie nosacījumi |
1) Iesniedzot darbības programmu
vai tās grozījumus, ražotāju organizācija nav pievienojusi
izvērstu aprakstu par katru īstenojamo pasākumu saskaņā ar
noteikumu 46.1. vai 124.1. apakšpunktu |
Attiecīgās darbības programmas
vai tās grozījumu apstiprinājumu atliek līdz nākamajam gadam,
kamēr ir sagatavota detalizēta informācija |
2) Iesniedzot darbības programmu
vai tās grozījumus, ražotāju organizācija nav pievienojusi
skaidrojumu saskaņā ar noteikumu 46.2. vai 124.2.
apakšpunktu par darbības programmā īstenojamo pasākumu
saskanīgumu ar ražotāju organizācijas izvēlētajiem
noteikumu 47., 125. vai 126. punktā ražotāju
organizācijas noteiktajiem sasniedzamajiem rezultatīvajiem
rādītājiem |
Attiecīgās darbības programmas
vai tās grozījumu apstiprinājumu atliek līdz nākamajam gadam,
kamēr ir sagatavota detalizēta informācija |
15.
|
Darbības fonda samazinājums vairāk par 30 % |
Noteikumu 132. punktā minēto nosacījumu
neievērošana |
50 % no darbības fonda summas, kas pārsniedz
noteikumu 132. punktā minēto ierobežojumu |
"
|