Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 

Kuldīgas novada domes saistošie noteikumi Nr. 8/2023

Kuldīgā 2023. gada 31. augustā

Grozījumi Kuldīgas novada saistošajos noteikumos Nr. KNP/2021/12 "Par sociālajiem pakalpojumiem Kuldīgas novadā"

APSTIPRINĀTI
ar Kuldīgas novada domes
31.08.2023. sēdes lēmumu
(prot. Nr. 10, p. 29)

Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu
un sociālās palīdzības likuma
3. panta otro un trešo daļu,
Ministru kabineta 27.05.2003. noteikumu Nr. 275
"Sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu
samaksas kārtība un kārtība, kādā pakalpojuma
izmaksas tiek segtas no pašvaldības budžeta"
6. punktu,
Ministru kabineta 02.04.2019. noteikumu Nr. 138
"Noteikumi par sociālo pakalpojumu saņemšanu"
32. punktu

1. Izdarīt Kuldīgas novada 28.10.2021. saistošajos noteikumos Nr. KNP/2021/12 "Par sociālajiem pakalpojumiem Kuldīgas novadā" (Latvijas Vēstnesis, 2021. Nr. 250) (turpmāk - saistošie noteikumi) šādus grozījumus:

1.1. Papildināt saistošos noteikumus ar 6.1.6.1 apakšpunktu šādā redakcijā:

"6.1.6.1 krīzes dzīvokļa pakalpojums;"

1.2. Papildināt saistošos noteikumu ar 3.6.1 apakšnodaļu šādā redakcijā:

"3.6.1 Krīzes dzīvokļa pakalpojums

32.1 Krīzes dzīvokļa pakalpojums tiek sniegts vardarbībā cietušām pilngadīgām personām augsta vardarbības riska novēršanai, kad cilvēka dzīvība un veselība ir apdraudēta, un to apliecina sociālā dienesta vai sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniedzēja speciālista veikts novērtējums.

32.2 Pakalpojums ietver:

32.2 1. izmitināšanu droša patvēruma veidā līdz 30 dienām, ar iespēju pagarināt pakalpojuma saņemšanas laiku līdz 180 dienām;

32.2 2. izmitināšanu kopā ar saviem nepilngadīgajiem bērniem un citām personām, ar kurām pirms pakalpojuma saņemšanas bijusi kopdzīve nedalītā mājsaimniecībā.

32.3 Pakalpojuma sniegšanas laikā, ja nepieciešams, krīzes dzīvokļa pakalpojuma saņēmējam ir tiesības saņemt:

32.3 1. šo saistošo noteikumu 3.2. apakšnodaļā noteikto speciālista pakalpojumu;

32.3 2. atbalstu no pakalpojuma saņēmēja brīvi izvēlētas personas, kurai tā uzticas, ar ikdienas dzīves jautājumiem saistītu problēmu risināšanā - ne vairāk par 50 stundām, ja pakalpojuma saņēmējs nesaņem šo saistošo noteikumu 3.2. apakšnodaļā noteikto speciālista pakalpojumu.

32.4 Pakalpojumu piešķir, pamatojoties uz sociālā darbinieka vai speciālista veiktu veselībai un dzīvībai bīstamo faktoru novērtējumu, kas norāda uz augstu vardarbības risku un novērtējumā konstatēts vismaz viens augsts risks.

32.5 Pakalpojumu piešķir saskaņā ar Ministru kabineta noteikumiem."

2. Saistošie noteikumi stājas spēkā nākamajā dienā pēc to publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis".

Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja I. Astaševska

 

Paskaidrojuma raksts
Kuldīgas novada saistošajiem noteikumiem Nr. 8/2023 "Grozījumi Kuldīgas novada saistošajos noteikumos Nr. KNP/2021/12 "Par sociālajiem pakalpojumiem Kuldīgas novadā""

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums 1.1. Saistošo noteikumu izdošanas mērķis - grozījumi Ministru kabineta 23.12.2014. noteikumos Nr. 790 "Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas kārtība no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām", kas veikti ar mērķi pilnveidot atbalsta pasākumus vardarbībā cietušām pilngadīgām personām augsta vardarbības riska novēršanai, kad cilvēka dzīvība un veselība ir apdraudēta, un to apliecina sociālā dienesta vai sociālās rehabilitācijas pakalpojuma sniedzēja speciālista veikts novērtējums.

1.2. Problēmas raksturojums, kuras risināšanai nepieciešami saistošie noteikumi - pašlaik vardarbības gadījumā upuri, ziņojot policijai, var panākt nošķiršanu no varmākas un palikt dzīvesvietā. Tomēr nereti ir situācijas, kad dzīvesvietā vairs nav droši, tāpēc upurim nākas meklēt patvērumu citur. Grozījumi Ministru kabineta 23.12.2014. noteikumos Nr. 790 "Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas kārtība no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām" nozīmē, ka atbalsts tiek sniegts personām, kuras individuāli izvērtējamu iemeslu dēļ nevar uzturēties ne krīzes centrā, ne savā dzīvesvietā. Šādai personai augstas vardarbības riska gadījumā nepieciešams nodrošināt anonīmu patvērumu.

1.3. Pastāvošais tiesiskais regulējums, tā būtības skaidrojums un pastāvošā tiesiskā regulējuma nepilnību raksturojums - šobrīd kārtību nosaka spēkā esošie Ministru kabineta 23.12.2014. noteikumi Nr. 790 "Sociālās rehabilitācijas pakalpojumu sniegšanas kārtība no vardarbības cietušām un vardarbību veikušām pilngadīgām personām", kuros no 01.07.2023. stājušies spēkā grozījumi, kuros iekļauts 4.3 punkts, kas nosaka, ka no vardarbības (fiziskas, seksuālas, ekonomiskas vai emocionālas vardarbības vai fiziskas vai seksuālas vardarbības draudiem, vai vardarbīgas kontroles) cietušām pilngadīgām personām tiek sniegti pakalpojumi - droša patvēruma veidā - līdz 30 dienām izmitinot pakalpojuma saņēmēju telpās, kuras atbilst dzīvojamo telpu ekspluatācijai noteiktajām prasībām (turpmāk - krīzes dzīvokļa pakalpojums). Tāpēc nepieciešams veikt grozījumus Kuldīgas novada domes saistošajos noteikumos Nr. KNP/2021/12 "Par sociālajiem pakalpojumiem Kuldīgas novadā".

1.4. Ja norādītās problēmas risināšanai nav tiesiskā regulējuma, tad skaidro, kādas sekas rada tiesiskā regulējuma neesamība - līdz šim Kuldīgas novada administratīvajā teritorijā nav bijis noteikts krīzes dzīvokļa pakalpojums, ko pašvaldība apmaksātu no saviem līdzekļiem. Pakalpojuma neesamība radītu risku cilvēku dzīvībai un neaizskaramībai, kā arī vardarbības seku mazināšanai. Pakalpojums nepieciešams, lai sniegtu atbalstu krīzes situācijā nonākušām personām - vardarbības upuriem.

1.5. Iespējamo alternatīvu, kas neparedz tiesiskā regulējuma izstrādi, raksturojums, to ieviešanas trūkumi un priekšrocības - Nav.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu 2.1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu - saistošo noteikumu īstenošanas rezultātā pašvaldības budžets netiek ietekmēts, jo Valsts sedz krīzes dzīvokļa izmaksas līdzīgi kā tiek noteikts mājokļa pabalsta apmērs, proti, ņemot vērā izmaksas par dzīvojamās telpas lietošanu (īres maksa, izdevumi par obligāti veicamajām pārvaldīšanas darbībām), par pakalpojumiem, kas saistīti ar dzīvojamās telpas lietošanu, ja tie nav ietverti īres maksā vai nepieciešamajos izdevumos par obligāti veicamajām pārvaldīšanas darbībām, kā arī ar telekomunikāciju pakalpojumiem un internetu saistītos izdevumus, izdevumus par ūdens skaitītāju uzstādīšanu un verifikāciju u.c. ar pakalpojuma nodrošināšanu saistītās izmaksas.

2.1.1. samazina vai palielina ieņēmumu daļu - pašvaldības budžeta ieņēmumu daļa nemainās;

2.1.2. samazina vai palielina izdevumu daļu - pašvaldības budžeta izdevumu daļa nemainās;

2.1.3. ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā - lai īstenotu saistošos noteikumus, būtiska finansējuma ietekme uz citām pozīcijām nav paredzama.

2.1.4. Informācija par nepieciešamajiem resursiem sakarā ar jaunu institūciju vai darba vietu veidošanu, esošo institūciju kompetences paplašināšanu, lai nodrošinātu saistošo noteikumu izpildi - nav nepieciešami resursi jaunu institūciju vai darba vietu veidošanai, jo plānots slēgt līgumus ar viesnīcas tipa izmitināšanas vietām, vai slēgt īres līgumu ar fiziskām un juridiskām personām.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci 3.1. Sociālā ietekme - ietekme uz cilvēku dzīvesveidu, kultūru, labsajūtu, sabiedrību kopumā, kā arī ietekme uz konkrētām sabiedrības grupām, tai skaitā sociālās atstumtības riskam pakļautajām sabiedrības grupām personu ar invaliditāti vienlīdzīgām iespējām un tiesībām, uz dzimumu līdztiesību - saistošie noteikumi pozitīvi ietekmē dažādas iedzīvotāju grupas, sniedzot drošības sajūtu un drošu patvērumu krīzes situācijās. Sniedz ģimenei kompleksu atbalstu, nodrošinot pakalpojumu vienlaicīgi vardarbībā cietušajam bērnam vai pilngadīgajam ģimenes loceklim un ģimenes loceklim, kas ir vardarbības veicējs.

3.2. Ietekme uz vidi - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmēs vidi.

3.3. Ietekme uz iedzīvotāju veselību - šo saistošo noteikumu izpilde ietekmēs iedzīvotāju mentālo un fizisko veselību. Tiks sniegts atbalsts fiziskas, seksuālas, ekonomiskas vai emocionālas vardarbības vai fiziskas vai seksuālas vardarbības draudu, vai vardarbīgas kontroles gadījumā.

3.4. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā - šo saistošo noteikumu izpilde pozitīvi ietekmē uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, jo plānots slēgt līgumus ar viesnīcas tipa izmitināšanas vietām.

3.5. Ietekme uz konkurenci - šo saistošo noteikumu izpilde neietekmē konkurenci.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām 4.1. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties saistošo noteikumu piemērošanā - saistošo noteikumu piemērošanā personas var vērsties Kuldīgas novada pašvaldības aģentūrā "Sociālais dienests" (turpmāk - Sociālais dienests).

4.2. Galvenie procedūras posmi un privātpersonām veicamās darbības, ko paredz saistošo noteikumu projekts, tai skaitā akcentē, kā piedāvātais regulējums maina līdzšinējo kārtību - saistošo noteikumu grozījumi nemaina līdzšinējo kārtību.

4.3. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas - nav paredzētas.

5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem 5.1. Pašvaldību funkcijas, kuru izpildei tiek izstrādāti šie saistošie noteikumi - saskaņā ar Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. punktā noteiktajam nodrošināt iedzīvotājiem atbalstu sociālo problēmu risināšanā, kā arī iespēju saņemt sociālo palīdzību un sociālos pakalpojumus.

5.2. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti saistošo noteikumu īstenošanā (tostarp, vai tiks uzlikti jauni pienākumi vai uzdevumi esošajiem darbiniekiem, veidotas jaunas darba vietas u.tml.) - saistošo noteikumu īstenošana neparedz papildu cilvēkresursu iesaisti, saistošo noteikumu īstenošanā pakalpojumu turpinās administrēt Sociālais dienests.

6. Informācija par izpildes nodrošināšanu 6.1. Saistošo noteikumu izpildē iesaistītās institūcijas, tai skaitā, vai paredzēta jaunu institūciju izveide, esošo likvidācija vai reorganizācija - saistošo noteikumu izpildi turpinās Sociālais dienests. Pakalpojumu nodrošinās viesnīcas tipa izmitināšanas vietas vai privātpersonas, ar kurām tiks noslēgts īres līgums.

6.2. Izpildes nodrošināšanai nepieciešamie resursi un to pamatotība - papildu resursi nav nepieciešami.

7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana 7.1. Vai saistošie noteikumi ir piemēroti iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai un paredz tikai to, kas ir vajadzīgs minētā mērķa sasniegšanai - saistošajos noteikumos atspoguļoti Kuldīgas novada pašvaldībā pieejamie sociālie pakalpojumi. Krīzes dzīvokļa pakalpojums ir piemērots iecerētā mērķa sasniegšanai, jo, to nodrošinot, tiek pasargātas vardarbībā cietušas pilngadīgas personas, ģimenes ar nepilngadīgiem bērniem, un citas personas, ar kurām cietušais pirms pakalpojuma saņemšanas ir dzīvojis nedalītā mājsaimniecībā. Tāpat pakalpojuma saņemšanas laikā iespējams saņemt individuālas speciālistu konsultācijas vai uzticības personas atbalstu ar ikdienas dzīves jautājumiem saistītu problēmu risināšanā.

7.2. Samērīguma tests:

7.2.1. vai pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir piemēroti leģitīmā mērķa sasniegšanai - ir piemēroti;

7.2.2. vai nav saudzējošāku līdzekļu leģitīmā mērķa sasniegšanai - pakalpojums ir atbilstošs mērķa sasniegšanai;

7.2.3. vai pašvaldības rīcība ir atbilstoša - ir atbilstoša.

8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām 8.1. Sabiedrības pārstāvji (tostarp biedrības, nodibinājumi, apvienības u.tml.), ar kuriem notikušas konsultācijas saistošo noteikumu izstrādes procesā - nav notikušas.

8.2. Izmantotais sabiedrības līdzdalības veids (lai atspoguļotu, kā pašvaldības ir centusies sasniegt mērķgrupu, kā arī noskaidrot pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli) - nav nepieciešamība.

8.3. Sabiedrības pārstāvju izteiktie priekšlikumi un iebildumi, norādot, kuri no tiem ņemti vērā - saistošo noteikumu projekts sabiedrības viedokļa noskaidrošanai tika publicēts pašvaldības tīmekļa vietnē internetā www.kuldigasnovads.lv divas nedēļas no 13.07.2023.

8.4. Par saistošo noteikumu projektu saņemtie viedokļi pēc saistošo noteikumu projekta publicēšanas sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, to apkopojums un izvērtējums (iesniedzēji, vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) - nav saņemti.

8.5. No institūcijām saņemtie viedokļi un atzinumi, to apkopojums un izvērtējums (vērā ņemtie viedokļi, vērā neņemtie viedokļi, pamatojums) - gan tādi, kas saņemti, pamatojoties uz normatīvajos aktos noteiktu pienākumu, gan lūgti pēc pašvaldības iniciatīvas, gan sniegti pēc institūcijas iniciatīvas - saistošo noteikumu grozījumi sagatavoti saskaņā ar Labklājības ministrijas sagatavotiem ieteikumiem un vadlīnijām.

8.6. Informācija par cita veida saziņu un konsultācijām, ja tādas bijušas - nav bijušas.

Kuldīgas novada domes priekšsēdētāja I. Astaševska

 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Grozījumi Kuldīgas novada saistošajos noteikumos Nr. KNP/2021/12 "Par sociālajiem pakalpojumiem Kuldīgas .. Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Kuldīgas novada dome Veids: saistošie noteikumi Numurs: 8/2023Pieņemts: 31.08.2023.Stājas spēkā: 20.09.2023.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 181, 19.09.2023. OP numurs: 2023/181.23
Saistītie dokumenti
  • Grozītais
  • Izdoti saskaņā ar
  • Citi saistītie dokumenti
345560
20.09.2023
424
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"