Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 

Jelgavas valstspilsētas pašvaldības saistošie noteikumi Nr. 23-11

Jelgavā 2023. gada 24. augustā (prot. Nr. 9, 2. p.)

Grozījumi Jelgavas valstspilsētas pašvaldības 2021. gada 23. septembra saistošajos noteikumos Nr. 21-19 "Maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis un sociālās palīdzības pabalsti Jelgavas valstspilsētas pašvaldībā"

Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma
33. panta ceturto un piekto daļu, 36. panta sesto daļu un likuma
"Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 14. panta sesto daļu

1. Izdarīt Jelgavas valstspilsētas pašvaldības 2021. gada 23. septembra saistošajos noteikumos Nr. 21-19 "Maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis un sociālās palīdzības pabalsti Jelgavas valstspilsētas pašvaldībā" (turpmāk - noteikumi) (Latvijas Vēstnesis, 2021, 188., 218. nr., 2022, 67., 131., 150., 170., 196. nr.) šādus grozījumus:

1.1. izteikt noteikumu izdošanas pamatojumu šādā redakcijā:

"Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma 33. panta ceturto un piekto daļu, 36. panta sesto daļu un likuma "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" 14. panta sesto daļu";

1.2. izteikt noteikumu 7. punktu šādā redakcijā:

"7. Lai izvērtētu mājsaimniecības materiālo situāciju, noteiktu mājsaimniecības atbilstību trūcīgas/maznodrošinātas mājsaimniecības statusam un/vai saņemtu Sociālās palīdzības pabalstus, iesniedzējs iesniedz iesniegumu un citus apliecinošus dokumentus un izziņas JSLP. Lai saņemtu pabalstu krīzes situācijā, iesniedzējs iesniedz argumentētu iesniegumu un dokumentus, kas apliecina krīzes situācijas faktu.";

1.3. svītrot noteikumu 9. punktā vārdus "ja tādi ir";

1.4. izteikt noteikumu 11. punktu šādā redakcijā:

"11. Jelgavas valstspilsētas pašvaldībā maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis ir 70 procenti no Centrālās statistikas pārvaldes tīmekļvietnē publicētās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā, pārējām personām mājsaimniecībā ienākumu slieksnim piemēro koeficientu 0,7.";

1.5. svītrot noteikumu IV nodaļu;

1.6. noteikumu 36.1 punktā vārdus un skaitļus "līdz 2023. gada 31. oktobrim" aizstāt ar vārdiem un skaitļiem "līdz 2023. gada 31. decembrim";

1.7. izteikt noteikumu XI nodaļu šādā redakcijā:

"XI. Pabalsts krīzes situācijā

37. Pabalsts krīzes situācijā ir operatīvi sniegts materiāls atbalsts ārēju notikumu (ugunsgrēks, plūdi, ēkas nogruvums, vētra, katastrofa, slimība, epidēmija, nelaimes gadījums, zādzība, noziedzīgi nodarījumi, personas apliecinoša dokumenta zaudēšana, personas apliecinoša dokumenta atjaunošana un kredītiestādes izziņas apmaksa personai bez ienākumiem u.c.) radītu seku novēršanai vai mazināšanai.

38. Krīzes situācijas faktu apliecina kompetentas institūcijas izsniegts dokuments. Nepieciešamības gadījumā tiek veikta personas dzīvesvietas apsekošana un sastādīts atzinums par krīzes situācijas izraisīto seku ietekmi uz mājsaimniecības spējām nodrošināt pamatvajadzības, izmantojot ierastos problēmu risināšanas veidus.

39. Gadījumā, ja persona nevar iesniegt JSLP krīzes situācijas faktu apliecinošus dokumentus, pabalstu krīzes situācijā piešķir, pamatojoties uz JSLP sociālā darbinieka atzinumu.

40. Pabalstu krīzes situācijā piešķir vienai personai mājsaimniecībā, nepārsniedzot normatīvajos aktos noteiktā aktuālā minimālā ienākumu sliekšņa apmērā pirmajai un vienīgajai personai mājsaimniecībā.

41. Pabalstu krīzes situācijā ugunsgrēka, plūdu, ēkas nogruvuma, vētras vai katastrofas gadījumā piešķir noteikumu 40. punktā noteiktā apmērā katrai personai mājsaimniecībā gadījumos, ja netiek saņemta apdrošināšanas atlīdzība sakarā ar minētājiem krīzes situācijas veidiem.

42. Pabalstu krīzes situācijā piešķir, ja iesniegums un tam pievienotie krīzes situāciju apliecinošie dokumenti saņemti ne vēlāk kā viena mēneša laikā no krīzes situācijas rašanās.

42.1 Pabalstu krīzes situācijā pārskaita iesniegumā norādītajā iesniedzēja kredītiestādes maksājumu vai pasta norēķinu sistēmas kontā, vai pārskaita pakalpojuma sniedzēja kredītiestādes maksājuma kontā, vai izmaksā JSLP kasē.".

2. Noteikumi piemērojami ar 2023. gada 1. septembri.

Jelgavas valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Rāviņš

 

Jelgavas valstspilsētas pašvaldības 2023. gada 24. augusta saistošo noteikumu Nr. 23-11 "Grozījumi Jelgavas valstspilsētas pašvaldības 2021. gada 23. septembra saistošajos noteikumos Nr. 21-19 "Maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis un sociālās palīdzības pabalsti Jelgavas valstspilsētas pašvaldībā""
paskaidrojuma raksts

Paskaidrojuma raksta sadaļa

Norādāmā informācija 

1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums  1. Saistošo noteikumu "Grozījumi Jelgavas valstspilsētas pašvaldības 2021. gada 23. septembra saistošajos noteikumos Nr. 21-19 "Maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis un sociālās palīdzības pabalsti Jelgavas valstspilsētas pašvaldībā"" projekts (turpmāk - saistošo noteikumu projekts) tiek izstrādāts atbilstoši Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likuma (turpmāk - likuma) nosacījumiem (likuma redakcijā uz 2023. gada 1. jūliju). Ievērojot likumdevēja gribu, tiek precizēts saistošo noteikumu izdošanas pamatojums, palielināts maznodrošinātās mājsaimniecības ienākumu slieksnis, precizēta mājokļa pabalsta un pabalsta krīzes situācijā saņemšanas kartība, pagarināts pabalsta sabiedriskā transporta pakalpojuma izmantošanai darbības termiņš. Palielināts pabalsta krīzes situācijā apmērs no 109,00 euro uz 125,00 euro vienai personai mājsaimniecībā. Saistošie noteikumi piemērojami ar 2023. gada 1. septembri.

2. Saistošo noteikumu projekta izdošanas pamatojums ir papildināms ar atsauci uz likuma:

• 33. panta ceturto daļu (stājās spēkā 01.07.2023.), kas nosaka, ka maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni katra pašvaldība ir tiesīga noteikt ne augstāku par 80 procentiem (noapaļots līdz pilniem euro) no Centrālās statistikas pārvaldes tīmekļvietnē publicētās minimālo ienākumu mediānas uz vienu ekvivalento patērētāju mēnesī (turpmāk - ienākumu mediāna) (501,00 euro), bet ne zemāku par 33. panta trešajā daļā noteikto trūcīgas mājsaimniecības ienākumu slieksni (313,00 euro) pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā;

• 33. panta piekto daļu (stājās spēkā 01.07.2023.), kas nosaka, ka minimālo ienākumu sliekšņu apmērus mājsaimniecībai aprēķina, piemērojot attiecīgajam ienākumu slieksnim šādus koeficientus - pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā - koeficientu 1,0, bet pārējām personām mājsaimniecībā - koeficientu 0,7.

3. Saistošo noteikumu projekta izdošanas nepieciešamība ir pamatojama ar likuma "Par sociālo drošību" 2.2 panta otro daļu (stājās spēkā 01.07.2023.), kas nosaka jaunu kārtību minimālo ienākumu sliekšņu pārskatīšanai, un noteikts, ka minimālais ienākumu slieksnis nav zemāks par 20 procentiem (noapaļots līdz pilniem euro) no ienākumu mediānas.

4. Saskaņā ar likuma 33. panta ceturto un piekto daļu Jelgavas valstspilsētas pašvaldībā paredzēts esošajam klientu lokam (2022. gadā - 654 personas un 2023. gada I pusgadā - 352 personas) palielināt maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksni par 11 procentiem un noteikt to 70 procentu apmērā no ienākumu mediānas (626,57 euro). Nosakot minētos procentus, maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis no 01.09.2023. palielināsies par 69,00 euro (439,00 euro) pirmajai vai vienīgajai personai un par 48,00 euro (307,00 euro) pārējām personām mājsaimniecībā. Uz 01.07.2023. maznodrošinātas mājsaimniecības ienākumu slieksnis Jelgavas valstspilsētas pašvaldībā pirmajai vai vienīgajai personai mājsaimniecībā ir 370,00 euro un pārējām personām mājsaimniecībā - 259,00 euro.

Nepieciešamība palielināt maznodrošinātas mājsaimniecības slieksni saistīta gan ar valsts pensiju un atlīdzību indeksāciju 2022. gadā vidēji par 100,00 euro, gan ar minimālās darba algas celšanu no 2023. gada 1. janvāra no 500,00 euro uz 620,00 euro, palielinoties par 120,00 euro, gan ar 2023. gada 1. jūliju minimālās pensijas (vecuma, invaliditātes un apgādnieka zaudējuma pensijas, kas izmaksātas par kārtējo mēnesi) un valsts sociālā nodrošināšanas pabalstu apmēru palielināšanos vidēji par 28,00 euro. Minēto valsts pensijas, atlīdzības un minimālās darba algas apmēra palielināšana var tikai daļēji kompensēt cenu sadārdzinājumu. Pēc Ekonomikas ministrijas datiem kopumā Latvijā 2022. gadā vidējā gada inflācija bija 17,3 %, 2023. gadā prognozē - 9 %.

5. Saistošo noteikumu projektā pabalstam sabiedriskā transporta pakalpojuma izmantošanai ir nepieciešams pagarināt darbības termiņu līdz 2023. gada 31. decembrim sakarā ar Jelgavas valstspilsētas iedzīvotāja kartes derīguma termiņu pagarināšanu līdz 2023. gada 31. decembrim.

6. Likuma 35. panta otrās daļas 2. punktā noteikts, ka pabalsta krīzes situācijā apmēru, piešķiršanas un izmaksas kārtību nosaka pašvaldība saistošajos noteikumos. Saistošo noteikumu projektā ir precizēta pabalsta krīzes situācijā saņemšanas kārtība, tajā skaitā, ir noteikti krīzes situācijas kritēriji un pabalsta krīzes situācijā apmērs. Pabalstu krīzes situācijā piešķir, nepārsniedzot aktuālā minimālā ienākuma sliekšņa apmēru pirmajai un vienīgajai personai mājsaimniecībā. Saistošo noteikumu projektā paredzēts atcelt pabalstu krīzes situācijā ēdināšanas un izmitināšanas pakalpojuma apmaksai saistībā ar saslimšanu ar Covid-19 infekciju, jo tas zaudējis aktualitāti. Atcelts arī pabalsts krīzes situācijā natūrā nestandarta malkas piegādei 3 m3, jo saskaņā ar grozījumiem Ministru kabineta 2020. gada 17. decembra noteikumu Nr. 809 "Noteikumi par mājsaimniecības materiālās situācijas izvērtēšanu un sociālās palīdzības saņemšanu" (stājās spēkā 06.06.2023.) 15.1 punktā paredzēts, ka mājokļa pabalstu var izmaksāt avansā, vienojoties ar iesniedzēju par faktisko izdevumu rēķinu vai čeku iesniegšanu pēc darījuma veikšanas, kas nodrošina lielāko iespēju mājsaimniecībām ar zemo ienākumu līmeni vai personām bez ienākumiem iegadāties cieto kurināmo. 2023. gada 1. pusgadā pabalstu krīzes situācijā. ir saņēmušas 21 persona par kopējo summu 1523,90 euro. 2023. gada budžets pabalsta krīzes situācijā nodrošināšanai ir 8283,00 euro apmērā, provizoriski papildu naudas līdzekļi pabalsta krīzes situācijā nodrošināšanai nav nepieciešami.

2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu  1. Saistošo noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu:

• nav ietekmes uz ieņēmumu daļu;

• nav ietekmes uz izdevumu daļu, jo prognozēts, kā 2023. gadā nemainīsies maznodrošināto mājsaimniecību skaits sakarā ar minimālās mēneša darba algas apmēra un vairāku valsts pabalstu palielināšanos pensijas vecuma personām, personām ar invaliditāti, darbspējīga vecuma personām un ģimenēm ar bērniem.

2. 2022. gadā sociālās palīdzības pabalstiem personām ar maznodrošinātas mājsaimniecības statusu tika izlietoti līdzekļi 81080,00 euro apmērā. 2023. gadā prognozēts, ka nav nepieciešami papildu naudas līdzekļi sociālās palīdzības pabalstiem mājsaimniecībām ar maznodrošinātas mājsaimniecības statusu. Tiek prognozēts, ka 2023. gadā būtu nepieciešami naudas līdzekļi 2022. gada līmenī 81080,00 euro apmērā.

3. Ietekme uz citām pozīcijām budžeta ieņēmumu vai izdevumu daļā nav paredzēta.

3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci  1. Sociālā ietekme - tiks nodrošināta iespēja mājsaimniecībām ar zemu ienākumu līmeni saņemt sociālās palīdzības pabalstus atsevišķu izdevumu segšanai, tajā skaitā, medicīnas pakalpojumu apmaksai, kā arī valstī noteiktos atvieglojumus un atbalstu.

2. Nav ietekmes uz vidi.

3. Ir ietekme uz iedzīvotāju veselību ar zemu ienākumu līmeni, jo pastāv iespēja saņemt sociālo palīdzību medicīnas pakalpojumu apmaksai.

4. Nav ietekmes uz uzņēmējdarbību.

5. Nav ietekmes uz konkurenci.

4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām  Neietekmē.
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem  Neietekmē pašvaldības funkcijas un cilvēkresursus.
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu  Saistošo noteikumu izpildē nav paredzēts izveidot jaunu institūciju. 
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana  Saistošie noteikumi ir samērīgi.
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām  1. Saistošo noteikumu projekts un tam pievienotais paskaidrojuma raksts 19.07.2023. tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.jelgava.lv sabiedrības viedokļa noskaidrošanai, paredzot termiņu viedokļu sniegšanai līdz 02.08.2023.

2. Par saistošo noteikumu projektu pašvaldība nav saņēmusi viedokļus un priekšlikumus.

Jelgavas valstspilsētas pašvaldības domes priekšsēdētājs A. Rāviņš

 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Grozījumi Jelgavas valstspilsētas pašvaldības 2021. gada 23. septembra saistošajos noteikumos Nr. .. Statuss:
Spēkā esošs
spēkā esošs
Izdevējs: Jelgavas pilsētas dome Veids: saistošie noteikumi Numurs: 23-11Pieņemts: 24.08.2023.Stājas spēkā: 06.09.2023.Piemērojams ar: 01.09.2023.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 171, 05.09.2023. OP numurs: 2023/171.30
Saistītie dokumenti
  • Grozītais
  • Izdoti saskaņā ar
  • Citi saistītie dokumenti
345120
06.09.2023
424
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"