Ādažu novada pašvaldības domes saistošie noteikumi Nr. 15/2023
Ādažos 2023. gada 24. maijā
Par pašvaldības palīdzību bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam pēc pilngadības sasniegšanas
APSTIPRINĀTI
ar Ādažu novada pašvaldības domes
2023. gada 24. maija sēdes lēmumu (prot. Nr. 12 § 7)
PRECIZĒTI
ar Ādažu novada pašvaldības domes
2023. gada 28. jūnija lēmumu (prot. Nr. 15 § 56)
Izdoti saskaņā ar likuma "
Par palīdzību dzīvokļa
jautājumu risināšanā"
25.2 panta pirmo un piekto daļu,
Ministru kabineta 2005. gada 15. novembra noteikumu Nr. 857
"Noteikumi par sociālajām garantijām bārenim un bez vecāku
gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē,
kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās" 27., 30., 31. un 31.
1 punktu
1. Saistošie noteikumi nosaka kārtību, kādā Ādažu novada pašvaldība aprēķina un izmaksā pabalstus bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam pēc pilngadības sasniegšanas, kā arī pabalstu veidus, apmēru un izmaksas kārtību.
2
2. Pilngadību sasniegušiem bērniem ir tiesības saņemt pabalstus, ja lēmumu par ārpusģimenes aprūpi pieņēmusi Ādažu novada bāriņtiesa.
3
3. Pabalstu pieprasījumus izskata, lēmumus pieņem un pabalstus izmaksā Ādažu novada sociālais dienests (turpmāk – Sociālais dienests).
4
4. Pabalsta saņemšanai pilngadību sasniedzis bērns iesniedz Sociālajam dienestam iesniegumu par pabalsta piešķiršanu kādā no šiem veidiem:
4.1. klātienē Gaujas iela 13/15, Ādaži, Ādažu novads, vai Garā iela 20, Carnikava, Carnikavas pagasts, Ādažu novads;
4.2. klātienē Valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā Gaujas iela 33A, Ādaži, Ādažu novads, vai Stacijas iela 5, Carnikava, Carnikavas pagasts, Ādažu novads;
4.3. valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.gov.lv nosūtot uz Sociālā dienesta oficiālo elektronisko adresi;
4.4. ar drošu elektronisko parakstu parakstītu iesniegumu nosūtot uz Sociālā dienesta elektronisko pasta adresi soc.dienests@adazi.lv.
5
5. Pašvaldība nodrošina šādus pabalstus:
5.1. vienreizējs pabalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai;
5.2. vienreizējs pabalsts sadzīves priekšmetu un mīkstā inventāra iegādei;
5.3. pabalsts ikmēneša izdevumu segšanai;
5.4. mājokļa pabalsts.
6
II. Pabalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai
6. Vienreizējs pabalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai:
6.1. personām ar invaliditāti kopš bērnības 411 euro;
6.2. pārējām personām – 274 euro.
7
7. Pabalstu izmaksā no Sociālā dienesta budžeta līdzekļiem un ieskaita pabalsta pieprasītāja norādītajā kredītiestādes kontā.
8
III. Pabalsts sadzīves priekšmetu un mīkstā inventāra iegādei
8. Vienreizējs pabalsts sadzīves priekšmetu un mīkstā inventāra iegādei ir 1050 euro.
9
9. Pabalstu izmaksā no Sociālā dienesta budžeta līdzekļiem un ieskaita pabalsta pieprasītāja norādītajā kredītiestādes kontā.
10
IV. Pabalsts ikmēneša izdevumu segšanai
10. Pabalsts ikmēneša izdevumu segšanai personām ar invaliditāti kopš bērnības ir 206 euro, un 150 euro pārējām personām.
11
11. Pabalsts tiek piešķirts saskaņā ar normatīvo aktu nosacījumiem.
12
12. Pabalstu izmaksā no Sociālā dienesta budžeta līdzekļiem pabalsta pieprasītāja norādītajā kredītiestādes kontā līdz kārtējā mēneša 25. datumam.
13
13. Mājokļa pabalstu pilngadību sasniegušam bērnam līdz 24 gadu vecumam piešķir bez ienākumu izvērtēšanas.
14
14. Pabalsta saņemšanai pilngadību sasniedzis bērns iesniedz Sociālajā dienestā:
14.1. dzīvojamās telpas īres līguma kopiju, uzrādot oriģinālu. Līguma grozīšanas vai izbeigšanas gadījumā bērns iesniedz attiecīgus grozījumus vai jaunu īres līgumu;
14.2. katru mēnesi – dokumentu kopijas par izdevumiem par dzīvojamās telpas lietošanu un dzīvojamās telpas lietošanas pakalpojumiem, uzrādot dokumentu oriģinālus.
15
16. Pabalstu katru mēnesi izmaksā dzīvojamas telpas īpašniekam vai dzīvojamas telpas pārvaldniekam vai dzīvojamās telpas lietošanas pakalpojuma sniedzējam. Ja tas nav iespējams, pabalstu izmaksā bērna norādītajā kredītiestādes kontā.
17
VI. Lēmuma pieņemšanas un apstrīdēšanas kārtība
17. Lēmumu par pabalstu piešķiršanu Sociālais dienests pieņem viena mēneša laikā pēc iesnieguma saņemšanas.
18
18. Sociālā dienesta lēmumus var apstrīdēt Ādažu novada pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijā. Komisijas lēmumus var pārsūdzēt Administratīvajā rajonā tiesā likumā noteiktajā kārtībā.
19
19. Šie noteikumi stājās spēkā 2023. gada 1. jūlijā.
20
20. Ar šo noteikumu spēkā stāšanos spēku zaudē Ādažu novada pašvaldības 2021. gada 27. oktobra saistošie noteikumi Nr. 26/2021 "Par pašvaldības palīdzību bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam pēc pilngadības sasniegšanas".
21
Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone
Paskaidrojuma raksts
Ādažu novada pašvaldības 2023. gada 24. maija saistošajiem noteikumiem Nr. 15/2023 "Par pašvaldības palīdzību bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam pēc pilngadības sasniegšanas"
Paskaidrojuma raksta sadaļas un norādāmā informācija |
1. Mērķis un nepieciešamības pamatojums 1.1. 01.01.2023. stājās spēkā Pašvaldību likums un spēku zaudēja likums "Par pašvaldībām". Pašvaldību likuma pārejas noteikumu 6. punktā noteikts, ka pašvaldības dome izvērtē uz likuma "Par pašvaldībām" normu pamata izdoto saistošo noteikumu atbilstību Pašvaldību likumam un līdz 30.06.2024. izdod jaunus saistošos noteikumus atbilstoši Pašvaldību likumā ietvertajam pilnvarojumam. 1.2. Pastāvošais pašvaldības noteiktais tiesiskais regulējums ir nepilnīgs, jo spēkā esošie saistošie noteikumi izdoti pamatojoties uz spēku zaudējušu likumu "Par pašvaldībām". Pašvaldību likuma 44. panta otrā daļa noteic, ka dome var izdot saistošos noteikumus, lai nodrošinātu pašvaldības autonomo funkciju un brīvprātīgo iniciatīvu izpildi, ievērojot likumos vai Ministru kabineta noteikumos paredzēto funkciju izpildes kārtību. 1.3. Bērnu tiesību aizsardzības likuma 12. panta ceturtā daļa, 43. panta pirmā daļa un Ministru kabineta 2005. gada 15. novembra noteikumu Nr. 857 "Noteikumi par sociālajām garantijām bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam, kurš ir ārpusģimenes aprūpē, kā arī pēc ārpusģimenes aprūpes beigšanās" 27., 30., 31., 31.1 punkts nosaka, ka pašvaldībai jānodrošina Ministru kabineta noteiktās sociālās garantijas pilngadīgajiem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušajiem bērniem pēc pilngadības sasniegšanas. 1.4. Pašvaldībā šobrīd ir spēkā 27.10.2021. saistošie noteikumi Nr. 26/2021 "Par pašvaldības palīdzību bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam pēc pilngadības sasniegšanas" (turpmāk – Noteikumi Nr. 26). 1.5. Ar jaunajiem saistošajiem noteikumiem (turpmāk – Noteikumi) paredzēts noteikt lielākus pabalstu apmērus bārenim un bez vecāku gādības palikušajam bērnam pēc pilngadības sasniegšanas, ko izmaksā pašvaldība, jo saskaņā ar Labklājības ministrijas sniegto informāciju paredzēts, ka tiks veiktas izmaiņas ārējā normatīvajā aktā, nosakot, ka no š.g. 1. jūlija pabalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai personām ar invaliditāti kopš bērnības tiks paaugstināts uz 376 euro, un pārējām personām uz 251 euro, kā arī no 01.01.2024. pabalsts tiks palielināts personām ar invaliditāti kopš bērnības uz 411 euro, un uz 274 euro pārējām personām. Vienreizējais pabalsts sadzīves priekšmetu un mīkstā inventāra iegādei no 2023. gada 1. jūlija tiks noteikts 1050 euro. Pabalstu ikmēneša izdevumu segšanai personām ar invaliditāti kopš bērnības no 2024. gada 1. janvāra paaugstinās uz 206 euro, pārējām personām pabalsts paliks nemainīgs 150 euro apmērā. 1.6. Noteikumos atšķirībā no Noteikumiem Nr. 26 plašāk ir norādīts iesnieguma iesniegšanas kanāls, norādot, ka iesniegumu Sociālajam dienestam var iesniegt gan klātienē Sociālā dienesta telpās Gaujas iela 13/15, Ādažos, gan Garā iela 20, Carnikavā, gan izmantojot valsts pārvaldes pakalpojumu portālā www.latvija.gov.lv, nosūtot uz Sociālā dienesta oficiālo elektronisko adresi, vai parakstītu ar drošu elektronisko parakstu, nosūtot uz Sociālā dienesta elektronisko pasta adresi soc.dienests@adazi.lv. Tāpat iesniegumus var atstāt klātienē Valsts un pašvaldības vienotajā klientu apkalpošanas centrā Gaujas iela 33A, Ādažos, vai Stacijas iela 5, Carnikavā. 1.7. Citas būtiskais izmaiņas saistošajos noteikumos nav veiktas. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu 2.1. Noteikumu īstenošanas fiskālās ietekmes prognoze uz pašvaldības budžetu: 2.1.1. samazina vai palielina ieņēmumu daļu – nav attiecināms; 2.1.2. samazina vai palielina izdevumu daļu – 2023. gada budžetā Noteikumos paredzētajiem pabalstiem ir asignēti 40 500 euro. Noteikumu izpildei 2023. gadā netiek prognozēta papildu finansiāla ietekme uz pašvaldības budžetu, jo pabalstu palielinājums tika prognozēts, sastādot budžetu. 2024. gadā pilngadību sasniegs vēl 3 bāreņi, tādēļ budžetā prognozēts 21103 euro pieaugums pabalstiem: 3150 euro sadzīves priekšmetu un mīkstā inventāra iegādei, 753 euro vienreizējiem pabalstiem patstāvīgas dzīves uzsākšanai, 7200 euro ikmēneša izdevumu segšanai, 10000 euro mājokļa pabalstam. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā arī uz konkurenci 3.1. Sociālā ietekme – plānots, ka Noteikumi pozitīvi ietekmēs mērķgrupu, uz kuru attiecināms Noteikumu tiesiskais regulējums, jo tie ir bāreņi un bez vecāku gādības palikuši bērni pēc pilngadības sasniegšanas. 3.2. Ietekme uz vidi – neradīs ietekmi uz vidi. 3.3. Ietekme uz uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā – nav attiecināma. 3.4. Ietekme uz konkurenci – nav ietekmes. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to izmaksām 4.1. Institūcija, kurā privātpersona var vērsties Noteikumu piemērošanā, ir Sociālais dienests. 4.2. Galvenie procedūras posmi un personām veicamās darbības, ko paredz Noteikumi, ir šādi – lai saņemtu pabalstu, fiziska persona iesniedz Sociālajam dienestam iesniegumu. Pabalstus izmaksā pilngadību sasniegušiem bērniem, ja lēmumu par ārpusģimenes aprūpi pieņēmusi Ādažu novada bāriņtiesa. Sociālais dienests pieņem lēmumu viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas. Pabalstus izmaksā uz iesniedzēja norādīto kredītiestādes kontu. 4.3. Sociālā dienesta lēmumus un faktisko rīcību var apstrīdēt pašvaldības Administratīvo aktu strīdu komisijā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. Komisijas lēmumus var pārsūdzēt tiesā Administratīvā procesa likumā noteiktajā kārtībā. 4.4. Paredzētās administratīvo procedūru izmaksas – nav paredzētas. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un cilvēkresursiem 5.1. Noteikumu izpildei nav nepieciešams veidot pašvaldības jaunas institūcijas, darba vietas vai paplašināt esošo institūciju kompetenci. 5.2. Noteikumi izstrādāti Pašvaldību likuma 4. panta pirmās daļas 9. pantu – īstenot sociālo palīdzību un 4. panta pirmās daļas 11. punktā noteiktās pašvaldības funkcijas izpildei – īstenot bērnu tiesību un interešu aizsardzību. |
6. Informācija par izpildes nodrošināšanu 6.1. Pašvaldības cilvēkresursi, kas tiks iesaistīti noteikumu īstenošanā, ir Valsts un pašvaldības vienotā klientu apkalpošanas centra darbinieki (pieņemot iesniegumus), Sociālā dienesta darbinieki (pieņemot un izvērtējot iesniegumu atbilstību un pieņemot lēmumu) un Grāmatvedības nodaļas darbinieki (izmaksājot pabalstus). Lēmuma apstrīdēšanas gadījumā – Administratīvo aktu strīdus komisija, kuras sastāvā ir deputāti, izpilddirektors un juristi. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko sniedz mērķa sasniegšana 7.1. Noteikumi ir atbilstoši iecerētā mērķa sasniegšanas nodrošināšanai – sniegt lielāku atbalstu mazaizsargātām iedzīvotāju grupām – Ādažu novada bērniem bāreņiem un bez vecāku gādības palikušajiem bērniem pēc pilngadības sasniegšanas. Pašvaldības izraudzītie līdzekļi ir leģitīmi un rīcība ir atbilstoša augstākstāvošiem normatīviem aktiem. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar privātpersonām un institūcijām 8.1. Konsultācijām tika izmantots šāds sabiedrības līdzdalības veids: pēc Noteikumu izskatīšanas domes Izglītības, kultūras, sporta un sociālajā komitejā, to projekts tika publicēts pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē www.adazunovads.lv, kā arī informācija par projektu tika publicēta sociālajā tīklā – pašvaldības Facebook kontā, lai sasniegtu mērķgrupu, kā arī noskaidrotu pēc iespējas plašākas sabiedrības viedokli. 8.2. Publikācijā noteiktajā termiņā – no 2023. gada 8. maija līdz 23. maijam tika netika saņemti iedzīvotāju priekšlikumi par Noteikumu projektu. 8.3. Cita veida saziņa un konsultācijas nav notikušas. |
Ādažu novada pašvaldības domes priekšsēdētāja K. Miķelsone