Ministru kabineta noteikumi Nr. 276
Rīgā 2023. gada 6. jūnijā (prot. Nr. 30 8.
§)
Grozījumi Ministru kabineta 2012.
gada 16. oktobra noteikumos Nr. 709 "Noteikumi par
pedagoģiski medicīniskajām komisijām"
Izdoti saskaņā ar Vispārējās izglītības
likuma
4. panta 6., 8. un 8.1 punktu
1. Izdarīt Ministru kabineta 2012. gada 16. oktobra noteikumos
Nr. 709 "Noteikumi par pedagoģiski medicīniskajām
komisijām" (Latvijas Vēstnesis, 2012, 165. nr.; 2019, 146.
nr.) šādus grozījumus:
1.1. izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
"2. Valsts komisijas kompetencē ir sniegt atzinumu par
atbilstošāko speciālās pamatizglītības vai speciālās vidējās
izglītības programmu izglītojamiem ar redzes, dzirdes vai
fiziskās attīstības traucējumiem no 1. līdz 12. klasei, speciālās
pamatizglītības programmu izglītojamiem ar somatiskajām
saslimšanām no 1. līdz 9. klasei, speciālās pamatizglītības
programmu izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem,
mācīšanās traucējumiem, valodas traucējumiem vai garīgās
veselības traucējumiem no 7. līdz 9. klasei.";
1.2. izteikt 3. punktu šādā redakcijā:
"3. Pašvaldību komisiju kompetencē ir sniegt atzinumu par
atbilstošāko pirmsskolas izglītības programmu vai speciālo
pirmsskolas izglītības programmu, speciālās pamatizglītības
programmu izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem,
mācīšanās traucējumiem, valodas traucējumiem vai garīgās
veselības traucējumiem no 1. līdz 6. klasei, ar smagiem garīgās
attīstības vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem no 1.
līdz 9. klasei.";
1.3. izteikt 4.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"4.1. pamatojoties uz pilngadīga izglītojamā,
nepilngadīga izglītojamā vecāku, bāriņtiesas iecelto aizbildņu
vai aizgādņu (turpmāk - vecāki) iesniegumu vai bāriņtiesas lēmumu
un izglītojamā, vecāku vai bāriņtiesas iesniegtajiem speciālistu
atzinumiem un izglītības iestādes sniegto informāciju, izvērtēt
izglītojamā veselības stāvokli, spējas un attīstības līmeni
saskaņā ar šo noteikumu 1. pielikumā minētajiem kritērijiem un
sniegt atzinumu (2. pielikums) par izglītojamam atbilstošāko
izglītības programmu:
4.1.1. speciālās pamatizglītības vai speciālās vidējās
izglītības programmu izglītojamiem ar redzes, dzirdes vai
fiziskās attīstības traucējumiem no 1. līdz 12. klasei;
4.1.2. speciālās pamatizglītības programmu izglītojamiem ar
somatiskajām saslimšanām no 1. līdz 9. klasei;
4.1.3. speciālās pamatizglītības programmu izglītojamiem ar
garīgās attīstības traucējumiem, mācīšanās traucējumiem, valodas
traucējumiem vai garīgās veselības traucējumiem no 7. līdz 9.
klasei;
4.1.4. vispārējās izglītības programmu atbilstoši šo noteikumu
4.1.1., 4.1.2. un 4.1.3. apakšpunktam;";
1.4. izteikt 4.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"4.5. pamatojoties uz pilngadīga izglītojamā, vecāku vai
bāriņtiesas iesniegumu, strīdus gadījumā, kas saistīts ar
pašvaldības komisijas sniegto atzinumu, atkārtoti izvērtēt
izglītojamā veselības stāvokli, spējas un attīstības līmeni un
atkārtoti sniegt atzinumu par izglītojamam atbilstošāko
izglītības programmu;";
1.5. izteikt 6.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"6.1. pamatojoties uz pilngadīga izglītojamā vai vecāku
iesniegumu vai bāriņtiesas lēmumu un izglītojamā, vecāku vai
bāriņtiesas iesniegtajiem speciālistu atzinumiem, kā arī
izglītības iestādes sniegto informāciju, izvērtēt pašvaldības
administratīvajā teritorijā dzīvojošā izglītojamā veselības
stāvokli, spējas un attīstības līmeni saskaņā ar šo noteikumu 1.
pielikumā minētajiem kritērijiem un sniegt atzinumu (2.
pielikums) par izglītojamam atbilstošāko izglītības
programmu:
6.1.1. pirmsskolas izglītības programmu vai speciālo
pirmsskolas izglītības programmu;
6.1.2. speciālās pamatizglītības programmu izglītojamiem ar
garīgās attīstības traucējumiem, mācīšanās traucējumiem, valodas
traucējumiem vai garīgās veselības traucējumiem no 1. līdz 6.
klasei;
6.1.3. speciālās pamatizglītības programmu izglītojamiem ar
smagiem garīgās attīstības vai vairākiem smagiem attīstības
traucējumiem no 1. līdz 9. klasei;
6.1.4. vispārējās pamatizglītības programmu atbilstoši šo
noteikumu 6.1.2. un 6.1.3. apakšpunktam;";
1.6. svītrot 6.2. apakšpunktu;
1.7. izteikt 6.10. apakšpunktu šādā redakcijā:
"6.10. ieteikt izglītojamiem ar speciālajām vajadzībām
nepieciešamos atbalsta pasākumus mācību procesa organizēšanā un
valsts pārbaudes darbos atbilstoši šo noteikumu 6.1.1., 6.1.2.,
6.1.3. un 6.1.4. apakšpunktam.";
1.8. svītrot 7.2. apakšpunktu;
1.9. papildināt ar 7.1 punktu šādā redakcijā:
"7.1 Valsts vai pašvaldības komisija var
sniegt atzinumu bez izglītojamā klātbūtnes komisijas sēdē:
7.11. izglītojamiem, kuriem psihiatrs vai bērnu
psihiatrs konstatējis smagu garīgu atpalicību (atbilstoši
Starptautiskās statistiskās slimību un veselības problēmu
klasifikācijas 10. redakcijai diagnozes kods F72);
7.12. ja izglītojamā pārvietošana var būt bīstama
veselībai vai nav iespējama atbilstoši ģimenes ārsta vai
ārstējošā ārsta atzinumam.";
1.10. izteikt 8. punktu šādā redakcijā:
"8. Ja divās vai vairākās pašvaldībās darbojas pašvaldību
komisijas ar vienādu personālsastāvu, pašvaldības veido apvienotu
pašvaldību komisiju. Veidojot apvienoto komisiju, pašvaldības
savstarpēji vienojas par komisijas darbības
nodrošināšanu.";
1.11. izteikt 12.3.8. apakšpunktu šādā redakcijā:
"12.3.8. atzinuma spēkā esības termiņš.";
1.12. papildināt ar 24. punktu šādā redakcijā:
"24. Līdz 2023. gada 9. jūnijam izsniegtie valsts
komisijas un pašvaldību komisiju atzinumi par atbilstošāko
speciālās izglītības programmu, izņemot speciālās pamatizglītības
programmu izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem,
mācīšanās traucējumiem, valodas traucējumiem vai garīgās
veselības traucējumiem, ir derīgi bez termiņa ierobežojuma. Līdz
2023. gada 9. jūnijam izsniegtie valsts komisijas un pašvaldību
komisiju atzinumi par atbilstošāko speciālās pamatizglītības
programmu izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem,
mācīšanās traucējumiem, valodas traucējumiem vai garīgās
veselības traucējumiem ir derīgi līdz 2025. gada 31.
augustam.";
1.13. papildināt ar 25. punktu šādā redakcijā:
"25. Šo noteikumu 3. punktu, 6.1.2., 6.1.3., 6.1.4. un
6.10. apakšpunktu attiecībā uz atzinuma sniegšanu par
izglītojamam atbilstošāko izglītības programmu un ieteikumu
sniegšanu par izglītojamam nepieciešamajiem atbalsta pasākumiem
mācību procesa organizēšanā un valsts pārbaudes darbos 5. klasei
piemēro ar 2023. gada 1. septembri, bet izglītojamiem no 6.
klases līdz 9. klasei - ar 2024. gada 1. septembri. Līdz
minētajiem datumiem atzinumu par izglītojamam atbilstošāko
izglītības programmu un ieteikumus par izglītojamam
nepieciešamajiem atbalsta pasākumiem mācību procesa organizēšanā
un valsts pārbaudes darbos sniedz valsts komisija. ";
1.14. izteikt 1. pielikumu jaunā redakcijā (1. pielikums);
1.15. izteikt 2. pielikumu jaunā redakcijā (2. pielikums).
2. Šo noteikumu 1.14. apakšpunkts stājas spēkā 2025. gada 1.
septembrī.
3. Noteikumi stājas spēkā 2023. gada 10. jūnijā.
Ministru prezidents A. K.
Kariņš
Izglītības un zinātnes ministre A.
Čakša
1. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 6. jūnija
noteikumiem Nr. 276
"1. pielikums
Ministru kabineta
2012. gada 16. oktobra
noteikumiem Nr. 709
Kritēriji pedagoģiski medicīnisko
komisiju atzinumu sniegšanai
Nr.
p. k.
|
Speciālās izglītības
programmas, kodi
|
Izglītojamo pamatdiagnozes
vai kritēriji
|
Nosacījumi
|
speciālista atzinums
|
speciālista atzinuma derīguma
termiņš
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
1. |
Izglītojamiem ar redzes traucējumiem,
01015111
11015111
21015111
31015111
31015112
31015113
|
1.1. Bērna redzes asums ar korekciju (brilles vai
kontaktlēcas) labāk redzošajā acī ir robežās no 0 līdz 0,3,
ņemot vērā arī citu redzes funkciju stāvokli (redzes lauka
ierobežojumu līdz 20º, redzes asumu tuvumā, nepieciešamību
lietot speciālus korekcijas līdzekļus, piemēram, lupas,
teleskopiskās brilles) un patoloģiskā procesa formu un
dinamiku, kā arī progresējošas acu slimības:
1.1.1. adhezīva leikoma (H17.0);
1.1.2. cita veida radzenes rētas un apduļķojumi
(H17.8);
1.1.3. radzenes deģenerācija (H18.4);
1.1.4. bērnu, jauniešu katarakta (H26.0);
1.1.5. traumatiska katarakta (H26.1);
1.1.6. sekundāra katarakta (H26.4);
1.1.7. afakija (H27.0);
1.1.8. tīklenes atslāņošanās ar plīsumu (H33.0);
1.1.9. tīklenes plīsumi bez atslāņošanās (H33.3);
1.1.10. dzeltenā plankuma un acs mugurējā pola
deģenerācija (H35.3);
1.1.11. primāra atvērta leņķa glaukoma (H40.1);
1.1.12. primāra slēgta leņķa glaukoma (H40.2);
1.1.13. sekundāra glaukoma acs traumas dēļ (H40.3);
1.1.14. deģeneratīva miopija (H44.2);
1.1.15. redzes nerva atrofija (H47.2);
1.1.16. hipermetropija (H52.0) un ambliopija
(H53.0);*
1.1.17. miopija (H52.1) un ambliopija (H53.0);*
1.1.18. astigmātisms (H52.2) un ambliopija
(H53.0);**
1.1.19. abu acu aklums (H54.0);
1.1.20. vienas acs aklums, vājredzība otrā acī
(H54.1);
1.1.21. abu acu vājredzība (H54.2);
1.1.22. nistagms un citas neregulāras acs kustības
(H55);
1.1.23. iepriekš neminētas citas retas acu saslimšanas,
kas izraisījušas aklumu vai vājredzību.
1.2. Šķielēšana (H49; H50) un ambliopija (H53.0).*
1.3. Starpība starp redzi labāk redzošajā acī un
ambliopajā acī 70 % un vairāk*
|
Šā pielikuma 1.1. un 1.2.
apakšpunktā minētos kritērijus izvērtējis un pamatojis
oftalmologs |
Ārstu atzinumam jābūt izdotam ne
agrāk kā sešus mēnešus pirms komisijas sēdes |
2. |
Izglītojamiem ar dzirdes traucējumiem,
01015211
11015211
21015211
31015211
31015212
31015213
|
2.1. Nedzirdīgie izglītojamie:
2.1.1. izteikti smagas pakāpes sensorineirāla
vājdzirdība (5. pakāpe), ja nav verbālās valodas
attīstības;
2.1.2. smagas pakāpes sensorineirāla vājdzirdība (4.
pakāpe), ja nav verbālās valodas attīstības;
2.1.3. izglītojamie ar kohleāriem implantiem vai dzirdes
aparātiem bez dinamikas verbālās valodas attīstībā.
2.2. Vājdzirdīgie izglītojamie:
2.2.1. jebkuras pakāpes (1., 2., 3., 4., 5.)
sensorineirāla vājdzirdība bez pietiekamas verbālas valodas
attīstības dinamikas;
2.2.2. izglītojamie ar kohleāriem implantiem vai dzirdes
aparātiem bez pietiekamas dinamikas verbālās valodas
attīstībā
|
Šā pielikuma 2.1. un 2.2.
apakšpunktā minētos kritērijus izvērtējis un pamatojis
otorinolaringologs, audiologs un audiologopēds vai
logopēds***, kā arī psihologs***, savukārt izglītojamiem ar
centrālās nervu sistēmas saslimšanām - arī bērnu neirologs
vai neirologs |
Ārstu un speciālistu atzinumam jābūt izdotam ne agrāk kā
sešus mēnešus pirms komisijas sēdes.
Psihologa atzinumam jābūt izdotam ne agrāk kā gadu pirms
komisijas sēdes
|
3. |
Izglītojamiem ar fiziskās attīstības traucējumiem,
01015311
11015311
21015311
31015311
31015312
|
3.1. Iedzimtas balsta un kustības sistēmas kroplības un
deformācijas, ņemot vērā arī patoloģiskā procesa formu un
dinamiku:
3.1.1. iedzimts gūžas locītavas izmežģījums
(Q65.0-Q65.1);
3.1.2. iedzimtas pēdas deformācijas (Q66.0-Q66.8);
3.1.3. iedzimtas mugurkaulāja un krūšu kurvja
deformācijas (Q67.5-Q67.8);
3.1.4. iedzimtas augšējo un apakšējo ekstremitāšu
deformācijas (Q71.0-Q76.9);
3.1.5. osteohondrodisplāzijas ar stobrkaula un
mugurkaulāja augšanas traucējumiem (Q77-Q78.9).
3.2. Iegūtas saslimšanas ar kustību un balsta orgānu
funkcijas traucējumiem:
3.2.1. iekaisīgas poliartropātijas (M03.6; M05.0-M05.9;
M08.0-M08.9; M30-M36.8);
3.2.2. deformējošas dorsopātijas (M41.0-M43.9);
3.2.3. hematogēna osteomielīta sekas ar kaula augšanas
un locītavu funkciju traucējumiem (M86.0-M86.9);
3.2.4. hondropātijas (M91-M94).
3.3. Ārējās iedarbības sekas ar kustību un balsta orgānu
funkcijas traucējumiem:
3.3.1. mugurkaulāja lūzuma sekas (T91.1);
3.3.2. krūšu kaula un iegurņa kaulu lūzuma sekas
(T91.2);
3.3.3. augšējo ekstremitāšu bojājuma sekas
(T92-T92.9);
3.3.4. apakšējo ekstremitāšu bojājuma sekas
(T93.1-T93.9);
3.3.5. termiska un ķīmiska apdeguma sekas
(T95.0-T95.9).
3.4. Neiroloģiskie slimnieki ar fiziskās attīstības
traucējumiem:
3.4.1. neiromuskulāras slimības (G70-G73);
3.4.2. cerebrālā trieka un citi paralītiski sindromi
(G80-G83)
|
Šā pielikuma 3.1., 3.2. un 3.3. apakšpunktā minētos
kritērijus izvērtējis un pamatojis ortopēds, reimatologs,
traumatologs vai bērnu ķirurgs vai ķirurgs.
Šā pielikuma 3.4. apakšpunktā minētos kritērijus
izvērtējis un pamatojis bērnu neirologs vai neirologs.
Ja komisija ir atkārtota, nepieciešams rehabilitācijas
procesa dinamikas izvērtējums
|
Ārstu un speciālistu atzinumam
jābūt pierādītam ar radioloģiskās (apstiprina radiologs),
funkcionālās vai citas objektīvas izmeklēšanas metodes
atzinumu, un tam jābūt izdotam ne agrāk kā sešus mēnešus
pirms komisijas sēdes |
4. |
Izglītojamiem ar somatiskajām saslimšanām,
01015411
11015411
21015411
|
4.1. Tuberkuloze:
4.1.1. plaušu tuberkuloze (A15.0-A15.1):
• pierādīta bakterioloģiski un histoloģiski;
• nav pierādīta bakterioloģiski un histoloģiski, bet ir
pierādīta klīniski un radioloģiski (A 16.0);
4.1.2. intratorakālo limfmezglu tuberkuloze (A16.3),
bakterioloģiski pierādīta (A15.4);
4.1.3. tuberkulozs pleirīts (A15.6);
4.1.4. tuberkulozes primārkomplekss (A16.7);
4.1.5. CNS un smadzeņu apvalku tuberkuloze (meningīti)
(A 17.0);
4.1.6. nieru tuberkuloze (A18.1);
4.1.7. perifēro limfmezglu tuberkuloze (A18.2);
4.1.8. ādas tuberkuloze (A18.4);
4.1.9. miliārā tuberkuloze (A19);
4.1.10. kontakts ar aktīvas tuberkulozes slimnieku
ģimenē (Z 20.1).**
4.2. Nespecifiskas plaušu slimības:
4.2.1. bronhiālā astma (J45.0) - vidēji smaga vai smaga
persistējoša astmas gaita; eksogēna alerģiska astma,
alerģisks rinīts ar bronhiālo astmu, siena drudzis
(polinoze) ar bronhiālo astmu;
4.2.2. bronhīts ar obstrukcijas sindromu (recidivējošs)
(J44);
4.2.3. vienkāršs hronisks bronhīts (J41.0);
4.2.4. neprecizēts hronisks bronhīts (J42);**
4.2.5. bronhektātiskā slimība (J47);
4.2.6. mukoviscidoze - viegla un vidēji smaga gaita
(E84.0-E84.9);
4.2.7. atkārtotas pneimonijas (J12-J15);
4.2.8. stāvoklis pēc smagas pleiropneimonijas vai
abscidējošas pneimonijas;
4.2.9. stāvoklis pēc plaušu operācijas;
4.2.10. siena drudzis (polinoze).
4.3. Gremošanas traucējumi:
4.3.1. kardijas trūce ar gastroezofageāla refluksa
slimību (K21);
4.3.2. gastrīts un duodenīts (K29);**
4.3.3. kuņģa čūla (K25) remisijas fāzē, akūtas
erozijas;**
4.3.4. divpadsmitpirkstu zarnas čūla (K26) remisijas
fāzē, akūtas erozijas;**
4.3.5. neinfekciozs gastroenterīts un kolīts
(K52);**
4.3.6. aizcietējumi (K59);**
4.3.7. kairināta resnā zarna (K58);
4.3.8. funkcionālas caurejas (K59.1);
4.3.9. precizētas žultspūšļa slimības (K82.8);
4.3.10. celiakija (K90);
4.3.11. Krona slimība (K50) un čūlainais kolīts (K51)
stabilas remisijas fāzē;
4.3.12. aizkuņģa dziedzera eksorkrīnās disfunkcijas (K
86.1).
4.4. Endokrīnās, uztures un vielmaiņas slimības:
4.4.1. iedzimta hipotireoze (E03);
4.4.2. insulīnatkarīgs cukura diabēts (E10);
4.4.3. insulīnneatkarīgs cukura diabēts (E11);
4.4.4. panhipopituitārisms (E23.0);
4.4.5. hroniska virsnieru mazspēja (gan E25, gan
E257);
4.4.6. D vitamīnrezistents rahīts (E83.3);
4.4.7. Prādera-Villija sindroms (Q87.1);
4.4.8. Tērnera sindroms (Q96)
|
Šā pielikuma 4.1. apakšpunktā minētos kritērijus izvērtējis
un pamatojis ftiziatrs.
Šā pielikuma 4.2. apakšpunktā minētos kritērijus
izvērtējis un pamatojis alergologs vai pneimonologs.
Šā pielikuma 4.3. apakšpunktā minētos kritērijus
izvērtējis un pamatojis gastroenterologs.
Šā pielikuma 4.4. apakšpunktā minētos kritērijus
izvērtējis un pamatojis endokrinologs
|
Ārstu atzinumam jābūt izdotam ne
agrāk kā trīs mēnešus pirms komisijas sēdes |
5. |
Izglītojamiem ar valodas traucējumiem,
01015511
11015511
21015511
|
5.1. Valodas sistēmas nepietiekama attīstība,
I-II pakāpe.
5.2. Valodas sistēmas nepietiekama attīstība,
III pakāpe.**
5.3. Fonētiski fonemātiski traucējumi.**
5.4. Skaņu izrunas traucējumi.**
5.5. Rakstīšanas traucējumi vai disgrāfija.
5.6. Izteikti lasīšanas traucējumi vai disleksija.
5.7. Izglītojamais ar kohleāro implantu vai dzirdes
aparātu, ja iespējams panākt valodas attīstību.
5.8. Specifiski runas artikulācijas traucējumi
(F80.0).
5.9. Ekspresīvās valodas traucējumi (F80.1).
5.10. Receptīvās valodas traucējumi (F80.2).
5.11. Iegūta afāzija ar epilepsiju (F80.3).
5.12. Citi runas un valodas attīstības traucējumi
(F80.8).
5.13. Neprecizēti runas un valodas traucējumi
(F80.9).**
5.14. Stostīšanās (F98.5).
5.15. Specifiski lasīšanas traucējumi (F81.0).
5.16. Specifiski pareizrakstības traucējumi (F81.1).
5.17. Afāzija (R47.0).
5.18. Dizartrija (R47.1).
5.19. Iedzimtas šķeltnes (Q 35-Q 38)
|
Šā pielikuma 5.1.-5.4. apakšpunktā minētos kritērijus
izvērtējis un pamatojis logopēds.***
Šā pielikuma 5.5. un 5.6. apakšpunktā minētos kritērijus
izvērtējis un pamatojis izglītības vai klīniskais
psihologs*** vai logopēds.***
Šā pielikuma 5.7. apakšpunktā minēto kritēriju
izvērtējis un pamatojis otorinolaringologs un audiologs, kā
arī audiologopēds vai logopēds.***
Šā pielikuma 5.7.-5.15. apakšpunktā minētos kritērijus
izvērtējis un pamatojis bērnu psihiatrs vai psihiatrs.
Šā pielikuma 5.16. un 5.17. apakšpunktā minētos
kritērijus izvērtējis un pamatojis bērnu neirologs vai
neirologs.
Šā pielikuma 5.18. un 5.19. apakšpunktā minētos
kritērijus izvērtējis un pamatojis ķirurgs
|
Ārstu un speciālistu atzinumam jābūt izdotam ne agrāk kā
trīs mēnešus pirms komisijas sēdes.
Psihologa atzinumam jābūt izdotam ne agrāk kā gadu pirms
komisijas sēdes
|
6. |
Izglītojamiem ar jauktiem attīstības traucējumiem,
01015611
|
6.1. Zems kopējo intelektuālo spēju attīstības līmenis
(zemāks par vecumposma vidējiem rādītājiem, bet nesasniedz
garīgās atpalicības robežu).
6.2. Kavēta attīstība kādā funkcionālā jomā: uztvere,
valodas sapratne un motoriskās funkcijas.
6.3. Kavēta attīstība, kas radusies sociālās
deprivācijas rezultātā.
6.4. Specifiski mācīšanās traucējumi.
6.5. Vizuāli telpisko spēju traucējumi.
6.6. Verbāli loģisko spēju traucējumi.
6.7. Jaukti mācīšanās iemaņu traucējumi (F81.3).
6.8. Specifiski motorisko funkciju attīstības traucējumi
(F82).
6.9. Viegli kognitīvi traucējumi (F06.7).
6.10. Jaukti specifiski attīstības traucējumi (F83).
6.11. Neprecizēti mācīšanās iemaņu attīstības traucējumi
(F81.9).
6.12. Bērnības autisms (F84.0) vai atipisks autisms
(F84.1), vai Aspergera sindroms (F84.5), ja intelektuālo
spēju attīstības līmenis atbilst vecuma vidējai vai
zemākajai normai (nesasniedzot garīgās atpalicības
robežu)
|
Šā pielikuma 6.1.-6.6. apakšpunktā minētos kritērijus
izvērtējis un pamatojis izglītības vai klīniskais
psihologs.***
Šā pielikuma 6.7.-6.12. apakšpunktā minētos kritērijus
izvērtējis un pamatojis bērnu psihiatrs vai psihiatrs
|
Ārstu atzinumam jābūt izdotam ne agrāk kā trīs mēnešus
pirms komisijas sēdes.
Psihologa atzinumam jābūt izdotam ne agrāk kā gadu pirms
komisijas sēdes
|
7. |
Izglītojamiem ar mācīšanās traucējumiem,
11015611
21015611
|
7.1. Zems kopējo intelektuālo spēju attīstības līmenis
(zemāks par vecumposma vidējiem rādītājiem, bet nesasniedz
garīgās atpalicības robežu).
7.2. Specifiski mācīšanās traucējumi.
7.3. Lasīšanas traucējumi vai disleksija.
7.4. Aritmētisko iemaņu mācīšanās traucējumi.
7.5. Izteikti vizuāli telpisko spēju traucējumi.
7.6. Verbāli loģisko spēju traucējumi.
7.7. Izteikti pazemināta kognitīvā produktivitāte.
7.8. Jaukti mācīšanās iemaņu traucējumi (F81.3).
7.9. Specifiski lasīšanas traucējumi (F81.0).
7.10. Specifiski aritmētisko iemaņu traucējumi
(F81.2).
7.11. Specifiski motorisko funkciju attīstības
traucējumi (F82).
7.12. Jaukti specifiski attīstības traucējumi (F83).
7.13. Bērnības autisms (F84.0) vai atipisks autisms
(F84.1), vai Aspergera sindroms (F84.5), ja intelektuālo
spēju attīstības līmenis atbilst vecuma vidējai vai
zemākajai normai (nesasniedzot garīgās atpalicības
robežu).
7.14. Viegli kognitīvi traucējumi (F06.7)
|
Šā pielikuma 7.1.-7.7. apakšpunktā minētos kritērijus
izvērtējis un pamatojis izglītības vai klīniskais
psihologs.***
Šā pielikuma 7.8.-7.14. apakšpunktā minētos kritērijus
izvērtējis un pamatojis bērnu psihiatrs vai psihiatrs
|
Ārstu atzinumam jābūt izdotam ne agrāk kā sešus mēnešus
pirms komisijas sēdes.
Psihologa atzinumam jābūt izdotam ne agrāk kā gadu pirms
komisijas sēdes
|
8. |
Izglītojamiem ar garīgās veselības traucējumiem,
01015711
21015711
|
8.1. Psihiski traucējumi, kas rodas smadzeņu bojājuma un
disfunkcijas vai somatiskas slimības dēļ (F06.0-F06.6,
F06.8):
8.1.1. organiski garastāvokļa traucējumi (F06.3);
8.1.2. organiska trauksme (F06.4);
8.1.3. organiska emocionāla labilitāte (F 06.6);
8.1.4. viegli kognitīvi traucējumi (F06.7).
8.2. Personības un uzvedības traucējumi smadzeņu
slimības, bojājuma vai disfunkcijas dēļ (F07.0-F07.8).
8.3. Šizofrēnija, šizotipiskie traucējumi un murgi
(F20-F25.8):
8.3.1. šizofrēnija (F20.0-20.8);
8.3.2. šizotipiski traucējumi (F21);
8.3.3. persistējoši murgi (F22.0-F22.8);
8.3.4. akūti un transitoriski psihotiski traucējumi
(F23.0-F23.8);
8.3.5. inducēti murgi (F24);
8.3.6. šizoafektīvi traucējumi (F25.0-F25.8).
8.4. Garastāvokļa (afektīvie) traucējumi (F30-F34):
8.4.1. maniakāla epizode (F30.0-F30.8);
8.4.2. bipolāri afektīvi traucējumi (F31.0-F31.8);
8.4.3. depresīva epizode (F32.0-F32.8);
8.4.4. rekurenti depresīvi traucējumi (F33.0-F33.8);
8.4.5. persistējoši garastāvokļa (afektīvi) traucējumi
(F34.0-F34.8).
8.5. Neirotiski, ar stresu saistīti un somatoformi
traucējumi (F40-F48):
8.5.1. fobiska trauksmainība (F40.0-F40.8);
8.5.2. cita veida trauksme (F41);
8.5.3. obsesīvi kompulsīvi traucējumi (F42);
8.5.4. reakcija uz stresu un adaptācijas traucējumi
(F43);
8.5.5. disociatīvi traucējumi (F44.0-F44.8);
8.5.6. somatoformi traucējumi (F45.0-F45.8);
8.5.7. citi neirotiski traucējumi (F48.0-F48.8).
8.6. Uzvedības sindromi, kas saistīti ar fizioloģiskiem
traucējumiem un somatiskiem faktoriem (F50, F51):
8.6.1. ēšanas traucējumi (F50.0-F50.9);
8.6.2. neorganiski miega traucējumi (F51.0-F51.9).
8.7. Pervazīvi attīstības traucējumi (F84.0-F84.9).
8.8. Uzvedības un emocionāli traucējumi, kas parasti
sākušies bērnībā un pusaudža vecumā (F90-F92, F94, F
95):
8.8.1. hiperkinētiski traucējumi (F90.0-F90.8);
8.8.2. uzvedības traucējumi (F91.0, F91.1, F91.3,
F91.8);
8.8.3. jaukti uzvedības un emocionāli traucējumi
(F92.0-F92.8);
8.8.4. sociālās funkcionēšanas traucējumi bērnībā vai
pusaudža vecumā (F94.0-94.8);
8.8.5. rauste (F95.0- F95.8).
8.9. Citi uzvedības un emociju traucējumi, kas sākušies
bērnībā un pusaudža vecumā (F98.0-F98.8).
8.10. Epilepsija (G40) ar personības izmaiņām vai bez
tām
|
Šā pielikuma 8.1.-8.9. apakšpunktā minētos kritērijus
izvērtējis un pamatojis bērnu psihiatrs vai psihiatrs.
Šā pielikuma 8.10. apakšpunktā minēto kritēriju
izvērtējis un pamatojis bērnu psihiatrs vai psihiatrs vai
bērnu neirologs vai neirologs
|
Ārstu atzinumam jābūt izdotam ne
agrāk kā trīs mēnešus pirms komisijas sēdes |
9. |
Izglītojamiem ar garīgās attīstības traucējumiem,
01015811
11015811
21015811
|
9.1. Viegla garīga atpalicība (F70.0).
9.2. Viegla garīga atpalicība ar būtiskām uzvedības
pārmaiņām, kam nepieciešama uzmanīšana un ārstēšana
(F70.1).
9.3. Bērnības autisms (F84.0), ja izglītojamā
intelektuālo spēju attīstības līmenis atbilst vieglas
garīgās atpalicības robežām.
9.4. Atipisks autisms (garīga atpalicība ar autiskām
iezīmēm) (F84.1).
9.5. Hiperaktīvi traucējumi, kas saistīti ar psihisku
atpalicību un stereotipām kustībām (F84.4).
9.6. Šizofrēnija bērna vecumā ar izteiktiem specifiskiem
intelekta traucējumiem (F20).
9.7. Epilepsijas izraisīta demence (F02.8 + G40)
|
Šā pielikuma 9.1.-9.7.
apakšpunktā minētos kritērijus izvērtējis un pamatojis
izglītības vai klīniskais psihologs*** un bērnu psihiatrs vai
psihiatrs |
Ārstu un psihologa atzinumam
jābūt izdotam ne agrāk kā gadu pirms komisijas sēdes |
10. |
Izglītojamiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem
vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem,
01015911
11015911
21015911
|
10.1. Vidēji smaga garīga atpalicība (F71).
10.2. Smaga garīga atpalicība (F72).
10.3. Pervazīvi attīstības traucējumi (F84 ar vidēji
smagiem un smagiem intelekta traucējumiem).
10.4. Šizofrēnija bērna vecumā ar izteiktiem vidēji
smagiem un smagiem intelekta traucējumiem (F20).
10.5. Epilepsijas izraisīta demence (F02.8 + G40).
10.6. Vairāki smagi attīstības traucējumi
|
Šā pielikuma 10.1.-10.5. apakšpunktā minētos kritērijus
izvērtējis un pamatojis izglītības vai klīniskais
psihologs*** un bērnu psihiatrs vai psihiatrs.
Šā pielikuma 10.6. apakšpunktā minēto kritēriju
izvērtējuši un pamatojuši divi vai vairāki dažādu
specializāciju ārsti
|
Ārstu un psihologa atzinumam
jābūt izdotam ne agrāk kā gadu pirms komisijas sēdes |
Piezīmes.
1. * Pirmsskolas vecumā iesaka uz noteiktu termiņu.
2. ** Programmas iesaka uz noteiktu termiņu.
3. *** Speciālistu atzinumi noformēti atbilstoši Valsts
pedagoģiski medicīniskās komisijas izstrādātajai
metodikai."
2. pielikums
Ministru kabineta
2023. gada 6. jūnija
noteikumiem Nr. 276
Atzinuma veidlapas paraugs
|
pedagoģiski
medicīniskās komisijas |
(valsts, novada,
valstspilsētas)
|
|
ATZINUMS Nr.
____
|
|
|
(izdošanas vieta)
|
|
(datums*)
|
Atzinums izsniegts, pamatojoties uz pedagoģiski medicīniskās
komisijas 20____. gada ____. _____________ lēmumu (sēdes
protokols Nr.____).
Izglītojamā
vārds, uzvārds |
|
Personas
kods |
|
Deklarētā
dzīvesvietas adrese |
|
Faktiskā
dzīvesvietas adrese |
|
Izglītības
iestāde |
|
Klase/pirmsskolā
vecuma grupa |
|
Pedagoģiski medicīniskās komisijas
atzinums
Izglītojamā
veselības stāvoklim, spēju un attīstības līmenim
piemērotākā izglītības programma ir |
|
izglītības
programmas kods |
|
Nepieciešamie atbalsta pasākumi
Citi ieteikumi
Atzinums spēkā
līdz |
|
|
|
(norādīt datumu)
|
|
Komisijas
vadītājs |
|
|
|
|
(vārds, uzvārds)
|
|
(paraksts*)
|
Z. v.
Piezīme. * Dokumenta rekvizītus "datums" un
"paraksts" neaizpilda, ja elektroniskais dokuments ir
sagatavots atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko
dokumentu noformēšanu.