28.05.2013
Informatīvais ziņojums
Latvijas Enerģētikas ilgtermiņa stratēģija 2030 - konkurētspējīga
enerģētika sabiedrībai
Enerģētika ir viens no sektoriem, kas tieši ietekmē valsts
ekonomikas izaugsmi un atsevišķās nozarēs, īpaši apstrādes
rūpniecībā, veido ievērojamu daļu kopējās izmaksās. Rūpniecības
izaugsmei svarīgākais faktors ir un būs ilgtspējīgi zemākā
iespējamā enerģijas cena, kas ietver arī drošumu un kvalitāti.
Enerģijas sektora attīstībai ir nepieciešamas ievērojamas
investīcijas, kuru piesaistei vajadzīga stabila un prognozējama
investīciju vide. Ņemot vērā, ka lielie investīciju projekti
enerģētikā ietekmē sektoru pat nākamos 50 gadus, nepieciešams
enerģētikas politikas attīstības ilgtermiņa redzējums, jo
enerģētikas politikas ietvaram jābūt atbilstošam sektora
investīciju plānošanas periodam. ES mērogā enerģētikas politika
šobrīd tiek plānota jau laika periodam līdz 2050.gadam, un
Eiropas Komisijai ir vēlme šim laika periodam noteikt
dalībvalstīm saistošus vai indikatīvus enerģētikas mērķus. Tāpat
arī industrijas pārstāvji projektu attīstību plāno ilgtermiņā,
piemēram, Eiropas lielākā industrijas organizācija -
elektroenerģijas ražotāju asociācija Eurelectric veic prognozes
un definē mērķus līdz 2050.gadam. Arī vairumam ES dalībvalstu ir
ilgtermiņa enerģētikas stratēģijas, tostarp, Lietuvai un
Dānijai.
Latvijā pašlaik pastāv vairāki politikas plānošanas dokumenti,
kas skar enerģētikas sektora attīstību, bet tie nedod pietiekamu
pamatu ilgtermiņa attīstības virzienam. Hierarhiski augstākajā
ilgtermiņa attīstības plānošanas dokumentā "Latvijas
Ilgtspējīgas attīstības stratēģija līdz 2030.gadam" (turpmāk
- Latvija 2030) kā galvenais mērķis enerģētikas sektorā ir
noteikta valsts enerģētiskās neatkarības nodrošināšana,
palielinot energoresursu pašnodrošinājumu un integrējoties ES
enerģijas tīklos. Tomēr, lai arī energoapgādes drošība, drošums
un kvalitāte neapšaubāmi ir svarīgi priekšnosacījumi, analizējot
enerģētikas sektora mijiedarbību ar citiem sektoriem, par vēl
būtiskāku faktoru atzīstama enerģijas cena, kas tieši ietekmē
valsts ekonomisko izaugsmi.
Detalizētāka Latvijas enerģētikas politika plānota laika
periodam līdz 2016. gadam, izstrādājot Enerģētikas attīstības
pamatnostādnes 2007.-2016. gadam (turpmāk - Pamatnostādnes).
Pamatnostādņu mērķis bija izstrādāt stratēģiju drošai, resursus
efektīvi izmantojošai enerģijas apgādes sistēmas funkcionēšanai,
kas nodrošina enerģijas efektīvu izmantošanu, dzīves kvalitāti,
ekonomisko izaugsmi, un vides kvalitāti. Analizējot enerģijas
sektora attīstību, it īpaši cenu, tika konstatēts, ka ekonomiskā
izaugsme var tikt apdraudēta un līdz ar to nepieciešami jauni
politikas uzstādījumi. Tāpat jāņem vērā vairāki globāla rakstura
faktori un apstākļi, kādi bija pamatnostādņu izstrādāšanas brīdī,
salīdzinājumā ar šodienas aktualitātēm. Tā, piemēram, 2006.gadā,
strādājot pie Pamatnostādņu projekta, līdz ar plānoto ekonomiskas
izaugsmi, tika prognozēts daudz lielāks enerģijas patēriņš nekā
tas ir pašlaik. Latvijas primāro energoresursu patēriņš 2011.
gadā bija 52,4 TWh. Pamatnostādnēs 2007.-2016. gadam tika
prognozēts, ka primāro energoresursu patēriņš 2020. gadā sasniegs
68 TWh, savukārt pašlaik tiek prognozēts, ka 2020. gadā tas
sasniegs 58 TWh, bet 2030. gadā 60 TWh. Tāpat arī virkne notikumu
Latvijas, Baltijas reģiona, ES un pasaules enerģijas tirgos ir
būtiski mainījuši pamatnostādnēs noteiktos mērķus un
prognozes.
Lai nodrošinātu Latvijas energoapgādes sistēmas spēju elastīgi
un efektīvi integrēties reģiona un ES enerģijas tirgos, Latvijā
nepieciešams ilgtermiņa redzējums par enerģētikas sektora
attīstību. Tāpēc Ekonomikas ministrija ir izstrādājusi
informatīvo ziņojumu par enerģētikas politikas plānošanas
vadlīnijām laika periodā līdz 2030. gadam - "Enerģijas
ilgtermiņa stratēģija 2030 - konkurētspējīga enerģētika
sabiedrībai" (turpmāk - Stratēģija 2030). Stratēģijas 2030
galvenais mērķis būs sasniegts, ja enerģētikas sektora ietekme uz
Latvijas ekonomiku kopumā būs pozitīva. Energoapgādes drošība un
ilgtspēja ir jāaplūko kā pakārtoti, bet ne mazāk svarīgi
mērķi.
Stratēģija 2030 papildina un izvērš enerģētikas sektora
attīstības priekšnosacījumus, kas noteikti Latvija 2030. Toties
īsākam plānošanas periodam līdz 2020. gadam būs jārada jauns
detāls plānošanas dokuments, balstoties uz Stratēģijā 2030
noteiktajiem pamatvirzieniem. Šim plānošanas dokumentam būs
nepieciešama sasaiste ar hierarhiski augstāko nacionāla līmeņa
vidēja termiņa plānošanas dokumentu - Nacionālo attīstības plānu
2014. - 2020. gadam (turpmāk - NAP 2014-2020), kas cieši saistīts
ar Latvija 2030 un Nacionālo reformu programmu stratēģijas
"ES2020" īstenošanai (turpmāk - NRP).
Stratēģija 2030 tika radīta, lai piedāvātu jaunu enerģētikas
politikas scenāriju, kas raugās ne vien uz enerģētikas sektora
attīstību, bet skata to kontekstā ar klimata politiku - ES
saistošo ietvaru siltumnīcu efekta gāzu (turpmāk - SEG) emisiju
samazināšanai. Saskaņā ar NRP Latvijas mērķis ir ierobežot valsts
kopējās SEG emisijas, lai 2020. gadā tās nepārsniegtu 12,19 Mt
CO2 ekvivalenta, kas nodrošinās visu Latvijas SEG
emisiju samazināšanas starptautisko saistību izpildi. Eiropas
Komisijas vēlamā aplēse ES mērogā ir līdz 2050. gadam samazināt
SEG emisijas enerģētikas sektorā par 93-99% salīdzinājumā ar
1990. gadu.
Iesaistot Stratēģijas 2030 izstrādē virkni enerģētikas
ekspertu, tika analizēti dažādi scenāriji:
bāzes scenārijs, kas paredzēja līdzšinējās enerģētikas
politikas turpināšanu;
energoefektivitātes scenārijs, kas paredzēja bāzes
scenārijam pievienot papildu energoefektivitātes mērķi
(siltumenerģijas patēriņš apkurei mājsaimniecībās 2020. gadā -
153 kWh/m2 un 2030. gadā - 100 kWh/m2);
energoefektivitātes scenārijs ar papildu mērķi palielināt
atjaunojamo energoresursu (turpmāk - AER) īpatsvaru Latvijas
bruto enerģijas galapatēriņā līdz 40% un no AER saražotas
enerģijas īpatsvaru enerģijas galapatēriņā transportā līdz 10%
sākot ar 2020. gadu (saglabājot šo īpatsvaru līdz pat 2030.
gadam);
energoefektivitātes scenārijs ar papildu mērķi palielināt
AER īpatsvaru Latvijas bruto enerģijas galapatēriņā līdz 40% un
50% attiecīgi 2020. un 2030. gadā, tostarp palielināt no AER
saražotas enerģijas īpatsvaru enerģijas galapatēriņā transportā
līdz 10% un 12,5% attiecīgi 2020. un 2030. gadā;
energoefektivitātes scenārijs ar papildu mērķi palielināt
AER īpatsvaru Latvijas bruto elektroenerģijas galapatēriņā līdz
58,5% 2020. gadā un 75% 2030. gadā;
energoefektivitātes scenārijs ar papildu SEG emisiju
ierobežojums 8550 Gg līmenī sākot ar 2020. gadu.
Analizējot bāzes scenārija prognozes, 2030. gadā paredzams
atjaunojamo energoresursu izmantošanas kritums, salīdzinot ar
situāciju 2012. gadā, kā arī attiecīgi būtisks fosilo
energoresursu izmantošanas kāpums. Turpinot līdzšinējo
enerģētikas politiku, prognozēts 36,7% AER īpatsvars Latvijas
bruto enerģijas galapatēriņā 2020. gadā un 33,6% 2030. gadā.
Savukārt no AER saražotas enerģijas īpatsvars enerģijas
galapatēriņā transportā 2020. un 2030. gadā prognozēts 3,6%.
Neveicot izmaiņas enerģētikas politikas plānošanā, Latvijas
enerģētikas sektors neveicina klimata politikas mērķu
sasniegšanu, īpaši SEG emisiju samazināšanu. Tāpēc, skatot
enerģētikas politiku plašākā kontekstā un ņemot vērā to
ietekmējošo sektoru mērķus un politiku, Stratēģija 2030 piedāvā
ekonomiski visizdevīgākos risinājumus sabalansētai un
ilgtspējīgai enerģētikas un klimata politikas attīstībai un
sekmīgai Latvijas nacionālo un ES mērķu sasniegšanai.
Ņemot vērā, ka Latvijas enerģijas tirgus integrācija ES tirgos
ir ilgtermiņa plānošanas sastāvdaļa, Stratēģijā 2030 ir izmantota
reģionālā pieeja. Ņemot vērā trīs Baltijas valstu salīdzinoši
nelielos enerģijas tirgu apjomus, vēsturiski ciešo sadarbības
pakāpi, piemēram, Baltijas pārvades sistēmas operatoru sadarbība,
izveidojot BALTSO, kas ir uzskatāms par veiksmīgu
institucionalizētās sadarbības piemēru, kā arī iespējas
pilnveidot enerģētikas starpsavienojumu infrastruktūru,
ekonomiski visizdevīgākie ir reģionāla mēroga enerģijas tirgu
risinājumi.
Šobrīd reģionālajai sadarbībai starp Baltijas valstīm ir īpaša
nozīme un loma ne vien trīs valstu enerģētikas politikas un
enerģijas tirgu attīstībā, bet arī plašāk - ietverot Somiju,
Zviedriju, Poliju, Dāniju un Vāciju. ES līmenī ir izveidots
Baltijas enerģijas tirgu starpsavienojumu plāns (BEMIP), kas
aptver gan infrastruktūras plānošanu, gan palīdz piesaistīt un
efektīvi izmantot finansiālos līdzekļus tostarp 2014. gadā
paredzēto Eiropas Infrastruktūras Savienojumu instrumentu, kura
ietvaros tiks atbalstīti tikai pārrobežu enerģētikas projekti,
padarot sadarbību Baltijas reģiona ietvaros vēl ciešāka.
Turklāt reģionālā pieeja, kuru pastiprina arī tirgus un
tehnoloģiskās neitralitātes princips, padara Stratēģiju 2030
elastīgu. Stratēģijas 2030 elastībai ir virkne priekšrocību:
spēja efektīvi noteikt enerģētikas sektora attīstības
virzienus, koriģējot tirgus noteikumus atbilstoši ārējo apstākļu
izmaiņām;
spēja sasniegt Stratēģijā 2030 noteiktos rezultatīvos
rādītājus neatkarīgi no atsevišķu enerģijas projektu realizācijas
un tehnoloģiju attīstības gaitas;
atsevišķu politikas iniciatīvu neīstenošana neietekmē
pārējās un neapdraud Stratēģijā 2030 noteikto mērķu
realizāciju.
Ilgtermiņa enerģētikas politika Stratēģijas 2030 ietvaros tiek
plānota, balstoties uz aktualizētām valsts ekonomikas attīstības
prognozēm, tostarp demogrāfijas, IKP un nozaru attīstības
tendencēm laika periodam līdz 2030. gadam, kā arī ņemot vērā
Latvijai saistošo ES ietvaru, īpaši atjaunojamo energoresursu,
energoefektivitātes un emisiju kontekstā.
1) Stratēģijas 2030 mērķi un
rezultatīvie rādītāji
Lai nodrošinātu sabalansētu, ekonomiskajām un sociālajām
interesēm atbilstošu enerģētikas politiku, Stratēģijas 2030
galvenais mērķis ir konkurētspējīga ekonomika, veidojot
sabalansētu, efektīvu, uz tirgus principiem balstītu enerģētikas
politiku, kas nodrošina Latvijas ekonomikas tālāko attīstību, tās
konkurētspēju reģionā un pasaulē, kā arī sabiedrības labklājību.
Reģionāla energoresursu tirgus attīstība sekmēs uzņēmumiem un
patērētājiem pieejamas atbilstošas enerģijas cenas un nākotnes
cenu signālus, kas kalpos par pamatu energoapgādes ilgtspējai un
sekmēs drošu un nepārtrauktu energoapgādi. Stratēģijas 2030
pilnvērtīga īstenošana panāktu pozitīvu enerģētikas sektora
ietekmi uz Latvijas ekonomiku kopumā, tādēļ jāņem vērā atsevišķu
sektoru mijiedarbība. Nacionālās industriālās politikas
pamatnostādnēs 2013.-2020.gadam (projekts) tiek izvirzīts
sasniedzamais politikas rezultatīvais rādītājs - palielināt
apstrādes rūpniecības daļu kopējā ekonomikā līdz 20%. Arī NAP
2014-2020 prioritātes "Tautas saimniecības izaugsme"
sasniegšanas rādītāja "apstrādes rūpniecības ieguldījuma
daļa IKP" prognozētā vērtība 2020. gadā ir 20%. 2011. gadā
tā sasniedza 14,1%. Ņemot vērā apstrādes rūpniecības augsto
energointensitāti, šī rādītāja sasniegšanu būtiski ietekmēs
sekmīga enerģētikas politikas īstenošana.
Ilgtspējīga enerģētika ir Stratēģijas 2030 apakšmērķis,
kas nodrošina enerģētikas ilgtspēju gan ekonomiskā, gan sociālā,
gan apkārtējās vides izpratnē. To plānots panākt, uzlabojot
energoefektivitāti un veicinot efektīvas AER izmantošanas
tehnoloģijas. Energoefektivitātei ir jākļūst par horizontālu
starpnozaru politikas mērķi, iekļaujot to citās politikas jomās,
tādās kā reģionālā un pilsētu attīstība, transports, rūpniecības
politika, lauksaimniecība. Šis apakšmērķis saskan ar ES
ilgtspējas mērķi un dod savu artavu tā sasniegšanai. Tirgus
signālus koriģējošai politikai nepieciešams būt samērīgai, lai
netiktu ierobežota ekonomikas izaugsme. Tāpat mērķa sasniegšana
būs atkarīga no atbilstošas infrastruktūras, kas nodrošinātu
elastīgas resursu un patēriņa struktūras izmaiņas.
Energoapgādes drošības paaugstināšana ir apakšmērķis,
kas paredz enerģijas lietotājiem pieejamas, stabilas enerģijas
piegādes, mazinot ģeopolitiskos riskus, dažādojot enerģijas
resursu piegāžu avotus un ceļus, attīstot starpsavienojumu
infrastruktūru, veidojot rezerves un iesaistoties starptautiskā
regulējuma pilnveidošanā. Lai ilgtermiņā samazinātu energoapgādes
drošības izmaksas, nepieciešama reģionāla sadarbība projektu
plānošanā un finansēšanā.
Viens no sasniedzamajiem politikas rezultatīvajiem rādītājiem,
kas liecinās par palielinātu energoapgādes drošību un ilgtspēju,
ir pēc iespējas plašāka AER izmantošana. Tāpēc Stratēģijā 2030
noteikts nesaistošs mērķis 2030. gadā nodrošināt 50% AER
īpatsvaru bruto enerģijas galapatēriņā. Tas tiks sasniegts,
palielinot AER īpatsvaru siltumenerģijas, elektroenerģijas un
transporta sektoros. 2011. gadā AER īpatsvars Latvijas bruto
enerģijas galapatēriņā bija 33,1%.Taču iespējams, ka, analizējot
2020. gada saistošā mērķa - 40%, sasniegšanu, būs nepieciešama šī
rezultatīvā rādītāja korekcija.
Tāpat energoapgādes drošību un ilgtspēju nodrošina pēc
iespējas diversificēts enerģijas un energoresursu imports,
vienlaikus attīstot reģionālas enerģijas ražošanas jaudas. Tāpēc
Stratēģijā 2030 noteikts vēl viens vēlamais politikas
rezultatīvais rādītājs 2030. gadam - par 50% samazināt
enerģijas un energoresursu importu no esošajiem trešo valstu
piegādātājiem, salīdzinot ar 2011. gadu, kas tiks panākts ar
jaunu enerģijas un resursu piegādes ceļu un avotu ienākšanu tirgū
un līdz ar to arī jaunas un ilgtspējīgas enerģētikas
infrastruktūras attīstību. 2011. gadā energoresursu importu no
ārpus Eiropas Ekonomikas zonas dalībvalstīm bija 28,2 TWh,
tostarp dabasgāzes imports - 16,4 TWh, naftas produktu imports -
9,7 TWh, ogles un koksa imports - 1,1 TWh un elektroenerģijas
imports - 0,9 TWh.
Vienlaikus Stratēģijā 2030 izvirzītā galvenā mērķa un
apakšmērķu sasniegšanu būtiski ietekmē energoefektivitāte un tās
pasākumi ne tikai visos enerģētikas apakšsektoros, bet arī citās
nozarēs. Tāpēc kā vēl viens no sasniedzamajiem politikas
rezultatīvajiem rādītājiem Stratēģijā 2030 paredzēts, ka līdz
2030.gadam vidējais siltumenerģijas patēriņš apkurei tiek
samazināts par 50% pret pašreizējo rādītāju, kas ar klimata
korekciju ir aptuveni 200 kWh/m2 gadā (2009. gadā -
202 kWh/m2). Pēdējo 20 gadu laikā tas ievērojami
samazinājies (1990. gadā - 304 kWh/m2). Šis rādītājs
ir pietiekami ambiciozs, lai piesaistītu investīcijas un uzlabotu
energoefektivitāti ēkās, tai pat laikā neaizmirstot par
energoefektivitātes uzlabošanu ražošanas procesos, kas ir viens
no konkurētspējas priekšnoteikumiem.
2) Mērķu sasniegšanas izaicinājumi
un politikas instrumenti
Stratēģijas 2030 mērķus plānots sasniegt, visupirms labojot un
turpmāk izvairoties no politikas kļūdām, novēršot un
labojot tirgus nepilnības, kā arī izmantojot politikas
instrumentus, lai attīstītu efektīvu un konkurētspējīgu
enerģijas tirgu.
Politikas
kļūdas
Valsts loma enerģētikas politikā ir radīt paredzamu un
labvēlīgu vidi sektora ilgtspējīgai attīstībai un investīcijām
tajā, vienlaikus nodrošinot, ka tās iesaiste nekropļo tirgus
darbību. Līdz šim, iejaucoties enerģijas tirgu darbībā, valsts
mērogā pieļautas vairākas kļūdas, kuras negatīvi ietekmējušas
enerģētikas sektoru un ekonomiku kopumā, nesniedzot vēlamo
rezultātu. Stratēģijas 2030 ietvaros ir apzinātas būtiskākās
kļūdas, lai tās nākotnē varētu efektīvi novērst. Līdzšinējās
politikas kļūdas un veids, kā tās labot, ir šādas:
šobrīd enerģētikas politikā trūkst neitralitātes
tehnoloģiju izvēlē un valsts, piemēram, ar līdzšinējo
atjaunojamās enerģijas atbalstu, pārāk iejaucas tehnoloģisku
risinājumu izvēlē. Tāpēc turpmāk plānots atteikties no
politiskiem lēmumiem par enerģijas ražošanā un patēriņā
izmantojamām tehnoloģijām, izņemot īpašas situācijas, kad
konkrēts tehnoloģiskais risinājums tiek plaši atzīts par
piemērojamāko un ekonomiski izdevīgāko un kad šādam atbalstam ir
noteikts termiņš un izvērtējuma nosacījumi;
valsts mērogā ir nepareizi un nepietiekami veicināti
ekonomiskie stimuli, lai nodrošinātu, ka AER attīstība ir
līdzsvarota (vide, energoapgādes drošums, starptautisko saistību
izpilde), ekonomiski pamatota un atbilstoša tās izmaksām.
Ekonomiskie stimuli turpmāk enerģijas tirgu dalībniekiem tiks
veidoti ar netiešu signālu palīdzību (piemēram, patēriņa
veicināšana pretstatā ražošanas subsīdijām);
līdz šim ir vērojams atklātības un informācijas
pieejamības trūkums enerģētikas nozarē saistībā ar atjaunojamās
enerģijas atbalstu, ražošanu un izmantošanu radījis sabiedrībā
nepareizu priekšstatu par situāciju AER nozarē. Lai mainītu šo
priekšstatu, turpmāk tiks veicināta informācijas atklātība un
pieejamība par AER projektu attīstību Latvijā, īpašu uzmanību
pievēršot atjaunojamās enerģijas atbalsta mehānisma
caurskatāmībai;
šobrīd enerģijas lietotāji ir spiesti segt augstās
izmaksas tiem enerģijas ražotājiem, kuriem iepriekš piešķirtas
tiesības pārdot elektroenerģiju par cenu, kas ir ievērojami virs
tirgus līmeņa. Iepriekš šāds atbalsts tika piešķirts ne tikai AER
izmantojošām elektrostacijām, bet arī augstas efektivitātes
koģenerācijas elektrostacijām, kas izmanto fosilos
energoresursus. Nākotnē plānots izvērtēt iespējas pakāpeniski
samazināt šādas saistības, veicinot arvien taisnīgāku un
pārredzamāku enerģijas cenu noteikšanas mehānismu.
Tirgus
nepilnības
Enerģētikas politikā, tāpat kā citās politikas jomās,
iejaukšanās tirgus procesos ir pamatota situācijās, kad tiek
konstatētas tirgus nepilnības jeb gadījumos, kad tirgus
nenodrošina sociāli optimālu rezultātu panākšanu. Šobrīd
konstatētās būtiskākās nepilnības Latvijas enerģijas tirgū, kas
apgrūtina izvirzīto mērķu sasniegšanu:
joprojām daļai patērētās enerģijas cenā nav ietverta
maksa par SEG izmešiem. Tāpēc kontekstā ar citu konkurētspēju
ietekmējošu nodokļu (piemēram, darbaspēka nodokli) politiku
jāskata arī energoresursu akcīzes nodokļa pārskatīšana. Ja tiktu
izmantots šis instruments, ir jānodrošina, ka netiek kropļots
enerģijas tirgus. Piemēram, importētā dabasgāze, kas tiek
izmantota elektroenerģijas ražošanai Latvijā, tiek aplikta ar
akcīzes nodokli, kas ir ievērojami lielāks par elektroenerģijas
nodokli, ar kuru tiek aplikta importētā elektroenerģija, kas
saražota citās valstīs, izmantojot fosilos energoresursus (t.sk.
dabasgāzi);
nereti saskaramies ar enerģijas patērētāju, īpaši
mājsaimniecību ekonomiski nepamatotu iracionālu rīcību,
izvēloties siltuma ražošanas metodi, neveicot finansiāli
izdevīgus ēku energoefektivitātes veicināšanas pasākumus, kā arī
izvēloties nesamērīgi lielus, neefektīvu tehnoloģiju transporta
līdzekļus situācijās, kur tie nav nepieciešami. Šīs rīcības,
nenoliedzami, ir pašu patērētāju izvēle, kas nav apstrīdama vai
noliedzama. Tomēr visas šīs individuālās izvēles ietekmē kopējo
sabiedrības ieguvumu gan raugoties no izmaksu, gan vides
piesārņojuma perspektīvas. Šādu rīcību ir iespējams mainīt,
izglītojot patērētājus, kā arī ar informācijas pieejamības,
valsts/pašvaldību īstenotu paraugprojektu un fiskālo instrumentu
palīdzību. Vienlaikus jārēķinās, ka sabiedrības uzskatu maiņa ir
ilgtermiņa process.
Līdz ar politikas kļūdu un tirgus nepilnību novēršanu jāplāno
un jāattīsta arī efektīvi politikas instrumenti, kas
veicinās nozares attīstību:
enerģijas nodokļu instrumentu klāstā jāiekļauj arī SEG un
energoietilpības izmaksas, koriģējot esošo enerģijas nodokļu
politiku atbilstoši energoresursa oglekļa intensitātei un
energoietilpībai;
pārskatot valsts atbalstu un politikas instrumentus AER
izmantošanas veicināšanai, jābalstās uz četriem
principiem:
○ enerģijas apjoma elastība - atbalsta apjoms mainās
atbilstoši valstī pieprasītajam enerģijas apjomam;
○ saprātīgas izmaksas - atbalsta izmaksas ir
samērojamas ar ieguvumiem;
○ reakcija uz tirgus signāliem - atbalsta sistēma ņem
vērā tehnoloģiju attīstību;
○ tehnoloģiskā neitralitāte - vienlīdzīgs atbalsts
dažādiem AER un to izmantošanas tehnoloģijām.
Mērķtiecīgi jāizvērtē līdz šim izsniegtā AER atbalsta saņēmēji
un to projekti kontekstā ar Latvijas enerģētikas ilgtermiņa
mērķiem. AER tehnoloģijas pasaulē tiek arvien plašāk izmantotas
un kļūst konkurētspējīgākas, tāpēc plānots atteikties no valsts
noteiktā AER iepirkumu tarifa, kas līdz šim pierādījis sevi kā
nepietiekami efektīvs, turklāt tikai īstermiņā AER attīstību
veicinošs stimuls;
valsts veiks vairākus pasākumus enerģētikas sektorā, lai
sekmētu sektora attīstību:
○ valsts un pašvaldības nodrošinās parauglomu
energoefektivitātes projektu attīstībā un AER izmantošanas
veicināšanā;
○ valsts nodrošinās iniciatīvu lielas, nākotnes enerģētikas
tirgum atbilstošas enerģētikas infrastruktūras attīstībai,
tostarp centralizēti organizētiem rajonu un pilsētu mēroga
siltināšanas pasākumiem, terminētam valsts atbalstam nozares
projektiem, kas sniedz labumu plašai sabiedrībai, bet kuros
privātais sektors nav pietiekami motivēts ieguldīt, kā arī liela
mēroga nacionāliem enerģētikas infrastruktūras projektiem;
○ valsts veicinās tādu tehnoloģiju, īpaši AER jomā, attīstību,
kas šobrīd ir nekomerciālas, taču kurām ir liels potenciāls un
tiek prognozēts plašs komerciāls pielietojums;
○ valsts īstenos informācijas kampaņas, veicinot sabiedrības
informētību un izpratni par enerģētikas politiku un iespējām gūt
saimniecisko labumu, veicot individuālus enerģētikas
projektus.
3) Enerģētikas sektora attīstības
pamatnosacījumi
Ņemot vērā Latvijas arvien plašāko integrāciju Eiropas un
pasaules enerģijas tirgos, varam rēķināties ar jauniem
reģionāliem projektiem, kas tikai palielinās Latvijas
energoapgādes drošumu un tirgus likviditāti, taču vienlaikus
jāpatur prātā, ka plašākā tirgū palielinās arī Latviju
ietekmējošu faktoru skaits. Tāpēc Stratēģija 2030 paredz elastīgu
nacionālo un reģiona enerģētikas sektora politiku, veicinot to
mijiedarbību un nodrošinot elastību, lai pie nosacījuma, ja kāds
no reģionāla mēroga projektiem, par kuriem šobrīd nav
pārliecības, tiek vai gluži pretēji - netiek realizēts,
Stratēģija 2030 nezaudētu savu nozīmi un joprojām spētu efektīvi
noteikt enerģētikas sektora attīstības virzienus.
Apzinoties Latvijas un visa reģiona salīdzinoši nelielo
enerģijas tirgu izmēru, ir jāplāno ne vien efektīva ES finanšu
līdzekļu un atbalsta apguve, bet arī nacionāla mēroga enerģētikas
finanšu instrumenta izveide, aizdevumus kombinējot ar efektīvu
grantu shēmu, un tā ietvaros paredzot atbalstu AER attīstībai,
īpaši izpētes un attīstības (R&D) projektiem,
energoefektivitātes projektiem, piemēram ēku siltināšanai, kā arī
atbalstu būtiskākajiem nacionāla mēroga enerģētikas
infrastruktūras projektiem. Šāda veida instrumentu varētu ieviest
jaunveidojamās Attīstības finanšu institūcijas ietvaros vienota
attīstības finanšu institūcija, kuru paredzēts izveidot līdz
2013.gada beigām, apvienojot Latvijas Garantiju aģentūru,
Latvijas Hipotēku un zemes banku un Lauku attīstības fondu.
Vienota attīstības finanšu institūcija nodrošinātu ilgtspējīgu,
sistemātisku un viegli administrējamu uzņēmējdarbības finanšu
atbalsta sniegšanas mehānismu, nodrošinot atbalstu pilnam
uzņēmuma darbības ciklam un situācijai tirgū. Definējot nacionāla
līmeņa atbalsta instrumentus AER un energoefektivitātes jomā,
jārēķinās ar varbūtību, ka nākotnē ES līmenī tiks veikta
dalībvalstu nacionāla atbalsta instrumentu salāgošana un
vienādošana.
Risinot energoapgādes drošības jautājumus, tās aspekti
rūpīgi jāvērtē gan nacionālā, gan reģionālā mērogā. Nacionālā
mērogā jārēķinās ar straujo mikroģenerācijas attīstību, kas prasa
lielāku uzmanību tīkla uzraudzībai un darbības plānošanai, lai
efektīvi spētu integrēt tīklā arī mikroģenerācijas procesā
saražoto enerģiju. Savukārt reģionālā mērogā ir būtiski ņemt vērā
reģiona izaicinājumus, ES mērķus un kaimiņvalstu enerģētikas
politiku. Stratēģijā 2030 noteikti vairāki priekšnoteikumi un
apņemšanās par darbības virzieniem un pasākumiem, lai nodrošinātu
pieeju efektīviem energoresursu tirgiem, stabilas un pamatotas
enerģijas cenas, kā arī ilgtermiņā drošu nacionālo un reģionālo
enerģētikas infrastruktūru:
1) nodrošināt nacionālā mērogā elastīgu un drošu
energoapgādes tīklu, ņemot vērā arvien plašāku
mikroģenerācijas izplatību un tā rezultātā radušās izmaiņas
Latvijas enerģijas portfelī. Decentralizētas mikroģenerācijas
procesā saražoto enerģiju iespējams efektīvi integrēt tīklā tikai
pie nosacījuma, ka energoapgādes tīkli tiek rūpīgi uzraudzīti,
tiek analizēta un plānota to darbība un attīstība, kā arī
nodrošināta efektīva jaudu balansēšana tīklā;
2) nacionāla mēroga enerģētikas finanšu instrumenta
ietvaros sniegt atbalstu būtiskākajiem nacionāla mēroga
enerģētikas infrastruktūras projektiem;
3) attīstīt enerģētikas politikas ietekmes izvērtēšanas
kapacitāti, pilnvērtīgi aptverot enerģētikas politikas tiešās
un netiešās izmaksas uz patērētājiem un ieguvumus ekonomikai
kopumā, tajā skaitā alternatīvās izmaksas un lokālo
piesārņojumu;
4) nodrošināt valsts mēroga sociālo atbalstu enerģētikas
sektorā, tostarp īstenojot sociālos atbalsta pasākumus
noteikta statusa patērētājiem, lai izskaustu enerģētisko
nabadzību un nodrošinātu enerģijas pieejamību par atbilstošu,
pieņemamu cenu ikvienam Latvijas iedzīvotājam;
5) nodrošināt enerģijas tirgu liberalizāciju, atvieglojot
jaunu tirgus dalībnieku ienākšanu tirgū, veicinot enerģijas
piegāžu avotu un ceļu diversifikāciju reģionālā mērogā un
veicinot sabiedrības informētību par tās ieguvumiem un
pienākumiem brīvā un efektīvā enerģijas tirgū;
6) turpināt ciešu sadarbību ar reģionālajiem partneriem
Baltijas enerģijas tirgus starpsavienojumu plāna (BEMIP) un
Eiropas Infrastruktūras savienošanas instrumenta (CEF)
ietvaros, balstoties uz solidaritātes un savstarpēja
finansiālā atbalsta principiem, līdzsvarojot nacionālās un
reģionālās intereses kopēji izdevīgiem risinājumiem (piem.,
dabasgāzes piegādes un uzglabāšanas infrastruktūras
attīstība);
7) turpināt Skandināvijas un Baltijas valstu
elektroenerģijas tirgu integrāciju Nord Pool Spot biržas
ietvaros, tajā skaitā nākotnes darījumu finanšu instrumentu
tirdzniecību, izveidojot vienotu cenu reģiona zonu, attīstot
ekonomiski pamatotus reģionālos starpsavienojumus, samazinot
straujas elektroenerģijas cenu svārstības, palielinot tirgu
likviditāti un dodot signālus jaunu jaudu, tostarp AER
attīstībai;
8) izveidot efektīvu un atvērtu reģionālu dabasgāzes
tirgu, pārņemot ES 3. enerģētikas paketi, un atbalstīt
Baltijas reģiona dabasgāzes piegāžu diversifikācijas risinājumus,
tostarp reģionāla sašķidrinātā dabasgāzes termināļa attīstību,
dabasgāzes starpsavienojumus starp Poliju-Lietuvu un
Somiju-Igauniju, kā arī palielinot reģionālās dabasgāzes krātuves
jaudas;
9) attīstīt tirgus priekšnoteikumus tikai ekonomiski
pamatotiem reģionāliem zema oglekļa bāzes jaudu projektiem,
atsakoties no tieša valsts atbalsta jauniem bāzes jaudas
projektiem;
10) uzlabot degvielas apgādes drošumu, pilnveidojot
Centrālās krājumu uzturēšanas struktūras (CKUS) darbību ar
efektīvākiem reaģēšanas mehānismiem krīzes situācijā;
11) veicināt vietējo energoresursu ieguves potenciālu,
tajā skaitā kūdras ieguvi un slānekļa gāzes un naftas potenciāla
tālāku izpēti, kā arī pieņemt atbilstošu regulējumu
ogļūdeņražu izpētes un ieguves investīciju vides
nostiprināšanai.
Vienlīdz svarīgi ir plānot arī energoefektivitātes
paaugstināšanu, kas Stratēģijas 2030 periodā ir nacionāla
prioritāte. Zems energoefektivitātes līmenis rada gan
energoapgādes drošības, gan ilgtspējas, gan konkurētspējas
riskus, taču šī līmeņa paaugstināšana ir ātrākais un izmaksu ziņā
efektīvākais risku samazināšanas veids, vienlaicīgi radot papildu
darbavietas un veicinot izaugsmi. Energoefektivitātes
nodrošināšanā pastāv būtiska tirgus nepilnība, īpaši ēku un
transporta sektorā. Lai to novērstu un veicinātu
energoefektivitāti visos sektoros, Stratēģijā 2030 noteikti šādi
priekšnosacījumi:
12) īstermiņā noteikt ievērojami augstākas izmaksu ziņā
efektīvas obligātas būvnormatīvu klases jaunu un renovētu ēku
siltumnoturībai, kā arī brīvprātīgas klases, t.sk., 0 enerģijas
patēriņa ēkas;
13) ar nacionāla mēroga enerģētikas finanšu instrumentu
jaunveidojamās Attīstības finanšu institūcijas ietvaros veicināt
intensīvu atbalsta programmu esošā dzīvojamā fonda un sabiedrisko
ēku energoefektivitātes palielināšanai, sevišķi daudzdzīvokļu
sektorā, kur sagaidāma lielākā atdeve šādiem atbalsta
mehānismiem;
14) veicināt viedo skaitītāju ieviešanu, palielinot
patērētāju izpratni par savu enerģijas patēriņu un radot iespēju
to regulēt un samazināt patērēto energoresursu daudzumu;
15) ņemot vērā, ka vislielākais energoresursu galapatēriņš ir
tieši siltumenerģijas ražošanā, ieskaitot centralizēto
siltumenerģiju, noteikt stingrākas prasības centralizētās
siltumapgādes sistēmām attiecībā uz enerģijas zudumu tīklos
samazināšanu, vērtējot investīciju lietderību un 2030. gadā
zudumu līmeņatzīmi tuvinot 10%;
16) stimulēt jaunu patērētāju pieslēgšanu efektīvām
centralizētās siltumapgādes sistēmām, tai skaitā, ierobežojot
zemas lietderības fosilo autonomās apkures iekārtas uzstādīšanu
teritorijā, kurā ir pieejama centralizētā siltumapgāde;
17) ar mērķi veicināt energoefektivitātes pasākumus un to
pieejamību enerģijas lietotājiem, noteikt siltumapgādes
pakalpojumu sniedzējiem pienākumu novirzīt 1,5% no to apgrozījuma
gadā energoservisa pakalpojumu nodrošināšanai;
18) veicināt mazo un vidējo uzņēmumu darbības
energoefektivitātes paaugstināšanu, ieviešot energoauditu un
energovadības sistēmu. Būtiski ir aktivizēt nozares
asociācijas lomu energoefektivitātes veicināšanai, rosinot
diskusiju par enerģijas patēriņa līmeņatzīmju noteikšanu nozarē.
Tāpat vidējā termiņā plānots īstenot valsts atbalstu
energoefektivitātes paaugstināšanas pasākumu ieviešanai
rūpniecībā;
19) energoefektivitātes pasākumu popularizēšanai sabiedrībā un
lielāka enerģijas ietaupījuma nodrošināšanai publiskajā sektorā
stimulēt "zaļā iepirkuma" principu plašāku
ieviešanu, kas ļaus panākt energoresursu ietaupījumu, veicot
preces vai pakalpojuma dzīves cikla analīzi, un samazināt ietekmi
uz vidi;
20) nodrošināt publiskā sektora parauglomu
energoefektivitātes pasākumu veikšanā transporta, ēku un
siltumapgādes sektoros, veicot pilotprojektus, publiski
daloties ar informāciju par tiem tostarp par iespējām projektiem
piesaistīt publisko un privāto finansējumu.
Lai samazinātu energoresursu (piem., fosilā degviela,
dabasgāze) importu un veicinātu vietējo enerģijas ražošanas
attīstību, Stratēģijā 2030 liela uzmanība veltīta arī AER
izmantošanas veicināšanai elektroenerģijas un siltumenerģijas
ražošanā un transporta sektorā. Latvijas mērķis ir līdz 2020.
gadam sasniegt no atjaunojamiem energoresursiem saražotās
enerģijas 40% īpatsvaru enerģijas bruto galapatēriņā.
Ieviešot uz tirgus principiem balstītu, tehnoloģiski neitrālu
atbalstu un nodrošinot atbilstošu nodokļu un emisiju
tirdzniecības politiku, līdz 2030. gadam ir sasniedzams
nesaistošs 50% AER slieksnis enerģijas bruto galapatēriņā,
ievērojot šādus priekšnosacījumus:
21) ņemot vērā nacionālos un ES mēroga AER mērķus un faktu, ka
šobrīd siltumenerģijas ražošanai Latvijā plaši tiek izmantoti
fosilie energoresursi, vidējā termiņā (līdz 2020. gadam) piemērot
valsts atbalsta izņēmumu konkrēta mērķa sasniegšanai un
nodrošināt tiešu augstas intensitātes atbalstu centralizētās
siltumapgādes sistēmās pārejai uz AER;
22) nacionāla mēroga enerģētikas finanšu instrumenta
ietvaros paredzēt atbalstu AER attīstībai, īpaši izpētes un
attīstības (R&D) projektiem, tehnoloģiju pārņemšanai un to
ražošanas bāzes izveidei;
23) ieviest prasības un atbalsta mehānismus AER tehnoloģiju
izmantošanas veicināšanai jaunās un renovētās ēkās, lai
veicinātu jaunu AER sistēmu integrāciju centralizētajās
siltumapgādes sistēmās;
24) izstrādāt efektīvu un pārredzamu regulējumu sauszemes
un jūras vēja enerģijas attīstībai, paredzot konkrētus
nosacījumus vēja parku izpētei, būvniecībai un ekspluatācijai.
Regulējums atvieglos šīs enerģijas attīstības uzraudzību valsts
mērogā un nodrošinās skaidri definētu investīciju vidi
potenciālajiem šīs enerģijas attīstītājiem;
25) veicināt plašāku AER izmantošanu publiskajā
transportā, tai skaitā īstenojot tālāku dzelzceļa transporta
elektrifikāciju un veicot sabiedriskā transporta pāreju
biodegvielu izmantošanai;
26) atteikties no tieša valsts atbalsta 1. paaudzes
biodegvielai, vidējā termiņā saglabājot obligāto biodegvielas
piejaukumu fosilajai degviela;
27) izstrādāt valsts atbalsta mehānismu 2. paaudzes
biodegvielas ražošanas veicināšanai;
28) nodrošināt AER izmantošanas (t.sk., biomasa un
biodegviela) atbilstību ilgtspējas kritērijiem un pozitīvu AER
izraisīto ietekmi uz saistītajām nozarēm, nosakot skaidru
regulējumu un atbilstības kontroles principus;
29) veicināt transporta energoefektivitāti, pārskatot
automobiļu un motociklu nodokļu likmes, ņemot vērā sasniegto
progresu vieglo automobiļu CO2 izmešu daudzuma
samazināšanā;
30) veidot privāto elektriskā autotransporta
infrastruktūru, nodrošinot vienota uzlādes tīkla standarta
ieviešanu;
31) izstrādāt jaunu elektroenerģijas ražošanas atbalsta
instrumentu, ievērojot šādus principus: enerģijas apjoma
elastība, saprātīgas izmaksas, reakcija uz tirgus signāliem un
tehnoloģiskā neitralitāte, kā arī pilnveidot izcelsmes
apliecinājumu sistēmu;
32) izvērtēt energoietilpīgu eksporta nozaru uzņēmumu
konkurētspējas riskus sakarā ar obligātās iepirkuma komponentes
pieauguma prognozēm;
33) noteikt ilgtermiņa principu mazas jaudas
elektroenerģijas ražošanas iekārtu neto uzskaitei sadales
tīklos ar 12 mēnešu norēķinu periodu;
34) veicināt atkritumu izmantošanu enerģijas ražošanai,
kas ļaus palielināt vietējo enerģijas resursu izmantošanu un
vienlaikus risinās atkritumu utilizācijas problēmu valstī.
4) Stratēģijas 2030 izmaksas
Lai veiktu enerģētikas attīstības scenāriju modelēšanu, tika
izmantots izstrādātais MARKAL-LV modelis un atrasts optimāls
risinājums katrā no definētajiem scenārijiem, ievērojot mērķa
funkciju, kas nosaka, ka optimāls risinājums ir tāds, kas
nodrošina mazākās kopējās sistēmas izmaksas pie noteiktās
ierobežojuma kopas. Scenāriju rezultāti tika salīdzināti pēc
vairākiem parametriem, tajā skaitā, enerģijas galapatēriņa
struktūra, primāro resursu patēriņa struktūra, elektroenerģijas
un centralizētās siltumenerģijas ražošanas struktūra,
elektroenerģijas un centralizētās siltumenerģijas ražošanas
izmaksas, SEG emisiju apjoms, scenāriju kopējās energoapgādes
izmaksas un citiem raksturojošiem indikatoriem.
Salīdzinot analizēto enerģētikas attīstības scenāriju
izmaksas, tika secināts, ka energoefektivitātes pasākumi
visintensīvāk samazina kopējās sistēmas izmaksas. Šķēršļi
energoefektivitātes pasākumu īstenošanai pilnā apmērā ir
nepieciešamība pēc lielām sākotnējām investīcijām, samērā ilgais
to atmaksāšanās periods un esošās tirgus nepilnības. Savukārt
pasākumi, kas vērsti uz AER izmantošanas veicināšanu vai risina
energoapgādes drošības jautājumus, vidējā termiņā palielina
sistēmas kopējās izmaksas, taču ilgtermiņā tie kopējās izmaksas
samazina. Lai gan Stratēģijā 2030 paredzētā enerģētikas politika,
salīdzinot ar bāzes scenāriju, vidējā termiņā nedaudz palielina
kopējās izmaksas (izmaksas pieaug par 0,19% no IKP), šāds
palielinājums vidējā termiņā ir uzskatāms par pieņemamu, jo ļaus
samazināt izmaksas ilgtermiņā, un līdzšinējās enerģētikas
politikas turpināšana neļautu Latvijai sasniegt saistošos AER
mērķus.
Novērtējot dažādos scenārijus, izmaksu salīdzināšanai tika
izvēlēts laika posms no 2010. līdz 2030. gadam, jo tas patiesāk
attēlo ieguldīto investīciju ietekmi uz izmaksām. Īstenojot
stratēģijas scenāriju viena papildu AER procentu punkta iegūšana
var izmaksāt aptuveni 3,7 miljonus LVL (2000) gadā, turpretim, ja
netiek realizēti energoefektivitātes pasākumi mājsaimniecībās,
tad izmaksas var sasniegt 7,9 miljonus LVL (2000) gadā.
Lai samazinātu Stratēģijas 2030 kopējās izmaksas, tādējādi
attiecīgi palielinot ieguvumu un Stratēģijas 2030 pasākumu
pozitīvo efektu uz valsts konkurētspēju, vairāki būtiski
Stratēģijā 2030 paredzēti pasākumi ir iekļauti Nacionālajā
attīstības plānā noteiktajās prioritātēs un to ieviešanai
paredzēts izmantot Kohēzijas politikas fondu un jauno Eiropas
Savienojuma instrumentu (Connecting Europe Facility): 1)
daudzdzīvokļu ēku renovācija energoefektivitātes paaugstināšanai
(ES fondu finansējums no NAP - 71 milj. EUR), publisko ēku
energoefektivitātes pasākumi (ES fondu finansējums no NAP - 166.8
milj. EUR), apstrādes rūpniecības ēku energoefektivitātes
pasākumi (ES fondu finansējums no NAP - 32.6 milj. EUR) 2)
siltumavotu rekonstrukcija un būvniecība, t.sk., tehnoloģisko
iekārtu iegāde un uzstādīšana (ES fondu finansējums no NAP - 53.3
milj. EUR), pārvades un sadales sistēmas rekonstrukcija un
būvniecība (ES fondu finansējums no NAP - 53.3 milj. EUR); 3)
Kurzemes loka 3.etaps (CEF - 110 milj. EUR (bez IVN un trases
izpētes), Latvijas-Igaunijas trešais starpsavienojums (CEF 115
milj. EUR 89% - Latvija 11 % - Igaunija), Inčukalna pazemes gāzes
krātuves modernizācijas un rekonstrukcijas turpināšana un
krātuves paplašināšana (modernizācija - CEF 191 milj. EUR;
paplašināšana - CEF 360 milj. EUR), kā arī potenciālā Baltijas
reģionālā sašķidrinātās dabasgāzes termināļa būvniecība (CEF 354
milj. EUR (neieskaitot projekta attīstības un finansēšanas
izmaksas))
5) Tuvākajā nākotnē veicamās
darbības
Lai sasniegtu Stratēģijā 2030 definētos Latvijas enerģētikas
politikas ilgtermiņa mērķus, Ekonomikas ministrija:
• Stratēģijā 2030 noteiktos mērķus un principus iestrādās
esošajos un nākotnē izstrādājamos enerģētikas politikas
normatīvajos aktos un plānošanas dokumentos;
• virzīs apstiprināšanai jaunas enerģētikas politikas
pamatnostādnes laika periodam 2014.-2020.gadam.
6) Nākotnes perspektīva
Ir būtiski apzināties, ka bāzes scenārijs, kas pamatots uz
prognozēm situācijā, kad tiek turpināta līdz šim īstenotā valsts
enerģētikas politika un netiek veikti būtiski uzlabojumi tās
attīstības plānošanā, ir draudīgs, īpaši skatot to kontekstā ar
vietējās ražošanas attīstību un klimata mērķu sasniegšanu.
Neuzlabojot šā brīža enerģētikas politiku, AER izmantošana netiks
efektīvi stimulēta, kā rezultātā augstās izmaksas liks
sabiedrībai izvēlēties lētāku enerģiju, kas saražota no
fosilajiem energoresursiem. Šāds pavērsiens ne vien būtiski
ierobežos Latvijas spēju sekmēt vietējās enerģijas ražošanas un
vietējo energoresursu izmantošanas potenciālu, bet arī būtiski
palielinās SEG emisijas, radot izmaksu pieauguma riskus
ilgtermiņā.
Īstenojot Stratēģijā 2030 noteiktos enerģētikas politikas
attīstības pasākumus, prognozes liecina par pakāpenisku, izmaksu
ziņā efektīvu un videi draudzīgu vietējo energoresursu
izmatošanas izaugsmi, veicinot ne vien klimata SEG mērķu
sasniegšanu, bet arī Latvijas ekonomikas izaugsmi. Vienlaikus
Stratēģija 2030 ir vērsta uz efektīvu Latvijas enerģijas tirgu
integrāciju Baltijas enerģijas tirgos un attiecīgi - visa reģiona
sekmīgu integrāciju Ziemeļvalstu un ES enerģijas tirgos.
Lai spētu nodrošināt Stratēģijā 2030 definētos mērķus, tā
paredz elastīgu pieeju visu enerģētikas apakšsektoru un
enerģētikas projektu attīstībai. Ilgtermiņa perspektīvā ir teju
neiespējami precīzi un detalizēti paredzēt atsevišķi enerģijas
projektu un tehnoloģiju attīstības gaitu, kā arī ar pietiekamu
ticamības pakāpi definēt izmaksu scenārijus, tādēļ Stratēģija
2030 tiecas iezīmēt galvenās darbības un priekšnoteikumus, kas
varētu sekmēt definēto mērķu īstenošanu. Atsevišķu politikas
iniciatīvu vai enerģētikas projektu neīstenošana vai kavēta
īstenošana spēs saglabāt Stratēģijas 2030 nemainīgi nozīmīgo lomu
enerģētikas politikas plānošanā, jo Stratēģijas 2030 kompleksā
pieeja jautājumu risināšanai nodrošina spēju absorbēt kādu no
nākotnē iespējamajām politikas kļūdām vai tirgus nepilnībām. Šī
elastīgā pieeja ir unikāla līdzšinējās Latvijas enerģētikas
politikas plānošanas vēsturē un nodrošina inovatīvu redzējumu par
vēlamo Latvijas kā nacionālas valsts, reģionāla partnera un ES
dalībvalsts enerģijas tirgu attīstību.
Tāpat ir jāapzinās, ka enerģētikas sektora sekmīga plānošana
prasa vēl tālāku redzējumu par tā potenciālo attīstību. Līdz ar
to, lai spētu sekmīgi un pamatoti aizstāvēt Latvijas intereses
diskusijās par ES mēroga 2050.gada enerģētikas politikas
iniciatīvām, nepieciešams nekavējoties uzsākt darbu pie
Stratēģijas 2030 mērķu un pamatprincipu iestrādes Latvijas
nostājā par Eiropas Savienības ceļa karti 2050 emisiju
samazināšanai enerģētikā.
Iesniedzējs: Ekonomikas ministrs D.
Pavļuts
Vīzē: valsts sekretārs J. Pūce