Ministru kabineta noteikumi Nr. 192
  Rīgā 2023. gada 18. aprīlī (prot. Nr. 20 2.
  §)
  Grozījumi Ministru kabineta 2018.
  gada 13. novembra noteikumos Nr. 705 "Noteikumi par noziedzīgi
  iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma finansēšanas
  novēršanas prasībām patērētāja kreditēšanas un parāda atgūšanas
  pakalpojumu sniedzējiem"
  Izdoti saskaņā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu
  legalizācijas
  un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas
  likuma 47. panta ceturto daļu
  1. Izdarīt Ministru kabineta 2018. gada 13. novembra
  noteikumos Nr. 705 "Noteikumi par noziedzīgi iegūtu līdzekļu
  legalizācijas un terorisma finansēšanas novēršanas prasībām
  patērētāja kreditēšanas un parāda atgūšanas pakalpojumu
  sniedzējiem" (Latvijas Vēstnesis, 2018, 229. nr.) šādus
  grozījumus:
  1.1. izteikt noteikumu nosaukumu šādā redakcijā:
  
  "Noteikumi
  par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un
  proliferācijas finansēšanas novēršanas prasībām patērētāja
  kreditēšanas un parāda atgūšanas pakalpojumu
  sniedzējiem";
  1.2. izteikt tiesību akta izdošanas pamatojuma norādi
  šādā redakcijā:
  
  "Izdoti saskaņā ar Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un
  terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas likuma 47.
  panta ceturto daļu";
  1.3. izteikt 1. punktu šādā redakcijā:
  
  "1. Noteikumi nosaka personām, kuras nodarbojas ar patērētāju
  kreditēšanu un kurām Patērētāju tiesību aizsardzības centrs
  izsniedz speciālo atļauju (licenci) kreditēšanas pakalpojumu
  sniegšanai (turpmāk - kredīta devējs), un personām, kuras
  nodarbojas ar parāda atgūšanas pakalpojumu sniegšanu un kurām
  Patērētāju tiesību aizsardzības centrs izsniedz speciālo atļauju
  (licenci) parāda atgūšanas pakalpojumu sniegšanai (turpmāk -
  parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs), saistošas prasības
  Noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un
  proliferācijas finansēšanas novēršanas likumā (turpmāk - likums)
  noteikto pienākumu izpildei attiecībā uz noziedzīgi iegūtu
  līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas
  finansēšanas risku novērtēšanu, iekšējās kontroles sistēmu un tās
  izveidi, klientu izpēti un klientu veikto darījumu
  uzraudzību.";
  1.4. izteikt 2. punktu šādā redakcijā:
  
  "2. Ja kredītiestādes meitas sabiedrības vai filiāles īstenotās
  grupas mēroga politikas un procedūras noziedzīgi iegūtu līdzekļu
  legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas
  novēršanai kādā to daļā neatbilst šiem noteikumiem, Patērētāju
  tiesību aizsardzības centrs, ja nepieciešams, lūdz attiecīgās
  kredītiestādes uzraudzības un kontroles institūcijas viedokli un
  nosaka risinājumu, kas atbilst likumam.";
  1.5. izteikt 4. punktu šādā redakcijā:
  
  "4. Darbinieks, kas atbild par noziedzīgi iegūtu līdzekļu
  legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas
  novēršanas prasību izpildi, regulāri informē augstāko vadību par
  noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un
  proliferācijas finansēšanas novēršanas iekšējās kontroles
  sistēmas darbību uzņēmumā.";
  1.6. papildināt ar 4.1 punktu šādā
  redakcijā:
  
  "4.1 Par noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un
  terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību
  izpildes ievērošanu atbildīgā darbinieka (tai skaitā no augstākās
  vadības) atbilstības izvērtēšanu atbilstoši likumā noteiktajām
  prasībām veic uz risku balstītā pieejā, ņemot vērā pakalpojuma
  sniedzēja riska profilu, sākotnējā izvērtēšanā konstatēto un
  citus pamatotus faktorus, ne retāk kā reizi trijos gados. Ja
  kļūst zināma informācija, ka par noziedzīgi iegūtu līdzekļu
  legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas
  novēršanas prasību izpildes ievērošanu atbildīgais darbinieks
  (tai skaitā no augstākās vadības) neatbilst likumā noteiktajām
  prasībām vai ir radušās šaubas par viņa atbilstību, darbinieka
  atbilstības izvērtēšanu veic nekavējoties.";
  1.7. izteikt 5. punktu šādā redakcijā:
  
  "5. Kredīta devējs un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs
  nodrošina atbildīgā darbinieka neatkarību tādu lēmumu pieņemšanā,
  kas saistīti ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un
  terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas prasību
  izpildi.";
  1.8. izteikt 6. punktu šādā redakcijā:
  
  "6. Kredīta devēja un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja
  atbildīgais darbinieks ne retāk kā reizi trijos mēnešos iesniedz
  augstākajai vadībai ziņojumu par noziedzīgi iegūtu līdzekļu
  legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas risku
  pārvaldību.";
  1.9. izteikt 8. punktu šādā redakcijā:
  
  "8. Kredīta devējs un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs
  izstrādā kārtību, kādā atbildīgais darbinieks izlases veidā veic
  noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un
  proliferācijas finansēšanas novēršanas darbību kvalitātes
  paškontroli. Minētajā kārtībā ietver vismaz šādus
  jautājumus:
  8.1. noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un
  proliferācijas finansēšanas novēršanas darbības, kurām tiek
  veikta kvalitātes kontrole;
  8.2. kvalitātes kontroles veikšanas biežums;
  8.3. izlases apjoms;
  8.4. kvalitātes kontroles veikšanas dokumentēšana.";
  1.10. papildināt ar 8.1 punktu šādā
  redakcijā:
  
  "8.1 Kredīta devējs nodrošina auditu attiecībā uz tajā
  izveidotās noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma
  un proliferācijas finansēšanas novēršanas iekšējās kontroles
  sistēmas atbilstību noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un
  terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomu
  regulējošo normatīvo aktu prasībām un efektivitāti. Audits tiek
  veikts ne retāk kā reizi divos gados, izņemot gadījumu, ja ir
  pieņemts uzraudzības un kontroles institūcijas lēmums par
  individuāli noteiktu audita veikšanas kārtību vai uzraudzības un
  kontroles institūcijas lēmums par iekšējā audita funkcijas
  nepiemērošanu.";
  1.11. izteikt 9. punktu šādā redakcijā:
  
  "9. Kredīta devējs un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs
  nodrošina apmācības noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un
  terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomā (turpmāk
  - apmācības) kredīta devēja un parāda atgūšanas pakalpojuma
  sniedzēja vadībai un darbiniekiem atbilstoši darbinieku
  pienākumiem un pilnvarojumam. Kredīta devējs un parāda atgūšanas
  pakalpojuma sniedzējs nosaka darbinieku kategorijas, kurām
  nodrošināmas apmācības.";
  1.12. izteikt 11.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
  
  "11.1. noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un
  proliferācijas finansēšanas būtība un izpausmes;";
  1.13. izteikt 11.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
  
  "11.2. noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un
  proliferācijas finansēšanas novēršanu regulējošie normatīvie
  akti;";
  1.14. izteikt 11.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
  
  "11.3. kredīta devēja un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja
  iekšējie normatīvie akti noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas
  un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas
  jomā;";
  1.15. izteikt 11.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
  
  "11.4. apmācāmo darbinieku tiesības un pienākumi noziedzīgi
  iegūtu līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas
  finansēšanas novēršanas jomā un atbildība par normatīvo aktu
  pārkāpumiem minētajā jomā un pārkāpumu ietekmi uz kredīta devēja
  un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja darbību;";
  1.16. izteikt 11.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
  
  "11.5. aizdomīgu darījumu pazīmes un aktuālās noziedzīgi iegūtu
  līdzekļu legalizācijas, terorisma un proliferācijas finansēšanas
  un ar tām saistīto noziedzīgo nodarījumu tipoloģijas;";
  1.17. papildināt ar 11.8. apakšpunktu šādā
  redakcijā:
  
  "11.8. personas datu aizsardzības prasības noziedzīgi iegūtu
  līdzekļu legalizācijas un terorisma un proliferācijas
  finansēšanas novēršanas jomā.";
  1.18. izteikt 14. punktu šādā redakcijā:
  
  "14. Kredīta devējs un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs ne
  vēlāk kā 10 dienas pēc apstiprināšanas iesniedz Patērētāju
  tiesību aizsardzības centram noziedzīgi iegūtu līdzekļu
  legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas
  novēršanas iekšējo politiku un procedūru, savai darbībai
  piemītošo risku novērtējumu, iekšējās kontroles sistēmas darbības
  efektivitātes izvērtējumu, iekšējās kontroles sistēmas audita
  ziņojumu, kā arī informāciju par būtiskām izmaiņām iekšējās
  kontroles sistēmā vai jauno iekšējās kontroles sistēmu.";
  1.19. izteikt 15. punktu šādā redakcijā:
  
  "15. Kredīta devējs novērtē klienta risku pazeminošās un
  paaugstinošās pazīmes un faktorus, nosaka klienta risku un iedala
  klientu kādā no klientu riska līmeņiem, sākot ar zemāka riska
  līmeni un beidzot ar augstāka riska līmeni.";
  1.20. papildināt ar 15.1 punktu šādā
  redakcijā:
  
  "15.1 Kredīta devējs, veicot klienta riska izvērtējumu
  un nosakot atbilstošus izpētes pasākumus, ņem vērā:
  15.11. likumā un citos kredīta devēja darbību
  regulējošos normatīvajos aktos noteiktos risku paaugstinošos
  faktorus, kā arī risku pazeminošos faktorus, ja kredīta devējs
  risku pazeminošo faktoru noteikšanu uzskata par atbilstošu un ir
  to attiecīgi dokumentējis;
  15.12. riskus, kas identificēti Latvijas Republikas
  valsts riska izvērtējumā;
  15.13. riskus, kas identificēti Eiropas Komisijas
  veiktajā Eiropas Savienības riska izvērtējumā;
  15.14. Eiropas Banku iestādes un Eiropas Vērtspapīru
  un tirgu iestādes kopīgajās pamatnostādnēs noteiktos riska
  faktorus, ciktāl tie ir attiecināmi uz kredīta devēju;
  15.15. riskus, kas izriet no tiesībaizsardzības
  iestāžu vai uzraudzības un kontroles institūciju ziņojumiem,
  lēmumiem vai izstrādātajām tipoloģijām;
  15.16. citus riskus, kas raksturīgi kredīta devējam un
  tā klientiem, pakalpojumiem un pakalpojumu piegādes
  kanāliem.";
  1.21. papildināt ar 15.2 punktu šādā
  redakcijā:
  
  "15.2 Kredīta devējs veic klienta izpēti atbilstoši
  klientam piemītošajam riskam, tai skaitā ņem vērā šo noteikumu
  15.1 punktā minētajos avotos norādītos riska
  faktorus.";
  1.22. izteikt 16.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
  
  "16.3. klienta netipisku darbību.";
  1.23. izteikt 17.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
  
  "17.1. par klientu ir saņemts Finanšu izlūkošanas dienesta,
  uzraudzības iestādes, izmeklēšanas iestāžu, prokuratūras vai
  tiesas pieprasījums saistībā ar aizdomām par noziedzīgi iegūtu
  līdzekļu legalizāciju, terorisma un proliferācijas finansēšanu
  vai cita noziedzīga nodarījuma izdarīšanu;";
  1.24. izteikt 17.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
  
  "17.2. par klientu ir saņemti pieprasījumi no izmeklēšanas
  iestādes, prokuratūras vai tiesas kriminālprocesa ietvaros
  saistībā ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, terorisma un
  proliferācijas finansēšanu vai citu noziedzīgu nodarījumu.";
  1.25. izteikt 18.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
  
  "18.2. klienta darbība ir netipiska, neparasti lielos apmēros
  veicot kredīta pirmstermiņa atmaksu, atmaksu no trešajām personām
  vai skaidrā naudā, vai veicot pārmaksas.";
  1.26. izteikt 19. punktu šādā redakcijā:
  
  "19. Attiecībā uz klientiem, kas ir juridiskas personas, kredīta
  devējs, nosakot klienta un klienta patiesā labuma guvēja
  saimnieciskajai, profesionālajai vai personiskajai darbībai
  piemītošo risku, pamatojoties uz risku novērtējumu, papildus šo
  noteikumu 17. un 18. punktā minētajiem apstākļiem noskaidro,
  vai:
  19.1. klients sniedz tādus pakalpojumus, kuru sniegšanas fakta
  dokumentāra pamatošana ir apgrūtināta;
  19.2. klients vai klienta patiesais labuma guvējs ir persona, kas
  saistīta ar darbības jomu, kurā būtiska loma ir skaidras naudas
  darījumiem;
  19.3. klienta saimnieciskās darbības veids ir saistīts ar
  paaugstināta riska nozari.";
  1.27. izteikt 20. punktu šādā redakcijā:
  
  "20. Kredīta devējs, nosakot klienta darbībai piemītošo risku,
  pamatojoties uz risku novērtējumu, ņem vērā to, vai:
  20.1. ir pamats uzskatīt, ka klients mēģina izvairīties no
  noteiktiem maksājumu sliekšņiem;
  20.2. klients mēģina izvairīties no informācijas sniegšanas vai
  mēģina slēpt savu saimniecisko darbību.";
  1.28. izteikt 24.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
  
  "24.2. iekļauta Finanšu darījumu darba grupas (Financial
  Action Task Force) nesadarbojošos valstu sarakstā vai ir
  tāda, par kuru minētā organizācija ir publicējusi paziņojumu kā
  par valsti vai teritoriju, kurā nav normatīvo aktu cīņai ar
  noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju vai terorisma un
  proliferācijas finansēšanu vai kurā tiem ir būtiskas nepilnības
  un tāpēc tie neatbilst starptautiskajām prasībām;";
  1.29. svītrot 26. punktu;
  1.30. izteikt 27.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
  
  "27.1. klienta neklātienes identifikāciju, izņemot gadījumu, ja
  kredīta devējs izpilda likuma 22. panta otrās daļas 1. punktā
  minētos nosacījumus;";
  1.31. izteikt 28. punktu šādā redakcijā:
  
  "28. Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs novērtē klienta risku
  pazeminošās un paaugstinošās pazīmes un faktorus, nosaka klienta
  risku un iedala klientu kādā no klientu riska līmeņiem, sākot ar
  zemāka riska līmeni un beidzot ar augstāka riska līmeni.";
  1.32. papildināt ar 28.1 punktu šādā
  redakcijā:
  
  "28.1 Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs, veicot
  klienta riska izvērtējumu un nosakot atbilstošus izpētes
  pasākumus, ņem vērā:
  28.11. likumā un citos parāda atgūšanas pakalpojuma
  sniedzēja darbību regulējošos normatīvajos aktos noteiktos risku
  paaugstinošos faktorus, kā arī risku pazeminošos faktorus, ja
  parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs risku pazeminošo faktoru
  noteikšanu uzskata par atbilstošu un ir to attiecīgi
  dokumentējis;
  28.12. riskus, kas identificēti Latvijas Republikas
  valsts riska izvērtējumā;
  28.13. riskus, kas identificēti Eiropas Komisijas
  veiktajā Eiropas Savienības riska izvērtējumā;
  28.14. Eiropas Banku iestādes un Eiropas Vērtspapīru
  un tirgu iestādes kopīgajās pamatnostādnēs noteiktos riska
  faktorus, ciktāl tie ir attiecināmi uz parāda atgūšanas
  pakalpojuma sniedzēju;
  28.15. riskus, kas izriet no tiesībaizsardzības
  iestāžu vai uzraudzības un kontroles institūciju ziņojumiem,
  lēmumiem vai izstrādātajām tipoloģijām;
  28.16. citus riskus, kas raksturīgi parāda atgūšanas
  pakalpojuma sniedzējam un tā klientiem, pakalpojumiem un
  pakalpojumu piegādes kanāliem.";
  1.33. papildināt ar 28.2 punktu šādā
  redakcijā:
  
  "28.2 Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs veic
  klienta izpēti atbilstoši klientam piemītošajam riskam, tai
  skaitā ņem vērā šo noteikumu 28.1 punktā noteiktajos
  avotos minētos riska faktorus.";
  1.34. izteikt 29. punktu šādā redakcijā:
  
  "29. Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs, nosakot klientam
  piemītošo risku, pamatojoties uz risku novērtējumu, noskaidro,
  vai par klientu ir saņemts Finanšu izlūkošanas dienesta,
  uzraudzības iestādes, izmeklēšanas iestāžu, prokuratūras vai
  tiesas pieprasījums saistībā ar aizdomām par noziedzīgi iegūtu
  līdzekļu legalizāciju, terorisma un proliferācijas finansēšanu
  vai cita noziedzīga nodarījuma izdarīšanu.";
  1.35. izteikt 30. punktu šādā redakcijā:
  
  "30. Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs, nosakot klientam
  piemītošo risku, pamatojoties uz risku novērtējumu, noskaidro,
  vai par klientu ir saņemti pieprasījumi no izmeklēšanas iestādes,
  prokuratūras vai tiesas kriminālprocesa ietvaros saistībā ar
  noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju, terorisma un
  proliferācijas finansēšanu vai citu noziedzīgu nodarījumu.";
  1.36. izteikt 31. punktu šādā redakcijā:
  
  "31. Ņemot vērā savas darbības specifiku, parāda atgūšanas
  pakalpojuma sniedzējs, nosakot klienta un klienta patiesā labuma
  guvēja saimnieciskajai, profesionālajai vai personiskajai
  darbībai piemītošo risku, pamatojoties uz risku novērtējumu,
  papildus šo noteikumu 29. un 30. punktā minētajiem apstākļiem
  noskaidro, vai:
  31.1. klients sniedz tādus pakalpojumus, kuru sniegšanas fakta
  dokumentāra pamatošana ir apgrūtināta;
  31.2. klients vai klienta patiesais labuma guvējs ir persona, kas
  atzīstama par politiski nozīmīgu personu, tās ģimenes loceklis
  vai ar politiski nozīmīgu personu cieši saistīta persona;
  31.3. klients ir persona, kas saistīta ar darbības jomu, kurā
  būtiska loma ir skaidras naudas darījumiem;
  31.4. klienta saimnieciskās darbības veids ir saistīts ar
  paaugstināta riska nozari.";
  1.37. izteikt 32. punktu šādā redakcijā:
  
  "32. Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs, nosakot klienta
  juridiskajai formai, īpašnieku struktūrai un darbībai piemītošo
  risku, pamatojoties uz risku novērtējumu, ņem vērā vismaz to,
  vai:
  32.1. sadarbības ietvaros parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējam
  apstrādē nodotie klienta veiktie darījumi ir sarežģīti, netipiski
  lieli klienta saimnieciskajai, profesionālajai vai personiskajai
  darbībai vai ir neskaidrs to tiesiskais un ekonomiskais
  mērķis;
  32.2. klients mēģina izvairīties no informācijas sniegšanas vai
  mēģina slēpt savu saimniecisko darbību.";
  1.38. izteikt 34.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
  
  "34.2. iekļauta Finanšu darījumu darba grupas (Financial
  Action Task Force) nesadarbojošos valstu sarakstā vai ir
  tāda, par kuru minētā organizācija ir publicējusi paziņojumu kā
  par valsti vai teritoriju, kurā nav normatīvo aktu cīņai ar
  noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju vai terorisma un
  proliferācijas finansēšanu vai kurā tiem ir būtiskas nepilnības
  un tāpēc tie neatbilst starptautiskajām prasībām;";
  1.39. izteikt 36. punktu šādā redakcijā:
  
  "36. Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs, izvērtējot klienta
  izmantotajiem pakalpojumiem un produktiem piemītošo risku,
  pamatojoties uz risku novērtējumu, noskaidro un ņem vērā, vai
  klienta nodotie darījumi atbilst klienta saimnieciskajai darbībai
  un darījuma attiecību mērķim.";
  1.40. papildināt ar 36.1 punktu šādā
  redakcijā:
  
  "36.1 Parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs,
  izvērtējot risku, kas saistīts ar veidu (kanālu), kādā klients
  pakalpojumu vai produktu iegūst un izmanto, pamatojoties uz risku
  novērtējumu, ņem vērā vismaz:
  36.11. klienta neklātienes identifikāciju, izņemot
  gadījumu, ja parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs izpilda
  likuma 22. panta otrās daļas 1. punktā minētos nosacījumus;
  36.12. apmēru un veidu, kādā parāda atgūšanas
  pakalpojuma sniedzējs izmanto starpniekus un aģentus attiecībās
  ar klientiem.";
  1.41. izteikt 37. punktu šādā redakcijā:
  
  "37. Lai nodrošinātu klienta izpētes procesa vienotību, pilnīgumu
  un nepārtrauktību, kredīta devējs un parāda atgūšanas pakalpojuma
  sniedzējs klienta izpēti veic par visiem risku ietekmējošiem
  apstākļiem kopumā.";
  1.42. izteikt 40. punktu šādā redakcijā:
  
  "40. Kredīta devējs un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs
  uztur katram risku ietekmējošajam apstāklim piešķirto
  novērtējumu, lai nodrošinātu tā lietošanu klienta riska līmeņa
  noteikšanai.";
  1.43. izteikt 41. punktu šādā redakcijā:
  
  "41. Gadījumus, kad veicama klientu padziļinātā izpēte, kredīta
  devējs un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs nosaka
  atbilstoši klienta riska līmenim, ņemot vērā arī šajos noteikumos
  minētās risku novērtēšanas prasības un citus identificētos risku
  paaugstinošos faktorus.";
  1.44. izteikt 42.4.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
  
  "42.4.1. vai par klientu vai klienta patieso labuma guvēju
  publiski ir pieejama negatīva rakstura informācija, kas liecina
  par tā iespējamu saistību ar noziedzīgi iegūtiem līdzekļiem vai
  to legalizēšanu, vai terorismu un proliferāciju;";
  1.45. izteikt 43.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
  
  "43.2. noskaidro, vai saimnieciskā, profesionālā vai personiskā
  darbība, kuru veic patiesais labuma guvējs, atbilst vai ir
  saistīta ar kredīta devēja un parāda atgūšanas pakalpojuma
  sniedzēja klienta veikto saimniecisko vai profesionālo
  darbību;";
  1.46. svītrot 43.4. apakšpunktu;
  1.47. izteikt 45. punktu šādā redakcijā:
  
  "45. Kredīta devējs un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs
  izveido un uztur darījuma attiecību un gadījuma rakstura darījumu
  uzraudzības informācijas apkopojumu, kurā papildus likumā
  noteiktajām prasībām reģistrē visus aizdomīgos darījumus, tai
  skaitā tādus darījumus, par kuriem izpētes rezultātā pieņemts
  lēmums neziņot Finanšu izlūkošanas dienestam.";
  1.48. izteikt 46. punktu šādā redakcijā:
  
  "46. Ne retāk kā reizi 12 kalendāra mēnešos kredīta devējs un
  parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs attiecībā uz klientiem,
  kuriem pēdējo 12 kalendāra mēnešu laikā ir veikta padziļinātā
  izpēte, pārliecinās, vai nav mainījušies klientam identificētie
  risku paaugstinošie faktori un noteiktais riska līmenis un vai
  klienta veiktie darījumi nerada aizdomas par noziedzīgi iegūtu
  līdzekļu legalizāciju un terorisma un proliferācijas finansēšanu,
  un nodrošina, ka to rīcībā ir aktuāla informācija, kas raksturo
  klienta saimniecisko vai profesionālo darbību.";
  1.49. izteikt 47. punktu šādā redakcijā:
  
  "47. Kredīta devējs, pamatojoties uz risku novērtējumu, nosaka
  maksājumu sliekšņus noteiktā laikposmā. Ja minētie sliekšņi tiek
  pārsniegti, tiek uzskatīts, ka klienta darbība ir
  netipiska.";
  1.50. izteikt 49. punktu šādā redakcijā:
  
  "49. Attiecībā uz personu, kas veic parāda atmaksu, parāda
  atgūšanas pakalpojuma sniedzējs, pamatojoties uz risku
  novērtējumu, nosaka sliekšņus vienam maksājumam un maksājumiem
  gada laikā. Ja minētie sliekšņi tiek pārsniegti, tiek uzskatīts,
  ka personas darbība ir netipiska.";
  1.51. izteikt 52. punktu šādā redakcijā:
  
  "52. Kredīta devējs un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs,
  ieviešot tehnoloģiskus risinājumus, nodrošina, ka tie atbilst
  prasībām normatīvo aktu noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizācijas
  un terorisma un proliferācijas finansēšanas novēršanas jomā, kā
  arī kredīta devēja un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja
  saimnieciskās vai profesionālās darbības modelim.";
  1.52. izteikt 53.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
  
  "53.4. kredīta devēja un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja
  speciālo sarakstu (kredīta devēja un parāda atgūšanas pakalpojuma
  sniedzēja iekšējie saraksti par klientu, tā patieso labuma guvēju
  un pilnvarotajiem pārstāvjiem, par kuriem ir pieejama negatīva
  informācija saistībā ar noziedzīgi iegūtu līdzekļu legalizāciju
  un terorisma un proliferācijas finansēšanu) un sankciju sarakstu
  (atbilstoši Starptautisko un Latvijas Republikas nacionālo
  sankciju likumam) lietošana;";
  1.53. izteikt 53.6. apakšpunktu šādā redakcijā:
  
  "53.6. ziņojumu par aizdomīgiem darījumiem pārvaldība.";
  1.54. izteikt 54. punktu šādā redakcijā:
  
  "54. Kredīta devēja un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzēja
  tehnoloģiskie risinājumi nodrošina, ka tiek atspoguļots katram
  klientam noteiktais kopējais noziedzīgi iegūtu līdzekļu
  legalizācijas un terorisma un proliferācijas finansēšanas riska
  līmenis. Kredīta devējs un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs
  par katru novērtējuma procesā konstatētu risku paaugstinošu
  faktoru atbilstoši riska līmenim veido klienta kopējo riska
  profilu.";
  1.55. izteikt 56. punktu šādā redakcijā:
  
  "56. Kredīta devējs un parāda atgūšanas pakalpojuma sniedzējs
  paziņo Patērētāju tiesību aizsardzības centram par jaunu
  tehnoloģisko risinājumu izveidi ne vēlāk kā 10 dienas pēc tā
  ieviešanas."
  2. Noteikumi stājas spēkā 2023. gada 1. jūnijā.
  Ministru prezidents A. K.
  Kariņš
  Ekonomikas ministre I.
  Indriksone