Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Rīgas domes saistošie noteikumi Nr. RD-23-188-sn Rīgā 2023. gada 1. martā (prot. Nr. 85, 7. §) Grozījumi Rīgas domes 2011. gada 18. janvāra saistošajos noteikumos Nr. 109 "Par pašvaldības nodevu par tirdzniecību publiskās vietās Rīgā"Izdoti saskaņā ar
likuma "Par nodokļiem un nodevām" Izdarīt Rīgas domes 2011. gada 18. janvāra saistošajos noteikumos Nr. 109 "Par pašvaldības nodevu par tirdzniecību publiskās vietās Rīgā" (Latvijas Vēstnesis, 2011, Nr. 22, Nr. 110; 2013, Nr. 92, Nr. 170; 2014, Nr. 120, Nr. 227; 2020, Nr. 90, Nr. 224; 2021, Nr. 31, Nr. 196 ) šādus grozījumus: 1. Izteikt II nodaļu šādā redakcijā: "II. Nodevas likmes par tirdzniecību publiskās vietās 3. Nodevas likme par vienas reģistrētās ielu tirdzniecības vietas izmantošanu dienā: 3.1. saimnieciskās darbības veicējam: 3.1.1. 5 euro par 1 m2 vai 10 euro par maršrutu; 3.1.2. par mājas apstākļos pašu ražotas pārtikas produkcijas tirdzniecību - 1 euro par 1 m2 vai 7 euro par maršrutu; 3.1.3. amatniekam, kas ir fiziska persona un pašu izgatavotos mākslas priekšmetus un amatniecības izstrādājumus tirgo pats, - 1 euro par 1 m2; 3.1.4. saldējuma tirdzniecībai - 1,5 euro par 1 m2 vai 7 euro par maršrutu; 3.1.5. Ziemassvētkiem paredzēto skuju koku tirdzniecībai (ārpus pašvaldības iekārtotām ielu tirdzniecības vietām) - 3 euro par 2 m2; 3.1.6. pašu audzētas augkopības pārtikas vai nepārtikas produkcijas tirdzniecībai, ja tirdzniecību veic pats, - 2 euro par 1 m2 vai 7 euro par maršrutu; 3.1.7. pašu ražotas biškopības produkcijas tirdzniecībai, ja tirdzniecību veic pats, - 3 euro par tirdzniecības vietu vai 7 euro par maršrutu; 3.2. fiziskai personai, kurai atbilstoši nodokļu jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem nav jāreģistrē saimnieciskā darbība, ja tirgo pati, - 1 euro par 1 m2 vai 7 euro par maršrutu. 3.1 Saistošo noteikumu 3. punktā minētā pašvaldības nodeva par aizņemamo platību tiek aprēķināta, ievērojot šādus principus: 3.11. izmantojot šādu skaitļu noapaļošanu: 3.11.1. ja tirdzniecības vietā faktiski aizņemamā platība ir mazāka par saistošo noteikumu 3. punktā norādīto platību, tiek piemērota pašvaldības nodeva par šajos saistošajos noteikumos norādīto platību; 3.11.2. ja tirdzniecības vietā faktiski aizņemamā platība līdz 50 % pārsniedz saistošo noteikumu 3. punktā norādīto platību, tad tiek piemērota pašvaldības nodeva par pusotru aizņemamo platību; 3.11.3. ja tirdzniecības vietā faktiski aizņemamā platība par 51-99 % pārsniedz saistošo noteikumu 3. punktā norādīto platību, tad tiek piemērota pašvaldības nodeva par divām aizņemamām platībām;
S - saistošo noteikumu 3. punktā norādītā platība; F − faktiski aizņemamā platība; 3.12. ja vienā tirdzniecības vietā tiek tirgotas preču grupas, kam ir noteikta atšķirīga pašvaldības nodeva, tiek piemērota augstākā pašvaldības nodevas likme; 3.13. nodeva tiek aprēķināta pēc platības, ko aizņem jumta projekcija uz zemes, izņemot, ja tirdzniecībai izmantojamā galda (u. tml.) konstrukcijas aizņem lielāku platību, nekā ir jumta projekcijas uz zemes aizņemamā platība, vai ja tirdzniecība tiek veikta pašvaldības iekārtotās tirdzniecības vietās. 4. Nodevas likme dienā par vienas tirdzniecības vietas izmantošanu īslaicīga rakstura ielu tirdzniecībā: 4.1. 7 euro dienā: 4.1.1. par mājas apstākļos pašu ražotas pārtikas produkcijas tirdzniecību; 4.1.2. amatniekam, kas ir fiziska persona un pašu izgatavotos mākslas priekšmetus un amatniecības izstrādājumus tirgo pats; 4.1.3. fiziskai personai, kurai atbilstoši nodokļu jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem nav jāreģistrē saimnieciskā darbība, ja tirgo pati; 4.2. 14 euro dienā par rūpnieciski ražotu preču, pārtikas preču, bezalkoholisko dzērienu un mazajā alkoholisko dzērienu darītavā ražotu vīnu, raudzēto dzērienu un pārējo alkoholisko dzērienu iepakojumā tirdzniecību. 4.1 Nodevas likme dienā par vienas tirdzniecības vietas izmantošanu ielu tirdzniecībā pasākuma laikā un ielu tirdzniecībā Ziemassvētku laikā: 4.11. 7 euro dienā: 4.11.1. par mājas apstākļos pašu ražotas pārtikas produkcijas tirdzniecību; 4.11.2. amatniekam, kas ir fiziska persona un pašu izgatavotos mākslas priekšmetus un amatniecības izstrādājumus tirgo pats; 4.11.3. fiziskai personai, kurai atbilstoši nodokļu jomu reglamentējošiem normatīvajiem aktiem nav jāreģistrē saimnieciskā darbība, ja tirgo pati; 4.12. 14 euro dienā par rūpnieciski ražotu preču, pārtikas preču, bezalkoholisko dzērienu un mazajā alkoholisko dzērienu darītavā ražotu vīnu, raudzēto dzērienu un pārējo alkoholisko dzērienu iepakojumā tirdzniecību; 4.13. 21 euro dienā par alkoholisko dzērienu - gan rūpnieciski sagatavotu, gan tirdzniecības vietā sajauktu ar bezalkoholiskajiem dzērieniem, kuros spirta daudzums nepārsniedz 15 tilpuma procentus, tirdzniecību patērēšanai tirdzniecības vietā; 4.14. 28 euro dienā par alkoholisko dzērienu, kuros spirta daudzums pārsniedz 15 tilpuma procentus, tirdzniecību patērēšanai tirdzniecības vietā; 4.15. 2 euro dienā visām preču grupām, ja tiesības organizēt Ziemassvētku gadatirgu tā norises vietā iegūtas Rīgas valstspilsētas pašvaldības rīkota konkursa rezultātā. 5. Nodevas likme dienā par ielu tirdzniecību sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanai: 5.1. tiek piemērota atbilstoši aizņemamai platībai un novietojumam pilsētā, izņemot saistošo noteikumu 5.2. apakšpunktā noteikto gadījumu:
5.2. ja sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma vieta ir ar piesaisti pastāvīgai pakalpojumu sniegšanas vietai, kas atrodas ēkas pagrabstāvā vai ēkas pirmajā stāvā, atrodas tikai uz cietā seguma ārpus brauktuves un zāliena un ir izvietoti tikai brīvi stāvoši galdi, krēsli, gāzes sildītāji, kā arī pavasara/vasaras sezonā brīvi stāvošas mobilas puķu kastes vai rudens/ziemas sezonālie dekorējumi, tiek piemērota nodevas likme par ielu tirdzniecības vietas izvietojumu atbilstoši zonai attiecīgajā sezonā:
6. Saistošo noteikumu 5. punktā minētā pašvaldības nodeva par aizņemamo platību tiek aprēķināta, ievērojot šādus principus: 6.1. saistošo noteikumu 5. punktā minētajai pašvaldības nodevas likmei par ielu tirdzniecību sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanai tiek piemērota 50 % atlaide, ja iepriekšējā pavasara/vasaras sezonā uz laiku, kas bija ilgāks par 30 dienām, tirdzniecības dalībniekam izsniegtā ielu tirdzniecības atļauja tika apturēta vai pie esošās sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas vietas nevarēja sniegt pakalpojumu ceļa seguma remontdarbu dēļ, izņemot gadījumus, ja tirdzniecības atļaujas darbība tika apturēta uz laiku vai anulēta sakarā ar to, ka tirdzniecības vieta nebija iekārtota atbilstoši saskaņotajam projektam, un/vai ja netika ievēroti tirdzniecības atļaujas nosacījumi; 6.2. ja nodevas maksājums pilnā apmērā par visu iesniegumā norādīto periodu, bet ne mazāk kā par 120 dienām, tiek veikts vienā maksājumā, tiek piemērota 10 % atlaide; 6.3. aprēķinot nodevu, aizņemamā platība tiek noapaļota līdz veselam skaitlim uz augšu; 6.4. minimālais nodevas apmaksas periods ir 30 dienas vai viens kalendārais mēnesis saistošo noteikumu 5.1. apakšpunktā noteiktajā gadījumā." 2. Svītrot 7.4. apakšpunktu. 3. Papildināt III nodaļu ar 7.1 punktu šādā redakcijā: "7.1 Ja tiesības veikt tirdzniecību uz Rīgas valstspilsētas pašvaldības īpašumā esošas zemes iegūtas izsoles kārtībā vai izsoles kārtībā Rīgas valstspilsētas pašvaldības rīkota konkursa ietvaros, gadījumos, kad izsoli organizē viena un tā pati persona, kas izsniedz ielu tirdzniecības atļauju, atbrīvojums no noteiktās pašvaldības nodevas attiecīgajam ielu tirdzniecības veidam ir vienāds ar konkrētās izsoles ietvaros nosolīto summu." 4. Papildināt 11. punktu aiz vārdiem "izpētes projektu īstenošanai," ar vārdiem "ielu tirdzniecības vietu iekārtošanai,". 5. Svītrot pielikumu. Rīgas domes priekšsēdētājs M. Staķis
Paskaidrojuma
raksts
|
1. Mērķi un nepieciešamības pamatojums, tostarp
raksturojot iespējamās alternatīvas, kas neparedz tiesiskā
regulējuma izstrādi
Izvērtējot 2022. gada pieredzi, kad tika piemērota pašvaldības nodeva par ielu tirdzniecību reģistrētajā ielu tirdzniecībā un ielu tirdzniecībā sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanai, secināts, ka nepieciešams veikt grozījumus pašvaldības nodevas likmēs. 2022. gadā novērots saldējuma tirdzniecības vietu darbības samazinājums, ko saldējuma ražotāji skaidroja ar mainītu pašvaldības nodevas aprēķināšanas principu, kas būtiski palielina pašvaldības nodevu. Lai mazinātu piemērojamo pašvaldības nodevu, saldējuma tirdzniecībai tiek samazināta pašvaldības nodevas likme. Ņemot vērā izdarītos grozījumus Rīgas domes 2021. gada 28. aprīļa saistošajos noteikumos Nr. 43 "Par kārtību, kādā tiek saskaņota un organizēta ielu tirdzniecība", nepieciešams noteikt nodevu īslaicīga rakstura ielu tirdzniecībā tirdzniecībai ar mazajā alkoholisko dzērienu darītavā ražotu vīnu, raudzēto dzērienu un pārējo alkoholisko dzērienu iepakojumā tirdzniecību. Īslaicīga rakstura ielu tirdzniecībā, ielu tirdzniecībā pasākuma laikā un ielu tirdzniecībā Ziemassvētku laikā pašvaldības nodevas likme vienādām preču grupām ir vienādota, jo minētie ielu tirdzniecības veidi savstarpēji ir tikai nedaudz atšķirīgi. Nepieciešams mainīt pašvaldības nodevas piemērošanu ielu tirdzniecībai sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanai, jo ir dažādojušies pieļaujamie ielu tirdzniecības vietu iekārtošanas principi, kā arī to darbība. Esošais zonējums neatspoguļo faktisko situāciju āra kafejnīcu īpatsvaram pilsētā. Nepieciešams vienkāršot pašvaldības nodevas likmes atspoguļošanu līdzšinējo pašvaldības nodevas aprēķinu gadījumos. Gadījumos, kad tiek izvietoti galdiņi un krēsli, to izvietojums ir mainīgs atbilstoši laikapstākļiem, tādējādi nodevas likme tiek noteikta par tirdzniecības vietu, kas dod iespēju uzņēmējam brīvi variēt ar galdiņu skaitu. Ņemot vērā uzņēmēju sūdzības, ir paredzēta atlaide ilgstošu ielu remontdarbu norises gadījumā, jo tas ļoti būtiski ietekmē āra kafejnīcu darbību. Lai mazinātu administratīvo slogu, ir noteikts minimālais nodevas nomaksas periods. Rudens/ziemas periodā āra kafejnīcu apmeklētība samazinās, tāpēc šajā periodā pašvaldības nodevas likme tiek samazināta. Paredzot atlaidi nodevai ilgstoša ielu remonta gadījumā, atbilstoši Finanšu ministrijas izvērtējumam saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma 5. pantā noteiktajām četrām kumulatīvajām pazīmēm secināts, ka vienlaikus neizpildās visas četras pazīmes un piemērojamā pašvaldības nodevas atlaide nekvalificējas kā atbalsts komercdarbībai, proti: 1) dažādas nodevas, tai skaitā nodeva par tirdzniecību publiskās vietās, ir viens no pašvaldību finansēšanas avotiem. Atlaides piemērošana paredz atteikšanos no tādiem nodevas ieņēmumiem, kuri parastā gadījumā tiktu samaksāti Rīgas valstspilsētas pašvaldībai. Tie ir tie finanšu līdzekļi, kas paliek saimnieciskās darbības veicēja rīcībā, bet kuri citādā veidā nonāktu pašvaldības rīcībā. Tādējādi izpildās komercdarbības atbalsta 1. pazīme - publisko resursu esība; 2) ielu tirdzniecība sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma sniegšanai ir saimnieciskā darbība. Piemērojot atlaidi nodevas apmēram, saimnieciskās darbības veicējam tiek veidota ekonomiskā priekšrocība, ko tas nebūtu varējis gūt parastos tirgus apstākļos. Attiecīgi izpildās komercdarbības atbalsta 2. pazīme - ekonomiskā priekšrocība; 3) atlaides nodevai par ielu tirdzniecību sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma sniegšanai tiek sniegtas tikai daļai saimnieciskās darbības veicēju, proti, tādiem, kas atbilst izvirzītam nosacījumam - iepriekšējā pavasara/vasaras sezonā uz laiku, kas bija ilgāks par 30 dienām, tirdzniecības dalībniekam izsniegtā ielu tirdzniecības atļauja tika apturēta vai pie esošās sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanas vietas nevarēja sniegt pakalpojumu ceļa seguma remontdarbu dēļ, tādējādi pasākums paredz selektīvu priekšrocības piešķiršanu un izpildās komercdarbības atbalsta 3. pazīme - selektivitāte; 4) attiecībā uz komercdarbības atbalsta 4. pazīmi - ietekmi uz tirdzniecību un konkurenci - secināms, ka atbalsta programma neietekmē tirdzniecību un konkurenci Eiropas Savienības iekšējā tirgū, un komercdarbības atbalsta 4. pazīme neizpildās. Šāda veida atbalstam ir vietēja mēroga ietekme un tas neietekmēs tirdzniecību starp dalībvalstīm. Atbalsta saņēmēji sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu piedāvā ierobežotā teritorijā, pakalpojums nav mērogojams starptautiski un diez vai piesaistītu citu dalībvalstu iedzīvotājus. Maz ticama ir iespēja, ka citas Eiropas Savienības valsts pilsonis izvēlējies ierasties Rīgā un pirkt sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu tādu iemeslu dēļ, kas izriet no šīs atbalsta programmas, un tādā veidā radīs zaudējumus sabiedriskās ēdināšanas pakalpojuma sniedzējiem citās Eiropas Savienības dalībvalstīs. |
2. Fiskālā ietekme uz pašvaldības budžetu, iekļaujot
attiecīgus aprēķinus
Atbilstoši Pašvaldību likuma 46. panta otrajai daļai informācija par plānoto ietekmi uz pašvaldības budžetu netiek iekļauta. |
3. Sociālā ietekme, ietekme uz vidi, iedzīvotāju
veselību, uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā, kā
arī plānotā regulējuma ietekme uz konkurenci (aktuālā
situācija, prognozes tirgū un atbilstība brīvai un godīgai
konkurencei)
Saistošie noteikumi labvēlīgi ietekmēs uzņēmējdarbību, jo paredz pašvaldības nodevas samazināšanu, tās aprēķina vienkāršošanu un atlaides piemērošanu. |
4. Ietekme uz administratīvajām procedūrām un to
izmaksām gan attiecībā uz saimnieciskās darbības veicējiem,
gan fiziskajām personām un nevalstiskā sektora
organizācijām, gan budžeta finansētām institūcijām
Tiek mazināts administratīvais slogs, vienkāršojot pašvaldības nodevas ielu tirdzniecībai sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanai aprēķināšanas principu un nosakot minimālo nodevas nomaksas periodu. |
5. Ietekme uz pašvaldības funkcijām un
cilvēkresursiem
Tiek mazināts administratīvais slogs, vienkāršojot pašvaldības nodevas ielu tirdzniecībai sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanai aprēķināšanas principu un nosakot minimālo nodevas nomaksas periodu. |
6. Izpildes nodrošināšana
Saistošo noteikumu izpildi nodrošina Rīgas valstspilsētas pašvaldības Centrālās administrācijas Rīgas pilsētas Apkaimju iedzīvotāju centrs. |
7. Prasību un izmaksu samērīgums pret ieguvumiem, ko
sniedz mērķa sasniegšana
Saistošie noteikumi neparedz papildu ierobežojumus privātpersonām, tādējādi nav nepieciešams veikt samērīguma pārbaudi. |
8. Izstrādes gaitā veiktās konsultācijas ar
privātpersonām un institūcijām, tostarp sabiedrības
viedokļa noskaidrošanā gūtā informācija
Ir aptaujāti uzņēmēji par pašvaldības nodevu ielu tirdzniecībai sabiedriskās ēdināšanas pakalpojumu sniegšanai un ņemts vērā viedoklis, ka to nepieciešams vienkāršot. Ņemta vērā 2022. gadā izskanējusī informācija plašsaziņas līdzekļos par saldējuma tirdzniecības vietu samazināšanās iemesliem, kā arī pašu uzņēmēju izteiktā neapmierinātība. Saistošie noteikumi un tam pievienotais paskaidrojuma raksts tika publicēti pašvaldības oficiālajā tīmekļvietnē sabiedrības viedokļa noskaidrošanai. Saņemts priekšlikums, ka pašvaldības nodevai būtu jābūt saistītai ar uzņēmuma apgrozījumu vai kritumu, kā arī izteiktas bažas par platības izmaiņu noteikšanu. Tā kā informācija par uzņēmuma apgrozījumu ir pieejama nākamajā kalendārajā gadā, bet jauniem uzņēmumiem nav iepriekšējo gadu apgrozījuma, priekšlikums netiek atbalstīts. Tāpat norādāms, ka gadījumos, kad āra kafejnīcā tiek izvietoti tikai galdi un krēsli, saistošo noteikumu regulējumā noteiktā pašvaldības likme ir konstanta atbilstoši izvietojumam attiecīgajā zonā un nav saistīta ar izmantojamās teritorijas platību vai izvietoto galdu skaitu, tādā veidā dodot iespēju uzņēmējiem variēt ar galdiņu skaitu atbilstoši ārējiem apstākļiem, ievērojot ierobežojumus par ietves brīvo platību. Šajā gadījumā, nosakot konstantās pašvaldības nodevas likmes apmēru, tika analizēts āra kafejnīcu novietojums pilsētā, to platības un iekārtojuma veidi. Tika ņemta vērā iepriekš visbiežāk iekārtotā platība, kas ir 10 m2, un vidējā mediāna - 11 m2, tādā veidā nodrošinot, ka uzņēmējiem netiek būtiski kāpināts vai samazināts nodevas maksājums. |
Rīgas domes priekšsēdētājs M. Staķis