Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Saeima ir pieņēmusi un Valsts Grozījumi Dzelzceļa likumāIzdarīt Dzelzceļa likumā (Latvijas Republikas Saeimas un Ministru Kabineta Ziņotājs, 1998, 9. nr.; 1999, 5., 23. nr.; 2001, 1. nr.; 2003, 6., 10., 23. nr.; 2004, 8. nr.; 2005, 21. nr.; 2006, 1. nr.; 2007, 13., 15. nr.; 2008, 15., 16. nr.; 2009, 12., 20. nr.; Latvijas Vēstnesis, 2009, 193. nr.; 2010, 86., 106., 162., 205. nr.; 2011, 65. nr.; 2013, 51., 188., 232. nr.; 2014, 189., 214. nr.; 2016, 48. nr.; 2017, 253. nr.; 2018, 225. nr.; 2019, 123., 235. nr.; 2020, 40. nr.; 2021, 121.B nr.) šādus grozījumus: 1. 1. pantā: izteikt 10. punktu šādā redakcijā: "10) Dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas noteikumi - dzelzceļa drošības vai tehniskās prasības, kas noteiktas šajā likumā, tieši piemērojamos Eiropas Savienības tiesību aktos un nacionālajās prasībās;"; aizstāt 53. punktā vārdus "ritošā sastāva valsts reģistrā" ar vārdiem "Eiropas ritekļu reģistrā"; izteikt 71. punktu šādā redakcijā: "71) ritekļa turētājs - fiziskā vai juridiskā persona, kura ir ritekļa īpašnieks vai persona ar tiesībām to izmantot un kura kā tāda ir reģistrēta Eiropas ritekļu reģistrā;". 2. Izteikt 7.1 panta astoto daļu šādā redakcijā: "(8) Publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs ik gadu paredz finansējumu šā panta septītajā daļā minētā Valsts dzelzceļa administrācijas lēmuma izpildei 0,73 procentu apmērā no kopējā šā likuma 10. panta otrās daļas 1. un 2. punktā minētā dzelzceļa infrastruktūras finansējuma apjoma par iepriekšējo gadu, ievērojot, ka šis apjoms nedrīkst būt mazāks par finansējumu, kāds piešķirts 2022. gadam." 3. Aizstāt 10. panta otrās daļas 2. punktā vārdu "iznomāšanas" ar vārdiem "nodošanas lietošanā par atlīdzību". 4. Izteikt 15. panta otro daļu šādā redakcijā: "(2) Šā likuma 6. pantā minētā valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja valdījumā nodoto valstij piederošo vai piekrītošo zemi (šā panta pirmā daļa) var nodot lietošanā, piešķirt par to apbūves tiesības vai apgrūtināt ar servitūtiem ēku, būvju, virszemes vai pazemes komunikāciju būvniecībai vai citas saimnieciskās darbības veikšanai. Šajos gadījumos valsts publiskās dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītājs rīkojas valsts vārdā. Lēmumu par apbūves tiesību piešķiršanu uz šajā daļā minēto valstij piederošo vai piekrītošo zemi pieņem Satiksmes ministrija. Ministru kabinets izdod noteikumus par šajā daļā minētās valstij piederošās vai piekrītošās zemes nodošanu lietošanā vai apgrūtināšanu ar servitūtiem ēku, būvju, virszemes vai pazemes komunikāciju būvniecībai vai citas saimnieciskās darbības veikšanai." 5. Izteikt 18.1 pantu šādā redakcijā: "18.1 pants. Aizsargjoslu izveidošana un atlīdzība par zemes lietošanas tiesību aprobežojumu (1) Jaunas valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras objekta būvniecības (ierīkošanas) vai pārbūves gadījumā, ja šai dzelzceļa infrastruktūrai un ar to saistītajiem objektiem ir noteikts nacionālo interešu objekta statuss, objekta īpašniekam vai valdītājam ir tiesības aizsargjoslu saskaņošanas procedūru aizstāt ar zemes īpašnieka vai tiesiskā valdītāja informēšanu par plānoto aizsargjoslu ne vēlāk kā līdz objekta nodošanai ekspluatācijā. (2) Par jaunu īpašuma lietošanas aprobežojumu noteikšanu nekustamā īpašuma īpašniekam pienākas vienreizēja atlīdzība. Atlīdzības aprēķināšanas un izmaksāšanas kārtību nosaka Ministru kabinets." 6. Izteikt 30. panta 2.1 daļu šādā redakcijā: "(21) Valsts dzelzceļa administrācijai ik gadu no šā likuma 10. panta otrās daļas 1. un 2. punktā noteiktajiem finansēšanas avotiem piešķir finansējumu 0,95 procentu apmērā no kopējā šā likuma 10. panta otrās daļas 1. un 2. punktā minētā dzelzceļa infrastruktūras finansējuma apjoma par iepriekšējo gadu, ievērojot, ka šis apjoms nedrīkst būt mazāks par finansējumu, kāds piešķirts 2022. gadam." 7. 31. pantā: izteikt pirmās daļas 13. punktu šādā redakcijā: "13) reģistrē ritošajā sastāvā ietilpstošus ritekļus Ministru kabineta noteiktajā kārtībā;"; izteikt trešo daļu šādā redakcijā: "(3) Valsts dzelzceļa administrācijas lēmumus var pārsūdzēt tiesā likumos un citos normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā. Valsts dzelzceļa administrācijas lēmuma par licences izdošanu dzelzceļa pārvadājumu veikšanai, lēmuma par dzelzceļa infrastruktūras (sliežu ceļu) reģistrāciju, lēmuma par ierakstu veikšanu Eiropas ritekļu reģistrā, lēmuma, kas pieņemts, pildot šā panta pirmās daļas 8. vai 9. punktā minētās funkcijas, lēmuma par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras jaudas sadali vai jaudas piešķiršanu, atteikumu piešķirt jaudu vai par jaudas piedāvājuma noteikumiem, lēmuma par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja būtisko funkciju veicēja neatkarības nodrošināšanu, tai skaitā tā valdes locekļiem un vadošajiem darbiniekiem, kuru kompetencē ietilpst lēmumu pieņemšana par publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja būtisko funkciju veikšanu, lēmuma par vēsturiskā mantojuma dzelzceļam paredzēto finanšu līdzekļu sadalījumu, kā arī lēmuma par strīda izskatīšanu un diskriminācijas novēršanu pārsūdzēšana neaptur tā darbību." 8. Izteikt 33. panta piekto daļu šādā redakcijā: "(5) Valsts dzelzceļa tehniskajai inspekcijai ik gadu no šā likuma 10. panta otrās daļas 1. un 2. punktā noteiktajiem finansēšanas avotiem piešķir finansējumu 1,79 procentu apmērā no kopējā šā likuma 10. panta otrās daļas 1. un 2. punktā minētā dzelzceļa infrastruktūras finansējuma apjoma par iepriekšējo gadu, ievērojot, ka šis apjoms nedrīkst būt mazāks par finansējumu, kāds piešķirts 2022. gadam." 9. Izteikt 33.1 panta piekto daļu šādā redakcijā: "(5) Transporta nelaimes gadījumu un incidentu izmeklēšanas birojam satiksmes negadījumu izmeklēšanai ik gadu no šā likuma 10. panta otrās daļas 1. un 2. punktā noteiktajiem finansēšanas avotiem piešķir finansējumu 0,31 procenta apmērā no kopējā šā likuma 10. panta otrās daļas 1. un 2. punktā minētā dzelzceļa infrastruktūras finansējuma apjoma par iepriekšējo gadu, ievērojot, ka šis apjoms nedrīkst būt mazāks par finansējumu, kāds piešķirts 2022. gadam." 10. Izteikt 33.3 pantu šādā redakcijā: "33.3 pants. Pasažieru tiesību aizsardzība (1) Eiropas Parlamenta un Padomes 2021. gada 29. aprīļa regulas (ES) 2021/782 par dzelzceļa pasažieru tiesībām un pienākumiem (turpmāk - regula (ES) Nr. 2021/782) 31. pantā minētā iestāde, kas atbild par šīs regulas (izņemot tās 23. panta 1. punkta "g" apakšpunktu un 27. pantu) izpildi, iekšzemes dzelzceļa pasažieru pārvadājumos ir Autotransporta direkcija un starptautiskajos dzelzceļa pasažieru pārvadājumos - Valsts dzelzceļa administrācija. (2) Regulas (ES) Nr. 2021/782 31. pantā minētā iestāde, kas atbild par šīs regulas 23. panta 1. punkta "g" apakšpunkta un 27. panta izpildi, ir Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija. (3) Lai gadījumos, kad rodas būtiski pakalpojumu traucējumi, sniegtu palīdzību pasažieriem regulas (ES) Nr. 2021/782 20. panta izpratnē, dzelzceļa pārvadātājs, kas sniedz pasažieru pārvadājumu pakalpojumus, sagatavo ārkārtas rīcības plānu un saskaņo to ar šā panta pirmajā daļā minēto attiecīgo iestādi." 11. 36. pantā: papildināt pantu ar otro daļu šādā redakcijā: "(2) Ministru kabinets izdod noteikumus, kuros nosaka nacionālās prasības attiecībā uz: 1) kritiskajiem parametriem dzelzceļa infrastruktūras tehniskajai ekspluatācijai; 2) B klases signalizācijas sistēmas darbības pamatprincipiem; 3) kritiskajiem parametriem ritekļu tehniskajai ekspluatācijai; 4) satiksmes organizācijas principiem manevru kustībā un ārkārtas situācijās; 5) prasībām nestandarta pārvadājumiem; 6) prasībām sliežu ceļa mašīnām un mehānismiem."; uzskatīt līdzšinējo panta tekstu par pirmo daļu. 12. 36.1 pantā: aizstāt nosaukumā un ceturtajā daļā vārdus "ritošā sastāva valsts" ar vārdiem "Eiropas ritekļu"; izslēgt 3.1 daļu; papildināt pantu ar 4.1 daļu šādā redakcijā: "(41) Ritošā sastāva vienības, kurās to tehnisko īpašību dēļ nav nevienas savstarpējas izmantojamības tehnisko specifikāciju darbības jomā esošas strukturālās apakšsistēmas, drīkst nereģistrēt Eiropas ritekļu reģistrā. Ministru kabinets izdod noteikumus, kas nosaka to ritošā sastāva vienību veidus, kuras nereģistrē Eiropas ritekļu reģistrā, prasības attiecībā uz tām, kā arī kārtību, kādā Valsts dzelzceļa tehniskā inspekcija atļauj šādu ritošā sastāva vienību izmantošanu." 13. Izslēgt 37. panta otro un piekto daļu. 14. Aizstāt 41. panta trešajā daļā vārdus un skaitli "regulu (EK) Nr. 1371/2007" ar vārdiem un skaitli "regulu (ES) Nr. 2021/782". 15. Aizstāt 43.6 panta pirmajā daļā vārdus un skaitļus "šā likuma 36.1 panta 3.1 daļā minētajā ritošā sastāva valsts" ar vārdiem "Eiropas ritekļu". 16. Izteikt 43.7 panta trešo daļu šādā redakcijā: "(3) Pirms katra ritekļa izmantošanas tīklā nosaka par tā tehnisko apkopi atbildīgo struktūrvienību un šo struktūrvienību reģistrē Eiropas ritekļu reģistrā." 17. Aizstāt 43.8 panta sestajā daļā vārdus "ritošā sastāva valsts" ar vārdiem "Eiropas ritekļu". 18. Papildināt pārejas noteikumus ar 60., 61., 62., 63. un 64. punktu šādā redakcijā: "60. Šā likuma grozījumi, kas paredz 7.1 panta astotās daļas, 30. panta 2.1 daļas, 33. panta piektās daļas un 33.1 panta piektās daļas izteikšanu jaunā redakcijā, stājas spēkā 2023. gada 1. aprīlī. 61. Šā likuma grozījumi, kas paredz 33.3 panta izteikšanu jaunā redakcijā, un grozījumi 41. panta trešajā daļā stājas spēkā 2023. gada 7. jūnijā. 62. Līdz šā likuma 36. panta otrajā daļā minēto noteikumu spēkā stāšanās dienai, bet ne ilgāk kā līdz 2023. gada 31. decembrim piemērojami Ministru kabineta 2010. gada 3. augusta noteikumi Nr. 724 "Dzelzceļa tehniskās ekspluatācijas noteikumi", ciktāl tie nav pretrunā ar šo likumu. 63. Līdz Rail Baltica publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja noteikšanai Rail Baltica publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldības sistēmas attīstībai un ieviešanai nepieciešamās infrastruktūras pārvaldītāja funkcijas veic sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS". Pārejas periodā Rail Baltica publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldītāja funkciju veicējam nepiemēro šā likuma 9., 10., 10.1 un 10.2 pantā noteikto. Satiksmes ministrija līgumā ar sabiedrību ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" nosaka uzdevumus Rail Baltica valsts publiskās lietošanas dzelzceļa infrastruktūras pārvaldības sistēmas attīstībai. Gadskārtējā valsts budžeta likuma projekta sagatavošanas procesā sabiedrība ar ierobežotu atbildību "EIROPAS DZELZCEĻA LĪNIJAS" iesniedz Satiksmes ministrijai pieprasījumu par valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu dzelzceļa infrastruktūras pārvaldības sistēmas attīstībai. 64. Līdz 2022. gada 31. decembrim Satiksmes ministrija sadarbībā ar Zemkopības ministriju iesniedz Ministru kabinetam kopīgu ziņojumu, kurā izvērtēts dzelzceļa pārbrauktuvju slēgšanas kārtības tiesiskais regulējums, iespējamie tā pilnveidojumi, kā arī ietekme uz lauksaimniecības attīstību." Likums stājas spēkā nākamajā dienā pēc tā izsludināšanas. Likums Saeimā pieņemts 2022. gada 20. oktobrī. Valsts prezidents E. Levits Rīgā 2022. gada 31. oktobrī |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Grozījumi Dzelzceļa likumā
Statuss:
Spēkā esošs
Saistītie dokumenti
|