Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Ministru kabineta noteikumi Nr. 593 Rīgā 2022. gada 20. septembrī (prot. Nr. 48 59. §) Kārtība, kādā tiek piešķirts un administrēts atbalsts apstrādes rūpniecības energoietilpīgiem komersantiem, lai mazinātu Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu radītās sekas uz ekonomikuIzdoti saskaņā ar Pret Ukrainu vērstās
Krievijas militārās agresijas I. Vispārīgie jautājumi1. Noteikumi nosaka nosacījumus un kārtību, kādā tiek piešķirts un administrēts atbalsts apstrādes rūpniecības energoietilpīgiem komersantiem (turpmāk - komersants), kurus ietekmējušas Krievijas militārās agresijas pret Ukrainu sekas, kas izpaužas kā papildu izmaksas par energoresursiem to krasā cenu pieauguma dēļ. 2. Atbalsta piešķiršanas mērķis ir nodrošināt valsts atbalstu granta veidā komersantiem atbilstoši Pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas dēļ piemēroto sankciju un pretpasākumu izraisīto ekonomisko seku pārvarēšanas atbalsta likuma 2. panta otrajai daļai. 3. Šo noteikumu ietvaros pieejamais valsts budžeta finansējums 2022. gadā ir 50 000 000 euro. 4. Atbalsta periods ir no 2022. gada 1. februāra līdz 2022. gada 31. decembrim. II. Atbalsta piešķiršanas kritēriji un pieprasīšanas kārtība5. Šo noteikumu ietvaros atbalstu piešķir komersantam, kas vienlaikus atbilst šādiem nosacījumiem: 5.1. veic saimniecisko pamatdarbību kādā no šo noteikumu pielikumā minētajām nozarēm atbilstoši Eiropas Savienības Saimniecisko darbību statistiskās klasifikācijas NACE 2. redakcijai un tās kodam (turpmāk - NACE 2. red. kods); 5.2. energoresursu izmaksas sastāda vismaz 3 % no kopējām komersanta saimnieciskās darbības izmaksām; 5.3. kopējais elektroenerģijas patēriņš komersanta vajadzībām 2021. gadā bija vismaz 500 megavatstundas (MWh) vai kopējais dabasgāzes patēriņš 2021. gadā bija vismaz 500 megavatstundas (MWh). 6. Attiecināmās izmaksas aprēķina, pamatojoties uz dabasgāzes un elektroenerģijas izmaksu pieaugumu un nosaka kā starpību starp cenu par vienību konkrētā mēnesī, ko komersants kā galapatērētājs ir iepircis no ārējiem piegādātājiem laikposmā no 2022. gada 1. februāra līdz 2022. gada 31. decembrim, un divkāršotu (200 %) vidējo cenu par vienību, ko komersants maksājis atsauces periodā no 2021. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 31. decembrim. No 2022. gada 1. septembra dabasgāzes un elektroenerģijas daudzums, ko izmanto, lai aprēķinātu attiecināmās izmaksas, nedrīkst pārsniegt 70 % no saņēmēja patēriņa tajā pašā periodā 2021. gadā. Aprēķinā izmanto šādu formulu: (p(t) - p(ref) × 2) × q(t), kur p - vienības cena par dabasgāzi vai elektroenerģiju; q - patērētais daudzums; ref - atsauces periods no 2021. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 31. decembrim; t - konkrētais mēnesis laikposmā no 2022. gada 1. februāra līdz 31. decembrim. 7. Vienam komersantam kopējā atbalsta intensitāte nepārsniedz 30 % no dabasgāzes un elektroenerģijas attiecināmajām izmaksām un kopējais atbalsts nepārsniedz 2 000 000 euro. 8. Komersants var saņemt avansa maksājumu, ja atbalsts ir piešķirts, pirms radušās attiecināmās izmaksas. Lai saņemtu avansa maksājumu, Būvniecības valsts kontroles birojs (turpmāk - birojs) izmanto šo noteikumu 6. punktā minēto attiecināmo izmaksu aprēķinus ar nosacījumu, ka tiek ievēroti šo noteikumu 7. punktā noteiktie maksimālie apmēri. Birojam ir jāpārbauda attiecīgie maksimālie apmēri, pamatojoties uz faktiskajām izmaksām, un jāatgūst visi atbalsta maksājumi, kuri pārsniedz minētos maksimālos apmērus, ne vēlāk kā sešus mēnešus pēc attiecināmā laikposma beigām. 9. Piešķirtais atbalsts attiecībā uz tām pašām attiecināmajām izmaksām nevar tikt apvienots ar finansējumu citas atbalsta programmas vai individuālā atbalsta projekta ietvaros, kam finansējums tiek piešķirts no vietējiem, reģionālajiem, valsts vai Eiropas Savienības finanšu līdzekļiem par tām pašām attiecināmajām izmaksām. 10. Šo noteikumu 9. punktā minētais nosacījums neattiecas uz gadījumu, ja atbalsts tiek kumulēts ar atbalstu, kas piešķirts saskaņā ar normatīvajiem aktiem ierobežotas atbalsta summas veidā, lai mazinātu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radītās sekas uz ekonomiku. Atbalsta kumulācijas gadījumā tiek ievērots nosacījums, ka netiek pārsniegta šo noteikumu 7. punktā noteiktā kopējā atbalsta summa. 11. Komersants sagatavo un līdz 2022. gada 1. novembrim birojā iesniedz iesniegumu, lai pieteiktos atbalstam par noteiktu atbalsta perioda mēnesi, noteiktiem atbalsta perioda mēnešiem vai visiem mēnešiem atbalsta periodā kopā. Komersants iesniegumu iesniedz vienu reizi. 12. Birojs savā tīmekļvietnē ievieto iesnieguma veidlapas paraugu. Iesniegumā komersants norāda šādu informāciju: 12.1. komersanta nosaukums, tā reģistrācijas numurs, elektroniskā pasta adrese, maksājuma konts, uz kuru pārskaitāms atbalsts, un NACE 2. red. kods; 12.2. atbalsta perioda mēnesis vai mēneši, par kuriem tiek pieprasīts atbalsts; 12.3. atbalstam pieprasītā summa un veiktais attiecināmo izmaksu aprēķins; 12.4. komersanta energoresursu izmaksas un kopējās saimnieciskās darbības izmaksas 2021. gadā; 12.5. komersanta kopējais elektroenerģijas patēriņš 2021. gadā megavatstundās (MWh) vai kopējais dabasgāzes patēriņš 2021. gadā megavatstundās (MWh); 12.6. cena par vienību un patērēto dabasgāzes un elektroenerģijas daudzumu konkrētā atbalsta mēnesī, ko komersants maksājis attiecināmajā laikposmā; 12.7. vidējā cena par dabasgāzes un elektroenerģijas vienību, ko komersants maksājis atsauces periodā no 2021. gada 1. janvāra līdz 2021. gada 31. decembrim; 12.8. papildu informācija, kas nepieciešama atbalsta saņemšanai. 13. Iesniegumam pievieno: 13.1. dokumentus, kas apliecina atbalsta aprēķinā izmantotās attiecināmās izmaksas (elektroenerģijas un dabasgāzes rēķinus); 13.2. zvērināta revidenta apliecinājumu, ka komersanta energoresursu izmaksas par 2021. gadu sastāda noteiktu summu un tās ir vismaz 3 % no kopējām komersanta saimnieciskās darbības izmaksām; 13.3. gada pārskatu par 2021. gadu; 13.4. apliecinājumu: 13.4.1. ka komersants iepriekš nav saņēmis atbalstu, kā arī neplāno pieteikties citam atbalstam par vienām un tām pašām attiecināmajām izmaksām, izņemot atbalstu, kas sniegts saskaņā ar normatīvajiem aktiem ierobežotas atbalsta summas veidā, lai mazinātu pret Ukrainu vērstās Krievijas militārās agresijas radītās sekas uz ekonomiku; 13.4.2. ka komersants neatbilst nevienai no šo noteikumu 26. punktā minētajām pazīmēm; 13.4.3. kas pamato atbalsta saņemšanai norādīto informāciju. 14. Birojs savā tīmekļvietnē publicē informāciju par dienu, kad tiek uzsākta iesniegumu pieņemšana. III. Atbalsta piešķiršanas un uzraudzības kārtība15. Birojs, pamatojoties uz komersanta iesniegumā norādīto informāciju, pieņem lēmumu un piecu darbdienu laikā pēc lēmuma pieņemšanas izmaksā atbalstu, ieskaitot to iesniegumā norādītajā komersanta kontā. 16. Birojs atbalstu piešķir, ievērojot komersantu iesniegumu iesniegšanas secību. 17. Birojs pieņem lēmumu par atteikumu piešķirt atbalstu, ja komersants neatbilst šajos noteikumos noteiktajām prasībām. 18. Birojs izstrādā iekšējo kārtību šo noteikumu piemērošanai un metodiku, kā tiek vērtēta komersanta atbilstība atbalstam, piešķirts atbalsts un tiek veikta komersantu uzraudzība, lai nodrošinātu valsts finansējuma izlietošanu atbilstoši mērķim. 19. Lai pārliecinātos par komersanta atbilstību šajos noteikumos minētajiem kritērijiem visā atbalsta uzraudzības periodā, birojs izlases veidā pārbauda 10 % no kopējā atbalstu saņēmušo komersantu skaita. Ja biroja rīcībā ir informācija par iespējamiem riskiem nelikumīga valsts atbalsta piešķiršanā, tas pārbauda komersanta atbilstību šajos noteikumos paredzētajām prasībām. 20. Birojs atbalsta uzraudzības vajadzībām, ja nepieciešams, pieprasa Valsts ieņēmumu dienestam šādu informāciju, tostarp norādot komersanta nosaukumu un reģistrācijas numuru: 20.1. reģistrētos darbības nozaru NACE 2. red. kodus; 20.2. gada pārskatus; 20.3. gada ienākumu deklarāciju pielikumus D3 un D31. 21. Sadales un pārvades sistēmu operatori atbalsta uzraudzības vajadzībām pēc biroja pieprasījuma sniedz informāciju par komersanta elektroenerģijas un dabasgāzes patēriņu. 22. Birojs nodrošina: 22.1. informācijas publicēšanu atbilstoši Eiropas Komisijas lēmumā par atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu noteiktajām publicitātes pasākumu prasībām saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kārtību, kādā publicē informāciju par sniegto komercdarbības atbalstu un piešķir un anulē elektroniskās sistēmas lietošanas tiesības; 22.2. saskaņā ar šo noteikumu 15. punktā piešķirtā atbalsta uzskaiti un informācijas glabāšanu. Minēto informāciju birojs glabā 10 gadus no dienas, kad šo noteikumu ietvaros ir piešķirts pēdējais atbalsts, un informāciju pēc pieprasījuma iesniedz Eiropas Komisijā; 22.3. tāda saraksta publicēšanu savā tīmekļvietnē, kurā norādīti visi komersanti, kas šo noteikumu ietvaros ir saņēmuši atbalstu, un katram saimnieciskās darbības veicējam piešķirtā atbalsta apmēru. 23. Atbalsta saņēmējs glabā datus par atbalstu, kas saņemts saskaņā ar šo noteikumu 15. punktu, 10 gadus no dienas, kad pieņemts lēmums par atbalsta piešķiršanu. 24. Atbalsta saņēmējs sniedz birojam visu informāciju par plānoto un piešķirto atbalstu par tām pašām attiecināmajām izmaksām, norādot atbalsta piešķiršanas datumu, atbalsta sniedzēju, atbalsta pasākumu, plānoto un piešķirto atbalsta summu un atbalsta intensitāti. 25. Finanšu ministrija, pamatojoties uz biroja sniegto informāciju, iesniedz Eiropas Komisijā ikgadējo pārskatu par sniegto atbalstu. IV. Ierobežojumi atbalsta saņemšanai26. Atbalstu nepiešķir: 26.1. komersantam, kuram iesnieguma iesniegšanas dienā ir Valsts ieņēmumu dienesta administrēto nodokļu (nodevu) parādi, kas kopsummā pārsniedz 1000 euro, izņemot nodokļu maksājumus, kuriem ir piešķirts samaksas termiņa pagarinājums, noslēgta vienošanās par labprātīgu nodokļu samaksu vai noslēgts vienošanās līgums; 26.2. ja komersantam lēmuma pieņemšanas brīdī ir pasludināts juridiskās personas maksātnespējas process vai tā saimnieciskā darbība ir izbeigta, vai tas atbilst normatīvajos aktos maksātnespējas jomā noteiktajiem kritērijiem, lai tam pēc kreditoru pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru; 26.3. komersantam, uz kuru attiecas līdzekļu atgūšanas rīkojums saskaņā ar iepriekšēju Eiropas Komisijas lēmumu, ar ko atbalsts tiek atzīts par nelikumīgu un nesaderīgu ar kopējo tirgu. 27. Atbalsts netiek sniegts šādām neatbalstāmām nozarēm un darbībām: 27.1. alkohola tirdzniecībai (NACE 2. red. koda grupa 11.01 "Spirtu destilēšana, rektificēšana un maisīšana", 11.02 "Vīnu ražošana no vīnogām", 11.03 "Sidra un citu augļu vīnu ražošana", 11.04 "Citu nedestilētu dzērienu ražošana no raudzētām izejvielām", 11.05 "Alus ražošana", 46.34 "Dzērienu vairumtirdzniecība" un grupa 47.25 "Alkoholisko un citu dzērienu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos"); 27.2. azartspēlēm un derībām (NACE 2. red. koda grupa 92. nodaļa "Azartspēles un derības"); 27.3. ieroču un munīcijas tirdzniecībai (NACE 2. red. koda grupa 47.78 "Citur neklasificēta jaunu preču mazumtirdzniecība specializētajos veikalos"); 27.4. tabakas izstrādājumu ražošanai un tirdzniecībai (NACE 2. red. koda 12. nodaļas "Tabakas izstrādājumu ražošana" grupa 46.35 "Tabakas izstrādājumu vairumtirdzniecība" un grupa 47.26 "Tabakas izstrādājumu mazumtirdzniecība specializētajos veikalos"); 27.5. operācijām ar nekustamo īpašumu (NACE 2. red. koda L sadaļas "Operācijas ar nekustamo īpašumu" grupa 68.1 "Sava nekustama īpašuma pirkšana un pārdošana" un grupa 68.31 "Starpniecība darbībā ar nekustamo īpašumu"); 27.6. tāda nekustamā īpašuma attīstīšanai, kas Nekustamā īpašuma valsts kadastra informācijas sistēmā reģistrējams kā dzīvojamā māja vai daudzdzīvokļu dzīvojamā māja; 27.7. kredītiestādēm vai citām finanšu iestādēm; 27.8. finanšu un apdrošināšanas darbībai (NACE 2. red. koda K sadaļa "Finanšu un apdrošināšanas darbības"); 27.9. kas nav iekļautas šo noteikumu pielikumā. 28. Ja komersants, kuram atbalstu piešķir saskaņā ar šiem noteikumiem, vienlaikus darbojas vienā vai vairākās atbalstāmajās nozarēs un izslēgtajās nozarēs vai veic neatbalstāmas darbības, tad, saņemot atbalstu, tas nodrošina darbību vai izmaksu nodalīšanu. 29. Ja tiek konstatēts šajos noteikumos noteikto valsts atbalsta prasību pārkāpums, komersantam ir pienākums atmaksāt valsts budžetā visu saņemto nelikumīgo valsts atbalstu kopā ar procentiem atbilstoši Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV vai V nodaļas nosacījumiem. 30. Par atbalsta piešķiršanas brīdi tiek uzskatīta diena, kurā birojs pieņem lēmumu par atbalsta piešķiršanu. 31. Atbalstu sniedz līdz 2022. gada 31. decembrim. 32. Birojs pieņem lēmumu un izmaksā atbalstu tikai pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu. V. Noslēguma jautājumi33. Noteikumi stājas spēkā ar dienu, kad stājas spēkā Eiropas Komisijas lēmums par šajos noteikumos ietvertā atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu. 34. Ekonomikas ministrija pēc tam, kad Eiropas Komisija pieņēmusi lēmumu par šajos noteikumos ietvertā atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu, nosūta attiecīgu paziņojumu publicēšanai oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis". Ministru prezidents A. K. Kariņš Ekonomikas ministre I. Indriksone
Pielikums Atbalstāmo nozaru saraksts
|
Tiesību akta pase
Nosaukums: Kārtība, kādā tiek piešķirts un administrēts atbalsts apstrādes rūpniecības energoietilpīgiem ..
Statuss:
Spēkā neesošs
Saistītie dokumenti
|