Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Ministru kabineta rīkojums Nr. 310
Rīgā 2022. gada 3. maijā (prot. Nr. 25 26. §) Par plānu romu stratēģiskā ietvara pasākumu īstenošanai 2022.–2023. gadam
1. Apstiprināt plānu romu stratēģiskā ietvara pasākumu īstenošanai 2022.–2023. gadam (turpmāk – plāns). 2. Noteikt Kultūras ministriju par atbildīgo institūciju plāna īstenošanā, bet par līdzatbildīgajām institūcijām – Ekonomikas ministriju, Izglītības un zinātnes ministriju, Labklājības ministriju, Veselības ministriju, Tiesībsarga biroju un Sabiedrības integrācijas fondu. 3. Atbildīgajai institūcijai un līdzatbildīgajām institūcijām plānā paredzēto pasākumu īstenošanu 2022. gadā nodrošināt atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu plāna īstenošanai 2023. gadā skatīt likumprojekta "Par valsts budžetu 2023. gadam" un likumprojekta "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2023., 2024. un 2025. gadam" sagatavošanas procesā kopā ar visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu prioritārajiem pasākumiem, ievērojot valsts budžeta finansiālās iespējas. Ministru prezidenta pienākumu izpildītājs ‒ finanšu ministrs J. Reirs
Kultūras ministrs N. Puntulis Rīgā, 2022 Satura rādītājs Izmantoto saīsinājumu saraksts I. Plāna romu stratēģiskā ietvara pasākumu īstenošanai 2022. – 2023. gadam kopsavilkums II. Plāna mērķis III. Situācijas raksturojums IV. Pasākumi plāna mērķa sasniegšanai V. Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu 1. Kopsavilkums par plānā iekļauto uzdevumu īstenošanai nepieciešamo valsts un pašvaldību budžeta finansējumu 2. Detalizēts aprēķins Plānā iekļauto uzdevumu īstenošanai nepieciešamajam papildu finansējumam Izmantoto saīsinājumu saraksts
I. Plāna romu stratēģiskā ietvara pasākumu īstenošanai 2022. – 2023. gadam kopsavilkums Plāns romu stratēģiskā ietvara pasākumu īstenošanai 2022. – 2023.gadam (turpmāk – Plāns) ir sagatavots, lai nodrošinātu Eiropas Savienības 2021.gada 12.martā apstiprinātā Eiropas Padomes ieteikuma par romu līdztiesību, iekļaušanu un līdzdalību (2021/C 93/01)1 (turpmāk – Ieteikums) 1.panta izpildi. Ieteikuma 1.pants nosaka, ka dalībvalstīm būtu jāpieņem valsts stratēģiskie satvari romu jautājumos plašākā sociālās iekļaušanas politikā, ar ko uzlabo romu stāvokli, un jāpaziņo par tiem Eiropas Komisijai, vēlams, līdz 2021.gada septembrim. Atbilstīgi valsts un Eiropas Savienības tiesību aktiem, pieejamajiem resursiem un apstākļiem valstī, dalībvalstīm attiecīgā gadījumā būtu jāapsver Ieteikumā aprakstīto pasākumu atbilstība konkrētās valsts situācijai un attiecīgi jāīsteno tie samērīgi un selektīvi, cieši sadarbojoties ar visām attiecīgām ieinteresētajām personām. Novērtējot minēto pasākumu atbilstību, dalībvalstis tiek mudinātas rīkoties saskaņā ar brīvprātīgām minimālajām saistībām un atkarībā no konkrētās valsts situācijas veikt iespējamos papildu centienus, kā paredzēts paziņojumā.2 Plāna pasākumi ir strukturēti ņemot vērā Ieteikumā iekļautās rekomendācijas Eiropas Savienības dalībvalstīm. Plānā ir ietverti gan pasākumi, kuros romi ir tiešā mērķa grupa, gan pasākumi, kuros romi ir viena no mērķa grupām. Plāna sagatavošanu nodrošināja starpinstitucionāla darba grupa, kurā bija iekļauti Izglītības un zinātnes ministrijas, Labklājības ministrijas, Veselības ministrijas, Ekonomikas ministrijas, Jaunatnes starptautisko programmu aģentūras, Nodarbinātības valsts aģentūras, biedrības "Izglītības iniciatīvu centrs", biedrības "Latvijas Cilvēktiesību centrs", biedrības "Romu Kultūras Centrs", biedrības "Sabiedrības integrācijas biedrība "Alternativas"", ārvalstu organizācijas "Starptautiskā Romu Apvienība" pārstāvniecības pārstāvji, Ventspils Sociālā dienesta darbiniece, kā arī Tiesībsarga biroja, Latvijas Pašvaldību savienības un Sabiedrības integrācijas fonda pārstāvji. Sabiedrības līdzdalība tika nodrošināta, izsludinot Plāna projekta publisko apspriešanu, kā arī iesaistot Romu integrācijas politikas īstenošanas konsultatīvo padomi.3 Sabiedrības līdzdalības rezultātā tika saņemti priekšlikumi no biedrības "Romu Kultūras Centrs".4 Plāns paredz rīcību visos pārvaldes līmeņos – nacionālajā, reģionālajā un vietējā. Plāna pasākumu īstenošana ir cieši saistīta ar Nacionālajā attīstības plānā 2021. – 2027.gadam5 (turpmāk – NAP2027) noteikto mērķu un uzdevumu izpildi.6 Kultūras ministrijas priekšlikumi Plāna pasākumiem ir saskaņoti ar Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības pamatnostādnēm 2021. – 2027.gadam7 un plānu "Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plāns 2021. – 2023.gadam"8 (turpmāk – SPASAP), kurā paredzēts atbalsts mazākumtautību kultūras savpatnības saglabāšanai un attīstībai, atbalsta pasākumi romu līdzdalības veicināšanai, kā arī plānots sekmēt sabiedrības izpratni par daudzveidību, mazinot aizspriedumus un neiecietību. Priekšlikumi Plāna pasākumiem izglītības jomā ir saskaņoti ar IZM Izglītības attīstības pamatnostādnēm 2021. – 2027.gadam9 (turpmāk – IAP), veselības jomā – ar VM pamatnostādņu projektu "Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021. – 2027.gadam"10 (turpmāk – SVP), nodarbinātības jomā – ar LM Sociālās aizsardzības un darba tirgus politikas pamatnostādnes 2021. – 2027.gadam11 (turpmāk – SADTPP), mājokļu jomā – ar EM Nacionālās industriālās politikas pamatnostādnēm 2021. – 2027.gadam12 (turpmāk – NIPP). Situācijas raksturojums Plāna sagatavošanā balstīts uz nacionāla un starptautiska līmeņa pētījumiem par romu situāciju, kā arī aptauju par iedzīvotāju attieksmi pret dažādām sabiedrības grupām, tostarp romiem.13 Plānā iekļauti rezultāti un rezultatīvie rādītāji, kas noteikti, pamatojoties uz 2015.gadā veiktā pētījuma "Romi Latvijā", 2019.gada Eirobarometra aptaujas par diskrimināciju Eiropas Savienībā14 un 2021.gada pētījuma "Starpkultūru stereotipi un aizspriedumi Latvijā"15 rezultātiem, kā arī līdzatbildīgo institūciju sniegtajiem datiem. Sagatavojot rezultatīvos rādītājus, ir ņemts vērā Eiropas Savienības Pamattiesību aģentūras rādītāju kopums romu stratēģiskā ietvara progresa novērtēšanai.16 Plānā ietvertie pasākumi ir īstenoti arī 2021.gadā, kas ņemot vērā Plāna sagatavošanas un saskaņošanas gaitu neatspoguļojas turpmākajās Plāna nodaļās. Informācija par Plānā ietverto pasākumu īstenošanai izlietoto finansējumu 2021.gadā pieejama Plāna pielikumā. II. Plāna mērķis Plāna mērķis ir veicināt Latvijas romu līdztiesību, iekļaušanu un līdzdalību, īstenojot Plānā noteiktos pasākumus saskaņā ar Ieteikumā iekļautajām rekomendācijām un ņemot vērā valstī pieejamos resursus, romu iedzīvotāju skaitu un viņu situāciju.17 Plāns sagatavots, lai veicinātu romu līdzdalību dažādās sabiedrības dzīves jomās – izglītības, nodarbinātības, veselības, mājokļu, pilsoniskās sabiedrības, kultūras u.c. jomās. III. Situācijas raksturojums Latvijā 2021.gada 1.janvārī bija reģistrēti 6 842 romu tautības cilvēki, 94,7% no tiem bija Latvijas pilsoņi.18 2015.gada pētījumā "Romi Latvijā"19 un Latvijas valsts prezidenta Sabiedrības saliedētības politikas ekspertu grupas 2016.gada 22.novembra ziņojumā20 ir secināts, ka romi pamatoti ir uzskatāmi par nabadzības riskam pakļautu iedzīvotāju grupu, kura darba tirgū tiek diskriminēta un kuras nodarbinātības iespējas nav vienlīdzīgas ar citu tautību iedzīvotājiem, ņemot vērā izteikti zemo izglītības līmeni. Formālās izglītības trūkums ierobežo romu iespējas mācīties, kā arī vāji attīstītās lasīt un rakstīt prasmes ierobežo iespējas piedalīties prasmju apguves kursos. ESF projekta "Iekļaujoša darba tirgus un nabadzības risku pētījumi un monitorings" ietvaros 2019.gadā sagatavotajā ziņojumā "Ikgadējs nabadzības un sociālās atstumtības mazināšanas rīcībpolitikas izvērtējums" romi ir minēti kā viena no grupām, kas saskaras ar nabadzību un sociālo atstumtību.21 Eksperti norāda, ka nevienlīdzība veselības aprūpē saistāma ar kultūras atšķirībām, ar problēmām, kas saistītas ar trūcīgas vai maznodrošinātas personas statusu, un ierobežotās lasīt un rakstīt prasmes dēļ. Izvērtējumā par mājokļa nodrošinājumu identificētas vairākas problēmas – mājokļa pieejamība ir problemātiska trūcīgajiem romiem (ekspertu aplēses 75 līdz 80% romu), zems romu apdzīvoto mājokļu labiekārtojuma līmenis (42,1% mājokļu nav ierīkota tualete ar ūdens novadi, 26% mājokļos nav pieejams ūdensvads) un liela daļa romu mājokļu ir pārapdzīvoti.22 Romu nevienlīdzīgo situāciju apliecina šādas tendences: 1) romu izglītības līmenis joprojām saglabājas zemākā līmenī. Saskaņā ar pētījuma "Romi Latvijā"23 rezultātiem 8,9% aptaujāto romu skolu nav apmeklējuši, 34% romu ir iegūta pamatizglītība, savukārt izglītība, kas augstāka par pamatizglītību, ir tikai 17,2% romu tautības iedzīvotāju.24 IZM romu izglītības monitoringa dati liecina, ka 2017.gadā 34,2% romu bērnu izglītības iestādēs apguva speciālās pamatizglītības programmas,25 bet 7,5% romu skolēnu neieguva obligāto pamatizglītību. Savukārt 2019./2020.mācību gadā vispārējās izglītības iestādēs mācījās 856 romu skolēni (0,4% no kopējā visu skolēnu skaita). 2) zems izglītības līmenis ir viens no galvenajiem šķēršļiem romu nodarbinātībai. Saskaņā ar pētījuma "Romi Latvijā" datiem romu vidū strādājošo skaits ir trīs reizes mazāks kā vidēji Latvijas sabiedrībā kopumā.26 Pētījuma rezultāti ļauj secināt, ka nereģistrētā bezdarba īpatsvars romu tautības iedzīvotāju vidū vairākkārt pārsniedz oficiālā bezdarba rādītājus.27 NVA sniegtie dati liecina, ka Latvijas darba tirgū romu bezdarbnieku grupā izteikti dominē ilgstošo bezdarbnieku īpatsvars – 2019.gada beigās 36% visu reģistrēto romu bezdarbnieku bija ilgstošie bezdarbnieki, bet 2020.gadā – 39,1%.28 91% NVA reģistrēto romu tautības bezdarbnieku bija pamatizglītības vai zemākas izglītības līmenis. Romu zemais izglītības līmenis ierobežo viņu piekļuvi nodarbinātības veicināšanas atbalsta pasākumiem, jo NVA piedāvātajiem profesionālās izaugsmes un prasmju apguves kursiem kvalificējas tikai bezdarbnieki ar izglītības līmeni, kas ir augstāks par pabeigtām septiņām klasēm.29 1.attēls. NVA reģistrēto romu bezdarbnieku un ilgstošo bezdarbnieku skaits Avots: NVA, 2021. 3) sabiedrībā kopumā pastāv aizspriedumi pret romiem, tostarp darba devēju stereotipi pret romiem kā potenciālajiem darba ņēmējiem. 2017.gadā veiktajā pētījumā "Motivācijas paaugstināšanas un atbalsta pakalpojumu potenciālās mērķa grupas profilēšana un vajadzību izpēte"30 ir minēts, ka romu diskriminācija darba attiecībās ir saistīta ar Latvijas sabiedrībā pastāvošiem ļoti spēcīgiem stereotipiem par romiem, kas nosaka to, ka romi darba devēju vidū tiek uztverti kā neuzticami darbinieki. 2019.gadā veiktās Eirobarometra aptaujas par diskrimināciju Eiropas Savienībā dati liecina, ka 35% Latvijas iedzīvotāju uzskata, ka diskriminācija pret romu tautības cilvēkiem ir izplatīta, bet 38% Latvijas iedzīvotāju nejustos komfortabli, ja Latvijā augstākajā vēlētajā politiskajā amatā būtu romu tautības pārstāvis. Savukārt 38% – ja kādam no viņu bērniem būtu romantiskas attiecības ar romu tautības pārstāvi.31 2021.gada pētījuma "Starpkultūru stereotipi un aizspriedumi Latvijā" rezultāti ļauj secināt, ka romiem tiek piedēvēti vairāki negatīvi stereotipi, piemēram, 42% aptaujas respondentu domā, ka romiem nevar uzticēties, bet 38% uzskata, ka viņi ir slogs sociālās drošības sistēmai un palielina noziedzības līmeni.32 Pētījums atklāj, ka Latvijas sabiedrībā visnoraidošākā attieksme tiek pausta pret musulmaņiem un romiem, kuriem tiek piedēvēts sociāli deviants dzīvesveids.33 Aptaujas dati liecina, ka 27,2% Latvijas iedzīvotāju negribētu strādāt ar romiem vienā darba kolektīvā, 29% iedzīvotāju būtu iebildumi, ja viņiem kaimiņos dzīvotu romi, bet 49,4% nevēlētos, lai romu tautības pārstāvis (-e) kļūtu par bērna laulāto.34 Tikai 6% aptaujāto respondentu apliecina, ka romi ir viņu tuvu draugu, ģimenes locekļu, kolēģu vai paziņu lokā.35 Atbalsta pasākumi romiem īstenoto politiku ietvaros Kopš 2012.gada Latvijā tika īstenots nacionālās romu integrācijas politikas pasākumu kopums, kas bija ietverts KM Nacionālās identitātes, pilsoniskās sabiedrības un integrācijas politikas pamatnostādnēs 2012.-2018.gadam36 un KM Nacionālās identitātes, pilsoniskās sabiedrības un integrācijas politikas īstenošanas plānā 2019.-2020.gadam.37 Nacionālās romu integrācijas politikas pasākumu kopums tika īstenots saskaņā ar Eiropas Savienības 2011.gada 5.aprīlī apstiprināto programmu attiecībā uz romu integrācijas valstu stratēģijām līdz 2020.gadam.38 KM kopš 2012.gada darbojas Romu integrācijas politikas īstenošanas konsultatīvā padome,39 kuras mērķis ir veicināt Latvijas romu integrāciju un novērtēt tās īstenošanu, stiprināt romu kopienas un valsts pārvaldes institūciju sadarbību, kā arī veicināt romu kopienas pilsonisko līdzdalību. Lai veicinātu regulāru informācijas un pieredzes apmaiņu starp pašvaldību speciālistiem romu integrācijas jautājumos un attīstītu sadarbību starp atbildīgo institūciju un romu kopienu efektīvākai romu integrācijas politikas īstenošanai, KM 2014.gadā izveidoja Reģionālo ekspertu tīklu romu integrācijas jautājumos. 2020.gadā šajā tīklā iesaistījās 18 Latvijas pašvaldību pārstāvji. Kopš 2016.gada Eiropas Savienības programmas "Tiesības, vienlīdzība un pilsonība" ietvaros KM īsteno projektu "Latvijas romu platforma", kura mērķis ir veicināt dialogu starp romu kopienu un pilsoniskās sabiedrības organizācijām, kā arī attīstīt efektīvu romu integrācijas politikas koordināciju.40 Projekts "Latvijas romu platforma" nodrošina pasākumu īstenošanu gan vietējā, gan reģionālā līmenī, piemēram, atbalstu romu NVO, pieredzes apmaiņas pasākumus un informatīvos seminārus pašvaldību speciālistiem un romu pārstāvjiem. Svarīgs projekta "Latvijas romu platforma" virziens ir izglītojoši pasākumi par romu kultūru un vēsturi, īpašu uzmanību pievēršot romu genocīdam Otrā pasaules kara laikā. Lai vairotu plašākas sabiedrības izpratni par Latvijas romu kultūru, vēsturi un sociālajiem jautājumiem, kā arī par aizspriedumu un stereotipu negatīvo ietekmi uz romu stāvokli, laika posmā no 2015.gada līdz 2020.gadam KM sadarbībā ar vairākām NVO regulāri īstenoja pasākumus Eiropas Padomes kampaņas "DOSTA! (Pietiek!)" ietvaros.41 Kopš 2015.gada KM regulāri sniedz finansiālu atbalstu romu NVO, lai īstenotu romu integrācijas, kultūras un interešu aizstāvības pasākumus un iniciatīvas, koncentrējoties uz aizspriedumu un negatīvo stereotipu mazināšanu, darbības kapacitātes stiprināšanu un romu sociālās iekļaušanas veicināšanu. Romu NVO regulāri organizē romu deju un mūzikas festivālus valsts un vietējā līmenī, piemēram, starptautisko romu kultūras festivālu "Roma World" Rīgā un festivālu "Urdenoro" Sabilē, izpratnes veicināšanas pasākumus un romu genocīda upuru piemiņas aktivitātes, kā arī radošās darbnīcas un projektus romu jauniešiem, izveidojušas informatīvos materiālus par romu kultūras mantojumu un vēsturi. Laika posmā no 2014. – 2019.gadam romu NVO īstenojušas vismaz 33 projektus. Kopš 2015.gada biedrība "Romu Kultūras centrs" organizē izstādes par romu genocīdu un kultūras pasākumus, kā arī sniedz individuālas konsultācijas romu tautības pārstāvjiem. Biedrība "Romu Kultūras centrs" kopš 2017.gada īsteno atsevišķus valsts pārvaldes uzdevumus sabiedrības izpratnes veicināšanai par romu kultūru, mākslu un vēsturi, tostarp romu genocīdu, kuru ietvaros ir nodrošināta Romu vēstures un mākslas muzeja darbība. Kopš 2009.gada IZM regulāri nodrošina romu izglītības sasniegumu monitoringu,42 kurā tiek apkopota informācija par izglītības programmām, papildu mācību pasākumiem romu skolēniem, atskaitīšanas un skolas neapmeklēšanas iemesliem u.c. IV. Pasākumi plāna mērķa sasniegšanai
V. Ietekmes novērtējums uz valsts un pašvaldību budžetu Ministrijām un citām atbildīgajām institūcijām Plānā paredzēto pasākumu īstenošanu 2022.gadā nodrošināt piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros.88 Jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu Plānā paredzēto pasākumu īstenošanai 2023.gadā un turpmāk skatāms Ministru kabinetā gadskārtējā valsts budžeta likumprojekta un vidēja termiņa budžeta ietvara likumprojekta sagatavošanas un izskatīšanas procesā kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu iesniegtajiem priekšlikumiem prioritārajiem pasākumiem atbilstoši valsts budžeta finansiālajām iespējām. Plānā ietvertie pasākumi ir īstenoti arī 2021.gadā valsts budžeta ietvaros. Informācija par Plānā ietverto pasākumu īstenošanai izlietoto finansējumu 2021.gadā pieejama Plāna pielikumā. 1. Kopsavilkums par plānā iekļauto uzdevumu īstenošanai nepieciešamo valsts un pašvaldību budžeta finansējumu
2. Detalizēts aprēķins Plānā iekļauto uzdevumu īstenošanai nepieciešamajam papildu finansējumam
1 Eiropas Savienības 2021.gada 12.martā apstiprinātais Eiropas Padomes ieteikums par romu līdztiesību, iekļaušanu un līdzdalību. Pieejams: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/lv/TXT/?uri=CELEX%3A32021H0319%2801%29 2 Turpat. Eiropas Savienības 2021.gada 12.martā apstiprinātais Eiropas Padomes ieteikums par romu līdztiesību, iekļaušanu un līdzdalību. Eiropas Savienības 2021.gada 12.martā apstiprinātā Eiropas Padomes ieteikuma par romu līdztiesību, iekļaušanu un līdzdalību (2021/C 93/01) 1.pants: [..] Atbilstīgi valsts un Eiropas Savienības tiesību aktiem, pieejamajiem resursiem un apstākļiem valstī dalībvalstīm attiecīgā gadījumā būtu jāapsver šajā ieteikumā aprakstīto pasākumu atbilstība konkrētās valsts situācijai un attiecīgi jāīsteno tie samērīgi un selektīvi, cieši sadarbojoties ar visām attiecīgām ieinteresētajām personām. [..] 3 Informācija par Romu integrācijas politikas īstenošanas konsultatīvā padomi pieejama tīmekļvietnē https://www.km.gov.lv/lv/konsultativa-padome-0 4 Informācija par sabiedrības līdzdalības rezultātiem pieejama KM tīmekļvietnē: https://www.km.gov.lv/lv/media/19938/download 5 Apstiprināts ar 2020.gada 2.jūlija Saeimas lēmumu. Pieejams: https://www.pkc.gov.lv/sites/default/files/inline-files/NAP2027_apstiprin%C4%81ts%20Saeim%C4%81.pdf 6 Turpat. NAP2027 rīcības virziena "Saliedētība" mērķa "Saziņa un sadarbība starp dažādām iedzīvotāju grupām manāmi palielinājusies, mazinot spriedzi un nepamatotus aizspriedumus. Cilvēki gādā viens par otru, aktīvi veido un piedalās sabiedriskajās aktivitātēs, kā arī saredz sabiedrības daudzveidību kā vērtīgu resursu un spēju savstarpēji saprasties un cienīt vienam otru." 408.uzdevuma "Sabiedrības izpratnes par daudzveidību kā resursu palielināšana, stiprinot starpgrupu un starpkultūru komunikācijas prasmes un saziņas intensitāti, dažādības vadību, kā arī diskriminācijas mazināšanu" izpilde. NAP2027 rīcības virziena "Kvalitatīva, pieejama, iekļaujoša izglītība" mērķa "Iekļaujoša izglītības vide" 179.uzdevuma "Preventīvi un intervences pasākumi izglītības pārtraukšanas riska samazināšanai un pasākumi sociālai integrācijai (skolas, atbalsta personāla, vecāku un institūciju savstarpējā sadarbība; sociālo dzīves prasmju attīstība; atbalsta personāla piesaiste; individualizēts mācību atbalsts; agrīnā izglītības vajadzību diagnostika; nelabvēlīgā situācijā nonākušu jauniešu atbalsts)" un 182.uzdevuma "Sociālās atstumtības riskam pakļauto bērnu un jauniešu (sociāli ekonomiskie riski, speciālās vajadzības, nelabvēlīgā situācijā nonākuši jaunieši, u.c. priekšlaicīgas mācību pārtraukšanas riski) iesaistīšana ārpus formālās izglītības (t.sk. interešu izglītības) pasākumos (t.sk. skolas vidē – kā vispārējā, tā profesionālajā izglītībā)" izpildi. 7 Apstiprinātas ar Ministru kabineta 2021.gada 5.februāra rīkojumu Nr.72 (prot. Nr.12 24.§). Pieejamas: https://likumi.lv/ta/id/320841-par-saliedetas-un-pilsoniski-aktivas-sabiedribas-attistibas-pamatnostadnem-2021-2027-gadam 8 Apstiprināts ar Ministru kabineta 2021.gada 18.janvāra rīkojumu Nr.32 (prot. Nr.3 31.§). Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/329302-par-saliedetas-un-pilsoniski-aktivas-sabiedribas-attistibas-planu-2022-2023-gadam 9 Apstiprinātas ar Ministru kabineta 2021.gada 22.jūnija rīkojumu Nr.436 (prot. Nr.49 46.§). Pieejamas: https://likumi.lv/ta/id/324332-par-izglitibas-attistibas-pamatnostadnem-20212027-gadam 10 Pamatnostādņu projekts "Sabiedrības veselības pamatnostādnes 2021.-2027.gadam" izsludināts Valsts sekretāru 2021.gada 25.februāra sanāksmē (prot. Nr.8 14.§, VSS-134). Pieejams: https://tapportals.mk.gov.lv/legal_acts/b8342cd9-318a-4f99-b147-0a144bcbf231 11 Apstiprinātas ar Ministru kabineta 2021.gada 1.septembra rīkojumu Nr.616 (prot. Nr.58 37.§). Pieejamas: https://likumi.lv/ta/id/325828-par-socialas-aizsardzibas-un-darba-tirgus-politikas-pamatnostadnem-20212027-gadam 12 Apstiprinātas ar Ministru kabineta 2021.gada 16.februāra rīkojumu Nr.93 (prot. Nr.15 31.§). Pieejamas: https://likumi.lv/ta/id/321037-par-nacionalas-industrialas-politikas-pamatnostadnem-20212027-gadam 13 SKDS (2019). Aptauja par iedzīvotāju viedokli par etniskajām attiecībām Latvijā. Pieejama: https://www.sif.gov.lv/lv/media/142/download M.Kaprāns, I.Mieriņa, A.Saulītis (2021). Starpkultūru stereotipi un aizspriedumi Latvijā. Rīga: Latvijas Universitātes Filozofijas un socioloģijas institūts. Pieejams: http://fsi.lu.lv/userfiles/Ethnic%20stereotypes_SAPC.pdf 14 Eirobarometra 2019.gada pētījums par diskrimināciju Eiropas Savienībā. Pieejams: https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2251 15 M.Kaprāns, I.Mieriņa, A.Saulītis (2021). Starpkultūru stereotipi un aizspriedumi Latvijā. Rīga: Latvijas Universitātes Filozofijas un socioloģijas institūts; Pieejams: http://fsi.lu.lv/userfiles/Ethnic%20stereotypes_SAPC.pdf 16 Saskaņā ar 2021.gada 12.marta Eiropas Savienības Padomes ieteikumu par romu līdztiesību, iekļaušanu un līdzdalību stratēģisko ietvaru īstenošana būs jāuzrauga un jāizvērtē izmantojot gan nacionālā līmenī pieejamos datu avotus, gan Eiropas Savienības Pamattiesību aģentūras sagatavoto rādītāju kopumu. Eiropas Savienības Pamattiesību aģentūras rādītāju kopums romu stratēģiskā ietvara progresa novērtēšanai ir iekļauts 2020.gada 7.oktobra paziņojuma 2.pielikumā (Pieejams: https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:9a007e7e-08ad-11eb-a511-01aa75ed71a1.0003.02/DOC_3&format=PDF) un Uzraudzības sistēmā Eiropas Savienības romu līdztiesības, iekļaušanas un līdzdalības stratēģiskajam ietvaram – uzdevumi un rādītāji (Pieejams: https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/2020-portfolio_of_indicators_working-paper_en.pdf). 17 Ņemot vērā oficiālo romu iedzīvotāju skaitu, atbilstoši CSP datiem un PMLP fizisko personu reģistra datiem. 18 Tostarp 6 568 reģistrēti kā čigāni un 274 kā čigāni (romi). Latvijas iedzīvotāju sadalījums pēc nacionālā sastāva un valstiskās piederības. PMLP, 2021. (Skatīts 31.03.2020.). Pieejams: https://www.pmlp.gov.lv/lv/media/2885/download PMLP tīmekļvietne. Sadaļa "Statistika". Pieejama: https://www.pmlp.gov.lv/lv/fizisko-personu-registrs-0 Svarīgi ņemt vērā, ka daļa no romu iedzīvotājiem nenorāda savu tautību pasē, līdz ar to patiesais romu iedzīvotāju skaits ir lielāks. 19 Tirgus un sociālo pētījumu centrs "Latvijas Fakti" (2015). Pētījums "Romi Latvijā". Rīgā, 3.lpp. Pieejams: https://www.km.gov.lv/uploads/ckeditor/files/Sabiedribas_integracija/Romi/Papildu/romi_latvija_petijums_LV.pdf 20 Latvijas valsts prezidenta izveidotās Sabiedrības saliedētības politikas ekspertu grupas ziņojums. (2016). Pieejams: https://www.president.lv/lv/media/5066/download 21 BISS (2019). Ziņojums "Ikgadējs nabadzības un sociālās atstumtības mazināšanas rīcībpolitikas izvērtējums (tai skaitā izvērtējums par nevienlīdzību veselības aprūpē un nevienlīdzību mājokļa pieejamības jomā)". Rīga, 219., 337.lpp. Pieejams: http://petijumi.mk.gov.lv/sites/default/files/title_file/Nabadz_soc_atstumt_mazin_ricibpol_izvertejums_Zinojums.pdf 22 Turpat, 348.lpp. 23 Tirgus un sociālo pētījumu centrs "Latvijas Fakti" (2015). Pētījums "Romi Latvijā". Rīgā. Pieejams: https://www.km.gov.lv/sites/km/files/romi_latvija_petijums_lv1.pdf 24 Turpat. 6.lpp. 25 Pēc IZM sniegtās informācijas dati par romu bērniem, kuri izglītības iestādēs apguva speciālās pamatizglītības programmas 2020./2021.m.g. būs pieejami 2021.gada otrajā pusē. Pieejams: IZM tīmekļvietne https://www.izm.gov.lv/lv/izglitiba. 26 Tirgus un sociālo pētījumu centrs "Latvijas Fakti" (2015). Pētījums "Romi Latvijā". Rīgā, 4.lpp. Pieejams: https://www.km.gov.lv/sites/km/files/romi_latvija_petijums_lv1.pdf 27 Turpat. 28 NVA sniegtie dati liecina, kopējais ilgstošo bezdarbnieku īpatsvars starp visiem reģistrētajiem bezdarbniekiem 2020.gada beigās bija 24,8%. Pieejams: NVA tīmekļvietne https://www.nva.gov.lv/lv. 29 Romu tautības nodarbināti un skolēni var iesaistīties NVA pasākumos (NVA nav īpašu atbalsta pasākumu romiem). Vairāk informācijas NVA tīmekļvietnē: http://www.nva.gov.lv/index.php?cid=433&mid=610, http://www.nva.gov.lv/index.php?cid=433&mid=435&txt=3100&from=0. Jauniešiem, kuri nestrādā, nemācās un nav reģistrēti NVA kā bezdarbnieki, ir iespēja apgūt dažāda veida NVA mācības un kvalifikācijas apgūšanas programmas projekta "Proti un dari" ietvaros (ESF atbalsta programmas ietvaros). 30 BISS (2017). Ziņojums "Motivācijas paaugstināšanas un atbalsta pakalpojumu potenciālās mērķa grupas profilēšana un vajadzību izpēte". Pieejams: http://petijumi.mk.gov.lv/sites/default/files/title_file/petij_sif_motivac_paaugst_un_atbalst_pakalpoj_potencial%2Bmerka%2Bgrup_profiles_un_vaj_izpete.pdf 31 Eirobarometra 2019.gada pētījums par diskrimināciju Eiropas Savienībā. Pieejams: https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2251 32 M.Kaprāns, I.Mieriņa, A.Saulītis (2021). Starpkultūru stereotipi un aizspriedumi Latvijā. Rīga: Latvijas Universitātes Filozofijas un socioloģijas institūts. Pieejams: http://fsi.lu.lv/userfiles/Ethnic%20stereotypes_SAPC.pdf 33 M.Kaprāns, I.Mieriņa, A.Saulītis (2021). Starpkultūru stereotipi un aizspriedumi Latvijā. Rīga: Latvijas Universitātes Filozofijas un socioloģijas institūts. 53.lpp. Pieejams: http://fsi.lu.lv/userfiles/Ethnic%20stereotypes_SAPC.pdf 34 Turpat, 22.lpp. Salīdzinājumā ar 2019.gada SKDS aptaujas par iedzīvotāju viedokli par etniskajām attiecībām Latvijā rezultātiem sabiedrības attieksme pret romiem nedaudz uzlabojas – 33% Latvijas iedzīvotāju negribēja strādāt ar romiem vienā darba kolektīvā, bet 36% iedzīvotāju bija iebildumi, ja viņiem kaimiņos dzīvotu romi. Aptauja pieejama: https://www.sif.gov.lv/lv/media/142/download 35 Turpat, 19.lpp. 36 Apstiprinātas ar Ministru kabineta 2011.gada 20.oktobra rīkojumu Nr.542 (prot. Nr.58 21.§). Pieejamas: https://likumi.lv/ta/id/238195-par-nacionalas-identitates-pilsoniskas-sabiedribas-un-integracijas-politikas-pamatnostadnem-2012-2018-gadam 37 Apstiprināts ar Ministru kabineta 2018.gada 18.jūlija rīkojumu Nr.345 (prot. Nr.33 49.§). Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/300483-par-nacionalas-identitates-pilsoniskas-sabiedribas-un-integracijas-politikas-istenosanas-planu-2019-2020-gadam 38 Eiropas Savienības programma attiecībā uz romu integrācijas valstu stratēģijām līdz 2020.gadam. Pieejama: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/LV/TXT/PDF/?uri=CELEX:52011DC0173&from=LV 39 Informācija par Romu integrācijas politikas īstenošanas konsultatīvā padomi pieejama Kultūras ministrijas tīmekļvietnē: https://www.km.gov.lv/lv/konsultativa-padome-0 40 Informācija par projekta "Latvijas romu platforma" īstenotājiem pasākumiem pieejama Kultūras ministrijas tīmekļvietnē: https://www.km.gov.lv/lv/latvijas-romu-platforma Informatīvais ziņojums "Par projekta "Latvijas romu platforma I: dialogs, sadarbība un iesaistīšana" īstenošanu Eiropas Savienības programmas "Tiesības, vienlīdzība un pilsonība 2014–2020" sadaļas "Dotācijas nacionālo romu platformu izveides atbalstam" ietvaros" apstiprināts Ministru kabineta 2016.gada 14.jūnija sēdē (prot. Nr.29 46.§). Pieejams: http://tap.mk.gov.lv/mk/tap/?pid=40386790 Informatīvais ziņojums "Par projekta "Latvijas romu platforma II: dialogs, līdzdalība un savstarpēja mācīšanās" īstenošanu Eiropas Savienības programmas "Tiesības, vienlīdzība un pilsonība 2014-2020" sadaļas "Dotācijas nacionālo romu platformu atbalstam" ietvaros" apstiprināts Ministru kabineta 2017.gada 13.jūnija sēdē (prot. Nr.30 53.§). Pieejams: http://tap.mk.gov.lv/mk/tap/?pid=40424353 Informatīvais ziņojums "Par projekta "Latvijas romu platforma III: sadarbības un līdzdalības veicināšana" īstenošanu Eiropas Savienības programmas "Tiesības, vienlīdzība un pilsonība 2014-2020" sadaļas "Dotācijas nacionālo romu platformu atbalstam" ietvaros" apstiprināts Ministru kabineta 2018.gada 5.jūnija sēdē (prot. Nr.27 32.§). Pieejams: http://tap.mk.gov.lv/mk/tap/?pid=40453343 Informatīvais ziņojums "Par projekta "Latvijas romu platforma IV" īstenošanu Eiropas Savienības programmas "Tiesības, vienlīdzība un pilsonība 2014-2020" ietvaros" apstiprināts Ministru kabineta 2019.gada 30.maija sēdē (prot. Nr.21 14.§). Pieejams: http://tap.mk.gov.lv/mk/tap/?pid=40473576 Informatīvais ziņojums "Par projekta "Latvijas romu platforma V" īstenošanu Eiropas Savienības programmas "Tiesības, vienlīdzība un pilsonība" ietvaros" apstiprināts Ministru kabineta 2020.gada 14.aprīļa sēdē (prot. Nr.24 45.§). Pieejams: http://tap.mk.gov.lv/mk/tap/?pid=40483493 41 Pasākumi Eiropas Padomes kampaņas "DOSTA! (Pietiek!)" ietvaros tika īstenoti laika posmā no 2015.gada līdz 2020.gadam. Informācija par kampaņas īstenotājiem pasākumiem pieejama tīmekļvietnē: https://www.km.gov.lv/lv/eiropas-padomes-kampana-dosta-latvija-2015-2020. No 2021.gada KM īsteno informatīvi izglītojošu pasākumu sabiedrības informēšanai par romu kultūras mantojuma daudzveidību. 42 Romu skolēnu izglītības sasniegumu monitorings tika veikts 2009./2010.mācību gadā, 2012./2013.mācību gadā un 2016./2017.mācību gadā. Kārtējais monitorings ir plānots 2021./2022.mācību gadā. 43 Ņemot vērā oficiālo romu iedzīvotāju skaitu, atbilstoši CSP datiem un PMLP fizisko personu reģistra datiem. 44 M.Kaprāns, I.Mieriņa, A.Saulītis (2021). Starpkultūru stereotipi un aizspriedumi Latvijā. Rīga: Latvijas Universitātes Filozofijas un socioloģijas institūts. Pieejams: http://fsi.lu.lv/userfiles/Ethnic%20stereotypes_SAPC.pdf 45 Turpat. 46 Turpat. 47 Eirobarometra 2019.gada pētījums par diskrimināciju Eiropas Savienībā. Pieejams: https://europa.eu/eurobarometer/surveys/detail/2251 48 NVA dati. 49 Tirgus un sociālo pētījumu centrs "Latvijas Fakti" (2015). Pētījums "Romi Latvijā". Rīgā, 4.lpp. Pieejams: https://www.km.gov.lv/sites/km/files/romi_latvija_petijums_lv1.pdf 50 IZM dati. 51 IZM dati. 52 KM dati. 53 IKVD dati. 54 SPASAP plāns. Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/329302-par-saliedetas-un-pilsoniski-aktivas-sabiedribas-attistibas-planu-2022-2023-gadam 55 SPASAP plāns. Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/329302-par-saliedetas-un-pilsoniski-aktivas-sabiedribas-attistibas-planu-2022-2023-gadam 56 Turpat. 57 Atbalsts nevalstiskajām organizācijām tiks nodrošināts atbilstoši konceptuālajā ziņojumā "Par valsts finansēta nevalstisko organizāciju fonda izveidi" ietvertajiem NVO darbības virzieniem. Konceptuālais ziņojums "Par valsts finansēta nevalstisko organizāciju fonda izveidi" apstiprināts ar Ministru kabineta 2015.gada 16.decembra rīkojumu Nr.792 "Par konceptuālo ziņojumu "Par valsts finansēta nevalstisko organizāciju fonda izveidi"". Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/278602-par-konceptualo-zinojumu-par-valsts-finanseta-nevalstisko-organizaciju-fonda-izveidi 58 SPASAP plāns. Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/329302-par-saliedetas-un-pilsoniski-aktivas-sabiedribas-attistibas-planu-2022-2023-gadam 59 Turpat. 60 Turpat. 61 Turpat. 62 Aktivitāte tiek īstenota ESF darbības programmas 2014.-2020.gadam "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.4.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt diskriminācijas riskiem pakļauto personu integrāciju sabiedrībā un darba tirgū" 9.1.4.4.pasākuma "Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)" ietvaros. Atsevišķas pasākuma aktivitātes ir ietvertas arī Sociālās aizsardzības un darba tirgus politikas pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam (apstiprinātas Ministru kabinetā 01.09.2021.), Plānā sieviešu un vīriešu vienlīdzīgu tiesību un iespēju veicināšanai 2021. – 2023.gadam (apstiprināts Ministru kabinetā 17.08.2021.), gan arī Plānā personu ar invaliditāti vienlīdzīgu iespēju veicināšanai 2021. – 2023.gadam (apstiprināts Ministru kabinetā 17.08.2021.) 63 SADTPP. Pieejamas: https://likumi.lv/ta/id/325828-par-socialas-aizsardzibas-un-darba-tirgus-politikas-pamatnostadnem-20212027-gadam 64 Pašvaldības nodrošina skolotāju palīgu izglītības iestādēs, kurās mācās romu bērni, ņemot vērā esošās vajadzības un pieejamo finansējumu tām piešķirtās mērķdotācijas ietvaros. 65 Pasākums tiek īstenots ESF darbības programmas 2014. – 2020.gadam "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Samazināt priekšlaicīgu mācību pārtraukšanu, īstenojot preventīvus un intervences pasākumus" (projekta Nr. 8.3.4.0/16/I/001) ietvaros. 66 Pasākums tiek īstenots ESF darbības programmas 2014. – 2020.gadam "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt atbalstu vispārējās izglītības iestādēm izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" 8.3.2.2. pasākuma "Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" (projekta Nr. 8.3.2.2./16/I/001) ietvaros. 67 NEET jaunieši, ir jaunieši, kas nemācās, nestrādā un neapgūst arodu. 68 Pasākums tiek īstenots ESF darbības programmas 2014. – 2020.gadam "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt NEET jauniešu prasmes un veicināt to iesaisti izglītībā, NVA īstenotajos pasākumos Jauniešu garantijas ietvaros un nevalstisko organizāciju vai jauniešu centru darbībā" un 14.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības nozarē" 14.1.1.2. pasākuma "Atbalsts NEET jauniešiem" (projekta Nr. 8.3.3.0/15/I/001) ietvaros. 69 IAP. Pieejamas: https://likumi.lv/ta/id/324332-par-izglitibas-attistibas-pamatnostadnem-20212027-gadam 70 IAP. Pieejamas: https://likumi.lv/ta/id/324332-par-izglitibas-attistibas-pamatnostadnem-20212027-gadam 71 SVP projekts, 29.lpp. Pieejams: http://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40498718 72 Pasākumu ieviešana ESF finansējuma ietvaros ir uzsākama atbilstoši pieejamajam finansējumam un ES fondu darbības programmā un Ministru kabineta noteikumos par attiecīgo specifisko atbalsta mērķi noteiktajam. 73 SVP projekts, 26.lpp. Pieejams: http://tap.mk.gov.lv/lv/mk/tap/?pid=40498718 74 NIPP. Pieejamas: https://likumi.lv/ta/id/321037-par-nacionalas-industrialas-politikas-pamatnostadnem-20212027-gadam. Skatīt NIPP 3.pielikuma "Rīcības virzienu uzdevumi, to izpildes termiņš un atbildīgā/līdzatbildīgā institūcija" 4.1.4.1.punktu. Pieejams: https://www.em.gov.lv/lv/industriala-politika 75 Pasākumu plānots īstenot līdz 2029.gadam. 76 NIPP. Pieejamas: https://likumi.lv/ta/id/321037-par-nacionalas-industrialas-politikas-pamatnostadnem-20212027-gadam. Skatīt NIPP 3.pielikuma "Rīcības virzienu uzdevumi, to izpildes termiņš un atbildīgā/līdzatbildīgā institūcija" 4.1.4.2.punktu. Pieejams: https://www.em.gov.lv/lv/industriala-politika 77 Pasākumu plānots īstenot līdz 2026.gadam. 78 Kopējais pasākuma īstenošanas termiņš nav noteikts. 79 Skatīt NIPP 3.pielikuma "Rīcības virzienu uzdevumi, to izpildes termiņš un atbildīgā/līdzatbildīgā institūcija" 4.1.4.3.punktu. Pieejams: https://www.em.gov.lv/lv/industriala-politika 80 Pasākuma īstenošana nav terminēta. 81 Informācija ir pieejama: https://www.altum.lv/lv/pakalpojumi/iedzivotajiem/majoklu-atbalsta-programma/par-programmu/. 82 Ministru kabineta 2018.gada 20.februāra noteikumi Nr.95 "Noteikumi par valsts palīdzību dzīvojamās telpas iegādei vai būvniecībai". Pieejami: https://likumi.lv/ta/id/297289-noteikumi-par-valsts-palidzibu-dzivojamas-telpas-iegadei-vai-buvniecibai 83 Pasākuma īstenošana nav terminēta. 84 Informācija ir pieejama: https://www.altum.lv/lv/pakalpojumi/maju-energoefektivitate-1/daudzdzivoklu-maju-energoefektivitate-pamatinformacija/dzivoklu-maju-renovacija/ 85 Informācija ir pieejama: https://www.altum.lv/lv/pakalpojumi/iedzivotajiem/privatmaju-energoefektivitate/privatmaju-energoefektivitate/?allow_cookies=1 86 Skatīt NIPP 3.pielikuma "Rīcības virzienu uzdevumi, to izpildes termiņš un atbildīgā/līdzatbildīgā institūcija" 4.1.4.4.punktu. Pieejams: https://www.em.gov.lv/lv/industriala-politika 87 Pasākuma īstenošana nav terminēta. Pasākums norisinās NAP2027 353.pasākuma (Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021. – 2027.gadam 2.1.1.1.pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana dzīvojamās ēkās, t.sk. attīstot ESKO tirgu (daudzīvokļu, privātās un neliela dzīvokļu skaita ēku kompleksos)") ietvaros. Projektu atlasi plānots uzsākt 2022.gada beigās. 88 Nav attiecināms uz Eiropas Savienības Struktūrfondu un citu Eiropas Savienības programmu līdzekļiem 89 Pasākumi tiek īstenoti: 1) ESF darbības programmas 2014. – 2020.gadam "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Samazināt priekšlaicīgu mācību pārtraukšanu, īstenojot preventīvus un intervences pasākumus" (projekta Nr. 8.3.4.0/16/I/001) ietvaros; 2) ESF darbības programmas 2014. – 2020.gadam "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt atbalstu vispārējās izglītības iestādēm izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" 8.3.2.2. pasākuma "Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" (projekta Nr. 8.3.2.2./16/I/001) ietvaros; 3) ESF darbības programmas 2014. – 2020.gadam "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt NEET jauniešu prasmes un veicināt to iesaisti izglītībā, NVA īstenotajos pasākumos Jauniešu garantijas ietvaros un nevalstisko organizāciju vai jauniešu centru darbībā" un 14.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības nozarē" 14.1.1.2. pasākuma "Atbalsts NEET jauniešiem" (projekta Nr. 8.3.3.0/15/I/001) ietvaros. 90 Plāns "Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plāns 2021.-2023.gadam". Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/329302-par-saliedetas-un-pilsoniski-aktivas-sabiedribas-attistibas-planu-2022-2023-gadam 91 Atbilstoši projekta līgumam ir paredzēts 80% avansa maksājums no Eiropas Komisijas kopējas līdzfinansējuma summas. Detalizēts aprēķins ir atspoguļots informatīvā ziņojuma "Par projekta "Latvijas romu platforma VI" īstenošanu Eiropas Savienības programmas "Tiesības, vienlīdzība un pilsonība" ietvaros" sadaļā "Projekta finansēšana" (apstiprināts Ministru kabineta 2020.gada 17.decembra sēdē, prot., Nr.84, 106.§). Pieejams: http://tap.mk.gov.lv/mk/tap/?pid=40494205 92 Plāns "Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plāns 2021.-2023.gadam". Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/329302-par-saliedetas-un-pilsoniski-aktivas-sabiedribas-attistibas-planu-2022-2023-gadam 93 Turpat. 94 Norādītais finansējums nav ietverts NAP2027 indikatīvajā investīciju projektu kopumā un likumā "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam". Pasākums var tikt īstenots, ja valsts budžeta sagatavošanas procesā tiks atbalstīts KM iesniegtais prioritāro pasākumu pieteikums. 95 Plāns "Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plāns 2021.-2023.gadam". Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/329302-par-saliedetas-un-pilsoniski-aktivas-sabiedribas-attistibas-planu-2022-2023-gadam 96 Norādītais finansējums nav ietverts NAP2027 indikatīvajā investīciju projektu kopumā un likumā "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam". Pasākums var tikt īstenots, ja valsts budžeta sagatavošanas procesā tiks atbalstīts KM iesniegtais prioritāro pasākumu pieteikums. 97 Plāns "Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plāns 2021.-2023.gadam". Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/329302-par-saliedetas-un-pilsoniski-aktivas-sabiedribas-attistibas-planu-2022-2023-gadam 98 Turpat. 99 Turpat. 100 Aktivitāte tiek īstenota ESF darbības programmas 2014.-2020.gadam "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.4.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt diskriminācijas riskiem pakļauto personu integrāciju sabiedrībā un darba tirgū" 9.1.4.4.pasākuma "Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)" ietvaros. Motivācijas programmas kopējais finansējums (četrām mērķa grupām, tai skaitā romiem) piešķirtā valsts budžeta finansējuma ietvaros. Nav iespējams norādīt finansējumu konkrēti romu mērķa grupai. 101 Pasākums tiek īstenots ESF darbības programmas 2014. – 2020.gadam "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijās esošām personām" 9.2.1.1. pasākumā "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās" (projekta Nr. 9.2.1.1/15/I/001) ietvaros. Projektā tiek nodrošināta ģimenes asistenta pakalpojuma aprobēšana pašvaldībās, tajā skaitā ģimenes asistentu apmācības. Nav iespējams norādīt finansējumu konkrēti romu mērķa grupai, jo pasākums vērsts uz ģimenes asistenta pakalpojuma attīstību kopumā. Atsevišķas pasākuma aktivitātes ir ietvertas arī Sociālās aizsardzības un darba tirgus politikas pamatnostādnēs 2021.-2027.gadam (apstiprinātas Ministru kabinetā 01.09.2021.) 102 Norādītais finansējums nav ietverts NAP2027 indikatīvajā investīciju projektu kopumā un likumā "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam". Pasākums var tikt īstenots, ja valsts budžeta sagatavošanas procesā tiks atbalstīts LM iesniegtais prioritāro pasākumu pieteikums. 103 Pasākums tiek īstenots ESF darbības programmas 2014. – 2020.gadam "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Samazināt priekšlaicīgu mācību pārtraukšanu, īstenojot preventīvus un intervences pasākumus" (projekta Nr. 8.3.4.0/16/I/001) ietvaros. 2022.-2023.gadā projekta ietvaros paredzētas 530 supervīzijas. Vienas supervīzijas izmaksas – 150 euro. Nav iespējams norādīt finansējumu konkrēti romu mērķa grupai. 104 Pasākums tiek īstenots ESF darbības programmas 2014. – 2020.gadam "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt atbalstu vispārējās izglītības iestādēm izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" 8.3.2.2. pasākuma "Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" (projekta Nr. 8.3.2.2./16/I/001) ietvaros. Nav iespējams norādīt finansējumu konkrēti romu mērķa grupai. 105 Pasākums tiek īstenots ESF darbības programmas 2014. – 2020.gadam "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt NEET jauniešu prasmes un veicināt to iesaisti izglītībā, NVA īstenotajos pasākumos Jauniešu garantijas ietvaros un nevalstisko organizāciju vai jauniešu centru darbībā" un 14.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības nozarē" 14.1.1.2. pasākuma "Atbalsts NEET jauniešiem" (projekta Nr. 8.3.3.0/15/I/001) ietvaros. Nav iespējams norādīt finansējumu konkrēti romu mērķa grupai. 106 Sociālās stipendijas "Studētgods" apmērs ir 160 euro mēnesī. Augstākās izglītības iestāde sociālo stipendiju "Studētgods" izmaksā pamatojoties uz studējošā pieteikumu. Nav iespējams norādīt finansējumu konkrēti romu mērķa grupai. 107 Pilotprojekts NVA reģistrēto bezdarbnieku, tai skaitā romu, lasīt un rakstīt prasmju pilnveidei. 108 Pasākums tiks īstenots: 1) ESF darbības programmas 2014. – 2020.gadam "Izaugsme un nodarbinātība" 7.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt bezdarbnieku kvalifikāciju un prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam" (Projekta Nr. 7.1.1.0/15/I/001); 2) ESF darbības programmas 2014. – 2020.gadam "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" (Projekta Nr. 9.1.1.1./15/I/001) ietvaros. Nav iespējams norādīt finansējumu konkrēti romu mērķa grupai. 109 Norādītais finansējums nav ietverts NAP2027 indikatīvajā investīciju projektu kopumā un likumā "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam". Pasākums var tikt īstenots, ja valsts budžeta sagatavošanas procesā tiks atbalstīts LM iesniegtais prioritāro pasākumu pieteikums. 110 Pasākums tiek īstenots ESF darbības programmas 2021. – 2027.gadam "Izaugsme un nodarbinātība" 4.1.2. specifiskā atbalsta mērķa "Veicināt darba ņēmēju, darba devēju un uzņēmumu pielāgošanos pārmaiņām, aktīvu un veselīgu novecošanos, kā arī veicināt veselīgu un labi pielāgotu darba vidi veselības risku novēršanai" investīciju ietvaros. Papildu nepieciešamais ESF finansējums ir iekļauts Sabiedrības veselības pamatnostādņu projektā 2021.-2027.gadam pie 1.4.2. un 1.3.6.uzdevuma. Ņemot vērā, ka abu uzdevumu ietvaros paredzēts apmācīt ne tikai romu mediatorus, bet arī citus speciālistus, finansējumu tikai romu mediatoru apmācībai nav iespējams izdalīt atsevišķi. 111 NAP2027 92.pasākums ar tam plānoto finansējumu ir iekļauts LM Sociālās aizsardzības un darba tirgus politikas pamatnostādņu 2021.–2027.gadam 2.9.uzdevumā "Izstrādāt priekšlikumus kvalitātes un cenas ziņā pieejamu mājokļu nodrošināšanai nabadzības un sociālās atstumtības riskam pakļautajām iedzīvotāju grupām, iedzīvotājiem krīzes situācijās, iedzīvotājiem reģionālās mobilitātes veicināšanai". 112 Pasākuma īstenošanai nav noteikts budžeta programmas (apakšprogrammas) kods un nosaukums, jo Latvijas Darbības programma (kurā ietverts konkrētais pasākums) vēl nav apstiprinājusi Eiropas Komisija. Indikatīvais programmas kopējais apmērs ir 60,9 miljoni euro, paredzot pašvaldībai sniegt 85% grantu šādu mājokļu atjaunošanas un būvniecības (tai skaitā esošas ēkas pilnīgai rekonstrukcijai) attiecināmajām izmaksām. Programmas finansējuma avots ir ES daudzgadu budžeta līdzekļi. 113 Finansējums Ekonomikas ministrijas pasākumam tiks nodrošināts Atveseļošanas un noturības mehānisma investīciju 3.1.1.4.i. "Finansēšanas fonda izveide zemas īres mājokļu būvniecībai" ietvaros. 114 Atveseļošanas un noturības mehānisma investīcijas 3.1.1.4.i. "Finansēšanas fonda izveide zemas īres mājokļu būvniecībai" ietvaros plānotais mērķis attiecībā uz atbalstu ~700 dzīvokļu celtniecībai ir sasniedzams līdz 2026.gadam. Nav iespējams prognozēt, vai konkrēts atbalsts mērķa grupai būs pieejams Plāna romu stratēģiskā ietvara pasākumu īstenošanai 2022.-2023.gadam īstenošanas laikā. Projektu atlasi ir plānots uzsākt 2022.gada I ceturksnī. 115 2022.-2023.gadā ir paredzēts: 1)Izstrādāt mehānismu finansiāla atbalsta sniegšanai, novēršot faktorus, kas kavē izmantot īres mājokļu piedāvājumu (NAP 351); 2)Pārskatīt likumā "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" ietvertās personu grupas, kas var saņemt palīdzību. Tādējādi pasākuma īstenošana 2022.-2023.gadā tiek nodrošināta EM esošā budžeta ietvaros. 116 Norādītais finansējums nav ietverts NAP2027 indikatīvajā investīciju projektu kopumā un likumā "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam". Pasākums var tikt īstenots, ja valsts budžeta sagatavošanas procesā tiks atbalstīts EM iesniegtais prioritāro pasākumu pieteikums. 117 Pasākums norisinās NAP2027 353.pasākuma (Eiropas Savienības kohēzijas politikas programma 2021. – 2027.gadam 2.1.1.1.pasākuma "Energoefektivitātes paaugstināšana dzīvojamās ēkās, t.sk. attīstot ESKO tirgu (daudzīvokļu, privātās un neliela dzīvokļu skaita ēku kompleksos)") ietvaros. Projektu atlasi plānots uzsākt 2022.gada beigās. 118 Pasākums tiek īstenots Eiropas Ekonomikas zonas un Norvēģijas grantu programmas "Aktīvo iedzīvotāju fonds" (Active Citizens Fund) atbalstītā projekta "Ceļā uz iecietīgāku sabiedrību: informēšana, izglītošana, atbalsts un sadarbība" ietvaros. Finansējumu programmas "Aktīvo iedzīvotāju fonds" īstenošanai administrē nevalstisko organizāciju apvienība (biedrības "Latvijas Pilsoniskā alianse", "Latvijas Lauku forums", "Dienvidlatgales NVO atbalsta centrs", "Kurzemes NVO centrs", "Zemgales NVO atbalsta centrs" un nodibinājums "Valmieras novada fonds"). Plašāka informācija: https://www.activecitizensfund.lv/lv/ 119 Pasākums tiek īstenots biedrības "Romu Kultūras centrs" pieejamā finansējuma ietvaros. 120 RKC pasākumu īstenos Eiropas Savienības programmas "Radošā Eiropa" (Creative Europe), programmas "Pilsoņi, vienlīdzība, tiesības un vērtības" (Citizens, Equality, Rights and Values), Valsts kultūrkapitāla fonda mērķprogrammas "Muzeju nozares attīstības programma", Aktīvo iedzīvotāju fonda vai citu programmu atbalstīto projektu finansējuma ietvaros. 121 RKC pasākumu īstenos Eiropas Savienības programmas "Radošā Eiropa" (Creative Europe), programmas "Pilsoņi, vienlīdzība, tiesības un vērtības" (Citizens, Equality, Rights and Values), Valsts kultūrkapitāla fonda mērķprogrammas "Muzeju nozares attīstības programma", Aktīvo iedzīvotāju fonda vai citu programmu atbalstīto projektu finansējuma ietvaros. 122 Norādītais finansējums nav ietverts NAP2027 indikatīvajā investīciju projektu kopumā un likumā "Par vidēja termiņa budžeta ietvaru 2022., 2023. un 2024.gadam". Pasākums var tikt īstenots, ja valsts budžeta sagatavošanas procesā tiks atbalstīts KM iesniegtais prioritāro pasākumu pieteikums. 123 Papildus nepieciešamais finansējums tiks pieprasīts plāna "Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plāns 2021. – 2023.gadam" ietvaros. 124 Papildus nepieciešamais finansējums tiks pieprasīts plāna "Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plāns 2021. – 2023.gadam" ietvaros. 125 Pilotprojekts NVA reģistrēto bezdarbnieku, tai skaitā romu, lasīt un rakstīt prasmju pilnveidei. Kultūras ministrs N. Puntulis
1 Plāns "Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plāns 2021.-2023.gadam". Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/329302-par-saliedetas-un-pilsoniski-aktivas-sabiedribas-attistibas-planu-2022-2023-gadam 2 Atbilstoši projekta līgumam ir paredzēts 80% avansa maksājums no Eiropas Komisijas kopējas līdzfinansējuma summas. Detalizēts aprēķins ir atspoguļots informatīvā ziņojuma "Par projekta "Latvijas romu platforma VI" īstenošanu Eiropas Savienības programmas "Tiesības, vienlīdzība un pilsonība" ietvaros" sadaļā "Projekta finansēšana" (apstiprināts Ministru kabineta 2020.gada 17.decembra sēdē, prot., Nr.84, 106.§). Pieejams: http://tap.mk.gov.lv/mk/tap/?pid=40494205 3 Plāns "Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plāns 2021.-2023.gadam". Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/329302-par-saliedetas-un-pilsoniski-aktivas-sabiedribas-attistibas-planu-2022-2023-gadam 4 Plāns "Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plāns 2021.-2023.gadam". Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/329302-par-saliedetas-un-pilsoniski-aktivas-sabiedribas-attistibas-planu-2022-2023-gadam 5 Turpat. 6 Plāns "Saliedētas un pilsoniski aktīvas sabiedrības attīstības plāns 2021.-2023.gadam". Pieejams: https://likumi.lv/ta/id/329302-par-saliedetas-un-pilsoniski-aktivas-sabiedribas-attistibas-planu-2022-2023-gadam 7 Aktivitāte tika īstenota ESF darbības programmas 2014.-2020.gadam "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.4.specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt diskriminācijas riskiem pakļauto personu integrāciju sabiedrībā un darba tirgū" 9.1.4.4.pasākuma "Dažādību veicināšana (diskriminācijas novēršana)" ietvaros. Motivācijas programmas kopējais finansējums (četrām mērķa grupām, tai skaitā romiem) piešķirtā valsts budžeta finansējuma ietvaros. Nav iespējams norādīt finansējumu konkrēti romu mērķa grupai. 8 Pasākums tika īstenots ESF darbības programmas 2014. – 2020.gadam "Izaugsme un nodarbinātība" 9.2.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt sociālo dienestu darba efektivitāti un darbinieku profesionalitāti darbam ar riska situācijās esošām personām" 9.2.1.1. pasākumā "Profesionāla sociālā darba attīstība pašvaldībās" (projekta Nr. 9.2.1.1/15/I/001) ietvaros. Projektā tika nodrošināta ģimenes asistenta pakalpojuma aprobēšana pašvaldībās, tajā skaitā ģimenes asistentu apmācības. Nav iespējams norādīt finansējumu konkrēti romu mērķa grupai, jo pasākums vērsts uz ģimenes asistenta pakalpojuma attīstību kopumā. Atsevišķas pasākuma aktivitātes ir ietvertas arī Sociālās aizsardzības un darba tirgus politikas pamatnostādnēs 2021. – 2027.gadam (apstiprinātas Ministru kabinetā 01.09.2021.) 9 Pasākums tika īstenots ESF darbības programmas 2014. – 2020.gadam "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.4. specifiskā atbalsta mērķa "Samazināt priekšlaicīgu mācību pārtraukšanu, īstenojot preventīvus un intervences pasākumus" (projekta Nr. 8.3.4.0/16/I/001) ietvaros. 2022. – 2023.gadā projekta ietvaros paredzētas 530 supervīzijas. Vienas supervīzijas izmaksas – 150 euro. Nav iespējams norādīt finansējumu konkrēti romu mērķa grupai. 10 Pasākums tika īstenots ESF darbības programmas 2014. – 2020.gadam "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.2. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt atbalstu vispārējās izglītības iestādēm izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" 8.3.2.2. pasākuma "Atbalsts izglītojamo individuālo kompetenču attīstībai" (projekta Nr. 8.3.2.2./16/I/001) ietvaros. Nav iespējams norādīt finansējumu konkrēti romu mērķa grupai. 11 Pasākums tika īstenots ESF darbības programmas 2014. – 2020.gadam "Izaugsme un nodarbinātība" 8.3.3. specifiskā atbalsta mērķa "Attīstīt NEET jauniešu prasmes un veicināt to iesaisti izglītībā, NVA īstenotajos pasākumos Jauniešu garantijas ietvaros un nevalstisko organizāciju vai jauniešu centru darbībā" un 14.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Atveseļošanas pasākumi izglītības nozarē" 14.1.1.2. pasākuma "Atbalsts NEET jauniešiem" (projekta Nr. 8.3.3.0/15/I/001) ietvaros. Nav iespējams norādīt finansējumu konkrēti romu mērķa grupai. 12 Sociālās stipendijas "Studētgods" apmērs ir 160 euro mēnesī. Augstākās izglītības iestāde sociālo stipendiju "Studētgods" izmaksā pamatojoties uz studējošā pieteikumu. Nav iespējams norādīt finansējumu konkrēti romu mērķa grupai. 13 Pilotprojekts NVA reģistrēto bezdarbnieku, tai skaitā romu, lasīt un rakstīt prasmju pilnveidei. 14 Pasākums tika īstenots: 1) ESF darbības programmas 2014. – 2020.gadam "Izaugsme un nodarbinātība" 7.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Paaugstināt bezdarbnieku kvalifikāciju un prasmes atbilstoši darba tirgus pieprasījumam" (Projekta Nr. 7.1.1.0/15/I/001); 2) ESF darbības programmas 2014. – 2020.gadam "Izaugsme un nodarbinātība" 9.1.1. specifiskā atbalsta mērķa "Palielināt nelabvēlīgākā situācijā esošu bezdarbnieku iekļaušanos darba tirgū" 9.1.1.1. pasākuma "Subsidētās darbavietas nelabvēlīgākā situācijā esošiem bezdarbniekiem" (Projekta Nr. 9.1.1.1./15/I/001) ietvaros. Nav iespējams norādīt finansējumu konkrēti romu mērķa grupai. 15 Finansējums pasākuma īstenošanai tika nodrošināts Altum programmu "Daudzdzīvokļu māju renovācija" un "Privātmāju energoefektivitāte" ietvaros. Altum programmā "Daudzdzīvokļu māju renovācija" ir iesniegti 989 projekti (mājas) un pieejamais atbalsts ir 201 462 726 euro, projekti tiks īstenoti līdz 2023.gada beigām. Programmas finansējuma avoti – Eiropas Savienības struktūrfondi. Programma "Privātmāju energoefektivitāte" ir uzsākta 2021.gada 27.maijā, pieejamais atbalsts ir 1 460 000 euro. Kopš programmas atvēršanas saņemti 392 privātmāju īpašnieku pieteikumi. Atbalsta piešķiršanai izmanto slēgtās Latvijas un Šveices sadarbības programmas individuālā projekta "Mikrokreditēšanas programma" atmaksu publiskā finansējuma daļu. 16 Pasākums tika īstenots Eiropas Ekonomikas zonas un Norvēģijas grantu programmas "Aktīvo iedzīvotāju fonds" (Active Citizens Fund) atbalstītā projekta "Ceļā uz iecietīgāku sabiedrību: informēšana, izglītošana, atbalsts un sadarbība" ietvaros. Finansējumu programmas "Aktīvo iedzīvotāju fonds" īstenošanai administrē nevalstisko organizāciju apvienība (biedrības "Latvijas Pilsoniskā alianse", "Latvijas Lauku forums", "Dienvidlatgales NVO atbalsta centrs", "Kurzemes NVO centrs", "Zemgales NVO atbalsta centrs" un nodibinājums "Valmieras novada fonds"). Plašāka informācija: https://www.activecitizensfund.lv/lv/ 17 Pasākums tika īstenots biedrības "Romu Kultūras centrs" pieejamā finansējuma ietvaros. |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par plānu romu stratēģiskā ietvara pasākumu īstenošanai 2022.–2023. gadam
Izdevējs: Ministru kabinets
Veids:
rīkojums
Numurs: 310Pieņemts: 03.05.2022.Stājas spēkā: 03.05.2022.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 88, 09.05.2022.
OP numurs:
2022/88.2
Politikas plānošanas dokuments Nosaukums: Plāns romu stratēģiskā ietvara pasākumu īstenošanai 2022.–2023. gadam Veids: plānsPolitikas joma: Pilsoniskās sabiedrības un demokrātijas politika Atbildīgā iestāde: Kultūras ministrija
Satura rādītājs
Saistītie dokumenti
|