Ministru
kabineta 1997. gada 5 augusta noteikumu nr. 286
Lai nodrošinātu sociālās
palīdzības pakalpojumu sniegšanu pēc vienotiem principiem,
veicinātu pakalpojumu saņēmēju vajadzību labāku apmierināšanu un
uzlabotu sociālās palīdzības pakalpojumu sniedzēju darba
kvalitāti:
2. Noteikt, ka minimālās prasības
attiecas uz pašvaldību iestādēm, kas sniedz iedzīvotājiem sociālo
aprūpi mājās (turpmāk - "pakalpojumi") vai gatavojas uzsākt šādu
pakalpojumu sniegšanu.
3. Pašvaldību iestādēm, kuras
sniedz pakalpojumus, līdz katra gada 1. martam sagatavot pārskatu
par minimālo prasību izpildi iepriekšējā gadā un iesniegt to
Labklājības ministrijas Sociālās palīdzības fondam.
4. Valsts un pašvaldību
institūcijām, kuras pārrauga un kontrolē pakalpojumu sniegšanu,
izmantot sagatavoto pārskatu pārraudzībai un pakalpojumu
kvalitātes novērtēšanai.
5. Rīkojums stājas spēkā nākamajā
dienā pēc tā publicēšanas oficiālajā izdevumā "Latvijas
Vēstnesis".
6. Minimālās prasības ir jāizpilda
līdz 2000. gada 1. janvārim un jāpiemēro tās arī turpmāk.
Rīkojums Nr. 272 "Latvijas
Vēstneša" redakcijā - 13.11.1998.
1. Personas sociālā aprūpe mājās
(turpmāk arī - "pakalpojumi") ir aprūpes pakalpojumu komplekss
mājās personām, kuras pašas nevar sevi aprūpēt.
2. Minimālās prasības nosaka
vienotus principus pakalpojumu sniegšanai un to kvalitātes
novērtēšanai.
3. Minimālās prasības ir prasību
kopums, kuru izpilde:
3.1. pakalpojumu saņēmējam
(turpmāk arī - "klients") garantē viņa interešu ievērošanu un
saņemto pakalpojumu noteiktu kvalitātes līmeni;
3.2. institūcijai, kura sniedz
pakalpojumus, (turpmāk arī - "pakalpojumu sniedzējs") ļauj
uzturēt un nepārtraukti uzlabot sniegto pakalpojumu
kvalitāti;
3.3. institūcijai, kura pārrauga
un kontrolē pakalpojumu sniegšanu, ļauj novērtēt pakalpojumu
sniedzēja darbību.
4. Pakalpojumu sniedzējam ir
jānodrošina minimālo prasību piemērošana.
5. Minimālo prasību izpilde ir
līdzeklis klienta vajadzību labākai apmierināšanai un pakalpojuma
sniedzēja darbības uzlabošanai un attīstības plānošanai.
6. Darbības kvalitātes uzlabošana
ir process, tāpēc minimālo prasību izpilde jāveic pakāpeniski -
fiksētos termiņos.
7. Informācija ir sakārtota tabulā
trīs vertikālos un divos horizontālos līmeņos pa tēmām.
8. Vertikālos līmeņos iekļauta
šāda informācija:
8.1. "garantijas klientam"
, kur uzskaitīts, ko pakalpojumu sniedzējam ir pienākums garantēt
klientam;
8.2. "minimālās prasības" ,
kur uzskaitīts, kādām prasībām jābūt izpildītām, lai pakalpojumu
sniedzējs varētu realizēt pakalpojumus tādā līmenī, kādā
garantējis. Minimālās prasības attiecas uz pakalpojumu
sniedzēju;
8.3. "kontrolsaraksts" ,
kur uzskaitīti novērtējuma faktori, pēc kuriem nosaka, vai
minimālās prasības ir izpildītas. Atbilstoši norādītajiem
faktoriem pakalpojumu sniedzējs var sekot savai darbībai un
uzlabot to; var vērtēt, cik lielā mērā ir izpildītas minimālās
prasības, kādi pasākumi jāveic, lai prasības izpildītu. Valsts
vai pašvaldību institūcija, kas veic pārraudzību un kontroli,
izmanto kontrolsarakstu, lai novērtētu pakalpojumu sniedzēja
darbību.
9. Horizontālos līmeņos iekļauta
šāda informācija:
9.1. "vadība" , kur
iekļautas vispārīgas garantijas, prasības un novērtējuma faktori,
kas attiecināmi uz pakalpojuma sniedzēja darba organizāciju un
attieksmi pret klientu;
9.2. "pakalpojumi" , kur
iekļautas garantijas, prasības un novērtējuma faktori, kas
attiecināmi uz konkrēto pakalpojuma veidu.
10. Garantijas klientam, minimālās
prasības un novērtējuma faktori ir šādi:
Garantijas klientam |
Minimālās prasības |
Kontrolsaraksts |
VADĪBA |
1. Klientam tiek |
1.1. rakstiski formulēti un |
1.1.1. institūcijas nolikums; |
garantēta uz viņa |
darbiniekiem zināmi |
1.1.2. regulāras darbinieku |
vajadzībām orien- |
pakalpojuma sniedzēja |
sanāksmes, svarīgāko lēmumu |
tēta pakalpojuma |
mērķi, uzdevumi un |
atspoguļojums protokolā; |
sniedzēja darbība: |
funkcijas: |
1.1.3. lēmumu izpildes analīze; |
|
1.2. darba uzdevumu sadale: |
1.2.1. darbinieku pienākumu |
|
|
vai amatu apraksti, |
|
|
darba līgumi; |
|
1.3. pakalpojumu sniedzēja |
1.3.1. apstiprināti budžeta |
|
darbībai nepieciešamo |
izdevumi; |
|
līdzekļu piesaiste: |
1.3.2. aktīva piedalīšanās finansu |
|
|
piesaistē gan no budžeta, |
|
|
gan citiem ieņēmumiem, |
|
|
ziedojumiem un dāvinājumiem; |
|
1.4. finansējuma taupīgs un |
1.4.1. fiksētas izdevumu |
|
mērķtiecīgs izlietojums: |
prioritātes; |
|
|
1.4.2. grāmatvedības dokumen- |
|
|
tācija atbilstoši normatīvajiem |
|
|
aktiem; |
|
|
1.4.3. pārskats par līdzekļu |
|
|
izlietojumu ar skaidrojumu par |
|
|
izdevumu veidiem, izmaiņām |
|
|
līdzekļu izlietojumā; |
|
1.5. klientam ērta pakalpojumu |
1.5.1. pieņemšanas laiku |
|
pieprasīšanas kārtība: |
dažādība dažādās dienās; |
|
|
1.5.2. palīdzība nepieciešamo |
|
|
dokumentu noformēšanā ieskai- |
|
|
tot izbraukšanu uz mājām pie po- |
|
|
tenciālā klienta pēc viņa lūguma; |
|
1.6. pieprasījuma pieņemšana |
1.6.1. iesniegto pieprasījumu |
|
no ikviena pašvaldības |
reģistrācija, atzīmes par pieņem- |
|
administratīvajā teritorijā |
to lēmumu un tā pamatojumu; |
|
dzīvojošas personas: |
|
1.7. pakalpojumu sniegšana |
1.7.1. līguma slēgšana ar klientu |
|
saskaņā ar līgumu ar klientu: |
un noslēgto līgumu dokumen- |
|
|
tācija atbilstoši normatīvajiem |
|
|
aktiem. |
2. Klientam tiek |
2.1. vadītāja profesionalitāte: |
2.1.1. augstākā vai vidējā |
garantēta saskarsme |
|
speciālā izglītība, vēlams- |
ar zinošiem un |
|
sociālā darba, medicīniskā; |
profesionāliem |
2.2. darbinieku profesionalitāte |
2.2.1. vidējā speciālā medicīniskā |
darbiniekiem |
un iemaņas un prasmes: |
vai sociālā darba izglītība |
atbilstoši sniedzamo |
darbiniekiem, kas veic |
pakalpojumu |
|
personu apsekošanu mājās; |
specifikai: |
|
2.2.2. aprūpētājiem - sociālā |
|
|
darba vai medicīniskā izglītība |
|
|
vai apmācības kurss sociālajā |
|
|
darbā vai apmācība par korektu |
|
|
izturēšanos aprūpes laikā un |
|
|
iespējamās ekstremālās situācijās |
|
|
(atkarībā no sniedzamo pakal- |
|
|
pojumu specifikas un |
|
|
sarežģītības pakāpes); |
|
2.3. darbinieku kvalifikācijas |
2.3.1. regulāra apmācības |
|
celšana: |
pasākumu organizēšana par |
|
|
aprūpes mājās jautājumiem. |
3. Iedzīvotājiem |
3.1. informācijas pieejamība |
3.1.1. informācijas bukleti, |
tiek garantēta |
neatkarīgi no personas |
publikācijas vietējā presē, infor- |
informācijas |
materiālā stāvokļa, dzimuma, |
matīvo pasākumu organizēšana; |
pieejamība par |
vecuma, reliģiskās vai |
3.1.2. iedzīvotāju iesaistīšanās |
tiesībām un |
politiskās pārliecības: |
pakalpojumu sniedzēja |
iespējām saņemt |
|
informēšanā par potenciālo |
aprūpi mājās: |
|
klientu dzīvesvietu un apstākļiem; |
|
|
3.1.3. darbinieks, kurš sniedz |
|
|
nepieciešamo informāciju |
|
|
klātienē un/vai pa telefonu); |
|
|
3.1.4. izveidota datu bāze par |
|
|
institūcijām (darbības veids, |
|
|
adrese u.tml.), kas varētu |
|
|
sniegt palīdzību klientam. |
|
3.2. vairāku veidu (mutiska, |
3.1.1. - 3.1.4. apakšpunkti |
|
rakstiska, telefoniska utt.) |
attiecas arī uz 3.2. un 3.3. |
|
informācija par tiesībām |
apakšpunktos minētajām |
|
pieprasīt aprūpi mājās, |
minimālajām prasībām. |
|
pieprasīšanas kārtību un |
|
pakalpojumu veidiem: |
|
3.3. informācija par iespējām |
|
saņemt pakalpojumus no citu |
|
personu, institūciju, |
|
organizāciju puses: |
|
4. Klientam tiek |
4.1. klienta materiālā stāvokļa |
4.1.1. klienta uzrādīto datu |
garantēta pakal- |
izvērtēšana: |
pārbaude un atzīme par slēdzienu |
pojumu saņemšana |
|
par tā materiālo stāvokli |
par daļēju samaksu |
|
personas lietā; |
vai bez maksas |
4.2. normatīvo aktu |
4.2.1. pakalpojumu piešķiršana |
normatīvajos aktos |
prasību piemērošana: |
par daļēju samaksu vai bez |
noteiktajā kārtībā: |
|
maksas, ja personas materiālais |
|
|
stāvoklis atbilst normatīvos |
|
|
aktos norādītajam; |
|
|
4.2.2. atzīme par pieņemto |
|
|
lēmumu personas lietā un |
|
|
līgumā ar klientu; |
|
|
4.2.3. naudas pārskaitījumu |
|
|
dokumentācija atbilstoši |
|
|
normatīvajiem aktiem. |
5. Klientam tiek |
5.1. atbilstošs darbinieku |
5.1.1. veicamo uzdevumu |
garantēts iespē- |
skaits |
sadales un darbinieku noslo- |
jami īss apkal- |
|
gotības novērtējums; |
pošanas un |
5.2. pieprasījuma izskatīšana |
5.2.1. pieprasījuma saņemšanas |
lēmuma par |
un lēmuma pieņemšana |
un lēmuma pieņemšanas |
pakalpojumu |
normatīvajos aktos |
datumu fiksēšana; |
piešķiršanu laiks |
noteiktajā laikā: |
5.2.2. veiktie pasākumi |
|
|
apkalpošanas un lēmuma |
|
|
pieņemšanas laika samazināšanai |
|
PAKALPOJUMI |
6. Klientam tiek |
6.1. klienta apsekošana mājās |
6.1.1. atzīme par apsekošanas |
garantēta nepiecie- |
viņam pieņemamā laikā: |
datumu, rezultātiem personas lietā; |
šamo pakalpojumu |
6.2. nepieciešamā |
6.2.1. atzīme par pieņemto |
saņemšana: |
pakalpojumu apjoma noteik- |
lēmumu par nepieciešamo |
|
šana (pastāvīga vai pagaidu |
pakalpojumu piešķiršanu/ |
|
aprūpe, minimālā vai |
atteikumu un to apjomu personas |
|
paplašinātā aprūpe): |
lietā un līgumā ar klientu; |
|
6.3. specifisku klienta |
6.3.1. atzīme par klienta dzīves |
|
vajadzību apmierināšana: |
apstākļiem un specifiskām |
|
|
vajadzībām personas lietā; |
|
6.4. regulāra sadarbība ar citām |
6.4.1. datu bāze ar šo institūciju |
|
institūcijām un organizācijām: |
un organizāciju adresēm, |
|
|
darbības sfērām; |
|
|
6.4.2. sarakste, noslēgtie līgumi; |
|
6.5. piešķirto pakalpojumu |
6.5.1. līgums ar klientu; |
|
nodrošināšana: |
6.5.2. regulāras atzīmes par |
|
|
sniegtajiem pakalpojumiem |
|
|
sociālā aprūpētāja darba uzskaitē; |
|
6.6. periodiska nepieciešamo |
6.6.1. atzīme par nākamās |
|
pakalpojumu apjoma pārska- |
nepieciešamās klienta apseko- |
|
tīšana saskaņā ar normatīvajos |
šanas datumu personas lietā; |
|
aktos noteikto kārtību: |
6.6.2. atkārtota klienta apsekošana |
|
|
noteiktajā laika periodā un |
|
|
atzīme par tās rezultātiem |
|
|
personas lietā; |
|
|
6.6.3. atzīme par pieņemto |
|
|
lēmumu par aprūpes mājās |
|
|
turpināšanu / pārtraukšanu, |
|
|
paplašināšanu / sašaurināšanu |
|
|
personas lietā un tā |
|
|
paziņošana klientam. |
7. Klientam tiek |
7.1. pasākumi atbilstošai |
7.1.1. izskaidrošanas darbs |
garantēta pieklā- |
darbinieku attieksmes |
ar darbiniekiem; |
jīga un korekta |
veidošanai; |
7.1.2. rakstiska vienošanās par |
attieksme no |
|
attiecīgu attieksmi līgumā |
darbinieku puses: |
|
ar klientu un aprūpētāju; |
|
7.2. klientu aptaujāšana par |
7.2.1. noteikta sūdzību |
|
darbinieku attieksmi: |
iesniegšanas kārtība; |
|
7.3. darbinieku attieksmes |
7.3.1. iesniegto sūdzību |
|
novērtēšana: |
izskatīšana un izvērtēšana; |
|
|
7.3.2. regulāras pārrunas |
|
|
ar darbiniekiem. |
8. Klientam tiek |
8.1. pasākumi atbilstošai |
8.1.1. izskaidrošanas darbs |
garantēta konfi- |
darbinieku attieksmes |
ar darbiniekiem; |
dencialitāte |
veidošanai: |
8.1.2. rakstiska vienošanās par |
par viņa dzīves |
|
konfidencialitātes ievērošanu |
apstākļiem: |
|
līgumā ar klientu un aprūpētāju; |
|
8.2. darbinieku attieksmes |
8.2.1. regulāras pārrunas |
|
novērtēšana: |
ar darbiniekiem. |
9. Klientam tiek |
9.1. iespējas atteikties no |
9.1.1. atzīme par klienta viedokļa |
garantēta līdz- |
aprūpes mājās nodrošināšana: |
uzklausīšanu personas lietā |
dalība lēmuma |
|
un tā ņemšana vērā lēmuma |
par aprūpes mā- |
|
pieņemšanas procesā; |
jās piešķiršanu |
9.2. klienta līdzdalība |
9.2.1. klienta viedokļa un |
pieņemšanā: |
optimālākā pakalpojuma |
priekšlikumu uzklausīšana |
|
veida izvēlē un aprūpes |
pirms aprūpes uzsākšanas |
|
grafika saskaņošanā: |
un tās sniegšanas laikā; |
|
9.3. nodrošināta saskarsme |
9.3.1. klienta viedokļa uzklausī- |
|
ar psiholoģiski saderīgu |
šana pirms aprūpes mājās uzsāk- |
|
sociālo aprūpētāju: |
šanas un tās sniegšanas laikā; |
|
|
9.3.2. iespēja klientam izvēlē- |
|
|
ties sociālo aprūpētāju. |
11. Kvalitātes vadības procesa
neatņemama sastāvdaļa ir pārskats par minimālo prasību izpildi,
ko sagatavo pakalpojuma sniedzējs. Informāciju pārskatā vēlams
strukturēt atbilstoši garantiju un prasību izkārtojumam līmeņos,
saglabājot lietoto numerāciju.