Ministru kabineta noteikumi Nr. 124
Rīgā 2022. gada 15. februārī (prot. Nr. 8 28.
§)
Grozījumi Ministru kabineta 2015.
gada 3. februāra noteikumos Nr. 59 "Valsts un Eiropas Savienības
atbalsta piešķiršanas kārtība investīciju veicināšanai
lauksaimniecībā"
Izdoti saskaņā ar Lauksaimniecības un lauku
attīstības likuma
5. panta 3.1 un ceturto daļu
Izdarīt Ministru kabineta 2015. gada 3. februāra noteikumos
Nr. 59 "Valsts un Eiropas Savienības atbalsta piešķiršanas
kārtība investīciju veicināšanai lauksaimniecībā" (Latvijas
Vēstnesis, 2015, 29., 157., 198. nr.; 2016, 62., 246. nr.; 2017,
87., 189., 249. nr.; 2018, 68., 123. nr.; 2019, 114., 206. nr.;
2020, 74A., 242. nr.; 2021, 66. nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"1.1. daļējai kredītprocentu dzēšanai primāro lauksaimniecības
produktu ražotājiem, kooperatīvajām sabiedrībām, kurām piešķirts
atbilstības statuss saskaņā ar normatīvajiem aktiem par
kooperatīvo sabiedrību atbilstību lauksaimniecības un
mežsaimniecības nozarē, lauksaimniecības produktu pārstrādes
komersantiem, kā arī zvejniecībā un zvejas produktu
apstrādē;".
2. Izteikt 3. punktu šādā redakcijā:
"3. Šajos noteikumos paredzētā atbalsta kopējais finansējums
2022. gadam ir 11 500 000 euro, un no tiem piešķir:
3.1. 6 800 000 euro - daļējai kredītprocentu dzēšanai
primāro lauksaimniecības produktu ražotājiem:
3.1.1. 4 000 000 euro - investīciju aizdevumiem no
Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.-2020. gadam
īstenošanas pārejas periodā 2021. un 2022. gadā apakšpasākumā
"Atbalsts ieguldījumiem lauku saimniecībās", izņemot aizdevumus
dzīvnieku un zemes iegādei;
3.1.2. 2 800 000 euro - lauksaimniecībā izmantojamās
zemes iegādei, lauksaimniecības dzīvnieku iegādei un īstermiņa
aizdevumiem no budžeta apakšprogrammas 21.01.00 "Valsts atbalsts
lauksaimniecības un lauku attīstībai" 2022. gadam;
3.2. 900 000 euro - daļējai kredītprocentu dzēšanai
kooperatīvajām sabiedrībām, kurām piešķirts atbilstības statuss
saskaņā ar normatīvajiem aktiem par kooperatīvo sabiedrību
atbilstību lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē:
3.2.1. 500 000 euro - investīciju aizdevumiem no
Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.-2020. gadam
īstenošanas pārejas periodā 2021. un 2022. gadā apakšpasākumā
"Atbalsts ieguldījumiem lauku saimniecībās";
3.2.2. 400 000 euro - īstermiņa aizdevumiem no
budžeta apakšprogrammas 21.01.00 "Valsts atbalsts
lauksaimniecības un lauku attīstībai" 2022. gadam;
3.3. 800 000 euro - daļējai kredītprocentu
dzēšanai:
3.3.1. 500 000 euro - investīciju aizdevumiem no
Latvijas Lauku attīstības programmas 2014.-2020. gadam
īstenošanas pārejas periodā 2021. un 2022. gadā apakšpasākumā
"Atbalsts ieguldījumiem pārstrādē";
3.3.2. 300 000 euro - īstermiņa aizdevumiem no
budžeta apakšprogrammas 21.01.00 "Valsts atbalsts
lauksaimniecības un lauku attīstībai" 2022. gadam;
3.3.2.1. pretendentiem, kas nodarbojas ar lauksaimniecības
produktu pārstrādi, kuru darbības veids atbilst šādiem
saimnieciskās darbības statistiskās klasifikācijas (NACE 2. red.)
kodiem:
3.3.2.1.1. grupa 10.1 - gaļas un gaļas produktu ražošana,
pārstrāde un konservēšana;
3.3.2.1.2. grupa 10.5 - piena produktu ražošana;
3.3.2.1.3. grupa 10.3 - augļu un dārzeņu pārstrāde un
konservēšana;
3.3.2.1.4. grupa 10.6 - graudu malšanas produktu, cietes un
cietes produktu ražošana;
3.3.2.1.5. grupa 10.7 - konditorejas un miltu izstrādājumu
ražošana;
3.3.2.1.6. grupa 11.07 - bezalkohola dzērienu ražošana,
izņemot minerālūdeņus un citus pudelēs iepildītus ūdeņus;
3.3.2.1.7. grupa 10.41 - eļļas un tauku ražošana;
3.3.2.2. pretendentiem, kas nodarbojas ar zvejniecību un
zvejas produktu apstrādi no budžeta apakšprogrammas 21.01.00
"Valsts atbalsts lauksaimniecības un lauku attīstībai" 2022.
gadam;
3.4. 3 000 000 euro - ar pētījumu un laboratorisko
analīžu veikšanu saistītās materiālās bāzes pilnveidošanai no
budžeta apakšprogrammas 21.01.00 "Valsts atbalsts
lauksaimniecības un lauku attīstībai" 2022. gadam."
3. Izteikt 7.2 punktu šādā redakcijā:
"7.2 Ja pārkāptas Komisijas 2014. gada 25. jūnija
Regulas (ES) Nr. 702/2014, ar kuru konkrētas atbalsta kategorijas
lauksaimniecības un mežsaimniecības nozarē un lauku apvidos
atzīst par saderīgām ar iekšējo tirgu, piemērojot Līguma par
Eiropas Savienības darbību 107. un 108. pantu (Eiropas Savienības
Oficiālais Vēstnesis, 2014. gada 1. jūlijs, Nr. L 193) (turpmāk -
regula Nr. 702/2014), vai Eiropas Komisijas lēmumā par valsts
atbalsta saderību ar Eiropas Savienības iekšējo tirgu prasības,
Lauku atbalsta dienests uzliek par pienākumu atbalsta saņēmējam
atmaksāt Lauku atbalsta dienestam saņemto nelikumīgo valsts
atbalstu. Ja pārkāptas Komisijas regulas Nr. 1407/2013,
Komisijas 2013. gada 18. decembra Regulas (EK) Nr. 1408/2013 par
Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta
piemērošanu de minimis atbalstam lauksaimniecības nozarē
(Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis, 2013. gada 24.
decembris, Nr. L 352) (turpmāk - Komisijas regula Nr. 1408/2013)
vai Komisijas 2014. gada 27. jūnija Regulas (EK) Nr. 717/2014
par Līguma par Eiropas Savienības darbību 107. un 108. panta
piemērošanu de minimis atbalstam zvejniecības un
akvakultūras nozarē (Eiropas Savienības Oficiālais Vēstnesis,
2014. gada 28. jūnijs, Nr. L190) (turpmāk - Komisijas regula Nr.
717/2014) prasības, Lauku atbalsta dienests atbalsta saņēmējam
uzliek par pienākumu atmaksāt Lauku atbalsta dienestam visu
atbalsta pasākuma ietvaros saņemto valsts atbalstu. Atmaksu veic
kopā ar procentiem no līdzekļiem, kas ir brīvi no valsts
atbalsta, saskaņā ar Komercdarbības atbalsta kontroles likuma IV
vai V nodaļu."
4. Izteikt 8.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"8.3. atbalsta pretendentam ar tiesas spriedumu ir pasludināts
maksātnespējas process vai ar tiesas spriedumu tiek īstenots
tiesiskās aizsardzības process, vai ar tiesas lēmumu tiek
īstenots ārpustiesas tiesiskās aizsardzības process, vai ir
uzsākta bankrota procedūra, piemērota sanācija vai mierizlīgums,
vai tā saimnieciskā darbība ir izbeigta, vai tas atbilst
normatīvajos aktos noteiktiem kritērijiem, lai tam pēc kreditora
pieprasījuma piemērotu maksātnespējas procedūru. Attiecīgo
nosacījumu pārbauda, balstoties uz atbalsta pretendenta iesniegtu
apliecinājumu;".
5. Papildināt ar 9.1 punktu šādā
redakcijā:
"9.1 Lauku atbalsta dienests vērtē pretendenta
atbilstību regulas Nr. 702/2014 1. panta 6. punkta "c"
apakšpunkta un 2. panta 14. punkta nosacījumiem."
6. Izteikt 10.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"10.5. ja uz pretendentu attiecas Komisija regulas Nr.
702/2014 1. panta 5. punktā noteiktais Eiropas Komisijas līdzekļu
atgūšanas rīkojums - šo noteikumu 13.1.6. un 43.4. apakšpunktā
paredzēto atbalstu."
7. Izteikt 11.9. apakšpunktu šādā redakcijā:
"11.9. datus par izmaksāto atbalstu glabā 10 gadus, sākot no
dienas, kad ir piešķirts pēdējais atbalsts šajos noteikumos
minētajiem atbalsta pasākumiem, ievērojot regulas Nr. 702/2014
13. panta, regulas Nr. 1407/2013 6. panta 4. punkta, regulas Nr.
1408/2013 6. panta 4. punkta un regulas Nr. 717/2014 6. panta 4.
punkta nosacījumus;".
8. Izteikt 11.13. apakšpunktu šādā redakcijā:
"11.13. informāciju par piešķirto atbalstu, kas minēts šo
noteikumu 13.1.6. un 43.4. apakšpunktā un ko piešķir saskaņā ar
regulu Nr. 702/2014, publicē saskaņā ar minētās regulas 9. panta
2. punkta "c" apakšpunktu un 4. punktu."
9. Svītrot 15.2. apakšpunktu.
10. Svītrot 15.4. apakšpunktu.
11. Papildināt ar 15.1 punktu šādā
redakcijā:
"15.1 Šo noteikumu 13. punktā minēto atbalstu
piešķir:
15.11. aizdevumiem, ko izsniedzis aizdevējs, kas
atbilst vismaz vienam no šiem nosacījumiem:
15.11.1. tam ir Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas vai Patērētāju tiesību aizsardzības centra atļauja
(licence) kreditēšanas vai parāda atgūšanas pakalpojumu
sniegšanai;
15.11.2. tas ir iekļauts Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas tīmekļvietnē publicētajā tirgus dalībnieku
kredītiestāžu sarakstā;
15.11.3. tas ir iekļauts Patērētāju tiesību
aizsardzības centra tīmekļvietnē publicētajā parādu atgūšanas
pakalpojuma sniedzēju sarakstā;
15.11.4. tas uzskatāms par saistītu uzņēmumu ar šo
noteikumu 15.11.1. un 15.11.2. apakšpunktā
minētajiem aizdevējiem;
15.12. akciju sabiedrības "Attīstības finanšu
institūcija Altum" izsniegtiem aizdevumiem."
12. Izteikt 18.11. apakšpunktu šādā redakcijā:
"18.11. iespējamo uzņēmuma darbības aprakstu situācijā bez
atbalsta saņemšanas (hipotētisks scenārijs - 1. pielikuma 3.
daļa), iesniedzot dokumentārus pierādījumus, kas apliecina
atbalsta stimulējošo ietekmi, ja pretendents neatbilst
mikrouzņēmuma, mazā vai vidējā uzņēmuma statusam saskaņā ar
Komisijas regulas Nr. 702/2014 I pielikumā noteikto
klasifikāciju. Šo informāciju nesniedz, pieprasot šo noteikumu
13.1.1., 13.1.2., 13.1.3., 13.1.4. un 13.1.5. apakšpunktā minēto
atbalstu;".
13. Izteikt III nodaļas nosaukumu šādā redakcijā:
"III. Atbalsts
daļējai kredītprocentu dzēšanai kooperatīvajām sabiedrībām, kurām
piešķirts atbilstības statuss saskaņā ar normatīvajiem aktiem par
kooperatīvo sabiedrību atbilstību lauksaimniecības un
mežsaimniecības nozarē".
14. Svītrot 22. punktu.
15. Izteikt 23. punktu šādā redakcijā:
"23. Atbalstu piešķir, lai veicinātu tādu kooperatīvo
sabiedrību attīstību, kurām piešķirts atbilstības statuss saskaņā
ar normatīvajiem aktiem par kooperatīvo sabiedrību atbilstību
lauksaimniecības nozarē (turpmāk - kooperatīvā sabiedrība) un
mežsaimniecības nozarē, lai samazinātu ražošanas izmaksas un
ieviestu modernas ražošanas tehnoloģijas:
23.1. kooperatīvajai sabiedrībai - jauna kravas
autotransporta, tai skaitā piena autocisternas un
lauksaimniecības dzīvnieku pārvadāšanas autotransporta, tā
piekabju un puspiekabju iegādei, jaunu iekrāvēju iegādei, jaunu
vai pārbūvējamu lauksaimnieciskās ražošanas būvju būvniecībai,
iekārtu un tehnoloģiskā aprīkojuma (arī programmatūras) iegādei
paredzēta ilgtermiņa aizdevuma (ilgāk par 12 mēnešiem no līguma
noslēgšanas dienas) vai finanšu līzinga daļējai kredītprocentu
dzēšanai;
23.2. kooperatīvajai sabiedrībai un kooperatīvajai
sabiedrībai, kas darbojas mežsaimniecības nozarē, - īstermiņa
aizdevuma un faktoringa daļējai kredītprocentu dzēšanai saskaņā
ar Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 1. punktu. Pēc
atbalsta saņemšanas kooperatīvā sabiedrība un kooperatīvā
sabiedrība, kas darbojas mežsaimniecības nozarē, ievēro Komisijas
regulas Nr. 1407/2013 1. panta 2. punktā noteiktās prasības."
16. Svītrot 25.2. apakšpunktu.
17. Svītrot 25.3. apakšpunktu.
18. Papildināt ar 25.1 punktu šādā
redakcijā:
"25.1 Šo noteikumu 23. punktā minēto atbalstu
piešķir:
25.11. aizdevumiem, ko izsniedzis aizdevējs, kas
atbilst vismaz vienam no šiem nosacījumiem:
25.11.1. tam ir Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas vai Patērētāju tiesību aizsardzības centra atļauja
(licence) kreditēšanas vai parāda atgūšanas pakalpojumu
sniegšanai;
25.11.2. tas ir iekļauts Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas tīmekļvietnē publicētajā tirgus dalībnieku
kredītiestāžu sarakstā;
25.11.3. tas ir iekļauts Patērētāju tiesību
aizsardzības centra tīmekļvietnē publicētajā parādu atgūšanas
pakalpojuma sniedzēju sarakstā;
25.11.4. tas uzskatāms par saistītu uzņēmumu ar šo
noteikumu 25.11.1. un 25.11.2. apakšpunktā
minētajiem aizdevējiem;
25.12. akciju sabiedrības "Attīstības finanšu
institūcija Altum" izsniegtiem aizdevumiem."
19. Svītrot 28.9. apakšpunktu.
20. Izteikt 29. punktu šādā redakcijā:
"29. Lai saņemtu šo noteikumu 23.2. apakšpunktā minēto
atbalstu, kooperatīvā sabiedrība un kooperatīvā sabiedrība, kas
darbojas mežsaimniecības nozarē, par laikposmu no iepriekšējā
gada 1. septembra līdz kārtējā gada 31. augustam Lauku atbalsta
dienestā laikā no kārtējā gada 1. septembra līdz 20. septembrim
iesniedz:
29.1. iesniegumu (4. pielikums);
29.2. kredītlīguma vai faktoringa līguma kopiju;
29.3. grozītā kredītlīguma vai faktoringa līguma kopiju, ja ir
mainīti kredītlīguma vai faktoringa līguma nosacījumi;
29.4. kredītiestādes vai faktoringa devēja izziņu par šā
punkta ievaddaļā minētajā laikposmā vai līdz aizdevuma beigu
datumam faktiski samaksātajiem kredītprocentiem euro. Ja
ir mainīga procentu likme, izziņā norāda attiecīgajā laikposmā
faktiski samaksāto vidējo kredītprocentu likmi;
29.5. kooperatīvās sabiedrības vai kooperatīvās sabiedrības,
kas darbojas mežsaimniecības nozarē, valdes izziņu par īstermiņa
aizdevuma izmantošanas mērķi;
29.6. veidlapu par sniedzamo informāciju de minimis
atbalsta uzskaitei un piešķiršanai saskaņā ar normatīvajiem
aktiem par de minimis atbalsta uzskaites un piešķiršanas
kārtību un de minimis atbalsta uzskaites veidlapu
paraugiem vai norāda de minimis atbalsta uzskaites sistēmā
izveidotās un apstiprinātās veidlapas identifikācijas
numuru."
21. Izteikt 34. punktu šādā redakcijā:
"34. Atbalstu ilgtermiņa aizdevuma vai finanšu līzinga
kredītprocentu dzēšanai piešķir pretendentam, kas nodarbojas ar
Līguma par Eiropas Savienības darbību I pielikumā minēto
lauksaimniecības produktu pārstrādi atbilstoši saimnieciskās
darbības statistiskās klasifikācijas (NACE 2. red.) kodiem -
grupa 10.1, grupa 10.3, grupa 11.07, grupa 10.41, grupa 10.6 un
grupa 10.51, izņemot šo noteikumu 34.1 punktā minēto
produktu pārstrādi."
22. Izteikt 34.2 punktu šādā redakcijā:
"34.2 Atbalstu ilgtermiņa aizdevuma vai finanšu
līzinga kredītprocentu dzēšanai saskaņā ar regulu Nr. 1407/2013
piešķir pretendentam, kas Līguma par Eiropas Savienības darbību I
pielikumā noteiktos lauksaimniecības produktus pārstrādā šajā
pielikumā neminētos lauksaimniecības produktos un neatbilst
regulas Nr. 702/2014 I pielikumā noteiktajai mikrouzņēmuma, mazā
vai vidējā uzņēmuma kategorijai atbilstoši saimnieciskās darbības
statistiskās klasifikācijas (NACE 2. red.) kodiem - grupa 10.52
un grupa 10.51 -, ja šie produkti atbilst Eiropas Savienības
Kombinētās nomenklatūras kodiem 04031051-04039099,
04052010-04052030, 3501 un 3502 un nodrošina regulas Nr.
1407/2013 1. panta 2. punktā minēto prasību izpildi."
23. Izteikt 34.4 punktu šādā redakcijā:
"34.4 Atbalstu īstermiņa aizdevuma vai finanšu
līzinga kredītprocentu dzēšanai piešķir pretendentam, ja tas
nodarbojas ar zvejniecību un akvakultūru un zvejas un
akvakultūras produktu apstrādi atbilstoši saimnieciskās darbības
statistiskās klasifikācijas (NACE 2. red.) kodiem - tikai grupa
03 vai grupa 03 un grupa 10.2 - saskaņā ar Komisijas regulu Nr.
717/2014 un ja tas darbojas atbilstoši saimnieciskās darbības
statistiskās klasifikācijas (NACE 2. red.) kodiem - grupa 10.2.
vai 10.41 - saskaņā ar Komisijas regulu Nr. 1407/2013. Atbalsta
saņēmējs nodrošina Komisijas regulas Nr. 717/2014 1. panta 2. un
3. punktā vai Komisijas regulas Nr. 1407/2013 1. panta 2. punktā
minēto prasību izpildi."
24. Svītrot 35.2. apakšpunktu.
25. Papildināt ar 35.1 punktu šādā
redakcijā:
"35.1 Šo noteikumu 33. punktā minēto atbalstu
piešķir šādiem aizdevumiem:
35.11. aizdevumu izsniedzis tāds aizdevējs, kas
atbilst vismaz vienam no šiem nosacījumiem:
35.11.1. tam ir Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas vai Patērētāju tiesību aizsardzības centra atļauja
(licence) kreditēšanas vai parāda atgūšanas pakalpojumu
sniegšanai;
35.11.2. tas ir iekļauts Finanšu un kapitāla tirgus
komisijas tīmekļvietnē publicētajā tirgus dalībnieku
kredītiestāžu sarakstā;
35.11.3. tas ir iekļauts Patērētāju tiesību
aizsardzības centra tīmekļvietnē publicētajā parādu atgūšanas
pakalpojuma sniedzēju sarakstā;
35.11.4. tas uzskatāms par saistītu uzņēmumu ar šo
noteikumu 35.11.1. un 35.11.2. apakšpunktā
minētajiem aizdevējiem;
35.12. akciju sabiedrības "Attīstības finanšu
institūcija Altum" izsniegtajiem aizdevumiem."
26. Svītrot IV1. nodaļu.
27. Izteikt 43.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"43.1. ēku atjaunošanai, uzturēšanai (tostarp
administratīvajiem izdevumiem) un pārbūvei, kā arī iekārtu,
aprīkojuma (tai skaitā datortehnikas un programmatūras) un
mērinstrumentu iegādei;".
28. Izteikt 44.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"44.1. lai turpinātu šo noteikumu 7. pielikuma 1., 2., 3., 4.,
5., 6., 7., 8., 9., 10., 11., 12., 13., 14., 15., 16., 17. un 18.
punktā minētos pārejošos pētījumus;".
29. Izteikt 44.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"44.2. lai uzsāktu šo noteikumu 7. pielikuma 19., 20., 21.,
22., 23., 24., 25. un 26. punktā minētos pētījumus."
30. Papildināt ar 45.13. apakšpunktu šādā redakcijā:
"45.13. ir atvasinātas publiskas personas aģentūra, kas īsteno
vidējās profesionālās izglītības programmu dārzkopības,
lopkopības un augkopības tehniķa profesijas apguvei."
31. Izteikt 49. punktu šādā redakcijā:
"49. Lai saņemtu šo noteikumu 43. punktā minēto atbalstu,
pretendents līdz kārtējā gada 15. martam iesniedz Lauku atbalsta
dienestā iesniegumu (8. vai 9. pielikums) un šo noteikumu 8.
pielikumam pievieno izdevumu tāmi."
32. Svītrot 54. punktu.
33. Izteikt 3. pielikuma nosaukumu šādā redakcijā:
"Iesniegums
atbalsta saņemšanai ilgtermiņa kredītprocentu daļējai dzēšanai
lauksaimniecības un mežsaimniecības nozares kooperatīvajai
sabiedrībai, kurai piešķirts atbilstības statuss saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par kooperatīvo sabiedrību atbilstību"
34. Izteikt 4. pielikuma
nosaukumu šādā redakcijā:
"Iesniegums
atbalsta saņemšanai īstermiņa kredītprocentu dzēšanai
lauksaimniecības un mežsaimniecības nozares kooperatīvajai
sabiedrībai, kurai piešķirts atbilstības statuss saskaņā ar
normatīvajiem aktiem par kooperatīvo sabiedrību atbilstību".
35. Izteikt 7. pielikumu jaunā
redakcijā (pielikums).
Ministru prezidents A. K.
Kariņš
Zemkopības ministra pienākumu izpildītājs
‒
ekonomikas ministrs J. Vitenbergs
Pielikums
Ministru kabineta
2022. gada 15. februāra
noteikumiem Nr. 124
"7. pielikums
Ministru kabineta
2015. gada 3. februāra
noteikumiem Nr. 59
Lauksaimniecībā
izmantojamie zinātnes pētījumi
Nr.
p. k.
|
Nosaukums
|
Darba uzdevumi
|
Finansējums
(euro)*
|
Izpildītājs
|
Zemkopības ministrijas
atbildīgais departaments
|
1.
|
Graudaugu šķirņu izturības
izvērtējums pret slimībām Latvijas agroklimatiskajos
apstākļos, novērtējot šķirņu saimnieciskās īpašības |
1.1. Novērtēt lapu slimību attīstību ziemāju (kviešu un
rudzu) šķirnēm, audzējot konvencionāli un bioloģiski.
Novērtēšana paredzēta stiebrošanas sākumā, vārpošanas
sākumā un piengatavības laikā.
1.2. Novērtēt lapu slimību attīstību vasarāju (kviešu,
miežu un auzu) šķirnēm, audzējot konvencionāli un
bioloģiski. Novērtēšana paredzēta cerošanas, vārpošanas un
piengatavības laikā.
1.3. Novērtēt vārpu slimību attīstību ziemāju un
vasarāju graudaugu šķirnēm, audzējot konvencionāli un
bioloģiski. Citu slimību uzskaite, ja tās tiek
konstatētas.
1.4. Izvērtēt ražas un tās kvalitātes rādītāju izmaiņas
fungicīdu lietošanas rezultātā graudaugu šķirnēm, audzējot
konvencionāli un bioloģiski
|
17 000
|
Latvijas Lauksaimniecības
universitāte
|
Lauksaimniecības
departaments
|
2.
|
Lauksaimniecības attīstības
prognozēšana un politikas scenāriju izstrāde līdz 2050.
gadam |
2.1. Latvijas lauksaimniecības sektoranalīzes modeļa (LASAM
modeļa) uzturēšana - aktualizācija un uzlabojumi.
2.2. Modelī aktualizēt visus lauksaimniecību
raksturojošos rādītājus.
2.3. Pārskatīt siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisiju
novērtējumu bloku atbilstoši metodoloģijas izmaiņām.
2.4. Aktualizēt sociālekonomiskās ietekmes un
investīciju nepieciešamības novērtējuma prognozes
atbilstoši jaunākajiem datiem, informācijai un pieņēmumiem
2022. gadā.
2.5. Aktualizēt kūtsmēslu apsaimniekošanas sistēmas
prognozēšanas bloku.
2.6. Pārrakstīt modeļa skriptu, paātrinot modeļa
darbību.
2.7. Veikt galveno lauksaimniecību raksturojošo rādītāju
telpisko analīzi pēdējo 10 gadu griezumā.
2.8. ES RefScen 2050 modeļa prognozēto
lauksaimniecības un ZIZIMM sektora (aramzemes un zālāju)
SEG emisiju datu analīze. Tehnisks atbalsts Latvijas
viedokļa un argumentācijas sagatavošanā par RefScen
2050 datiem un sadarbība ar Eiropas Komisiju un tās
zinātniskajām iestādēm saistībā ar šīm prognozēm.
2.9. Tehnisks atbalsts Latvijas viedokļa un
argumentācijas sagatavošanā par Klimata un enerģētikas
politikas satvaru laikposmam līdz 2030. gadam pārskatīšanu,
ņemot vērā Eiropas Zaļā kursa virzību uz klimatneitralitāti
2050. gadā
|
80 000
|
Latvijas Lauksaimniecības
universitāte
|
Lauksaimniecības
departaments
|
3.
|
Virszemes ūdeņu un gruntsūdeņu
kvalitātes pārraudzība īpaši jutīgajās teritorijās un
lauksaimniecības zemēs lauksaimniecības noteču monitoringa
programmā |
3.1. Iegūt korektu informāciju par lauksaimniecības
izkliedētā (difūzā) un punktveida avota nozīmi virszemes un
pazemes ūdeņu piesārņošanā:
3.1.1. monitoringa izpilde ar mērbūvēm un iekārtām
aprīkotās monitoringa stacijās četrās vietās drenu lauka
izpētes līmenī un četrās vietās mazā sateces baseina
izpētes līmenī, izslēdzot citu piesārņojuma avotu ietekmi
uz monitoringa mērījumiem. Papildus ņemt ūdens paraugus
divos izkliedētā piesārņojuma posteņos. Paraugu ņemšanas
biežums - ne retāk kā reizi mēnesī;
3.1.2. monitoringa izpilde, nosakot lauksaimniecības
piesārņojuma ietekmi uz pazemes ūdeņiem, īpaši uz seklo
pazemes ūdeņu - gruntsūdeņu - sastāvu 11 urbumos
trijās monitoringa stacijās un 10 urbumos īpaši izveidotās
trijās pazemes ūdeņu izpētes vietās. Paraugu ņemšanas
izpildes biežums - ne retāk kā reizi ceturksnī;
3.1.3. trijās teritorijās veikt novērojumus par augu
barības elementu izskalošanos (N un P savienojumi) no
lauksaimniecības punktveida piesārņojuma avotiem
(lopkopības saimniecību apsaimniekotās lauksaimniecības
zemēs) - ne retāk kā reizi mēnesī.
3.2. Uzkrāt un apkopot ūdens kvalitātes datus
piesārņojuma modelēšanai Bērzes upes sateces baseinā un tā
15 daļbaseinos, kas atrodas īpaši jutīgas teritorijas
platībā. Paraugu ņemšanas biežums - ne retāk kā reizi
mēnesī. Veikt piesārņojuma modelēšanu ar starptautiskā
praksē lietotajiem FyrisNP (Zviedrija) vai
HYPE (Zviedrija) ūdens kvalitātes modeļiem.
3.3. Uzkrāt un apkopot datus par izkliedētā piesārņojuma
emisijas koeficientiem (N un P noplūdēm) dažādiem zemes
lietošanas veidiem un augu sekām. Noteikt atsevišķu
ekstremālu hidroloģisku procesu (pavasara palu, epizodisku
plūdu, augsnes ūdens erozijas, ziemas perioda noplūžu)
ietekmi uz kopējo gada N un P noplūdes raksturu un apjomu.
Pētīt piesārņotāju - augu barības elementu (N un P
savienojumu) - transformācijas procesus hidrogrāfiskajā
sistēmā, lai novērtētu aiztures (pašattīrīšanās) procesus,
kas nepieciešami piesārņojuma slodzes aprēķiniem.
3.4. Veikt novērojumus par augu barības elementu (N un P
savienojumu) koncentrāciju astoņās vietās īpaši jutīgas
teritorijas upju baseinos, ņemot ūdens paraugus ne retāk kā
reizi mēnesī.
3.5. Veikt novērojumus par augu barības elementu
koncentrācijas izmaiņām divās virszemes plūsmas un vienā
pazemes plūsmas mākslīgajā mitrzemē.
3.6. Uzturēt esošās un iespēju robežās pilnveidot
monitoringa staciju būves un tehnisko aprīkojumu atbilstoši
starptautiskās prakses un HELCOM rekomendācijām.
3.7. Pēc Zemkopības ministrijas pieprasījuma sagatavot
informāciju ziņojumam Eiropas Komisijai par ūdens un
augsnes aizsardzību no lauksaimnieciskas darbības izraisīta
piesārņojuma ar nitrātiem
|
51 000
|
Latvijas Lauksaimniecības
universitāte
|
Lauksaimniecības
departaments
|
4.
|
Aramzemes un ilggadīgo zālāju
apsaimniekošanas radītās siltumnīcefekta gāzu (SEG) emisijas
un oglekļa dioksīda (CO2) piesaistes uzskaites
sistēmas pilnveidošana un atbilstošu metodisko risinājumu
izstrādāšana |
4.1. Raksturot pasējas auga izmantošanas ietekmi uz SEG
emisijām:
4.1.1. noteikt CO2, CH4 un
N2O emisijas no lauksaimniecībā izmantotām zemēm
atkarībā no sarkanā āboliņa kā pasējas auga izmantošanas un
izvēlētajiem kultūraugiem (vismaz trīs kultūraugi ar un bez
pasējas auga izmantošanas), izmantojot Picarro G2508
gāzu analizatoru;
4.1.2. raksturot pasējas auga izmantošanas un izvēlēto
kultūraugu ietekmi uz SEG emisijām izpētes teritorijā, kuru
apsaimnieko LLU APP "Agroresursu un ekonomikas
institūts" Stendes pētniecības centrs, tostarp
novērtēt augsnes īpašību, augsnes mitruma, gaisa
temperatūras, nokrišņu, mēslojuma izkliedēšanas un
saimniekošanas veida ietekmi uz SEG emisijām;
4.1.3. sagatavot ziņojumu un zinātnisku publikāciju par
pētījuma rezultātiem (darba uzdevumu īsteno Latvijas
Lauksaimniecības universitāte).
4.2. Izvērtēt pētījuma izpildes periodā aktuālos Eiropas
Komisijas priekšlikumus oglekļsaistīgas lauksaimniecības
iniciatīvas ieviešanai un pieejamo informāciju par Eiropas
Savienības valstīs lietotajām oglekļa vienību
sertifikācijas un verifikācijas sistēmām, piemēram, VERRA
standartu, nodrošinot zinātnisku kompetenci Latvijas
pozīcijas formulēšanā un aizstāvēšanā (darba uzdevumu
īsteno LVMI "Silava"):
4.2.1. sagatavot priekšlikumus Eiropas Savienības
oglekļsaistīgas lauksaimniecības iniciatīvas ieviešanai
Latvijā (pārvaldība, attiecināmās jomas, oglekļa vienību
uzskaites monitorings, ziņošanas un pārbaudes sistēma,
darbību ietekmes identificēšana Nacionālajā SEG
inventarizācijas sistēmā);
4.2.2. izvērtēt atbilstoši pašreizējam zināšanu līmenim
un tehniskajām iespējām identificējamu ES oglekļsaistīgas
lauksaimniecības iniciatīvas darbību (organisko augšņu
apmežošana un aramzemes ar organisko augsni transformācija
par zālāju) ieviešanas iespējas atbilstoši sagatavotajiem
oglekļa apsaimniekošanas sistēmas ieviešanas
priekšlikumiem.
4.3. Iegūt empīriskus datus par augsnes heterotrofās
elpošanas radītajām CO2 emisijām no aluviālajām
(palieņu) augsnēm, ko izmanto kā ganības vai ilggadīgos
zālājus. Pētījums veicams 6 objektos, kas raksturo dažādas
aluviālās augsnes - no aluviālajām normāli mitrajām augsnēm
līdz aluviālajām purva augsnēm. Pētījumā nosakāmie
parametri ir augsnes heterotrofās elpošanas radītās
CO2 emisijas, augsnes temperatūra, mitruma
saturs augsnes virskārtā, virszemes un pazemes biomasa un
biomasas ieguve siena vai zaļbarības sagatavošanā. Augsnē
0-10, 10-20, 20-40 un 40-80 cm dziļumā nosakāms pH, kopējā
N, C un slāpekļskābē ekstrahējamā K, Ca, Mg un P saturs, kā
arī augsnes blīvums. Augsnes heterotrofās elpošanas
parauglaukumos vismaz vienu mēnesi pirms mērījumu
uzsākšanas novācama visa veģetācija un jāierobežo sakņu
ieaugšana. Gāzu apmaiņa veicama veģetācijas sezonas laikā,
vismaz 9 mēnešu ilgumā, atkārtoti veicot mērījumus reizi 3
nedēļās. Mērījumi veicami vismaz 9 pastāvīgos heterotrofās
elpošanas laukumos katrā izmēģinājumu variantā. Mērījumu
metodika harmonizējama ar LIFE OrgBalt projekta metodiku
(darba uzdevumu īsteno Agroresursu un ekonomikas institūta
Stendes pētniecības centrs un LVMI "Silava")
|
70 261
|
Latvijas Valsts
mežsaimniecības institūts "Silava"
|
Lauksaimniecības
departaments
|
5.
|
Meliorācijas ietekmes
novērtēšana klimata pārmaiņu (plūdu riska) mazināšanā |
5.1. SEG emisiju mērījumi un cēloņsakarību izpēte
nosusinātās lauksaimniecības zemēs (LLU):
5.1.1. veikt dislāpekļa oksīda (N2O),
ogļskābās gāzes (CO2), metāna (CH4)
un amonjaka (NH3) emisiju mērījumus
lauksaimniecībā izmantotās minerālaugsnēs;
5.1.2. noteikt un analizēt dislāpekļa oksīda
(N2O), ogļskābās gāzes (CO2), metāna
(CH4) un amonjaka (NH3) emisiju
cēloņsakarības pētāmajās teritorijās.
5.2. Meliorācijas digitālā kadastra informācijas
sistēmas pilnveidošana un funkcionalitātes paplašināšana
Latvijas teritorijā (LLU un LVMI "Silava"):
5.2.1. virszemes meliorācijas sistēmu plānošanas rīks
jaunu grāvju rakšanas un pilnīgi aizsērējušu grāvju
atjaunošanas ietekmes uz virszemes noteci modelēšanai
lauksaimniecības zemēs un privātajos mežos;
5.2.2. drenu kolektoru līnijveida objektu topoloģiskā
savienošana, izmantojot meliorācijas digitālā kadastra
informācijas sistēmā esošos līnijveida objektus un 2021.
gadā aprobēto valsts nozīmes ūdensnoteku un grāvju tīkla
līnijveida objektu topoloģiskās savienošanas metodiku
|
51 000
|
Latvijas Lauksaimniecības
universitāte
|
Lauksaimniecības
departaments
|
6.
|
Ganību airenes pirmsselekcijas
materiāla izvērtēšana |
6.1. Izvērtēt un atlasīt perspektīvākos tetraploīdos agrīna
un vēlīna tipa ganību airenes genotipus pēcnācēju pārbaudes
audzētavās (WP12) 4. lietošanas gadā.
6.2. Veikt nepieciešamo agrotehnisko pasākumu kompleksu
plašas izcelsmes populāciju hibridizācijas audzētavās,
izvērtējot un atlasot noturīgākos tetraploīdos genotipus
(WP13).
6.3. Izvērtēt ganību airenes šķirnes un gēnu bankas
dažādības 4. lietošanas gadā, klonēt perspektīvākos
genotipus.
6.4. Apkopot un veikt ievākto datu analīzi, iegūto
informāciju iekļaut projekta kopējā datubāzē
|
5 520
|
Latvijas Lauksaimniecības
universitāte
|
Lauksaimniecības
departaments
|
7.
|
Pākšaugu aktuālo kaitēkļu
efektīvāko ierobežošanas paņēmienu izvērtēšana un noteikšana
un lauksaimniecībai nozīmīgāko apputeksnētāju dzīvotspēju
ietekmējošo faktoru identificēšana |
7.1. Pupu sēklgrauža kaitīguma ekonomiskā sliekšņa
noteikšanas un monitoringa metodes pētījums.
7.2. Pret pupu sēklgrauzi neieņēmīgu šķirņu un kaitēkļa
ierobežošanas stratēģiju pētījumi.
7.3. Dažādās agrocenozēs sastopamo bišu sugu sastāvu
pētniecība dažādos Latvijas reģionos.
7.4. Bišu sezonālais monitorings lauksaimniecībā
izmantotajās zemes platībās dažādos Latvijas reģionos.
7.5. Informācijas tehnoloģiju izmantošana medusbišu
saimju pētījumos
|
80 998
|
Latvijas Lauksaimniecības
universitāte
|
Lauksaimniecības
departaments
|
8.
|
Lēmuma atbalsta sistēmas
izmantošana un pilnveide kaitīgo organismu ierobežošanai
integrētajā augļkopībā |
8.1. Nodrošināt un uzturēt ābeļu kraupja, ābolu tinēja,
augļu koku vēža un ābolu zāģlapsenes attīstības prognozi,
izmantojot lēmuma atbalsta sistēmu, un nodrošināt brīvi
pieejamu informāciju par kaitīgo organismu kritiskajiem
riska periodiem interneta vietnē.
8.2. Veikt ābeļu kraupja, augļu koku vēža, ābolu tinēja
un ābolu zāģlapsenes attīstības un izplatības novērojumus
saimniecībās, kurās uzstādītas meteoroloģiskās stacijas, un
noteikt augu aizsardzības stratēģijas efektivitāti.
8.3. Turpināt izstrādāt un pārbaudīt lauka izmēģinājumā
dažādas augu aizsardzības stratēģijas atbilstoši lēmuma
atbalsta sistēmas prognozēm, iekļaujot preparātus, kas
atļauti bioloģiskajā audzēšanā
|
20 000
|
Latvijas Lauksaimniecības
universitāte
|
Lauksaimniecības
departaments
|
9.
|
Latvijā in situ audzēto
pārtikā un lauksaimniecībā izmantojamo augu un to savvaļas
radinieku ģenētisko resursu potenciāla apzināšana, ievākšana
un izpēte |
9.1. Turpināt ikgadējās ekspedīcijas atsevišķu sugu grupām
(piem., zālājiem, dārzeņiem u. c.).
9.2. Turpināt Latvijas ģenētisko resursu paraugu
aprakstīšanu pēc deskriptoriem.
9.3. Apkopot deskriptora datus par Latvijas
ģenētiskajiem resursiem un uzsākt to ievadīšanu GeNBIS
datubāzē.
9.4. Pārskatīt esošos deskriptorus un uz esošo
deskriptoru bāzes izveidot vienkāršotākus deskriptorus,
kuri ir piemēroti saglabājamo šķirņu reģistrācijai
|
30 523
|
Latvijas Valsts
mežsaimniecības institūts "Silava"
|
Lauksaimniecības
departaments
|
10.
|
Nacionālajā gēnu bankā uzkrātā
Latvijas vietējo apdraudēto dzīvnieku šķirņu bioloģiskā
materiāla gēnu bankas papildināšana un izpēte |
10.1. No Latvijas ciltslietu un mākslīgās apsēklošanas
stacijām iegādātā Latvijas brūnās un Latvijas zilās šķirnes
vaislas buļļu bioloģiskā materiāla izpēte (nosakot jaunāko
buļļu genotipus pēc piena proteīna un leptīna gēniem).
10.2. Ieteikumu sagatavošana vietējo apdraudēto šķirņu
liellopu pāru atlasei, lai populācijās palielinātu vēlamo
alēļu un genotipu biežumu pēc piena proteīna un leptīna
gēniem.
10.3. Bioloģiskā materiāla iegūšana un nodošana gēnu
bankai no vietējo apdraudēto sugu un šķirņu jaunajiem
lauksaimniecības dzīvniekiem, sadarbojoties ar šķirnes
lauksaimniecības dzīvnieku audzētāju biedrībām, kā arī
informācijas ievade Eiropas Dzīvnieku ģenētisko resursu
gēnu banku tīklā EUGENA
|
17 000
|
Latvijas Lauksaimniecības
universitāte
|
Lauksaimniecības
departaments
|
11.
|
Latvijas izcelsmes medus
autentiskuma, kvalitātes un nekaitīguma novērtējums |
11.1. Medus autentiskuma noteikšana, veicot medus sastāvā
esošo savienojumu analīzi ar gāzu hromatogrāfijas
(gaistošie savienojumi) un induktīvi saistītās plazmas
masspektrometrijas (mikro un makroelementi) metodēm.
Pētījuma rezultātā izveidotās datubāzes sastādīšana,
izmantojot testēšanas algoritmu vismaz 20 ārzemju izcelsmes
medus paraugu atšķiršanai no Latvijas medus paraugiem.
11.2. Medus kvalitātes parametru (HMF, cukuru satura,
elektrovadītspējas, ūdens satura u. c.) noteikšana Latvijas
izcelsmes paraugos.
11.3. Pesticīdu atlieku izplatības monitorings ar
masspektrometrijas metodēm (AEŠH-MS/MS un GH-MS/MS katram
paraugam) vismaz 30 paraugos. 15 paraugiem veikt glifosāta
noteikšanu ar AEŠH-MS/MS metodi
|
30 000
|
Pārtikas drošības, dzīvnieku
veselības un vides zinātniskais institūts
"BIOR"
|
Veterinārais un pārtikas
departaments
|
12.
|
Āfrikas cūku mēra
epidemioloģija, izplatības ierobežošanas un apkarošanas
iespējas Latvijā |
12.1. Apkopot datus par ĀCM izplatību mežacūku populācijā
Latvijā, veikt to temporālo un spatiālo analīzi un meklēt
slimības iespējamās ierobežošanas un apkarošanas metodes
(turpinājums esošajam pētījumam).
12.2. Apkopot datus par ĀCM karantīnas zonās
(aizsardzības un uzraudzības zona) noteiktajiem pasākumiem,
analizēt iegūtos datus, lai izvērtētu ES normatīvajos aktos
noteikto ĀCM apkarošanas pasākumu lietderību (efektivitāti)
mājas cūkām (turpinājums esošajam pētījumam).
12.3. Ievākt, apkopot un analizēt informāciju par beigto
mežacūku atrašanas vietām un rast iespējamos risinājumus ar
ĀCM inficēto beigto mežacūku vieglākai atrašanai, tā
samazinot ĀCM vīrusa izplatību vidē (turpinājums esošajam
pētījumam).
12.4. Biodrošības pasākumu ieviešana mežacūku medību
laikā un medījumu pirmapstrādes vietās: efektivitātes
analīze (turpinājums esošajam pētījumam).
12.5. Apkopot informāciju par ĀCM inficētajās
teritorijās esošo ĀCM neskarto mājas cūku novietņu
dinamiku, analizēt ganāmpulku skaita un struktūras
pārmaiņas apkārtnē esošā ĀCM riska ietekmē (turpinājums
esošajam pētījumam).
12.6. Sagatavot zinātniskās publikācijas par pētījuma
gaitā iegūtajiem rezultātiem
|
20 000
|
Pārtikas drošības, dzīvnieku
veselības un vides zinātniskais institūts
"BIOR"
|
Veterinārais un pārtikas
departaments
|
13.
|
Mycoplasma
bovis autogēno vakcīnu lietošanas iespējas
antimikrobiālās rezistences mazināšanai piena lopkopībā
Latvijā |
13.1. Pilnveidot mikoplazmu paraugu iegūšanas un apstrādes
metodiku.
13.2. Noteikt izolēto mikoplazmu antigēnās īpašības.
13.3. Balstoties uz iegūtajiem datiem, identificēt
autogēno vakcīnu izstrādāšanas iespējas Latvijas piena
lopkopības sektoram.
13.4. Izstrādāt labas ražošanas prakses ieteikumus
mikoplazmozes ierobežošanai piena lopkopībā Latvijā.
13.5. Sagatavot un publicēt zinātniskās un
populārzinātniskās publikācijas par pētījuma gaitā
iegūtajiem rezultātiem
|
50 000
|
Latvijas Lauksaimniecības
universitāte
|
Veterinārais un pārtikas
departaments
|
14.
|
Augu aizsardzības jomā
identificēto prioritāro virzienu padziļināta izpēte, veicinot
labāku izpratni par drošu un atbildīgu augu aizsardzības
līdzekļu lietošanu |
14.1. Ievākt augu produktu, augsnes un ūdens paraugus un
noteikt tajos esošo AAL atliekvielu sastāvu un daudzumu,
analizēt iegūtos rezultātus saistībā ar smidzinājumiem
paraugu ievākšanas vietās.
14.2. Ievākt ziedputekšņu paraugus, noteikt tajos AAL
atliekvielas un analizēt tās saistībā ar botānisko
sastāvu
|
60 000
|
Latvijas Lauksaimniecības
universitāte
|
Lauksaimniecības
departaments
|
15.
|
Kāpostu cekulkodes Plutella
xylostella un citu krustziežu dārzeņu kaitēkļu
fenoloģijas pētījumi |
15.1. Kāpostu cekulkodes imago monitorings.
15.2. Kāpostu cekulkodes olu uzskaite uz augiem.
15.3. Kāpuru un to bojājumu novērtējums krustziežu
dārzeņu stādījumos.
15.4. Citu krustziežu dārzeņu kaitēkļu monitorings
|
33 000
|
Latvijas Lauksaimniecības
universitāte
|
Lauksaimniecības
departaments
|
16.
|
Latvijā plašāk audzēto lauka
dārzeņu mēslošanas optimizācija ilgtspējīgu tehnoloģiju
nodrošināšanai |
16.1. Noskaidrot esošo augu barības elementu nodrošinājumu
(NPK) vismaz 10 modeļsaimniecībās Latvijā plašāk
audzētajiem dārzeņiem (galviņkāpostiem, burkāniem,
sīpoliem, bietēm), veicot augsnes analīzes un rēķinot NPK
bilances vismaz četru gadu periodā (2021-2024), šajās
saimniecībās pārbaudīt izstrādāto mēslošanas normatīvu
efektivitāti (2022-2025).
16.2. Analizēt iegūtos NPK uzskaites datus kontekstā ar
augu maiņu, mēslojuma lietojumu, saimniekošanas sistēmu un
dārzeņu ražību, kas tiks izmantota mēslošanas normatīvu
izstrādei (2021-2025).
16.3. Izvērtēt augsnes bioloģisko aktivitāti dažādās
saimniecībās ar dažādu barības vielu nodrošinājuma
pārvaldību, kā arī lauka izmēģinājumos ar dažādu augu
maiņas un zaļmēslojuma starpkultūru izmantošanu
(2021-2025).
16.4. Noskaidrot augu barības elementu (NPK) iznesi ar
ražu Latvijā plašāk audzētajiem dārzeņiem (galviņkāpostiem,
burkāniem, sīpoliem, bietēm) (2021-2022).
16.5. Ierīkot lauka izmēģinājumus DI, kur tiks
pārbaudīta dažādu zaļmēslojumu un starpkultūru augu ietekme
uz NPK bilanci augsnē, dārzeņu ražību un ekonomisko
efektivitāti (2021-2024).
16.6. Izstrādāt optimālas mēslošanas normas plašāk
audzētajiem dārzeņiem atbilstoši plānotajai ražai un
augsnes nodrošinājumam ar fosforu un kāliju (2025).
16.7. Sagatavot zinātniskās un populārās publikācijas
zināšanu pārnesei (2023-2025)
|
50 000
|
Dārzkopības institūts
|
Lauksaimniecības
departaments
|
17.
|
Ilgtspējīga augu aizsardzības
sistēma - pašreizējās situācijas analīze, izaicinājumi un
nākotnes risinājumi |
17.1. Uzlabot, papildināt izstrādāto metodiku riska
indikatora aprēķināšanai plašāk audzētajiem kultūraugiem
Latvijā, veikt indikatora aprēķina korekcijas laikposmam no
2011. gada.
17.2. Veikt efektivitātes izmēģinājumus kviešu sējumos,
lai salīdzinātu dažādas AAL lietojuma smidzinājuma shēmas
un dažādas devas regulatoriem, fungicīdiem,
herbicīdiem.
17.3. Novērtēt praktiskos izmēģinājumus, ņemot vērā
vides, klimata, agronomiskos un sociālekonomiskos
apsvērumus
|
60 000
|
Latvijas Lauksaimniecības
universitāte
|
Lauksaimniecības
departaments
|
18.
|
ES regulējuma par ilgtspējīgu
ieguldījumu veicināšanu ietekmes izvērtējums uz
lauksaimniecības nozari |
18.1. ES regulējuma par ilgtspējīgu ieguldījumu veicināšanu
ietekmes uz lauksaimniecības produktu ražošanu, pārstrādi
un primārām piegādes ķēdēm kvalitatīvs novērtējums
Taksonomijas regulējuma (Regula Nr. 2020/852 un uz tās
pamata EK pieņemtie deleģētie akti) kontekstā.
18.2. Finanšu tirgus iespējamās ietekmes kvalitatīvs
novērtējums (Taksonomijas regulējuma kontekstā) uz
lauksaimniecības produktu ražošanu un pārstrādi un primārām
piegādes ķēdēm.
18.3. Rekomendāciju izstrāde Latvijas lauksaimniecības
nozarē Taksonomijas regulējuma kontekstā
|
26 000
|
Agroresursu un ekonomikas
institūts
|
Lauksaimniecības
departaments
|
19.
|
Per- un polifluoralkil
savienojumu (turpmāk - PFAS) analītiskās metodes izstrāde
pārtikai un piesārņojuma līmeņu noteikšana Latvijas dzīvnieku
izcelsmes produktos, dārzeņos un augļos |
19.1. Izstrādāt un validēt analītisko metodi PFAS grupas
savienojumu noteikšanai pārtikā, nodrošinot procedūras
jutības atbilstību EK piedāvāto normu projektam.
19.2. Veikt PFAS grupas savienojumu noteikšanu Latvijas
dzīvnieku izcelsmes produktos (Baltijas jūras zivīs,
cūkgaļā, olās), graudu produktos (graudi, maize), dārzeņos
un augļos (kopā vismaz 120 paraugi).
19.3. Apkopot iegūtos rezultātus un nosūtīt datus EFSA
saskaņā ar EK rekomendāciju un pamatot Latvijas nacionālo
pozīciju par plānotajām izmaiņām ES normatīvajos aktos par
PFAS
|
26 660
|
**
|
Veterinārais un pārtikas
departaments
|
20.
|
Biodrošības vadlīniju izstrāde
un bezatkritumu tehnoloģijas ieviešanas izpēte dažādu
mājputnu bioloģiskajās un konvencionālajās novietnēs
Latvijā |
20.1. Izveidot vienotas biodrošības vadlīnijas dažādu
mājputnu novietnēs, kas izmanto dažādas turēšanas
tehnoloģijas.
20.2. Apkopot un pētīt bezatkritumu putnkopības
tehnoloģiju ieviešanas iespējamību šajās saimniecībās
Latvijā.
20.3. Sagatavot biodrošības vadlīnijas
konvencionālajās un bioloģiskajās mājas vistu, tītaru,
paipalu, fazānu, pīļu un zosu saimniecībās
|
8 000
|
**
|
Veterinārais un pārtikas
departaments
|
21.
|
Lauku saimniecību ekonomiskā
analīze |
21.1. Saimniecību ieņēmumu un ienākumu (jeb NPV) struktūra
un veidošanās dažāda lieluma un specializācijas
saimniecībās.
21.2. Saimniecību ienākumu veidošanās komponentes un
ietekmes faktori, tostarp atbalsta pasākumu un tirgus
ieņēmumu nozīme kopējo ieņēmumu veidošanā.
21.3. Saimniecību izmaksu struktūras un finanšu
rādītāju, tostarp rentabilitātes, analīze.
21.4. Saimniecību darbaspēka ieguldījumu analīze.
21.5. Saimniecību resursu pieejamības un izlietojuma
efektivitātes analīze.
21.6. Metodoloģija starppatēriņa sadalījumam starp
lauksaimniecības nozarēm un starppatēriņa vērtības aprēķins
pa lauksaimniecības nozarēm - graudaugi, rapši, lopbarības
kultūras, dārzeņi, kartupeļi, pākšaugi, augļi un ogas, citi
augu produkti, piens, liellopi, cūkas, mājputni, olas, citi
dzīvnieku produkti
|
62 000
|
**
|
Tirgus un tiešā atbalsta
departaments
|
22.
|
Augsnes kaļķošanas un minerālā
mēslojuma devu ietekme uz ūdeņu kvalitāti, augsnes
agroķīmiskajiem rādītājiem un kultūraugu ražu |
22.1. Uzturēt izmēģinājuma lauciņos noteiktu augu seku, kur
visos izmēģinājuma lauciņos vienā sezonā tiek sēts viens
kultūraugs (pirmajā izmēģinājuma gadā vasaras kvieši,
pupas, vasaras mieži, daudzgadīgo zālaugu mistrs, ietverot
50 % tauriņziežu, otrajā izmēģinājuma gadā daudzgadīgo
zālaugu mistrs, ietverot 50 % tauriņziežu).
22.2. Nodrošināt izmēģinājuma lauciņos dažādus augsnes
reakcijas (pH) apstākļus, izmantojot augsnes kaļķošanas
atkārtojumus - nekaļķotu, kaļķotu ar pusi no nepieciešamās
devas (2.60 t ha-1), kaļķotu ar nepieciešamo devu (5.60 t
ha-1) un uzturošo kaļķošanas devu lauciņos, kuros augsnes
reakcija ir tuva optimālai (2.50 t ha-1). 2021. gadā veikta
izmēģinājuma lauciņu kaļķošana atbilstoši augsnes
agroķīmisko rādītāju novērtēšanas rezultātiem. Sešpadsmit
izmēģinājuma lauciņos tiek uzturētas četras dažādas
kaļķošanas devas četros atkārtojumos.
22.3. Lietot izmēģinājuma lauciņos četras dažādas
minerālā mēslojuma izkliedes devas - nemēslotus, mēslotus
ar pusi no ražas iznesi nodrošinošas devas (piemēram, NPK =
45:30:45 kg ha-1), mēslotus ar ražas iznesi nodrošinošu
devu (piemēram, NPK = 90:60:90 kg ha-1) un pārpalikumu
nodrošinošu devu (piemēram, NPK = 135:90:135 kg ha-1).
Minerālā mēslojuma izkliedes laiks un devas tiks pielāgotas
attiecīgā kultūrauga prasībām. Sešpadsmit izmēģinājuma
lauciņos tiek uzturētas četras minerālā mēslojuma izkliedes
devas četros atkārtojumos.
22.4. Veikt hidroloģiskos mērījumus un ievākt ūdens
paraugus izmēģinājuma lauciņos ierīkotajās drenu sistēmās,
noteikt ūdens ķīmiskā sastāva izmaiņas, t.sk. pH, kopējā
slāpekļa, amonija-slāpekļa, nitrātu-slāpekļa, kopējā
fosfora un ortofosfātu-fosfora koncentrācijas (mg l-1) un
noplūdes (kg ha-1) atkarībā no izmantotajām kaļķošanas un
minerālā mēslojuma devām.
22.5. Novērtēt augsnes agroķīmisko rādītāju izmaiņas
izmēģinājuma lauciņos atkarībā no izmantotajām kaļķošanas
un minerālā mēslojuma devām (pH, organisko vielu saturs,
NH4-N, NO3-N, P2O5,
K2O, Ca, Mg).
22.6. Noteikt izvēlēto kultūraugu ražas apjomu un
kvalitatīvo sastāvu atkarībā no izmantotajām kaļķošanas un
minerālā mēslojuma devām (sausna, kopproteīns, slāpeklis,
fosfors, kālijs, kalcijs, magnijs).
22.7. Apkopot pētījumā iegūtos rezultātus par dažādu
augsnes kaļķošanas un minerālā mēslojuma izkliedes devu
ietekmi uz ūdens, augsnes un kultūraugu ražas
kvalitatīvajiem rādītājiem, novērtēt augsnes kaļķošanas kā
ūdens kvalitāti uzlabojoša pasākuma efektivitāti Latvijai
raksturīgajos agroklimatiskajos apstākļos
|
12 000
|
**
|
Lauksaimniecības
departaments
|
23.
|
Pieejamo risinājumu izpēte augu
aizsardzības līdzekļu noneses mazināšanai |
23.1. Apkopot literatūru par Eiropā un pasaulē veiktajiem
praktiskajiem un teorētiskajiem pētījumiem par augu
aizsardzības līdzekļu nonesi pēc smidzinājuma, lietojot
dažādas augu aizsardzības līdzekļu lietošanas iekārtas,
dažādas sprauslas un citas nonesi mazinošas iekārtas
dažādos agrotehniskajos apstākļos (dažādi kultūraugi,
izvēlētais smidzināšanas augstums, laikapstākļi).
23.2. Izvērtēt pieejamos risinājumus augu aizsardzības
līdzekļu smidzinājuma iespējamās noneses mazināšanai un
rezultātus apkopot rekomendāciju veidā.
23.3. Latvijā lietoto augu aizsardzības līdzekļu
lietošanas iekārtu analīze - sertificēto iekārtu
raksturojums un tirgus izpēte par lietošanas iekārtām,
sprauslām un citām smidzinājuma nonesi mazinošām
iekārtām.
23.4. Izstrādāt metodiku iespējamās noneses
mazināšanas demonstrēšanai lauka apstākļos
|
20 343
|
**
|
Lauksaimniecības
departaments
|
24.
|
Lauksaimniecības dzīvnieku
radīto siltumnīcefekta gāzu (SEG) un amonjaka emisiju
novērtēšana un uzskaite konvencionālās un bioloģiskās
saimniekošanas apstākļos |
24.1. Izveidot pētījuma metodiku uzraudzībā iekļaujamo
saimniecību izlasei, atsevišķi katrai dzīvnieku sugai ņemot
vērā:
24.1.1. šķirnes;
24.1.2. turēšanas apstākļus;
24.1.3. ēdināšanas tehnoloģijas.
24.2. Definēt un ievākt uzraudzības uzskaitei
nepieciešamos parametrus:
24.2.1. dzīvnieku dzīvmasu un produktivitāti
raksturojošās pazīmes;
24.2.2. barības līdzekļus un devas raksturojošos
laboratoriski novērtētos ķīmisko analīžu rādītājus.
24.3. Izveidot pētījuma datu matricas projektu, saskaņot
uzraudzībā iegūstamo parametru mērvienības ar SEG un
amonjaka emisiju aprēķina modeļos izmantojamām
mērvienībām
|
25 000
|
**
|
Lauksaimniecības
departaments
|
25.
|
Pievienotās vērtības nodokļa
(turpmāk - PVN) samazinātās likmes 5 % apmērā ieviešana olām,
svaigai gaļai, piena pamatproduktiem un svaigām zivīm un tās
efektivitātes vērtējums |
25.1. Novērtēt PVN likmes samazināšanas ietekmi dažādām
pārtikas produktu grupām uz cenām, patēriņu, ražošanu un
ražotāju konkurētspēju, valsts budžetu, ēnu ekonomiku.
25.2. Novērtēt PVN likmes samazināšanas sociālo ietekmi
dažādām pārtikas produktu grupām.
25.3. Veikt analīzi par iespēju mazināt PVN likmi
pārtikas produktiem, nemazinot kopējos nodokļu ieņēmumus
valstī
|
100 000
|
**
|
Lauku attīstības atbalsta
departaments
|
26.
|
Eiropas Zaļā kursa realizācijas
ietekme uz Latvijas lauksaimniecību |
26.1. Strukturētā Eiropas Zaļā kursa analīze. Kādas
politikas iniciatīvas ir apvienotas šajā kursā un
konceptuāli cik būtiski tās var ietekmēt Latvijas
lauksaimniecības sektoru gan tiešā, gan pastarpinātā veidā.
26.2. Eiropas Zaļā kursa 2030. gada lauksaimniecības
mērķu sasniegšanas tiešā ietekme uz Latvijas
lauksaimniecību. Paredz lauksaimniecības sektora modeļa
simulācijas.
26.3. Eiropas Zaļā kursa 2030. gada svarīgāko citu (ne
lauksaimniecības) sektoru mērķu sasniegšanas netiešā
ietekme uz Latvijas lauksaimniecību.
26.4. Nākotnes scenāriji. Kā varētu izskatīties
lauksaimnieciskās produkcijas ražošanas sektors Eiropas
Savienībā kopumā un kāda varētu būt Latvijas vieta tajā
Eiropas Zaļā kursa ieviešanas rezultātā.
26.5. Secinājumi un rekomendācijas politikas
veidotājiem
|
30 000
|
**
|
Tirgus un tiešā atbalsta
departaments
|