Ministru kabineta noteikumi Nr. 4
Rīgā 2022. gada 11. janvārī (prot. Nr. 2 3.
§)
Grozījumi Ministru kabineta 2017.
gada 28. novembra noteikumos Nr. 704 "Prasības transportlīdzekļu
braukšanas ātruma kontroles mērierīcēm"
Izdoti saskaņā ar likuma "Par mērījumu
vienotību"
6. panta otro daļu
1. Izdarīt Ministru kabineta 2017. gada 28. novembra
noteikumos Nr. 704 "Prasības transportlīdzekļu braukšanas ātruma
kontroles mērierīcēm" (Latvijas Vēstnesis, 2017, 238. nr.) šādus
grozījumus:
1.1. izteikt noteikumu nosaukumu šādā redakcijā:
"Prasības
transportlīdzekļu braukšanas ātruma mērierīcēm";
1.2. izteikt 1. punktu šādā redakcijā:
"1. Noteikumi nosaka metroloģiskās prasības valsts
metroloģiskajai kontrolei pakļautajām transportlīdzekļu
braukšanas ātruma kontroles mērierīcēm un vidējā braukšanas
ātruma mērīšanas sistēmām (turpmāk abas kopā - ātruma
mērierīce).";
1.3. izteikt 2.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"2.3. kosinusa kļūda - mērījumu kļūda, kura veidojas, ātruma
mērierīces mērījumu asij novirzoties no transportlīdzekļa
braukšanas virziena noteiktā leņķī pret plakni;"
1.4. izteikt 2.5. apakšpunktu šādā redakcijā:
"2.5. mērķa transportlīdzeklis - transportlīdzeklis, kura
momentāno ātrumu vai vidējo braukšanas ātrumu mēra ar ātruma
mērierīci;"
1.5. papildināt ar 2.11. apakšpunktu šādā
redakcijā:
"2.11. vidējā braukšanas ātruma mērīšanas sistēma - automātiska
mērīšanas sistēma, kas mēra mērķa transportlīdzekļa vidējo
braukšanas ātrumu, balstoties uz noteikta ceļa posma nobraukšanai
patērēto laiku. Mērīšanas sistēma ir aprīkota ar sensoriem katrā
noteiktā ceļa posma kontroles vietā;"
1.6. papildināt ar 2.12. apakšpunktu šādā
redakcijā:
"2.12. kontroles vieta - zona, kas apzīmēta ar vizuāliem
marķieriem un kurā mērķa transportlīdzeklis iebrauc vai izbrauc
no ceļa posma, kur notiek vidējā braukšanas ātruma mērīšana, un
kas aprīkota ar sensoriem, kuri reaģē uz mērķa transportlīdzekli
un nodrošina mērķa transportlīdzekļa vidējā braukšanas ātruma
mērīšanas aktivizēšanu;"
1.7. papildināt ar 2.13. apakšpunktu šādā
redakcijā:
"2.13. sensors - ierīce, kas reaģē uz fiziskiem stimuliem
(piemēram, noteiktu kustību, siltumu, gaismu, skaņu, spiedienu,
magnētismu u. c.) un pārraida iegūto impulsu vadības ierīces
darbībai.";
1.8. izteikt 7. punktu šādā redakcijā:
"7. Ātruma mērierīces mērījumu maksimāli pieļaujamā kļūda
(mērījumu precizitāte) faktiskajos ekspluatācijas apstākļos, kā
tas noteikts ražotāja tehniskajā specifikācijā, nepārsniedz šādas
vērtības:
7.1. doplera un lāzera mērierīces tipa apstiprināšanā:
7.1.1. ±1 km/h, ja mērķa transportlīdzekļa ātrums nepārsniedz 100
km/h;
7.1.2. ±1 % no mērķa transportlīdzekļa ātruma, ja mērķa
transportlīdzekļa ātrums pārsniedz 100 km/h;
7.2. vidējā braukšanas ātruma mērīšanas sistēmas tipa
apstiprināšanā:
7.2.1. ±2 km/h, ja mērķa transportlīdzekļa vidējais braukšanas
ātrums nepārsniedz 100 km/h;
7.2.2. ±2 % no mērķa transportlīdzekļa vidējā braukšanas ātruma,
ja mērķa transportlīdzekļa vidējais braukšanas ātrums pārsniedz
100 km/h;
7.3. ātruma mērierīces pirmreizējā verificēšanā:
7.3.1. ±3 km/h, ja mērķa transportlīdzekļa momentānais vai
vidējais braukšanas ātrums nepārsniedz 100 km/h;
7.3.2. ±3 % no mērķa transportlīdzekļa momentānā vai vidējā
braukšanas ātruma, ja mērķa transportlīdzekļa momentānais vai
vidējais braukšanas ātrums pārsniedz 100 km/h;"
1.9. izteikt 8.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"8.1. mērāmo lielumu diapazonu - ātruma mērierīce nodrošina mērķa
transportlīdzekļa momentānā ātruma vai vidējā braukšanas ātruma
mērīšanu diapazonā no vismaz 20 km/h līdz ne mazāk kā 200
km/h;"
1.10. izteikt 8.2.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"8.2.2. pārējo ātruma mērierīču minimālais ekspluatācijas
temperatūras diapazons ir no -25 °C līdz +50 °C;"
1.11. izteikt 8.3. apakšpunktu šādā redakcijā:
"8.3. klimatiskās, mehāniskās un elektromagnētiskās vides
kategorijas;"
1.12. izteikt 8.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"8.4. energoapgādes avota spriegumu un strāvas frekvenci.";
1.13. izteikt 20. punktu šādā redakcijā:
"20. Programmatūru, kas ietekmē ātruma mērierīces metroloģiskos
raksturlielumus, attiecīgi identificē, un tai jābūt pienācīgi
aizsargātai no jebkādas neatļautas iejaukšanās. Programmatūras
identifikāciju nodrošina pati ātruma mērierīce, un pierādījumiem
par iejaukšanos aizsargātajā programmatūrā jābūt pieejamiem
vismaz 12 mēnešus pēc iejaukšanās. Programmatūras identifikācija
ietver identifikācijas numuru, programmatūras versiju un
kontrolsummu jeb jaucējsummu.";
1.14. izteikt 21. punktu šādā redakcijā:
"21. Ātruma mērierīces mērījumu dati un uzglabājamie vai
pārraidāmie metroloģiski būtiskie parametri ir atbilstoši
aizsargāti pret nejaušu vai apzinātu iejaukšanos un nodrošina
datu integritāti saskaņā ar normatīvajiem aktiem par informācijas
un komunikācijas tehnoloģiju sistēmas atbilstību minimālajām
drošības prasībām.";
1.15. izteikt 26.1. apakšpunktu šādā redakcijā:
"26.1. mērķa transportlīdzekļa momentānais vai vidējais
braukšanas ātrums;"
1.16. izteikt 26.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"26.2. mērķa transportlīdzekļa vizuālais attēls. Ja mērījumu
dokumentācijā ir redzami vairāki transportlīdzekļi, tad
dokumentācijā tiek izšķirts mērķa transportlīdzeklis, norādot tā
braukšanas joslu un virzienu;"
1.17. izteikt 29. punktu šādā redakcijā:
"29. Ātruma mērierīcēm, kuras izmantojamas paredzētajam mērķim
tikai pēc to uzstādīšanas transportlīdzeklī vai ceļa posmā,
pirmreizējo verificēšanu veic pēc mērierīces uzstādīšanas
transportlīdzeklī vai ceļa posmā.";
1.18. papildināt ar 41.1 punktu šādā
redakcijā:
"41.1 Vidējā braukšanas ātruma mērīšanas sistēmām
piemērojamas šādas papildu prasības:
41.11. kontroles vietas viduslīnija ir apzīmēta ar
vizuāliem marķieriem uz ceļa brauktuves vai ceļa brauktuves
malā;
41.12. brīdī, kad mērķa transportlīdzeklis šķērso
kontroles vietu, notiek mērķa transportlīdzekļa fotoattēla vai
fotoattēlu secīga kopuma ģenerēšana un šķērsošanas brīža laika
reģistrācija, kas ir aizsargāta ar laika zīmogu;
41.13. ja kontroles vietās izmanto dažādus laika
avotus, kas apliecina ģenerētā laika zīmoga autentiskumu, tad
vidējā braukšanas ātruma mērīšanas sistēma nodrošina laika avotu
sinhronizāciju;
41.14. lielākā absolūtā novirze no attāluma starp
sensoriem kontroles vietās, ko mērījumu laikā ņem vērā vidējā
braukšanas ātruma mērīšanas sistēma, nedrīkst pārsniegt 0,5 % no
noteiktā ceļa posma garuma."
2. Noteikumi stājas spēkā 2022. gada 21. martā.
Ministru prezidents A. K.
Kariņš
Ekonomikas ministrs J.
Vitenbergs