Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Ministru kabineta noteikumi Nr. 628 Rīgā 2021. gada 14. septembrī (prot. Nr. 61 18. §) Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumos Nr. 435 "Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojumu tarifu"Izdoti saskaņā ar Sabiedriskā transporta Izdarīt Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumos Nr. 435 "Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojumu tarifu" (Latvijas Vēstnesis, 2015, 155. nr.; 2016, 131. nr.; 2017, 41., 128. nr.; 2018, 182. nr.; 2021, 38. nr.) šādus grozījumus: 1. Izteikt norādi, uz kāda likuma pamata noteikumi izdoti, šādā redakcijā: "Izdoti saskaņā ar Sabiedriskā transporta pakalpojumu likuma 5. panta trešās daļas 4. punktu, 11. panta pirmo, otro un 2.1 daļu, 12. panta trešo daļu un 16. panta otro daļu". 2. Aizstāt noteikumu tekstā vārdus "reģionālie starppilsētu nozīmes maršruti, reģionālie vietējās nozīmes maršruti" (attiecīgā locījumā) ar vārdiem "reģionālās nozīmes maršruti" (attiecīgā locījumā). 3. Papildināt noteikumus ar 1.7. apakšpunktu šādā redakcijā: "1.7. pašvaldība ir tiesīga līdzfinansēt ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus reģionālās nozīmes vai pilsētas nozīmes maršrutu tīkla dotētajos maršrutos (reisos)." 4. Papildināt noteikumus ar 2.6. apakšpunktu šādā redakcijā: "2.6. ja pasūtītājs ir noteicis vai nav noteicis sabiedriskā transporta pakalpojumu tarifu, - pašvaldība, pamatojoties uz noslēgto trīspusējo publisko tiesību līgumu, šajos noteikumos minētajos gadījumos var līdzfinansēt zaudējumus, kas radušies, izpildot sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumu." 5. Papildināt 3. punktu aiz vārdiem "maksas atvieglojumi" ar vārdiem "(tai skaitā aprēķinātais pievienotās vērtības nodoklis)". 6. Izteikt 12.2. apakšpunktu šādā redakcijā: "12.2. Autotransporta direkcija veic prognozētos aprēķinus nākamajam kalendāra gadam par reģionālās nozīmes pārvadājumiem, pamatojoties uz apstiprināto maršrutu tīklu, kā arī ņemot vērā sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumos noteikto zaudējumu kompensācijas aprēķināšanas kārtību un plānoto pasažieru skaitu un ieņēmumus. Pēc prognožu sagatavošanas Autotransporta direkcija līdz kārtējā gada 1. jūnijam tās saskaņo ar pārvadātājiem;". 7. Izteikt 14. un 15. punktu šādā redakcijā: "14. Veicot šo noteikumu 12.3. apakšpunktā minētos aprēķinus, valstspilsētas pašvaldība ievēro šo noteikumu 7., 8. un 9.1 punktā un sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumos minētos nosacījumus. 15. Autotransporta direkcija mēneša laikā pēc šo noteikumu 12. un 36. punktā minēto aprēķinu un informācijas saņemšanas un prognozēto aprēķinu saskaņošanas sniedz Sabiedriskā transporta padomei informāciju par valstspilsētu pašvaldībām un pārvadātājiem reģionālās nozīmes maršrutā nepieciešamā finansējuma apmēru nākamajā kalendāra gadā un vidējā termiņā." 8. Izteikt 19. punkta ievaddaļu šādā redakcijā: "19. Autotransporta direkcija un valstspilsētu pašvaldības pārskata šo noteikumu 12. punktā minētos aprēķinus un pamatojumu, ja, izpildot sabiedriskā transporta pakalpojumus kārtējā gadā, sociālo un ekonomisko izmaiņu dēļ ir:". 9. Papildināt noteikumus ar 19.1 punktu šādā redakcijā: "19.1 Valstspilsētu pašvaldības, iesniedzot šo noteikumu 12.3. apakšpunktā minētos aprēķinus par nākamā kalendāra gada zaudējumu apmēru, informē Autotransporta direkciju par plānotajām braukšanas maksas (tarifa) izmaiņām valstspilsētas administratīvajā teritorijā. Ja par plānotajām izmaiņām netiek sniegta informācija, bet valstspilsētas pašvaldība nākamajā kalendāra gadā ievieš braukšanas maksas (tarifa) izmaiņas, Autotransporta direkcija informē par to Sabiedriskā transporta padomi, lai lemtu par finansējuma izmaiņām kārtējā gadā." 10. Papildināt 21. punktu aiz vārdiem "(ceturksnī, kalendāra gadā)" ar vārdiem "vai pārdala normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā zaudējumu kompensēšanai konkrētam pārvadājumu veidam". 11. Izteikt 28.3.2. apakšpunktu šādā redakcijā: "28.3.2. netiešās izmaksas sadala starp saimnieciskās darbības veidiem (virzieniem), attiecinot pret tajos gūtajiem ieņēmumiem, un netiešo izmaksu daļu, kas noteikta sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanā, attiecina pret nobrauktajiem kilometriem (sliežu transportam - pret vagonu vai sastāva nobrauktajiem kilometriem) pilsētas nozīmes un reģionālās nozīmes maršrutos, neietverot tehnisko nobraukumu. Tehniskais nobraukums (kilometri vai sastāva kilometri/vagonkilometri) ir nobraukums, kas nepieciešams maršruta reisa sākšanai un beigšanai, kā arī transportlīdzekļa tehniskās uzturēšanas un apkopes vajadzībām (piemēram, nobraukums no bāzes vai stāvlaukuma līdz maršruta sākumpunktam, nobraukums no maršruta galapunkta līdz bāzei vai stāvlaukumam, nobraukums no tehniskās apskates vietas, mazgātavas, remonta vai apkopes vietas vai uz to);". 12. Papildināt 29. punktu aiz vārda "zaudējumi" ar vārdiem "(izņemot aprēķināto pievienotās vērtības nodokli)". 13. Papildināt noteikumus ar 29.1 punktu šādā redakcijā: "29.1 Ja pārvadātājs saņem no pašvaldības vai citas juridiskas personas maksājumus par fizisko personu (piemēram, skolēnu, juridisko personu darbinieku, pašvaldību iedzīvotāju, kuriem nav noteikti atsevišķi normatīvajos aktos noteiktie braukšanas maksas atvieglojumi) veiktajiem braucieniem reģionālās nozīmes maršrutos, pārvadātāja pienākums ir uzskaitīt pasažierus un minētos ieņēmumus kā biļešu ieņēmumus un par šādu maksājumu esību informēt pasūtītāju." 14. Svītrot 36.1. apakšpunktu. 15. Izteikt 37. punktu šādā redakcijā: "37. Šo noteikumu 36. punktā minēto aprēķinu, pārskatu un informāciju pārvadātājs pasūtītājam iesniedz šādos gadījumos un termiņos: 37.1. aprēķinot faktiskos zaudējumus, šo noteikumu 36.2. apakšpunktā minēto pārskatu un 36.4. apakšpunktā minēto informāciju iesniedz: 37.1.1. par kalendāra mēnesi - 27 dienu laikā pēc pārskata perioda (mēneša) beigām; 37.1.2. par pārskata (kalendāra) gadu - līdz kārtējā gada 25. martam vai pasūtītāja noteiktajā termiņā; 37.2. aprēķinot faktiskos zaudējumus, šo noteikumu 36.3. apakšpunktā minēto informāciju par kalendāra mēnesi iesniedz 10 dienu laikā pēc pārskata perioda beigām; 37.3. pārvadātājs, ar kuru noslēgts sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgums un kuram kompensācija nosakāma saskaņā ar šo noteikumu 56. punktu, aprēķinot faktiskos zaudējumus reģionālās nozīmes maršrutos, šo noteikumu 36.2. apakšpunktā minēto pārskatu iesniedz: 37.3.1. par kalendāra mēnesi - 27 dienu laikā pēc pārskata perioda (mēneša) beigām, ievērojot šo noteikumu 3. pielikuma 1.3. apakšpunktu; 37.3.2. par kalendāra gada sešiem mēnešiem - 30 dienu laikā pēc pārskata perioda (sešu mēnešu) beigām, ievērojot šo noteikumu 3. pielikuma 1.4. apakšpunktu; 37.3.3. par pārskata (kalendāra) gadu - līdz kārtējā gada 25. martam vai pasūtītāja noteiktajā termiņā, ievērojot šo noteikumu 3. pielikumā 1.4. apakšpunktu." 16. Aizstāt 38.1 punktā vārdus "var iesniegt arī" ar vārdu "iesniedz". 17. Aizstāt 42. punktā skaitli un vārdu "37.2.2. apakšpunktā" ar skaitļiem un vārdiem "37.1.2. un 37.3.3. apakšpunktā". 18. Papildināt noteikumus ar V1 nodaļu šādā redakcijā: "V1. Pašvaldības līdzfinansējuma aprēķināšanas kārtība "58.1 Pašvaldība ir tiesīga līdzfinansēt ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus reģionālās nozīmes vai pilsētas nozīmes maršrutu tīkla dotētajos maršrutos (reisos) šādos gadījumos: 58.1 1. ja ir ierosināti grozījumi reģionālās nozīmes maršrutu tīklā, kas pārsniedz minimālo valsts garantēto sabiedriskā transporta pakalpojumu apjomu reģionālās nozīmes maršrutu tīkla valsts pasūtītajā daļā, kurā sabiedriskā transporta pakalpojumi tiek sniegti ar autobusiem darbdienās un brīvdienās; 58.1 2. ja ir ierosināti grozījumi reģionālās nozīmes maršrutu tīklā, kas neatbilst iedzīvotāju pieprasījumam, un šajos maršrutos (reisos) pakalpojumu sniedzēja kalendāra gada faktiskie vai plānotie ieņēmumi (ieskaitot ieņēmumus, kas gūti, pārvadājot personas ar braukšanas maksas atvieglojumiem) ir zemāki par 25 % no pakalpojumu sniedzēja kalendāra gada faktiskajām vai plānotajām izmaksām; 58.1 3. ja ir ierosināti grozījumi reģionālās nozīmes maršrutu tīklā, kas paredz braucienu ar vilcienu, tādējādi palielinot nobraukumu maršrutu tīklā; 58.1 4. ja ir ierosināti grozījumi pilsētas nozīmes maršrutu tīklā, kas paredz reisu skaita palielinājumu vai reisa (reisu) pagarinājumu, tādējādi palielinot nobraukumu maršrutu tīklā." 58.2 Pašvaldība, pārvadātājs un pasūtītājs slēdz trīspusēju publisko tiesību līgumu par līdzfinansējuma izmaksāšanas kārtību, paredzot tajā informācijas un pārskatu iesniegšanas kārtību, finansēšanas un norēķinu kārtību un termiņus. 58.3 Pašvaldības līdzfinansējumu nosaka, ņemot vērā līgumā par sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu reģionālās nozīmes maršrutu tīklā un pilsētas nozīmes maršrutu tīklā noteiktos faktiskos un aprēķinātos rādītājus: Pašvaldības līdzfinansējums = (Izd(km) x km) - Ieņ, kur Izd(km) - maršrutā (reisā) radušies faktiskie izdevumi par nobraukumu jeb viena kilometra pašizmaksa (euro/km). Faktiskos izdevumus nosaka, ievērojot šo noteikumu 36.2. apakšpunktā minētajā pārskatā sniegto informāciju par sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma izpildi. Ja faktiskās izmaksas ir lielākas par sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumā noteikto līgumcenu, pašvaldības līdzfinansējumu (izdevumus) nosaka atbilstoši līgumcenas apmēram, tai skaitā reisa (maršruta) apkalpes vietu izmantošanas izdevumus; Ieņ - maršrutā (reisā) gūtie biļešu ieņēmumi bez pievienotās vērtības nodokļa. Faktiskos ieņēmumus no reisa (maršruta) vai tā daļas nosaka atbilstoši faktiskajam pasažieru skaitam maršrutā (reisā) un no pasažieriem gūtajiem ieņēmumiem. Ja maršrutā (reisā) vai tā daļā sabiedriskā transporta pakalpojumus izmanto personas ar valsts un pasūtītāja noteiktiem braukšanas maksas atvieglojumiem, pašvaldības līdzmaksājuma daļu samazina piešķirto braukšanas maksas atvieglojumu apmērā. Ieņēmumi par reisa (maršruta) daļu tiek noteikti, vidējos ieņēmumus maršrutā (reisā) par veikto kilometru reizinot ar maršruta (reisa) daļas nobraukumu. km - aprēķinātais faktiskais nobraukums kilometros. 58.4 Pašvaldība un pārvadātājs savstarpējos norēķinus veic šādā kārtībā: 58.4 1. par šo noteikumu 58.1 punktā ierosinātajiem grozījumiem pasūtītājs veic prognozējošus aprēķinus par pašvaldības līdzmaksājuma apmēru; 58.4 2. atbilstoši veiktajiem pārvadājumiem maršrutu tīklā pārvadātājs sniedz normatīvajos aktos noteikto informāciju pasūtītājam, un pasūtītājs aprēķina faktiskā līdzfinansējuma apmēru atbilstoši šo noteikumu 58.3 punktam; 58.4 3. pasūtītājs informē pārvadātāju un pašvaldību par faktiskā līdzfinansējuma apmēru, kuru pašvaldība pārskaita pārvadātājam uz trīspusējā publisko tiesību līgumā norādīto norēķinu kontu. 58.5 Veicot norēķinus ar pārvadātāju par kalendāra gadu un sastādot aktu par norēķinu savstarpējo salīdzināšanu, pasūtītājs ņem vērā pašvaldības izmaksāto līdzfinansējumu zaudējumu segšanai reģionālās nozīmes vai pilsētas nozīmes maršrutu tīkla dotētajos maršrutos (reisos)." 19. Svītrot 64. un 65. punktā vārdus "par ceturksni (summējot trīs mēnešus)". 20. Izteikt 66. punkta ievaddaļu šādā redakcijā: "66. Pēc šo noteikumu 64. un 65. punktā minētā zaudējumu apmēra aprēķināšanas pārvadātājs un pasūtītājs pārskata periodā (kalendāra mēnesis, ceturksnis) pēc nepieciešamības sastāda salīdzināšanas aktu, un pasūtītājs paredz kompensācijas izmaksas kārtību atbilstoši pieejamam finansējumam:". 21. Aizstāt 68. punktā skaitli un vārdu "37.2.2. apakšpunktā" ar skaitli un vārdu "37.1.2. apakšpunktā". 22. Aizstāt 71. punktā skaitli un vārdu "37.2.2. apakšpunktā" ar skaitli un vārdu "37.1.2. apakšpunktā". 23. Papildināt 72.1. apakšpunktu aiz vārda "apmēra" ar vārdiem "vai novirza cita sabiedriskā transporta pakalpojumu zaudējumu kompensēšanai, kas pārskata periodā radušies pasūtījuma līguma ietvaros". 24. Papildināt noteikumus ar 85.1 punktu šādā redakcijā: "85.1 Pasūtītājs reģionālās nozīmes maršrutos un pasūtītājs pilsētas nozīmes maršrutos, savstarpēji vienojoties, var noteikt tarifu (braukšanas maksu) vienotai reģionālās nozīmes un pilsētas nozīmes maršrutos izmantojamai vienreizējai biļetei, kombinētai vienreizējai biļetei, abonementa biļetei un mēnešbiļetei. Autotransporta direkcija līgumu ar valstspilsētas pašvaldību par tarifu (braukšanas maksu) vienotai reģionālās nozīmes maršrutos un pilsētas nozīmes maršrutos izmantojamai vienreizējai biļetei, kombinētai vienreizējai biļetei, abonementa biļetei un mēnešbiļetei un par biļešu tirdzniecību ir tiesīga slēgt pēc saskaņošanas ar Sabiedriskā transporta padomi. Līgumā tiek ietverti šajā punktā minētajiem biļešu veidiem noteiktie tarifi (braukšanas maksa), piemērojamo atlaižu lielums, norēķinu kārtība, biļešu atpakaļatdošanas kārtība un citi nosacījumi, kas saistīti ar šajā punktā minēto biļešu veidu tirdzniecību un izmantošanu." 25. Izteikt 86. punktu šādā redakcijā: "86. Ja sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu (braukšanas maksu) nosaka pārvadātājs, tas vismaz mēnesi pirms tarifa (braukšanas maksas) maiņas iesniedz pasūtītājam informāciju par plānoto sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifa (braukšanas maksas) lielumu kopā ar šo noteikumu 93. punktā minēto informāciju. Tarifu nosaka euro ar divām zīmēm aiz komata bez pievienotās vērtības nodokļa, ievērojot šo noteikumu 95. un 96. punktā minēto viena pasažierkilometra pašizmaksu un viena pasažiera pārvadāšanas pašizmaksu attiecīgajam pārvadājumu veidam vai maršruta tīklam." 26. Svītrot 2. pielikumu. 27. Izteikt 3. pielikumu šādā redakcijā: "3. pielikums Pārskats par sabiedriskā transporta pakalpojumu peļņu vai zaudējumiem
Norādījumi pārskata aizpildīšanai 1. Pārskatu aizpilda: 1.1. ievērojot Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumu Nr. 435 "Kārtība, kādā nosaka un kompensē ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu saistītos zaudējumus un izdevumus un nosaka sabiedriskā transporta pakalpojuma tarifu" (turpmāk - noteikumi) 45. punktā minētās prasības; 1.2. atsevišķi par maršrutu tīklā kopā saņemtajiem ieņēmumiem un izmaksām, tai skaitā izdevumiem, kas radušies, ieviešot pasūtītāja vai normatīvajos aktos noteiktās minimālās kvalitātes prasības sabiedriskā transporta pakalpojumiem; 1.3. sagatavojot pārskatu par kalendāra mēnesi, sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumiem, kuros noteikts kompensācijas apmērs (līgumcena) vai šīs kompensācijas (līgumcenas) aprēķināšanas kārtība, pārvadātājs, kas sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos, aizpilda 1., 4., 6., 6.1., 6.2., 7.5., 13. un 14. pārskata rindu; 1.4. sagatavojot pārskatu par sešiem mēnešiem (janvāris-jūnijs un jūlijs-decembris) un kalendāra gadu, sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumiem, kuros noteikts kompensācijas apmērs (līgumcena) vai šīs kompensācijas (līgumcenas) aprēķināšanas kārtība, pārvadātājs, kas sniedz sabiedriskā transporta pakalpojumus reģionālās nozīmes maršrutos, papildus 1.3. apakšpunktā norādītajai informācijai aizpilda 18., 19., 20. un 21. pārskata rindu. 2. Aizpildot pārskatu: 2.1. ieņēmumu posteņos iekļauj tikai tos ieņēmumus, kas saistīti ar sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanu; 2.2. izmaksu posteņos iekļauj tikai tās tiešās un netiešās izmaksas, kas nepieciešamas sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma izpildei un radušās, izpildot sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumu. Izmaksu posteņos iekļaujamas arī tās izmaksas, kas pārvadātājam nepieciešamas sabiedriskā transporta pakalpojuma nodrošināšanai (piemēram, tehnisko nobraukumu izdevumi); 2.3. izmaksas norāda faktiskajās cenās bez pievienotās vērtības nodokļa. 3. Pārskatā neiekļauj: 3.1. reprezentācijas izdevumus, kas nav saistīti ar sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma izpildi; 3.2. izdevumus saistībā ar informācijas publicēšanu plašsaziņas līdzekļos, izņemot normatīvajos aktos un sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līgumā noteiktos gadījumus; 3.3. pētījumu (aptaujas, eksperta viedokļa noskaidrošana, rādītāju analīze, priekšizpēte u. c.) izmaksas, kas nav saistītas ar sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma izpildi vai nav saskaņotas ar pasūtītāju pirms to uzsākšanas; 3.4. juridisko pakalpojumu izmaksas, kas nav tieši saistītas ar noslēgtā sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma izpildes nodrošināšanu vai nav saskaņotas ar pasūtītāju pirms to rašanās; 3.5. ar sabiedriskā transporta pakalpojumu līguma izpildi nesaistītu ārvalstu komandējumu izdevumus; 3.6. sabiedrisko transportlīdzekļu vērtības norakstīšanas izmaksas, ja sabiedriskais transportlīdzeklis ilgstoši (autobusiem un pilsētas elektrotransportam - ilgāk par trim mēnešiem, vilcieniem - ilgāk par četriem mēnešiem) netiek izmantots sabiedriskā transporta pakalpojumu sniegšanai (tai skaitā atrodas remontā vai ir paredzēts kā rezerves transportlīdzeklis); 3.7. soda naudas, kas pārvadātājam piemērotas par sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma neizpildi vai normatīvo aktu neievērošanu, kā arī soda naudas par maksājumu kavējumiem; 3.8. uzkrājumus un uzkrātās saistības, kas paredzētas, lai segtu noteikta veida saistības (piemēram, kompensāciju izmaksai par neizmantotajiem atvaļinājumiem, atlaišanas pabalstu izmaksai, uzkrājumiem šaubīgajiem debitoriem); 3.9. uzņēmumu ienākuma nodokļa maksājumus; 3.10. izdevumus, kas saistīti ar uzņēmuma dalību finanšu instrumentu tirgū; 3.11. kompensācijas kaitējumu atlīdzībai trešajām personām, ko pārvadātājs nodarījis ar savu darbību vai bezdarbību, pretenziju maksājumus un citus tamlīdzīgus izdevumus, kas nav tieši saistīti ar sabiedriskā transporta pakalpojumu pasūtījuma līguma izpildi; 3.12. izdevumus aizdevumu pamatsummas atmaksai; 3.13. pamatlīdzekļa pārvērtēšanas rezultātā iegūto nolietojuma palielinājumu, ja pārvērtēšana veikta bez finansiāla ieguldījuma pamatlīdzekļa atjaunošanā; 3.14. biedru naudas dažādās sabiedriskajās un nevalstiskajās organizācijās, asociācijās, biedrībās un citās organizācijās; 3.15. norakstīto pamatlīdzekļu atlikušo vērtību; 3.16. izdevumus, kas saistīti ar uzņēmuma reorganizāciju, izņemot normatīvajos aktos noteiktos gadījumus. 4. Pārskatā datus norāda euro un centos. 5. Rekvizītus "paraksts" un "datums" neaizpilda, ja pārskats sagatavots elektroniski atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu noformēšanu un iesniegts saskaņā ar noteikumu 38.1 punktu.
Ministru prezidents A. K. Kariņš Satiksmes ministrs T. Linkaits |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Grozījumi Ministru kabineta 2015. gada 28. jūlija noteikumos Nr. 435 "Kārtība, kādā nosaka un kompensē ..
Statuss:
Spēkā esošs
Saistītie dokumenti
|