Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Tiesību akts ir zaudējis spēku.
Rīgas domes saistošie noteikumi Nr.49 Rīgā 2018.gada 29.augustā (prot. Nr.33, 76.§) Grozījumi Rīgas domes 2013.gada 15.janvāra saistošajos noteikumos Nr.202 "Par ģimenes vai atsevišķi dzīvojošas personas atzīšanu par trūcīgu vai maznodrošinātu un sociālajiem pabalstiem Rīgas pilsētas pašvaldībā"Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un Izdarīt Rīgas domes 2013.gada 15.janvāra saistošajos noteikumos Nr.202 "Par ģimenes vai atsevišķi dzīvojošas personas atzīšanu par trūcīgu vai maznodrošinātu un sociālajiem pabalstiem Rīgas pilsētas pašvaldībā" (Latvijas Vēstnesis, 2013, Nr.14, Nr.192; 2014, Nr.254; 2018, Nr.53) šādus grozījumus: 1. Papildināt saistošos noteikumus ar 19.9.apakšpunktu šādā redakcijā: "19.9. pabalstu patstāvīgas dzīves uzsākšanai pēc ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma institūcijā pilngadīgām personām izbeigšanas." 2. Aizstāt 21.punktā skaitli "284,57" ar skaitli "320" un skaitli "355,72" ar skaitli "400". 3. Aizstāt 22.punktā skaitli "192,09" ar skaitli "221" un skaitli "234,77" ar skaitli "270". 4. Papildināt 22.1punktu aiz skaitļa "19.5." ar vārdu un skaitli "un 19.9.". 5. Papildināt saistošos noteikumus ar 24.1punktu šādā redakcijā: "24.1 Tiesības saņemt saistošo noteikumu 19.9.apakšpunktā minēto pabalstu ir personai, kura atbilst visiem turpmāk minētajiem nosacījumiem: 24.11. personai rehabilitācijas rezultātā vairs nav nepieciešami ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas pakalpojumi un institūcijas vadītājs ir pieņēmis lēmumu par ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma izbeigšanu; 24.12. persona ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu institūcijā pilngadīgām personām saņēma, pamatojoties uz Sociālā dienesta pieņemto lēmumu; 24.13. par personu Rīgas domes Dzīvojamo telpu izīrēšanas komisija ir pieņēmusi lēmumu par pašvaldības dzīvojamās telpas izīrēšanu personai pēc ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu izbeigšanas." 6. Papildināt saistošos noteikumus ar 25.1punktu šādā redakcijā: "25.1 Izvērtējot ģimenes ar bērnu ar invaliditāti, pilngadīgas personas ar invaliditāti vai ar garīga rakstura traucējumiem atbilstību tiesībām saņemt saistošo noteikumu 19.5.apakšpunktā minēto pabalstu, netiek ņemti vērā ģimenei (personai) piederošie naudas līdzekļu uzkrājumi un īpašumi." 7. Aizstāt 34.punktā skaitli un vārdus "19.3.apakšpunktā minēto pabalstu" ar skaitļiem un vārdiem "19.3. un 19.9.apakšpunktā minētos pabalstus". 8. Aizstāt 59.1.apakšpunktā skaitli "71,14" ar skaitli "100". 9. Aizstāt 59.3.apakšpunktā skaitli "341,49" ar skaitli "345". 10. Izteikt 61.punktu šādā redakcijā: "61. Pabalstu izglītības ieguves atbalstam, uzsākot mācību gadu, piešķir pirmsskolas vecuma bērnam no piecu gadu vecuma, kurš apgūst obligāto bērnu sagatavošanu pamatizglītības ieguvei, un izglītojamam, kurš nav sasniedzis 21 gadu vecumu un iegūst vispārizglītojošo vai profesionālo izglītību." 11. Aizstāt 62.punktā skaitli "35,57"ar skaitli "50". 12. Aizstāt 67.punktā vārdus "mēneša laikā" ar vārdiem "trīs mēnešu laikā". 13. Papildināt saistošos noteikumus ar XV1 nodaļu šādā redakcijā: "XV1. Pabalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai pēc ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma institūcijā pilngadīgām personām izbeigšanas 69.1 Pabalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai pēc ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma institūcijā pilngadīgām personām izbeigšanas tiek piešķirts, lai klientam, kurš atbilst saistošo noteikumu 24.1punktā minētajiem nosacījumiem, nodrošinātu sadzīves priekšmetu minimuma (gulta, skapis, galds, krēsls, veļas mazgājamā mašīna, ledusskapis) iegādi. 69.2 Pabalsta patstāvīgas dzīves uzsākšanai pēc ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojuma institūcijā pilngadīgām personām izbeigšanas apmērs nedrīkst pārsniegt 430 euro." 14. Papildināt saistošos noteikumus ar 82.punktu šādā redakcijā: "82. Grozījumi 62.punktā par skaitļa "35,57" aizstāšanu ar skaitli "50" stājas spēkā 2019.gada 1.jūnijā." 15. Aizstāt saistošo noteikumu pielikuma 1.2.2.apakšpunktā vārdu "dzīvoklī" ar vārdu "mājoklī". Rīgas domes priekšsēdētājs N.Ušakovs
Paskaidrojuma raksts
|
1. Īss saistošo noteikumu satura izklāsts
Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu, likumu "Par palīdzību dzīvokļa jautājumu risināšanā" un Ministru kabineta noteikumiem ir izdoti Rīgas domes 2013.gada 15.janvāra saistošie noteikumi Nr.202 "Par ģimenes vai atsevišķi dzīvojošas personas atzīšanu par trūcīgu vai maznodrošinātu un sociālajiem pabalstiem Rīgas pilsētas pašvaldībā" (turpmāk - saistošie noteikumi Nr.202), kuri nosaka Rīgas pilsētas pašvaldībā kārtību, kādā tiek izvērtēta ģimenes vai atsevišķi dzīvojošas personas atbilstība trūcīgas vai maznodrošinātas ģimenes (personas) statusam, sociālo pabalstu veidus, saņemšanas kārtību un personu loku, kurām ir tiesības pretendēt uz pašvaldības sociālo palīdzību. |
2. Saistošo noteikumu nepieciešamības pamatojums
Rīgas pilsētas pašvaldībā joprojām samazinās maznodrošināto un trūcīgo personu skaits, līdz ar to samazinās arī testēto pabalstu, tajā skaitā dzīvokļa pabalsta, pabalsta veselības aprūpei un izglītības ieguves atbalstam saņēmēju skaits. Salīdzinot 2018.gada pusgadu ar 2017.gada pusgadu, trūcīgo personu skaits ir samazinājies par 15%, maznodrošināto personu skaits ‒ par 8%, bet testēto pabalstu saņēmēju skaits ‒ par 15%. Var prognozēt, ka sociālo pabalstu saņēmēju skaits samazināsies arī valsts pensiju sistēmas izmaiņu dēļ ‒ tiek turpināts pārrēķināt pensijas tiem pensionāriem, kuri pensijas sāka saņemt ekonomiskās krīzes laikā, kad tika piemērots negatīvs pensijas kapitāla indekss, no šī gada jūlija paaugstinās pensiju piemaksas apmērs par vienu apdrošināšanas stāža gadu, kas uzkrāts līdz 1995.gada 31.decembrim, līdzšinējā 1 euro vietā tas būs 1,5 euro, kā arī jāņem vērā ikgadējā valsts pensiju indeksācija. Pēc Centrālās statistikas pārvaldes datiem nabadzības riskam pakļauto iedzīvotāju īpatsvars pēdējos gados turpina palielināties vecuma grupā virs 65 gadiem. Ļoti augsts nabadzības risks ir vientuļiem veciem iedzīvotājiem. Neskatoties uz valsts veiktajām aktivitātēm iedzīvotāju ienākumu palielināšanā, pensionāru/personu ar invaliditāti, kā arī ģimeņu ar zemiem ienākumiem ienākumi nesedz šo iedzīvotāju grupu izdevumus pamatvajadzību (ēdiens, mājoklis, veselība, izglītība) nodrošināšanai. Lai atvieglotu administratīvo slogu darbiniekiem, kā arī padarītu Rīgas iedzīvotājiem vieglāk izprotamus nosacījumus par to, kam ir tiesības saņemt dzīvokļa pabalstu, saistošajos noteikumos tiek noteikts, ka tiesības saņemt dzīvokļa pabalstu ir ģimenei (personai), kurai ir piešķirts trūcīgas vai maznodrošinātas ģimenes (personas) statuss, ja ir ievēroti pārējie saistošo noteikumu nosacījumi. Lai nepasliktinātu pašvaldības iedzīvotāju situāciju, ir nepieciešams paaugstināt arī ienākumu kritērijus tiesībām saņemt pabalstu veselības aprūpei un pabalstu izglītības ieguves atbalstam, kā arī palielināt pabalstu apmēru, tuvinot tos reāliem izdevumiem. Ņemot vērā to, ka persona, kura saņem ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu (turpmāk - SAC pakalpojums), ir tiesīga lūgt, kā arī šīs institūcijas vadītājs var pieņemt lēmumu pārtraukt pakalpojuma sniegšanu personai, kurai rehabilitācijas rezultātā vairs nav nepieciešami SAC pakalpojumi, un tos var nomainīt ar pakalpojumiem dzīvesvietā, saistošajos noteikumos ir noteikts jauns pašvaldības pabalsts patstāvīgas dzīves uzsākšanai pilngadīgai personai pēc SAC pakalpojuma pārtraukšanas. Uz pabalstu varēs pretendēt persona, kurai rehabilitācijas rezultātā vairs nav nepieciešami SAC pakalpojumi, kā arī institūcijas vadītājs ir pieņēmis lēmumu par SAC pakalpojuma pārtraukšanu, kura SAC pakalpojumu saņēma, pamatojoties uz Rīgas Sociālā dienesta pieņemto lēmumu, un par kuru Rīgas domes Dzīvojamo telpu izīrēšanas komisija ir pieņēmusi lēmumu par pašvaldības dzīvojamās telpas izīrēšanu. Pabalsta mērķis ir nodrošināt personu, kurai tiek izīrēta pašvaldības dzīvojamā telpa, ar ikdienā nepieciešamo sadzīves priekšmetu minimumu. Pabalsta apmērs šo priekšmetu iegādei nevar pārsniegt 430 euro, un pabalsts tiks pārskaitīts klienta norādītajā kontā pēc izdevumus apliecinošu dokumentu (kases čeka, stingrās uzskaites kvīts vai faktūrrēķina oriģināla vai internetbankas izdrukas) iesniegšanas Rīgas Sociālajā dienestā. Saistošajos noteikumos tiek noteikti labvēlīgāki pabalsta sociālās rehabilitācijas mērķu sasniegšanai saņemšanas kritēriji ģimenēm ar bērnu ar invaliditāti, pilngadīgām personām ar invaliditāti vai ar garīga rakstura traucējumiem, nosakot, ka pabalstu, kura mērķis ir novērst vai mazināt klienta invaliditātes, darbnespējas, brīvības atņemšanas soda izciešanas, atkarības, vardarbības vai citu faktoru izraisītās negatīvās sociālās sekas klienta dzīvē, kā arī nodrošināt sociālā statusa atgūšanu un iekļaušanos sabiedrībā, varēs saņemt, pamatojoties uz sociālā darba speciālista sniegto atzinumu, veicot klienta sociālās situācijas izvērtējumu vai pamatojoties uz personai sastādītā individuālā sociālās rehabilitācijas plāna izpildi, neskatoties uz to, ka ģimenei (personai) pieder uzkrājumi vai vairāki īpašumi. Tiek paplašināts arī pabalsta izglītības ieguves atbalstam saņēmēju loks, nodrošinot šī pabalsta piešķiršanu arī izglītojamam no piecu gadu vecuma, kurš apgūst obligāto bērnu sagatavošanu pamatizglītības ieguvei, un izglītojamam, kurš nav sasniedzis 21 gadu vecumu un iegūst vispārizglītojošo vai profesionālo izglītību, kā arī tiek palielināts šī pabalsta apmērs no 35,57 euro līdz 50 euro katram bērnam. Saistošajos noteikumos tiek veikti arī redakcionāli labojumi. |
3. Informācija par saistošo noteikumu ietekmi uz
pašvaldības budžetu
Ņemot vērā šī gada budžeta izpildes ekonomiju un prognozi budžeta līdzekļu izlietojumam līdz gada beigām, saistošajos noteikumos plānoto ienākumu kritēriju un pabalstu apmēru palielināšana, kā arī jaunā pabalsta izmaksu nodrošināšana tiks nodrošināta atbilstoši budžeta programmai 18.02.00. "Sociālie pabalsti Rīgas pilsētas iedzīvotājiem" 2018.gadam paredzētajiem budžeta līdzekļiem. |
4. Informācija par saistošo noteikumu ietekmi uz
uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā
Neietekmē. |
5. Informācija par saistošo noteikumu ietekmi uz
administratīvajām procedūrām
Neietekmē. |
6. Informācija par konsultācijām ar privātpersonām
Izstrādājot saistošos noteikumus, ņemti vērā arī sociālo pabalstu saņēmēju ierosinājumi. |
Rīgas domes priekšsēdētājs N.Ušakovs