Ministru kabineta rīkojums Nr. 100
Rīgā 2018. gada 7. martā (prot. Nr. 14 32.
§)
Par Latvijas Lauksaimniecības
universitātes zinātniskā institūta - atvasinātas publiskas
personas - "Dārzkopības institūts" nolikuma
apstiprināšanu
Saskaņā ar Zinātniskās darbības likuma
21.5 panta pirmo daļu, pamatojoties uz Latvijas
Lauksaimniecības universitātes Senāta 2016. gada
11. maija lēmumu Nr. 9-21 "Par LLU atvasinātas
publiskas personas Dārzkopības institūts nolikumu",
apstiprināt Latvijas Lauksaimniecības universitātes zinātniskā
institūta - atvasinātas publiskas personas - "Dārzkopības
institūts" nolikumu.
Ministru prezidents,
veselības ministra pienākumu izpildītājs Māris
Kučinskis
Zemkopības ministra vietā -
satiksmes ministrs Uldis Augulis
PIEŅEMTS
Dārzkopības institūta
Zinātniskās padomes
2015. gada 21. decembra sēdē,
protokols Nr. 1
Latvijas Lauksaimniecības
universitātes zinātniskā institūta atvasinātas publiskas personas
"Dārzkopības institūts"
nolikums
I. Vispārīgie jautājumi
1. Dārzkopības institūts (turpmāk - institūts) ir Latvijas
Lauksaimniecības universitātes (turpmāk - LLU) pārraudzībā esoša
atvasināta publiska persona - zinātnisks institūts, kas izveidots
saskaņā ar Ministru kabineta 2015. gada 21. oktobra rīkojumu Nr.
640 "Par atvasinātu publisku personu "Valsts Priekuļu
laukaugu selekcijas institūts", "Valsts Stendes
graudaugu selekcijas institūts", "Latvijas Valsts
agrārās ekonomikas institūts" un "Latvijas Valsts
augļkopības institūts" reorganizāciju".
2. Institūta:
2.1. pilns nosaukums:
2.1.1. latviešu valodā - Dārzkopības institūts;
2.1.2. angļu valodā - Institute of
Horticulture;
2.1.3. vācu valodā - Institut für
Gartenbau;
2.1.4. franču valodā - Institut
d'Horticulture;
2.1.5. krievu valodā - Институт caдоводства;
2.2. nosaukuma saīsinājums:
2.2.1. latviešu valodā - DI;
2.2.2. angļu valodā - LatHort.
3. Institūta darbības virzieni ir zinātniskā darbība,
fundamentālie pētījumi, rūpnieciskie pētījumi, eksperimentālās
izstrādes, līdzdalība studiju un nozares profesionālās izglītības
programmu īstenošanā, starpnozaru pētījumi un to inovatīvi
pielietojumi, kā arī publiskie pakalpojumi dārzkopības un
pārtikas zinātnēs. Institūts darbojas saskaņā ar savu ilgtspējīgu
vidējā termiņa attīstības stratēģiju, savā darbībā ievērojot
Zinātniskās darbības likumu, Augstskolu likumu, šo nolikumu, kā
arī citus spēkā esošus normatīvos aktus, kas ir saistoši
institūtam, īstenojot savus darbības virzienus un zinātnisko
darbību.
4. Institūtam ir savs zīmogs, veidlapa, simbolika un konti
Valsts kasē un kredītiestādēs.
5. Institūta juridiskā adrese ir Graudu iela 1, Ceriņi,
Krimūnu pagasts, Dobele, Latvijas Republika.
II. Institūta funkcijas
6. Institūta funkcijas ir:
6.1. veikt lietišķos un fundamentālos pētījumus dārzkopības un
pārtikas jomā, izstrādāt konkurētspējīgas, vidi saudzējošas
augļu, ogu un dārzeņu audzēšanas, uzglabāšanas un pārstrādes
tehnoloģijas un izveidot Baltijas jūras reģionam piemērotas
augļaugu šķirnes;
6.2. nodrošināt ekspertīzi dārzkopības nozares attīstības
politikas izstrādei un zinātnisko pamatojumu tās īstenošanai;
6.3. nodrošināt Latvijas augļu koku, ogulāju, dārzeņu un
ceriņu ģenētisko resursu aizsardzību un veicināt to ilgtspējīgu
izmantošanu;
6.4. sadarbojoties ar zinātniskajām un izglītības
institūcijām, veicināt zinātnes, profesionālās un akadēmiskās
izglītības integrētu attīstību dārzkopības nozarē;
6.5. sadarbojoties ar Latvijas dārzkopības un pārtikas nozaru
interešu grupām un komersantiem, veicināt zināšanu pārnesi un
inovāciju ieviešanu;
6.6. īstenot ar zinātnisko pētniecību tieši nesaistītu darbību
atbilstoši darbības mērķim.
7. Lai īstenotu noteiktās funkcijas, institūts:
7.1. veic un koordinē pētījumus, kas saistīti ar augļu koku,
ogulāju un dārzeņu ģenētisko daudzveidību, bioloģiju, ekonomiski
pamatotām to audzēšanas, pavairošanas, uzglabāšanas un pārstrādes
tehnoloģijām;
7.2. izveido un atlasa Baltijas jūras reģionam adaptētas
šķirnes ar atbilstošu ekoloģisko plastiskumu, ražību, produkcijas
kvalitāti, izturību pret slimībām un kaitēkļiem, kā arī nodrošina
pirmsbāzes materiāla uzturēšanu;
7.3. izstrādā vai adaptē videi draudzīgas dārzaugu audzēšanas
sistēmas, kas piemērotas Latvijas agroklimatiskajiem apstākļiem
un atbilst šķirņu bioloģiskajām īpatnībām;
7.4. izstrādā komersantiem piemērotas dārzaugu pārstrādes
tehnoloģijas un produktus, izvērtē to bioķīmisko sastāvu un
pārbauda atšķirīgas uzglabāšanas tehnoloģijas augļu un dārzeņu
lietošanas termiņa pagarināšanai;
7.5. ar zinātniskām metodēm iegūst jaunas zināšanas, sekmē
dārzkopības un ar to saistīto bioloģijas, ķīmijas, vides,
pārtikas zinātņu nozaru ilgtspējīgu attīstību un rada informatīvo
bāzi lietišķajiem pētījumiem;
7.6. sadarbojas ar citu valstu zinātniekiem, zinātniskajām
institūcijām, kā arī piedalās starptautiskos zinātniskos pētījumu
projektos un programmās;
7.7. publicē pētnieciskos rezultātus un organizē zinātniskās
konferences, seminārus un lekcijas;
7.8. uztur zināšanu kopumu, lai nodrošinātu zinātnisko
ekspertīzi dārzkopības nozares attīstības politikas izstrādei
valstī, Latvijas pozīcijas pamatošanai un Latvijas līdzdalībai ar
dārzkopību saistītajās ES institūcijās, kā arī starptautiskajās
organizācijās;
7.9. apzina, izvērtē un raksturo Latvijas augļu koku, ogulāju,
dārzeņu un ceriņu ģenētiskos resursus, uztur un regulāri atjauno
bāzes kolekcijas, veicina to izmantošanu selekcijā un jaunu
produkcijas veidu izstrādē;
7.10. sadarbojoties ar zinātniskajām un izglītības
institūcijām, veicina zinātnes, profesionālās un akadēmiskās
izglītības integrētu attīstību dārzkopības nozarē;
7.11. sadarbojoties ar Latvijas dārzkopības un pārtikas nozaru
interešu grupām un komersantiem, veicina zināšanu pārnesi un
inovāciju ieviešanu;
7.12. uztur institūta un tā pamatlicēja P. Upīša piemiņas
muzeju un attīsta vienu no Eiropas plašākajām ceriņu šķirņu
kolekcijām, izmantojot ceriņu dārza estētisko potenciālu kultūras
pasākumu organizēšanai;
7.13. popularizē un ievieš institūtā izveidotās dārzaugu un
ceriņu šķirnes, kā arī izstrādātās inovatīvās dārzaugu pārstrādes
tehnoloģijas, realizējot jaunos produktus un licences.
8. Institūts minētās funkcijas pilda atbilstoši vidējā termiņa
un ilgtermiņa attīstības stratēģijai un ikgadējam darbības plānam
un gadskārtējam budžetam.
9. Noteikto funkciju īstenošanā institūtam ir šādas
tiesības:
9.1. atbilstoši institūta stratēģijai un finansējumam
patstāvīgi izvēlēties zinātnisko pētījumu virzienus un metodes,
bez īpaša pilnvarojuma pieņemt ar to īstenošanu saistītos lēmumus
un uzņemties atbildību par darbības rezultātiem;
9.2. piedalīties Latvijas Republikas Zinātnes padomes, valsts
pārvaldes un citu, tostarp starptautisko, institūciju rīkotos
konkursos par zinātnisko pētījumu izpildi;
9.3. pieprasīt un saņemt no fiziskajām un juridiskajām
personām institūta uzdevumu izpildei nepieciešamo informāciju un
dokumentus;
9.4. publicēt informatīvus materiālus un sniegt informāciju
plašsaziņas līdzekļos par institūta kompetencē esošajiem
jautājumiem;
9.5. pieaicināt ekspertus, kā arī veidot vienreizējas vai
pastāvīgas darba grupas, lai pildītu ar institūta darbību
saistītus uzdevumus;
9.6. saņemt samaksu par institūta piedāvātajiem pakalpojumiem
un produktiem;
9.7. īstenot institūta kā dārzaugu šķirņu selekcionāra un
patentu īpašnieka tiesības;
9.8. saņemt ziedojumus, dāvinājumus un ārvalstu finansiālo
palīdzību;
9.9. sadarboties ar augstskolām, zinātniskām institūcijām,
lauksaimniecības un citu nozaru speciālistiem, profesionāļu
apvienībām, asociācijām, biedrībām, nodibinājumiem, ārvalstu un
starptautiskajām institūcijām, kā arī nodrošināt savstarpēju
informācijas apmaiņu institūta darbības jomā;
9.10. rīkot un piedalīties zinātniskās konferencēs, semināros,
kursos, mācībās, izstādēs un cita veida pasākumos;
9.11. veikt saimniecisko darbību un lemt par dalību biedrībās,
nodibinājumos un kapitālsabiedrībās atbilstoši institūta darbības
mērķiem;
9.12. rīkoties ar savu mantu institūta stratēģijā iekļauto
mērķu sasniegšanai;
9.13. slēgt darījumus, iegūt mantiskās un nemantiskās
tiesības, uzņemties pienākumus, atbildēt un būt par atbildētāju
tiesā, šķīrējtiesā;
9.14. iegādāties, nomāt un saņemt bezatlīdzības lietošanā
savas darbības nodrošināšanai nepieciešamo mantu.
III. Institūta pārvalde un
struktūra
10. Institūta pārvaldes un lēmējinstitūcijas ir Zinātnieku
pilnsapulce, Zinātniskā padome un institūta direktors.
11. Zinātnieku pilnsapulce sastāv no visiem institūta
akadēmiskajos amatos ievēlētiem zinātniekiem. Zinātnieku
pilnsapulce ir tiesīga lemt, ja tajā piedalās vismaz divas
trešdaļas no kopējā lemttiesīgo institūta zinātnieku skaita.
Lēmumus pieņem ar vienkāršu balsu vairākumu, atklāti vai aizklāti
balsojot.
12. Zinātnieku pilnsapulce:
12.1. nosaka Zinātniskās padomes skaitlisko sastāvu un ievēlē
Zinātnisko padomi uz pieciem gadiem;
12.2. ierosina lemt par Institūta reorganizāciju vai
likvidāciju.
13. Zinātniskā padome no Zinātniskās padomes locekļu vidus
ievēlē Zinātniskās padomes priekšsēdētāju un priekšsēdētāja
vietniekus. Institūta direktors nevar būt Zinātniskās padomes
priekšsēdētājs.
14. Institūta Zinātniskās padomes priekšsēdētājs bez īpaša
pilnvarojuma pārstāv institūtu jautājumos, kas saistīti ar
institūta zinātnisko darbību vai darbību augstākās izglītības
jomā.
15. Zinātniskās padomes sēdes protokolē sekretārs, ko amatā
ievēlē Zinātniskā padome no Zinātniskās padomes locekļu
vidus.
16. Zinātniskās padomes kompetencē ietilpst:
16.1. zinātniskās darbības galveno virzienu noteikšana, darba
plānu un pārskatu apstiprināšana;
16.2. institūta gada budžeta apstiprināšana;
16.3. institūta nolikuma pieņemšana, vidējā un ilgtermiņa
attīstības stratēģijas un ikgadējā darbības plāna
apstiprināšana;
16.4. institūta direktora un Zinātniskās padomes locekļu
ieteiktās institūta struktūras un tās izmaiņu apstiprināšana;
16.5. institūta iekšējo normatīvo aktu par zinātnisko darbību
apstiprināšana, arī institūta nolikuma par institūta direktora
vēlēšanām apstiprināšana;
16.6. institūta direktora ievēlēšana un atbrīvošana no amata
pirms pilnvaru beigām;
16.7. institūta nodaļu vadītāju apstiprināšana;
16.8. zinātnisko asistentu, pētnieku un vadošo pētnieku
ievēlēšana, kā arī jautājuma ierosināšana to atcelšanai no amata
pirms pilnvaru beigām;
16.9. institūta pārstāvju izvirzīšana darbam LLU Senātā,
promociju padomēs, konsultatīvajās padomēs un citās institūcijās
un organizācijās;
16.10. iestāžu izveidošana un kapitālsabiedrību dibināšana,
reorganizēšana un likvidēšana un lemšana par dalību biedrībās,
nodibinājumos un kapitālsabiedrībās;
16.11. citu ar institūta zinātnisko darbību saistīto jautājumu
risināšana.
17. Zinātniskās padomes sēdes notiek ne retāk kā sešas reizes
gadā. Ārkārtas Zinātniskās padomes sēdes sasauc pēc tās
priekšsēdētāja, institūta direktora vai vismaz trešdaļas
Zinātniskās padomes locekļu ierosinājuma.
18. Zinātniskā padome ir lemttiesīga, ja tās sēdē piedalās
vismaz puse Zinātniskās padomes locekļu. Lēmumus pieņem ar
vienkāršu balsu vairākumu, atklāti vai aizklāti balsojot. Ja
balsu sadalījums ir vienāds, izšķirošais ir Zinātniskās padomes
priekšsēdētāja balsojums.
19. Institūta struktūru veido zinātniskās nodaļas. Lēmumu par
struktūrvienību dibināšanu, reorganizāciju un likvidāciju pieņem
Zinātniskā padome pēc institūta direktora, Zinātniskās padomes
locekļu vai zinātnieku pilnsapulces priekšlikuma.
20. Institūta direktors ir augstākā pārvaldes amatpersona, kas
īsteno institūta vispārējo administratīvo vadību un bez īpaša
pilnvarojuma pārstāv institūtu.
21. Uz institūta direktora amatu tiek izsludināts atklāts
konkurss oficiālajā izdevumā "Latvijas Vēstnesis" un pēc
Zinātniskās padomes ieteikuma arī citos izdevumos.
22. Institūta direktoru amatā ievēlē Zinātniskā padome uz
pieciem gadiem un ne vairāk kā divas reizes pēc kārtas. Darba
līgumu ar institūta direktoru slēdz Zinātniskās padomes
priekšsēdētājs.
23. Ja institūta direktors netiek apstiprināts vai ievēlēts,
institūts divu mēnešu laikā atkārtoti rīko institūta direktora
vēlēšanas. Līdz atkārtotajās vēlēšanās ievēlētā institūta
direktora apstiprināšanai Zinātniskā padome ieceļ institūta
direktora pienākumu izpildītāju.
24. Institūta direktora kompetencē ietilpst:
24.1. nodrošināt institūta administratīvo, organizatorisko un
materiāltehnisko vadību;
24.2. nodrošināt institūta darbības atbilstību normatīvo aktu
un šī nolikuma prasībām;
24.3. pārvaldīt institūta finanšu līdzekļus un institūta
īpašumā nodoto valsts mantas daļu, kā arī uzņemties atbildību par
tās efektīvu un lietderīgu izmantošanu;
24.4. vadīt institūta vidējā termiņa darbības un ilgtermiņa
attīstības stratēģijas, ikgadējā darbības plāna un gada budžeta
izstrādi un iesniegt tos apstiprināšanai Zinātniskajā padomē;
24.5. nodrošināt institūta iekļaušanu un informācijas
atjaunošanu par institūtu Zinātnisko institūciju reģistrā;
24.6. sagatavot informāciju valsts budžeta finansējuma
pieprasījumam zinātniskās darbības nodrošināšanai (bāzes
finansējums, investīcijas u.c.);
24.7. slēgt darba līgumus ar institūta darbiniekiem, noteikt
to atalgojumu no institūta budžeta līdzekļiem un veicināt
institūta personāla attīstību;
24.8. pēc Zinātniskās padomes ierosinājuma atcelt no amata
zinātniskos asistentus, pētniekus un vadošos pētniekus pirms to
pilnvaru beigām;
24.9. bez īpaša pilnvarojuma pārstāvēt institūtu LLU, valsts
un pašvaldību iestādēs, tiesās un nevalstiskās organizācijās, kā
arī uzturēt attiecības ar juridiskajām un fiziskajām
personām;
24.10. institūta vārdā slēgt darījumus, izdot pilnvaras un
institūta personālam saistošus rīkojumus;
24.11. sagatavot priekšlikumus par izmaiņām institūta
struktūrā un iesniegt tos apstiprināšanai Zinātniskajā
padomē.
24.12. izdot administratīvos aktus un iekšējos normatīvos
aktus.
25. Institūta direktoram var būt vietnieki. Institūta
direktora vietnieku skaitu un to amata nosaukumus nosaka
institūta direktors, saskaņojot ar Zinātnisko padomi. Vietniekus
darbā pieņem institūta direktors, saskaņojot ar Zinātnisko
padomi.
26. Institūta direktors nav tiesīgs pieņemt lēmumus, kas
ietver zinātnisko pētījumu izvērtējumu.
IV. Institūta darbības tiesiskuma
nodrošināšana pārraudzība
27. Par institūta darbības tiesiskumu ir atbildīga institūta
Zinātniskā padome un direktors.
28. Direktora izdotos administratīvos aktus vai faktisko
rīcību var apstrīdēt LLU rektoram. LLU rektora pieņemto lēmumu
var pārsūdzēt Administratīvā procesa likumā noteiktajā
kārtībā.
29. Institūta darbības pārraudzība notiek LLU normatīvajos
aktos noteiktajā kārtībā, ievērojot Zinātniskās darbības likuma
un Valsts pārvaldes iekārtas likuma normas.
30. Institūta audits notiek atbilstoši normatīvajos aktos
noteiktajām prasībām iekšējā audita jomā.
31. LLU savu pienākumu veikšanai ir tiesīga pieprasīt un
saņemt informāciju par institūta darbību.
32. Institūts sagatavo, iesniedz un publicē gada publisko
pārskatu.
V. Institūta konsultatīvās
padomes
33. Lai koordinētu institūta mērķu īstenošanu valsts,
reģionālā un vietējā līmenī, kā arī lai saskaņotu institūta,
lauksaimniecības nozares, izglītības un zinātnes iestāžu un
sabiedrības intereses dārzkopības nozares attīstības politikas
izstrādē un īstenošanā, tiek izveidota institūta Nacionālā
konsultatīvā padome.
34. Institūta Zinātniskā padome apstiprina institūta
Nacionālās konsultatīvās padomes nolikumu un personālsastāvu uz
pieciem gadiem.
35. Institūts darbam konsultatīvajā padomē uzaicina deleģēt pa
vienam pārstāvim no šādām iestādēm:
35.1. Zemkopības ministrijas;
35.2. Latvijas Zinātņu akadēmijas;
35.3. Latvijas augļkopju asociācijas;
35.4. Latvijas Pārtikas uzņēmumu federācijas;
35.5. Latvijas bioloģiskās lauksaimniecības asociācijas;
35.6. biedrības "Latvijas Dārznieks";
35.7. Latvijas Stādaudzētāju biedrības;
35.8. Latvijas Lauksaimniecības universitātes;
35.9. Latvijas Universitātes;
35.10. Latvijas Augu aizsardzības pētniecības centra;
35.11. Ģenētisko resursu centra;
35.12. Dobeles novada pašvaldības;
35.13. Pūres un Jaunsātu pagastu pārvaldes.
36. Institūta Nacionālā konsultatīvā padome darbojas saskaņā
ar savu nolikumu.
37. Institūta mērķu īstenošanas koordinēšanai starptautiskā
līmenī ir izveidota Starptautiskā zinātniskā konsultatīvā padome,
kurā iekļauti triju valstu līdzīga darbības veida zinātnisko
institūciju pārstāvji.
VI. Institūta personāls,
materiālie un finanšu resursi
38. Institūta personālu veido akadēmiskais personāls,
zinātniski tehniskais personāls un zinātni apkalpojošais
personāls. Personas institūta akadēmiskajos amatos (zinātniskais
asistents, pētnieks, vadošais pētnieks) ievēlē Zinātniskā padome
atklātā konkursā, pamatojoties uz institūta akadēmiskā personāla
vēlēšanu nolikumu.
39. Institūta finanšu līdzekļus veido:
39.1. valsts budžeta līdzekļi;
39.2. institūta ieņēmumi par projektu, programmu un noslēgto
līgumu izpildi;
39.3. institūta ieņēmumi par sniegtajiem maksas pakalpojumiem
un zinātnisko pētījumu un saimnieciskās darbības rezultātā
iegūtās produkcijas realizāciju;
39.4. ieņēmumi no institūta īpašumu iznomāšanas un
apsaimniekošanas;
39.5. ziedojumi un dāvinājumi, kā arī citi īpašiem mērķiem
paredzēti ieņēmumi.
40. Institūta mantu veido institūta intelektuālais īpašums, kā
arī institūta pārņemtā, iegūtā un tā valdījumā nodotā kustamā un
nekustamā manta.
41. Institūts savu mantu un finanšu līdzekļus izmanto darbības
un attīstības nodrošināšanai saskaņā ar finanšu vadības kārtību,
kas nodrošina institūta finanšu ieņēmumu un izdevumu
sabalansētību, kā arī Zinātniskās darbības likumā noteiktās
institūta zinātnieku tiesības un pienākumus.
42. Institūts ir tiesīgs ņemt aizdevumus un uzņemties
saistības.