Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Tiesību akts ir zaudējis spēku.
Rīgas domes saistošie noteikumi Nr.9 Rīgā 2017.gada 15.novembrī (prot. Nr.11, 108.§) Grozījumi Rīgas domes 2012.gada 4.septembra saistošajos noteikumos Nr.184 "Rīgas pilsētas pašvaldības sniegto sociālo pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtība"Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un
sociālās palīdzības likuma Izdarīt Rīgas domes 2012.gada 4.septembra saistošajos noteikumos Nr.184 "Rīgas pilsētas pašvaldības sniegto sociālo pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtība" (Latvijas Vēstnesis, 2012, Nr.179; 2013, Nr.192; 2014, Nr.158; 2016, Nr.188; 2016, Nr.248) šādus grozījumus: 1. Papildināt saistošos noteikumus ar 6.2.1.1apakšpunktu šādā redakcijā: "6.2.1.1 aprūpētās dzīvesvietas pakalpojums;". 2. Izteikt 6.4.3.apakšpunktu šādā redakcijā: "6.4.3. konsultatīvā krīzes tālruņa, psiholoģiskā atbalsta un krīzes intervences pakalpojumi;". 3. Papildināt saistošos noteikumus ar 6.4.11.apakšpunktu šādā redakcijā: "6.4.11. kopienas centra pakalpojums;". 4. Izteikt 7.punkta otro teikumu šādā redakcijā: "Ministru kabineta noteikumos noteiktajos gadījumos, kā arī dienas centra pilngadīgām personām un kopienas centra pakalpojuma saņemšanai persona vēršas tieši pie sociālā pakalpojuma sniedzēja." 5. Papildināt saistošos noteikumus ar 10.4.apakšpunktu šādā redakcijā: "10.4. pieņem lēmumu par sociālā pakalpojuma atteikumu un izslēgšanu no rindas, ja persona rakstiski lūdz izslēgt no rindas sociālā pakalpojuma saņemšanai." 6. Izteikt 13.punkta pirmo teikumu šādā redakcijā: "Lēmumu par saistošo noteikumu 6.3.1., 6.3.3., 6.3.4., 6.4.6. (pilngadīgām personām) un 6.4.11.apakšpunktā minēto sociālo pakalpojumu sniegšanu pieņem sociālā pakalpojuma sniedzējs." 7. Izteikt 22.punktu šādā redakcijā: "22. Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojums institūcijā pilngadīgām personām nodrošina mājokli, sociālo aprūpi un sociālo rehabilitāciju šāda tipa institūcijās: 22.1. vispārēja tipa institūcijā saskaņā ar Ministru kabineta noteikumos un līgumos ar sociālo pakalpojumu sniedzējiem noteiktajām prasībām; 22.2. ģimenes tipa institūcijā saskaņā ar saistošo noteikumu 22.1.apakšpunktā minētajām vispārēja tipa institūcijām piemērojamām prasībām, kā arī šādām papildu prasībām: 22.2.1. sociālais pakalpojums tiek sniegts Rīgā vai ne tālāk kā 40 kilometru no Rīgas robežas; 22.2.2. sociālais pakalpojums tiek sniegts jaunuzceltā vai renovētā ēkā/telpās, kas pielāgotas sociālā pakalpojuma organizēšanai grupā no 8 līdz 16 personām, nodrošinot ģimeniskai videi pietuvinātus sadzīves apstākļus; 22.2.3. ēkā var atrasties vairākas sociālā pakalpojuma saņēmēju grupas; katrai grupai nodrošināts atsevišķs telpu kopums, kas sastāv no guļamistabām, kurās izvietoti ne vairāk kā 3 klienti vienā guļamistabā, dzīvojamās-atpūtas telpās(-ām), sanitārās telpas(-ām); attālums no klienta guļamistabas līdz dzīvojamai-atpūtas telpai un sanitārajai telpai ne vairāk kā 10 metru; virtuve vai virtuves zona un veļas telpa vai zona nodrošināta ne mazāk kā viena uz divām grupām; 22.2.4. telpas aprīkotas ar informācijas tehnoloģiju sistēmām un tehniskajiem palīglīdzekļiem efektīvai klientu uzraudzībai un maksimālai klientu neatkarības un pašaprūpes spēju saglabāšanai; 22.2.5. maksimāli ievēroti klientu pašnoteikšanās principi jeb griba, tai skaitā dienas režīms pielāgots katra klienta individuālajam režīmam." 8. Papildināt saistošos noteikumus ar 41.5punktu šādā redakcijā: "41.5 Aprūpētās dzīvesvietas pakalpojums nodrošina viena sociālā pakalpojuma sniedzēja sniegtu sociālās aprūpes un ar sociālo aprūpi saistītu pakalpojumu kopumu personām, kurām nepieciešamais aprūpes mājās pakalpojuma apjoms pārsniedz saistošo noteikumu 41.4.apakšpunktā minētā aprūpes mājās pakalpojuma (aprūpes 4.līmeņa) apjomu, bet persona vēlas turpināt dzīvot savā dzīvesvietā." 9. Papildināt 45.punktu aiz vārdiem "aprūpes mājās pakalpojumu," ar vārdiem "aprūpētās dzīvesvietas pakalpojumu,". 10. Izteikt 56.punktu šādā redakcijā: "56. Tiesības saņemt patversmes pakalpojumu ir: 56.1. personām bez noteiktas dzīvesvietas vai krīzes situācijā nonākušām personām, kuras saņēmušas ģimenes ārsta izziņu par personas veselības stāvokli, kura dēļ persona nedrīkst atrasties ārpus telpām; 56.2. personām ar apreibinošu vielu lietošanas pazīmēm - patversmēs, kuras paredzētas minētās mērķgrupas klientiem." 11. Izteikt XIX nodaļas nosaukumu šādā redakcijā: "XIX. Konsultatīvā krīzes tālruņa, psiholoģiskā atbalsta un krīzes intervences pakalpojumi". 12. Aizstāt 71.punktā vārdus "Konsultatīvais krīzes centrs un psiholoģiskie pakalpojumi" ar vārdiem "Konsultatīvā krīzes tālruņa, psiholoģiskā atbalsta un krīzes intervences pakalpojumi" un svītrot vārdu "klātienes". 13. Svītrot 72.punktā vārdus "konsultatīvā krīzes centra,". 14. Papildināt saistošos noteikumus ar 72.1punktu šādā redakcijā: "72.1 Tiesības saņemt konsultatīvā krīzes tālruņa pakalpojumu ir ikvienai personai, kura vērsusies pēc šāda veida palīdzības." 15. Izteikt 78.3.apakšpunktu šādā redakcijā: "78.3. līdz 24 stundām nedēļā pilngadīgām personām ar garīga rakstura traucējumiem un personām ar pazīmēm par garīga rakstura traucējumiem, kurām nepieciešams atbalsts un apmācība sociālo prasmju apgūšanā, tai skaitā nodarbinātības jautājumu risināšanā, un mājsaimniecības vadīšanā." 16. Svītrot saistošo noteikumu 80.punktu. 17. Svītrot saistošo noteikumu 85.2punktu. 18. Papildināt saistošos noteikumus ar XXIII2 nodaļu šādā redakcijā: "XXIII.2 Kopienas centra pakalpojums 85.3 Kopienas centrs nodrošina aktivitātes, kas vairo iedzīvotāju līdzdalību, sociālo aktivitāti un piederības sajūtu kopienai, uzlabo kopienas centra apmeklētāju pašorganizēšanās prasmes, attīsta neformālā sociālā atbalsta tīklojumu, veicina atbildības sajūtu par savu rīcību un apkārtējo vidi, attīsta brīvprātīgo darbu, veicina iedzīvotāju neformālo pašpalīdzības grupu radīšanu, lai identificētu, veidotu un paplašinātu kopienas aktīvus un resursu sistēmu, aktivizē kopienā esošās nevalstiskās organizācijas, iesaistot tās kopienas vajadzību un esošo pakalpojumu kvalitātes novērtēšanā, kā arī veic citas ar kopienas centra apmeklētāju sociālajām iniciatīvām saistītas organizatoriskās darbības. 85.4 Tiesības saņemt kopienas centra pakalpojumu ir ikvienai personai, kura izteikusi vēlēšanos darboties kopienas centrā." 19. Papildināt 86.punktu aiz vārdiem "patstāvīgu dzīvi" ar vārdiem "vai spētu iespējami neatkarīgi funkcionēt grupu mājā (dzīvoklī).". 20. Papildināt saistošos noteikumus ar 90.1punktu šādā redakcijā: "90.1 Sociālā atbalsta un konsultatīvās programmas ietvaros var tikt uzrunāta sabiedrība, lai informētu par iespējām kļūt par audžuģimeni, aizbildni vai adoptētāju." 21. Papildināt saistošos noteikumus ar 98.1punktu šādā redakcijā: "98.1 Ja konstatēti apstākļi, kuru dēļ personai sociālais pakalpojums jāizbeidz sniegt, Sociālais dienests pieņem lēmumu par sociālā pakalpojuma sniegšanas izbeigšanu (izņemot saistošo noteikumu 95.2., 95.5., un 95.11.apakšpunktā minētos apstākļus). Ja persona saņem saistošo noteikumu 6.1.1., 6.3.1., 6.3.3., 6.3.4., 6.4.6. (pilngadīgām personām), 6.4.11.apakšpunktā, 30.punktā un 72.1punktā minēto sociālo pakalpojumu, lēmumu par sociālā pakalpojuma sniegšanas izbeigšanu pieņem sociālā pakalpojuma sniedzējs." 22. Aizstāt 36.4.apakšpunktā, 105.3, 105.4 un 105.6punktā vārdu "atzinums" ar vārdu "lēmums" attiecīgā locījumā. 23. Izteikt 105.5punktu šādā redakcijā: "105.5 Atkārtoti iztikas līdzekļu deklarācija sociālās aprūpes dzīvesvietā pakalpojuma saņēmēja ģimenei, kurai ir noteikta maksa par pakalpojumu, jāiesniedz Sociālajā dienestā ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms Sociālā dienesta lēmuma par sociālā pakalpojuma maksu spēkā esības termiņa beigām. Ja par ģimeni, kurā ir darbspējīgas personas, pieņemts lēmums par atbrīvojumu no samaksas par sociālās aprūpes dzīvesvietā pakalpojumu, iztikas līdzekļu deklarācija jāiesniedz normatīvajos aktos par trūcīgas personas (ģimenes) statusa noteikšanu noteiktajā termiņā." 24. Papildināt saistošos noteikumus ar 105.7punktu šādā redakcijā: "105.7 Ja par ģimeni pēc ienākumu izvērtēšanas pieņemts lēmums par atbrīvojumu no samaksas par sociālās aprūpes dzīvesvietā pakalpojumu, šis lēmums ir spēkā līdz brīdim, kad pēc atkārtotas ienākumu izvērtēšanas ģimenei tiek noteikta maksa par sociālās aprūpes dzīvesvietā pakalpojumu." 25. Izteikt 107.3.2. apakšpunktu šādā redakcijā: "107.3.2. pašvaldība maksā starpību starp SAC pakalpojuma cenu un klienta veikto samaksu par SAC pakalpojumu vispārēja tipa SAC - ne vairāk kā 250 euro mēnesī, bet no 2018.gada 1.janvāra ne vairāk kā 400 euro mēnesī, un ģimenes tipa SAC - ne vairāk kā 640 euro mēnesī, ja saistošo noteikumu 107.3.1.apakšpunktā noteiktā klienta samaksa par SAC pakalpojumu nesedz pilnu SAC pakalpojuma cenu;". 26. Izteikt 111.11.apakšpunktu šādā redakcijā: "111.11. konsultatīvā krīzes tālruņa, psiholoģiskā atbalsta un krīzes intervences pakalpojumi;". 27. Papildināt saistošos noteikumus ar 111.21.apakšpunktu šādā redakcijā: "111.21. kopienas centra pakalpojums;". 28. Papildināt saistošos noteikumus ar 111.22.apakšpunktu šādā redakcijā: "111.22. sociālās rehabilitācijas programma bērniem ar uzvedības traucējumiem." Rīgas domes priekšsēdētājs N.Ušakovs
Paskaidrojuma raksts
|
1. Īss saistošo noteikumu satura izklāsts
Saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumu un Ministru kabineta noteikumiem ir izdoti Rīgas domes 2012.gada 12.septembra saistošie noteikumi Nr.184 "Rīgas pilsētas pašvaldības sniegto sociālo pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtība" (turpmāk - Saistošie noteikumi Nr.184), kuros pārskatāmā veidā vienā dokumentā ir iekļauti un aprakstīti visu Rīgas iedzīvotājiem pieejamo sociālo pakalpojumu veidi, to pieprasīšanas, piešķiršanas, saņemšanas un samaksas kārtība. |
2. Saistošo noteikumu nepieciešamības pamatojums
Saistošajos noteikumos Nr.184 nepieciešams veikt papildinājumus un precizējumus atbilstoši aktualitātēm saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības likumā noteikto par pašvaldības, kuras teritorijā ir deklarēta personas dzīvesvieta, pienākumu nodrošināt personai iespēju saņemt tās vajadzībām atbilstošus sociālos pakalpojumus, un Ministru kabineta 13.06.2017. noteikumiem Nr.338 "Prasības sociālo pakalpojumu sniedzējiem", kā arī redakcionālus labojumus. Ņemot vērā Rīgas iedzīvotāju vajadzības, ir izveidots kopienas centra pakalpojums, kā arī plānots veidot aprūpētās dzīvesvietas pakalpojumu. Šie pakalpojumi iekļauti saistošajos noteikumos un atrunāta šo pakalpojumu saņemšanas un samaksas kārtība: 1) viens no Rīgas Sociālā dienesta dienas centriem 2017.gada pirmajā pusgadā reorganizēts par kopienas centru "Ābeļzieds", kas veic sociālo darbu kopienā jeb ar kopienas iedzīvotāju sociālajām iniciatīvām saistītas organizatoriskās darbības ar mērķi veidot ilgtspējīgu sociālā atbalsta tīklojumu Pārdaugavā un veicināt kopienas iedzīvotāju aktīvu līdzdalību un līdzatbildību sociālo problēmu risināšanā; 2) pašreiz Rīgas iedzīvotājiem, kuriem nepieciešamais sociālās aprūpes pakalpojuma apjoms pārsniedz Saistošajos noteikumos Nr.184 noteikto aprūpes mājās pakalpojuma aprūpes 4.līmeņa apjomu (35 stundas nedēļā), tiek nodrošināts ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas pilngadīgām personām (turpmāk - SAC) pakalpojums, bet nav nodrošināts sociālās aprūpes pakalpojums, kas ir kā starpposms starp aprūpi mājās un aprūpi SAC. Tādēļ plānots attīstīt aprūpētās dzīvesvietas pakalpojumu, kas paredzētu nodrošināt viena sociālā pakalpojuma sniedzēja sniegtu sociālās aprūpes dzīvesvietā un ar sociālo aprūpi saistītu pakalpojumu kopumu atbilstoši personas vajadzībām, ja personai nepieciešamā aprūpe pārsniedz 35 stundas nedēļā, bet persona vēlas turpināt dzīvot savā dzīvesvietā. Saistošajos noteikumos precizēts konsultatīvā krīzes tālruņa pakalpojuma nosaukums un tā saņemšanas kārtība. Saistošajos noteikumos precizēti gadījumi (dienas centrs pilngadīgām personām un kopienas centrs), kad personai sociālā pakalpojuma saņemšanai jāvēršas tieši pie sociālā pakalpojuma sniedzēja, kurš pieņem lēmumu par sociālā pakalpojuma sniegšanu. Saistošajos noteikumos precizēts, ka persona no Sociālā dienesta veidotās rindas sociālā pakalpojuma saņemšanai tiek izslēgta, ja persona rakstiski to lūdz Sociālajam dienestam. Sakarā ar sabiedrības novecošanos, iedzīvotāju veselības stāvokļa pasliktināšanos un personu ar invaliditāti/prognozējamu invaliditāti skaita palielināšanos, pēdējos gados strauji palielinās pieprasījums pēc sociālās aprūpes pakalpojumiem gan dzīvesvietā, gan arī institūcijā. Tātad palielinās rinda SAC pakalpojuma saņemšanai (04.07.2017. rindā SAC pakalpojuma saņemšanai bija 290 klientu). Aptuveni 80% no rindā SAC pakalpojuma saņemšanai reģistrētajām personām vēlas saņemt SAC pakalpojumu Rīgā vai vismaz tās tuvākajā apkārtnē, bet Rīgā esošo SAC skaits (8) ir nepietiekams, lai apmierinātu pieprasījumu. Turklāt, ņemot vērā citu valstu pieredzi, ir jāattīsta cita veida SAC pakalpojums (ģimenes tipa) salīdzinoši ar esošo SAC (vispārēja jeb slimnīcas tipa). Tagad saistošajos noteikumos noteikts, ka SAC pakalpojumu var saņemt vispārēja tipa SAC (pašreizējā veida SAC) un ģimenes tipa SAC, kurā piedevām vispārēja tipa SAC prasībām nodrošinātas papildu prasības (SAC atrodas Rīgā vai ne tālāk kā 40 kilometru no Rīgas robežas, lai tuvinieks, izbraucot no Rīgas, vidēji 40 minūšu laikā varētu nokļūt līdz SAC; pakalpojums tiek sniegts jaunuzceltā vai renovētā ēkā/telpās, kas pielāgotas sociālā pakalpojuma organizēšanai mazā grupā (8-16 personām), nodrošinot ģimeniskai videi pietuvinātus sadzīves apstākļus; nodrošināts telpu aprīkojums maksimālai klientu neatkarības un pašaprūpes spēju saglabāšanai; maksimāli ievēroti klientu pašnoteikšanās principi jeb griba, tai skaitā dienas režīms pielāgots katra klienta individuālajam režīmam). Lai veicinātu investoru ieinteresētību attīstīt SAC pakalpojumu Rīgā vai tās tuvākajā apkārtnē, ko ietekmē pakalpojuma cenas nodrošināšana atbilstoši tā faktiskajām izmaksām, saistošajos noteikumos paredzēts palielināt pašvaldības līdzfinansējumu šim pakalpojumam no 250 euro mēnesī vienai personai - vispārēja tipa SAC līdz 400 euro mēnesī (norma stājas spēkā 01.01.2018.) un ģimenes tipa SAC līdz 640 euro mēnesī. Aprēķins veikts, ņemot par pamatu SAC pakalpojuma standartu. Ģimenes tipa SAC aprēķinā iekļauts arī investīciju ieguldījums. Tā kā ir nepieciešams nodrošināt patversmes pakalpojumu, t.i., uzturēšanos patversmē ne tikai naktī, bet arī dienā personām ar apreibinošu vielu lietošanas pazīmēm, pašvaldība šādu pakalpojumu pašreiz nodrošina vienā patversmē, kas paredzēta konkrētajai mērķgrupai. Pārējās patversmēs pakalpojums tiek nodrošināts saskaņā ar Saistošajos noteikumos Nr.184 līdz šim noteikto kārtību - personām bez noteiktas dzīvesvietas vai krīzes situācijā nonākušām personām, kuras saņēmušas ģimenes ārsta izziņu par personas veselības stāvokli, kura dēļ persona nedrīkst atrasties ārpus telpām. Tādēļ saistošajos noteikumos iekļauts papildinājums, ka personas ar apreibinošu vielu lietošanas pazīmēm patversmes pakalpojumu var saņemt patversmēs, kuras paredzētas minētās mērķgrupas klientiem. Ņemot vērā praksē esošos gadījumus, saistošajos noteikumos paredzēta iespēja ģimenes asistenta pakalpojumu saņemt vēl vienai mērķgrupai - pilngadīgām personām ar pazīmēm par garīga rakstura traucējumiem. No Saistošajiem noteikumiem Nr.184 svītrots punkts par ģimenes asistenta pakalpojuma cenu, jo pašvaldības iepirkumā cena tiks noteikta atbilstoši pakalpojuma standarta cenas aprēķinam un pašvaldības budžeta iespējām. Saistošajos noteikumos precizēts grupu mājas (dzīvokļa) pakalpojuma saņemšanas mērķis attiecībā uz personām, kuras funkcionālā stāvokļa dēļ nekad nebūs spējīgas uzsākt patstāvīgu dzīvi, t.i., šādos gadījumos pakalpojuma sniegšanas mērķis - iespējami neatkarīga personas dzīve grupu mājā (dzīvoklī). Saistošajos noteikumos paredzēts punkts, kurā noteikta iespēja, ka sociālā atbalsta un konsultatīvās programmas ietvaros var tikt uzrunāta sabiedrība, lai informētu par iespējām kļūt par audžuģimeni, aizbildni vai adoptētāju. Saistošajos noteikumos precizēta sociālo pakalpojumu sniegšanas izbeigšanas kārtība atbilstoši Sociālā dienesta pieņemtajam lēmumam. Pēc būtības Sociālā dienesta izsniegtais atzinums par sociālā pakalpojuma maksu ir Sociālā dienesta lēmums, tāpēc Saistošajos noteikumos Nr.184 veikti attiecīgi redakcionāli labojumi. Precizēta Saistošo noteikumu Nr.184 redakcija par sociālās aprūpes dzīvesvietā pakalpojuma samaksu, t.i., iztikas līdzekļu deklarācijas iesniegšanas termiņi un lēmuma par sociālā pakalpojuma maksu spēkā esības termiņi. 2016.gadā uzsākts attīstīt sociālās rehabilitācijas programmas bērniem ar uzvedības traucējumiem un 2017.gadā turpina šo programmu nodrošināšanu. Pašreiz nodrošinātas 2 programmas kopā 30 bērniem no sociāli mazaizsargātām ģimenēm. Saistošajos noteikumos Nr.184 noteikts, ka programmu izmaksas tiek segtas no Rīgas pilsētas pašvaldības budžeta līdzekļiem, neizvērtējot personas (ģimenes) ienākumus un materiālo stāvokli. |
3. Informācija par saistošo noteikumu ietekmi uz
pašvaldības budžetu
Palielinot pašvaldības līdzfinansējumu pakalpojumam vispārēja tipa SAC no 250 līdz 400 euro mēnesī vienai personai un ģimenes tipa SAC līdz 640 euro mēnesī vienai personai, papildus nepieciešamais pašvaldības finansējums ir aptuveni 0,5 miljoni euro no 01.01.2018. |
4. Informācija par saistošo noteikumu ietekmi uz
uzņēmējdarbības vidi pašvaldības teritorijā
Tiek radīta labvēlīga vide SAC pakalpojuma kvalitātes attīstīšanai un jaunu SAC būvniecībai/izveidei Rīgā un Rīgas apkārtnē. |
5. Informācija par saistošo noteikumu ietekmi uz
administratīvajām procedūrām
Neietekmēs. |
6. Informācija par konsultācijām ar privātpersonām
Saistošie noteikumi izstrādāti sadarbībā ar esošajiem un potenciālajiem sociālo pakalpojumu sniedzējiem, kā arī ņemot vērā esošo/potenciālo sociālo pakalpojumu saņēmēju ierosinājumus. |
Rīgas domes priekšsēdētājs N.Ušakovs