Tiesību akts ir zaudējis spēku.
Ministru kabineta noteikumi Nr. 691
Rīgā 2017. gada 28. novembrī (prot. Nr. 59 14.
§)
Grozījumi Ministru kabineta
2008. gada 21. aprīļa noteikumos Nr. 288
"Sociālo pakalpojumu un sociālās palīdzības saņemšanas
kārtība"
Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un
sociālās palīdzības likuma 3. panta otro daļu,
9.1 panta otro daļu un 20. panta ceturto daļu
1. Izdarīt Ministru kabineta 2008. gada 21. aprīļa
noteikumos Nr. 288 "Sociālo pakalpojumu un sociālās
palīdzības saņemšanas kārtība" (Latvijas Vēstnesis, 2008,
63., 183. nr.; 2009, 69., 166. nr.; 2010,
101. nr.; 2011, 205. nr.) šādus grozījumus:
1.1. izteikt norādi, uz kāda likuma pamata noteikumi izdoti,
šādā redakcijā:
"Izdoti saskaņā ar Sociālo pakalpojumu un sociālās
palīdzības likuma 3. panta otro daļu, 9.1 panta
otro daļu un 20. panta ceturto daļu";
1.2. izteikt 1. punktu šādā redakcijā:
"1. Noteikumi nosaka:
1.1. kārtību, kādā persona saņem sociālos pakalpojumus un
sociālo palīdzību;
1.2. nosacījumus sociālās aprūpes pakalpojumu saņemšanai
dzīvesvietā un ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijā;
1.3. kritērijus aprūpes līmeņa noteikšanai un klientu
izvērtēšanai;
1.4. klienta aprūpes līmenim atbilstoša valsts finansēta
ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
pakalpojuma finansēšanas kārtību;
1.5. valsts finansēta ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijas pakalpojuma sniegšanā iesaistītā
personāla skaitu un kvalifikāciju.";
1.3. izteikt 3.4. apakšpunktu šādā redakcijā:
"3.4. psihiatra atzinumu par personas psihisko
veselību un speciālajām (psihiatriskajām) kontrindikācijām
sociālo pakalpojumu saņemšanai (1. pielikums), ja sociālo
pakalpojumu vēlas saņemt persona ar garīga rakstura traucējumiem
vai bērns ar garīgās attīstības traucējumiem;";
1.4. svītrot 3.5. apakšpunktu;
1.5. aizstāt 4. punktā vārdu "ārkārtas" ar
vārdu "krīzes";
1.6. izteikt 5.2. apakšpunktu šādā redakcijā:
"5.2. izvērtē personas vajadzības un nosaka aprūpes
līmeni, ja persona ir pieprasījusi sociālās aprūpes pakalpojumu
dzīvesvietā vai ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijā;";
1.7. papildināt 5.5. apakšpunktu aiz vārdiem "pieņem
lēmumu par sociālā pakalpojuma vai sociālās palīdzības
piešķiršanu" ar vārdiem "vai par personas uzņemšanu
rindā sociālā pakalpojuma saņemšanai";
1.8. svītrot 6. punktā vārdu un skaitli "un
3.5.";
1.9. aizstāt 7. punktā vārdus "un krīzes
centrā" ar vārdiem "dienas centrā, krīzes centrā un
sociālā darba pakalpojumu kopienā";
1.10. papildināt 19.4. apakšpunktu aiz vārdiem "par
pusceļa mājas pakalpojuma piešķiršanu" ar vārdiem un skaitli
"uz 12 mēnešiem";
1.11. svītrot 20.1. apakšpunktā vārdu un skaitli "un
3.5.";
1.12. izteikt 21., 22. un 23. punktu šādā redakcijā:
"21. Ja ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijā dzīvojoša persona ar smagiem garīga
rakstura traucējumiem vēlas mainīt ilgstošas sociālās aprūpes un
sociālās rehabilitācijas pakalpojumus institūcijā pret sociālās
aprūpes pakalpojumiem dzīvesvietā, persona vēršas pie ilgstošas
sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas
vadītāja ar iesniegumu par atbalsta sniegšanu sociālo pakalpojumu
veida maiņai. Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijas vadītājs sadarbībā ar pašvaldību,
kura ir lēmusi piešķirt ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas pakalpojumus institūcijā, vai pašvaldību, kurā
klients turpmāk vēlas dzīvot, noskaidro pašvaldības iespējas
nodrošināt klientam piemērotus sociālos pakalpojumus
dzīvesvietā.
22. Ja klientam ir iespēja nomainīt ilgstošas sociālās
aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumus institūcijā pret
sociālajiem pakalpojumiem dzīvesvietā, ilgstošas sociālās aprūpes
un sociālās rehabilitācijas institūcijas vadītājs nosūta
attiecīgās pašvaldības sociālajam dienestam šādus dokumentus:
22.1. klienta iesniegumu par ilgstošas sociālās aprūpes
un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu institūcijā nomaiņu pret
sociālajiem pakalpojumiem dzīvesvietā un šo noteikumu 3.3.
apakšpunktā minēto dokumentu;
22.2. sociālās rehabilitācijas kursa laikā dzīvei ārpus
ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
institūcijas veiktu personas prasmju un spēju novērtējumu
dinamikā;
22.3. ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
institūcijas atzinumu, ka persona ir piemērota dzīvošanai grupu
mājā (dzīvoklī), ja personai ir nepieciešams grupu mājas
(dzīvokļa) pakalpojums;
22.4. citu informāciju, kas ir būtiska, lai pieņemtu lēmumu
par sociālo pakalpojumu dzīvesvietā.
23. Sociālais dienests 30 dienu laikā no šo noteikumu 22.
punktā minēto dokumentu saņemšanas:
23.1. izvērtē šo noteikumu 22. punktā minētos
dokumentus;
23.2. ja nav sniegts šo noteikumu 24. punktā minētais
vienotais atzinums, sniedz atzinumu par personas piemērotību
dzīvošanai grupu mājā (dzīvoklī);
23.3. šo noteikumu 5.5. apakšpunktā noteiktajā kārtībā
pieņem lēmumu par piemērotākā sociālā pakalpojuma piešķiršanu vai
atteikumu piešķirt sociālo pakalpojumu;
23.4. informē par pieņemto lēmumu ilgstošas sociālās aprūpes
un sociālās rehabilitācijas institūcijas vadītāju.";
1.13. svītrot 25. punktā vārdus un skaitļus "un
institūcijas vadītājs nosūta sociālajam dienestam tikai šo
noteikumu 22.1. un 22.4. apakšpunktā minētos dokumentus un
komisijas atzinumu par klienta piemērotību dzīvošanai grupu mājā
(dzīvoklī)";
1.14. izteikt 25.1 punktu šādā redakcijā:
"25.1 Ja šo noteikumu 21. punktā
minētajai personai tiek piešķirts grupu mājas (dzīvokļa)
pakalpojums, sociālais dienests sadarbībā ar grupu mājas
(dzīvokļa) pakalpojumu sniedzēju iesniedz Labklājības ministrijā
iesniegumu par valsts līdzfinansējuma piešķiršanu atbilstoši
normatīvajiem aktiem par dienas centru, grupu māju (dzīvokļu) un
pusceļa māju izveidošanas un uzturēšanas izdevumu
līdzfinansēšanu. Iesniegumam pievieno šo noteikumu 3.3. un
3.4. apakšpunktā minētos dokumentus, lēmumu par grupu mājas
(dzīvokļa) pakalpojuma piešķiršanu (kopiju) un citus dokumentus,
kas ir sociālā dienesta rīcībā un ir būtiski lēmuma pieņemšanai
par valsts līdzfinansējumu.";
1.15. svītrot 28.1 punktā, 28.2 2.
apakšpunktā un 28.4 punktā vārdu un skaitli "un
3.5.";
1.16. papildināt noteikumus ar 31., 32., 33., 34., 35., 36.,
37., 38., 39., 40., 41., 42., 43., 44., 45., 46., 47., 48., 49.,
50. un 51. punktu šādā redakcijā:
"31. Personas vajadzības izvērtē un aprūpes līmeni
nosaka klientam, kurš pieprasa vai saņem valsts vai pašvaldības
finansētu sociālās aprūpes pakalpojumu, tai skaitā izglītojamam,
kurš mācās speciālās izglītības vai profesionālās izglītības
iestādē.
32. Klienta vajadzības izvērtē un aprūpes līmeni nosaka
šādos gadījumos:
32.1. ja klients vai tā likumiskais pārstāvis pieprasa
sociālās aprūpes pakalpojumu dzīvesvietā vai ilgstošas sociālās
aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā un aprūpes
līmenis iepriekš nav bijis noteikts;
32.2. izstrādājot un aktualizējot klienta individuālo sociālās
rehabilitācijas vai sociālās aprūpes plānu vai pēc šo noteikumu
33. punktā minēto speciālistu iniciatīvas, ja klients saņem
sociālās aprūpes pakalpojumu dzīvesvietā vai ilgstošas sociālās
aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā un vismaz pēdējo
triju mēnešu laikā konstatētas klienta funkcionālo spēju
izmaiņas;
32.3. ja klients vai tā likumiskais pārstāvis pieprasa citam
aprūpes līmenim atbilstošu sociālo pakalpojumu.
33. Klienta vajadzību izvērtēšanu un aprūpes līmeņa
noteikšanu var veikt šādu institūciju sociālie darbinieki vai
sociālie aprūpētāji (turpmāk - speciālists):
33.1. tās pašvaldības sociālā dienesta vai tā deleģētas
institūcijas speciālists, kuras teritorijā deklarēta klienta
dzīvesvieta;
33.2. ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
institūcijas speciālists.
34. Speciālists izvērtē klientu:
34.1. atbilstoši šo noteikumu 4. vai 5. pielikumā
norādītajiem kritērijiem personas ar funkcionāliem traucējumiem
fizisko un garīgo spēju izvērtēšanai un aprūpes līmeņa
noteikšanai, ja vērtē klienta atbilstību pašvaldības finansēta
sociālās aprūpes pakalpojuma saņemšanai;
34.2. atbilstoši šo noteikumu 5. pielikumā
norādītajiem kritērijiem personas ar garīga rakstura traucējumiem
fizisko un garīgo spēju izvērtēšanai un aprūpes līmeņa
noteikšanai, ja vērtē klienta atbilstību valsts finansēta
ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
pakalpojuma saņemšanai institūcijā.
35. Saņemot klienta vai viņa likumiskā pārstāvja
iesniegumu vai ziņas par klienta funkcionālo spēju izmaiņām,
speciālists:
35.1. vienojas ar klientu vai viņa likumisko pārstāvi par
laiku un vietu, kur notiks izvērtēšana;
35.2. noskaidro komunikācijas veidu ar klientu un attiecīgi
intervē un novēro klientu, nosakot viņa prasmes un spējas, ja
nepieciešams, izvērtēšanas procesā iesaistot (mutiski vai
rakstveidā) viņa likumisko pārstāvi vai citu ikdienā klātesošu
ģimenes locekli, aprūpes vai ārstniecības personu, kas spēj
raksturot klienta prasmes un spējas dažādās jomās.
36. Speciālists, vērtējot klientu atbilstoši šo noteikumu
4. pielikumā norādītajiem kritērijiem, aizpilda attiecīgu
veidlapu.
37. Speciālists, vērtējot klientu atbilstoši šo noteikumu
5. pielikumā norādītajiem kritērijiem, aizpilda veidlapu un
šo noteikumu 6. pielikumā minēto klienta novērtēšanas karti
(protokolu). Karti nosūta:
37.1. sociālajam dienestam, ja karte nepieciešama klienta
sociālās aprūpes organizēšanā vai nepieciešams piešķirt citu
klienta vajadzībām atbilstošāku sociālo pakalpojumu;
37.2. sociālo pakalpojumu sniedzējam, ja klientam vairs nav
nepieciešami ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas pakalpojumi institūcijā un viņš uzsāk saņemt
sociālās aprūpes pakalpojumus dzīvesvietā;
37.3. Sociālās integrācijas valsts aģentūrai, ja tas ir
nepieciešams lēmuma pieņemšanai par valsts finansētu ilgstošas
sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu vai par
pakalpojuma sniedzēja - ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijas - maiņu.
38. Šo noteikumu 4. un 6. pielikumā minēto novērtēšanas
karti izsniedz klientam vai viņa likumiskajam pārstāvim, ja
klients vai viņa likumiskais pārstāvis to ir pieprasījis.
39. Šo noteikumu 4. un 6. pielikumā minēto
novērtēšanas karti ar izvērtēšanas rezultātiem izmanto klienta
aprūpes organizēšanā un funkcionālo spēju izmaiņu novērtēšanā, ja
klients saņem sociālās aprūpes pakalpojumu.
40. Izvērtēšanas rezultātā iegūto punktu skaits attiecībā pret
šo noteikumu 4. un 6. pielikumā norādīto maksimāli iespējamo
punktu skaitu tiek pārrēķināts procentos, lai norādītu klienta
funkcionālo spēju apjomu procentuālā izteiksmē un atbilstību
attiecīgajam aprūpes līmenim:
40.1. pirmais aprūpes līmenis - 100 %-75 %;
40.2. otrais aprūpes līmenis - 74 %-50 %;
40.3. trešais aprūpes līmenis - 49 %-25 %;
40.4. ceturtais aprūpes līmenis - 24 %-0 %.
41. Sociālās aprūpes pakalpojumu sniedzējs klienta aprūpes
līmeni ņem vērā, sastādot klienta sociālās aprūpes vai sociālās
rehabilitācijas plānu.
42. Ja viena mēneša laikā pēc tam, kad uzsākta klienta
sociālās aprūpes pakalpojuma sniegšana, konstatēta klienta
funkcionālo spēju neatbilstība dokumentos norādītajai vai
konstatētas šo spēju izmaiņas, valsts finansēta ilgstošas
sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcija var
atkārtoti izvērtēt klientu.
43. Ja atkārtotā izvērtēšanā ilgstošas sociālās aprūpes un
sociālās rehabilitācijas institūcijas speciālists secina, ka
klienta funkcionālais stāvoklis ir labāks, nekā norādīts sociālā
dienesta novērtējumā (tas atbilst pirmajam vai otrajam aprūpes
līmenim), un ka klientam ir tiesības uz sociālajiem pakalpojumiem
dzīvesvietā, par ko klients ir izteicis attiecīgu viedokli:
43.1. ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
institūcija par izvērtēšanas rezultātiem rakstiski informē
sociālo dienestu, kurš pieņēma lēmumu par nepieciešamību ievietot
klientu valsts finansētā ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijā, un nosūta dienestam klienta
novērtēšanas karti un viņa iesniegumu, norādot, ka var tikt
pieņemts lēmums par ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas pakalpojuma sniegšanas izbeigšanu;
43.2. sociālais dienests sešu mēnešu laikā no ilgstošas
sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas
izvērtējuma rezultātu saņemšanas organizē klientam sociālās
aprūpes pakalpojuma piešķiršanu dzīvesvietā.
44. Ja sociālais dienests nepiekrīt šo noteikumu
43.1. apakšpunktā minētajam izvērtēšanas rezultātam,
dienests šo noteikumu 43.2. apakšpunktā norādītajā termiņā
sadarbībā ar Sociālās integrācijas valsts aģentūru organizē
neatkarīgu speciālistu veiktu klienta izvērtēšanu, ņemot vērā arī
klienta viedokli.
45. Klientam šajos noteikumos un pašvaldības noteiktajā
kārtībā par sociālā pakalpojuma saņemšanu atbilstoši izvērtēšanas
rezultātam un noteiktajam aprūpes līmenim piešķir šādus sociālās
aprūpes pakalpojumus:
45.1. pansijas, dienas aprūpes centra, aprūpes mājās, tai
skaitā drošības pogas pakalpojumu, grupu mājas (dzīvokļa) vai
citu sociālās aprūpes pakalpojumu dzīvesvietā, kas atbilst
personu ar funkcionāliem traucējumiem speciālajām vajadzībām, ja
personai ir noteikts kāds (jebkurš) no aprūpes līmeņiem;
45.2. pakalpojumus ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijā, ja ar pakalpojumiem dzīvesvietā nav
iespējams nodrošināt nepieciešamo sociālās aprūpes apjomu un
personai ir noteikts trešais vai ceturtais aprūpes līmenis;
45.3. ja sociālās aprūpes pakalpojums nepieciešams bērnam ar
funkcionāliem traucējumiem - sociālos pakalpojumus atbilstoši
bērna vajadzībām saskaņā ar speciālista veiktu bērna individuālo
vajadzību un resursu novērtējumu, nenosakot aprūpes līmeni.
46. Ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
institūcijas pakalpojumu sniegšanā, kurus finansē valsts,
iesaista šo noteikumu 7. pielikumā norādītos sociālā darba
speciālistus, ārstniecības personas un citus speciālistus, kas
nepieciešami klientu drošības un dzīves kvalitātes
nodrošināšanai.
47. Valsts budžeta finansējumu šo noteikumu
46. punktā minētajām ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijām aprēķina, ņemot vērā institūcijā
ievietoto klientu skaitu attiecīgajā aprūpes līmenī.
48. Valsts finansētu ilgstošas sociālās aprūpes un
sociālās rehabilitācijas pakalpojumu izmaksas institūcijā uz
vienu klientu aprēķina, izmantojot šādu formulu:
Izdevumi vidēji |
= |
FxALG |
+ |
Fatl.Aa +
Ff.izd +
Fuzt.kl |
, kur: |
uz vienu
klientu |
Qx |
Q |
x - klienta aprūpes līmenis;
FxALG - plānotais finansējums x aprūpes līmeņa
klientu personāla atlīdzības izdevumiem institūcijā;
Qx - klientu skaits ilgstošas sociālās aprūpes un
sociālās rehabilitācijas institūcijā ar noteiktu x aprūpes
līmeni;
Fatl.Aa - plānotais finansējums atbalsta
(administrācijas, saimniecības nodaļu un vadības personāls)
personāla atlīdzības izdevumiem institūcijā;
Ff.izd - plānotie fiksētie ilgstošas sociālās
aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijas uzturēšanas
izdevumi, kuru apjomu neietekmē klientu skaits ilgstošas sociālās
aprūpes un sociālās rehabilitācijas institūcijā;
Fuzt.kl - plānotie klientu uzturēšanas un citi
izdevumi (neietilpst Ff.izd) institūcijā (t. sk.
plānotais maksājumu apjoms ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijas klientiem personiskiem izdevumiem,
kapitālie izdevumi);
Q - klientu skaits ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijā.
49. Labklājības ministrija līdz 2017. gada
31. decembrim organizē pašvaldību sociālo dienestu
speciālistiem apmācības par klienta aprūpes līmeņa noteikšanu
atbilstoši šo noteikumu 4. un 5. pielikumā norādītajiem
kritērijiem.
50. Klientus, kuri līdz 2017. gada
31. decembrim uzsākuši sociālās aprūpes pakalpojuma
saņemšanu un turpina to pēc 2018. gada 1. janvāra, un
klientus, par kuriem pieņemts lēmums par sociālās aprūpes
pakalpojuma piešķiršanu, bet aprūpes līmenis nav noteikts,
izvērtē un aprūpes līmeni nosaka līdz 2018. gada
30. decembrim. Uz šajā punktā minētajiem klientiem
neattiecas šo noteikumu 43.1. apakšpunktā minētais lēmums par
ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
pakalpojuma sniegšanas pārtraukšanu.
51. Valsts budžeta finansētas ilgstošas sociālās aprūpes
un sociālās rehabilitācijas institūcijas līdz 2018. gada
30. decembrim nodrošina šo noteikumu 7. pielikumā
minēto personāla skaitu, kā arī personāla atbilstību norādītajai
kvalifikācijai. Personāls turpmākajā darbībā ievēro šo noteikumu
7. pielikuma nosacījumus.";
1.17. izteikt 1. pielikumu šādā redakcijā:
"1. pielikums
Ministru kabineta
2008. gada 21. aprīļa
noteikumiem Nr. 288
Psihiatra
atzinums par personas psihisko veselību un speciālajām
(psihiatriskajām) kontrindikācijām sociālo pakalpojumu
saņemšanai
1. |
Atzinuma sniedzējs |
1.1. Iestāde, speciālists, kas
sniedza atzinumu
|
|
|
(nosaukums, reģistrācijas Nr., vārds, uzvārds,
kvalifikācija) |
1.2. Atzinuma sniegšanas adrese un
kontaktinformācija |
____________________________________________________________________________
(iela, mājas nr., korpuss, pilsēta, novads)
_____________________________________________________________________________
(tālrunis, e-pasts)
|
2. |
Atzinuma saņēmējs |
2.1. Klients
|
|
|
(vārds, uzvārds) |
2.2. Personas kods -
- personas dzimšanas datums,
mēnesis, gads, ja personas kods nesatur šo informāciju
|
2.3. Dzīvesvietas adrese
|
(iela, mājas nr., dzīvokļa nr., pilsēta, novads)
_______________________________________________________________________________________
(kontaktinformācija - tālrunis, e-pasts)
|
3. |
Personas psihiskās veselības
un uzvedības traucējumu anamnēze
|
Anamnēze (atbilstošo atzīmēt ar X)
Personai ir
smagi vai ļoti smagi izteikti
psihiskie un uzvedības traucējumi
viegli vai mēreni izteikti
psihiskie un uzvedības traucējumi
līdz šim nav ārstējies pie psihiatra
ārstējies ambulatori pie psihiatra , pirmo reizi vērsies pie
speciālista
__________________________________________________________________________________
nav ārstējies psihiatriskā stacionārā
ir ārstējies psihiatriskā stacionārā , cik reizes pēdējā gada
laikā_____________
ir ārstējies pie atzinuma sniedzēja pirmreizēji
vai regulāri
|
4. |
Personas psihiskās veselības un uzvedības traucējumu
novērtējums |
Orientēšanās
spējas (atbilstošo atzīmēt ar X)
nespēj orientēties laikā
nespēj orientēties telpā
traucējumi sevis apzināšanā
Spējas funkcionēt patstāvīgi
neprot patstāvīgi organizēt dienas kārtību
ar nelielu atbalstu orientējas ierastajā vidē (dzīvoklī,
mājā)
viens pats nespēj doties ārpus mājas
spēj viens pats atrasties ārpus mājas zināmā vidē vai
maršrutā
neatkarīgs
Saskarsmes spējas
nepazīst apkārtējos
pazīst savējos, bet neveido kontaktus ar apkārtējiem
nav mutvārdu saziņas spēju
sazinās, izmantojot valodu, adekvāti reaģē
Emocionālā joma
biežas garastāvokļa maiņas
neadekvātas emocijas
bieži nomākts garastāvoklis
bieži pacilāts garastāvoklis
emocionāli līdzsvarots
Uztveres traucējumi
ir
nav
novēroti agrāk
Uzmanības un koncentrēšanās spējas
uzmanība nenoturīga
grūtības pārslēgt uzmanību
nav traucēta
Domāšanas traucējumi
nav traucējumu
ir formālie domāšanas traucējumi , kādi _______________________
aktuālas pārvērtēšanas vai murgu idejas
Atmiņa
īstermiņa atmiņas traucējumi, fiksācijas amnēzija
ilglaicīgās atmiņas traucējumi
demence
nav traucēta
Uzvedība
agresivitāte
pašdestruktīva un autoagresīva uzvedība
adekvāta situācijai
Attieksme pret saviem psihiskās veselības un uzvedības
traucējumiem
kritiska
nekritiska
Atkarības, agrāk un pēdējā laikā
alkohols /
smēķēšana /
medikamenti /
nevieliskās atkarības /
narkotikas /
nav atkarības pazīmju
Medikamentu lietošana
nav izpratnes par medikamentu lietošanas nepieciešamību
uzvedība atkarīga no regulāras medikamentu lietošanas
nepieciešama palīdzība medikamentu lietošanā
nepieciešama uzraudzība medikamentu lietošanā
spēj patstāvīgi lietot medikamentus un izprot
medikamentu lietošanu
|
5. |
Informācija par speciālo (psihiatrisko) kontrindikāciju esību
sociālo pakalpojumu saņemšanai |
Kontrindikācijas:
1) terapeitiski rezistenti psihotiski traucējumi,
kuru dēļ persona ir bīstama apkārtējiem vai sev (augsts
agresijas vai autoagresijas risks);
2) asociāla, emocionāli labila, paranoida
personība, organiski personības un uzvedības traucējumi,
persona ar augstu agresīvas (vardarbīga, destruktīva)
uzvedības risku, patoloģisku tieksmju izbrīvēšanos;
3) augsts pašnāvības risks (tiek novērots pēdējā gada
laikā);
4) personai ar tiesas lēmumu ir noteikti medicīniska
rakstura piespiedu līdzekļi;
5) psihoaktīvu vielu atkarība ar aktīvu
lietošanu.
(atbilstošo atzīmēt ar X)
apliecinu, ka personai nav norādīto
kontrindikāciju
apliecinu, ka personai ir norādītās
kontrindikācijas
|
6. |
Uzraudzības nepieciešamība |
Uzraudzība (atbilstošo atzīmēt ar X)
nav nepieciešama uzraudzība
nepieciešama uzraudzība medikamentu lietošanā
nepieciešama periodiska uzraudzība (1-2 stundas nedēļā)
nepieciešama periodiska uzraudzība (dienas laikā)
nepieciešama pastāvīga (24 h) uzraudzība
|
7. |
Cita informācija
(t. sk. ieteicamā terapija, ja persona ar garīga
rakstura traucējumiem vēlas saņemt sociālo pakalpojumu
ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
institūcijā) |
|
8. |
Atzinuma sniegšanas datums |
. . . |
9. |
Atzinumu sastādīja |
Psihiatrs |
|
|
(speciālista paraksts*) |
Piezīme. * Dokumenta rekvizītu "speciālista
paraksts" neaizpilda, ja dokuments ir sagatavots
atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu
noformēšanu.";
1.18. svītrot 2. pielikumu;
1.19. papildināt noteikumus ar 4., 5., 6. un 7. pielikumu
šādā redakcijā:
"4. pielikums
Ministru kabineta
2008. gada 21. aprīļa
noteikumiem Nr. 288
Novērtēšanas
karte (protokols) un fizisko un garīgo spēju izvērtēšanas un
aprūpes līmeņa noteikšanas kritēriji klientam ar funkcionāliem
traucējumiem
Klienta vārds, uzvārds |
|
Vieta/laiks |
|
Speciālista vārds, uzvārds, amats, institūcija |
|
Personas pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves
spēju novērtēšanas vispārējie kritēriji:
• Neatkarīgs -
4 punkti - pilnībā veic patstāvīgi,
spējas/funkcionalitāte nav traucēta
• Gandrīz
neatkarīgs - 3 punkti - mēģina un lielākoties spēj
veikt patstāvīgi, spējas/funkcionalitāte ir traucēta
atsevišķu darbību veikšanai. Nepieciešami pakalpojumi ar
funkcijas nodrošināšanu saistīto darbību atbalstam
• Daļēji
atkarīgs - 2 punkti - nespēj veikt patstāvīgi,
spējas/funkcionalitāte ir traucēta un bez palīdzības nespēj
veikt saistītās darbības. Nepieciešami pakalpojumi ar
funkcijas realizāciju saistīto darbību uzturēšanai un
atbalstam
• Būtiski
atkarīgs - 1 punkts - nespēj veikt patstāvīgi,
spējas/funkcionalitāte ir traucēta, nepieciešami
pakalpojumi funkcijas kompensēšanai/saistīto darbību
aizstāšanai vai uzturēšanai
• Atkarīgs - 0
punktu - nespēj veikt patstāvīgi,
spējas/funkcionalitāte nepiemīt, nepieciešami pakalpojumi
spēju kompensēšanai/saistīto darbību pilnīgai
aizstāšanai
|
Maksimālā punktu
vērtība |
Pašaprūpes spēju maksimālā
procentuālā vērtība
|
Iepriekšējās
izvērtēšanas rezultāti, ja tāda veikta (dd/mm/gg) |
Rekomendējamās
darbības (ja informācija nepieciešama aprūpes vai
rehabilitācijas plāna sastādīšanai) |
1.
Pamatvajadzības: |
16 |
20 % |
|
|
1.1. ēšana, dzeršana (tai skaitā
spēja sakošļāt un norīt barību) |
|
|
|
|
1.2. ēdiena pagatavošana un
servēšana |
|
|
|
|
1.3. pārtikas un
rūpniecības preču uzkrājumu veidošana (iepirkšana) |
|
|
|
|
1.4. fizioloģiskā funkcionēšana
(piemēram, spējas patstāvīgi elpot vai kompensēt elpas
trūkumu ar zālēm vai ierīcēm, kontrolēt asinsspiedienu) |
|
|
|
|
2.
Mobilitāte: |
16 |
20 % |
|
|
2.1. pārvietošanās (piemēram, no
gultas uz krēslu un atpakaļ) |
|
|
|
|
2.2. kustīgums (piemēram, spēja
pārvietoties mājoklī un ārpus tā) |
|
|
|
|
2.3. kāpnes (piemēram, spēja
pārvietoties pa kāpnēm) |
|
|
|
|
2.4. ģērbšanās (piemēram, spēja
uzturēt mobilitāti) |
|
|
|
|
3.
Sevis apzināšanās, kognitīvās spējas un drošība: |
20 |
15 % |
|
|
3.1. izpratne par sevi un savām
vajadzībām |
|
|
|
|
3.2. kognitīvās spējas - sajust,
uztvert, atcerēties, domāt, analizēt un iztēloties |
|
|
|
|
3.3. orientācija laikā un
telpā |
|
|
|
|
3.4. sazināšanās prasmes |
|
|
|
|
3.5. drošības sajūta |
|
|
|
|
4.
Uzvedība un sociālie kontakti: |
12 |
9 % |
|
|
4.1. paškontroles spējas |
|
|
|
|
4.2. spējas veidot un uzturēt
sociālos kontaktus |
|
|
|
|
4.3. spēja kārtot darījumus
(piemēram, maksāt rēķinus), piedalīties un organizēt saturīgu
brīvo un darba laiku |
|
|
|
|
5.
Personiskā higiēna: |
24 |
30 % |
|
|
5.1. rūpes par izskatu |
|
|
|
|
5.2. vannošanās |
|
|
|
|
5.3. vēdera izeja |
|
|
|
|
5.4. urinācija |
|
|
|
|
5.5. tualetes apmeklēšana |
|
|
|
|
5.6. medikamentu lietošana |
|
|
|
|
6.
Palīdzība mājsaimniecībā: |
12 |
6 % |
|
|
6.1. mājas darbi |
|
|
|
|
6.2. veļas mazgāšana |
|
|
|
|
6.3. mājsaimniecības atbalsts,
starpnieka pakalpojumi |
|
|
|
|
Kopā |
100 |
100 % |
|
|
Noteiktais aprūpes līmenis
_________________
|
|
Speciālista paraksts*
________________________
|
|
Piezīmes.
1. * Dokumenta rekvizītu "Speciālista
paraksts" neaizpilda, ja dokuments ir sagatavots
atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu
noformēšanu.
2. Lai pārrēķinātu iegūto punktu skaitu procentos, tabulā
izmantoti šādi sadaļas punktu vērtības koeficienti:
1. sadaļā - 1,25;
2. sadaļā - 1,25;
3. sadaļā - 0,75;
4. sadaļā - 0,75;
5. sadaļā - 1,25;
6. sadaļā - 0,5.
3. Izvērtējot klienta atbilstību kritērijam, tabulā
iekļauj kontroljautājumus, kurus formulē, papildina un precizē
atbilstoši klienta spējām uztvert un saprast jautājumus,
nemainot kritērijus un to maksimālo procentuālo vērtību
attiecīgajās sadaļās.
4. Ja nepieciešams, kritērijus var papildināt ar
apakškritērijiem, kas pēc satura un būtības ir iederīgi
kritērija vērtēšanai. Ja līdz ar to mainās kritērijā iespējamā
maksimāli iegūstamā punktu summa, attiecīgās sadaļas punktiem
tiek aprēķināts punktu vērtības koeficients, lai punktu
procentuālā vērtība atbilstu tabulā norādītajai sadaļas
procentuālajai vērtībai.
5. pielikums
Ministru kabineta
2008. gada 21. aprīļa
noteikumiem Nr. 288
Fizisko un
garīgo spēju izvērtēšanas un aprūpes līmeņa noteikšanas kritēriji
klientam ar garīga rakstura traucējumiem
Klienta pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves
prasmju novērtēšanas kritēriji:
• Veic patstāvīgi/funkcionalitāte nav traucēta - 3
p.
• Mēģina un spēj veikt patstāvīgi ar palīdzību,
funkcionalitāte biežāk nav traucēta - 2 p.
• Mēģina un spēj patstāvīgi veikt ar palīdzību,
funkcionalitāte biežāk ir traucēta - 1 p.
• Nespēj veikt patstāvīgi/funkcionalitāte ir traucēta -
0 p.
(Sadaļās, kur tiek vērtētas spējas un prasmes (spēj un
prot), vērtējums tiek dubultots, kur katrā ailē maksimālais
punktu skaits ir 6 = 3 + 3)
|
|
|
Punkti |
1.
Sevis apzināšana: |
|
1.1. spēj un prot nosaukt
(zina) savu vārdu un uzvārdu
Kontroljautājums*: Kāds ir Jūsu vārds, uzvārds? |
|
1.2. zina savu dzimšanas
gadu un datumu, vecumu, dzimumu, dzīvesvietu
Kontroljautājums: Cik Jums gadu? Kad Jums ir dzimšanas diena?
Kāda ir Jūsu adrese? |
|
1.3. spēj apzināties savas
stiprās un vājās puses
Kontroljautājums: Ko Jūs spējat darīt vislabāk? Ko vislabāk
patīk darīt? Ko nepatīk darīt? |
|
1.4. apzinās, kāpēc
nepieciešama palīdzība (atbalsts)
Kontroljautājums ja persona dzīvo sociālās aprūpes
institūcijā: Vai Jūs zināt, kāpēc Jums ir jādzīvo
institūcijā? |
|
1.5. spēj izprast un
apzināties savas rīcības sekas
Kontroljautājums: Izstāstiet (klients spēj informēt), kas
būs, ja Jūs kaitināsiet svešu suni? |
|
1.6. spēj un prot pastāstīt
(spēj informēt) par savu ģimeni, tuviniekiem
Kontroljautājums atkarīgs no tā, vai klientam ir ģimene,
tuvinieki: Kādas Jums ir attiecības ar ģimeni? |
|
1.7. zina savas tiesības,
pienākumus un atbildību
Kontroljautājums: Kādi ir Jūsu pienākumi mājās? Par ko esat
atbildīgs? Kādas ir Jūsu tiesības? |
|
Maksimālais punktu skaits 27 |
|
2.
Ēšana, ēdiena gatavošana, šķidruma uzņemšana: |
|
2.1. spēj ēst
patstāvīgi
Kontroljautājums: Kur ēdat brokastis, pusdienas,
vakariņas? |
|
2.2. spēj sakošļāt un norīt
barību
Kontroljautājums: Kas Jums vislabāk garšo? Kas
negaršo? |
|
2.3. spēj un prot
atbilstoši lietot galda piederumus
Kontroljautājums: Kādus galda piederumus parasti izmantojat,
lai paēstu? |
|
2.4. spēj un prot sevi
apkalpot pie galda, ielikt ēdienu šķīvī, ieliet tēju,
sagriezt maizi
Kontroljautājums: Kā ieliek ēdienu šķīvī? Kādas sviestmaizes
vislabāk garšo? |
|
2.5. spēj un prot pagatavot
uzkodas
Kontroljautājums: Kā var pagatavot, piemēram,
sviestmaizes? |
|
2.6. spēj un prot
pagatavot ēdienu no svaigiem produktiem
Kontroljautājums: No kā gatavo ēst un kā to dara? |
|
2.7. spēj un prot uzņemt
nepieciešamo šķidruma daudzumu
Kontroljautājums: Ko Jūs labprāt dzerat - tīru ūdeni, sulu,
tēju, kafiju vai kādu citu dzērienu? Cik daudz šķidruma dienā
izdzerat? |
|
2.8. spēj un prot uzsildīt
ūdeni un pagatavot siltu dzērienu, ēdienu, noteikt tā
temperatūru un daudzumu traukā
Kontroljautājums: Kā var uzsildīt ūdeni un pagatavot siltu
tēju vai kafiju? |
|
2.9. spēj un prot lietot
virtuves tehniku: plīti, mikroviļņu krāsni utt.
Kontroljautājums: Uz kā var pagatavot ēst? Ar ko var uzvārīt
ūdeni? |
|
2.10. spēj un prot uzklāt
un novākt galdu
Kontroljautājums: Kādi trauki nepieciešami, lai paēstu,
piemēram, zupu? Pastāstiet (klients zina), kā uzklājat un
novācat galdu? |
|
2.11. spēj un prot
nomazgāt, noslaucīt un nolikt vietā traukus
Kontroljautājums: Kad paēdat, ko dara ar netīriem traukiem?
Kur liek tīros traukus? |
|
2.12. spēj un prot
izvērtēt, ko drīkst un ko nedrīkst ēst atbilstoši noteiktai
diētai
Kontroljautājums: Kādi produkti ir veselīgi un kādus nav
ieteicams ēst bieži un daudz? Pastāstiet (klients zina vai
spēj informēt), vai ir kādi produkti, kurus nedrīkstat
lietot? Kādēļ? |
|
Maksimālais punktu skaits 66 |
|
3.
Ģērbšanās: |
|
3.1. spēj un prot
apģērbties un noģērbties pats
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Cik reizes
dienā Jūs pārģērbjaties? |
|
3.2. spēj un prot aizpogāt
un atpogāt apģērbu
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kādas
pogas kreklam/blūzei Jums patīk vislabāk - lielākas vai
mazas? Cik laika paiet, kamēr aizpogājat vai atpogājat savu
kreklu/blūzi? |
|
3.3. spēj un prot tikt galā
ar rāvējslēdzēju apģērbā
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kuram
apģērbam ir rāvējslēdzējs? Cik bieži Jūs velkat šo
apģērbu? |
|
3.4. spēj un prot sasiet un
atsiet auklas apģērbā un apavos
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kuram
apģērbam ir sienamās auklas? Vai bieži to nēsājat? Kurām
kurpēm vai zābakiem ir sienamās auklas? Kā Jūs tiekat galā ar
auklām? |
|
3.5. spēj un prot
izvēlēties apģērbu un apavus atbilstoši
laikapstākļiem
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kurš
apģērbs Jums vislabāk patīk? Ko Jūs parasti valkājat vasarā,
ko ziemā? Kad jāsāk valkāt siltāku apģērbu? |
|
3.6. zina sava apģērba un
apavu izmēru
Kontroljautājums: Kāda izmēra bikses/kreklu/svārkus/kleitu
Jūs parasti valkājat? Kāds izmērs ir Jūsu kurpēm? |
|
3.7. spēj un prot uzturēt
apģērbu un apavus tīrus, kārtīgus (mazgāt, gludināt, veikt
sīkus remontus)
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kādas
savas drēbes Jūs mazgājat pats? Kur parasti gludināt savas
drēbes? Kur glabājat savus apavus? Kā var notīrīt netīras
kurpes vai zābakus? Ja kreklam iztrūkst poga, ko
darāt? |
|
Maksimālais punktu skaits 39 |
|
4.
Telpu kopšana un uzturēšana: |
|
4.1. spēj un prot uzturēt
savu istabu un citas telpas tīras un kārtībā
Kontroljautājums: Kurš kopj Jūsu istabu? |
|
4.2. spēj un prot uzklāt
savu gultu un nomainīt gultas veļu
Kontroljautājums: Kurš Jums saklāj gultu no rītiem? Kurš Jūsu
gultai nomaina palagu, spilvendrānu un pārvalku? |
|
4.3. ir sapratne (klients
zina vai spēj informēt) par telpu uzkopšanas nepieciešamību
Kontroljautājums: Kādēļ jāmazgā grīda un no plauktiem
jāslauka putekļi? |
|
4.4. spēj un prot lietot
telpu uzkopšanas līdzekļus un rīkus
Kontroljautājums: Ar ko Jūs slaukāt grīdu? Ar ko mazgājat
grīdu? |
|
4.5. spēj un prot noslaucīt
putekļus, izmazgāt grīdu
Kontroljautājums: Cik bieži Jūs slaukāt putekļus un mazgājat
grīdu savā istabā? Kuras telpas vēl uzkopjat? |
|
4.6. spēj un prot rūpēties,
sakārtot savas lietas ar izpratni
Kontroljautājums: Kur Jūs glabājat savas mantas, lietas? Kur
glabājat savu ķemmi, kur zeķes? |
|
Maksimālais punktu skaits 33 |
|
5.
Personiskās higiēnas uzturēšana: |
|
5.1. saprot personiskās
higiēnas nepieciešamību (klients zina vai spēj
informēt)
Kontroljautājums: Kādēļ cilvēks mazgājas? |
|
5.2. spēj un prot
nomazgāties dušā, vannā
Kontroljautājums: Kur Jūs parasti mazgājaties? Kur vēl var
nomazgāties? |
|
5.3. spēj un prot rūpēties
par saviem matiem (mazgāt, ķemmēt, žāvēt, skūties)
Kontroljautājums: Kurš Jums mazgā matus? Kad Jūs ķemmējat
matus? Kad Jūs parasti skujaties - no rītiem vai
vakaros? |
|
5.4. spēj un prot rūpēties
par nagiem (apgriezt)
Kontroljautājums: Kurš Jums parasti griež nagus? |
|
5.5. spēj un prot iztīrīt
zobus/kopt mutes dobumu un zobu protēzes
Kontroljautājums: Kad Jūs parasti tīrāt zobus? Kā tīrāt savas
zobu protēzes (ja klientam ir zobu protēzes)? |
|
5.6. spēj un prot lietot
higiēnas procedūrām nepieciešamos līdzekļus (ziepes, sūkli,
šampūnus, krēmus, kabatas lakatiņu, dezodorantu u.
c.)
Kontroljautājums: Kādā krāsā ir Jūsu sūklis? Kādas ziepes vai
šampūns Jums vislabāk patīk? Kādus higiēnas līdzekļus
pazīstat, kādus parasti lietojat? Kur Jūs tos
glabājat? |
|
5.7. spēj un prot apmeklēt
tualeti pats gan pa dienu, gan naktī
Kontroljautājums: Kur atrodas tualetes telpa? Kas Jums palīdz
nokļūt līdz tualetes telpai? Kā Jūs varat aiziet līdz
tualetei naktī, kad ir tumšs? |
|
5.8. spēj un prot lietot
autiņbikses, ieliktņus, higiēniskās paketes
Kontroljautājums: Kad vajag lietot autiņbikses? Kurš palīdz
Jums tās uzlikt (ja klientam nepieciešamas autiņbikses)? Kad
vajag lietot higiēniskās paketes (ja kliente ir
sieviete)? |
|
Maksimālais punktu skaits 45 |
|
6.
Veselības uzturēšana: |
|
6.1. ir pamatzināšanas par
cilvēka anatomiju (klients zina vai spēj informēt)
Kontroljautājums: Kur cilvēkam atrodas sirds, kuņģis,
smadzenes u. c. orgāni? |
|
6.2. ir izpratne par
veselību un tās nozīmi (klients zina vai spēj
informēt)
Kontroljautājums: Ko nozīmē būt veselam? Kad Jūs jūtaties
vesels? |
|
6.3. ir izpratne par
medikamentu lietošanu, ja tas nepieciešams (klients zina vai
spēj informēt)
Kontroljautājums: Kādos gadījumos ir jālieto medikamenti?
Kādus medikamentus Jums ir nepieciešams lietot? |
|
6.4. spēj izprast uzvedības
traucējumu saistību ar medikamentu lietošanas regularitāti,
ja ir vai mēdz būt uzvedības traucējumi (klients zina vai
spēj informēt)
Kontroljautājums: Kā medikamentu lietošana ietekmē Jūsu
veselības stāvokli/ uzvedību? |
|
6.5. spēj un prot ievērot
medikamentu lietošanas laikus (klients zina vai spēj
informēt)
Kontroljautājums: Kā Jūs parasti lietojat
medikamentus? |
|
6.6. ir izpratne par
kontracepcijas līdzekļu lietošanu
Kontroljautājums: Kas ir kontracepcijas līdzekļi? Kā tos
lieto? |
|
6.7. spēj un prot pateikt
(klients zina vai spēj informēt), ka jūtas slikti vai ka sāp
(zobi, vēders, galva, mugura, kāja, roka), un spēj aprakstīt
pašsajūtu
Kontroljautājums: Ko parasti sakāt, ja kaut kas sāp? |
|
6.8. spēj un prot meklēt
medicīnisko palīdzību (klients zina vai spēj informēt), ja
tas nepieciešams (traumas, saslimšanas u. c.)
Kontroljautājums: Kam Jūs parasti sakāt, ja kaut kas sāp vai
ja jūtaties slims? |
|
6.9. ir zināšanas un
izpratne par atkarību izraisošu vielu un tehnoloģiju kaitīgo
iedarbību uz veselību (alkohols, smēķēšana, medikamenti,
narkotikas, azartspēles)
Kontroljautājums: Ko Jūs zināt par alkohola, smēķēšanas,
narkotiku lietošanas ietekmi uz cilvēka veselību? Kā Jūs
domājat, vai, spēlējot kārtis/datorspēles, cilvēks var tā
aizrauties, ka aizmirst visu citu? |
|
6.10. spēj atpazīt un
aprakstīt maņu sajūtas (klients spēj informēt)
Kontroljautājums: Pastāstiet par to, kā redzat un dzirdat?
Var iedot iepriekš sagatavotus maisiņus ar zirņiem, pupām,
putraimiem, miltiem un ļaut klientam aptaustīt - kādas
atšķirības sajūtat? |
|
Maksimālais punktu skaits 39 |
|
7.
Mobilitāte: |
|
7.1. spēj un prot mainīt
pozu un sēdēt
Novēro klientu intervijas laikā, jautā: Kā jūtaties, ilgstoši
sēžot? |
|
7.2. spēj un prot apsēsties
uz krēsla, piecelties no tā
Novēro klientu intervijas laikā, jautā (klients spēj
informēt): Kādas grūtības sagādā piecelšanās vai apsēšanās
uz/no krēsla? |
|
7.3. spēj un prot iekāpt un
izkāpt no gultas
Kontroljautājums: Pastāstiet (klients zina), kā parasti
iekāpjat gultā? Kā tiekat ārā no gultas? |
|
7.4. spēj un prot
piecelties pēc kritiena
Kontroljautājums (klients zina): Ko darāt, ja nejauši
paklūpat un nokrītat? |
|
7.5. spēj un prot
pārvietoties telpā, lietot tehniskos palīglīdzekļus, ja ir
nepieciešams
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Apmēram
cik liela ir Jūsu istaba? Ar kādām kurpēm Jūs parasti
staigājat pa istabu? Kur ejat skatīties televizoru? Kurš
palīdz lietot, piemēram, ratiņus, spieķi u. c. (ja persona
izmanto tehniskos palīglīdzekļus)? |
|
7.6. spēj un prot
pārvietoties pa kāpnēm
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kurš Jums
palīdz nokāpt vai uzkāpt pa kāpnēm? |
|
7.7. spēj uzturēties un
pārvietoties svaigā gaisā
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kur Jūs
parasti pastaigājaties? Cik ilgi Jūs staigājat pa
āru? |
|
Maksimālais punktu skaits 39 |
|
8.
Orientēšanās spējas telpā un vidē: |
|
8.1. spēj un prot
orientēties telpā
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kādas
telpas atrodas Jūsu istabas tuvumā? |
|
8.2. spēj un prot
orientēties apkārtnē/teritorijā
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Uz kuru
pusi ir parks, dīķis u. c.? Kur Jums vislabāk patīk
uzturēties, kad esat izgājis ārā? |
|
8.3. ir izpratne par
drošību uz ielas un rīcību atbilstoši situācijai
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kā pareizi
jāuzvedas uz ielas? Kur drīkst iet pāri ielai? Kur nedrīkst
iet pāri ielai? Ja Jums ir nepieciešams iet pāri ielai, ko
darāt vispirms? |
|
8.4. spēj un prot lietot
sabiedrisko transportu, nopirkt biļeti
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kad Jūs
pēdējo reizi braucāt ar autobusu, vilcienu vai pilsētas
sabiedrisko transportu? Kur Jūs parasti iekāpjat autobusā
(vai citā transportlīdzeklī, atkarībā no tā, ko klients
izmanto vai ir izmantojis)? Kā Jūs zināt, kur jāizkāpj? Kur
pērkat biļeti? |
|
8.5. spēj un prot atpazīt
sev vajadzīgo braukšanas maršrutu, izkāpt vēlamā
pieturā
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Ar kādu
autobusu Jums jābrauc, lai nokļūtu ... (atbilstoši klienta
braukšanas maršrutam)? Līdz kādai pieturai Jums
jābrauc? |
|
Maksimālais punktu skaits 27 |
|
9.
Drošība: |
|
9.1. izprot tādus
apzīmējumus kā "gājēju pāreja",
"luksofors", "autobusa pietura",
"tualete" u. c.
Klientam parāda attēlus ar šiem apzīmējumiem un jautā
(klients zina vai spēj informēt), ko tie nozīmē? |
|
9.2. ir zināšanas, kas ir
ārkārtas situācija, zina, kā un kur meklēt palīdzību
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kas ir
ārkārtas situācija? Kur Jūs meklēsiet palīdzību un
kā? |
|
9.3. ir zināšanas par
ugunsdrošības noteikumiem, prot atbilstoši rīkoties
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Ko Jūs
zināt par ugunsdrošību? Kā rīkotos, ja sajustu dūmu smaku
telpās? Kā rīkotos, ja redzētu, ka aizdedzies
papīrgrozs? |
|
9.4. spēj un prot
patstāvīgi uzmeklēt nepieciešamo speciālistu
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kur
atrodas ārsts? Kur atrodas sociālais dienests? |
|
Maksimālais punktu skaits 15 |
|
10.
Pamatizglītība: |
|
10.1. spēj un prot atpazīt
skaitļus, prot skaitīt, atņemt, var veikt vienkāršas
matemātiskas darbības līdz 10
Klientam demonstrē iepriekš sagatavotus attēlus ar cipariem
un matemātiskām darbībām, uzdod jautājumus (klients zina vai
spēj informēt), piemēram, cik ir 5 + 4; 6 - 4; 3 x 3 vai 10 :
5 |
|
10.2. spēj un prot veikt
matemātiskas darbības līdz 100
Klientam demonstrē iepriekš sagatavotus attēlus ar cipariem
un matemātiskām darbībām, uzdod jautājumus (klients zina vai
spēj informēt), piemēram, cik ir 50 - 20; 40 + 30 |
|
10.3. ir izpratne par
svaru, daudzumu, izmēru, lielumu, attālumu
Klientam iedod iepriekš sagatavotus divus priekšmetus un
jautā (klients zina vai spēj informēt), kurš ir smagāks, kurš
lielāks? Kas atrodas tālāk - piemēram, galds vai
skapis? |
|
10.4. spēj un prot lasīt,
pazīst burtus
Klientam iedod iepriekš sagatavotu tekstu un palūdz
nolasīt |
|
10.5. spēj un prot
rakstīt
Klientam diktē dažus iepriekš sagatavotus teikumus |
|
10.6. spēj un prot
parakstīties
Klientam palūdz parakstīties |
|
10.7. spēj un prot izmantot
telefonu
Kontroljautājums: Parādiet, kā protat lietot telefonu? Vai
Jums ir telefons? Kam Jūs parasti zvanāt? |
|
10.8. spēj un prot izmantot
datoru
Kontroljautājums: Parādiet, kā Jūs, protat, lietot datoru?
Vai Jums ir dators? Vai Jūs izmantojat datoru, lai uzzinātu,
kā jūtas draugi, radinieki? |
|
Maksimālais punktu skaits 45 |
|
11.
Orientācija laikā: |
|
11.1. ir sapratne par laiku
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kas tagad
ir - rīts, pusdienlaiks, pēcpusdiena vai vakars? |
|
11.2. spēj saprast jēdzienus
"datums", "diena", "gads",
"mēnesis", "sezona"
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kāds
šodien datums, kāda nedēļas diena? Kāds mēnesis? Kāds gads?
Kāda sezona? |
|
11.3. pazīst kalendāru
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Parādiet
kalendārā šodienas datumu! |
|
11.4. spēj un prot nosaukt
pulksteņa laiku
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Pasakiet,
cik ir pulkstenis? |
|
11.5. spēj un prot lietot
modinātāju
Parādiet, kā var lietot pulksteņa modinātāju! |
|
11.6. spēj saprast
vajadzību būt laikā, nenokavēt
Kontroljautājums (klients zina): Cikos Jūs parasti ceļaties?
Cikos parasti ir brokastis? |
|
Maksimālais punktu skaits 24 |
|
12. Naudas lietošana un iepirkšanās: |
|
12.1. spēj un prot lietot
naudu, atpazīst un lieto banknotes un monētas
Klientam demonstrē iepriekš sagatavotus naudaszīmju attēlus
un jautā (klients zina vai spēj informēt): Kādas monētas vai
banknotes Jūs visbiežāk lietojat? |
|
12.2. izprot naudas
vērtību, prot turēt naudu drošībā
Kontroljautājums (klients zina): Kāpēc vajadzīga nauda? Kur
Jūs glabājat savu naudu? |
|
12.3. spēj un prot lietot
bankas norēķinu karti
Kontroljautājums (klients zina): Kas ir bankas norēķinu
karte? Ko ar to dara? |
|
12.4. spēj un prot
patstāvīgi iepirkties veikalā, iegādāties ikdienā
nepieciešamās lietas
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kā Jūs
iepērkaties veikalā? Kurš palīdz iepirkties? Ko parasti
pērkat veikalā? |
|
12.5. spēj un prot plānot
un racionāli izmantot personīgos naudas līdzekļus
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kā
Jūs zināt, ko pirkt, kad esat veikalā? Cik bieži ejat uz
veikalu iepirkties? |
|
Maksimālais punktu skaits 27 |
|
13. Saskarsme: |
|
13.1. spēj verbāli
komunicēt (klients spēj informēt), saprotami izteikties,
risināt sarunu, veidot dialogu
Novēro klientu intervijas laikā |
|
13.2. izprot dažādus
neverbālus signālus (klients zina vai spēj informēt): mīmiku,
balss toni, žestus un pozas
Kontroljautājums: Kāds parasti izskatās, izklausās priecīgs
cilvēks? Kāds - skumjš? Kāds - dusmīgs? |
|
13.3. spēj un prot
saprotami pastāstīt par savām vēlmēm un jūtām
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kas Jūs
iepriecina? Ko Jūs gribētu? |
|
13.4. spēj izprast un
respektēt citu cilvēku vajadzības
Kontroljautājums (klients zina): Kā Jūs rīkojaties, ja kāds
no tuviniekiem ir aizmidzis? |
|
13.5. spēj un prot adekvāti
risināt konfliktsituācijas
Kontroljautājums (klients zina): Kā Jūs rīkojaties, ja esat
sastrīdējies ar kādu no tuviniekiem? |
|
13.6. spēj un prot reaģēt
atbilstoši situācijai, informācijai vai instrukcijai
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kā Jūs
rīkotos, ja redzētu, ka kāds paņem svešas mantas (zog)? Kā
rīkojaties, ja kāds cits palūdz palīdzēt, taču Jūs negribat
to darīt? |
|
13.7. spēj veidot kontaktu
ar apkārtējiem
Kontroljautājums: Vai Jums ir draugi? |
|
13.8. spēj atpazīt savējos,
veidot kontaktu ar piederīgajiem
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kā
sauc................................? |
|
Maksimālais punktu skaits 33 |
|
14. Uzvedība: |
|
14.1. spēj un prot
uzvesties atbilstoši savam vecumam un dzimumam
Klientu novēro intervijas laikā |
|
14.2. spēj un prot ievērot
elementārās pieklājības normas (sasveicināties, pateikties,
uzrunāt utt.)
Kontroljautājums (klients zina): Kā uzvedas pieklājīgi
cilvēki? Novēro klienta uzvedību intervijas laikā |
|
14.3. spēj un prot rīkoties
adekvāti situācijai
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kā Jūs
rīkojaties, ja redzat, ka kāds cilvēks paklūp un
nokrīt? |
|
14.4. ir humora
izjūta
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Ko Jūs
saprotat ar teicienu "laba humora izjūta"? |
|
14.5. spēj un prot novērtēt
un kontrolēt savu uzvedību
Kontroljautājums (klients zina): Kā Jūs rīkojaties, ja kāds
palūdz pagaidīt, būt pacietīgam? |
|
14.6. spēj rīkoties ar
apdomu, nav impulsīvs
Kontroljautājums (klients zina): Kā Jūs rīkojaties, ja
nenotiek tā, kā vēlaties, ja kāds neļauj darīt to, ko
gribat? |
|
14.7. spēj un prot rīkoties
mērķtiecīgi, jēgpilni
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kādēļ Jūs
lasāt (jautājums atbilstoši personas teiktajam par brīvā
laika pavadīšanu un darītajiem darbiem)? |
|
Maksimālais punktu skaits 36 |
|
15.
Pāra - grupas attiecības: |
|
15.1. spēj iekļauties pāru,
grupas darbā
Kontroljautājums (klients spēj informēt): Kādās
rehabilitācijas nodarbībās vai pulciņos Jums patīk
piedalīties? Kas vēl tur piedalās? |
|
15.2. spēj darboties grupā:
ievēro, pieņem grupas uzvedības nosacījumus
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Vai esat
piedalījies dažādās nodarbībās? Ko Jūs darāt nodarbību laikā?
Kādi noteikumi jāievēro nodarbību laikā? |
|
15.3. spēj veidot
draudzīgas attiecības ar sava un pretējā dzimuma
pārstāvjiem
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kas ir
draudzība? Ko nozīmē draudzēties? |
|
15.4. spēj un prot
piemēroties jaunai situācijai vai izmaiņām
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kā Jūs
sadzīvojat ar savu............? |
|
15.5. spēj un prot adekvāti
izpaust savu seksualitāti un apmierināt savas seksuālās
vajadzības
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kas ir
svarīgi, ja cilvēkam ir draudzene/draugs, ja ir intīmas
attiecības? |
|
Maksimālais punktu skaits 21 |
|
16.
Kognitīvās funkcijas: |
|
16.1. spēj uztvert
realitāti
Kontroljautājums: Kur mēs šobrīd atrodamies? Kas šobrīd
notiek? |
|
16.2. spēj koncentrēt
uzmanību uz konkrētu uzdevumu, situāciju
Klientu novēro intervijas laikā, vai viņš ir koncentrējies
intervijai |
|
16.3. spēj noturēt uzmanību
konkrētā situācijā
Klientu novēro intervijas laikā, vai klients notur uzmanību
uzdevuma izpildei |
|
16.4. spēj pārslēgt
uzmanību no viena objekta uz citu un atgriezties pie iepriekš
veiktā
Klientu novēro intervijas laikā |
|
16.5. spēj lietot loģisko,
abstrakto, darbības domāšanu
Klientu novēro intervijas laikā. Kādas ir klienta atbildes
(spēja informēt) - vai tās atbilst jautājumam, vai klients
izsakās (spēj informēt) saprotami, vai klients lieto tēlainus
izteicienus, vai klients runā vairāk izmanto tagadnes
formas |
|
16.6. spēj atcerēties
nesenus notikumus
Klientu novēro intervijas laikā, vai klients stāsta (spēj
informēt) par šodienas notikumiem, kas noticis no rīta.
Kontroljautājums: Ko Jūs darījāt šorīt, ko ēdāt
brokastīs? |
|
16.7. spēj atcerēties senus
pagātnes notikumus
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kur Jūs
dzīvojāt, pirms ieradāties šeit? Klientu novēro intervijas
laikā, vai klients stāsta par savu pagātni |
|
Maksimālais punktu skaits 21 |
|
17.
Darba prasmes un spējas: |
|
17.1. spēj paust interesi
par darba aktivitātēm
Kontroljautājums (klients spēj informēt): Kas Jūs visvairāk
interesē? Kāds darbs Jums patīk? |
|
17.2. interesējas par
jaunām darba aktivitātēm (spēj informēt)
Kontroljautājums: Ko interesantu Jūs varat darīt? |
|
17.3. spēj un prot plānot
un secīgi izpildīt uzdevumu
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kad Jūs
sākat veikt savus darba uzdevumus? Cik ilgi Jūs strādājat?
Cik pārtraukumi ir vajadzīgi, kad strādājat? |
|
17.4. spēj un prot lietot
darbarīkus un inventāru atbilstoši uzdevumam
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Ar kādiem
darbarīkiem, instrumentiem Jūs parasti strādājat? |
|
17.5. spēj meklēt
palīdzību, ja ir neskaidrības par konkrētā uzdevuma
izpildi
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Ko darāt,
ja neprotat paveikt darbu, piemēram, izravēt dobi? |
|
17.6. spēj uzņemties
atbildību par veicamo uzdevumu, darbu
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kā varat
novērtēt savu darbu, piemēram, vai puķu dobē nav nezāļu?
Kādus darbus pēdējā laikā esat paveicis? |
|
17.7. spēj un prot sakārtot
un uzturēt kārtībā savu darba vietu
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kad
beidzat darbu, ko darāt ar darbarīkiem,
instrumentiem? |
|
17.8. spēj pieņemt kritiku
un labot pieļautās kļūdas
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Ko darāt,
ja kāds saka, ka Jūs darāt nepareizi vai ka esat
kļūdījies? |
|
17.9. zina un ievēro darba
drošības noteikumus
Kontroljautājumi (klients zina vai spēj informēt): Kā
jārīkojas, piemēram, ar lāpstu vai kādu citu instrumentu? Kas
ir svarīgi, ja strādā ar dārza kapli? |
|
17.10. spēj sadarboties ar
citiem uzdevuma, darba veikšanas laikā
Kontroljautājums (klients spēj informēt): Kuram Jūs palīdzat
paveikt darbu? Kurš Jums palīdz? |
|
Maksimālais punktu skaits 39 |
|
18. Brīvais laiks: |
|
18.1. spēj un prot pavadīt
brīvo laiku efektīvi, konstruktīvi, atbilstoši vecumam,
interesēm
Kontroljautājums (klients spēj informēt): Ko darāt savā
brīvajā laikā? Kā pavadāt rītus, pēcpusdienas,
vakarus? |
|
18.2. spēj izrādīt
iniciatīvu un patstāvīgi plānot, organizēt savu brīvo
laiku
Kontroljautājums (klients zina vai spēj informēt): Kurā
dienas laikā Jums labāk patīk kaut ko darīt, piemēram, lasīt,
skatīties TV, spēlēt galda spēles u. c. (atbilstoši
klienta interesēm) |
|
18.3. spēj izmantot
piedāvātās brīvā laika pavadīšanas iespējas
Kontroljautājumi (klients spēj informēt): Kādos brīvā laika
pavadīšanas pasākumos Jūs labprāt piedalāties? |
|
Maksimālais punktu skaits 12 |
|
Kopējais punktu skaits (Maksimālais 588) |
|
Pašaprūpes spēju procentuālā vērtība (%)
- pirmais aprūpes līmenis (588-438 punkti) - 100 %-75
%;
- otrais aprūpes līmenis (437-291 punkts) - 74 %-50
%;
- trešais aprūpes līmenis (290-145 punkti) - 49 %-25
%;
- ceturtais aprūpes līmenis (144-0 punkti) - 24 %-0
%.
|
|
Piezīme. * Šajā pielikumā norādītie kontroljautājumi ir
speciālistam paredzēts palīginstruments klienta izvērtēšanai,
kuru izmantošana ir speciālista kompetencē. Kontroljautājumus
formulē, papildina un precizē atbilstoši klienta spējām uztvert
un saprast jautājumus, nemainot kritērijus un to maksimālo
procentuālo vērtību attiecīgajās sadaļās.
6. pielikums
Ministru kabineta
2008. gada 21. aprīļa
noteikumiem Nr. 288
Novērtēšanas
karte (protokols) klientam ar garīga rakstura traucējumiem
Klienta vārds, uzvārds |
|
Vieta/laiks |
|
Speciālista vārds, uzvārds, amats,
institūcija |
|
Klienta
pašaprūpes, neatkarības un patstāvīgās dzīves prasmju
novērtēšanas kritēriji |
Maksimāli
iespējamais/iegūtais punktu skaits |
Iepriekšējās izvērtēšanas rezultāti, ja tāda veikta
(dd/mm/gg)
|
Ieteicamās
darbības (ja informācija nepieciešama aprūpes vai
rehabilitācijas plāna sastādīšanai) |
Piezīmes |
1. Sevis apzināšana |
27/ |
|
|
|
2. Ēšana, ēdiena
gatavošana, šķidruma uzņemšana |
66/ |
|
|
|
3. Ģērbšanās |
39/ |
|
|
|
4. Telpu kopšana un
uzturēšana |
33/ |
|
|
|
5. Personiskās higiēnas
uzturēšana |
45/ |
|
|
|
6. Veselības uzturēšana |
39/ |
|
|
|
7. Mobilitāte |
39/ |
|
|
|
8. Orientēšanās spējas telpā un
vidē |
27/ |
|
|
|
9. Drošība |
15/ |
|
|
|
10. Pamatizglītība |
45/ |
|
|
|
11. Orientācija laikā |
24/ |
|
|
|
12. Naudas lietošana un
iepirkšanās |
27/ |
|
|
|
13. Saskarsme |
33/ |
|
|
|
14. Uzvedība |
36/ |
|
|
|
15. Pāra - grupas
attiecības |
21/ |
|
|
|
16. Kognitīvās funkcijas |
21/ |
|
|
|
17. Darba prasmes un spējas |
39/ |
|
|
|
18. Brīvais laiks |
12/ |
|
|
|
Kopējais punktu
skaits un % |
588/% |
|
|
|
Noteiktais aprūpes līmenis
|
|
Speciālista paraksts*
|
|
Piezīme. * Dokumenta rekvizītu "Speciālista
paraksts" neaizpilda, ja dokuments ir sagatavots
atbilstoši normatīvajiem aktiem par elektronisko dokumentu
noformēšanu.
7. pielikums
Ministru kabineta
2008. gada 21. aprīļa
noteikumiem Nr. 288
No valsts
budžeta finansēta ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijas pakalpojuma sniegšanā iesaistītā
personāla skaits un kvalifikācija
I. Pilngadīgo personu ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijas speciālistu skaits vidēji uz vienu
klientu grupu
Amats/ kvalifikācija |
Aprūpes līmenis/slodžu skaits |
Komentārs |
1. |
2. |
3. |
4. |
Kopā
institūcijā |
vidēji
20-24 klienti grupā |
vidēji
16-20 klienti grupā |
vidēji
12-16 klienti grupā |
vidēji
8-12 klienti grupā |
institūcijā
pilngadīgām personām 8 grupas (2 grupas katrā
līmenī), kur katrā vidēji ir 18 viena līmeņa klienti |
Sociālais darbinieks |
0,25 |
0,25 |
0,1 |
0,1 |
1,0 |
Speciālists vada vidēji
4 klientu grupas |
Sociālais aprūpētājs/ sociālais
rehabilitētājs |
0,75 |
0,75 |
1,25 |
1,25 |
8,0 |
1.,
2. līmenis: vidēji 0,75 slodzes uz vienu
grupu. Viens speciālists uz divām klientu grupām dienā, 7
dienas nedēļā (8.30-17.00).
3.,
4. līmenis: vidēji 1,25 slodzes uz vienu
grupu. Viens speciālists uz divām klientu grupām dienā, 7
dienas nedēļā (8.30-17.00), papildus viens speciālists uz
divām klientu grupām darbdienās (8.30-17.00)
|
Aprūpētājs/ māsas palīgs |
0,75 |
0,75 |
5,5 |
7,0 |
28,0 |
1.,
2. līmenis: vidēji 0,75 slodzes uz vienu
grupu. Viens speciālists vidēji uz 50 klientiem
(2 grupām) naktī, 7 dienas nedēļā (22.00- 6:00).
3. līmenis: vidēji
5,5 slodzes uz vienu grupu. Viens speciālists uz vienu
klientu grupu 24 h diennaktī, papildus viens
speciālists uz vienu klientu grupu darbdienās
(8.30-17.00);
4. līmenis: vidēji
7,0 slodzes uz vienu grupu. Viens speciālists uz vienu
klientu grupu 24 h diennaktī, papildus viens
speciālists vidēji 16 h dienā, 7 dienas nedēļā
(8.30-22.00), papildus viens speciālists uz vienu klientu
grupu darbdienās vidēji 4 h
|
Kultūras un sporta pasākumu
organizēšanas speciālists |
0,09 |
0,09 |
0,09 |
0,09 |
0,75 |
0,75 slodzes iestādē.
Ja klientu skaits iestādē ir mazāks par 50 -
0,5 slodzes iestādē
|
Interešu izglītības
speciālisti |
0,5 |
0,5 |
0,25 |
x |
2,5 |
1.,
2. līmenis: vidēji 1,0 slodze uz divām
grupām.
3. līmenis: vidēji
0,25 slodzes uz vienu grupu
|
Sertificēts
ārsts1 |
0,08 |
0,12 |
0,14 |
0,16 |
1,0 |
1,0 slodze iestādē.
Ja klientu skaits iestādē ir mazāks par 50 -
0,5 slodzes iestādē
|
Sertificēta medicīnas
māsa2 |
0,69 |
0,69 |
0,97 |
0,97 |
6,50 |
5,5 slodzes iestādē.
3.,
4. līmenis: vidēji 0,25 slodzes uz vienu
grupu. Viens speciālists vada vidēji 4 klientu grupas
|
Sertificēts fizioterapeits |
0,13 |
0,13 |
0,13 |
0,13 |
1,0 |
1,0 slodze iestādē |
Sertificēts ergoterapeits |
0,13 |
0,13 |
0,13 |
0,13 |
1,0 |
1,0 slodze iestādē |
Sertificēts mākslas
terapeits |
0,09 |
0,09 |
0,09 |
0,09 |
0,75 |
0,75 slodzes iestādē.
Ja klientu skaits iestādē ir mazāks par 50 -
0,5 slodzes iestādē
|
Logopēds |
0,06 |
0,06 |
0,06 |
0,06 |
0,5 |
0,5 slodzes iestādē |
Sertificēts masieris |
0,13 |
0,13 |
0,13 |
0,13 |
1,0 |
1,0 slodze iestādē |
Sertificēts ārsta
palīgs3 |
0,04 |
0,06 |
0,07 |
0,08 |
0,5 |
0,5 slodzes iestādē
|
Psihologs4 |
0,13 |
0,13 |
0,13 |
0,13 |
1,0 |
1,0 slodze iestādē.
Ja klientu skaits iestādē ir mazāks par 50 -
0,5 slodzes iestādē
|
KOPĀ (vidēji uz 1 grupu): |
3,8 |
3,9 |
9,0 |
10,6 |
x |
|
II. Bērnu
ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
institūcijas speciālistu skaits uz
24 klientiem
(3 grupām) |
Amats/ kvalifikācija |
|
|
|
Slodžu skaits grupā |
Kopā |
Komentārs |
Sociālais darbinieks/ sociālais
pedagogs |
|
|
|
0,25 |
1,0 |
Speciālists vada vidēji
3 klientu grupas |
Sociālais aprūpētājs/ sociālais
rehabilitētājs |
|
|
|
3,0 |
9,0 |
Vidēji 3,0 slodzes uz vienu
grupu. Viens speciālists uz vienu klientu grupu dienā,
7 dienas nedēļā (8.30- 22.00) |
Sertificēta medicīnas
māsa2 |
|
|
|
x |
5,5 |
Slodzes uz grupu neaprēķina,
vidēji iestādē nepieciešamas 5,5 slodzes, lai
nodrošinātu 24h aprūpi |
Sertificēts
ārsts1 |
|
|
|
0,05 |
0,5 |
Ieteicamas 0,5 slodzes
iestādē |
Sertificēts fizioterapeits |
|
|
|
0,15 |
0,5 |
Ieteicamas 0,5 slodzes
iestādē |
Sertificēts ergoterapeits |
|
|
|
0,15 |
0,5 |
Ieteicamas 0,5 slodzes
iestādē |
Sertificēts mākslas
terapeits |
|
|
|
0,15 |
0,5 |
Ieteicamas 0,5 slodzes
iestādē |
Logopēds |
|
|
|
0,15 |
0,5 |
Ieteicamas 0,5 slodzes
iestādē |
Sertificēts masieris |
|
|
|
0,15 |
0,5 |
Ieteicamas 0,5 slodzes
iestādē |
Sertificēts ārsta
palīgs3 |
|
|
|
0,05 |
0,25 |
Ieteicamas 0,25 slodzes iestādē
|
Psihologs4 |
|
|
|
0,15 |
0,5 |
Ieteicamas 0,5 slodzes iestādē
|
Kultūras un sporta pasākumu
organizēšanas speciālists |
|
|
|
0,15 |
0,5 |
Ieteicamas 0,5 slodzes
iestādē |
Interešu izglītības
speciālisti |
|
|
|
0,25 |
0,75 |
Vidēji 0,25 slodzes uz
vienu grupu |
Aprūpētājs/ sociālais
audzinātājs |
|
|
|
7,5 |
22,5 |
Vidēji 7,5 slodzes uz vienu
grupu. Viens speciālists uz vienu klientu grupu 24 h
diennaktī, papildus viens speciālists vidēji 16 h dienā,
7 dienas nedēļā (8.30-22.00) |
KOPĀ (vidēji uz 1
grupu) |
x |
x |
x |
12,3 |
x |
|
Piezīmes.
1 Ārsta specialitāti, kas nodrošina pakalpojumu
klientiem, nosaka ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijas vadītājs, ņemot vērā klientu
funkcionālo traucējumu veidus un smaguma pakāpi, kā arī
vecumu.
2 Māsas specialitāti un amatu (piemēram, vecākā
māsa) nosaka ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas institūcijas vadītājs, ņemot vērā klientu
funkcionālo traucējumu veidus un smaguma pakāpi, kā arī
vecumu.
3 Ārsta palīgs vada ilgstošas sociālās aprūpes un
sociālās rehabilitācijas institūcijas veselības punktu, ja to
nav iespējas darīt ārstam.
4 Psihologam, kas strādā ar bērniem, jābūt
atbilstošam Bērnu tiesību aizsardzības likumā noteiktajām
prasībām, pārējos gadījumos psihologam jābūt sertificētam
klīniskajā un veselības psiholoģijā."
2. Noteikumi stājas spēkā 2017. gada 1. decembrī.
Ministru prezidenta vietā -
Ministru prezidenta biedrs,
ekonomikas ministrs Arvils Ašeradens
Labklājības ministrs Jānis
Reirs
|
|
Saistītie dokumenti
-
Zaudējis spēku ar
-
Grozītais
-
Izdoti saskaņā ar
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Politikas plānošanas dokumenti
-
Skaidrojumi
-
Citi saistītie dokumenti
|