Satversmes tiesas tiesneša atsevišķās
domas
Satversmes
tiesas tiesnešu Alda Laviņa un Jāņa Neimaņa atsevišķās domas
lietā Nr. 2016-12-01 "Par Latvijas Sodu izpildes
kodeksa
50.21 panta piektās daļas atbilstību Latvijas
Republikas Satversmes 92. panta pirmajam teikumam"
1. Satversmes tiesa 2017. gada 18. maijā pieņēma spriedumu
lietā Nr. 2016-12-01 "Par Latvijas Sodu izpildes kodeksa
50.21 panta piektās daļas atbilstību Latvijas
Republikas Satversmes 92. panta pirmajam teikumam" un
nosprieda atzīt Latvijas Sodu izpildes kodeksa 50.21
panta piekto daļu, ciktāl tā attiecas uz lēmumu par soda
izciešanas režīma pastiprināšanu notiesātajam, par neatbilstošu
Latvijas Republikas Satversmes 92. panta pirmajam teikumam un
spēkā neesošu no 2018. gada 1. janvāra, bet attiecībā uz
notiesāto Germanu Peskovu - par neatbilstošu Latvijas Republikas
Satversmes 92. panta pirmajam teikumam un spēkā neesošu no viņa
pamattiesību aizskāruma rašanās brīža.
2. Lietā piemērojamā un Satversmes tiesā apstrīdētā norma -
Latvijas Sodu izpildes kodeksa 50.21 panta piektā daļa
- noteic, ka Ieslodzījuma vietu pārvaldes lēmums nav pārsūdzams.
Norma attiecas uz tādiem Ieslodzījuma vietu pārvaldes lēmumiem,
ar kuriem tiek pārskatīti brīvības atņemšanas iestāžu
izvērtēšanas komisijas lēmumi par:
a) soda izciešanas režīma pastiprināšanu;
b) soda izciešanas režīma atvieglošanu.
3. Sprieduma 10.punktā Satversmes tiesa norādīja, ka tā
izvērtēs Latvijas Sodu izpildes kodeksa 50.21 panta
piektās daļas atbilstību Satversmes 92. panta pirmajam teikumam
tikai ciktāl šī norma attiecas uz lēmumu, ar kuru notiesātajam
pastiprināts soda izciešanas režīms, jo:
a) lieta tika ierosināta pēc tiesas pieteikuma, kurā pamatota
apstrīdētās normas iespējamā neatbilstība Satversmes 92. panta
pirmajam teikumam, balstoties uz administratīvās lietas
faktiskajiem apstākļiem. Tajā norādītie apstākļi attiecas uz
vienu no izvērtēšanas komisiju kompetencē ietilpstošajiem
jautājumiem, proti, uz jautājumu par soda izciešanas režīma
pastiprināšanu notiesātajam;
b) tiesa pieteikumā uzskata, ka apstrīdētā norma neatbilst
Satversmes 92. panta pirmajam teikumam tieši attiecībā uz soda
izciešanas režīma pastiprināšanu notiesātajam;
c) Saeima apstrīdētās normas konstitucionalitāti ir vērtējusi,
pamatojoties uz pieteikuma argumentiem par soda izciešanas režīma
pastiprināšanu.
4. Mēs nepiekrītam šādam ierobežojumam, jo, kā norādījusi
Satversmes tiesa sprieduma 10.punktā, tiesai tika sniegta
informācija arī par citām administratīvajām lietām, kurās tiesa
apturējusi tiesvedību Satversmes tiesā ierosinātās lietas dēļ un
kurās arī piemērojama Latvijas Sodu izpildes kodeksa
50.21 panta piektā daļa, bet administratīvo lietu
faktiskajos apstākļos notiesātajiem atteikta soda režīma
atvieglošana.
5. Mēs uzskatām šādu Satversmes tiesas ierobežošanos par
pretēju diviem Satversmes tiesas procesa pamatprincipiem -
objektīvās izmeklēšanas principam un principam iuria novit
curia, kā arī Latvijas tiesību sistēmai un Satversmes tiesas
nostiprinātai judikatūrai.
6. Satversmes tiesas process ir balstīts uz objektīvās
patiesības noskaidrošanu lietā, tādēļ Satversmes tiesas procesā
visu lietu izskatīšanā ir spēkā objektīvās izmeklēšanas princips.
Tas nozīmē, ka neatkarīgi no pušu pienākuma iesniegt lietas
materiālus un sniegt paskaidrojumus, Satversmes tiesai pašai ir
pienākums noskaidrot un konstatēt patiesos lietas faktiskos
apstākļus. Piemēram, tiesas pieteikuma gadījumā Satversmes tiesa,
vadoties no subsidiaritātes, izmanto tiesas jau noskaidrotos un
pieteikumā apkopotos faktus. Pieteikuma pieņemšanas stadijā
Satversmes tiesa var pamatoti prasīt, lai šie fakti tiktu
adekvāti un pilnīgi atainoti pieteikumā. Tomēr pēc lietas
ierosināšanas Satversmes tiesa nav ierobežota patstāvīgi veikt
papildu faktu izmeklēšanu (arī tad, ja pieteikumu iesniegusi
administratīvā tiesa, kur administratīvajā procesā arī ir
noteicošs objektīvās izmeklēšanas princips).
Objektīvās izmeklēšanas principa izmantošana Satversmes tiesā
ir būtiska vairāku savstarpēji saistītu iemeslu pēc:
a) Satversmes tiesas procesā objektīvi tiek aizsargāta ar
Satversmi nodibinātā tiesību iekārta;
b) izskatāmo lietu iznākums pārsniedz atsevišķas personas
individuālās intereses;
c) lietas apstākļu noskaidrošana nevar tikt atstāta vienīgi
lietas dalībnieku ziņā. Satversmes tiesas piesaiste vienīgi
lietas dalībnieku atklātajiem faktiem, ierobežotu tiesas
kompetenci nodrošināt Satversmes pilnīgu un efektīvu iedarbību uz
tiesību sistēmu.
7. Objektīvās izmeklēšanas princips attiecas vienīgi uz lietas
faktisko apstākļu noskaidrošanu - pagātnē notikušu faktu izziņu
un uztveri. Tas neattiecas uz piemērojamo tiesību izzināšanu. Tas
ir ikvienas tiesas, arī - Satversmes tiesas - pamatuzdevums,
neatkarīgi no lietas dalībnieku izteikumiem un argumentiem par
tiesībām, noskaidrot piemērojamo tiesību apjomu, saturu un spēkā
esību (iuria novit curia).
8. Satversmes tiesa jau iepriekš ir izteikusi līdzīgas atziņas
citos spriedumos, kuras vajadzēja ievērot. Tā Satversmes tiesas
2002. gada 22. februāra sprieduma lietā Nr. 2001-06-03 2.3.punktā
tika norādīts, ka pēc tam, kad ierosināta lieta, Satversmes
tiesa balstās ne vien uz lietas dalībnieku - pieteikuma
iesniedzēja un institūcijas, kas izdevusi apstrīdēto aktu, -
iesniegtajiem argumentiem un pierādījumiem, bet arī pati var tos
meklēt. [..] sprieduma taisīšanas stadijā Satversmes tiesu
nesaista pieteikuma iesniedzēja juridiskais pamatojums un tai
jāvērtē viss apstākļu kopums, kas noskaidrots lietas izskatīšanas
gaitā. Savukārt Satversmes tiesas 2007. gada 8. jūnija
sprieduma lietā
Nr. 2007-01-01 23.punktā norādīts, lai arī Saeimas atbildes
rakstā nav norādīts, kāds ir [..] likuma regulējuma leģitīmais
mērķis, [..] Satversmes tiesai ex officio ir pienākums objektīvi
izvērtēt visus lietas apstākļus un noskaidrot šāda mērķa esamību
vai - tieši pretēji - neesamību.
Tas nozīmē, ka Satversmes tiesas darbību tiesību satura
noskaidrošanā nekavē apstāklis, ka pieteikumā vai atbildes rakstā
nebūtu plašāku argumentu par kādu juridisku aspektu. Turklāt
Satversmes tiesa nav kavēta lietas sagatavošanas stadijā šādus
papildu argumentus iegūt.
9. Latvijas tiesību sistēmā ir noteikts, ka tiesa var apturēt
tiesvedību administratīvajā lietā, par to informējot Satversmes
tiesu, ja par iestādes piemērotās vai administratīvajā tiesas
procesā piemērojamās tiesību normas atbilstību augstāka juridiskā
spēka tiesību normām Satversmes tiesā ir ierosināta lieta
(Administratīvā procesa likuma 274.panta pirmās daļas 3.punkts un
otrā daļa).
Satversmes tiesas 2.kolēģija ar 2016.gada 14.jūlija lēmumu
ierosināja lietu par Latvijas Sodu izpildes kodeksa
50.21 panta piektās daļas atbilstību Latvijas
Republikas Satversmes 92. panta pirmajam teikumam, neierobežojot
pārbaudes robežas. Lēmums 2016.gada 15.jūlijā tika publicēts
oficiālajā izdevumā "Latvijas vēstnesis" (oficiālās
publikācijas Nr.: 2016/135.8).
Lai arī lieta tika ierosināta par apstrīdēto normu pilnībā,
sprieduma 10.punkts ir pretējs ar Administratīvā procesa likuma
274.panta pirmās daļas 3.punktu un otro daļu veicinātajam tiesu
dialogam starp administratīvo tiesu un Satversmes tiesu.
Sprieduma sekas ir tādas, ka tās nerespektē administratīvās
tiesas sniegtās ziņas par citu lietu faktiem, kurās arī piemērota
apstrīdētā tiesību norma un kurās arī ir izšķirošs šīs tiesību
normas konstitucionalitātes jautājums. Satversmes tiesas
pašierobežošanās noveda pie tā, ka tiesas, kas apturēja
tiesvedību citās administratīvajās lietās un paziņoja par to
Satversmes tiesai un kas gaidīja uz Satversmes tiesas atbildi par
piemērojamo normu, atbildi tā arī nesaņēma. Šajās konkrētajās
administratīvajās lietās tas nav veicinājis tiesisko stabilitāti
un procesuālo efektivitāti.
Satversmes tiesas
tiesnesis A.Laviņš
|
Satversmes tiesas tiesnesis
J.Neimanis
|
Rīgā 2017.gada 1.jūnijā