Ministru kabineta rīkojums Nr. 42
Rīgā 2016. gada 28. janvārī (prot. Nr. 3 43.
§)
Grozījumi
Finanšu sektora attīstības plānā 2014.-2016. gadam
1. Izdarīt Finanšu sektora attīstības plāna
2014.-2016. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta
2014. gada 31. marta rīkojumu Nr. 139 "Par
Finanšu sektora attīstības plānu 2014.-2016. gadam")
(turpmāk - plāns) pielikumā šādus grozījumus:
1.1. izteikt 1. sadaļas "Kredītiestāžu
sektors" 1.1. punkta "Kredītiestāžu regulatīvās
vides pilnveidošana/Stabila un atbildīga kredītiestāžu sektora
darbība" 7. rīcības virzienu šādā redakcijā:
"(7) Lai stiprinātu
sabiedrības un noguldītāju uzticību finanšu sistēmai, īpaši
kredītiestāžu sektoram, kā arī kompetento iestāžu
rīcībspējai, aizstāvot noguldītāju intereses, un paļāvību uz
to, ka nepieciešamības gadījumā Noguldījumu garantiju fondam
(turpmāk - NGF) būs pietiekams līdzekļu apjoms
garantētās atlīdzības izmaksai bez kavēšanās, veikt
grozījumus normatīvajos aktos, paredzot regulējumā NGF
stāšanos apdrošināto noguldītāju kā kredītiestādes kreditoru
vietā (tiesību un saistību pārņemšana), ja nepieciešama
kreditoru līdzekļu izmantošana/prasījuma tiesību dzēšana
kredītiestādes stabilizācijai (bail-in instruments),
pirms iespējama tās restrukturizācija. Paredzēt, ka gan
parastā maksātnespējas procesā, gan noregulējumā BRRD
noteiktiem noguldījumiem un NGF ir prioritāra kreditora
kārta. |
01.01.2015. |
FM,
FKTK |
Noteiktā kārtībā izstrādāt un
iesniegt MK grozījumus normatīvajos aktos, paredzot NGF
stāšanos apdrošināto noguldītāju kā kredītiestādes kreditoru
vietā (tiesību un saistību pārņemšana), ja nepieciešama
kreditoru līdzekļu izmantošana/prasījuma tiesību dzēšana
kredītiestādes noregulējumam. Paredzēt, ka gan parastā
maksātnespējas procesā, gan noregulējumā BRRD noteiktajiem
noguldījumiem un NGF ir prioritāra kreditora kārta. |
FM un FKTK budžeta
ietvaros." |
1.2. papildināt 1. sadaļas "Kredītiestāžu
sektors" 1.3. punktu "Noziedzīgi iegūtu līdzekļu
legalizācijas riska mazināšana" ar 5., 6., 7., 8. un
9. rīcības virzienu šādā redakcijā:
"(5) Efektīva informācijas
apmaiņa (elektroniskā formā) ar valsts iestādēm risku
izvērtēšanai. |
01.05.2016. |
FM,
TM,
VID,
LKA |
NILLTFN 41. pantā
paredzētās informācijas apmaiņas mehānisma ieviešana. |
Esošo budžetu ietvaros. |
(6) Reinvestētās peļņas
neaplikšana ar uzņēmumu ienākuma nodokli (turpmāk - UIN)
mazajiem un vidējiem uzņēmumiem, saglabājot esošo paātrinātās
amortizācijas modeli lielajiem uzņēmumiem. |
31.12.2016. |
FM,
EM,
LKA |
Izvērtēt iespēju šāda regulējuma
ieviešanai. |
Esošo budžetu ietvaros. |
(7) Izvērtēt iespēju uzņēmumiem
grāmatvedības uzskaitē un pārskatos VID izmantot ārvalstu
valūtu (ar noteikumu, ka nodokļi tiek aprēķināti un maksāti
euro). |
31.12.2016. |
FM,
EM,
TM,
LKA |
Izvērtēt regulējuma iespējamību,
kā arī ietekmi uz nodokļu ieņēmumiem. |
Esošo budžetu ietvaros. |
(8) Izvērtēt iespēju saziņā ar
Valsts ieņēmumu dienestu un, iespējams, citām valsts
institūcijām izmantot angļu valodu. |
31.12.2016. |
FM,
TM,
EM,
LKA |
Izvērtēt iespēju šāda regulējuma
ieviešanai. |
Esošo budžetu ietvaros. |
(9) "Attālinātā
personāla" nolīgšanas iespēja darbam Latvijas
uzņēmumos. |
31.12.2016. |
LM,
FM,
EM,
LKA |
Izvērtēt iespēju šāda regulējuma
ieviešanai. |
Esošo budžetu
ietvaros." |
1.3. papildināt 2. sadaļas "Kapitāla
tirgus" 2.3. punkta "Korporatīvo parāda
vērtspapīru popularizēšana" 1. rīcības virziena aili
"Atbildīgā institūcija un iesaistītās institūcijas" ar
burtiem "PKC";
1.4. izteikt 2. sadaļas "Kapitāla tirgus"
2.3. punkta "Korporatīvo parāda vērtspapīru
popularizēšana" 3. rīcības virzienu šādā redakcijā:
"(3) Pārskatīt regulējumu
nodrošināto vērtspapīru jomā un izvērtēt tā aktualitāti un
atbilstību vērtspapīru tirgus attīstības potenciālam. |
31.12.2016. |
FM,
FKTK,
LKA,
NASDAQ Riga. |
Sagatavot situācijas izvērtējumu
par praksē konstatētajiem šķēršļiem, piemērošanas grūtībām,
kā arī regulējuma atbilstību nodrošināto vērtspapīru tirgus
attīstības potenciālam. |
FM, FKTK budžeta
ietvaros." |
1.5. izteikt 3. sadaļas "Tiesu sistēma un
administratīvā sloga samazināšana" 3.1. punkta
"Tiesnešu kvalifikācijas celšana, specializācijas
veicināšana" rīcības ailes "Izpildes termiņi"
1. punktu šādā redakcijā:
"Saskaņā ar mācību programmā tiesnešu un tiesu darbinieku
mācībām 2014., 2015. un 2016. gadam noteiktajiem
datumiem.";
1.6. papildināt 3. sadaļas "Tiesu sistēma un
administratīvā sloga samazināšana" 3.2. punkta
"Cīņa pret mājokļu īpašnieku parādu uzkrāšanu" aili
"Rīcības virziens mērķa sasniegšanai" ar
1. rīcības virzienu šādā redakcijā:
"Rīcībai (1): Maksājumu kontrole cīņai pret mājokļu
īpašnieku parādu uzkrāšanu.";
1.7. aizstāt 3. sadaļas "Tiesu sistēma un
administratīvā sloga samazināšana" 3.3. punkta
"Finanšu strīdu izskatīšanas mehānisma izveide"
3. rīcības virziena ailē "Izpildes termiņi"
skaitļus "09.07.2015." ar skaitļiem
"01.03.2016.";
1.8. aizstāt 5. sadaļas "Alternatīvi
finansējuma veidi" 5.1. punkta rīcības virziena ailē
"Izpildes termiņi" skaitļus "2. 31.12.2015."
ar skaitļiem "2. 31.12.2016.";
1.9. izteikt 5. sadaļas "Alternatīvi
finansējuma veidi" 5.2. punktu šādā redakcijā:
"5.2. Vidēja un ilgtermiņa eksporta kredīta
garantiju instrumenta ieviešana.
Latvijas finanšu tirgus
dalībnieki uzņēmumiem nepiedāvā vidēja un ilgtermiņa
eksporta kredīta garantijas.
Iespējas iesaistīties lielos
ilgtermiņa eksporta projektos ar lielu darījumu apmēru ir
ierobežotas esošās eksporta kredītu garantijas programmas
ietvaros nepietiekamā eksporta kredīta garantiju seguma un
atliktā maksājuma termiņa dēļ. No darījuma partnera puses
bieži vien tiek prasīta valsts sniegta garantija, ko
finanšu tirgus dalībnieki nespēj dot.
Priekšlikuma mērķis ir
pasargāt uz eksportu orientētus uzņēmumus no starptautiskās
tirdzniecības riskiem (politiskiem un komerciāliem).
Rīcībai:
1. Eksporta kredīta apdrošināšanas tirgus
izvērtēšana.
2. Vidēja un ilgtermiņa eksporta kredīta garantiju
instrumenta ieviešanas modeļa izstrāde.
|
1. 31.12.2016.
2. 31.12.2016.
|
EM,
AFI,
FM |
Attīstības finanšu institūcijas likuma 12. panta
otrā daļa paredz deleģējumu Ministru kabinetam izdot Ministru
kabineta noteikumus par tādu valsts atbalsta programmu
izstrādi, kuras pilnībā vai daļēji īsteno finanšu instrumentu
veidā, nodrošinot konsultācijas ar nevalstisko organizāciju
pārstāvjiem. |
EM, AFI, FM budžeta ietvaros." |
1.10. papildināt 5. sadaļas "Alternatīvi
finansējuma veidi" 5.3. punkta aili "Rīcības
virziens mērķa sasniegšanai" ar 1. rīcības virzienu
šādā redakcijā:
"Rīcībai (1): Krājaizdevu sabiedrību darbības modeļa
īstenošana, veicinot iedzīvotāju iesaistīšanos krājaizdevu
sabiedrību darbībā un nodrošinot finanšu sektora stabilitāti un
tautsaimniecības attīstību.";
1.11. papildināt 5. sadaļu "Alternatīvi
finansējuma veidi" ar 5.6. un 5.7. punktu šādā
redakcijā:
"5.6. Riska kapitāla pārvaldības atbalsts.
Rīcībai:
(1) Atbalstīt riska kapitāla pārvaldnieku apmācību
par riska kapitāla pārvaldības jautājumiem.
|
31.12.2016. |
EM,
AFI,
FM |
Izstrādāt riska kapitāla
pārvaldnieku atbalsta pasākumus apmācībām. |
Eiropas Rekonstrukcijas un
attīstības bankas (ERAB) tehniskās palīdzības projektu
ietvaros Latvijai. |
(2) Veicināt profesionālu
riska kapitāla pārvaldīšanas komandu izveidošanu un attīstību
Latvijā. |
31.12.2016. |
EM,
AFI,
FM |
1) Izstrādāt jaunas atbalsta programmas dažādu stadiju
riska kapitāla investīciju pieejamības nodrošināšanai.
2) Nodrošināt jaunu riska kapitāla fondu atlasi un
darbību valsts atbalsta programmu ietvaros.
3) Apzināt Latvijas riska kapitāla nozares
attīstībai nepieciešamās izmaiņas nacionālajos tiesību
aktos.
|
1), 2) Eiropas Savienības struktūrfondu programmu
finansējums 2014.-2020. g. plānošanas periodā.
3) ERAB tehniskās palīdzības projektu ietvaros
Latvijai.
|
5.7. Kolektīvās finansēšanas platformu darbību
regulējošo normatīvo aktu izstrāde.
Veicināt kredītiestādēm
alternatīvu finansējumu piesaistes veidu, lai nodrošinātu
patērētāju un uzņēmējdarbības finansējuma pieejamību.
|
|
FM,
FKTK,
PTAC. |
|
FM, FKTK, PTAC
budžeta ietvaros." |
Rīcībai:
(1) Savstarpējo aizdevumu kolektīvās finansēšanas
platformas normatīvā regulējuma izstrāde.
|
31.12.2016.
|
|
Izstrādāt savstarpējo aizdevumu kolektīvās finansēšanas
platformas darbības likumprojektu.
|
(2) Investīciju kolektīvās finansēšanas platformas
regulējuma izstrāde. |
31.12.2016. |
|
Izstrādāt
investīciju kolektīvās finansēšanas platformas darbības
likumprojektu. |
1.12. svītrot 6. sadaļas "Finanšu pratība"
6.3. punktu;
1.13. papildināt 7. sadaļu "Apdrošināšanas
sektors" ar 7.5. punktu "Efektīva informācijas
apmaiņa (elektroniskā formā) ar valsts iestādēm risku
izvērtēšanai un saistību izpildei" šādā redakcijā:
"7.5. Efektīva informācijas apmaiņa (elektroniskā
formā) ar valsts iestādēm risku izvērtēšanai un saistību
izpildei.
Šobrīd dažādā gatavības
līmenī ir sadarbība ar vairākām valsts iestādēm: 1) ar VID
par NILLTFN likuma normām, 2) ar PMLP par datu apmaiņu par
mirušajiem (FKTK ieteikumi), 3) ar NVD saistībā ar
E-veselību, 4) ar CSDD par soda punktiem, 5) ar IeM par
noziedzīgiem nodarījumiem un administratīviem pārkāpumiem
ceļu satiksmē, 6) ar VID datu apmaiņa saistībā ar čekiem
veselības jomā, 7) VID datubāze reģistrētajām kvītīm.
Šāda sadarbība efektivizē procesus gan valsts, gan
apdrošinātāju pusē, nodrošina apdrošinātāju atbilstību
normatīvo aktu prasībām, papildina valsts budžeta ieņēmumus
un samazina pelēkās ekonomikas apjomu.
Rīcībai:
Izstrādājot grozījumus tiesiskajā regulējumā, visos
veidos veicināt efektīvu elektronisku datu apmaiņu.
|
31.12.2016. |
LAA,
LTAB,
FM,
VID,
VRAA,
VARAM,
IeM,
PMLP,
VM,
NVD,
CSDD |
LAA turpināt uzsākto. Saskaņot
ar atbildīgajām valsts pārvaldes iestādēm. |
LAA un atbildīgo iestāžu budžetu
ietvaros." |
2. Finanšu ministrijai nedēļas laikā iesniegt precizēto
plānu Valsts kancelejā.
Ministru prezidente Laimdota
Straujuma
Finanšu ministra vietā -
ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs