Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Konkurences padomes lēmums Nr.19 Rīgā 2015.gada 14.maijā (prot. Nr.21, 4.§) Par tirgus dalībnieku apvienošanosLieta Nr.965/15/7.2.2./3 1 Konkurences padome (turpmāk - KP) 05.05.2015. saņēma ziņojumu par apvienošanos - OÜ "MM Grupp" (turpmāk - MMG) caur OÜ "UP Invest" (turpmāk - UPI) izšķirošas ietekmes iegūšanu pār AS "Eesti Meedia" (turpmāk - EM), noslēdzot akciju pirkuma līgumu (turpmāk - Ziņojums). 2 Saskaņā ar Konkurences likuma (turpmāk - KL) 1.panta 9.punktu MMG un Ziņojumā minētās sabiedrības un fiziskās personas ir viens tirgus dalībnieks (turpmāk - MMG grupa). 3 Saskaņā ar KL 1.panta 9.punktu EM un Ziņojumā minētās sabiedrības ir viens tirgus dalībnieks (turpmāk - EM grupa). 4 Saskaņā ar Ziņojumā norādītajiem finanšu datiem apvienošanās dalībnieku kopējais neto apgrozījums Latvijas teritorijā pārsniedz KL 15.panta otrajā daļā noteikto slieksni 35 572 000 euro un nevienam no apvienošanās dalībniekiem apgrozījums nav bijis mazāks par KL 15.panta otrajā prim daļā noteikto 2 134 000 euro apmēru, līdz ar to konkrētā apvienošanās ir paziņojama KP. 5 Iepazīstoties ar Ziņojumu, KP konstatēja, ka ir izpildītas Ministru kabineta 2008.gada 29.septembra noteikumu Nr.800 "Kārtība, kādā iesniedz un izskata pilno un saīsināto ziņojumu par tirgus dalībnieku apvienošanos" (turpmāk - Noteikumi Nr.800) prasības. Atbilstoši Noteikumu Nr.800 4.punktam par pilna Ziņojuma iesniegšanas dienu ir uzskatāms 05.05.2015. 6 Darījuma tiešās puses ir UPI (ieguvējs), kuras 100% pamatkapitāla daļas netieši pieder MMG (caur 100% dalību MM Holdings B.V. (Nīderlande), līdz ar to MMG ir vienpersoniska izšķiroša ietekme pār UPI, un EM (mērķsabiedrība), kuras 50% pirms darījuma jau pieder UPI. Saskaņā ar 26.03.2015. noslēgto akciju pirkuma līgumu (turpmāk - Līgums) UPI nopērk pie savām esošajām 50% akcijām vēl 20% EM akcijas, iegūstot kopā 70% EM akcijas un tiesības iecelt EM padomes vairākumu1, kā rezultātā MMG grupa iegūs vienpersonisku izšķirošu ietekmi pār EM un tās grupas sabiedrībām. Izvērtējot Ziņojumā ietverto un rīcībā esošo informāciju, KP konstatēja: 1. Apvienošanās dalībnieki 7 Saskaņā ar Ziņojumā norādīto MMG tiešu darbību Latvijā neveic. MMG grupa Latvijā darbojas vairākos sektoros: farmaceitisko izstrādājumu un medikamentu tirdzniecībā, loģistikas pakalpojumu sniegšanā, farmaceitisko izstrādājumu un veterināro medikamentu tirdzniecībā, zobārstniecības piederumu un iekārtu tirdzniecībā, medicīnas preču un iekārtu tirdzniecībā un apkalpošanā, medicīnas iestāžu un nodaļu projektēšanā un renovācijā, ziņu aģentūras pakalpojumu sniegšanā, masu saziņas līdzekļu monitoringa un informācijas analīzes pakalpojumu sniegšanā. 8 Visas MMG grupas izvērtējums nav lietderīgs apvienošanās izvērtēšanai, līdz ar to zemāk ir minētas sabiedrības, kas dibinātas vai kurām ir pārdošanas apjomi Latvijas teritorijā:
9 UPI Latvijā komercdarbību tieši neveic, bet sniedz savām meitas sabiedrībām konsultācijas komercdarbībā un nodrošina komercdarbības vadību. 10 EM ir Igaunijas akciju sabiedrība, kas Latvijā tiešu darbību neveic, bet sniedz savām meitas sabiedrībām konsultācijas komercdarbībā un nodrošina komercdarbības vadību. 11 EM grupa ir mediju grupa Baltijas valstīs, kas veic šādu saimniecisko darbību Latvijā:
2. Apvienošanās veids 12 Pēc darījuma noslēgšanas UPI būs izšķiroša ietekme pār EM, līdz ar to MMG grupa iegūs izšķirošu ietekmi pār EM grupu. 13 Saskaņā ar KL 15.panta pirmās daļas 3.punktā noteikto "tirgus dalībnieku apvienošanās ir (..) tāds stāvoklis, kad (..) viens vai vairāki tirgus dalībnieki iegūst tiešu vai netiešu izšķirošu ietekmi pār citu tirgus dalībnieku vai citiem tirgus dalībniekiem." 14 Ņemot vērā minēto, paziņotā apvienošanās ir uzskatāma par apvienošanos KL 15.panta pirmās daļas 3.punkta izpratnē, vienam tirgus dalībniekam iegūstot tiešu izšķirošu ietekmi pār citu tirgus dalībnieku. 3. Apvienošanās ietekmes uz tirgu vērtējums 15 Saskaņā ar KL 1.panta 4.punktu "konkrētais tirgus - konkrētās preces tirgus, kas izvērtēts saistībā ar konkrēto ģeogrāfisko tirgu". Saskaņā ar KL 1.panta 5.punktu "konkrētās preces tirgus - noteiktas preces tirgus, kurā ietverts arī to preču kopums, kuras var aizstāt ar šo noteikto preci konkrētajā ģeogrāfiskajā tirgū, ņemot vērā pieprasījuma un piedāvājuma aizstājamības faktoru, preču pazīmes un lietošanas īpašības". 16 Atbilstoši Noteikumu Nr.800 2.punktam apvienošanās rezultātā ietekmētais tirgus ir: 1) konkrētais tirgus, kurā darbojas apvienošanā iesaistītie tirgus dalībnieki; 2) ar konkrēto tirgu, kurā darbojas viens no apvienošanā iesaistītiem tirgus dalībniekiem, vertikāli saistīts tirgus, kurā darbojas cits apvienošanā iesaistīts tirgus dalībnieks. 17 Saskaņā ar Ziņojumu apvienošanās dalībnieku darbība nepārklājas, tādējādi to atsevišķā darbība vertikāli saistītos tirgos (ziņu aģentūras un interneta portālu darbība) un ar to saistītu pakalpojumu sniegšana (piemēram, reklāmas izvietošana) nevar radīt būtiskus riskus konkurencei pēc apvienošanās. Minēto iemeslu dēļ KP arī nesaskata lietderību definēt tirgus un veikt to detalizētu analīzi. 18 Izvērtējot Ziņojumā norādīto un KP rīcībā esošo informāciju, secināms, ka apvienošanās rezultātā Latvijas teritorijā nerodas un nenostiprinās dominējošais stāvoklis un nevar tikt būtiski samazināta konkurence. 19 Saskaņā ar KL 16.panta trešo daļu KP aizliedz apvienošanos, kuras rezultātā rodas vai nostiprinās dominējošais stāvoklis vai var tikt būtiski samazināta konkurence jebkurā konkrētajā tirgū. KL 16.panta ceturtā daļa nosaka, ja paziņotā tirgus dalībnieku apvienošanās neizraisa šā panta trešajā daļā minētās sekas, KP pieņem lēmumu, ar kuru atļauj apvienošanos. Ņemot vērā iepriekš minēto un pamatojoties uz Konkurences likuma 8.panta pirmās daļas 5.punktu, 15.panta pirmās daļas 3.punktu un otrās daļas 1.punktu un 16.panta pirmo un ceturto daļu, Konkurences padome nolēma: atļaut apvienošanos, OÜ "MM Grupp" iegūstot izšķirošu ietekmi AS "Eesti Meedia". Saskaņā ar Konkurences likuma 8.panta otro daļu Konkurences padomes lēmumu var pārsūdzēt Administratīvajā apgabaltiesā viena mēneša laikā no lēmuma spēkā stāšanās dienas. 1 Skat. Ziņojuma 25.lp. Konkurences padomes priekšsēdētāja S.Ābrama |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par tirgus dalībnieku apvienošanos
Izdevējs: Konkurences padome
Veids:
lēmums
Numurs: 19Pieņemts: 14.05.2015.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 101, 26.05.2015.
OP numurs:
2015/101.6
Saistītie dokumenti
|