Ministru kabineta
rīkojums Nr.524
Rīgā 2014.gada 19.septembrī (prot.
Nr.49 50.§)
Grozījumi
Finanšu sektora attīstības plānā 2014.-2016.gadam
1. Izdarīt Finanšu sektora attīstības plāna
2014.-2016. gadam (apstiprināts ar Ministru kabineta
2014. gada 31. marta rīkojumu Nr. 139 "Par
Finanšu sektora attīstības plānu 2014.-2016. gadam")
(turpmāk - plāns) pielikumā šādus grozījumus:
1.1. izteikt 2. sadaļas "Kapitāla tirgus"
2.1. punktu šādā redakcijā:
"2.1. Caurskatāma valsts kapitāla daļu
atsavināšana |
Pastāvīgi |
Ministrijas, kas ir
valsts kapitāla daļu turētājas |
1. Saskaņā ar Ministru kabineta 2013. gada
11. jūnija sēdē (prot. Nr. 34 37. §)
lemto un informatīvā ziņojuma "Par valsts līdzdalības
kapitālsabiedrībās izvērtēšanu un ar Ministru prezidenta
2012. gada 19. jūnija rīkojumu Nr. 233
izveidotās darba grupas priekšlikumiem turpmākai
rīcībai" 5. pielikumā doto uzdevumu Nr. 4 un
5 - ministrijām līdz 2013. gada 31. decembrim
jāiesniedz vērtējums par iespēju atsavināt valstij
piederošās kapitāla daļas (akcijas) kapitālsabiedrībā, kurā
tā ir kapitāla daļu turētāja.
2. Ja valstij pilnībā vai daļēji piederošas
kapitālsabiedrības atbilst vismaz diviem no šādiem
kritērijiem - vidējais darbinieku skaits iepriekšējā
finanšu gadā bija 250 vai vairāk, tās aktīvu kopsumma
pārsniedz 43 000 000 euro,
gada tīrais apgrozījums pārsniedz
50 000 000 euro, obligāti kā vienu no
iespējām piedāvāt Ministru kabinetam noteikt nosacījumu, ka
atsavināmās daļas (akcijas) tiek atsavinātas publiskajā
piedāvājumā vai kotējot biržā.*
3. Lai izvērtētu valstij pilnībā vai daļēji
piederošu kapitālsabiedrību pārdošanas procesa
organizēšanas vēlamo modeli, kā vienu no atlases
kritērijiem konsultantam noteikt iepriekšēju pieredzi un
spēju veikt publiskas kotācijas lietderības
izvērtējumu.
Ja tiek secināts, ka kapitāla daļu atsavināšanas procesā
publiskā piedāvājuma alternatīva būtu lietderīga,
piesaistot konsultantu valstij pilnībā vai daļēji piederošu
kapitālsabiedrību pārdošanas procesa organizēšanai, kā
vienu no atlases kritērijiem konsultantam noteikt
iepriekšēju pieredzi un spēju veikt sākotnējo publisko
piedāvājumu, organizējot kapitālsabiedrību pārdošanu
publiskajā piedāvājumā un kotējot biržā.
* Kritēriji noteikti atbilstoši Finanšu instrumentu
tirgus likuma 1. pantam: 33) mazie un vidējie
komersanti - komersanti, kas saskaņā ar to individuālajiem
gada pārskatiem vai konsolidētajiem gada pārskatiem atbilst
vismaz diviem no šādiem trim kritērijiem:
a) vidējais darbinieku skaits finansiālajā gadā ir
mazāks par 250,
b) aktīvu kopsumma nepārsniedz
43 000 000 euro,
c) gada tīrais apgrozījums nepārsniedz
50 000 000 euro"
|
Funkciju izpilde
tiek nodrošināta ik gadu piešķirto valsts budžeta līdzekļu
ietvaros |
1.2. izteikt 2. sadaļas "Kapitāla tirgus"
2.3. punktu šādā redakcijā:
"2.3. Korporatīvo parāda vērtspapīru
popularizēšana
Lai veicinātu uzņēmumu
piekļuvi to darbības un attīstības nepieciešamajam
finansējumam, mazinātu uzņēmējdarbības atkarību no
kredītiestāžu kreditēšanas pakalpojumiem kā dominējošā
finansējuma avota, lai veicinātu korporatīvās pārvaldības
un caurskatāmības labās prakses izplatību, kā arī veicinātu
vietējo un ārvalstu investoru bāzes attīstību
|
|
|
|
|
Rīcībai:
(1) Popularizēt (publiski un aktīvi informēt) gan plašā
sabiedrībā, gan uzņēmēju un potenciālo investoru lokā
esošās iespējas izmantot korporatīvos parāda vērtspapīrus
un citus vērtspapīrus ar fiksētu ienākumu kā alternatīvu
saimnieciskās darbības un attīstības finansējuma avotu
|
Pastāvīgi |
EM, FM, Nasdaq OMX
Riga |
1. Izvērtēt iespējas popularizēt korporatīvos parāda
vērtspapīrus un citus vērtspapīrus ar fiksētu ienākumu
izmantošanai par alternatīvu saimnieciskās darbības un
attīstības finansējuma avotu.i
2. Jaunizveidojamajam Valsts kapitāla daļu
pārvaldes birojam kopā ar valsts kapitāla daļu turētājiem
līdz 2015. gada 31. decembrim izvērtēt valsts
kapitālsabiedrību saistības un iespējas dažādot finansējuma
avotu izmantošanu, tai skaitā izmantojot parāda vērtspapīru
emisiju.**
**Ja līdz 2014. gada 31. decembrim nav
izveidots Valsts kapitāla daļu pārvaldes birojs, šo
uzdevumu veic valsts kapitāla daļu turētāji
|
EM, FM, Nasdaq OMX
Riga budžeta ietvaros |
(2) Rosināt finanšu
tirgus dalībniekus, tai skaitā kredītiestādes, diversificēt
savus finansējuma piesaistes avotus, piemēram, izvērtējot
iekšzemes finanšu un kapitāla tirgus sniegtās iespējas
aktīvu/pasīvu termiņstruktūras pielāgošanai, mērķorientētu
vai vispārēju likviditātes vadības vajadzību īstenošanai,
izmantojot parāda vērtspapīru emisiju |
Pastāvīgi |
LKA, EM |
Izvērtēt iespējas rosināt finanšu tirgus dalībniekus
izmantot parāda vērtspapīru emisiju. Konkrētas tiešās
darbības tiks izstrādātas sadarbībā ar nozari.i
Pasākums ir definēts kā process, tādēļ tiešās darbības
rezultātu plānā nevar definēt
|
LKA, EM budžeta
ietvaros |
(3) Pārskatīt
regulējumu par Hipotekāro ķīlu zīmju likuma normu aktualitāti
un atbilstību fiksēta ienākuma parāda vērtspapīru tirgus
attīstības potenciālam |
31.12.2015. |
FM, FKTK |
Izvērtēt Hipotekāro
ķīlu zīmju likuma normu aktualitāti un atbilstību fiksēta
ienākuma parāda vērtspapīru tirgus attīstības
potenciālam |
FM, FKTK budžeta
ietvaros" |
1.3. aizstāt 3. sadaļas nosaukumā vārdus "Tiesu
sistēma" ar vārdiem "Tiesu sistēma un administratīvā
sloga samazināšana";
1.4. svītrot 3. sadaļas "Tiesu sistēma un
administratīvā sloga mazināšana" 3.4. punktu;
1.5. papildināt 3. sadaļu "Tiesu sistēma un
administratīvā sloga mazināšana" ar 3.5. punktu šādā
redakcijā:
"3.5. Nodokļu konvencijās noteikto
atvieglojumu piemērošanas procedūras vienkāršošana
Rīcībai:
Jāsamazina administratīvais slogs, paredzot, ka
rezidences apliecība ir ienākuma izmaksātāja rīcībā ne
vēlāk kā taksācijas gada pārskata iesniegšanas brīdī (nevis
maksājuma izdarīšanas brīdī)
|
31.12.2014. |
FM |
Izstrādāt un
iesniegt Ministru kabinetā grozījumus Ministru kabineta
2001. gada 30. aprīļa noteikumos Nr. 178
"Kārtība, kādā piemērojami starptautiskajos līgumos par
nodokļu dubultās uzlikšanas un nodokļu nemaksāšanas novēršanu
noteiktie nodokļu atvieglojumi" |
FM budžeta
ietvaros" |
1.6. izteikt 5. sadaļas "Alternatīvie
finansējuma veidi" 5.1. punktu šādā redakcijā:
"5.1. Riska kapitāla nozares attīstība
Riska kapitāla ieguldījuma
mērķis ir jaunā uzņēmuma straujākas izaugsmes un attīstības
veicināšana. Riska investīciju objekti ir uzņēmumi ar
augstu straujas izaugsmes potenciālu un spēju nodrošināt
ievērojamu peļņu attiecībā uz projektā investēto
kapitālu
Rīcībai:
Jānodrošina publiskais finansējums jaunu riska kapitāla
fondu izveidei (īpaši ar fokusu uz agrīnas stadijas
uzņēmumiem), kas veicinās jaunu riska kapitāla fondu
vadības komandu izveidi, kā arī privāto līdzekļu
investīcijas straujas izaugsmes un augsti tehnoloģiskos
uzņēmumos
|
1. 31.12.2015.
2. 31.12.2015.
|
EM, AFI, FM |
1. Apstiprināta valsts atbalsta programma.
2. Veikta riska kapitāla fondu vadības komandu
atlase
|
2014.-2020. gada Eiropas Savienības
struktūrfondu plānošanas periodā finanšu instrumentiem
plānotais finansējums" |
1.7. papildināt 5. sadaļu "Alternatīvie
finansējuma veidi" ar 5.5. punktu šādā redakcijā:
"5.5.
Izstrādāt neitrālu nodokļu regulējumu alternatīvajiem
ieguldījumu fondiem, lai efektīvā nodokļu likme (slogs)
nemazinātos, salīdzinot ar regulējumu, kāds bija
2013. gadā |
31.12.2014. |
FM |
Sagatavot grozījumus
nodokļu normatīvajos aktos, paredzot neitrālu nodokļu režīmu
alternatīvajiem ieguldījumu fondiem |
FM budžeta
ietvaros" |
1.8. papildināt 6. sadaļu "Finanšu
pratība" ar 6.3. punktu šādā redakcijā:
"6.3. Riska kapitāla pārvaldības atbalsts
Rīcībai:
(1) Atbalstīt riska kapitāla pārvaldnieku apmācību par
riska kapitāla pārvaldības jautājumiem
|
31.12.2015. |
EM, AFI, FM |
Izstrādāt riska
kapitāla pārvaldnieku apmācības pasākumus |
1) Eiropas Savienības struktūrfondu programmu finansējums
2014.-2020. g. plānošanas periodā.
2) Eiropas Rekonstrukcijas un attīstības bankas (ERAB)
tehniskās palīdzības projektu ietvaros Latvijai
|
(2) Veicināt
profesionālu riska kapitāla pārvaldīšanas komandu izveidošanu
un attīstību |
31.12.2015. |
EM, AFI, FM |
Izstrādāt programmu
atbalsta pasākumiem profesionālu riska kapitāla pārvaldīšanas
komandu izveidošanai un attīstības veicināšanai |
1) Eiropas Savienības struktūrfondu programmu finansējums
2014.-2020. g. plānošanas periodā.
2) ERAB tehniskās palīdzības projektu ietvaros
Latvijai"
|
1.9. papildināt ar 7. sadaļu "Apdrošināšanas
sektors" šādā redakcijā:
"7. Apdrošināšanas
sektors |
|
7.1. Paplašināt to profesiju klāstu, kurām ir obligāta
civiltiesiskās atbildības apdrošināšana (turpmāk - CTA)
Apdrošināšanas nozarei ir
jāveicina augstāka drošības sajūta dažādos uzņēmējdarbības
sektoros, kā arī privātpersonu ikdienā. Šeit var runāt arī
par obligātajām apdrošināšanām. Piemēram, namu
apsaimniekotāju CTA, ceļu uzturētāju CTA apdrošināšana. Ja
nav CTA apdrošināšanas, nevar uzņemties atbildību,
piemēram, par ceļiem (lielāka atbildība un vienkāršāks
regresa process pret ceļu uzturētājiem)
Rīcībai:
Izstrādāt grozījumus esošajā tiesiskajā regulējumā,
paredzot paplašināt to profesiju klāstu, kam piemērojama
obligātā civiltiesiskās atbildības apdrošināšana
|
31.12.2016. |
Latvijas
Apdrošinātāju asociācija (turpmāk - LAA), FM |
LAA turpināt
jautājuma izpēti, izvērtējot pašreizējo situāciju
(statistiku, problemātiskās nozares). Saskaņot ar
atbildīgajām valsts pārvaldes iestādēm |
LAA budžeta
ietvaros |
7.2. Paplašināt to profesiju klāstu, kurām ir obligāta
nelaimes gadījumu papildu apdrošināšana
Latvijā ir vien dažas
profesijas, kurās nelaimes gadījumu papildu apdrošināšana
ir obligāta. Apdrošināšanas nozarei jāveicina augstāka
drošības sajūta dažādos uzņēmējdarbības un valsts
nodarbinātības sektoros, kā arī privātpersonu ikdienā.
Jāstimulē arī obligātā nelaimes gadījumu apdrošināšana
atsevišķās profesijās, piemēram, Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienesta, policijas vai militāriem
darbiniekiem
Rīcībai:
Izstrādāt grozījumus esošajā tiesiskajā regulējumā,
paredzot paplašināt to profesiju klāstu, kam piemērojama
obligātā nelaimes gadījumu papildu apdrošināšana
|
31.12.2016. |
LAA, FM |
LAA turpināt
jautājuma izpēti, izvērtējot pašreizējo situāciju
(statistiku, problemātiskās nozares). Saskaņot ar
atbildīgajām valsts pārvaldes iestādēm |
LAA budžeta
ietvaros |
7.3. Paaugstināt limitus atsevišķos obligātās
civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas veidos
Apdrošināšanas nozarei
jāveicina augstāka drošības sajūta dažādos uzņēmējdarbības
sektoros, kā arī privātpersonu ikdienā. Pārskatīt obligātās
apdrošināšanas summu limitus - būvuzņēmēja CTA limits
14 228 euro ir gaužām mazs, piemēram, Rīgas pils
ugunsgrēka, Zolitūdes traģēdijas u. c. gadījumos.
Farmaceitu CTA limits ir 1422 euro. Pasākumu
organizatoru CTA limits ir 14 228 euro
Rīcībai:
Izstrādāt grozījumus esošajā tiesiskajā regulējumā,
paredzot paaugstināt limitus atsevišķos obligātās
civiltiesiskās atbildības apdrošināšanas veidos
|
31.12.2016. |
LAA, FM |
LAA turpināt
jautājuma izpēti, izvērtējot pašreizējo situāciju
(statistiku, problemātiskās nozares). Saskaņot ar
atbildīgajām valsts pārvaldes iestādēm |
LAA budžeta
ietvaros |
7.4. Obligāto apdrošināšanas veidu sistēmas sakārtošana,
efektīva vadība
Šobrīd pastāv vairāk nekā 30
"nelieli" obligātie profesionālie apdrošināšanas
veidi, kuros nenotiek praktiski nekāda kontrole un/vai
uzskaite. Nepieciešams izveidot centralizētu obligāto
apdrošināšanas veidu uzraudzības un kontroles sistēmu
Rīcībai:
Izstrādāt grozījumus esošajā tiesiskajā regulējumā,
paredzot centralizētu obligāto apdrošināšanas veidu
uzskaiti un kontroli
|
31.12.2016. |
LAA, FM |
LAA turpināt jautājuma izpēti,
izvērtējot iespējas centralizēti veikt obligāto
apdrošināšanas veidu uzskaiti un kontroli un iespējamos
risinājuma modeļus
|
LAA budžeta
ietvaros" |
2. Finanšu ministrijai nedēļas laikā iesniegt precizēto
plānu Valsts kancelejā.
Ministru prezidente Laimdota
Straujuma
Finanšu ministra vietā -
ārlietu ministrs Edgars Rinkēvičs
|
|
Saistītie dokumenti
-
Grozītais
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Citi saistītie dokumenti
|