Ministru kabineta
rīkojums Nr.347
Rīgā 2014.gada 9.jūlijā (prot. Nr.38
45.§)
Grozījumi
pamatnostādnēs "Latvijas kiberdrošības stratēģija
2014.-2018.gadam"
1. Izdarīt pamatnostādnēs "Latvijas kiberdrošības
stratēģija 2014.-2018. gadam" (apstiprinātas ar
Ministru kabineta 2014. gada 21. janvāra rīkojumu
Nr. 40 "Par pamatnostādnēm "Latvijas kiberdrošības
stratēģija 2014.-2018. gadam"") šādus
grozījumus:
1.1. papildināt satura rādītāju ar šādiem vārdiem un
skaitļiem:
"Pielikums Nr. 2 Turpmākās rīcības
plānojums
Pielikums Nr. 3 (informācija dienesta
vajadzībām)";
1.2. izteikt 7. nodaļu šādā redakcijā:
"7. Saīsinājumi un terminu
skaidrojums
Saīsinājumi
AIM |
Aizsardzības
ministrija |
AIP |
Augstākās
izglītības padome |
ANO |
Apvienoto Nāciju
Organizācija |
ĀM |
Ārlietu
ministrija |
CCDCOE |
NATO Informācijas
tehnoloģiju aizsardzības izcilības centrs Tallinā |
CERT.LV |
Informācijas
tehnoloģiju drošības incidentu novēršanas institūcija |
DP |
Drošības
policija |
DVI |
Datu valsts
inspekcija |
EDSO |
Eiropas Drošības
un sadarbības organizācija |
EM |
Ekonomikas
ministrija |
ENISA |
Eiropas Tīklu un
informācijas drošības aģentūra |
ES |
Eiropas
Savienība |
FKTK |
Finanšu un
kapitāla tirgus komisija |
IeM |
Iekšlietu
ministrija |
IEM IC |
Iekšlietu
ministrijas Informācijas centrs |
IKT |
informācijas un
komunikācijas tehnoloģijas |
ISACA |
biedrība
"ISACA Latvijas nodaļa" |
IT |
informācijas
tehnoloģijas |
IZM |
Izglītības un
zinātnes ministrija |
LB |
Latvijas
Banka |
LDDK |
Latvijas Darba
devēju konfederācija |
LIA |
Latvijas Interneta
asociācija |
LIKTA |
Latvijas
Informācijas un komunikācijas tehnoloģijas asociācija |
LKA |
Latvijas
Komercbanku asociācija |
LM |
Labklājības
ministrija |
LPESPS |
Latvijas
prezidentūras Eiropas Savienības Padomē sekretariāts |
LTRK |
Latvijas
Tirdzniecības un rūpniecības kamera |
LVRTC |
Latvijas Valsts
radio un televīzijas centrs |
LZA TK |
Latvijas Zinātņu
akadēmijas Terminoloģijas komisija |
MIDD |
Militārās
izlūkošanas un drošības dienests |
NAP |
Nacionālais
attīstības plāns |
NATO |
Ziemeļatlantijas
līguma organizācija |
NBS |
Nacionālie
bruņotie spēki |
NBS KAV |
Nacionālo bruņoto
spēku Kiberaizsardzības vienība |
NetSafe |
Latvijas Drošāka
interneta centrs Net-Safe Latvia |
NITDP |
Nacionālā
informācijas tehnoloģiju drošības padome |
PMLP |
Pilsonības un
migrācijas lietu pārvalde |
SAB |
Satversmes
aizsardzības birojs |
SM |
Satiksmes
ministrija |
TM |
Tieslietu
ministrija |
VARAM |
Vides aizsardzības
un reģionālās attīstības ministrija |
VBTAI |
Valsts bērnu
tiesību aizsardzības inspekcija |
VIS |
valsts
informācijas sistēmas |
VISC |
Valsts izglītības
satura centrs |
VP |
Valsts
policija |
VRAA |
Valsts reģionālās
attīstības aģentūra |
VVC |
Valsts valodas
centrs |
Termini
Elektronisko
sakaru komersants |
Komersants vai ārvalstu komersanta filiāle, kam ir
tiesības veikt komercdarbību, nodrošināt publisko
elektronisko sakaru tīklu vai sniegt elektronisko sakaru
pakalpojumus Elektronisko sakaru likumā noteiktajā
kārtībā.
|
Elektronisko
sakaru tīkls |
Pārraides sistēmas, komutācijas un maršrutēšanas
iekārtas (tajā skaitā tīkla elementi, kas netiek izmantoti)
un citi resursi, kas neatkarīgi no pārraidītās informācijas
veida ļauj pārraidīt signālus, izmantojot vadus,
radioviļņus, optiskos vai citus elektromagnētiskos
līdzekļus tīklos.
|
E-pārvalde |
Efektīva valsts un pašvaldību pārvaldes īstenošana,
izmantojot informācijas un komunikācijas tehnoloģijas.
|
Informācijas
sabiedrība |
Sabiedrība, kuras locekļi prot, var un viņiem ir
iespējas ar informācijas un komunikācijas tehnoloģiju
palīdzību iegūt informāciju, saistīt to ar esošajām
zināšanām un jauniegūtās zināšanas izmantot labklājības
celšanai.
|
Informācijas
tehnoloģijas |
Tehnoloģijas, kuras tām paredzēto uzdevumu izpildei veic
informācijas elektronisko apstrādi, tajā skaitā
izveidošanu, dzēšanu, glabāšanu, attēlošanu vai
pārsūtīšanu.
|
Informācijas
tehnoloģiju drošības incidents |
Kaitīgs notikums vai nodarījums, kura dēļ tiek
apdraudēta informācijas tehnoloģiju integritāte, pieejamība
vai konfidencialitāte.
|
Informācijas un
komunikācijas tehnoloģijas |
Zināšanu, metožu, paņēmienu un tehniskā aprīkojuma
kopums, kas ar datoru un sakaru līdzekļu starpniecību
nodrošina jebkuras informācijas iegūšanu, glabāšanu un
izplatīšanu.
|
Kiberdrošība |
Instrumentu, politikas, drošības konceptu un vadlīniju,
risku vadības, rīcības, apmācības, pieredzes un tehnoloģiju
kopums, kuru var izmantot elektroniskās vides, tās
organizācijas un lietotāju aktīvu aizsardzībai.
Organizācijas un lietotāju aktīvi ietver savienotas
skaitļošanas tehnoloģijas, personālu, infrastruktūru,
programmatūru, pakalpojumus, telekomunikāciju sistēmas un
pārsūtītas jeb uzglabātas informācijas kopumu
elektroniskajā vidē.*";
|
* Starptautiskās Telekomunikāciju savienības definīcija angļu
valodā: Cybersecurity is the collection of tools, policies,
security concepts, security safeguards, guidelines, risk
management approaches, actions, training, best practices,
assurance and technologies that can be used to protect the cyber
environment and organization and user's assets. Organization and
user's assets include connected computing devices, personnel,
infrastructure, applications, services, telecommunications
systems, and the totality of transmitted and/or stored
information in the cyber environment. ITU-T X.1205.
1.3. papildināt pamatnostādnes ar 2. pielikumu šādā
redakcijā:
"Pielikums Nr. 2
Turpmākās
rīcības plānojums
• Rīcības plānojums (turpmāk - plānojums) identificē uzdevumus
pamatnostādņu mērķu sasniegšanai. Plānojuma darba uzdevumi ir
izstrādāti, pamatojoties uz pamatnostādnēs apstiprināto
nepieciešamo rīcību, bet nav grupēti atbilstoši katram rīcības
punktam, jo atsevišķi plāna uzdevumi vienlaikus pilda vairākus
stratēģijas mērķus. Sasniedzamie politikas rezultāti ir
identificēti pietiekami plaši un vispārīgi, ņemot vērā
kiberdrošības komplekso dabu un straujo mainību mūsdienu vidē.
Pieaugot kiberdrošības spējām un kapacitātei, palielinās
incidentu, apdraudējumu un risku skaits, taču tas ne vienmēr var
nozīmēt drošības līmeņa vājināšanos.
• Plānojumam ir publiskā sadaļa un sadaļa, kas ietver
informāciju dienesta vajadzībām (tajā norādītie uzdevumi ir
pieejami pamatnostādņu 3. pielikumā (dienesta
vajadzībām)).
• Pamatnostādņu īstenošanas turpmākās rīcības plānojumā
paredzētos pasākumus atbildīgās institūcijas pamatā īsteno
atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Atbildīgās
institūcijas ir apņēmušās pildīt sev norādītos uzdevumus un,
pieprasot papildu līdzekļus, izstrādās detalizētus aprēķinus, jo
šobrīd šā pielikuma 1. tabulā norādītais nepieciešamā
finansējuma apmērs ir indikatīvs.
• Ja ailē "Atbildīgā institūcija" ir norādīta vairāk
nekā viena institūcija, tad institūcijas savā starpā vienosies
par nepieciešamā uzdevuma izpildes nosacījumu sadali, tajā skaitā
par finansējuma pieprasīšanu, tādēļ finansējuma sadale pa
institūcijām ir indikatīva. Finansējuma sadale pa institūcijām
neietver līdzekļu pieprasījumus, kas norādīti pamatnostādņu
3. pielikumā (informācija dienesta vajadzībām). Ailē
"Nepieciešamais finansējums (indikatīvi) un tā avoti"
minētais finansējums ir indikatīvs, un tajā ir iespējamas
izmaiņas līdz ar ES struktūrfondu un Kohēzijas fonda
2014.-2020. gada plānošanas dokumentu apstiprināšanu.
• Atbilstoši pamatnostādņu mērķiem plānojumā ir ietverti darba
uzdevumi no Ministru kabinetā 2013. gada 14. oktobrī
apstiprinātajām Informācijas sabiedrības attīstības
pamatnostādnēm 2014.-2020. gadam (turpmāk - ISAP).
Atbilstoši ISAP kā attiecīgo uzdevumu izpildes termiņš saglabāts
2020. gads, paredzot 2018. gadā izskatīt uzdevumu
izpildes progresu pamatnostādņu "Latvijas kiberdrošības
stratēģija 2014.-2018. gadam" īstenošanas kontekstā.
Uzdevumi, kuri pārņemti no ISAP, pamatnostādnēs ir norādīti ar
zemsvītras atsauci.
• Aizsardzības ministrijai sadarbībā ar visām iesaistītajām
ministrijām un Nacionālo informācijas tehnoloģiju drošības padomi
līdz 2016. gada 1. februārim jāiesniedz Ministru
kabinetā informatīvais ziņojums par pamatnostādņu rīcības plānā
noteikto uzdevumu izpildes gaitu, bet līdz 2019. gada
1. jūnijam - informatīvais ziņojums par pamatnostādņu
rīcības plāna īstenošanas gala novērtējumu, iekļaujot
priekšlikumus kiberdrošības politikas jomā turpmākajiem
gadiem.
1. tabula
Kiberdrošības
stratēģijas mērķu sasniegšanas uzdevumi un atbildību
sadalījums
Pamatnostādnēs definētais politikas mērķis |
Kiberdrošības politikas mērķis ir
droša un uzticama kibertelpa, kurā ir garantēta valstij un
sabiedrībai būtisku pakalpojumu droša, uzticama un
nepārtraukta saņemšana |
1. KIBERDROŠĪBAS PĀRVALDĪBA UN RESURSI: Nacionālā
kiberdrošība |
Uzdevumi un galvenie
pasākumi izvirzītā mērķa sasniegšanai |
Izpildes termiņš |
Atbildīgā
institūcija |
Iesaistītās
institūcijas |
Nepieciešamais
finansējums (indikatīvi) un tā avoti; komentāri par uzdevuma
izpildi |
Sasniedzamais
politikas rezultāts un rezultatīvais rādītājs (ja
iespējams) |
1.1. IKT
drošības stiprināšana Latvijas prezidentūrai
ES Padomē |
2015. g. 2. cet. |
AIM |
CERT.LV, VARAM, ĀM, LPESPS |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Nepārtraukts
Latvijas prezidentūrai ES Padomē nepieciešamo pakalpojumu
nodrošinājums, novērsti incidenti vai mazinātas to ietekmes
sekas |
1.2. Nacionālās
kiberdrošības pārvaldības modeļa izvērtējums |
2015. g. 4. cet. |
AIM |
NITDP
iesaistītās institūcijas |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Uzlabots valsts
institūciju sadarbības un koordinācijas modelis kiberdrošības
politikas īstenošanā, iesaistot nevalstisko sektoru |
1.3. Nacionālās
kiberdrošības risku un spēju izvērtējums, saskaņojot to ar
valsts apdraudējuma analīzi |
2016. g. 1. cet. |
AIM |
NITDP
iesaistītās institūcijas, nozares asociācijas |
Likumā par valsts budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu
līdzekļi.
Izvērtējums tiks saskaņots
NITDP
|
Publiski pieejams
Latvijas kibertelpas drošības pārskats, kurā identificēti
galvenie riski un spējas |
1.4. Pārvaldības modeļa izvērtējums elektronisko sakaru
komersantu drošības prasību īstenošanas uzraudzībai |
2017. g. 4. cet. |
AIM,
SM |
VP |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Skaidri definēts
atbildības sadalījums par elektronisko sakaru komersantu
uzraudzību saistībā ar IT drošības likumā noteikto prasību
īstenošanu |
1.5. Izvērtējuma izstrāde par nepieciešamību pilnveidot
esošos elektronisko sakaru maģistrālos tīklus* |
2018. g. 1. cet. |
SM |
- |
Vērtējot veicamā uzdevuma apjomu, ir konstatēts, ka būs
nepieciešama ārējo konsultantu piesaiste un pētījuma
veikšana.
Darba apjoms un finansējuma
summa būs zināma tikai ap 2016.-2017. gadu, ņemot vērā
privāto komersantu attīstību un veiktās investīcijas šajā
jomā
|
Esošo elektronisko
sakaru maģistrālo tīklu pilnveides nepieciešamības
izvērtējums |
1.6. Esošās
elektronisko sakaru tīklu infrastruktūras kartēšana* |
2018. g. 2. cet. |
SM |
- |
Papildus
nepieciešamais valsts budžeta finansējums -
3 414 912 EUR |
Vienota elektronisko
sakaru tīklu infrastruktūras karte |
1.7. Regulāra
un aktīva NVO un privātā sektora partneru iesaiste NITDP
darbā |
Pastāvīgi |
AIM |
NITDP
iesaistītās institūcijas |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
NVO pārstāvji vismaz
reizi pusgadā piedalās NITDP sēdēs |
1.8. Nacionālās
IT drošības padomes sekretariāta darbības nodrošināšana |
Pastāvīgi |
AIM |
- |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Padomes sekretariāts
nepārtraukti nodrošina NITDP darbu un uztur komunikāciju ar
tās locekļiem |
1.9. CERT.LV
organizēti valsts IKT risinājumu un infrastruktūras
ielaušanās testi |
Pastāvīgi |
CERT.LV |
NBS
KAV |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Regulāri organizēti
IKT risinājumu un infrastruktūras ielaušanās testi |
* Uzdevums jāskata saistībā ar Informācijas sabiedrības
attīstības pamatnostādnēm 2014.-2020. gadam.
1. KIBERDROŠĪBAS PĀRVALDĪBA UN RESURSI: Valsts IKT
pārvaldība |
1.10. Agrās
brīdināšanas sistēmas izveide |
2016. g. 1. cet. |
CERT.LV, AIM |
Valsts pārvaldes iestādes un to pakļautībā esošās
iestādes |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Izveidota agrās
brīdināšanas sistēma |
1.11. Publiskās
pārvaldes informācijas sistēmu risku novērtējums un analīze;
attiecīga sistēmu grupēšana un diferencētu drošības
pārvaldības prasību ietvara izstrāde |
2017. g. 4. cet. |
VARAM |
Latvijas Pašvaldību savienība |
Tiks īstenots atbilstoši ES struktūrfondu līdzekļu
sadalei
|
Izstrādāts
diferencēts publiskās pārvaldes informācijas sistēmu
modelis |
1.12. Latvijas
centralizētās IKT drošības un profilakses platformas
izveide |
2020. g. 4. cet. |
VARAM |
CERT.LV, AIM |
Tiks īstenots
atbilstoši ES struktūrfondu līdzekļu sadalei |
Centralizētas IKT
drošības un profilakses platformas izveide |
1.13. Plašāka
eID pielietošanas e-autentifikācijā nodrošināšana un
bezmaksas e-paraksta ieviešana |
2018. g. 4. cet. |
SM |
VARAM, IEM IC, PMLP
|
Papildus
nepieciešamais valsts budžeta finansējums -
1 900 000 EUR gadā |
Plašāka eID
iekļaušana e-autentifikācijas mehānismos, bezmaksas
e-paraksta ieviešana un plašāka e-paraksta pielietošana |
1.14. Valsts
IKT drošības pārvaldības pasākumu pārskata mehānisma izveide,
izvērtējot uzraudzības efektivitāti, atbildību un soda
sankcijas |
2017. g. 4. cet. |
VARAM |
VP |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Informatīvais
ziņojums par valsts IKT drošības pārvaldības modeļa
pilnveidi |
1.15. Valsts
pārvaldes iestāžu vadības līmeņa personāla apmācību
programmas metodikas izstrāde un īstenošana |
2018. g. 4. cet. |
Valsts kanceleja |
AIM,
CERT.LV, IZM |
Papildus nepieciešamais valsts budžeta finansējums -
20 000 EUR.
Izmaksas ietver apmācību
programmas un metodikas izstrādi (1400 EUR) un
600 personu apmācības (viena persona -
31 EUR)
|
Izstrādāta un
īstenota apmācību programma valsts pārvaldes iestāžu vadības
līmeņa personālam |
1.16. E-ID
platformas modernizācija, veicot publiskās pārvaldes IKT
centralizētu platformu izveidi |
2018. g. 4. cet. |
VARAM |
SM,
IEM IC, PMLP, LVRTC |
Tiks īstenots
atbilstoši ES struktūrfondu līdzekļu sadalei |
Centralizētas
publiskās pārvaldes IKT platformas izveide |
1.17. Valsts
pārvaldes iestāžu informēšana par nepieciešamību nodrošināt
personas datu apstrādes drošību interneta vidē* |
2020. g. 4. cet. |
TM |
DVI,
VARAM, CERT.LV |
Papildus nepieciešamais valsts budžeta finansējums
-17 075 EUR
(līdz 2020. gadam)
|
Organizēti vismaz
divi semināri gadā valsts pārvaldes iestādēm par datu
apstrādes drošību interneta vidē |
* Uzdevuma termiņš un finansējums atspoguļots atbilstoši
Informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādnēm
2014.-2020. gadam.
1. KIBERDROŠĪBAS PĀRVALDĪBA UN RESURSI: Cilvēkresursi |
1.18. Profesiju
standartu aktualizācija jomas speciālistiem nepieciešamo
profesionālo kompetenču, zināšanu un prasmju kopumu IKT
drošības jautājumos |
2015. g. 4. cet. |
IZM |
LM,
LIKTA, LDDK, LTRK, ISACA |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Profesiju standarts
papildināts ar speciālistu informācijas un komunikācijas
tehnoloģiju drošības jautājumos profesionālo kompetenču
sarakstu |
1.19. Augsti
kvalificētu vadītāju sagatavošana kiberdrošības jomā,
izveidojot atbilstošas studiju izglītības programmas |
2018. g. 4. cet. |
AIP |
Augstskolas,
CERT.LV
|
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Studiju izglītības
programmas izveide kiberdrošības jomā |
1.20. Pedagogu
profesionālās kompetences paaugstināšanas kurss IKT drošības
jautājumos |
2018. g. 4. cet. |
IZM |
VISC,
CERT.LV, Latvijas Informātikas skolotāju asociācija |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Profesionālās
kompetences paaugstināšanas kursu IKT drošības jautājumos
noklausījušies 50 % no visiem Latvijas pedagogiem* |
1.21. Izvērtējums un tiesību aktu pilnveide saistībā ar
minimālajām kompetencēm atbildīgajām personām, kuras īsteno
informācijas tehnoloģiju drošības pārvaldību valsts un
pašvaldību institūcijās |
2018. g. 4. cet. |
VARAM |
LIKTA, ISACA, CERT.LV |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Informatīvais
ziņojums par tiesību aktu pilnveides nepieciešamību saistībā
ar minimālajām kompetencēs par drošību atbildīgajām
personām |
1.22. Pašnovērtējuma kompetenču vadlīnijas, kuru
rezultātā iespējams konsolidēt mācību vajadzības |
2018. g. 4. cet. |
VARAM |
LIKTA, ISACA |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Izstrādātas
pašnovērtējuma kompetenču vadlīnijas |
* 2012./2013. mācību gadā Latvijā bija 28 221
pedagogs. Avots: IZM "Aktualitātes un jaunumi izglītības
jomā 2013./2014. mācību gadā".
1. KIBERDROŠĪBAS PĀRVALDĪBA UN RESURSI:
Kritiskā
infrastruktūra |
Informācija par 1.23., 1.24., 1.25., 1.26. un
1.27. uzdevumu pieejama pamatnostādņu 3. pielikumā
(dienesta vajadzībām) |
2. TIESISKUMS KIBERTELPĀ UN KIBERNOZIEDZĪBAS
MAZINĀŠANA |
Uzdevumi un galvenie pasākumi izvirzītā mērķa
sasniegšanai |
Izpildes termiņš |
Atbildīgā institūcija |
Iesaistītās institūcijas |
Nepieciešamais finansējums (indikatīvi) un tā avoti;
komentāri par uzdevuma izpildi |
Sasniedzamais politikas rezultāts un rezultatīvais
rādītājs |
2.1. Policijas
kapacitātes palielināšana |
2015. g. 4. cet. |
VP |
IEM |
Saskaņā ar
Organizētās noziedzības novēršanas un apkarošanas plāna
2014.-2016. gadam" projekta (VSS-18) 2.7. p.
plānoti 472 856 EUR |
Palielināta
policijas ekspertīze, izmeklējot noziedzīgus nodarījumus pret
IKT |
2.2. Kiberdrošībā lietoto terminu definīciju izstrāde
latviešu valodā |
2015. g. 3. cet. |
IZM |
VVC,
LZA TK
|
Papildus
nepieciešamais valsts budžeta finansējums -
4 000 EUR |
Izstrādātas
kiberdrošībā lietoto terminu definīcijas latviešu valodā |
2.3. Eiropas
Parlamenta un Padomes direktīvas 2013/40/ES par uzbrukumiem
informācijas sistēmām, ar kuru aizstāj Padomes pamatlēmumu
2005/222/TI, pārņemšana |
2015. g. 3. cet. |
TM |
VP,
citas iesaistītās institūcijas
|
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Eiropas Parlamenta
un Padomes direktīvas pārņemšana |
2.4. Policijas
darbiniekiem, prokuroriem un tiesnešiem nepieciešamās
apmācības identificēšana un īstenošana |
2018. g. 1. cet. |
TM,
VP |
ĢP |
Policijas darbinieku, prokuroru un tiesnešu
apmācības veicamas, pirms tam TM un VP vienojoties par
apmācību jomām katrai no mērķa grupām, apmācību metodiku,
nosakot apmācību īstenotāju. Uz tā pamata tiks izstrādāts
detalizēts uzdevuma īstenošanas aprēķins |
Izstrādāts un
īstenots policijas darbinieku, prokuroru un tiesnešu
apmācības plāns |
2.5. Vienota
noziedzīgu nodarījumu kibertelpā apkopošanas mehānisma
(statistikas) izveide policijas, prokuratūras un tiesu
sistēmā |
2016. g. 1. cet. |
IEM
IC, TM |
VP |
Vienota noziedzīgu nodarījumu elektroniskajā vidē
apkopošanas mehānisma izveide veicama, pirms tam IEM IC un TM
definējot tā principus, tehniskos nosacījumus, sasaisti ar VP
vajadzībām. Uz tā pamata tiks izstrādāts detalizēts uzdevuma
īstenošanas aprēķins |
Izveidots vienots
noziedzīgu nodarījumu elektroniskajā vidē apkopošanas
mehānisms |
2.6. Izvērtējums par Krimināllikuma un Latvijas
Administratīvo pārkāpumu kodeksa regulējuma atbilstību IKT
nozares normatīvajiem aktiem |
2016. g. 1. cet. |
TM |
IEM,
VARAM, SM, LIKTA, LDDK, LTRK, ISACA |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Izvērtējums par IKT
nozares normatīvo aktu piemērošanas iespējām Krimināllikumam
un Administratīvo pārkāpumu kodeksam |
2.7. Uzraudzība, lai IS pārziņi savās darbībās ar
personas datiem ieviestu un nodrošinātu augsta līmeņa
aizsardzības pasākumus* |
2017. g. 2. cet. |
DVI |
- |
Papildus nepieciešamais valsts budžeta finansējums -
896 100 EUR
(līdz 2020. gadam)
|
Izstrādāts
informācijas sistēmu pārziņu uzraudzības mehānisms |
2.8. Regulārs
sadarbības formāts ar dažādām starptautiskajām
kibernoziedzības apkarošanas struktūrām |
2018. g. 4. cet. |
VP |
- |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Regulāra sadarbība
ar starptautisko kibernoziedzības apkarošanas struktūru
ekspertiem un speciālistiem |
* Uzdevums jāskata saistībā ar Informācijas sabiedrības
attīstības pamatnostādnēm 2014.-2020. gadam.
3. SAGATAVOTĪBA UN RĪCĪBSPĒJAS KRĪZES SITUĀCIJĀ |
Uzdevumi un galvenie pasākumi izvirzītā mērķa
sasniegšanai |
Izpildes termiņš |
Atbildīgā institūcija |
Iesaistītās institūcijas |
Nepieciešamais finansējums (indikatīvi) un tā avoti;
komentāri par uzdevuma izpildi |
Sasniedzamais politikas rezultāts un rezultatīvais
rādītājs (ja iespējams) |
3.1. IKT drošības stiprināšana Ārlietu
ministrijā, gatavojoties Latvijas prezidentūrai ES
Padomē |
2014. g.
4. cet. |
ĀM |
- |
Likumā par valsts budžetu kārtējam gadam
paredzētie finanšu līdzekļi |
Drošības risinājumu pilnveide un
informācijas tehnoloģiju stiprināšana pirms gaidāmās Latvijas
prezidentūras ES Padomē |
3.2. Ārkārtas situāciju valsts
elektronisko sakaru tīkla (ĀSVEST) izveide |
2014. g.
4. cet. |
SM |
- |
Likumā par valsts budžetu kārtējam gadam
paredzētie finanšu līdzekļi |
ĀSVEST izveide |
3.3. Valsts elektronisko sakaru
pakalpojumu centra (VESPC) izveide |
2016. g.
4. cet. |
SM,
VARAM
|
ĀM,
IEM IC
|
VESPC izveides
organizatoriskais un tehniskais modelis (datu centru skaits
un izvietojums, rezervēšanas risinājums, koordinācija
nacionāla līmeņa elektronisko sakaru tīklu slēgumiem
u. tml.) izstrādājams, pirms tam SM sadarbībā ar VARAM
definējot tā uzbūvi un vietu vienotajā valsts IKT
arhitektūrā, kā arī radot iespēju VESPC izveidošanai
piesaistīt ES struktūrfondu līdzekļus |
VESPC izveide |
3.4. Iekšlietu ministrijas rezerves
datu centra risinājuma izveide |
2016. g.
2. cet. |
IEM IC, VARAM
|
- |
Papildus nepieciešamais valsts budžeta finansējums -
550 000 EUR
IeM datu centra rezervēšanas
risinājuma organizatoriskais un tehniskais modelis (datu
centru skaits un izvietojums, koordinācija nacionāla līmeņa
elektronisko sakaru tīklu slēgumiem u. tml.)
izstrādājams vienotās valsts IKT arhitektūras izstrādes
ietvarā, radot iespēju šā risinājuma izveidošanai
piesaistīt ES struktūrfondu līdzekļus
|
Izveidots Iekšlietu ministrijas rezerves
datu centra risinājums |
3.5. ĀM sakaru serviss nepārtrauktas
darbības nodrošināšanai |
2016. g.
4. cet. |
ĀM |
- |
Papildus nepieciešamais valsts budžeta
finansējums - 450 000 EUR |
Izveidots ĀM sakaru serviss |
3.6. Satelīttelefona pakalpojuma īre
visās Latvijas Republikas diplomātiskajās
pārstāvniecībās |
2018. g.
1. cet. |
ĀM |
- |
Papildus nepieciešamais valsts budžeta
finansējums - 60 000 EUR gadā |
Nodrošināts satelīttelefona
pakalpojums |
3.7. ĀM informācijas sistēmas
(ieskaitot dienesta vajadzībām) izveidošana |
2014. g.
4. cet. |
ĀM |
- |
Likumā par valsts budžetu kārtējam gadam
paredzētie finanšu līdzekļi |
Informācijas sistēmas izveide |
3.8. Nacionālā virtuālā ārējā
perimetra stiprināšanas izvērtējums |
2017. g.
4. cet. |
SM |
AIM, VARAM |
Likumā par valsts budžetu kārtējam gadam
paredzētie finanšu līdzekļi |
Informatīvais ziņojums par nacionālā
virtuālā ārējā perimetra stiprināšanu, lai apzinātu,
kategorizētu un izvērtētu riskus, kā arī savstarpēji
koordinētu un veiktu nepieciešamos uzlabojumus |
3.9. Satelīta datu pārraides
risinājums starp ĀM CA un PP ES (Brisele) |
2020. g.
4. cet. |
ĀM |
- |
Papildus nepieciešamais valsts budžeta finansējums -
107 500 EUR gadā
(līdz 2020. gadam)
|
Nodrošināts satelīta datu pārraides
risinājums |
3.10. Attīstīt un stiprināt NBS
informācijas tehnoloģijas un sakaru sistēmas |
2018. g.
4. cet. |
NBS |
AIM |
Likumā par valsts budžetu kārtējam gadam
paredzētie finanšu līdzekļi |
Attīstītas un nostiprinātas NBS
informācijas tehnoloģijas un sakaru sistēmas |
3.11. Baltijas valstu un EUCOM
sadarbība un krīzes situācijas vingrinājumi |
Pastāvīgi |
AIM |
ĀM,
NBS KAV |
Likumā par valsts budžetu kārtējam gadam
paredzētie finanšu līdzekļi |
Vismaz reizi gadā īstenots kopējs krīzes
situācijas vingrinājums |
Informācija par 3.12., 3.13., 3.14.
un 3.15. uzdevumu pieejama pamatnostādņu 3. pielikumā
(dienesta vajadzībām) |
4. SABIEDRĪBAS IZPRATNE, IZGLĪTĪBA UN PĒTNIECĪBA |
Uzdevumi un galvenie pasākumi izvirzītā mērķa
sasniegšanai |
Izpildes termiņš |
Atbildīgā institūcija |
Iesaistītās institūcijas |
Nepieciešamais finansējums (indikatīvi) un tā avoti;
komentāri par uzdevuma izpildi |
Sasniedzamais politikas rezultāts un rezultatīvais
rādītājs (ja iespējams) |
4.1. Ikgadēja
starpinstitūciju darba un pasākumu plāna izstrāde un
īstenošana sabiedrības informēšanai un izpratnes veidošanai
par kiberdrošības jautājumiem |
Pastāvīgi |
AIM |
VARAM, IEM,
IZM, LIKTA, LIA, LKA, CERT.LV
|
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Darba un pasākumu
plāns, kas tiek prezentēts kalendāra gada pirmajā NITDP
sēdē |
4.2. Akadēmisko
studiju un pētniecības attīstīšana kiberdrošības,
informācijas drošības, IKT drošības jomās |
2016. g. 3. cet. |
IZM |
Augstskolas, CERT.LV |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Palielinājies
akadēmisko pētījumu skaits kiberdrošības, IT un IKT drošības
jomā |
4.3. Projekta
izstrāde IKT drošības laboratorijas izveidei |
2018. g. 4. cet. |
AIM |
CERT.LV, IZM,
LU MII |
Papildus
nepieciešamais valsts budžeta finansējums -
50 000 EUR |
Izstrādāts projekts
IKT drošības laboratorijas izveidei |
4.4. Lieljaudas
skaitļošanas (superdatora) resursa attīstīšana |
2018. g. 4. cet. |
LU
MII |
Augstskolas |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Izstrādāts darbu
plāns lieljaudas skaitļošanas resursa attīstīšanai |
4.5. Elektronisko ziņojumu līnijas par pārkāpumiem
internetā nodrošināšana* |
2020. g. 4. cet. |
AIM,
CERT.LV |
LM,
LIA |
Papildus nepieciešamais valsts budžeta finansējums
-262 095 EUR
(līdz 2020. gadam)
|
Turpmāka
elektronisko ziņojumu līnijas darbības nodrošināšana |
4.6. Sabiedrības zināšanu pilnveide par
IKT drošības aspektiem (e-prasmju nedēļa, kiberdrošības
mēnesis, drošāka interneta diena)* |
2020. g. 4. cet. |
VARAM |
AIM,
CERT.LV, LIKTA,
LIA |
5 741 739 EUR
NAP2020 uzdevums
"Digitālā satura un citu produktu veidošana un
e-pakalpojumu attīstība, paplašinot pakalpojumu pieejamības
un izmantošanas iespējas ekonomiskajā darbībā, kā arī
iedzīvotāju e-prasmju
pilnveide" (415. rindkopa), darbība:
Iedzīvotāju e-prasmju pilnveide
|
Palielinājies
cilvēku skaits, kuri ir piedalījušies IKT drošības aspektu
pasākumos (piemēram, e-prasmju nedēļas aktivitātēs
iesaistījušies 70 000 cilvēku) |
4.7. Sabiedrības informēšana par sociālo drošību
internetā - par iespējamiem riskiem un apdraudējumiem* |
2020. g. 4. cet. |
VARAM |
AIM,
CERT.LV, LM, VBTAI,
LIA |
Papildus nepieciešamais valsts budžeta finansējums -
296 244 EUR
(līdz 2020. gadam)
|
Vienotas informatīvo
materiālu par kiberdrošību bibliotēkas izveide |
4.8. Sabiedrības informēšana par personas datu apstrādes
drošību interneta vidē (informatīvie bukleti, semināri,
diskusijas u. c.)* |
2020. g. 4. cet. |
TM |
DVI,
VARAM,
CERT.LV |
Papildus nepieciešamais valsts budžeta finansējums -
75 984 EUR
(līdz 2020. gadam)
|
Vienotas informatīvo
materiālu par kiberdrošību bibliotēkas izveide |
4.9. Atbalsts
jaunu produktu un tehnoloģiju izstrādei* |
2020. g. 4. cet. |
EM |
LIAA |
154 450 000 EUR (t. sk. ERAF
finansējums 79 220 000 EUR un privātais
līdzfinansējums 75 220 000 EUR
Iepriekš minētais ir kopējais
(publiskais/
privātais) aktivitātē plānotais finansējums. Uz pasākumiem
IKT drošības jomā var attiekties tikai daļa no norādītā
finansējuma
|
Jaunu IKT drošības
risinājumu izveide valsts un (vai) nevalstiskajā sektorā |
* Uzdevums jāskata saistībā ar Informācijas sabiedrības
attīstības pamatnostādnēm 2014.-2020. gadam.
5. STARPTAUTISKĀ SADARBĪBA |
Uzdevumi un galvenie pasākumi izvirzītā mērķa
sasniegšanai |
Izpildes termiņš |
Atbildīgā institūcija |
Iesaistītās institūcijas |
Nepieciešamais finansējums (indikatīvi) un tā avoti;
komentāri par uzdevuma izpildi |
Sasniedzamais politikas rezultāts un rezultatīvais
rādītājs (ja iespējams) |
5.1. Baltijas
valstu CERT vienību saprašanās memorands |
2014. g. 4. cet. |
CERT.LV |
AIM |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Baltijas valstu CERT
vienību saprašanās memoranda noslēgšana |
5.2. Kiberdrošības ekspertu un politikas veidotāju
konsultācijas Baltijas un NB8 sadarbības formātos |
Pastāvīgi |
AIM |
ĀM,
SM,
CERT.LV |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Vismaz reizi gadā
organizētas Baltijas un NB8 kiberdrošības ekspertu
konsultācijas |
5.3. Sadarbība
ar starptautiskajām kompānijām, kuras ir nozīmīgas Latvijas
IT vidē |
Pastāvīgi |
AIM |
ĀM,
CERT.LV |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Izveidots sadarbības
formāts ar vairākām starptautiskajām kompānijām |
5.4. Dalība ES
Draugu grupā par kiberjautājumiem |
Pastāvīgi |
AIM |
ĀM,
SM,
IEM |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Regulāra Latvijas
pārstāvja dalība ES Draugu grupas par kiberjautājumiem
sanāksmēs |
5.5. Dalība
ENISA |
Pastāvīgi |
AIM |
SM |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Latvijas pārstāvība
ENISA darbā un sanāksmēs |
5.6. Līdzdalība
starptautiskajās iniciatīvās un platformās* |
Pastāvīgi |
ĀM,
SM, AIM, VARAM |
Visas
valsts pārvaldes institūcijas |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Regulāra Latvijas
pārstāvja dalība starptautiskajās iniciatīvās un
platformās |
5.7. Starptautiskas kiberdrošības mācības |
Pastāvīgi |
AIM |
CERT.LV, NBS |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Latvijas speciālistu
dalība starptautiskās kiberdrošības mācībās vismaz divreiz
gadā |
5.8. Plašāka
valstu loka pievienošanās starptautisko tiesību
instrumentiem, piemēram, Eiropas Padomes konvencijai |
Pastāvīgi |
ĀM |
AIM |
Likumā par valsts
budžetu kārtējam gadam paredzētie finanšu līdzekļi |
Aicinājums
pievienoties esošajiem starptautisko tiesību instrumentiem
iekļauts Latvijas pārstāvja starptautiskajās iniciatīvās un
platformās darba kārtībā |
Informācija par
5.9. uzdevumu pieejama pamatnostādņu 3. pielikumā
(informācija dienesta vajadzībām) |
* Interneta pārvaldības forums, ICANN (Internet
Corporation for Assigned Names and Number), Pasaules
informācijas sabiedrības samita dekādes pārskata pasākumi,
Koalīcija par interneta brīvību.
Finansiālās ietekmes novērtējums
Pamatnostādņu īstenošana notiks no valsts budžeta līdzekļiem,
kā arī piesaistot ES struktūrfondu līdzekļus. Pamatnostādnēs
noteikto atbalsta virzienu finansēšanai var piesaistīt arī citu
finanšu avotu finansējumu.
Norādītais finansējums paredzēts līdz 2018. gadam, tomēr
uzdevumu izpildei būs nepieciešams finansējums arī pēc
pamatnostādņu plānošanas perioda.
2. tabula
Politikas
plānošanas dokumenta ietekme uz valsts un pašvaldību
budžetiem
|
Turpmākie trīs gadi (EUR) |
2014. gads |
2015. gads |
2016. gads |
Kopējās izmaiņas
budžeta ieņēmumos, t. sk.: |
0 |
0 |
0 |
Izmaiņas valsts
budžeta ieņēmumos |
0 |
0 |
0 |
Izmaiņas pašvaldību
budžeta ieņēmumos |
0 |
0 |
0 |
Kopējās izmaiņas
budžeta izdevumos, t. sk.: |
0 |
3 234
773 |
4 833
721 |
Izmaiņas valsts
budžeta izdevumos |
0 |
3 234
773 |
4 833
721 |
Izmaiņas pašvaldību
budžeta izdevumos |
0 |
0 |
0 |
Kopējā finansiālā
ietekme: |
0 |
-3 234
773 |
-4 833
721 |
Finansiālā ietekme
uz valsts budžetu |
0 |
-3 234
773 |
-4 833
721 |
Finansiālā ietekme
uz pašvaldību budžetu |
0 |
0 |
0 |
Detalizēts ieņēmumu
un izdevumu aprēķins (ja nepieciešams, detalizētu ieņēmumu un
izdevumu aprēķinu pievieno politikas plānošanas dokumenta
pielikumā. Ietekmi uz valsts un pašvaldību budžetiem norāda
atsevišķi valsts un pašvaldību budžetam) |
Pamatnostādņu īstenošanas rīcības plānojumā identificētais
nepieciešamais valsts budžeta finansējums valsts
pamatfunkciju īstenošanai norādīts šā pielikuma
1. tabulā.
Šā pielikuma 2. tabulā ietverts tikai apzinātais
uzdevumu izpildei nepieciešamais valsts budžeta
finansējums, kas vairākos uzdevumos pārklājas ar
Informācijas sabiedrības attīstības pamatnostādnēs
minētajiem aprēķiniem.
Lēmums par pārējo pamatnostādņu rīcības virzienu
uzdevumu izpildei nepieciešamo valsts budžeta finansējumu
tiks izskatīts Ministru kabinetā likumprojekta par valsts
budžetu kārtējam gadam sagatavošanas gaitā. Nepieciešamā
finansējuma detalizētus aprēķinus atbildīgās institūcijas
veiks, gatavojot budžeta pieprasījumus kārtējam gadam vai
iesniedzot jauno politikas iniciatīvu pieprasījumu
attiecīgajam gadam
|
Izmaiņas budžeta
izdevumos 2017.-2018. gadā |
2017. gadā - 4 752 025 |
2018. gadā - 2 425 417 |
- |
3. tabula
Nepieciešamā
valsts budžeta finansējuma indikatīvais aprēķins pa gadiem
(EUR)
Pasākums
(atbildīgā institūcija) |
2014. gads |
2015. gads |
2016. gads |
2017. gads |
2018. gads |
Kopā
līdz 2018. gadam |
1.6. Esošās
elektronisko sakaru tīklu infrastruktūras kartēšana
(SM)* |
0 |
0 |
1 138
304 |
2 276
608 |
0 |
3 414 912 |
1.13. eID
pielietošanas e-autentifikācijā veicināšana un atbalsts
bezmaksas e-parakstam (SM) |
0 |
1 900
000 |
1 900
000 |
1 900
000 |
1 900
000 |
7 600 000 |
1.15. Apmācību
programmas valsts pārvaldes iestāžu vadības līmeņa personālam
metodikas izstrāde un īstenošana (VK) |
0 |
0 |
20
000 |
0 |
0 |
20 000 |
1.17. Valsts
pārvaldes iestāžu informēšana par nepieciešamību nodrošināt
personas datu apstrādes drošību interneta vidē (TM)* |
0 |
2
846 |
2
846 |
2
846 |
2
846 |
11 384 |
2.1. Policijas
kapacitātes palielināšana (IEM) |
0 |
472
856 |
0 |
0 |
0 |
472 856 |
2.2. Kiberdrošībā lietoto terminu definīciju izstrāde
latviešu valodā (IZM) |
0 |
4
000 |
0 |
0 |
0 |
4 000 |
2.7. Uzraudzība, lai IS pārziņi savās darbībās ar
personas datiem ieviestu un nodrošinātu augsta līmeņa
aizsardzības pasākumus (DVI)* |
0 |
149
350 |
149
350 |
149
350 |
149
350 |
597 400 |
3.4. Iekšlietu
ministrijas rezerves datu centra risinājuma izveide
(IEM/VARAM) |
0 |
275
000 |
275
000 |
0 |
0 |
550 000 |
3.5. ĀM sakaru
serviss nepārtrauktas darbības nodrošināšanai (ĀM) |
0 |
225
000 |
225
000 |
0 |
0 |
450 000 |
3.6. Satelīttelefona pakalpojuma īre visās Latvijas
Republikas diplomātiskajās pārstāvniecībās (ĀM) |
0 |
0 |
60
000 |
60
000 |
60
000 |
180 000 |
3.9. Satelīta
datu pārraides risinājums starp ĀM CA un PP ES (Brisele)
(ĀM) |
0 |
0 |
107
500 |
107
500 |
107
500 |
322 500 |
4.3. Projekta
izstrāde IKT drošības laboratorijas izveidei (AIM) |
0 |
0 |
0 |
50
000 |
0 |
50 000 |
4.5. Elektroniskās ziņojumu līnijas par pārkāpumiem
internetā nodrošināšana (AIM)* |
0 |
43
683 |
43
683 |
43
683 |
43
683 |
174 732 |
4.7. Sabiedrības informēšana par sociālo drošību
internetā - par iespējamiem riskiem un apdraudējumiem
(VARAM)* |
0 |
49
374 |
49
374 |
49
374 |
49
374 |
197 496 |
4.8. Sabiedrības informēšana par personas datu apstrādes
drošību interneta vidē (informatīvie bukleti, semināri,
diskusijas u. c.) (TM)* |
0 |
12
664 |
12
664 |
12
664 |
12
664 |
50 656 |
1.23., 1.24., 1.25.,
1.26. un 1.27. uzdevums (dienesta vajadzībām) |
0 |
100
000 |
100
000 |
100
000 |
100
000 |
400 000 |
3.15. uzdevums
(dienesta vajadzībām) |
0 |
0 |
750
000 |
0 |
0 |
750 000 |
Kopā |
0 |
3 234 773 |
4 833 721 |
4 752 025 |
2 425 417 |
15 245 936 |
4. tabula
Nepieciešamā
finansējuma (indikatīvi) sadalījums pa institūcijām
(izņemot 1.23., 1.24., 1.25., 1.26., 1.27. un 3.15. uzdevumu
(informācija dienesta vajadzībām))
Institūcija |
Summa (EUR) līdz 2018. gadam |
Aizsardzības ministrija |
224 732 |
Ārlietu ministrija |
952 500 |
Datu valsts inspekcija |
597 400 |
Iekšlietu ministrija |
1 022 856 |
Izglītības un zinātnes
ministrija |
4 000 |
Satiksmes ministrija |
11
014 912 |
Tieslietu ministrija |
62 040 |
Vides aizsardzības un reģionālās
attīstības ministrija |
197 496 |
Valsts kanceleja |
20 000"; |
1.4. papildināt pamatnostādnes ar 3. pielikumu
(informācija dienesta vajadzībām) (pielikums).
2. Aizsardzības ministrijai nedēļas laikā iesniegt
precizētās pamatnostādnes Valsts kancelejā.
Ministru prezidente Laimdota
Straujuma
Aizsardzības ministra vietā -
izglītības un zinātnes ministre Ina Druviete
|
|
Saistītie dokumenti
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Politikas plānošanas dokumenti
-
Citi saistītie dokumenti
|