Ministru kabineta
rīkojums Nr.72
Rīgā 2014.gada 18.februārī (prot.
Nr.8 38.§)
Par Ceļu
satiksmes drošības plānu 2014.-2016.gadam
1. Atbalstīt Ceļu satiksmes drošības plānu
2014.-2016. gadam (turpmāk - plāns).
2. Noteikt Iekšlietu ministriju, Izglītības un zinātnes
ministriju, Satiksmes ministriju un Veselības ministriju
(atbilstoši kompetencei) par atbildīgajām institūcijām plāna
ieviešanā.
3. Šā rīkojuma 2. punktā minētajām atbildīgajām
institūcijām reizi gadā iesniegt Ceļu satiksmes drošības padomē
informāciju par plānā noteikto uzdevumu izpildes gaitu.
4. Plāna īstenošanu 2014. gadā iesaistītajām ministrijām
nodrošināt no tām piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
Jautājumu par papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu plāna
īstenošanā iesaistītajām ministrijām 2015. un 2016. gadā
izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta par vidēja termiņa
budžeta ietvaru un likumprojekta par valsts budžetu nākamajiem
saimnieciskajiem gadiem sagatavošanas un izskatīšanas procesā
kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu priekšlikumiem
jaunajām politikas iniciatīvām atbilstoši valsts budžeta
finansiālajām iespējām.
Ministru prezidente Laimdota
Straujuma
Satiksmes ministrs Anrijs
Matīss
(Ministru kabineta
2014.gada 18.februāra
rīkojums Nr.72)
Ceļu satiksmes
drošības plāna 2014.-2016.gadam
kopsavilkums
Ceļu satiksmes drošības plāns 2014.-2016. gadam (turpmāk -
plāns) izstrādāts, lai sasniegtu Transporta attīstības
pamatnostādnēs 2014.-2020. gadam izvirzītos mērķus un
nozares politikas rezultātus. Plāns izstrādāts, izvirzot mērķi -
saskaņā ar Eiropas Savienības stratēģiju līdz 2020. gadam par
50 % samazināt ceļu satiksmes negadījumos bojāgājušo skaitu
(salīdzinot ar 2010. gadu), kā arī par 50 % samazināt
smagi ievainoto skaitu.
Izstrādājot plānu, tika aplūkoti divi iespējamie situācijas
attīstības scenāriji. Pesimistiskais scenārijs paredz, ka ne
bojāgājušo skaits, ne smagi ievainoto skaits salīdzinājumā ar
2010. gada rādītājiem nesamazināsies. Savukārt optimistiskais
atbilst Eiropas Savienības izvirzītajam mērķim - līdz 2020. gadam
salīdzinājumā ar 2010. gadu divas reizes (t. i., par
7-10 % katru gadu) samazināsies gan bojāgājušo, gan smagi
ievainoto skaits.
Lai sasniegtu izvirzītos mērķus, jāatrisina šādi uzdevumi,
kuri izriet no iepriekšējo gadu ceļu satiksmes negadījumu
statistikas datiem un to analīzes un kuri būtiski ietekmē ceļu
satiksmes drošību:
1. Gājēju drošības garantēšana.
2. Velosipēdistu drošības garantēšana.
3. Mototransporta vadītāju un pasažieru drošības
garantēšana.
4. Vieglo automobiļu vadītāju un pasažieru drošības
garantēšana.
5. Cietušo skaita samazināšana ceļu satiksmes negadījumos,
kuros iesaistīts komerctransports (kravas automobiļi un
autobusi).
6. Bērnu drošības līmeņa paaugstināšana ceļu satiksmē.
7. Transportlīdzekļu droša braukšanas ātruma ievērošanas
nodrošināšana.
8. Transportlīdzekļu vadīšanas alkohola reibumā un narkotisko
vielu iespaidā izskaušana.
9. Tādu gadījumu skaita samazināšana, kad transportlīdzeklis
tiek vadīts nogurumā.
10. Ceļu satiksmes negadījumu smaguma pakāpes
samazināšana.
11. Inteliģento transporta sistēmu (ITS) aktīvākas
izmantošanas veicināšana ceļu satiksmes drošības līmeņa
uzlabošanai.
12. Sabiedrības izpratnes veicināšana un iesaistīšana ceļu
satiksmes drošības problēmu apzināšanā un risināšanā.
13. Tādu pastāvīgo autotransporta infrastruktūras
pārvaldīšanas pasākumu (tai skaitā pētniecības) veikšana, kas
nodrošina ceļu satiksmes funkcionēšanu atbilstoši augošajām
satiksmes drošības prasībām.
Plāns paredz īstenot pavisam 79 pasākumus tādās jomās kā
normatīvo aktu pilnveidošana, ceļu satiksmes dalībnieku uzvedības
kontrole, ceļu satiksmes dalībnieku apziņas veidošana,
inženiertehniskie pasākumi autoceļu un ielu tīklā, ceļu satiksmes
dalībnieku izglītošana un apmācība, inteliģento transporta
sistēmu (ITS) ieviešana ceļu satiksmē, Valsts ugunsdzēsības un
glābšanas dienesta darbība, neatliekamā medicīniskā palīdzība,
ceļu satiksmes drošības pētījumi.
Plāns izskatīts un atbalstīts Ceļu satiksmes drošības padomes
sēdē. Pamatojoties uz Ceļu satiksmes drošības padomes
2013. gada 18. aprīļa protokola 3. sadaļas
protokollēmuma 2. punktu, plāna projekts 2013. gada
3. maijā nosūtīts saskaņošanai nozares nevalstiskajām
organizācijām: biedrībai "Autopārvadātāju asociācija
"Latvijas auto"", Latvijas Pasažieru pārvadātāju
asociācijai, Auto asociācijai, Latvijas Autopārvadātāju
nacionālajai asociācijai, Latvijas Motoklubu asociācijai,
biedrībai "Latvijas ceļu būvētājs", Latvijas ceļinieku
asociācijai, Transportbūvju inženieru asociācijai. Iebildumi un
ierosinājumi par plāna projektu netika saņemti.
Plānā paredzēto pasākumu īstenošanai gadā nepieciešami vidēji
8,4 miljoni euro.
Plānā paredzētos pasākumus paredzēts daļēji finansēt no
līdzekļiem, kurus ceļu satiksmes negadījumu profilaksei saskaņā
ar Sauszemes transportlīdzekļu īpašnieku civiltiesiskās
atbildības obligātās apdrošināšanas likumu iemaksā apdrošināšanas
sabiedrības. Šo līdzekļu sadali un izlietojumu kontrolē Ceļu
satiksmes drošības padome.
Pārējie finansējuma avoti ir valsts un pašvaldību budžets,
starptautiskie fondi un sponsori. Plāna īstenošanu
2014. gadā iesaistītajām ministrijām paredzēts nodrošināt no
tām piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem. Jautājumu par
papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu plāna īstenošanā
iesaistītajām ministrijām 2015. un 2016. gadā paredzēts
izskatīt Ministru kabinetā likumprojekta par vidēja termiņa
budžeta ietvaru un likumprojekta par valsts budžetu nākamajiem
saimnieciskajiem gadiem sagatavošanas un izskatīšanas procesā
kopā ar visu ministriju un centrālo valsts iestāžu priekšlikumiem
jaunajām politikas iniciatīvām un iesniegtajiem papildu
finansējuma pieprasījumiem atbilstoši valsts budžeta
finansiālajām iespējām.
Satiksmes ministrs Anrijs
Matīss