Ministru kabineta
rīkojums Nr.683
Rīgā 2013.gada 27.decembrī (prot.
Nr.67 100.§)
Par Transporta
attīstības pamatnostādnēm 2014.-2020.gadam
1. Apstiprināt Transporta attīstības pamatnostādnes
2014.-2020.gadam (turpmāk - pamatnostādnes).
2. Noteikt Satiksmes ministriju par atbildīgo institūciju
pamatnostādņu īstenošanā.
3. Pamatnostādnēs paredzēto pasākumu īstenošanu
nodrošināt, ievērojot šādus nosacījumus:
3.1. pasākumu īstenošanu nodrošināt tiem piešķirto līdzekļu
ietvaros un saskaņā ar Nacionālā attīstības plāna finanšu
rādītājiem;
3.2. 2014.gadā un turpmākajos gados jautājumu par papildu
valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu izskatīt Ministru kabinetā,
sagatavojot likumprojektu par vidēja termiņa budžeta ietvaru un
likumprojektu par valsts budžetu kārtējam gadam, kopā ar visu
ministriju un citu centrālo valsts budžeta iestāžu jauno
politikas iniciatīvu pieprasījumiem, ņemot vērā valsts budžeta
reālās iespējas.
4. Satiksmes ministrijai sagatavot un satiksmes ministram
iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā šādus informatīvos
ziņojumus:
4.1. līdz 2017.gada 1.jūlijam - pamatnostādņu īstenošanas
starpposma novērtējumu;
4.2. līdz 2020.gada 1.jūlijam - pamatnostādņu īstenošanas
gala ietekmes ziņojumu, ietverot priekšlikumus transporta
politikas attīstībai turpmākajos gados.
Ministru prezidents Valdis
Dombrovskis
Satiksmes ministra vietā -
zemkopības ministre Laimdota Straujuma
(Ministru kabineta
2013.gada 27.decembra
rīkojums Nr.683)
Transporta
attīstības pamatnostādņu 2014.-2020.gadam
kopsavilkums
Transporta attīstības pamatnostādnes 2014.-2020.gadam (turpmāk
- pamatnostādnes) ir vidēja termiņa politikas plānošanas
dokuments, kurā noteikti transporta politikas attīstības mērķi,
pamatprincipi, prioritātes un sasniedzamie rezultāti transporta
nozarē. Pamatnostādnes ietver turpmākās rīcības plānojumu ar
konkrētiem pasākumiem noteikto mērķu sasniegšanai.
Pamatnostādņu izstrādes nepieciešamību noteikuši vairāki
faktori:
- pašlaik spēkā esošo Transporta attīstības pamatnostādņu
darbības periods - 2007.-2013.gads - tuvojas noslēgumam, un tās
ir daļēji novecojušas, turklāt lielākā daļa tajās minēto uzdevumu
atbilstoši noteiktajiem rīcības virzieniem ir izpildīti;
- pamatnostādņu darbības periodā ir izstrādāti un
apstiprināti jauni hierarhiski augstāki nacionālie attīstības
plānošanas dokumenti - Latvijas ilgtspējīgas attīstības
stratēģija līdz 2030.gadam, Nacionālais attīstības plāns
2014.-2020.gadam, kā arī Eiropas transporta politikas Baltā
grāmata "Ceļvedis uz Eiropas vienoto transporta telpu -
virzība uz konkurētspējīgu un resursefektīvu transporta
sistēmu" (turpmāk - Baltā grāmata);
- Eiropas Savienības fondu 2014.-2020.gada plānošanas
perioda transporta jomas investīciju prioritāšu noteikšana un to
stratēģiskā pamatošana, kā arī Eiropas Savienības fondu regulu
priekšlikumos 2014.-2020.gada plānošanas periodā izvirzīto
ex-antes nosacījumu izpildes nodrošināšana.
Pamatnostādnes izstrādātas, ievērojot Baltajā grāmatā noteikto
mērķi - izveidot sistēmu, kas atbalsta Eiropas ekonomikas
attīstību, paaugstina konkurētspēju un nodrošina augstas
kvalitātes mobilitātes pakalpojumus, vienlaicīgi efektīvāk
izmantojot resursus, - un izaicinājumus, izvērtējot Eiropas
Savienības Stratēģijā Baltijas jūras reģionam noteiktās
prioritātes, mērķus un sasniedzamos rezultātus transporta jomā,
nodrošinot atbilstību Latvijas ilgtspējīgas attīstības stratēģijā
līdz 2030.gadam noteiktajiem mērķiem un uzdevumiem, nodrošinot
atbilstību Nacionālajā attīstības plānā 2014.-2020.gadam
noteiktajiem mērķiem un uzdevumiem, izvērtējot un ņemot vērā
Rīgas Ekonomikas augstskolas veikto Eiropas Sociālā fonda
finansēto pētījumu "Latvijas konkurētspējas novērtējums
2011", kā arī nodrošinot sasaisti ar citu nozaru politikas
plānošanas dokumentiem.
Veicot SVID (stiprās, vājās puses, iespējas, draudi) analīzi,
identificētas būtiskākās risināmās problēmas - to cēloņi ir gan
nepilnības likumdošanā un pārvaldībā, gan arī nepilnības
infrastruktūrā, kur finansiālais ieguldījums problēmu risināšanai
būs nesalīdzināmi lielāks, bet tomēr nepieciešams, lai neradītu
augošu finansiālo slogu nākotnē.
Atbilstoši Nacionālajā attīstības plānā 2014.-2020.gadam
noteiktajam vadmotīvam "Ekonomikas izrāviens" un
prioritātēm "Tautas saimniecības izaugsme",
"Cilvēka drošumspēja" un "Izaugsmi atbalstošas
teritorijas" transporta politikas mērķis ir konkurētspējīga,
ilgtspējīga, komodāla transporta sistēma, kas nodrošina augstas
kvalitātes mobilitāti, efektīvi izmantojot resursus, tajā skaitā
Eiropas Savienības fondus.
Transporta politikas īstenošanai paredzēti divi darbības
virzieni:
1. Latvija - ilgtspējīgs transporta un loģistikas
pakalpojumu sniedzējs.
2. Nodrošināta iekšējā un ārējā sasniedzamība un augstas
kvalitātes mobilitātes iespējas visā valsts teritorijā.
Darbības virzieni izvēlēti, lai uzsvērtu, ka transporta
attīstība skatāma divos aspektos:
1. Latvija jāveido kā pievilcīga transporta un loģistikas
pakalpojumu sniedzēja, lai maksimāli izmantotu sava ģeopolitiskā
stāvokļa priekšrocības un palielinātu nozares makroekonomisko
efektu.
2. Latvijas iedzīvotāju maksimāli ērtas, ātras un
finansiālajām iespējām atbilstošas piekļuves darba vietām,
veselības, izglītības un citām iestādēm un pakalpojumiem
nodrošināšana. Identificēta arī sinerģija, ko dod abi darbības
virzieni.
Pamatnostādņu īstenošanai plānotie finanšu avoti ir valsts un
pašvaldību budžets, Eiropas Savienības struktūrfondu finansējums,
kā arī privātais kapitāls. Pamatnostādnēs paredzēto pasākumu
īstenošana 2014.-2020.gadā tiks nodrošināta minētajiem pasākumiem
piešķirto līdzekļu ietvaros un saskaņā ar Nacionālā attīstības
plāna 2014.-2020.gadam finanšu rādītājiem. 2014.gadā un
turpmākajos gados jautājums par papildu valsts budžeta līdzekļu
piešķiršanu minētajiem pasākumiem ir skatāms, sagatavojot
likumprojektu par valsts budžetu kārtējam gadam.
Atbilstoši Ministru kabineta 2009.gada 25.augusta noteikumu
Nr.970 "Sabiedrības līdzdalības kārtība attīstības
plānošanas procesā" 7.punktam tika nodrošinātas iespējas
sabiedrības pārstāvjiem līdzdarboties attīstības plānošanā:
- jau 2012.gada 28.jūnijā pamatnostādņu projekts agrīnā
izstrādes stadijā neformāli tika nosūtīts nozaru ministrijām,
transporta nozares nevalstiskajām organizācijām, profesionāļiem,
kā arī ārvalstu ekspertiem;
- 2013.gada 18.aprīlī pamatnostādņu projekts tika
izsludināts Valsts sekretāru sanāksmē un divu nedēļu laikā
ikvienam bija iespēja sniegt savu viedokli par izsludināto
politikas plānošanas dokumentu;
- piedaloties sabiedriskajā apspriedē par pamatnostādņu
un vides pārskata projektu 2013.gada 19.jūlijā, kā arī no
2013.gada 3.jūlija līdz 13.augustam izsakot priekšlikumus un
atsauksmes par pamatnostādņu un vides pārskata projektu;
- izstrādes laikā tika rīkotas tikšanās ar pamatnostādņu
projekta izstrādē ieinteresētajiem sabiedrības pārstāvjiem, arī
pārstāvjiem no Latvijas Ostu, tranzīta un loģistikas padomes,
Ārvalstu investoru padomes Latvijā, kā arī mazo ostu, pasažieru
pārvadātāju pārstāvjiem.
Pēc notikušajām diskusijām pamatnostādņu projekts pilnveidots
un papildināts, izvērtējot saņemtos komentārus un priekšlikumus
un iespēju robežās ņemot tos vērā. Pamatnostādnes ir izstrādājis
Satiksmes ministrijas Finanšu un attīstības plānošanas
departaments. Vairāku sadaļu izstrādē piedalījušies arī citu
ministrijas struktūrvienību, kā arī padotības iestāžu un
kapitālsabiedrību speciālisti.
Satiksmes ministra vietā -
zemkopības ministre Laimdota Straujuma