Satversmes tiesas
tiesneša atsevišķās domas
Satversmes tiesa 2013. gada 3. un 10. aprīlī
atklātā tiesas sēdē izskatīja lietu Nr. 2012-16-01 "Par
likuma "Par tiesu varu" 86. panta trešās daļas
atbilstību Latvijas Republikas Satversmes 102. pantam",
kura Satversmes tiesā bija ierosināta pēc Jāņa Neimaņa (turpmāk -
Pieteikuma iesniedzējs) konstitucionālās sūdzības.
Pieteikuma iesniedzējs norādīja, ka apstrīdētā norma neļaujot
viņam kļūt par politiskās partijas biedru. Minētais aizliegums
aizskarot viņa pamattiesības, kas ietvertas Latvijas Republikas
Satversmes (turpmāk - Satversme) 102. pantā.
2013. gada 10. maijā Satversmes tiesa pasludināja
spriedumu minētajā lietā (turpmāk - Spriedums), nolemjot atzīt
apstrīdēto normu par atbilstošu Satversmes 102. pantam.
Visumā piekrītam Spriedumā izklāstītajai argumentācijai un
tiesas nolēmumam attiecībā uz to, ka tiesnešiem noteiktais
aizliegums darboties politiskās partijās atbilst Satversmei.
Tomēr uzskatām, ka attiecībā uz Pieteikuma iesniedzēju tiesai
bija jāpieņem lēmums par tiesvedības izbeigšanu lietā.
Argumentējot savu viedokli, izmantosim Spriedumā lietotos
saīsinājumus. Mūsu viedoklis balstīts uz šādiem argumentiem.
1. 2012. gada 1. jūnijā Pieteikuma
iesniedzējs iesniedza pieteikumu, lūdzot izvērtēt likuma
"Par tiesu varu" 86. panta trešās daļas atbilstību
Satversmes 102. pantam. Ar Satversmes tiesas kolēģijas
2012. gada 19. jūnija lēmumu lietas ierosināšana tika
atteikta, pamatojoties uz Satversmes tiesas likuma 20. panta
piektās daļas 3. punktu un 20. panta sesto daļu.
Satversmes tiesas kolēģijas lēmumā citastarp norādīts, ka pēc
pieteikuma nav iespējams konstatēt pamattiesību aizskāruma
rašanās brīdi. Tāpat kolēģija atzina, ka pieteikums nesniedz
pietiekamu juridisko argumentāciju tam, kā izpaužas apstrīdētās
normas iespējamā neatbilstība Satversmes 102. pantam, jo
pieteikumā pausti vienīgi Pieteikuma iesniedzēja uzskati par
politisko partiju un sabiedrības politiskās aktivitātes
nozīmi.
Pieteikuma iesniedzējs vēlreiz ar pieteikumu vērsās Satversmes
tiesā 2012. gada 5. jūlijā, pieteikumā norādot, ka
apstrīdētās normas tiesisko seku (aizskāruma) iestāšanās brīdis
nav nosakāms, citādi Pieteikuma iesniedzējam būtu jāpārkāpj
apstrīdētajā normā noteiktais aizliegums, respektīvi, jāpārkāpj
likums.
Pēc šā pieteikuma Satversmes tiesas kolēģija 2012. gada
19. jūlijā ierosināja lietu. Lēmumā tika konstatēts:
"[..] pieteikumā ir pamatots, ka ar apstrīdētajā normā
ietverto aizliegumu tiek ierobežotas Pieteikuma iesniedzējam
Satversmē noteiktās pamattiesības apvienoties politiskās
partijās. No pieteikuma secināms, ka iespējas aizstāvēt
Pieteikuma iesniedzēja pamattiesības ar vispārējiem tiesību
aizsardzības līdzekļiem nepastāv" (lēmuma par lietas
ierosināšanu 3. punkts).
2. Satversmes tiesas likuma 19.2 panta
pirmā daļa noteic, ka konstitucionālo sūdzību (pieteikumu)
Satversmes tiesai var iesniegt ikviena persona, kura uzskata, ka
tai Satversmē noteiktās pamattiesības aizskar tiesību norma, kas
neatbilst augstāka juridiska spēka tiesību normai, bet tā paša
panta sestās daļas 1. punkts prasa pamatot apgalvojumu, ka
ir aizskartas pieteikuma iesniedzējam Satversmē noteiktās
pamattiesības. Arī Satversmes tiesa norādījusi, ka saskaņā ar
minētajām normām konstitucionālās sūdzības gadījumā ir svarīgi
noskaidrot, vai tiešām ir aizskartas pieteikuma iesniedzējam
Satversmē noteiktās pamattiesības (sk. Satversmes tiesas
2009. gada 15. aprīļa sprieduma lietā
Nr. 2008-36-01 9. punktu).
Tātad Satversmes tiesas kolēģijai, lai ierosinātu lietu pēc
konstitucionālās sūdzības, ir jākonstatē, ka pieteikumā ietverts
pietiekams tajā paustā "uzskata" juridiskais
pamatojums, taču Satversmes tiesas kolēģijai nav pienākuma šo
"uzskatu" izvērtēt līdz galam.
Satversmes tiesa lietas izskatīšanas gaitā pārbauda
pamattiesību aizskāruma esamību, ņemot vērā lietā apkopotos
materiālus un viedokļus (sk., piemēram, Satversmes tiesas
2012. gada 8. novembra lēmuma par tiesvedības
izbeigšanu lietā Nr. 2012-04-03 18. punktu).
Satversmes tiesas prakse liecina, ka ne vienmēr ierosinātā lieta
noslēdzas ar spriedumu par apstrīdētās normas atbilstību vai
neatbilstību.
Tāpat ne vienmēr arī pēc papildu precizējumu saņemšanas no
pieteikuma iesniedzēja lietu ir iespējams izskatīt rakstveida
procesā, bet apstākļu pilnīgākai un precīzākai noskaidrošanai to
nepieciešams izskatīt tiesas sēdē ar lietas dalībnieku
piedalīšanos. Arī šajā lietā bija saņemti konstitucionālās
sūdzības precizējumi, tomēr jautājums par aizskāruma rašanās
brīdi un pierādījumiem, kas to varētu apstiprināt, Pieteikuma
iesniedzējam tiesas sēdes laikā tika uzdots vairākkārt, pieļaujot
pat to, ka Pieteikuma iesniedzējs vērsies Satversmes tiesā ar
sūdzību vispārības labā.
Satversmes tiesa norādījusi, ka jautājums par to, vai
konstitucionālās sūdzības iesniedzēja pamattiesības patiešām ir
aizskartas, tai galvenokārt jāizlemj spriedumā. Pieņēmums, ka
Satversmes tiesas kolēģijai, jau izskatot konstitucionālo sūdzību
un lemjot par lietas ierosināšanu vai atteikšanos ierosināt
lietu, ir jākonstatē, ka patiešām aizskartas personai Satversmē
noteiktās pamattiesības, būtu pretrunā ar likumā noteikto
Satversmes tiesas procesa loģisko virzību (sk. Satversmes
tiesas 2002. gada 22. februāra sprieduma lietā Nr.
2001-06-03 secinājumu daļas 2.2. punktu).
Tāpat Satversmes tiesas praksē ir nostiprināta atziņa, ka
"sprieduma taisīšanas stadijā Satversmes tiesu nesaista
pieteikuma iesniedzēja juridiskais pamatojums un tai jāizvērtē
viss apstākļu kopums, kas noskaidrots lietas izskatīšanas
gaitā" (Satversmes tiesas 2002. gada
22. februāra sprieduma lietā Nr. 2001-06-03 secinājumu
daļas 2.3. punkts).
3. Satversmes tiesas likuma 19.2 panta
ceturtās daļas otrais teikums nosaka: ja nav iespēju Satversmē
nostiprinātās pamattiesības aizstāvēt ar vispārējiem tiesību
aizsardzības līdzekļiem, konstitucionālo sūdzību (pieteikumu)
Satversmes tiesai var iesniegt sešu mēnešu laikā no pamattiesību
aizskāruma brīža.
3.1. Konstitucionālās sūdzības precizējumos Pieteikuma
iesniedzējs norādījis, ka viņa pamattiesību aizskārums pirmo
reizi esot izpaudies 2007. gada 13. decembrī, kad
Saeima viņu apstiprinājusi par tiesnesi un uz viņu sākuši
attiekties tiesnesim likumā noteiktie ierobežojumi. Taču tobrīd
viņš vēl pamattiesību aizskārumu neesot izjutis, jo vēlme
darboties politiskajā partijā viņam radusies tikai vēlāk, kad
viņš sapratis, ka "ir svarīgi, lai viņa politiskie uzskati
par norisēm sabiedrībā tiktu atbilstoši izpausti un
pārstāvēti". No lietas materiāliem un tiesas sēdē
sniegtajiem paskaidrojumiem secināms tas, ka Pieteikuma
iesniedzējs norādījis uz ilgstošu un pastāvīgu apstrīdētās normas
radīto aizskārumu, kurš eksistē, bet kura rašanās brīdis nav
nosakāms. Savukārt tiesas sēdē, atbildot uz vairākkārtējiem
Satversmes tiesas tiesnešu un Saeimas pārstāvja jautājumiem,
Pieteikuma iesniedzējs pauda viedokli, ka par viņa pamattiesību
aizskāruma rašanās brīdi uzskatāms 2012. gada 4. jūlijs.
3.2. Satversmes tiesa Sprieduma 22. punktā atzina, ka
apstrīdētā norma Pieteikuma iesniedzējam nav piemērota, kā arī
to, ka Pieteikuma iesniedzēja sniegtais pamatojums attiecībā uz
viņa pamattiesību aizskāruma brīdi ir pretrunīgs. Savukārt
Sprieduma 22.3. punktā norādīts, ka pamattiesību aizskāruma
rašanās brīža konstatēšana nevar būt formāla un aprobežoties ar
formāla datuma minēšanu, ja persona nav norādījusi objektīvi
pārbaudāmus faktus, kas raksturotu aizskārumu un ļautu konstatēt
tā rašanās brīdi, un ka ar personas subjektīvo viedokli vien ir
par maz, lai varētu tikt konstatēts tās pamattiesību aizskārums.
Tāpat tiesa atzina, ka Pieteikuma iesniedzējs nav pārliecinoši
argumentējis to, ka jebkāds konkrēts notikums laika posmā no viņa
stāšanās tiesneša amatā līdz konstitucionālās sūdzības
iesniegšanai būtu radījis viņam Satversmes 102. pantā noteikto
pamattiesību aizskārumu.
Taču Sprieduma 22.4. punktā atzīts: ja pieteikuma iesniedzējam
tiesību normās ir paredzētas nelabvēlīgas sekas par apstrīdētajā
normā paredzētā aizlieguma pārkāpšanu, tad šāda situācija
noteiktos apstākļos atzīstama par potenciālu vai nākotnē
sagaidāmu pamattiesību aizskārumu, uz kuru nav attiecināms
Satversmes tiesas likuma 19.2 panta ceturtās daļas
otrajā teikumā noteiktais sešus mēnešus ilgais konstitucionālās
sūdzības iesniegšanas termiņš. Sprieduma 23.1. punktā norādīts,
ka Satversmes 102. pantā noteikto pamattiesību aizskārums
Pieteikuma iesniedzējam potenciāli varētu rasties, ja apstrīdētā
norma, kas ietver imperatīvu aizliegumu tiesnesim būt par
partijas biedru, tiktu viņam piemērota. Proti, ja Pieteikuma
iesniedzējs pievienotos politiskajai partijai un darbotos tajā,
viņš tiktu saukts pie disciplināratbildības, t.i., viņam iestātos
būtiskas un nelabvēlīgas sekas.
Līdz ar to Sprieduma argumentācija ir pretrunīga: Satversmes
tiesa, no vienas puses, atzīst, ka Pieteikuma iesniedzējs nav
argumentējis, kad radies un kā izpaužas viņa pamattiesību
aizskārums, bet, no otras puses, neievērojot konstitucionālajai
sūdzībai Satversmes tiesas likumā noteiktās prasības, turpina
tiesvedību, balstoties vienīgi uz hipotētiskiem Pieteikuma
iesniedzēja apgalvojumiem.
4. Uzskatām, ka pieņēmums par Pieteikuma iesniedzēja
pamattiesību aizskārumu bija pārāk abstrakts, lai Satversmes
tiesā uzsāktā tiesvedība varētu tikt pabeigta ar spriedumu.
Pieteikuma iesniedzējs ne savā konstitucionālajā sūdzībā, nedz
arī tiesas sēdē nespēja sniegt nevienu ticamu un pārbaudāmu
pierādījumu tam, ka viņa tiesības ir aizskartas, liedzot viņam
darboties kādā jau esošā politiskajā partijā vai dibināt savu
partiju, kaut arī Pieteikuma iesniedzējam bija un ir vairākas
iespējas, kuras nebūt neprasa, lai viņš apzināti pārkāptu likumu.
Proti, Pieteikuma iesniedzējs nav rosinājis ieviest izmaiņas
Tiesnešu ētikas kodeksā, nav vērsies pie likumdevēja ar
ierosinājumu pārskatīt likumu "Par tiesu varu", nav
aicinājis Tieslietu padomi iesniegt likuma grozījumus un, galu
galā, nav kandidējis vēlēšanās nevienas partijas sarakstā, lai
gan tādējādi varētu apliecināt savu vēlmi tiešā veidā ietekmēt
attiecīgās partijas darbību. Pieteikuma iesniedzējs nesniedza
nekādu informāciju par to, ka viņš būtu Tiesnešu biedrības,
Administratīvo tiesnešu biedrības vai Tiesnešu konferences
ietvaros uzrunājis tiesnešu korpusu attiecībā uz grozījumiem
likumos par tiesnešu līdzdarbību partijās.
Tātad Pieteikuma iesniedzēja vēlme līdzdarboties politiskajā
partijā nav guvusi apstiprinājumu un tiesas secinājums, ka viņam
nenovēršami draud disciplinārlieta, ir tikai hipotētisks un
Satversmes tiesas procesa ietvaros nav pārbaudāms. Satversmes
tiesas procesu nedrīkst izmantot vienīgi hipotētiski iespējama un
novēršama, nevis reāli pastāvoša pamattiesību aizskāruma
gadījumā. Satversmes tiesas uzdevums ir atbilstoši tās
kompetencei nodrošināt tādas tiesību sistēmas pastāvēšanu, kurā
pēc iespējas pilnīgāk un aptverošāk tiktu novērsts regulējums,
kas neatbilst Satversmei vai citām augstāka juridiskā spēka
tiesību normām (aktiem), kā arī aizstāvēt personu pamattiesības
un dot savu vērtējumu konstitucionāli nozīmīgos jautājumos
(sk. Satversmes tiesas 2009. gada 7. aprīļa
sprieduma lietā Nr. 2008-35-01 11.2. punktu).
Līdz ar to nav pieļaujama Satversmes tiesas procesa
izmantošana vienīgi teorētiski iespējama problēmjautājuma
izskatīšanai.
5. Pieteikuma iesniedzējs tiesas sēdē norādīja, ka līdz
brīdim, kad viņš stājies tiesneša amatā, apstrīdētā norma bijusi
spēkā jau ilgu laiku, ka viņš apzinājies un labprātīgi uzņēmies
ar tiesneša amatu saistītos ierobežojumus un ka doma par
iesaistīšanos partijā viņam radusies tikai vēlāk. Ja apstrīdētā
norma būtu viņam piemērota, tad aizskārums būtu nepārprotams,
taču tādā gadījumā viņš būtu pārkāpis apstrīdētajā normā noteikto
aizliegumu. Savukārt šāda prasība nevarot tikt izvirzīta, jo
tādējādi viņš tiktu mudināts uz pretlikumīgu rīcību (sk.
lietas materiālu 1. sēj. 16. - 17., 142. - 143. lpp.).
Neapstrīdot Pieteikuma iesniedzēja apgalvojumu, ka doma par
iesaistīšanos politiskajā partijā viņam varēja rasties laika
gaitā pēc iecelšanas tiesneša amatā, kā arī tiesību zinātnē
izteikto atzinumu, ka pretlikumīga rīcība nevar būt leģitīms
kritērijs konstitucionālās sūdzības priekšnoteikumu izpildei
(sk.: Rodiņa A. Konstitucionālās sūdzības teorija un prakse
Latvijā. Rīga: Latvijas Vēstnesis, 2009, 161. lpp.), tomēr
nevar piekrist Pieteikuma iesniedzēja apgalvojumiem, ka no viņa
tiek gaidīta pretlikumīga rīcība.
Iepriekšējā punktā minētās darbības, tādas kā tiesnešu korpusa
uzrunāšana, rosināšana izdarīt grozījumus likumā un Tiesnešu
ētikas kodeksā, nav atzīstamas par pretlikumīgu rīcību. Turklāt
Pieteikuma iesniedzējs šādas iespējas jau ir izmantojis, mudinot
atcelt citus tiesnešiem noteiktos ierobežojumus. Proti, 2010.
gada 10. februārī viņš kā Administratīvo tiesnešu biedrības
valdes priekšsēdētājs vērsās ar iesniegumu Saeimas Juridiskajā
komisijā, rosinot pārskatīt tiesnesim noteiktos vēlēšanu tiesību
ierobežojumus (sk. lietas materiālu 1. sēj. 138.
lpp.).
6. Sprieduma 23.2. punktā norādīts, ka tiesību normā
ietvertais aizliegums vai imperatīva prasība nav pietiekams
pamats tam, lai uzskatītu, ka pamattiesību aizskārums potenciāli
radīsies nākotnē, un atzītu personai tiesības iesniegt
konstitucionālo sūdzību. Potenciāls pamattiesību aizskārums var
būt pamats lietas ierosināšanai un izskatīšanai pēc būtības tikai
tādos gadījumos, kad likumā paredzētās sekas, kas personai
iestātos tiesību normas piemērošanas gadījumā, ir nenovēršamas un
būtu nesamērīgi smagas. Tipisks šādu nenovēršamu tiesisko seku
piemērs, kas atrodams Satversmes tiesas nolēmumos, ir likumā
noteikts termiņš (sk., piemēram, Satversmes tiesas
2002. gada 20. maija sprieduma lietā
Nr. 2002-01-03 secinājumu daļu un 2010. gada
18. februāra sprieduma lietā Nr. 2009-74-01
12. punktu). Satversmes tiesas kolēģija katrā
individuālā gadījumā konstatē aizskāruma esamību un noskaidro,
vai ir pamats ierosināt lietu un pēc būtības izvērtēt personas
prasījumu.
Mūsuprāt, kļūdains ir Spriedumā ietvertais secinājums, ka
konkrētajā gadījumā Pieteikuma iesniedzēja pamattiesību
aizskārums nav novēršams. Proti, Pieteikuma iesniedzējam
atbilstoši Satversmes 101. pantam, stājoties tiesneša amatā,
bija pienākums apzināties šim amatam likumā noteiktos
ierobežojumus. Turklāt ne pieteikumā, ne tiesas sēdē Pieteikuma
iesniedzējs nesniedza pietiekamus argumentus tam, ka viņš, sākot
pildīt tiesneša amatu, vienlaikus būtu vēlējies darboties arī
cita valsts varas atzara - likumdevēja - institūcijā.
Šajā lietā būtiski ir arī tas, ka Pieteikuma iesniedzēja
tiesības Satversmes 102. pants aizsargā vienīgi kopsakarā ar
Satversmes 101. pantā noteikto. Proti, Pieteikuma
iesniedzējam, ievērojot tā labprātīgo stāšanos valsts dienestā,
no Satversmes 102. panta izrietošo pamattiesību aizsardzības
apjoms ir mazāks nekā tādai privātpersonai, kura neatrodas valsts
dienesta tiesiskajās attiecībās.
7. Uzskatām, ka Satversmes tiesa Spriedumā kļūdaini
atsaukusies uz ECT praksi lietās par potenciāliem aizskārumiem,
atbilstoši kurai par tādiem tiek atzīti tikai nenovēršami
aizskārumi [sk. ECHR Dudgeon v. United Kingdom (application
Nr. 7525/76), October 26, 1981; Norris v. Ireland (application
Nr. 10581), October 26, 1988; sk. arī Satversmes tiesas
2003. gada 29. oktobra spriedumu lietā Nr. 2003-05-01].
Turklāt nav pamatots Sprieduma 22. punktā ietvertais arguments,
ka saskaņā ar ECT praksi likums varot aizskart iesniedzēja
tiesības pats par sevi, proti, arī persona, kurai likums netiek
piemērots, varot izjust tā ietekmi vai sekas (sk. Eiropas
Cilvēktiesību tiesas Pirmā departamenta 2003. gada 6. marta
lēmumu lietā "Ždanoka pret Latviju", iesniegums Nr.
58278/00). Minētajā ECT lietā apstākļi bija citādi -
apstrīdētā norma tika vairākkārt piemērota attiecīgajai personai.
Turklāt lietā bija ticami un pārbaudāmi pierādījumi tam, ka norma
skars personu nākotnē, ņemot vērā to, ka šī persona bijusi
Latvijas Komunistiskās partijas biedre. Līdz ar to ECT lieta
Ždanoka pret Latviju ir nošķirama no izskatāmās lietas, jo
galvenais apstāklis, kas nosaka personas vēlmi līdzdarboties
politiskajā partijā, ir līdzdarbība valsts varas īstenošanā, kas
T. Ždanokai tika liegta.
8. Pieteikuma iesniedzējs konstitucionālajā sūdzībā
savu pamattiesību aizskārumu pamato ar apstrīdētās normas
pieņemšanas mērķi, norādot, ka tā pieņemta, lai mazinātu
komunistiskās partijas ietekmi uz tiesu varu un nodrošinātu to,
ka tiesnesis nav saistīts ar šīs partijas politiku.
Šādam argumentam nevar piekrist. Lietā pieaicinātā persona
Gvido Zemrībo savā atzinumā detalizēti izklāstījis, ka, tieši
reaģējot uz 1990. gada 4. maija deklarāciju, Latvijas Republikas
Augstākās tiesas plēnums 1991. gada 11. martā pieņēma lēmumu Nr.
1 "Par Latvijas Republikas tiesu neatkarību", kura 6.
punktā noteica aizliegumu tiesnešiem būt par politisko partiju
vai cita veida politisko organizāciju biedriem. Turklāt likums
"Par tiesu varu" tika pieņemts laikā, kad Latvija jau
bija atguvusi neatkarību (sk. lietas materiālu
2. sēj. 97. - 102. lpp.).
9. Tiesas sēdē Pieteikuma iesniedzējs savu tiesību
aizskāruma pamatošanai atsaucās uz citu valstu praksi.
Prezentējot ASV tiesas spriedumu, kuru, viņaprāt, par paraugu
situācijas risināšanai varētu izmantot arī Latvijas likumdevējs,
viņš norādīja, ka būtu gatavs darboties partijā pašierobežojoties
(nepaužot publiski savu viedokli, atsevišķos gadījumos
neievērojot partijas statūtos noteikto u.c.). Vienlaikus
Pieteikuma iesniedzējs atzina, ka būtu gatavs dibināt arī savu
partiju, un tādējādi nonāca pretrunā ar paša pausto gatavību
pašierobežoties, jo partijas dibināšana (partijas programmas
izstrādāšana, līdzekļu piesaistīšana, dalība publiskajās debatēs,
publiska savu viedokļu paušana) nozīmē ļoti aktīvu politisko
darbību. Kā pamatoti norāda Satversmes tiesa, personu
apvienošanās politiskajā partijā ir dalība tādā organizācijā,
kuras galvenais mērķis ir politiskās varas iegūšana (sk.
Sprieduma 19. punktu). Tas tad arī ir kritērijs, pēc kura
politisko partiju vai politisko organizāciju var nošķirt no
dažādām interešu organizācijām un biedrībām, uz kurām tiesas
debatēs norādīja Pieteikuma iesniedzējs. Politiskās partijas savu
ideoloģisko nostāju un mērķus nosaka partijas programmā, un to
biedri, cīnoties par varas iegūšanu vēlēšanās, aktīvi piedalās šo
mērķu īstenošanā. Citāda, respektīvi, pašierobežota biedru
darbība nesaskan ar partijas lomu demokrātiskā sabiedrībā.
Ciktāl Pieteikuma iesniedzējs atsaucies uz citu valstu praksi,
jāatgādina tas, ko Satversmes tiesa savos iepriekšējos nolēmumos
gluži pamatoti ir atzinusi: citu valstu tiesiskais regulējums,
risinot atsevišķus jautājumus Latvijas tiesību sistēmā, nevar
tikt piemērots tieši, izņemot likumā norādītos gadījumus, jo
salīdzinošo tiesību analīzē vienmēr ir jāņem vērā atšķirīgais
tiesiskais, sociālais, politiskais, vēsturiskais un sistēmiskais
konteksts (sk., piemēram, Satversmes tiesas
2007. gada 8. jūnija sprieduma lietā Nr.2007-01-01
24.1. punktu). Šādu pieeju, atbilstoši kurai tiek
skrupulozi salīdzinātas atsevišķu tiesību institūtu funkcijas
attiecīgajās tiesību sistēmās, pieļauj funkcionālā metode
[sk.: Michaels R. The Functional Method of Comparative
Law. In Reimann M., Zimmerman R. (eds), The Oxford Handbook of
Comparative Law. Oxford: Oxford University Press, 2006, pp.
339-382]. Tādējādi tikai pēc izvērstas tiesisko institūtu
salīdzināšanas ir pieļaujamas atsauces uz citu valstu likumiem,
tiesu praksi vai nacionālo tiesību doktrīnu.
Nav šaubu par to, ka salīdzinošo tiesību argumentu iespējami
plašāka piemērošana pamatā ir vērtējama pozitīvi, jo nacionālo,
starptautisko un pārnacionālo tiesu dialogs mūsdienās ir
realitāte, kuru var un vajag pēc iespējas prasmīgāk izmantot
tiesību sistēmas attīstīšanā un pilnveidošanā. Tomēr jāņem vērā
tas, ka, neveicot pietiekami izsvērtu citu valstu
konstitucionālās uzbūves analīzi, bet citu valstu tiesību avotos
paustās atziņas pārceļot un piemērojot mehāniski, rezultāts būs
tāds, ka šīs atziņas organiski neiederēsies nolēmumā, kas taisīts
Latvijas tiesību sistēmā.
Īpaši sarežģīts šis jautājums ir konstitucionālo tiesību jomā,
jo šobrīd nav tādas absolūtas normatīvas teorijas, kas būtu
attiecināma specifiski uz salīdzinošajām konstitucionālajām
tiesībām. Tādējādi pašreizējās konstitucionālo tiesību teorijas
kontekstā atsaucēm uz ārvalstu judikatūru, īpaši tādām, kas
izdarītas tikai tālab, lai gūtu atbalstu savai pieejai, ir
apšaubāma leģitimitāte.
Ņemot vērā visu minēto, uzskatām, ka
tiesvedība lietā bija izbeidzama sakarā ar to, ka Pieteikuma
iesniedzējs nav nedz norādījis aizskāruma rašanās brīdi, nedz arī
sniedzis aizskāruma esamības pierādījumus.
Satversmes tiesas tiesnese
A.Branta
Satversmes tiesas tiesnese
K.Krūma
Rīgā 2013.gada 23.maijā