Ministru kabineta
rīkojums Nr.58
Rīgā 2013.gada 19.februārī (prot.
Nr.9 20.§)
Par Koncepciju
par publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidi
1. Atbalstīt Koncepciju par publisko pakalpojumu sistēmas
pilnveidi (turpmāk - koncepcija).
2. Atbildīgā institūcija par koncepcijas īstenošanu ir Vides
aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija.
3. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministrijai:
3.1. sagatavot un vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministram līdz 2013.gada 1.jūnijam iesniegt noteiktā kārtībā
Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par klientu apkalpošanas
centru tīkla izmēģinājumprojekta (pilotprojekta) (turpmāk
- projekts) plānu;
3.2. izstrādāt un vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministram līdz 2013.gada 31.oktobrim iesniegt noteiktā kārtībā
Ministru kabinetā publisko pakalpojumu likumprojektu;
3.3. līdz 2013.gada 30.decembrim veikt visus nepieciešamos
priekšdarbus projekta uzsākšanai;
3.4. ar 2014.gada 2.janvāri sākt īstenot projektu;
3.5. pēc projekta īstenošanas:
3.5.1. aktualizēt koncepciju un vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministram līdz 2014.gada 1.novembrim
iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā;
3.5.2. izvērtēt projekta ietekmi uz pašvaldību budžetiem. Ja
tiek konstatēta ietekme uz pašvaldību budžetiem, veikt
detalizētus aprēķinus un iekļaut tos aktualizētajā
koncepcijā.
4. Nodrošināt projekta īstenošanu piešķirto valsts budžeta
līdzekļu ietvaros.
5. Nozaru ministrijām un valsts pārvaldes iestādēm jaunus
klientu apkalpošanas centrus veidot tikai pēc saskaņošanas ar
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministriju.
6. Vides aizsardzības un reģionālās attīstības
ministrijai:
6.1. šā rīkojuma 3.2., 3.3. un 3.4.apakšpunktā minēto uzdevumu
izpildei izveidot starpinstitūciju darba grupu;
6.2. sadarbībā ar citām institūcijām nodrošināt Eiropas
Sociālā fonda projekta Nr.1DP/1.5.1.2.0/08/IPIA/SIF/002
"Publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidošana"
aktivitāšu rezultātu izmantošanu publisko pakalpojumu sistēmas
pilnveidei.
7. Atzīt par spēku zaudējušu Ministru kabineta 2011.gada
13.septembra rīkojumu Nr.446 "Par Koncepciju par vienas
pieturas aģentūras principa ieviešanu valsts un pašvaldību
pakalpojumu pieejamībā" (Latvijas Vēstnesis, 2011,
145.nr.).
Ministru prezidents
V.Dombrovskis
Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministrs E.Sprūdžs
(Ministru kabineta
2013.gada 19.februāra
rīkojums Nr.58)
Koncepcijas par
publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidi
kopsavilkums
Koncepcija par publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidi
(turpmāk - koncepcija) izstrādāta, pamatojoties uz Deklarācijā
par Valda Dombrovska vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību
izvirzīto uzdevumu ieviest vienas pieturas aģentūras
principu valsts un pašvaldību pakalpojumu sniegšanā, tai skaitā
panākot (izmantojot informācijas tehnoloģiju iespējas), ka
konkrēta pakalpojuma saņemšanai iedzīvotājiem un uzņēmējiem nebūs
jāvēršas vairākās institūcijās un/vai pakalpojumu centros, kā arī
uz Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Valda Dombrovska
vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanai
104.4.apakšpunktu, kas paredz izstrādāt koncepciju, iekļaujot
pašvaldību un tiešās valsts pārvaldes sniegto publisko
pakalpojumu izvērtējumu un priekšlikumus to optimizācijai un
pieejamības nodrošināšanai.
Ministru kabineta komitejas 2012.gada 14.maija sēdē (prot.
Nr.18 1.§) pamatā tika atbalstīts koncepcijas projekts
iesniegtajā redakcijā un tā kopsavilkumā ietvertais otrais
risinājuma variants - lai efektīvi pilnveidotu publisko
pakalpojumu sistēmu, ir jāveic koordinētas darbības vairākos
virzienos, kas pēc būtības atbilst labas pārvaldības
principiem.
Koncepcija ir izstrādāta, ņemot vērā Eiropas Sociālā fonda
projekta Nr.1DP/1.5.1.2.0/08/IPIA/SIF/002 "Publisko
pakalpojumu sistēmas pilnveidošana" īstenošanas rezultātus,
kā arī projekta ietvaros piesaistītās sabiedrības ar ierobežotu
atbildību "Corporate & Public Management
Group" un tās apakšuzņēmēju - sabiedrības ar ierobežotu
atbildību "IS Consulting", sabiedrības ar
ierobežotu atbildību "Metrika" un sabiedrības ar
ierobežotu atbildību "PricewaterhouseCoopers" -
darba rezultātu.
Vides aizsardzības un reģionālās attīstības ministrija no
2012.gada 1.maija līdz 31.maijam organizēja piecas sabiedriskās
apspriedes par publisko pakalpojumu aktuālajiem jautājumiem,
aptverot plašu mērķauditoriju - valsts pārvaldes iestādes,
nevalstiskās organizācijas, pašvaldības un lēmumpieņēmējus.
Koncepcijas izstrādes gaitā sabiedriskās apspriedes dalībnieku
priekšlikumi tika izvērtēti un iespēju robežās ņemti vērā. Tā kā
liela daļa izteikto priekšlikumu aptver konkrētu šauru jomu,
lielākoties tos varēs ieviest, izpildot koncepcijas īstenošanas
rīcības plānā paredzētos uzdevumus. Par koncepcijas projektā
iekļautajiem risinājumiem diskutēja arī Valsts kancelejas, Vides
aizsardzības un reģionālās attīstības ministrijas un Latvijas
Darba devēju konfederācijas organizētajā ikgadējā konferencē
"Labāks regulējums efektīvai pārvaldībai un
partnerībai" 2012.gada 8. un 9.novembrī, kā arī Saeimas
frakcijās un Reformu vadības grupas 2012.gada 12.decembra sēdē,
saņemot atbalstu turpmākai rīcībai.
Koncepcijas projekts 2012.gada 13.decembrī nosūtīts atkārtotai
saskaņošanai institūcijām un Latvijas Pašvaldību savienībai,
2012.gada 19.decembrī notika starpinstitūciju saskaņošanas
sanāksme.
1. Risināmā jautājuma būtība
Šobrīd nav vienotas valsts publisko pakalpojumu sistēmas un
pakalpojumu politikas. Publisko pakalpojumu tēma ir
daudzšķautņaina, tā ir saistīta ar valsts pārvaldes iekārtas
uzbūves, organizācijas un regulējuma jautājumiem.
Koncepcijas mērķis ir izveidot publisko pakalpojumu sistēmu,
definējot sistemātisku pieeju vienotas un koordinētas publisko
pakalpojumu attīstības politikas un regulējuma izstrādē,
metodiskajā vadībā un īstenošanā.
Koncepcija attiecas uz tiešās valsts pārvaldes iestādēm, to
pakļautībā un pārraudzībā esošajām iestādēm, pašvaldībām un
privāto tiesību juridiskajām un fiziskajām personām, kurām
deleģēta valsts uzdevumu izpilde, proti, tā aptver visu publisko
pārvaldi - arī komersantus un nevalstiskās organizācijas, kas
valsts uzdevumā sniedz publiskos pakalpojumus.
Publisko pakalpojumu sistēmas pilnveides mērķis ir
nodrošināt iedzīvotāju vajadzībām atbilstošu pakalpojumu izveidi
un sniegšanu, lai samazinātu administratīvo slogu, uzlabotu
pakalpojumu pieejamību, veicinātu valsts pārvaldes efektivitāti
un caurskatāmību, ieviešot sistemātisku pieeju vienotas un
koordinētas publisko pakalpojumu attīstības politikas un
regulējuma izstrādē, nodrošinot pilnveides procesu koordināciju
un vadību, tai skaitā veicinot institucionālo sadarbību un
nodrošinot informācijas un komunikācijas tehnoloģiju iespēju
visaptverošu un koordinētu pielietošanu valsts pārvaldes procesu
pilnveidē un pakalpojumu sniegšanā.
Publisko pakalpojumu sistēmas izveides un pilnveides uzdevumi
izriet no tās mērķiem un faktiski ir sistemātisku risinājumu
ietvars. Tas sagrupēts piecos risinājumu blokos, kuri dažādā
ietekmes intensitātē korespondē ar mērķiem.
2. Piedāvātie risinājumu
varianti
Katram risinājumu blokam piedāvāts viens risinājuma variants.
Attiecībā uz risinājumu bloku "Vienota klātienes klientu
apkalpošanas attīstība" par iespējamo klientu klātienes
apkalpošanas centru darbības modeli tiks lemts pēc klientu
apkalpošanas centru tīkla izmēģinājumprojekta
(pilotprojekta) (turpmāk - projekts) īstenošanas,
aktualizējot koncepciju.
2.1. Atbalstīt koncepcijas
5.1.apakšsadaļā "Vienota normatīvā un metodiskā ietvara
izstrāde" piedāvātos risinājumus
Piedāvāts izstrādāt publisko pakalpojumu likumprojektu,
vienotas pakalpojumu sniegšanas un pārvaldības kārtību un
pakārtotos normatīvos aktus.
2.2. Atbalstīt koncepcijas
5.2.apakšsadaļā "Pakalpojumu elektronizācija un
optimizācija, izmantojot IKT iespējas" piedāvātos
risinājumus
Piedāvāta pakalpojumu piegādes procesu transformācija un
elektronizācija, pakalpojumu elektronizācijas tipveida kārtības
noteikšana, koplietošanas risinājumu un pārresoru sadarbības
attīstība, tai skaitā dokumentāro pierādījumu un izziņu
aizstāšana ar informācijas ieguvi e-vidē, kā arī iedzīvotāju
piekļuves nodrošināšana elektroniskajiem pakalpojumiem.
2.3. Vienota klātienes klientu
apkalpošanas attīstība
Lai arī pamata stratēģija administratīvā sloga un valsts
pārvaldes izmaksu samazināšanā un pakalpojumu pieejamības
palielināšanā ir pakalpojumu elektronizācija un citu neklātienes
kanālu attīstība, arī nākotnē saglabāsies nepieciešamība
nozīmīgai daļai pakalpojumu un atsevišķiem klientu segmentiem
nodrošināt pakalpojumu sniegšanu klātienē.
Koncepcijas sagatavošanas laikā tika izskatīti trīs iespējamie
darbības modeļi klientu apkalpošanai klātienē. Diskusiju
rezultātā panākta vienošanās, ka sākumā tiks īstenots
projekts.
Saskaņā ar Reformu vadības grupas
2012.gada 12.decembra sēdes lēmumu tika noteikts turpmākās
rīcības virziens - veikt visus nepieciešamos sagatavošanas
pasākumus attiecībā uz Vides aizsardzības un reģionālās
attīstības ministrijas plānotā projekta īstenošanu.
Starpinstitūciju darba grupas ietvaros tiks izstrādāts un
apstiprināts detalizēts projekta plāns, paredzot, ka projektu
uzsāks 2014.gada janvārī. Projekta īstenošana ir iespējama esošo
budžeta līdzekļu ietvaros. Pēc tā īstenošanas un novērtēšanas
tiks aktualizēta koncepcija, un Ministru kabinets lems par
klātienes klientu apkalpošanas visaptverošas ieviešanas
procesu.
2.4. Atbalstīt koncepcijas
5.4.apakšsadaļā "Finansēšanas un maksāšanas kārtības
noteikšana" piedāvātos risinājumus
Lai varētu veikt izmaksu un ieguvumu analīzi iespējamiem
pakalpojumu sniegšanas pilnveidojumiem, kā arī aprēķināt
nepieciešamo finansējuma apjomu, nododot atsevišķus ar klientu
apkalpošanu saistītus uzdevumus citai institūcijai, jāizstrādā
vienota publisko pakalpojumu izmaksu uzskaites kārtība, kas
vienlaikus būtu arī daļa no kopējās izmaksu un citu darbības
rādītāju uzskaites sistēmas valstī.
2.5. Atbalstīt koncepcijas
5.5.apakšsadaļā "Koordinēšanas un vadības mehānisma
noteikšana" piedāvātos risinājumus
Publisko pakalpojumu sistēmas pilnveide ir uzskatāma par
horizontālu valsts pārvaldes politikas jomu. Lai nodrošinātu
publisko pakalpojumu sistēmas pilnveidošanu un izmaiņu ieviešanu,
nepieciešama attiecīga šīs jomas metodiskā vadība un
koordinēšana, precizējot Vides aizsardzības un reģionālās
attīstības ministrijas kompetenci, iedibinot koordinācijas
mehānismu un nodrošinot apmācību un metodisko atbalstu.
2.6. Atbalstīt koncepcijas 6.sadaļā
"Rīcības plāns koncepcijas īstenošanai" iekļautos
uzdevumus
Rīcības plāns iekļauj uzdevumu un pasākumu kopu, kas veicami
visu koncepcijā piedāvāto risinājumu īstenošanai. Rīcības plāna
daļas sagrupētas risinājumu blokos - vienota normatīvā un
metodiskā ietvara izstrāde, pakalpojumu elektronizācija, klientu
apkalpošanas centru tīkla izveide (projekts), finansēšanas un
maksāšanas kārtības noteikšana, kā arī koordinēšanas un vadības
mehānisma noteikšana, kas savstarpēji mijiedarbojas.
3. Ietekme uz valsts un pašvaldību
budžetiem
Publisko pakalpojumu sistēmas pilnveides pārvaldību šobrīd
plānots nodrošināt esošo administratīvo resursu ietvaros, tai
skaitā īstenojot projektu. Tiek prognozēts, ka, publisko
pakalpojumu sistēmai pilnvērtīgi darbojoties, tiks mazinātas un
ar laiku novērstas pārklājošās investīcijas. Pakalpojumu
sniegšanas procesu efektīva plānošana un salāgošana nodrošinās
sinerģiju ne vien no atsevišķas iestādes vai vairāku viena resora
iestāžu ieguldījumiem, bet arī no ciešākas sadarbības pārresoru
līmenī.
Ietekme uz pašvaldību budžetiem pašreizējā koncepcijas
attīstības stadijā netiek prognozēta, bet, 2014.gadā iesniedzot
aktualizētu koncepciju, pēc projekta īstenošanas un attiecīgajā
laikposmā jau pieejamā detalizētā Eiropas Savienības fondu
sadalījuma nākamajam plānošanas periodam tiks analizēta arī
ietekme uz pašvaldību budžetiem.
Finansējums detalizēti tiks plānots saskaņā ar Ministru
kabineta 2012.gada 22.maija sēdes protokollēmumu (prot. Nr.28
31.§) "Informatīvais ziņojums "Par Stratēģijas ES 2020
pamatiniciatīvas "Digitālā programma Eiropai"
ieviešanas Latvijā koordinēšanu"". Eiropas Savienības
struktūrfondu līdzekļi 2014.-2020.gada plānošanas periodā
minētajām darbībām tiks piesaistīti atbilstoši Nacionālajam
attīstības plānam 2014.-2020.gadam (indikatīvi paredzētais
finansējums - 105 329 980 latu).
Vides aizsardzības un
reģionālās attīstības ministrs E.Sprūdžs