Satversmes tiesas tiesneša atsevišķās
domas
1. Satversmes tiesa 2012. gada
7. jūnija spriedumā lietā Nr. 2011-19-01 (turpmāk -
Spriedums) atzina likuma "Par zemes īpašnieku tiesībām uz
kompensāciju par saimnieciskās darbības ierobežojumiem īpaši
aizsargājamās dabas teritorijās un mikroliegumos" (turpmāk -
Kompensāciju likums) 6. panta otrās daļas 4. punktu
(turpmāk - apstrīdētā norma), ciktāl tas paredz nosacījumu, ka
īpašuma tiesībām jābūt reģistrētām zemesgrāmatā pirms
mežsaimnieciskās darbības ierobežojuma noteikšanas, par
neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes (turpmāk - Satversme)
91. panta pirmajam teikumam. Attiecībā uz Sandi Cīruli un
citām personām, kuras sakarā ar apstrīdēto normu uzsākušas
tiesvedību savu pamattiesību aizsardzībai, apstrīdētā norma tika
atzīta par spēkā neesošu no tās pieņemšanas brīža.
Nepiekrītu Satversmes tiesas
spriedumam, jo uzskatu, ka apstrīdētā norma atbilst Satversmes
91. panta pirmajam teikumam un 105. pantam.
2. Sprieduma secinājumu daļas sākumā Satversmes
tiesa norāda, ka tiesiskās vienlīdzības princips jāvērtē
kopsakarā ar Satversmes 105. pantu, jo nepieciešams
noskaidrot, vai kompensācija par mežsaimnieciskās darbības
ierobežojumu ietilpst tiesību uz īpašumu tvērumā. Tāpat Spriedumā
norādīts, ka Satversmes 91. panta pirmajā teikumā
nostiprinātais tiesiskās vienlīdzības princips galvenokārt
piemērojams kopā ar citām pamattiesībām, jo nereti, balstoties
tikai uz šo principu, nevar secināt, kā izšķirama lieta, un līdz
ar to Satversmes 91. pantā nostiprinātās tiesības ir
"salīdzinošas" (sk. Sprieduma
8. punktu).
2.1. Sprieduma 8. punktā izteiktajiem
secinājumiem par to, ka apstrīdētās normas atbilstība Satversmes
91. un 105. pantam jāvērtē kopsakarā, var piekrist. Arī
zinātniskajā literatūrā ir uzsvērts, ka vienlīdzības princips pēc
savas struktūras nevar tikt piemērots patstāvīgi, bet gan tikai
kopā ar kādu citu tiesību normu (sk.: Levits E. Satversmes 91.
panta komentārs. Latvijas Republikas Satversmes komentāri. VIII
nodaļa. Cilvēka pamattiesības. Autoru kolektīvs prof. R. Baloža
zinātniskā vadībā. Rīga: Latvijas Vēstnesis, 2011,
75. lpp.).
Pēc Pieteikuma iesniedzēja - Augstākās tiesas Senāta
Administratīvo lietu departamenta (turpmāk - Pieteikuma
iesniedzējs) - domām, nesamērīgs tiesību uz īpašumu ierobežojums
ir radījis nevienlīdzīgu attieksmi pret pieteicēju
administratīvajā procesā Sandi Cīruli (sk. lietas materiālu
1. sēj. 5. lpp.). Proti, apstrīdētā norma liedzot
personai, kura ieguvusi zemi uz tiesiska darījuma pamata, taču
savas īpašuma tiesības uz zemi nostiprinājusi zemesgrāmatā pēc
mežsaimnieciskās darbības ierobežojuma noteikšanas, tiesības uz
atlīdzību. Tāpēc šī persona neatrodoties vienlīdzīgā situācijā ar
pārējām Kompensāciju likuma 6. panta otrajā daļā minētajām
zemes ieguvēju grupām.
2.2. Sprieduma 9. un 10. punktā Satversmes tiesa
noskaidrojusi, vai apstrīdētajā normā ir ietverts tiesību uz
īpašumu ierobežojums. Atlīdzība par mežsaimnieciskās darbības
ierobežojumu ietilpst Satversmes 105. pantā minētā jēdziena
"īpašums" saturā. Tāpat var piekrist secinājumam, ka
apstrīdētajā normā ir ietverts tiesību uz īpašumu ierobežojums,
jo tā neparedz atlīdzību personām, kuras zemi ieguvušas uz
tiesiska darījuma pamata, bet īpašuma tiesības reģistrējušas
zemesgrāmatā tikai pēc mežsaimnieciskās darbības ierobežojuma
noteikšanas.
Turpmākajos Sprieduma punktos vērtēta apstrīdētās normas
atbilstība Satversmes 91. pantam, lai gan tās atbilstība
Satversmes 105. pantam līdz galam nav izvērtēta. Līdz ar to
radusies nekonsekvence un nenoteiktība Sprieduma argumentācijā.
Raugoties no metodoloģijas viedokļa, Satversmes tiesai
izskatāmajā lietā visupirms vajadzēja noskaidrot, vai apstrīdētā
norma atbilst Satversmes 105. pantam. Spriedumā ietvertais
izvērtējums par apstrīdētās normas atbilstību vienlīdzības
principam pārsvarā ir izvērtējums par apstrīdētās normas
atbilstību Satversmes 105. pantam (sk., piemēram, Sprieduma
18. punktu ).
Satversmes tiesai bija
jāizvērtē apstrīdētās normas atbilstība Satversmes
105. pantam, bet atbilstība Satversmes 91. pantam jāpārbauda
tad, ja tiktu secināts, ka apstrīdētā norma nav pretrunā ar
Satversmes 105. pantu.
3. Lai izvērtētu Satversmes 105. pantā
noteikto pamattiesību ierobežojuma konstitucionalitāti,
jānoskaidro, vai tas ir noteikts ar likumu, vai tas ir noteikts
leģitīma mērķa labad un vai tas atbilst samērīguma principam
(sk., piemēram, Satversmes tiesas 2007. gada
8. jūnija sprieduma lietā Nr. 2007-01-01
22. punktu).
3.1. Satversmes tiesai Spriedumā bija jāvērtē,
vai apstrīdētajā normā noteiktais īpašuma tiesību ierobežojums ir
noteikts ar likumu. Lietā nav materiālu, kas radītu šaubas par
to, ka apstrīdētā norma pieņemta un izsludināta pienācīgā
procesuālā kārtībā.
Tādējādi tiesību uz īpašumu
ierobežojums ir noteikts ar likumu.
3.2. Var piekrist Spriedumā izdarītajiem
secinājumiem par apstrīdētās normas leģitīmo mērķi, attiecinot
tos uz apstrīdētajā normā noteikto īpašuma tiesību ierobežojumu.
Apstrīdētā norma nodrošina tiesisko noteiktību, jo zemesgrāmatā
izdarītajiem ierakstiem par to, kura persona atzīstama par zemes
īpašnieku, piemīt publiska ticamība. Tādējādi darījumu attiecībās
tiek panākta tiesiskā noteiktība un drošums atbilstoši visas
sabiedrības interesēm (sk. Sprieduma 15.
punktu).
Apstrīdētās normas leģitīmais
mērķis ir tiesiskās noteiktības veicināšana un līdz ar to arī
citu cilvēku interešu aizsardzība.
3.3. Pamatoti ir Spriedumā izteiktie apsvērumi
par likumdevēja izraudzīto līdzekļu piemērotību leģitīmā mērķa
sasniegšanai. Saskaņā ar Kompensāciju likuma 5. panta pirmo daļu
tiesības prasīt kompensāciju ir zemes īpašniekam, kura īpašuma
tiesības uz zemi nostiprinātas zemesgrāmatā. Nostiprinot īpašuma
tiesības zemesgrāmatā, tiek panākts tas, ka mežsaimnieciskās
darbības ierobežojuma noteikšanas gadījumā valsts var precīzi
identificēt personu, kura ieguvusi zemi īpašumā. Tādējādi valsts
var izmaksāt atlīdzību personai, kas atzīstama par zemes
īpašnieku (sk. Sprieduma 17. punktu).
Līdz ar to apstrīdētā norma ir
piemērota leģitīmā mērķa sasniegšanai.
4. Spriedumā secināts, ka apstrīdētās normas
leģitīmo mērķi var sasniegt ar indivīda tiesības mazāk
ierobežojošiem līdzekļiem. Tomēr Satversmes tiesa nav sniegusi
pietiekamus un pārliecinošus argumentus šāda secinājuma
pamatošanai.
4.1. Satversmes tiesa uzskata, ka Kompensāciju
likuma 5. panta pirmajā daļā ietvertā prasība nostiprināt īpašuma
tiesības zemesgrāmatā pirms kompensācijas saņemšanas esot
līdzeklis, ar kuru var sasniegt leģitīmo mērķi tādā pašā
kvalitātē. Apstrīdētajā normā ietvertā prasība nostiprināt
īpašuma tiesības zemesgrāmatā pirms mežsaimnieciskās darbības
ierobežojuma noteikšanas neesot uzskatāma par tādu līdzekli, ar
kuru personas tiesības tiek ierobežotas saudzējoši (sk.
Sprieduma 18.4. punktu).
Sprieduma 18.4. punktā norādīts, ka likumdevēja
izraudzītais līdzeklis nenodrošina to personu tiesību
aizsardzību, kuras mežsaimnieciskās darbības ierobežojuma
noteikšanas rezultātā cieš zaudējumus. Tāpat Spriedumā secināts,
ka valsts, liedzot kompensāciju par mežsaimnieciskās darbības
ierobežojumu personai, kura uz tiesiska darījuma pamata ir
kļuvusi par zemes ieguvēju un to likumīgi valda ierobežojuma
noteikšanas brīdī, nesasniedz kompensācijas mērķi - atlīdzināt
zaudējumus personai, kura tos cieš sakarā ar ierobežojumu (sk.
Sprieduma 18.3. punktu). Sprieduma 18.3. punktā
Satversmes tiesa nepamatoti paplašinājusi kompensācijas mērķi,
attiecinot to arī uz varbūtējiem zaudējumiem pirms zemes ieguvēja
īpašuma tiesību ierakstīšanas zemesgrāmatā.
4.2. Ar tiesiskā darījuma noslēgšanu zemes
ieguvējs vēl nekļūst par tās īpašnieku nedz civiltiesiskajā, nedz
konstitucionāli tiesiskajā izpratnē. Saskaņā ar Civillikuma 994.
panta pirmo daļu par nekustama īpašuma īpašnieku atzīstams tikai
tas, kas par tādu ierakstīts zemesgrāmatās. Noslēdzot
atsavinājuma līgumu, zemes ieguvējam rodas vienīgi prasījums pret
atsavinātāju par līguma izpildi. Kaut arī šis civiltiesiskais
prasījums ietilpst Satversmes 105. pantā noteikto tiesību uz
īpašumu tvērumā, apstrīdētā norma to neregulē un izskatāmajā
lietā par to nav strīda. Likumīgi iegūts valdījums ir mantiski
aizsargājama pozīcija Satversmes 105. panta izpratnē. Taču
ne vienmēr zemes atsavinātājs pirms īpašuma tiesību pārejas
ierakstīšanas zemesgrāmatā nodod zemi ieguvējam valdījumā. Tā kā
publisku ticamību nodibina ieraksts zemesgrāmatā, valstij nav
nedz pienākuma, nedz iespējas pārliecināties, vai zemes ieguvējs
ir valdījis zemesgabalu jau pirms savu īpašuma tiesību
nostiprināšanas zemesgrāmatā.
4.3. Pieteikuma iesniedzējs norāda, ka varbūt
likumdevējs ar apstrīdēto normu vēlējies izslēgt gadījumus, kad
tiesiski darījumi tiek noslēgti ar atpakaļejošu datumu
kompensācijas iegūšanas nolūkā. Pēc Pieteikuma iesniedzēja domām,
šāda varbūtība nepastāv tajos gadījumos, kad darījums noslēgts kā
notariāls akts (sk. lietas materiālu 1.sēj. 6.
lpp.).
Tiesiski darījumi ir personu privātas gribas akti, kuru
noslēgšanu un saturu valsts nekontrolē. Tiesiskā darījuma
noslēgšanai kļūstot par atskaites punktu tiesībām uz atlīdzību,
nav izslēgta iespēja, ka kompensācijas iegūšanas nolūkā līgumā kā
tā noslēgšanas datums tiek norādīts patiesībai neatbilstošs
datums pirms mežsaimnieciskās darbības ierobežojuma noteikšanas.
Apstrīdētā norma novērš šādu negodprātīgas rīcības iespēju. Var
piekrist Pieteikuma iesnidzējam, ka zemes atsavinājuma līguma
noslēgšana ar atpakaļejošu datumu netiktu pieļauta, līgumu
noslēdzot pie zvērināta notāra. Tomēr Civillikums nekustamo
īpašumu atsavināšanai neprasa obligātu notariālā akta formu
(sk. Civillikuma 1483. panta
3. punktu).
4.4. Tieslietu ministrija pamatoti uzskata, ka
apstrīdētās normas leģitīmais mērķis nav sasniedzams tādā pašā
kvalitātē, ja personai, kas zemi ieguvusi uz tiesiska darījuma
pamata, būtu tiesības saņemt atlīdzību arī par tādiem
mežsaimnieciskās darbības ierobežojumiem, kuri noteikti pirms
īpašuma tiesību pārejas ierakstīšanas zemesgrāmatā (sk. lietas
materiālu 2.sēj. 51.-52. lpp.). Saskaņā ar normatīvo
regulējumu īpašniekam tiesības un pienākumi saistībā ar nekustamo
īpašumu rodas atkarībā no tā, vai īpašuma tiesības ir
nostiprinātas zemesgrāmatā. Zemesgrāmatā ierakstītajam īpašniekam
līdz īpašuma tiesību pārejai saglabājas pienākums maksāt
nekustamā īpašuma nodokli. Tāpat līdz ieguvēja īpašuma tiesību
nostiprināšanai zemesgrāmatā uz zemesgrāmatā ierakstīto īpašnieku
joprojām attiecas nekustamajam īpašumam noteiktās nastas un
apgrūtinājumi.
Kaut arī atlīdzība par mežsaimnieciskās darbības
ierobežojumu zemes ieguvējam tiek izmaksāta pēc īpašuma tiesību
ierakstīšanas zemesgrāmatā, ar tiesiskā darījuma noslēgšanu pirms
ierobežojuma noteikšanas nepietiek, lai tiktu atzītas personas
tiesības uz kompensāciju. Atzīstot personu privātās gribas aktu
par priekšnoteikumu tiesībām uz valsts piešķirtu kompensāciju,
netiktu veicināta tiesiskā noteiktība un citu cilvēku tiesību
aizsardzība. Apstrīdētā norma salīdzinājumā ar alternatīvajiem
risinājumiem visefektīvāk sasniedz leģitīmo mērķi.
Ar alternatīviem līdzekļiem
apstrīdētās normas leģitīmo mērķi nav iespējams sasniegt tādā
pašā kvalitātē.
5. Sabiedrības interesēs ir precīzi un
nepārprotami noteikt to personu, kura kļuvusi par zemes īpašnieku
uz tiesiskā darījuma pamata un kurai sakarā ar tās nekustamā
īpašuma vērtības samazināšanos pienākas kompensācija par
mežsaimnieciskās darbības ierobežojumu. Apstrīdētā norma
nodrošina to, ka personai tiesības uz valsts piešķirtu
kompensāciju rodas uz publiski ticamu un pārbaudāmu ziņu pamata.
Šādas ziņas sniedz zemesgrāmata.
Varbūtība, ka ar apstrīdēto normu varētu tikt nodarīts
kaitējums indivīdam, ir neliela. Saskaņā ar Zemesgrāmatu likuma
72. panta pirmās daļas pirmo teikumu nostiprinājuma lūgumi ir
izskatāmi ne vēlāk kā 10 dienu laikā. Savukārt Zemesgrāmatu
likuma 84. panta pirmā daļa noteic, ka ierakstus ieved
zemesgrāmatā ne vēlāk par nākošo darba dienu pēc lēmuma
taisīšanas. Tātad personai ir iespēja īsā termiņā nostiprināt
savas īpašuma tiesības zemesgrāmatā. Turpretī mikrolieguma
izveidošanas procedūra prasa ilgāku laiku (sk. Ministru
kabineta 2001. gada 30. janvāra noteikumus Nr. 45
"Mikroliegumu izveidošanas, aizsardzības un apsaimniekošanas
noteikumi"). Pieteikuma iesniedzēja izskatītajā
administratīvajā lietā no pirkuma līguma noslēgšanas līdz īpašuma
tiesību ierakstīšanai zemesgrāmatā bija pagājuši vairāk nekā divi
gadi. Pieteikuma iesniedzējs norāda: nav pierādījumu tam, ka
valsts iestāžu rīcības dēļ būtu novilcināta Sanda Cīruļa īpašuma
tiesību ierakstīšana zemesgrāmatā (sk. lietas materiālu 1.sēj.
3. lpp.).
Sabiedrības ieguvums no
apstrīdētās normas ir lielāks par kaitējumu, kuru ierobežojums
rada indivīdam, un apstrīdētā norma atbilst Satversmes
105. pantam.
6. Spriedumā pamatoti secināts, ka visas
Kompensāciju likuma 6. panta otrajā daļā minētās personas
atrodas vienādos un salīdzināmos apstākļos. Tāpat var piekrist
spriedumā norādītajam, ka apstrīdētajā normā paredzētā attieksme
pret zemes ieguvējiem ir citāda nekā attieksme, kas pret
salīdzināmos apstākļos esošiem zemes ieguvējiem pausta
Kompensāciju likuma 6. panta otrās daļas 1., 2., 3. un
5. punktā (sk. Sprieduma 12. un 13. punktu).
Taču šādai atšķirīgai attieksmei ir objektīvs un saprātīgs
pamats. Proti, apstrīdētajai normai ir leģitīms mērķis, un ir
ievērots samērīguma princips. Minētie aspekti jau ir izvērtēti
Satversmes 105. panta kontekstā.
Līdz ar to likuma "Par
zemes īpašnieku tiesībām uz kompensāciju par saimnieciskās
darbības ierobežojumiem īpaši aizsargājamās dabas teritorijās un
mikroliegumos" 6. panta otrās daļas 4. punkts
atbilst Latvijas Republikas Satversmes 91. panta pirmajam
teikumam un 105. pantam.
2012. gada 21. jūnijā
Satversmes tiesas tiesnesis
K.Balodis