Ministru kabineta rīkojums Nr.659
Rīgā 2011.gada 15.decembrī
(prot. Nr.74 8.§)
Grozījumi Pasākumu plānā ēnu ekonomikas
apkarošanai un godīgas konkurences nodrošināšanai
2010.-2013.gadam
1. Izdarīt Pasākumu plānā ēnu ekonomikas apkarošanai un
godīgas konkurences nodrošināšanai 2010.-2013.gadam
(apstiprināts ar Ministru kabineta 2010.gada
26.augusta rīkojumu Nr.513 "Par Pasākumu plānu ēnu
ekonomikas apkarošanai un godīgas konkurences nodrošināšanai
2010.-2013.gadam") (turpmāk - plāns) šādus
grozījumus:
1.1. papildināt plānu ar 3.A., 3.B. un
3.C.pasākumu šādā redakcijā:
"3.A.
|
Tirgū parādās arvien jauni
smēķēšanas produkti − elektroniskās cigaretes −, kas pēc
būtības ir tiešie tabakas izstrādājumu konkurenti. Lai
panāktu godīgu savstarpēji aizvietojamu produktu konkurenci,
nepieciešams noteikt līdzvērtīgus ierobežojošus nosacījumus
arī šo produktu realizācijai, reklāmai un lietošanai,
piemērot šādām cigaretēm akcīzes nodokli, kā tas ir attiecībā
uz tabakas izstrādājumiem. |
01.04.2012.
|
VM, FM, ZM,
VID
|
Izvērtētas iespējas ierobežot elektronisko cigarešu
realizāciju, reklāmu un lietošanu, kā arī piemērot šādām
cigaretēm akcīzes nodokli, līdzvērtīgi kā tas ir tabakas
izstrādājumiem un augu cigaretēm.
Tiek nodrošināta savstarpēji aizstājošu produktu
vienlīdzība.
Izstrādāts un iesniegts MK informatīvais
ziņojums.
|
|
Piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros
|
Atbalsta |
|
3.B.
|
Lai ierobežotu iespējas
izvairīties no akcīzes nodokļa piemērošanas produktiem, kurus
var izmantot par degvielu vai kurināmo, akcīzes nodokli
nepieciešams piemērot arī noteiktām eļļas grupām (Kombinētās
nomenklatūras kods 27101991 un Kombinētās nomenklatūras kods
27101999), kas pašlaik nav uzskatāmas par akcīzes
precēm. |
01.01.2012.
|
FM, VID, IeM
|
Uz produktiem (eļļām) ar Kombinētās nomenklatūras
kodu 27101991 un Kombinētās nomenklatūras kodu 27101999
attieksies akcīzes nodokļa piemērošana un akcīzes preču
aprites un kontroles nosacījumi.
Tiek novērsts risks, ka produktus (eļļas), kas
pašlaik nav uzskatāmas par akcīzes precēm, izmantojot par
degvielu vai kurināmo, notiek izvairīšanās no atbilstoša
akcīzes nodokļa samaksas.
Izstrādāts un iesniegts MK likumprojekts par
grozījumiem likumā "Par akcīzes
nodokli".
|
|
Piešķirto budžeta līdzekļu
ietvaros |
|
|
3.C.
|
Ja tiek konstatēts
nelegālas nodarbinātības fakts un darba devējs vai darbinieks
nevar pierādīt citu darba tiesisko attiecību pastāvēšanas
ilgumu, noteikto darba laiku un darba samaksu, tiek pieņemts,
ka darbinieks jau nodarbināts trīs mēnešus un viņam ir
noteikts normālais darba laiks un minimālā mēneša darba alga.
Līdz ar to sankcijas likumā "Par iedzīvotāju ienākuma
nodokli" tiks noteiktas par trīs mēnešu periodu, kurā
darba devējs ir nodarbinājis personu, nenoslēdzot darba
līgumu, ja nav iespējams konkrēti noteikt nedeklarēto un ar
nodokli neaplikto ienākumu izmaksas faktu. |
01.01.2012.
|
FM, VID
|
VID varēs piemērot sankcijas arī gadījumos, ja
nodokļu audita laikā neizdodas pierādīt nedeklarēto un ar
nodokli neaplikto ienākumu izmaksas faktu, bet var
konstatēt tikai darbinieku nodarbināšanas faktu. Minētās
sankcijas būs saskaņotas ar likumu "Par valsts sociālo
apdrošināšanu" un Darba likumu.
Izstrādāts un iesniegts MK likumprojekts par
grozījumiem likumā "Par iedzīvotāju ienākuma
nodokli".
|
|
Piešķirto budžeta līdzekļu
ietvaros |
|
"
|
1.2. aizstāt plāna 5.pasākuma ailē
"Izpildes termiņš" skaitļus
"01.07.2011." ar
skaitļiem "01.07.2012.";
1.3. papildināt plānu ar
15.A.pasākumu šādā redakcijā:
"15.A.
|
Izvērtēt iespēju sasaistīt
personu veiktos nodokļu maksājumus ar veselības aprūpes
pakalpojumu saņemšanas nosacījumiem, lai motivētu personas
maksāt nodokļus un nesaņemt algu
"aploksnē". |
01.01.2012.
|
VM, FM, LM, VARAM, TM,
LPS, LDDK, LBAS, LTRK
|
Noorganizēta augsta līmeņa diskusija par iespēju
sasaistīt personu veiktos nodokļu maksājumus ar veselības
aprūpes pakalpojumu saņemšanas nosacījumiem.
Izstrādāts un iesniegts MK informatīvais ziņojums
(ja diskusijas laikā šāds priekšlikums tiek
atbalstīts).
|
|
Piešķirto budžeta līdzekļu
ietvaros |
Atbalsta
|
"
|
1.4. papildināt plānu ar 27.A. un 27.B.pasākumu šādā
redakcijā:
"27.A.
|
Ierobežot iespējas
ļaunprātīgi izvairīties no nodokļu maksāšanas, piemēram,
ierobežojot nodokļu mērķiem mākslīgu darījumu atzīšanu, kuru
juridiskā forma neatbilst tā ekonomiskajai būtībai,
iestrādājot attiecīgu regulējumu nodokļu normatīvajos
aktos. |
01.01.2012.
|
FM, VID, EM,
TM
|
Uzņēmējiem tiek uzlaboti nodokļu konkurences
apstākļi.
Palielinās budžeta ieņēmumi no samazinātās nodokļu
plānošanas iespējas.
Izstrādāts un iesniegts MK likumprojekts par
grozījumiem Mikrouzņēmumu nodokļa likumā un likumprojekts
par grozījumiem likumā "Par nodokļiem un
nodevām", kas paredz vispārīgas nodokļu
pretizvairīšanās normas, kurās nosaka − ja darījuma
juridiskā forma neatbilst ekonomiskajai būtībai un līdz ar
to tiek samazināti nodokļa maksājumi, tad nodokļu
aprēķināšanas mērķiem ir jāskata darījums atbilstoši tā
ekonomiskajai būtībai.
|
|
Piešķirto budžeta līdzekļu
ietvaros |
Atbalsta |
|
27.B.
|
Veicināt ciešāku sadarbību ar citu ES dalībvalstu
muitas dienestiem, lai pastiprinātu muitas kontroli uz ES
ārējām robežām, izvērtējot arī iespēju iesaistīt ES
dalībvalstu muitas ekspertus (pieredzes apmaiņa).
Līdz 2011.gada 1.novembrim panākt vienošanos ar
citu ES dalībvalstu muitas iestādēm par konkrētu sadarbības
pasākumu veikšanu.
|
01.01.2012.
|
FM, VID
|
Pastiprināta muitas kontrole, lai samazinātu
kontrabandas risku.
Panāktas vienošanās par savstarpēju pieredzes
apmaiņu (muitas darbinieku rotācija).
Īstenoti pieredzes apmaiņas pasākumi, lai
padziļinātu zināšanas muitas risku analīzes veikšanā un tās
izmantošanā, plānojot kontroles pasākumus, apgūtu pieredzi
muitas kriminālizlūkošanas informācijas izmantošanā
noziedzīgo grupējumu darbības apturēšanai un noziedzīgo
nodarījumu novēršanai, kā arī iegūtu papildu zināšanas par
preču plūsmas kontroles, pārbaudes un atlases metodiku
ostās un uz austrumu robežas un citiem
jautājumiem.
|
|
Piešķirto budžeta līdzekļu
ietvaros, piesaistot ES finansējumu (ja
iespējams) |
Atbalsta |
"
|
1.5. izteikt plāna 35.pasākumu šādā
redakcijā:
"35.
|
Izstrādāt skaidrojumu par
publiskā iepirkuma līgumā iekļaujamajiem nosacījumiem
attiecībā uz apakšuzņēmēju maiņu vai piesaistīšanu publiskā
iepirkuma līguma izpildes laikā. |
01.12.2011.
|
IUB
|
Skaidrojumā ietvertie ieteikumi par iepirkumu līgumā
iekļaujamajiem noteikumiem, kā arī iespējamu sankciju
noteikšanu attiecībā uz apakšuzņēmēju maiņu vai
piesaistīšanu sniegs metodisku atbalstu pasūtītājiem
iepirkumu līgumu sagatavošanā, un tas secīgi veicinās
piegādātāju kā ģenerāluzņēmēju atbildību apakšuzņēmēju
piesaistē un normatīvo aktu ievērošanā.
Izstrādātas un IUB mājaslapā internetā publicētas
vadlīnijas.
|
|
Piešķirto budžeta līdzekļu
ietvaros |
Atbalsta |
"
|
1.6. svītrot plāna 57.pasākumu;
1.7. papildināt plānu ar 62. un
63.pasākumu šādā redakcijā:
" |
Rīcības virziens mērķa
sasniegšanai
|
Ēnu ekonomikas apjoma akcīzes preču
jomā samazināšana
|
|
Pasākumi izvirzītā mērķa
sasniegšanai
|
Izpildes termiņi
|
Atbildīgā institūcija un iesaistītās
institūcijas
|
Darbības rezultāti un
rādītāji
|
Alternatīva darbība vai
priekšlikumi
|
Paredzētais finansējums un tā
avoti
|
Darba grupa
|
MK
|
62.
|
Paredzēt kontrolējošo
iestāžu konfiscēto nelegālo tabakas izstrādājumu, alkoholisko
dzērienu vai naftas produktu ražošanai izmantoto iekārtu
utilizāciju vai iznīcināšanu, lai mazinātu risku, ka šādas
iekārtas tiek atkārtoti izmantotas nelegālu produktu
ražošanā. |
01.01.2012.
|
FM, TM, VID
|
Nodrošināta iekārtu, kas iepriekš izmantotas nelegālu
tabakas izstrādājumu, alkoholisko dzērienu vai naftas
produktu ražošanai, utilizācija vai iznīcināšana.
Izstrādāti un iesniegti MK grozījumi MK 2006.gada
25.aprīļa noteikumos Nr.315 "Kārtība, kādā veicama
valstij piekritīgās mantas uzskaite, novērtēšana,
realizācija, nodošana bez maksas, iznīcināšana un
realizācijas ieņēmumu ieskaitīšana valsts
budžetā".
|
|
Piešķirto budžeta līdzekļu
ietvaros |
Atbalsta |
|
63.
|
Noteikt garāku laika
periodu (pašreiz 1 reizi dienā), piemēram, vienu reizi
septiņās dienās, kurā var ievest akcīzes preces,
nepārsniedzot noteiktos daudzumus un nemaksājot akcīzes
nodokli, muitas nodokli un pievienotās vērtības nodokli, lai
iespējami samazinātu ļaunprātīgu nodokļu atbrīvojumu
izmantošanu − akcīzes preču ievešana no trešajām
valstīm, piemērojot nodokļu atvieglojumus, − nelikumīgiem
komerciāliem mērķiem (saskaņā ar normatīvajiem aktiem akcīzes
preces var izmantot vienīgi personīgajam un ģimenes
patēriņam). |
31.12.2011.
01.08.2012.
|
FM, VID, IeM, Valsts
robežsardze
|
Samazināts risks, ka personas ļaunprātīgi izmanto
likuma "Par akcīzes nodokli" 21.pantā minēto
atbrīvojumu no akcīzes nodokļa.
Izstrādāts un iesniegts MK likumprojekts par
grozījumiem likumā "Par akcīzes
nodokli".
Izstrādāts un izskatīts MK sēdē noteikumu projekts
par autoceļu robežšķērsošanas vietā veiktās kontroles
kārtību.
Visās satiksmei atvērtajās autoceļu
robežšķērsošanas vietās uzstādīta un darbojas Fizisko
personu kontroles sistēma (IT risinājums), lai nodrošinātu
datu apstrādi akcīzes preču ievešanas kontrolei.
|
|
Piešķirto budžeta līdzekļu
ietvaros |
Atbalsta |
"
|
2. Finanšu ministrijai nedēļas laikā iesniegt precizēto plānu
Valsts kancelejā.
Ministru prezidents
V.Dombrovskis
Finanšu ministrs A.Vilks
|
|
Saistītie dokumenti
-
Anotācija / tiesību akta projekts
-
Citi saistītie dokumenti
|