Tiesību akts ir zaudējis spēku.
Ministru kabineta
noteikumi Nr.931
Rīgā 2010.gada 5.oktobrī (prot.
Nr.51 16.§)
Grozījumi
Ministru kabineta 2008.gada 2.decembra noteikumos Nr.990
"Noteikumi par Latvijas izglītības klasifikāciju"
Izdoti saskaņā
ar Valsts statistikas likuma 7.1 pantu
Izdarīt Ministru kabineta 2008.gada 2.decembra noteikumos
Nr.990 "Noteikumi par Latvijas izglītības
klasifikāciju" (Latvijas Vēstnesis, 2008, 190.nr.; 2009,
29.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 1.pielikumu jaunā redakcijā (1.pielikums).
2. Izteikt 3.pielikumu jaunā redakcijā (2.pielikums).
Ministru prezidents
V.Dombrovskis
Izglītības un zinātnes ministre
T.Koķe
1.pielikums
Ministru kabineta
2010.gada 5.oktobra
noteikumiem Nr.931
"1.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 2.decembra
noteikumiem Nr.990
1.tabula
Pirmais un
otrais klasifikācijas līmenis un tā salīdzinājums ar
Starptautisko standartizēto izglītības klasifikāciju
(ISCED-97) un Eiropas kvalifikāciju ietvarstruktūru
(EKI)
Pirmais klasifikācijas
līmenis
|
Otrais klasifikācijas
līmenis
|
ISCED-97
|
EKI
|
koda 1.cipars
|
izglītības pakāpe
|
koda 1. un 2.cipars (ar
burtu/bez burta)
|
izglītības programmas
veids
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
0
|
Pirmsskolas
izglītība |
00
|
Piecgadīgo un sešgadīgo bērnu
obligātās pirmsskolas izglītības programmas (bērniem, kuri
nav apmeklējuši pirmsskolas izglītības iestādi līdz obligātās
izglītības sākšanai) |
0
|
|
01
|
Pirmsskolas izglītības
programmas |
|
|
1
|
Pamatizglītības
1.posms |
11
|
Vispārējā izglītība,
pamatizglītības 1.posma (1.-6.klase) programmas |
1
|
|
10V
|
Profesionālās ievirzes
izglītība, īstenojama līdztekus pamatizglītības 1.posma
programmai |
|
|
10T
|
Profesionālā tālākizglītība
(1.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve), īstenojama
bez iepriekšējās izglītības ierobežojuma |
|
|
2
|
Pamatizglītības 2.posms
|
21
|
Vispārējā izglītība,
pamatizglītības
(1.-9.klase) programmas |
2A, 2B
|
1-3
|
23
|
Vispārējā izglītība,
pamatizglītības 2.posma (7.-9.klase) programmas |
2A, 2B
|
3
|
26
|
Vispārējās pamatizglītības
pedagoģiskās korekcijas (izlīdzinošās izglītības programmas
9.klasei) programmas |
2A, 2B
|
3
|
22
|
Profesionālā pamatizglītība,
īstenojama bez iepriekšējās izglītības ierobežojuma |
2C
|
3
|
20T
|
Profesionālā tālākizglītība
(2.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve), īstenojama
pēc pilnīgas vai daļējas pamatizglītības programmas
apguves |
|
3
|
20P
|
Profesionālā pilnveide,
īstenojama pēc pamatizglītības ieguves |
|
3
|
20V
|
Profesionālās ievirzes izglītība, īstenojama līdztekus
vispārējās pamatizglītības
(1.-9.klase) programmai
|
|
3
|
3
|
Vidējās izglītības pakāpe |
31
|
Vispārējā izglītība (vispārējās
vidējās izglītības ieguve), īstenojama pēc pamatizglītības
ieguves. Mācību ilgums - 3 gadi |
3A, 3B
|
4
|
32
|
Arodizglītība (2.līmeņa
profesionālās kvalifikācijas ieguve) |
3C
|
4
|
33
|
Profesionālā vidējā
izglītība (3.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve),
īstenojama pēc pamatizglītības ieguves |
3A, 3B
|
4
|
|
|
35a
|
Arodizglītība (2.līmeņa
profesionālās kvalifikācijas ieguve), īstenojama pēc
vispārējās vidējās izglītības ieguves |
4B
|
4
|
35b
|
Profesionālā vidējā izglītība
(3.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve), īstenojama
pēc vispārējās vidējās izglītības ieguves |
|
4
|
36
|
Vispārējā izglītība (vispārējās
vidējās izglītības ieguve), arodizglītības turpinājums.
Mācību ilgums - gads |
3A, 3B
|
4
|
37
|
Profesionālā vidējā izglītība
(3.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve),
arodizglītības turpinājums |
|
4
|
30T
|
Profesionālā tālākizglītība (2.
vai 3.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve), īstenojama
pēc vispārējās vai profesionālās vidējās izglītības
ieguves |
|
4
|
30P
|
Profesionālā pilnveide,
īstenojama pēc vispārējās vai profesionālās vidējās
izglītības ieguves |
|
4
|
30V
|
Profesionālās ievirzes
izglītība, īstenojama līdztekus vispārējās vai profesionālās
vidējās izglītības ieguvei |
|
4
|
4
|
Augstākās izglītības pakāpe
|
41
|
1.līmeņa
profesionālā augstākā (koledžas) izglītība (4.līmeņa
profesionālās kvalifikācijas ieguve). Studiju ilgums pilna
laika studijās - 2-3 gadi |
5B
|
5
|
42
|
2.līmeņa
profesionālā augstākā izglītība (5.līmeņa profesionālās
kvalifikācijas ieguve un profesionālā bakalaura grāds
profesionālās darbības jomā) vai 2.līmeņa profesionālā
augstākā izglītība (5.līmeņa profesionālās kvalifikācijas
ieguve). Studiju ilgums pilna laika studijās - vismaz 4
gadi |
5A
|
6
|
|
|
43
|
Akadēmiskā izglītība (bakalaura
grāds). Studiju ilgums pilna laika studijās - 3-4 gadi |
|
6
|
44
|
2.līmeņa profesionālā augstākā
izglītība (5.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve),
turpinājums koledžas izglītībai. Studiju ilgums pilna laika
studijās - vismaz 1-2 gadi. Kopējais pilna laika studiju
ilgums - vismaz 4 gadi |
6
|
45
|
Akadēmiskā izglītība
(maģistra grāds). Studiju ilgums pilna laika studijās 1-2
gadi. Kopējais pilna laika studiju ilgums - vismaz 5
gadi |
7
|
46
|
2.līmeņa
profesionālā augstākā izglītība, kura tiek īstenota uz
augstākās izglītības bāzes un kura nodrošina 5.līmeņa
profesionālās kvalifikācijas ieguvi (turpinājums izglītībai
ar kodu 43). Studiju ilgums pilna laika studijās - vismaz
gads. Kopējais pilna laika studiju ilgums - vismaz 4
gadi |
6
|
47
|
2.līmeņa profesionālā augstākā izglītība, kura nodrošina
5.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguvi un
profesionālā maģistra grādu vai profesionālā maģistra grādu
profesionālās darbības jomā.
Studiju ilgums pilna laika studijās - vismaz gads.
Kopējais pilna laika studiju ilgums - 5 gadi
|
7
|
|
|
48
|
2.līmeņa profesionālā augstākā
izglītība (5.līmeņa profesionālās kvalifikācijas ieguve).
Studiju ilgums pilna laika studijās - vismaz gads.
Kopējais pilna laika studiju ilgums - vismaz 5 gadi |
|
7
|
5
|
|
51
|
Doktora studijas (doktora grāds).
Studiju ilgums - 3-4 gadi. Pilna laika studijas
|
6
|
8
|
2.tabula
EKI līmenim
atbilstošo zināšanu, prasmju un kompetences apraksti
EKI līmenis
|
Zināšanas (zināšanas un
izpratne)
|
Prasmes (spēja pielietot
zināšanas, komunikācija, vispārējās prasmes)
|
Kompetence (analīze, sintēze
un novērtēšana)
|
1. |
Spēj parādīt elementāras
zināšanas, kuras izpaužas atpazīstot vai atceroties |
Spēj izmantot elementāras
praktiskas un kognitīvas iemaņas, kuras var izpildīt tiešā
uzraudzībā, izmantojot vienkāršus instrumentus. Spēj veikt
vienkāršus uzdevumus, kas saturiski atkārtojas un ir
paredzami |
Spēj veikt uzdevumus strukturētā
vidē, darboties ierobežotā kontekstā. Pēc parauga spēj
izpildīt elementārus uzdevumus, apgūt pašapkalpošanās iemaņu
pamatus |
2. |
Spēj parādīt konkrētas mācību
priekšmetu programmās noteiktās pamatzināšanas |
Spēj izmantot pamata kognitīvās
un praktiskās prasmes, kas nepieciešamas, lai, izmantojot
attiecīgu informāciju, veiktu uzdevumus un, izmantojot
vienkāršus noteikumus un līdzekļus, risinātu ikdienas
problēmas. Spēj izprast savas darbības sekas attiecībā uz
sevi un citiem |
Spēj veikt uzdevumus individuāli vai grupā pārraudzībā, vai
daļēji patstāvīgi.
Spēj piedalīties atsevišķu mācību uzdevumu mērķu
izvirzīšanā un darbības procesa plānošanā
|
3. |
Spēj parādīt faktu, principu, procesu un vispārējo jēdzienu
zināšanas un izmanto tās mācību un profesionālās darbības
jomā.
Spēj izprast dažādu veidu informāciju par materiāliem,
aprīkojumu, tehnoloģijām atbilstošā mācību jomā vai
noteiktā profesijā
|
Spēj izmantot dažādas kognitīvās
un praktiskās prasmes, kas nepieciešamas, lai veiktu
uzdevumus un risinātu vienkāršas problēmas, izvēloties un
piemērojot pamata metodes, līdzekļus, materiālus, informāciju
un tehnoloģijas |
Spēj apzināties un uzņemties atbildību par darba vai mācību
uzdevumu veikšanu nemainīgā un stabilā vidē nozares
speciālista uzraudzībā.
Risinot uzdevumus, spēj pielāgot savu rīcību apstākļiem
un atbildēt par darba rezultātu
|
4. |
Spēj parādīt vispusīgas faktu, teoriju un likumsakarību
zināšanas, kas ir nepieciešamas personiskai izaugsmei un
attīstībai, pilsoniskai līdzdalībai, sociālajai
integrācijai un izglītības turpināšanai.
Spēj detalizēti izprast un parādīt daudzveidīgu
specifisku faktu, principu, procesu un jēdzienu zināšanas
noteiktā mācību vai profesionālās darbības jomā standarta
un nestandarta situācijās.
Pārzina tehnoloģijas un metodes mācību uzdevumu vai
darba uzdevumu veikšanai profesijā
|
Spēj plānot un organizēt darbu, izmantot dažādas metodes,
tehnoloģijas (tai skaitā informācijas un komunikācijas
tehnoloģijas), ierīces, instrumentus un materiālus uzdevumu
veikšanai.
Spēj atrast, izvērtēt un radoši izmantot informāciju
mācību vai profesionālo darba uzdevumu izpildei un problēmu
risinājumiem.
Spēj sazināties vismaz divās valodās rakstiski un
mutiski gan pazīstamā, gan nepazīstamā kontekstā.
Spēj patstāvīgi strādāt profesijā, mācīties un
pilnveidoties.
Spēj sadarboties
|
Ir motivēts turpmākās karjeras veidošanai, izglītības
turpināšanai, mūžizglītībai uz zināšanām orientētā
demokrātiskā, daudzvalodu un daudzkultūru sabiedrībā Eiropā
un pasaulē.
Spēj plānot un veikt mācību vai darba uzdevumus
profesijā individuāli, komandā vai vadot komandas
darbu.
Spēj uzņemties atbildību par mācību vai profesionālās
darbības rezultātu kvalitāti un kvantitāti
|
5. |
Spēj parādīt vispusīgas un
specializētas attiecīgajai profesionālajai jomai atbilstošas
faktu, teoriju, likumsakarību un tehnoloģiju zināšanas un
izpratni |
Spēj, balstoties uz analītisku
pieeju, veikt praktiskus uzdevumus attiecīgajā profesijā,
parādīt prasmes, kas profesionālajām problēmām ļauj rast
radošus risinājumus, pārrunāt un argumentēti apspriest
praktiskus jautājumus un risinājumus attiecīgajā profesijā ar
kolēģiem, klientiem un vadību, ar attiecīgu patstāvības
pakāpi mācīties tālāk, pilnveidojot savas kompetences. Spēj
izvērtēt un pilnveidot savu un citu cilvēku darbību, strādāt
sadarbībā ar citiem, plānot un organizēt darbu, lai veiktu
konkrētus uzdevumus savā profesijā, veikt vai pārraudzīt
tādas darba aktivitātes, kurās iespējamas neprognozējamas
izmaiņas |
Spēj formulēt, aprakstīt un
analizēt praktiskas problēmas savā profesijā, atlasīt
nepieciešamo informāciju un izmantot to skaidri definētu
problēmu risināšanai, piedalīties attiecīgās profesionālās
jomas attīstībā, parādīt, ka izprot attiecīgās profesijas
vietu plašākā sociālā kontekstā |
6. |
Spēj parādīt attiecīgajai
zinātnes nozarei vai profesijai raksturīgās pamata un
specializētas zināšanas un šo zināšanu kritisku izpratni,
turklāt daļa zināšanu atbilst attiecīgās zinātnes nozares vai
profesijas augstāko sasniegumu līmenim. Spēj parādīt
attiecīgās zinātnes nozares vai profesionālās jomas svarīgāko
jēdzienu un likumsakarību izpratni |
Spēj, izmantojot apgūtos
teorētiskos pamatus un prasmes, veikt profesionālu,
māksliniecisku, inovatīvu vai pētniecisku darbību, formulēt
un analītiski aprakstīt informāciju, problēmas un risinājumus
savā zinātnes nozarē vai profesijā, tos izskaidrot un
argumentēti diskutēt par tiem gan ar speciālistiem, gan ar
nespeciālistiem. Spēj patstāvīgi strukturēt savu mācīšanos,
virzīt savu un padoto tālāku mācīšanos un profesionālo
pilnveidi, parādīt zinātnisku pieeju problēmu risināšanā,
uzņemties atbildību un iniciatīvu, veicot darbu individuāli,
komandā vai vadot citu cilvēku darbu, pieņemt lēmumus un rast
radošus risinājumus mainīgos vai neskaidros apstākļos |
Spēj patstāvīgi iegūt, atlasīt
un analizēt informāciju un to izmantot, pieņemt lēmumus un
risināt problēmas attiecīgajā zinātnes nozarē vai profesijā,
parādīt, ka izprot profesionālo ētiku, izvērtēt savas
profesionālās darbības ietekmi uz vidi un sabiedrību un
piedalīties attiecīgās profesionālās jomas attīstībā |
7. |
Spēj parādīt padziļinātas vai
paplašinātas zināšanas un izpratni, no kurām daļa atbilst
attiecīgās zinātnes nozares vai profesionālās jomas
jaunākajiem atklājumiem un kuras nodrošina pamatu radošai
domāšanai vai pētniecībai, tajā skaitā darbojoties dažādu
jomu saskarē |
Spēj patstāvīgi izmantot
teoriju, metodes un problēmu risināšanas prasmes, lai veiktu
pētniecisku vai māksliniecisku darbību, vai augsti
kvalificētas profesionālas funkcijas. Spēj argumentēti
izskaidrot un diskutēt par sarežģītiem vai sistēmiskiem
attiecīgās zinātnes nozares vai profesionālās jomas aspektiem
gan ar speciālistiem, gan ar nespeciālistiem. Spēj patstāvīgi
virzīt savu kompetenču pilnveidi un specializāciju, uzņemties
atbildību par personāla grupu darba rezultātiem un to
analīzi, veikt uzņēmējdarbību, inovācijas attiecīgajā
zinātnes nozarē vai profesijā, veikt darbu, pētniecību vai
tālāku mācīšanos sarežģītos un neprognozējamos apstākļos un,
ja nepieciešams, tos pārveidot, lietojot jaunas pieejas |
Spēj patstāvīgi formulēt un
kritiski analizēt sarežģītas zinātniskas un profesionālas
problēmas, pamatot lēmumus, un, ja nepieciešams, veikt
papildu analīzi. Spēj integrēt dažādu jomu zināšanas, dot
ieguldījumu jaunu zināšanu radīšanā, pētniecības vai
profesionālās darbības metožu attīstībā, parādīt izpratni un
ētisko atbildību par zinātnes rezultātu vai profesionālās
darbības iespējamo ietekmi uz vidi un sabiedrību |
8. |
Spēj parādīt, ka pārzina un
izprot aktuālākās zinātniskās teorijas un atziņas, pārvalda
pētniecības metodoloģiju un mūsdienu pētniecības metodes
attiecīgajā zinātnes nozarē vai profesionālajā jomā un dažādu
jomu saskarē |
Spēj patstāvīgi izvērtēt un
izvēlēties zinātniskiem pētījumiem atbilstošas metodes, ir
veicis ieguldījumu zināšanu robežu paplašināšanā vai devis
jaunu izpratni esošām zināšanām un to pielietojumiem praksē,
īstenojot būtiska apjoma oriģinālu pētījumu, no kura daļa ir
starptautiski citējamu publikāciju līmenī. Spēj gan mutiski,
gan rakstiski komunicēt par savu zinātniskās darbības jomu
(savu nozari) ar plašākām zinātniskajām aprindām un
sabiedrību kopumā. Spēj patstāvīgi paaugstināt savu
zinātnisko kvalifikāciju, īstenot zinātniskus projektus,
gūstot zinātnes nozares starptautiskiem kritērijiem
atbilstošus sasniegumus, vadīt pētnieciskus vai attīstības
uzdevumus uzņēmumos, iestādēs un organizācijās, kur
nepieciešamas plašas pētnieciskas zināšanas un prasmes |
Spēj, veicot patstāvīgu,
kritisku analīzi, sintēzi un izvērtēšanu, risināt nozīmīgus
pētnieciskus vai inovāciju uzdevumus, patstāvīgi izvirzīt
pētījuma ideju, plānot, strukturēt un vadīt liela apjoma
zinātniskus projektus, tajā skaitā starptautiskā
kontekstā |
Piezīme. EKI nākamajā līmenī ir ietvertas EKI iepriekšējam
līmenim noteiktās zināšanas, prasmes un kompetence."
Izglītības un zinātnes ministre
T.Koķe
2.pielikums
Ministru kabineta
2010.gada 5.oktobra
noteikumiem Nr.931
"3.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 2.decembra
noteikumiem Nr.990
Sestais
klasifikācijas līmenis vispārējā izglītībā (vispārējās izglītības
programmu īpašie veidi, mācību valoda un izglītības ieguves
forma)
Sestais klasifikācijas
līmenis
|
koda 5. un 6.cipars
|
izglītības programmu īpašais
veids, EKI līmenis
|
koda 7.cipars
|
mācību valoda
|
koda 8.cipars
|
izglītības ieguves forma
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
18
|
pedagoģiskās korekcijas programmas |
1
|
latviešu
mācībvaloda |
1
|
dienas
|
2
|
vakara (maiņu)
|
2
|
mazākumtautību mācībvaloda |
19
|
sociālās
korekcijas programmas |
3
|
neklātienes
|
3
|
cita
mācībvaloda |
51
|
speciālās izglītības
programmas izglītojamajiem ar redzes traucējumiem -
3.līmenis |
52
|
speciālās izglītības
programmas izglītojamajiem ar dzirdes traucējumiem -
3.līmenis |
|
|
|
|
53
|
speciālās izglītības
programmas izglītojamajiem ar fiziskās attīstības
traucējumiem - 3.līmenis |
|
|
|
|
54
|
speciālās izglītības
programmas izglītojamajiem ar somatiskām saslimšanām -
3.līmenis |
|
|
|
|
55
|
speciālās izglītības
programmas izglītojamajiem ar valodas traucējumiem -
3.līmenis |
|
|
|
|
56
|
speciālās izglītības
programmas izglītojamajiem ar mācīšanās traucējumiem
(jauktiem attīstības traucējumiem - pirmsskolā) -
3.līmenis |
|
|
|
|
57
|
speciālās izglītības
programmas izglītojamajiem ar garīgās veselības traucējumiem
- 3. līmenis |
|
|
|
|
58
|
speciālās izglītības
programmas izglītojamajiem ar garīgās attīstības traucējumiem
- 2.līmenis |
|
|
|
|
59
|
speciālās izglītības
programmas izglītojamajiem ar smagiem garīgās attīstības
traucējumiem vai vairākiem smagiem attīstības traucējumiem -
1.līmenis |
|
|
|
|
Piezīme. Pirmsskolas un pamatizglītības programmām 6.cipars ir
1, pārējām programmām - 0."
Izglītības un zinātnes ministre
T.Koķe
|
|
Saistītie dokumenti
-
Zaudējis spēku ar
-
Grozītais
-
Izdoti saskaņā ar
-
Anotācija / tiesību akta projekts
|