Ministru kabineta
  noteikumi Nr.1353
  Rīgā 2009.gada 24.novembrī (prot.
  Nr.84 48.§)
  Grozījumi
  Ministru kabineta 2006.gada 19.decembra noteikumos Nr.1027
  "Noteikumi par valsts standartu pamatizglītībā un
  pamatizglītības mācību priekšmetu standartiem"
  Izdoti saskaņā
  ar Izglītības likuma 14.panta 19.punktu un Vispārējās izglītības
  likuma 4.panta 11.punktu
  Izdarīt Ministru kabineta 2006.gada 19.decembra noteikumos
  Nr.1027 "Noteikumi par valsts standartu pamatizglītībā un
  pamatizglītības mācību priekšmetu standartiem" (Latvijas
  Vēstnesis, 2006, 204.nr.; 2007, 83.nr.; 2008, 36.nr.; 2009,
  99.nr.) šādus grozījumus:
  1. Papildināt noteikumus ar 10.1 punktu šādā
  redakcijā:
  "10.1 Izglītības programmās, kuras īsteno
  vakara (maiņu) vai neklātienes formā, var neiekļaut šo noteikumu
  6.17. un 6.18.apakšpunktā minētos mācību priekšmetus."
  2. Izteikt 11.punktu šādā redakcijā:
  "11. Speciālajās izglītības programmās izglītības
  iestāde šajos noteikumos minētās prasības īsteno atbilstoši
  izglītojamā attīstības traucējuma veidam, viņa spējām un
  veselības stāvoklim:
  11.1. speciālajās pamatizglītības programmās
  izglītojamajiem ar garīgās attīstības traucējumiem var neiekļaut
  šo noteikumu 6.3., 6.4. un 6.5.apakšpunktā minētos mācību
  priekšmetus, atsevišķus šo mācību priekšmetu tematus integrēti
  iekļaujot šo noteikumu 6.2., 6.16. un 6.17.apakšpunktā minēto
  mācību priekšmetu saturā;
  11.2. speciālajās pamatizglītības programmās
  izglītojamajiem ar smagiem garīgās attīstības traucējumiem vai
  vairākiem smagiem attīstības traucējumiem var neiekļaut šo
  noteikumu 6.19. un 6.20.apakšpunktā minētos mācību priekšmetus,
  atsevišķus šo mācību priekšmetu tematus integrēti iekļaujot šo
  noteikumu 6.16.apakšpunktā minētā mācību priekšmeta saturā, kā
  arī šo noteikumu 6.3., 6.4., 6.5., 6.6., 6.11., 6.12. un
  6.15.apakšpunktā minētos mācību priekšmetus."
  3. Svītrot 17.punktu.
  4. Aizstāt 18.punktā skaitli "5" ar skaitli
  "4".
  5. Izteikt 19.punktu šādā redakcijā:
  "19. Centralizētajos eksāmenos izglītojamo mācību
  sasniegumus vērtē līmeņos A, B, C, D, E, F (kur A - augstākais
  līmenis, F - zemākais līmenis) (23.pielikums). Iegūto vērtējumu
  ieraksta pamatizglītības sertifikātā, norādot kopējo procentuālo
  vērtējumu un procentuālo vērtējumu katrai eksāmena
  daļai."
  6. Izteikt 21. un 22.punktu šādā redakcijā:
  "21. Valsts pārbaudījumi, beidzot 6.klasi, ir
  šādi:
  21.1. ieskaite latviešu valodā latviešu mācībvalodas
  izglītības programmās;
  21.2. ieskaite latviešu valodā mazākumtautību izglītības
  programmās;
  21.3. ieskaite matemātikā;
  21.4. ieskaite dabaszinībās;
  21.5. ieskaite mazākumtautības valodā mazākumtautību
  izglītības programmās.
  22. Valsts pārbaudījumi, beidzot 9.klasi, ir šādi:
  22.1. eksāmens latviešu valodā latviešu mācībvalodas
  izglītības programmās;
  22.2. centralizētais eksāmens latviešu valodā
  mazākumtautību izglītības programmās;
  22.3. eksāmens matemātikā;
  22.4. eksāmens Latvijas un pasaules vēsturē;
  22.5. eksāmens mazākumtautības valodā mazākumtautību
  izglītības programmās;
  22.6. eksāmens svešvalodā."
  7. Svītrot 27.3.apakšpunktu.
  8. Izteikt 27.4.apakšpunktu šādā redakcijā:
  "27.4. nobeiguma vērtēšana, nosakot izglītojamā
  zināšanu un prasmju apguves līmeni, kā arī izglītojamā
  produktīvās darbības prasmes temata vai loģiskas temata daļas,
  semestra, mācību gada, kursa vai izglītības pakāpes
  nobeigumā."
  9. Papildināt V nodaļu ar 28.1 punktu šādā
  redakcijā:
  "28.1 Vērtējumu mācību priekšmetā gadā
  izliek:
  28.1 1. visās klasēs (izņemot 3. un 6.klasi),
  ņemot vērā pirmā un otrā semestra vērtējumu, kā arī mācību gada
  nobeiguma pārbaudes darba vērtējumu;
  28.1 2.  3. un 6.klasē, papildus ņemot
  vērā valsts pārbaudījuma vērtējumu."
  10. Papildināt noteikumus ar 34.punktu šādā
  redakcijā:
  "34. Valsts pārbaudījumi 2009./2010.mācību gadā,
  beidzot 6.klasi, ir šādi:
  34.1. ieskaite latviešu valodā latviešu mācībvalodas
  izglītības programmās;
  34.2. ieskaite latviešu valodā mazākumtautību izglītības
  programmās;
  34.3. ieskaite matemātikā;
  34.4. ieskaite mazākumtautības valodā mazākumtautību
  izglītības programmās."
  11. Izteikt 12.pielikumu šādā redakcijā:
  "12.pielikums
  Ministru kabineta
  2006.gada 19.decembra
  noteikumiem Nr.1027
  
  Svešvaloda.
  Mācību priekšmeta standarts 3.-9.klasei
  I. Vispārīgais
  jautājums
  1. Mācību priekšmeta standarts "Svešvaloda" ir
  veidots jebkurai svešvalodai un nosaka mācību priekšmeta mērķi,
  uzdevumus, obligāto saturu un pamatprasības mācību priekšmeta
  apguvei, beidzot 3., 6. un 9.klasi.
  II. Mācību
  priekšmeta mērķis un uzdevumi
  2. Mācību priekšmeta "Svešvaloda" mērķis ir
  veidot izglītojamā valodas komunikatīvo kompetenci un
  sociokultūras kompetenci, lietojot svešvalodu mācībās, saziņā un
  sadarbībā mainīgajā daudzkultūru pasaulē.
  3. Mācību priekšmeta "Svešvaloda" uzdevums ir
  radīt izglītojamajam iespēju:
  3.1. sazināties svešvalodā mutvārdos un rakstos;
  3.2. apgūt pamatzināšanas par svešvalodas likumsakarībām
  un lietojuma funkcijām;
  3.3. sekmēt atvērtību pret neierasto un vērtējošu
  attieksmi pret sevi, citiem, pasauli, apgūstot un salīdzinot
  dzimto valodu un svešvalodu, kā arī iepazīstot kultūru
  daudzveidību;
  3.4. izprast valodu nozīmi citu mācību priekšmetu
  apguvē.
  III. Mācību
  priekšmeta obligātais saturs
  4. Valodas komunikatīvā kompetence:
  4.1. saziņa: saziņas situācija, saziņas veidi un
  līdzekļi, saziņas kultūra;
  4.2. valodas prasmes: klausīšanās, lasīšana, stāstīšana,
  sarunāšanās, rakstīšana, sarakstīšanās;
  4.3. izruna, intonācijas: vārda uzsvars, uzsvars
  teikumā;
  4.4. teksts: teksta veselums, sakarīgums, pabeigtība,
  teksta veidi, temats, galvenā doma;
  4.5. teikums: teikumu veidi, interpunkcija;
  4.6. vārds: vārda gramatiskā un leksiskā nozīme,
  vārdšķiras, vārdu krājums.
  5. Sociokultūras kompetence:
  5.1. kopīgais un atšķirīgais, sazinoties dzimtajā valodā
  un svešvalodā;
  5.2. valodu etiķete;
  5.3. valodu kontekstā ietvertā informācija par dažādu
  tautu kultūru;
  5.4. kultūras parādības: dzīves apstākļi, svētki,
  paražas, cieņa pret citu tautu valodām un kultūru
  daudzveidību.
  IV.
  Pamatprasības mācību priekšmeta apguvei, beidzot 3.klasi
  6. Izglītojamo rosina sasniegt valodas komunikatīvo
  kompetenci un sociokultūras kompetenci atbilstoši valodas prasmes
  A1 līmenim. Atsevišķi valodas komunikatīvās kompetences un
  sociokultūras kompetences elementi var būt dažādos līmeņos.
  Valodas prasmes līmenis un tā kritēriji noteikti šā pielikuma
  18.punktā.
  7. Valodas komunikatīvā kompetence:
  7.1. saklausa un saprot pazīstamus vārdus un dažas ļoti
  vienkāršas frāzes un teikumus;
  7.2. lasa un saprot pazīstamus vārdus un nosaukumus, kā
  arī ļoti vienkāršus teikumus;
  7.3. vienkāršā veidā sazinās par ļoti labi zināmām
  tēmām;
  7.4. izmanto atsevišķus vārdus, pamatfrāzes un ļoti
  vienkāršus teikumus, lai atbildētu un uzdotu jautājumus par
  tuvākās apkārtnes lietām un priekšmetiem;
  7.5. vienkāršos teikumos stāsta par savu dzīvesvietu un
  cilvēkiem, kurus pazīst;
  7.6. raksta atsevišķus vārdus, pamatfrāzes un ļoti
  vienkāršus teikumus par sevi un savu tuvāko apkārtni.
  8. Sociokultūras kompetence:
  8.1. iepazīstas ar valsti, kuras valodu apgūst;
  8.2. izrāda pozitīvu attieksmi un interesi par
  valodām.
  9. Izglītojamā attieksmi raksturo šā pielikuma
  8.2.apakšpunktā minētā prasība.
  V. Pamatprasības
  mācību priekšmeta apguvei, beidzot 6.klasi
  10. Izglītojamo rosina sasniegt valodas komunikatīvo
  kompetenci un sociokultūras kompetenci atbilstoši valodas prasmes
  A2 līmenim. Atsevišķi valodas komunikatīvās kompetences un
  sociokultūras kompetences elementi var būt dažādos līmeņos.
  Apgūstot otro svešvalodu no 6.klases, 6.klases beigās izglītojamo
  rosina sasniegt valodas prasmes A1 līmeni. Valodas prasmes
  līmenis un tā kritēriji noteikti šā pielikuma 18.punktā.
  11. Valodas komunikatīvā kompetence:
  11.1. klausās un saprot biežāk lietotos vārdus un frāzes
  par sevi un savu tuvāko apkārtni;
  11.2. uztver galveno domu vienkāršos un skaidri izrunātos
  izteikumos;
  11.3. lasa un saprot vienkāršus tekstus par zināmām
  tēmām;
  11.4. sameklē konkrētu informāciju vienkāršos, ar
  ikdienas dzīvi saistītos tekstos;
  11.5. sazinās ikdienišķās situācijās, kur notiek
  vienkārša informācijas apmaiņa par zināmiem tematiem vai
  darbībām;
  11.6. iesaistās sarunā, bet tās uzturēšanai var būt
  nepieciešama sarunas biedra palīdzība;
  11.7. vienkāršos teikumos stāsta par sevi, savu tuvāko
  apkārtni un citām zināmām tēmām;
  11.8. raksta īsas zīmītes, vienkāršus paziņojumus,
  pastkartes un ļoti vienkāršas vēstules;
  11.9. aizpilda vienkāršas veidlapas, ierakstot
  informāciju par sevi;
  11.10. raksta īsu, vienkāršu tekstu par zināmām tēmām.
  12. Sociokultūras kompetence:
  12.1. zina to valstu iedzīvotāju paradumus un tradīcijas,
  kuru valodu apgūst;
  12.2. saredz kopīgo un atšķirīgo savas valsts un
  svešvalodā runājošās valsts iedzīvotāju saziņā un kultūras
  tradīcijās;
  12.3. ir iecietīgs pret svešo un nepazīstamo.
  13. Izglītojamā attieksmi raksturo šā pielikuma
  12.3.apakšpunktā minētā prasība.
  
  VI. Pamatprasības mācību priekšmeta apguvei, beidzot
  9.klasi
  14. Izglītojamo rosina sasniegt valodas komunikatīvo
  kompetenci un sociokultūras kompetenci atbilstoši valodas prasmes
  B1 līmenim. Atsevišķi valodas komunikatīvās kompetences un
  sociokultūras kompetences elementi var būt dažādos līmeņos.
  Apgūstot otro svešvalodu no 6.klases, 9.klases beigās izglītojamo
  rosina sasniegt valodas prasmes A2-B1 līmeni. Valodas prasmes
  līmenis un tā kritēriji noteikti šā pielikuma 18.punktā.
  15. Valodas komunikatīvā kompetence:
  15.1. klausās un saprot skaidru un literāri pareizu runu
  par pazīstamām tēmām;
  15.2. saprot radio un televīzijas raidījumu saturu, ja
  par zināmiem notikumiem vai tematiem runā samērā lēni un
  skaidri;
  15.3. lasa un saprot tekstus, kuros izmantota ikdienā
  bieži lietota valoda, kā arī vienkāršus literārus tekstus;
  15.4. sameklē konkrētu informāciju dažādu stilu un žanru
  tekstos;
  15.5. piedalās sarunā par zināmiem vai interesējošiem, kā
  arī ar ikdienas dzīvi saistītiem tematiem;
  15.6. iesaistās diskusijās par labi zināmām un ar
  ikdienas dzīvi saistītām problēmām;
  15.7. pamato un paskaidro savus uzskatus un nodomus;
  15.8. stāsta par dzirdēto, redzēto, piedzīvoto vai
  lasīto, izsakot savu attieksmi;
  15.9. raksta saistītu tekstu par zināmiem vai
  interesējošiem jautājumiem;
  15.10. raksta vēstuli par saviem pārdzīvojumiem un
  iespaidiem.
  16. Sociokultūras kompetence:
  16.1. ir iepazinis tās valsts kultūru, raksturīgākos
  iedzīvotāju paradumus un tradīcijas, kuras valodu apgūst, un
  salīdzina tās ar situāciju Latvijā;
  16.2. izprot kultūru dažādību un izmanto iegūto
  informāciju sevis bagātināšanai;
  16.3. veido un uztur kontaktus ar vienaudžiem un
  pieaugušajiem, pieņem viedokļu daudzveidību;
  16.4. ar cieņu izturas pret citām tautām un valodām.
  17. Izglītojamā attieksmes raksturo šā pielikuma 15.8.,
  16.3. un 16.4.apakšpunktā minētās prasības.
  18. Valodas prasmes līmeni nosaka šādi kritēriji:
  18.1.  C2 - spēj viegli saprast gandrīz visu
  dzirdēto vai lasīto. Atsaucot atmiņā izteiktos argumentus un
  viedokļus, spēj apkopot informāciju no dažādiem mutvārdu vai
  rakstiskiem avotiem un secīgi to izklāstīt. Spēj izteikties
  spontāni, raiti un precīzi, ņemot vērā nozīmju nianses pat
  komplicētās situācijās;
  18.2.  C1 - spēj saprast dažādas tematikas
  sarežģītus, garus tekstus un uztvert zemtekstu. Spēj izteikties
  radoši un spontāni, īpaši nemeklējot vārdus. Spēj atbilstoši un
  prasmīgi lietot valodu sociālajā, akadēmiskajā un profesionālajā
  jomā. Spēj izveidot skaidru, labi strukturētu, detalizētu tekstu
  par sarežģītiem jautājumiem, labi pārzinot tekstveides principus
  un lietojot atbilstošus saistījuma un saskaņojuma līdzekļus;
  18.3.  B2 - spēj saprast galveno domu sarežģītos
  tekstos gan par konkrētiem, gan abstraktiem tematiem, arī
  diskusijās par profesionāliem jautājumiem savā specialitātē. Spēj
  sarunāties samērā brīvi un spontāni, saziņa ar dzimtās valodas
  lietotājiem noris bez aizķeršanās. Spēj skaidri un detalizēti
  izteikties par dažādiem tematiem, pamatot savu viedokli,
  izklāstot dažādu variantu priekšrocības un trūkumus;
  18.4.  B1 - spēj saprast svarīgāko skaidros
  izteikumos literārā valodā par zināmiem tematiem tekstos, kas
  saistīti ar darbu, skolu, brīvo laiku. Spēj gandrīz vienmēr tikt
  galā situācijās, kādas var rasties, ceļojot pa vietām, kur runā
  apgūstamajā valodā. Spēj izveidot vienkāršu, saistītu tekstu par
  tuviem vai personīgi interesējošiem tematiem. Spēj aprakstīt
  pieredzēto, notikumus, sapņus, cerības un centienus, īsi pamatot
  un paskaidrot savus uzskatus, plānus;
  18.5.  A2 - spēj saprast atsevišķus teikumus un
  bieži lietotus izteicienus par aktuāliem sadzīves jautājumiem
  (piemēram, informāciju par sevi un ģimeni, iepirkšanos, tuvāko
  apkārtni, darba iespējām). Spēj sazināties situācijās, kurās
  notiek vienkārša informācijas apmaiņa par zināmiem jautājumiem.
  Spēj vienkāršos vārdos pastāstīt par sevi, tuvāko apkārtni,
  izteikt savas vajadzības;
  18.6.  A1 - spēj saprast un lietot vienkāršus
  izteikumus un elementāras frāzes, lai nodrošinātu konkrētas
  vajadzības. Prot iepazīstināt ar sevi un citiem, uzdot
  personiskus jautājumus un atbildēt uz tiem, piemēram, par savu
  dzīvesvietu, pazīstamiem cilvēkiem, par lietām, kas pieder. Spēj
  elementārā līmenī sazināties, ja otrs runā lēnām, skaidri, un ir
  gatavs palīdzēt otram."
  Ministru prezidents
  V.Dombrovskis
  Izglītības un zinātnes ministre
  T.Koķe