Ministru kabineta
noteikumi Nr.1352
Rīgā 2009.gada 24.novembrī (prot.
Nr.84 47.§)
Grozījumi
Ministru kabineta 2008.gada 2.septembra noteikumos Nr.715
"Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības
standartu un vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu
standartiem"
Izdoti saskaņā
ar Izglītības likuma 14.panta 19.punktu un Vispārējās izglītības
likuma 4.panta 11.punktu
Izdarīt Ministru kabineta 2008.gada 2.septembra noteikumos
Nr.715 "Noteikumi par valsts vispārējās vidējās izglītības
standartu un vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmetu
standartiem" (Latvijas Vēstnesis, 2008, 145.nr.; 2009,
99.nr.) šādus grozījumus:
1. Izteikt 17.punktu šādā redakcijā:
"17. Valsts pārbaudījumi par vispārējās vidējās
izglītības ieguvi ir ne mazāk kā četri:
17.1. centralizētais eksāmens latviešu valodā;
17.2. centralizētais eksāmens vienā svešvalodā pēc
izglītojamā izvēles;
17.3. centralizētais eksāmens matemātikā;
17.4. vismaz viens eksāmens pēc izglītojamā izvēles, kurš
atbilst vienam no šādiem nosacījumiem:
17.4.1. mācību priekšmetā, kurā eksāmenu (izņemot šo
noteikumu 17.1., 17.2. un 17.3.apakšpunktā minētos) organizē
Valsts izglītības satura centrs;
17.4.2. mācību priekšmetā, kura apjoms izglītības
programmā nav mazāks par 105 mācību stundām un kurā eksāmenu
organizē pašvaldības izglītības speciālists, izglītības pārvaldes
iestāde vai izglītības iestāde."
2. Aizstāt 25.3.apakšpunktā vārdu "noslēguma"
ar vārdu "nobeiguma".
3. Izteikt 27.punktu šādā redakcijā:
"27. Centralizētajos eksāmenos izglītojamo mācību
sasniegumus vērtē līmeņos A, B, C, D, E, F (kur A - augstākais
līmenis, F - zemākais līmenis) (27.pielikums). Iegūto vērtējumu
ieraksta vispārējās vidējās izglītības sertifikātā, norādot
kopējo procentuālo vērtējumu un procentuālo vērtējumu katrai
eksāmena daļai."
4. Papildināt V nodaļu ar 28.1 punktu šādā
redakcijā:
"28.1 Vērtējumu mācību priekšmetā gadā
izliek:
28.1 1. ņemot vērā pirmā un otrā semestra
vērtējumu, kā arī mācību gada nobeiguma pārbaudes darba
vērtējumu;
28.1 2. eksternim, ņemot vērā nokārtoto
eksāmenu vērtējumus."
5. Izteikt 30.punktu šādā redakcijā:
"30. Valsts pārbaudījumi par vispārējās vidējās
izglītības ieguvi 2009./2010.mācību gadā un 2010./2011.mācību
gadā ir noteikti šo noteikumu 29.pielikumā."
6. Izteikt 18.pielikumu šādā redakcijā:
"18.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 2.septembra
noteikumiem Nr.715
Psiholoģija.
Vispārējās vidējās izglītības mācību priekšmeta standarts
I. Mācību
priekšmeta mērķis un uzdevumi
1. Mācību priekšmeta "Psiholoģija" mērķis ir
sekmēt izpratni par cilvēka psiholoģiju - indivīda psihiskiem
procesiem un stāvokļiem, personību, tās attīstību, sociālo
uzvedību grupā un sabiedrībā - un veicināt sociālo iemaņu
attīstību.
2. Mācību priekšmeta "Psiholoģija" uzdevumi ir
radīt izglītojamajam iespēju:
2.1. veidot izpratni par cilvēka psihi - tās procesiem,
stāvokļiem un attīstību;
2.2. apzināties savu un citu personību, tās izaugsmes
veicinošos un kavējošos faktorus;
2.3. attīstīt prasmi veidot un kritiski analizēt
mijiedarbību ar citiem cilvēkiem;
2.4. sekmēt psiholoģijas zināšanu lietojumu ikdienā.
II. Mācību
priekšmeta obligātais saturs
3. Mācību satura komponents "Indivīds un
sabiedrība":
3.1. psiholoģijas izziņas jomas, pamatmetodes un
praktisks lietojums;
3.2. kognitīvo procesu sistēma, intelekts un
kreativitāte;
3.3. emocijas un jūtas, garastāvoklis un stress;
3.4. vajadzības un motivācija;
3.5. bioloģisko un sociālo faktoru nozīme indivīda
attīstībā - psihiskās veselības priekšnosacījumi;
3.6. cilvēka attīstības posmi, jauniešu subkultūra;
3.7. personības jēdziens, dažādas pieejas personības
skaidrošanā;
3.8. sociāli nosacītās personības īpašības: pašvērtējums,
pretenziju līmenis, subjektīvā kontrole, pašefektivitāte,
vērtības;
3.9. sociālā percepcija, starppersonu uztveres
efekti;
3.10. saskarsme, konflikti;
3.11. sociālās attiecības;
3.12. grupa un tās veidi, procesi grupā;
3.13. sociālās lomas, statuss un normas;
3.14. indivīda uzvedība lielajās grupās, kolektīvā
uzvedība;
3.15. masu komunikācija;
3.16. sociālās attiecības dažādās kultūrvidēs.
4. Mācību satura komponents "Darbība":
4.1. novērošana un pašnovērošana;
4.2. salīdzināšana;
4.3. analizēšana;
4.4. atpazīšana;
4.5. modelēšana;
4.6. izmantošana;
4.7. konfliktu risināšana;
4.8. lēmumu pieņemšana;
4.9. sadarbība.
III.
Pamatprasības mācību priekšmeta apguvei
5. Mācību satura komponents "Indivīds un
sabiedrība":
5.1. izprot psiholoģijas zinātniskās pieejas atšķirību no
ikdienas cilvēku priekšstatiem par psiholoģijas jautājumiem;
5.2. zina psiholoģijas pamatmetodes;
5.3. skaidro cilvēka psihes, apziņas un uzvedības
jēdzienu atšķirības;
5.4. zina katra kognitīvā procesa - sajūtu, uzmanības,
uztveres, atmiņas un domāšanas (tēlainās un jēdzieniskās) - lomu
un funkcijas dažādu veidu zināšanu un prasmju apguves
procesā;
5.5. skaidro intelekta jēdzienu;
5.6. skaidro kreativitātes un talanta jēdzienu;
5.7. atpazīst un raksturo dažādas emocijas un jūtas,
atšķirīgus garastāvokļus;
5.8. izprot stresa vadīšanu;
5.9. izprot cilvēku vajadzības un Maslova vajadzību
hierarhiju;
5.10. izprot dažādus motivācijas veidus;
5.11. atšķir kognitīvās spējas no nekognitīvām
spējām;
5.12. skaidro iedzimtības un sociālās vides faktoru
nozīmi indivīda attīstībā;
5.13. atšķir veselīga un neveselīga dzīvesveida
veicinošos faktorus;
5.14. raksturo cilvēka attīstības posmus, to pazīmes;
5.15. atšķir šādus jēdzienus: cilvēks, indivīds,
personība;
5.16. atšķir apzināto un neapzināto;
5.17. raksturo personības jēdzienu atšķirības;
5.18. zina personības iezīmes;
5.19. skaidro šādus jēdzienus: pašvērtējums, vērtības,
subjektīvā kontrole;
5.20. izprot pirmā iespaida efektu, oreolu un pēdējā
iespaida efektu;
5.21. atpazīst savā vidē izplatītos stereotipus, atšķir
tos no personības īpašībām;
5.22. zina aizspriedumu negatīvo ietekmi;
5.23. izprot verbālo un neverbālo saskarsmi;
5.24. zina komunikācijas funkcijas;
5.25. zina efektīvas saskarsmes priekšnosacījumus;
5.26. zina konfliktu cēloņus, attīstību un risināšanas
stratēģijas;
5.27. izprot sociālo attiecību dažādību;
5.28. izprot draudzību un mīlestību mūsdienu
sabiedrībā;
5.29. izprot agresijas ietekmi uz attiecībām;
5.30. raksturo dažādu grupu veidus;
5.31. izprot procesus grupā;
5.32. zina lēmuma pieņemšanas posmus grupā;
5.33. skaidro atšķirības starp sociālām lomām un
statusiem;
5.34. atpazīst sociālās lomas grupu darbā un sociālo lomu
pārklāšanos;
5.35. izprot līdera pozīciju un līderības stilus;
5.36. izprot indivīda uzvedību pūlī;
5.37. izprot masu ietekmēšanas veidus;
5.38. izprot kultūrvides lomu personības uzvedībā.
6. Mācību satura komponents "Darbība":
6.1. novēro un salīdzina emociju izpausmes, motivāciju,
kognitīvo procesu līdzdalību, dažādas indivīda aktivitātes;
6.2. analizē cilvēka uzvedību no novēroto kognitīvo
procesu, emociju un motivācijas izpausmju viedokļa;
6.3. salīdzina līdzīgo un atšķirīgo savā personībā un
apkārtējās vides indivīdu vērtībās;
6.4. atšķir indivīda adaptīvo un dezadaptīvo
uzvedību;
6.5. izmanto dažādus saskarsmes paņēmienus un atpazīst
saskarsmes šķēršļus modelētajā situācijā;
6.6. salīdzina pretējus argumentus;
6.7. atšķir situāciju, kad notiek pārliecināšana, no
situācijas, kad noris viedokļu apmaiņa;
6.8. atpazīst to plašsaziņas līdzekļu informāciju, kas
vērsta uz klausītāju uzvedības maiņu;
6.9. analizē plašsaziņas līdzekļos sniegtās informācijas
potenciālo ietekmi uz auditoriju;
6.10. risina konfliktu modelētā vienkāršā
konfliktsituācijā;
6.11. pamana indivīdu vai dažādu grupu vērtību sistēmu
atšķirības, salīdzina un analizē tās;
6.12. analizē grupas dalībnieku lomas;
6.13. novēro un analizē grupas dalībnieku un līdera
uzvedību grupā, atpazīst grupas ietekmi uz indivīdu un savu
ietekmi uz grupu;
6.14. piedalās grupas lēmuma pieņemšanas procesā;
6.15. atpazīst situāciju, kad citiem vienaudžiem
nepieciešams atbalsts, un spēj sniegt atbalstu;
6.16. pamana kultūras noteiktās indivīdu uzvedības
atšķirības;
6.17. sadarbojas kāda uzdevuma izpildē ar personām no
divām atšķirīgām subkultūrām vai kultūrām un analizē uztvertās
atšķirības;
6.18. lieto psiholoģijas jēdzienus."
7. Izteikt 29.pielikumu šādā redakcijā:
"29.pielikums
Ministru kabineta
2008.gada 2.septembra
noteikumiem Nr.715
Valsts
pārbaudījumi par vispārējās vidējās izglītības ieguvi
2009./2010.mācību gadā un 2010./2011.mācību gadā
1. Valsts pārbaudījumi par vispārējās vidējās izglītības
ieguvi 2009./2010.mācību gadā ir šādi:
1.1. centralizētais eksāmens latviešu valodā un
literatūrā (kārto izglītojamie, kuri izglītības programmu apgūst
latviešu valodā);
1.2. centralizētais eksāmens latviešu valodā un
literatūrā (kārto izglītojamie, kuri apgūst mazākumtautību
izglītības programmu);
1.3. centralizētais eksāmens vienā svešvalodā pēc
izglītojamā izvēles;
1.4. centralizētais eksāmens matemātikā;
1.5. vismaz viens eksāmens pēc izglītojamā izvēles, kurš
atbilst vienam no šādiem nosacījumiem:
1.5.1. mācību priekšmetā, kurā eksāmenu (izņemot šā
pielikuma 1.1., 1.2., 1.3. un 1.4.apakšpunktā minētos eksāmenus)
organizē Valsts izglītības satura centrs;
1.5.2. mācību priekšmetā, kura apjoms izglītības
programmā nav mazāks par 105 mācību stundām un kurā eksāmenu
organizē pašvaldības izglītības speciālists, izglītības pārvaldes
iestāde vai izglītības iestāde;
1.6. ieskaite kādā no obligātajiem mācību
priekšmetiem.
2. Valsts pārbaudījumi par vispārējās vidējās izglītības
ieguvi 2010./2011.mācību gadā ir ne mazāk kā četri:
2.1. centralizētais eksāmens latviešu valodā un
literatūrā (kārto izglītojamie, kuri izglītības programmu apgūst
latviešu valodā);
2.2. centralizētais eksāmens latviešu valodā un
literatūrā (kārto izglītojamie, kuri apgūst mazākumtautību
izglītības programmu);
2.3. centralizētais eksāmens vienā svešvalodā pēc
izglītojamā izvēles;
2.4. centralizētais eksāmens matemātikā;
2.5. vismaz viens eksāmens pēc izglītojamā izvēles, kurš
atbilst vienam no šādiem nosacījumiem:
2.5.1. mācību priekšmetā, kurā eksāmenu (izņemot šā
pielikuma 2.1., 2.2., 2.3. un 2.4.apakšpunktā minētos eksāmenus)
organizē Valsts izglītības satura centrs;
2.5.2. mācību priekšmetā, kura apjoms izglītības
programmā nav mazāks par 105 mācību stundām un kurā eksāmenu
organizē pašvaldības izglītības speciālists, izglītības pārvaldes
iestāde vai izglītības iestāde."
Ministru prezidents
V.Dombrovskis
Izglītības un zinātnes ministre
T.Koķe