Ministru kabineta rīkojums
Nr.712
Rīgā 2009.gada 16.oktobrī (prot.
Nr.67 61.§)
Par Koncepciju par iespējām
stiprināt Nodarbinātības valsts aģentūras kapacitāti, lai spētu
apmierināt pakalpojumu pieprasījuma palielinājumu
1. Atbalstīt Koncepcijas par iespējām stiprināt Nodarbinātības
valsts aģentūras kapacitāti, lai spētu apmierināt pakalpojumu
pieprasījuma palielinājumu (turpmāk - koncepcija),
kopsavilkumā ietverto risinājuma 2.B variantu.
2. Noteikt Labklājības ministriju
par atbildīgo institūciju koncepcijas īstenošanā.
Ministru prezidents
V.Dombrovskis
Labklājības ministrs
U.Augulis
(Ministru kabineta
2009.gada 16.oktobra rīkojums
Nr. 712)
Koncepcijas par iespējām
stiprināt Nodarbinātības valsts aģentūras kapacitāti, lai spētu
apmierināt pakalpojumu pieprasījuma palielinājumu,
kopsavilkums
Koncepcija par iespējām stiprināt
Nodarbinātības valsts aģentūras kapacitāti, lai spētu apmierināt
pakalpojumu pieprasījuma palielinājumu (turpmāk - koncepcija),
izstrādāta, pamatojoties uz grozījumiem Latvijas ekonomikas
stabilizācijas un izaugsmes atjaunošanas programmas ieviešanas
rīcības plānā (apstiprināti ar Ministru kabineta 2009.gada
16.septembra rīkojumu Nr.630, prot. Nr.56 67.§).
Koncepcijas mērķis ir noteikt
iespējas Nodarbinātības valsts aģentūras (turpmāk -
aģentūra) kapacitātes stiprināšanai, lai arī turpmāk nodrošinātu
bezdarbniekiem, darba meklētājiem, bezdarba riskam pakļautajām
personām un citiem pakalpojuma saņēmējiem (turpmāk - klientiem)
Bezdarbnieku un darba meklētāju atbalsta likumā noteiktos aktīvos
nodarbinātības un preventīvos bezdarba samazināšanas pasākumus un
citus likumā noteiktos pakalpojumus (turpmāk - nodarbinātības
atbalsta pasākumi) situācijai darba tirgū atbilstošā apmērā,
ņemot vērā pieaugošo pakalpojumu saņēmēju skaitu.
Straujais bezdarba pieaugums un
veiktā aģentūras darbības optimizācija, samazinot aģentūras
darbinieku skaitu, ir ievērojami palielinājusi aģentūras
darbinieku noslodzi, kas būtiski var ietekmēt sniegto
nodarbinātības pakalpojumu kvalitāti. Aģentūras darba apjoms ir
būtiski pieaudzis - ja 2006.gadā uz vienu aģentūras darbinieku
bija 82 bezdarbnieki, 2007.gadā - 62, 2008.gadā - 92, tad
2009.gada 20.septembrī - jau 306 bezdarbnieki. Visvairāk ar
pieaugošo bezdarbnieku skaitu saskaras inspektori, pēdējā gada
laikā bezdarbnieku skaits uz vienu inspektoru ir dubultojies - ja
2008.gadā uz vienu inspektoru bija 327 bezdarbnieki, tad
2009.gada 20.septembrī - jau 630 bezdarbnieki.
Šāds darba apjoms neļauj
nodrošināt klientu apkalpošanu un konsultācijas bez gaidīšanas,
daudzās filiālēs tiek izsniegti reģistrācijas numuriņi uz nākamo
darba dienu, bet konsultācijas garums sarucis līdz 5-10 minūtēm,
kuru laikā ir jānodrošina individuāla pieeja katram klientam, lai
noteiktu piemērotākos nodarbinātības atbalsta pasākumus, kas
palīdzēs personai ātrāk atgriezties darba tirgū.
Koncepcija piedāvā divus problēmas
risinājuma variantus.
1.variants. Aģentūras
darbinieku (filiāļu inspektoru) noslodzes optimizācija pilnas
darba slodzes nodrošināšanai
Problēmas risinājuma
variants
|
"Stiprās" puses
(būtiskākās)
|
"Vājās" puses
(būtiskākās)
|
Papildu finansējums (tūkst.
latu)
|
Augsta bezdarbnieku pieplūduma
un paaugstinātas darba intensitātes apstākļos nepieciešams
optimizēt aģentūras filiāļu inspektoru noslodzi. Darbinieku
atlīdzībai 2010.gadā nepieciešami vismaz 134 658 lati.
Minētā atlīdzības summa papildus nepieciešama arī 2011.gadā
vai līdz brīdim, kamēr, veicot regulāru monitoringu par
bezdarba situāciju valstī, netiks konstatēts vidējais
bezdarba līmenis valstī 8-9 % robežās
|
- uzlabosies pakalpojumu
sniegšanas kvalitāte klientiem
- tiks nodrošināta
savlaicīgāka pakalpojumu saņemšana
- daļēji tiks optimizēta
apmeklētāju plūsma
|
- nepieciešams papildu
finansējums no valsts budžeta
- pilnībā neatrisina ar
lielo apmeklētāju pieplūdumu, rindām, sociālo spriedzi
saistītās problēmas
- saglabājas augsta
inspektoru noslodze
|
2010.gadā - 134,7
|
Risinājuma 1.varianta ieviešanai
nav nepieciešami grozījumi tiesību aktos.
2.A variants.
Palielināt aģentūras darbinieku skaitu, kuri strādā ar klientu,
nodrošinot filiāļu pieejamību atbilstoši klientu plūsmām
(izmantojot valsts budžeta finanšu līdzekļus)
Problēmas risinājuma
variants
|
"Stiprās" puses
(būtiskākās)
|
"Vājās" puses
(būtiskākās)
|
Papildu finansējums (tūkst.
latu)
|
Papildus piesaistot
127 darbiniekus (111 inspektorus un 16 referentus
nodarbinātības jautājumos) un nodrošinot darbiniekiem
iespēju strādāt esošajās darba izpildes vietās atbilstoši
maiņu grafikam, tiks izveidota elastīga pieeja apmeklētāju
plūsmas organizācijai, nodrošinot vienam inspektoram tādu
noslodzi, kas paredz apkalpot vidēji 400 bezdarbniekus
gadā.
Vienlaikus veicot aģentūras
cilvēkresursu iekšēju restrukturizāciju atbilstoši klientu
plūsmām (tai skaitā saglabājot mazajās filiālēs pa vienam
referentam nodarbinātības jautājumos, lielajās - vismaz
trīs, bet Rīgas reģionālajā filiālē - 14), tiks nodrošināta
filiāļu pieejamība atbilstoši klientu plūsmām, pamatojoties
uz inspektoriem noteikto darba grafiku
|
- optimizēta aģentūras
filiāļu pieejamība (darba laiks) klientiem
- iespēja elastīgi reaģēt
uz klientu plūsmu visā valsts teritorijā
- aģentūras darbiniekiem
tiek optimizēta noslodze, paredzot arī pietiekamu laiku
klientu datu apstrādei
- tiek nodrošināta
individuāla pieeja aģentūras klientam, tādējādi sekmējot
iespējami piemērotāko nodarbinātības atbalsta pasākumu
piedāvāšanu personai
- pozitīva psiholoģiska
ietekme uz aģentūras klientu un sociālās spriedzes
mazināšanās kopumā
- iespēja veltīt
pietiekamu laiku klientu datu apstrādei ļaus izskaust
nejaušas kļūdas, mazinot ēnu ekonomikas riskus
- līdz ar darba noslodzes
mazināšanos uzlabosies darbs ar sadarbības un sociālajiem
partneriem
|
- nepieciešams papildu
finansējums no valsts budžeta
- jāparedz laiks jauno
darbinieku apmācībai
|
2010.gadā -
544,6
|
Risinājuma 2.A varianta ieviešanai
nav nepieciešami grozījumi tiesību aktos.
2.B variants. Izmantojot
Eiropas Sociālā fonda līdzfinansējumu, papildus piesaistīt
aģentūrai atbalsta personālu (127 praktikantus), kuri sniegs
atbalsta funkciju
darbam ar klientu, nodrošinot filiāļu pieejamību atbilstoši
klientu plūsmām
Problēmas risinājuma
variants
|
"Stiprās" puses
(būtiskākās)
|
"Vājās" puses
(būtiskākās)
|
Papildu finansējums
(tūkst. latu)
|
Papildu atbalsta personāla (127
praktikantu) piesaiste, izmantojot Eiropas Sociālā fonda
līdzfinansējumu, tiks veikta saskaņā ar šādiem
nosacījumiem:
1) izveidojot jaunu ESF
pakalpojumu, pārdalot esošos ESF līdzekļus (finansējums
2010.gadā nepieciešams apmācībām, prakses apmaksai, prakses
vadītāju darba samaksai, uzturēšanas izdevumiem);
2) jaunā ESF pakalpojuma
izveidei, izdarot grozījumus struktūrfondu darbības
programmas papildinājumā "Cilvēkresursi un nodarbinātība"
un saistītajos dokumentos;
3) atlasot 127 bezdarbniekus ar
augstāko izglītību, apmācot viņus darbam ar klientiem un
atbalsta funkcijām;
4) pēc apmācībām
127 bezdarbniekus pieņemot
praksē aģentūrā uz laiku līdz 15 mēnešiem, ar prakses
stipendiju.
Vienlaikus veicot aģentūras
cilvēkresursu iekšēju restrukturizāciju atbilstoši klientu
plūsmām (tai skaitā saglabājot mazajās filiālēs pa vienam
referentam nodarbinātības jautājumos, lielajās - vismaz
trīs, bet Rīgas reģionālajā filiālē - 14), tiks
nodrošināta filiāļu pieejamība atbilstoši klientu plūsmām,
pamatojoties uz inspektoriem un darba praktikantiem
noteikto darba grafiku
|
- optimizēta aģentūras
filiāļu pieejamība (darba laiks) klientiem
- iespēja elastīgi reaģēt
uz klientu plūsmu visā valsts teritorijā
- aģentūras darbiniekiem
tiek optimizēta noslodze, paredzot arī pietiekamu laiku
klientu datu apstrādei
- uzlabojas vispārējā
pakalpojumu kvalitāte
- visās aģentūras filiālēs
nodrošināta savlaicīga, kvalitatīva un elastīga
nodarbinātības pakalpojumu saņemšana
- nodrošināta individuāla
pieeja aģentūras klientam, tādējādi sekmējot iespējami
piemērotāko nodarbinātības atbalsta pasākumu piedāvāšanu
personai
- pozitīva psiholoģiska
ietekme uz aģentūras klientu un sociālās spriedzes
mazināšanās kopumā
- iespēja veltīt
pietiekamu laiku klientu datu apstrādei ļaus izskaust
nejaušas kļūdas, mazinot ēnu ekonomikas riskus
- līdz ar darba noslodzes
mazināšanos uzlabosies darbs ar sadarbības un sociālajiem
partneriem
|
- grozījumu izdarīšana
1.darbības programmas "Cilvēkresursi un nodarbinātība"
papildinājumā un jauna pakalpojuma ieviešanai nepieciešamo
normatīvo aktu izstrāde ir laikietilpīga
- jāparedz laiks jaunā atbalsta
personāla (praktikantu) apmācībai
|
2010.gadā - 544,6
2.B variants paredz
nepieciešamo finansējumu Ls 544 646 apmērā no
1.darbības programmā "Cilvēkresursi un nodarbinātība"
pieejamā finansējuma
|
Risinājuma 2.B varianta ieviešanai
nepieciešams sagatavot grozījumus 1.darbības programmas
"Cilvēkresursi un nodarbinātība" papildinājumā un izstrādāt
normatīvos aktus 1.darbības programmas "Cilvēkresursi un
nodarbinātība" papildinājuma jaunā pakalpojuma ieviešanai.
Labklājības ministrija atbalsta
risinājuma 2.B variantu, jo tikai tāda aģentūras personāla skaita
palielināšana, kuri sniegs atbalstu inspektoriem un referentiem
darbā ar klientu, un filiāļu pieejamības nodrošināšana atbilstoši
klientu plūsmām ļaus aģentūrai sniegt pakalpojumus klientiem tādā
apmērā un kvalitātē, lai nodrošinātu individuālu pieeju katram
klientam un noteiktu piemērotākos nodarbinātības atbalsta
pasākumus, kas palīdzēs personai ātrāk atgriezties darba
tirgū.
Labklājības ministrs
U.Augulis