Ministru kabineta rīkojums
Nr.292
Rīgā 2009.gada 6.maijā (prot. Nr.29
59.§)
Par koncepciju "Par koncernu
tiesiskā regulējuma efektivitātes uzlabošanu"
1. Atbalstīt koncepcijas "Par
koncernu tiesiskā regulējuma efektivitātes uzlabošanu" (turpmāk -
koncepcija) kopsavilkumā ietverto risinājuma 2.variantu.
2. Noteikt Tieslietu
ministriju par atbildīgo institūciju koncepcijas īstenošanā.
Ministru prezidents, bērnu,
ģimenes un sabiedrības integrācijas lietu ministrs
V.Dombrovskis
Tieslietu ministrs
M.Segliņš
(Ministru kabineta
2009.gada 6.maija rīkojums
Nr.292)
Koncepcijas "Par koncernu
tiesiskā regulējuma efektivitātes uzlabošanu"
kopsavilkums
1. Risināmā jautājuma būtība
Izstrādājot Komerclikuma projektu,
koncernu tiesiskais regulējums tika iekļauts Komerclikuma
projektā kā atsevišķa tā daļa. Tomēr daļa, kas reglamentē
koncernu tiesisko regulējumu, tika pabeigta agrāk nekā pārējās
Komerclikuma projekta daļas. Tādēļ tika nolemts koncernu
tiesisko regulējumu - Koncernu likumu - pieņemt kā atsevišķu
likumu pirms Komerclikuma spēkā stāšanās. Vienlaikus tika
paredzēta Koncernu likuma iekļaušana Komerclikumā. Minētie
pasākumi līdz šim vēl nav īstenoti. Līdz ar to koncernu tiesiskā
regulācija izriet no Komerclikuma un Koncernu likuma
prasībām.
Koncernu tiesiskās regulācijas
mērķi izriet no tiešās koncernu potenciālās ietekmes uz koncerna
atkarīgās sabiedrības mazākuma dalībnieku un koncerna atkarīgās
sabiedrības esošo un potenciālo kreditoru tiesību un likumisko
interešu aizsardzības. Tādēļ par galveno koncernu regulācijas
mērķi var uzskatīt tāda koncernu tiesiskā regulējuma veidošanu,
kas būtu vērsts primāri tieši uz efektīvu mazākuma dalībnieku un
kreditoru aizsardzības mehānisma nodrošināšanu.
Lai efektīvi sasniegtu minētos
mērķus, nepieciešams atrisināt šādus problēmjautājumus:
1) koncernu tiesību nozares
sarežģītība;
2) koncernu tiesiskā
regulējuma nošķirtība no Komerclikuma;
3) grūti uztveramais Koncernu
likuma teksts;
4) potenciāli aizsargājamo
tiesību subjektu neinformētība par savām tiesībām;
5) Koncernu likuma normu
imperatīvais regulējums;
6) efektīvu publiski tiesisko
sankciju trūkums Koncernu likuma mērķu
sasniegšanai.
2. Risinājuma varianti
Lai uzlabotu koncernu tiesiskā
regulējuma efektivitāti, tiek piedāvāti šādi risinājuma
varianti:
Risinājuma 1.variants
paredz izstrādāt grozījumus Komerclikumā, ietverot vispārīgos
koncernu tiesību pamatprincipus un papildinot Komerclikumu ar
atsevišķām normām, vienlaikus Koncernu likums zaudē spēku.
Šā risinājuma varianta pozitīvā
iezīme - īsākā laikposmā iespējams panākt noteiktu koncernu
tiesību problēmjautājumu risinājumu, ņemot vērā apstākļus, ka nav
nepieciešama atsevišķa likumprojekta izstrāde, kas reglamentētu
koncernu tiesību institūtus.
Šā risinājuma varianta negatīvā
iezīme - atsevišķos gadījumos tomēr ir nepieciešams atsevišķs
koncernu tiesiskais regulējums, jo ar vispārējiem civiltiesību
instrumentiem bieži vien nepietiek, lai nodrošinātu mazākuma
dalībnieku aizsardzību koncernā.
Risinājuma 2.variants
paredz iekļaut Koncernu likuma regulējumu Komerclikumā,
papildinot Komerclikumu ar atsevišķu daļu "Koncerni", vienlaikus
Koncernu likums zaudē spēku. Šis risinājuma variants uzskatāms
par atbalstāmo variantu, jo nodrošina risinājumu visiem ar
koncernu tiesiskā regulējuma piemērošanu saistītajiem
problēmjautājumiem. Šā risinājuma varianta pozitīvā iezīme -
koncernu tiesības netiktu nošķirtas no Komerclikuma regulējuma,
jo Koncernu likuma normas paredzēts iekļaut Komerclikumā,
papildinot Komerclikumu ar atsevišķu daļu "Koncerni", tiek
risināti visi ar pašreizējā koncernu tiesiskā regulējuma
piemērošanu saistītie problēmjautājumi, ietverot gan pilnīgu
koncernu tiesiskā regulējuma pārstrādāšanu un modernizāciju, gan
kodifikāciju Komerclikumā.
Risinājuma 3.variants
paredz izstrādāt jaunu Koncernu likumu, vienlaikus risinot ar
koncernu tiesiskā regulējuma efektivitāti saistītos
problēmjautājumus.
Šā risinājuma varianta pozitīvā
iezīme - tiktu nodrošināts risinājums lielākajai daļai
problēmjautājumu, kuri saistīti ar pašreizējā koncernu tiesiskā
regulējuma piemērošanu.
Šā risinājuma varianta negatīvā
iezīme - tiktu saglabāta koncernu tiesību nošķirtība no
Komerclikuma regulējuma, kas ir uzskatāma par vienu no
būtiskākajām koncernu tiesību problēmām.
Visu minēto risinājuma variantu
ietvaros ir nepieciešams veikt šādus obligātos
pamatpasākumus:
1) pilnībā pārstrādāt normas
par koncernu tiesisko regulējumu, padarot tās saturiski un
strukturāli vienkāršākas salīdzinājumā ar pašlaik spēkā esošo
Koncernu likumu;
2) jaunajā koncernu
regulācijā atteikties no dažiem liekiem pašlaik pastāvošiem
koncernu tiesību institūtiem;
3) uzlabot atsevišķus
koncernu tiesību institūtus;
4) noteikt un īstenot
pietiekami iedarbīgas publiski tiesiskās sankcijas par likuma
normu būtiskākajiem pārkāpumiem.
Īstenojot iepriekš minētos
pasākumus, tiks veicināta koncernsabiedrību mazākuma dalībnieku
un kreditoru tiesību aizsardzība un visaptveroši uzlabota
komercdarbības vide.
3. Koncepcijas
īstenošanai nepieciešamais finansējums
Visiem minētajiem risinājuma
variantiem nav ietekmes uz valsts un pašvaldību budžetu.
Tieslietu ministrs
M.Segliņš