Ministru kabineta rīkojums
Nr.157
Rīgā 2009.gada 5.martā (prot. Nr.15
27.§)
Par Programmu sociālās
aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu attīstībai
personām ar garīga rakstura traucējumiem
2009.-2013.gadam
1. Atbalstīt Programmu
sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu
attīstībai personām ar garīga rakstura traucējumiem
2009.-2013.gadam (turpmāk - programma).
2. Noteikt Labklājības ministriju
par atbildīgo institūciju programmas īstenošanā.
3. Programmas ietvaros plānoto
pasākumu īstenošanu 2009., 2010. un 2011.gadā nodrošināt
piešķirto valsts budžeta līdzekļu ietvaros. Jautājumu par papildu
valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu 2012. un 2013.gadā izskatīt
Ministru kabinetā vienlaikus ar visu ministriju un citu centrālo
valsts iestāžu vidēja termiņa budžeta prioritāšu pieteikumiem,
sagatavojot valsts budžeta projektu kārtējam gadam.
4. Labklājības ministrijai
sagatavot un labklājības ministram iesniegt noteiktā kārtībā
Ministru kabinetā šādus informatīvos ziņojumus par programmas
izpildi:
4.1. vidusposma ziņojumu - līdz
2011.gada 1.aprīlim;
4.2. gala informatīvo ziņojumu -
līdz 2014.gada 1.jūlijam.
5. Iestājoties riskam
saistībā ar klientu nodrošinājumu valsts sociālās aprūpes centrā,
labklājības ministram iesniegt Ministru kabinetā informatīvo
ziņojumu par ārkārtas stāvokļa rašanos, sniegt priekšlikumus par
situācijas risinājumu un pieprasīt to īstenošanai nepieciešamos
finanšu līdzekļus.
Ministru prezidents
I.Godmanis
Labklājības ministre
I.Purne
(Ministru kabineta
2009.gada 5.marta rīkojums
Nr.157)
Programmas
sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu
attīstībai personām ar garīga rakstura traucējumiem
2009.-2013.gadam
kopsavilkums
Sociālo pakalpojumu un sociālās
palīdzības sistēmas galvenais uzdevums ir pēc iespējas īsākā
laikā nodrošināt pašvaldības iedzīvotāju vajadzībām atbilstošāko
sociālo pakalpojumu, izskatot iespēju nodrošināt klientam
pakalpojuma saņemšanu dzīvesvietā. Taču attiecībā uz personām ar
garīga rakstura traucējumiem šis princips darbojas visai
nosacīti, jo pakalpojuma nodrošināšanā minētajai personu grupai
dominē institucionālais pakalpojums.
Galvenās problēmas, ar kurām
ikdienā saskaras personas ar garīga rakstura traucējumiem, ir
ierobežota sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
pakalpojumu pieejamība, nepietiekama resursu pieejamība, lai
nodrošinātu sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
pakalpojumu atbilstoši katra indivīda specifiskajām vajadzībām
(vienlaikus nodrošinot arī savlaicīgu un atbilstošu medicīnisko
aprūpi), sniegto pakalpojumu atšķirīgie kvalitatīvie un
kvantitatīvie rādītāji dažādos reģionos, nepietiekami attīstītais
institūcijām alternatīvo sociālās aprūpes pakalpojumu tīkls
pašvaldībās, ierobežotās iespējas nodrošināt pakalpojumu
pēctecību, neelastīgs pakalpojumu finansēšanas princips, turklāt
institūcijās dzīvojošās personas ar garīga rakstura traucējumiem
nepietiekami tiek integrētas sabiedrībā, trūkst arī kvalificēta
personāla iesaistīšanai sociālās aprūpes pakalpojumu
sniegšanā.
Tā kā sociālo pakalpojumu
sniegšana dzīvesvietā netiek pietiekami attīstīta, pēdējos gados
ievērojami ir palielinājies pieprasījums pēc pakalpojuma
institūcijā, līdz ar to pieaug personu rinda uz pakalpojumu
ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
institūcijā. Ņemot vērā institūciju izvietojumu un finansējuma
apjomus, ir nepieciešams uzlabot arī institucionālo pakalpojumu
kvalitāti. Programmas sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas pakalpojumu attīstībai personām ar garīga
rakstura traucējumiem 2009.-2013.gadam (turpmāk - programma)
mērķis un programmā ietvertie uzdevumi vērsti uz to, lai
nodrošinātu personu ar garīga rakstura traucējumiem vajadzībām
atbilstošu, efektīvu un kvalitatīvu sociālās aprūpes un sociālās
rehabilitācijas pakalpojumu attīstību.
Lai sasniegtu programmā izvirzīto
mērķi, ir paredzēts sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
pakalpojumu personām ar garīga rakstura traucējumiem attīstīt
divos virzienos:
1. Valsts sociālās aprūpes centru
darbības sakārtošana un sociālās aprūpes pakalpojuma kvalitātes
paaugstināšana.
2. Alternatīvās sociālās
aprūpes pakalpojumu attīstība (esošo pakalpojumu pilnveidošana un
jaunu izveidošana) pašvaldībās.
Programmā ir iekļauta virkne
uzdevumu, kuru īstenošana ļaus:
1. Samazināt rindu uz
ilgstošas sociālās aprūpes un sociālās rehabilitācijas
pakalpojumu.
2. Sakārtot sociālās aprūpes
centru ēkas un telpas atbilstoši pakalpojumu sniedzējiem
noteiktajām prasībām.
3. Palielināt to personu skaitu,
kuras saņem institūcijām alternatīvos sociālās aprūpes
pakalpojumus.
4. Ieviest jaunus, personu
vajadzībām atbilstošus sociālās aprūpes pakalpojumu veidus
dzīvesvietās.
Detalizēts nepieciešamo finanšu
līdzekļu aprēķins norādīts programmas pielikumā. Programmas
īstenošanai kopā 2012.-2013.gadā no valsts budžeta papildus
nepieciešami 16948,3 tūkstoši latu.
Programmā noteikto mērķu
sasniegšana tiks nodrošināta, izmantojot valsts budžeta
līdzekļus, atsevišķu pasākumu īstenošanai paredzēts piesaistīt
Eiropas Savienības struktūrfondu līdzekļus.
Programmas izpildes gaitu
paredzēts izvērtēt divas reizes, analīzi par virzību uz programmā
noteiktajiem mērķiem un rīcības virzienu ietvaros plānoto
uzdevumu izpildes rezultātiem iekļaujot vidusposma un gala
ziņojumos, kuri iesniedzami Ministru kabinetā līdz 2011.gada
1.aprīlim un 2014.gada 1.jūlijam. Labklājības ministrijai, kas ir
atbildīgā koordinējošā ministrija, ir tiesības katru gadu
pieprasīt no iesaistītajām institūcijām informāciju par uzdevumu
izpildei īstenotajām aktivitātēm.
Labklājības ministre
I.Purne