Ministru kabineta rīkojums
Nr.121
Rīgā 2009.gada 18.februārī (prot.
Nr.13 29.§)
Par koncepciju "Mediācijas
ieviešana civiltiesisku strīdu risināšanā"
1. Atbalstīt koncepcijas
"Mediācijas ieviešana civiltiesisku strīdu risināšanā" (turpmāk -
koncepcija) kopsavilkumā ietverto pirmo risinājuma variantu.
2. Noteikt Tieslietu ministriju
par atbildīgo institūciju koncepcijas īstenošanā.
3. Tieslietu ministram:
3.1. līdz 2009.gada 15.martam
izveidot darba grupu, kas izstrādātu pasākumu plānu koncepcijas
īstenošanai. Pasākumu plānā iekļaut arī informāciju par
nepieciešamajiem grozījumiem normatīvajos aktos;
3.2. līdz 2009.gada
15.decembrim iesniegt Ministru kabinetā pasākumu plānu
koncepcijas īstenošanai.
Ministru prezidenta vietā -
vides ministrs R.Vējonis
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
(Ministru kabineta
2009.gada 18.februāra rīkojums
Nr.121)
Koncepcijas "Mediācijas
ieviešana civiltiesisku strīdu risināšanā"
kopsavilkums
1. Risināmā jautājuma būtība
Koncepcija "Mediācijas ieviešana
civiltiesisku strīdu risināšanā" (turpmāk - koncepcija)
izstrādāta, pamatojoties uz Precizētā Valdības rīcības plāna
projekta Deklarācijas par Ministru kabineta iecerēto darbību
īstenošanai (atbalstīts Ministru kabineta 2008.gada 19.februāra
sēdē, prot. Nr.11 4.§) 1.6.punktā minēto pasākumu - iesniegt
Ministru kabinetā koncepciju par mediācijas ieviešanu Latvijā,
lai nostiprinātu iespēju personām izvēlēties tiesai alternatīvus
strīdu izšķiršanas veidus. Koncepcija izstrādāta arī atbilstoši
Tieslietu ministrijas darbības stratēģijā 2007.-2009.gadam
(apstiprināta ar Ministru kabineta 2006.gada 3.novembra rīkojumu
Nr.860 "Par Tieslietu ministrijas darbības stratēģiju
2007.-2009.gadam" (prot. Nr.56 53.§) (aktualizētā Tieslietu
ministrijas darbības stratēģija 2007.-2009.gadam apstiprināta ar
Ministru kabineta 2007.gada 7.novembra rīkojumu Nr.696 "Par
Tieslietu ministrijas darbības stratēģiju 2007.-2009.gadam"
(prot. Nr.62 29.§))) tiesu sistēmas politikas jomā izvirzītajam
uzdevumam attīstīt alternatīvus strīdu izšķiršanas veidus.
Koncepcijas izstrādes nepieciešamība izriet arī no Eiropas
Parlamenta un Padomes 2008.gada 21.maija Direktīvas 2008/52/EK
par konkrētiem mediācijas aspektiem civillietās un
komerclietās1 (turpmāk - direktīva). Atbilstoši
direktīvas 12.panta pirmajai daļai Latvijai ne vēlāk kā līdz
2011.gada 21.maijam jāveic nepieciešamie pasākumi direktīvas
ieviešanai.
Koncepcijas ietvaros analizēti
šādi mediācijas modeļi:
1. Tīrā mediācija - veic
mediators ārpus tiesas procesa.
2. Tiesas atvasinātā
mediācija - veic mediators pēc pusēm saistoša vai nesaistoša
tiesas ierosinājuma. Tiesvedība uz mediācijas procesa laiku tiek
apturēta.
3. Tiesas mediācija -
tiesas procesa ietvaros veic tiesas mediators (tiesnesis, tiesas
darbinieks vai cits subjekts). Ja mediāciju veic tiesnesis, tas
neskata attiecīgo lietu pēc būtības.
4. Integrētā mediācija -
tiesa tiesvedības procesā mēģina rast iespēju pušu sadarbībai,
izmantojot un savstarpēji kombinējot tiesvedības procesa un
mediācijas procesa iezīmes.
Alternatīvie domstarpību
risināšanas (turpmāk - ADR) procesi civiltiesisku strīdu
gadījumos, kas vērsti uz vienošanās panākšanu, Latvijā pašlaik ir
nepilnīgi un neapmierina sabiedrības vajadzības. Lai panāktu, ka
strīda puses izmanto efektīvāko un puses apmierinošāko
domstarpību risināšanas veidu, kā arī to, lai tiesas process
netiktu uzskatīts par vienīgo risinājumu jebkādu domstarpību
izšķiršanai, attīstāma izpratne par taisnīguma sasniegšanas
iespējām, pilnveidojot un bagātinot domstarpību risināšanas
sistēmu ar ADR veidiem, it īpaši mediāciju kā patstāvīgu
domstarpību risināšanas veidu, kas Eiropas kontekstā kļūst
par vienu no visplašāk izmantotajiem ADR procesiem. Koncepcijas
ietvaros lietotā mediācijas termina satura interpretācija atbilst
direktīvas 3.panta ''a'' punktā ietvertajam skaidrojumam, ka
mediācija ir strukturēts process neatkarīgi no tā, kā tas
būtu nosaukts vai minēts, kurā divas puses vai vairāki strīdā
iesaistītie paši brīvprātīgi cenšas vienoties par izlīgumu ar
mediatora palīdzību.
Tāpat arī jāuzsver, ka izlīgums
uzskatāms par nozīmīgu civilprocesa institūtu un zināmā mērā pat
par prasības tiesvedības mērķi, uz kuru vedināt ir tiesas
pienākums. Tiesai ir jāpalīdz pusēm objektīvi apjaust savas
intereses, izvērtēt tiesvedības procesa lietderību no juridiskā,
kā arī ekonomiskā viedokļa un pieņemt lēmumu attiecībā uz
iespējamo vienošanās panākšanu izlīguma veidā.2 Taču
pašlaik tiesu praksē šim jautājumam netiek veltīta pienācīga
uzmanība, proti, attiecībā uz izlīguma iespējamību pusēm
lielākoties tiek uzdots formāls jautājums. Tātad Civilprocesa
likumā ietvertais tiesas pienākums veicināt pušu samierināšanos
un izlīguma panākšanu pašlaik nesasniedz mērķi. Tas lielā mērā
izskaidrojams ar to, ka Civilprocesa likumā nav ietverts
tiesiskais regulējums par to, kā puses var nonākt līdz izlīgumam.
Tā kā mediācija ir viens no veidiem, kā pušu starpā panākt
izlīgumu, par Civilprocesa likumā ietvertā tiesas pienākuma -
veicināt pušu samierināšanos un izlīguma panākšanu - izpildes
neatņemamu sastāvdaļu uzskatāma ierosinājuma (ieteikuma un,
iespējams, pienākuma uzlikšanas veidā) izteikšana pusēm izmantot
ADR procesus, tai skaitā mediāciju. No minētā izriet, ka ir
nepieciešama efektīvas tiesvedības procesa un mediācijas
sasaistes (mijiedarbības) izveide. Papildus minētajam jāņem
vērā, ka mediācijas kā domstarpību risināšanas veida izmantošanas
veicināšana atslogotu tiesu sistēmu, proti, mazinātu tiesu
pārslodzi, tāpat paātrinātu strīdu atrisināšanas procesu,
novērstu ar tiesas nolēmumu izpildi saistītās problēmas,
samazinātu tiesvedības izmaksas, turklāt tiesisko attiecību
kontekstā mediācijai atšķirībā no tiesvedības retrospektīvā
rakstura piemīt risinājuma iezīmes, kas vērstas uz esošo
situāciju, kā arī uz nākotni, kas it īpaši ir būtiski ģimenes
tiesiskajās un komerctiesiskajās attiecībās.
Ja mediācija Latvijā tiks
attīstīta kā patstāvīgs domstarpību risināšanas veids un ja starp
tiesvedības procesu un mediāciju tiks izveidota efektīvāka
sasaiste (mijiedarbība), tādējādi stimulējot puses izvēlēties
efektīvāko un puses apmierinošāko domstarpību risināšanas veidu,
nepieciešams risināt jautājumu par mediācijas procesa
kvalitātes nodrošināšanu. Mediācijas procesa kvalitāte
uzskatāma par būtisku gan tīrās mediācijas, gan arī ar tiesu
saistītajos mediācijas modeļos (tiesas atvasinātā mediācija,
tiesas mediācija un integrētā mediācija). Ja koncepcijā analizēto
mediācijas modeļu ietvaros ar konkrētu standartu un
sertifikācijas palīdzību netiks nodrošināta mediācijas
pakalpojuma sniegšanas kvalitāte, tādējādi pieļaujot iespējamo
personu tiesību un tiesisko interešu aizskārumu, sabiedrības
atbalsts mediācijas institūta ieviešanai un attīstīšanai Latvijā
var tikt apdraudēts.
2. Iespējamie risinājuma
varianti
1.variants
Risinājuma variants par mediācijas
modeļu pakāpenisku ieviešanu koncepcijas ietvaros nenoraida
nevienu no mediācijas modeļiem (tīrā mediācija, tiesas atvasinātā
mediācija, tiesas mediācija un integrētā mediācija), taču tiesas
atvasinātās mediācijas modeli atzīst par primāro efektīvas
tiesvedības un mediācijas procesa sasaistes (mijiedarbības)
nodrošināšanā. Risinājuma variants līdz ar to paredz pakāpenisku
mediācijas modeļu ieviešanu, vienlaikus nosakot, ka no tiesas
atvasinātās mediācijas efektivitātes un rezultātiem atkarīga
nākamo mediācijas modeļu - tiesas mediācijas un integrētās
meditācijas - ieviešana.
Variants piedāvā savstarpēji
atkarīgus un līdz ar to arī sistēmiski saskaņotus risinājumus
visām identificētajām problēmām, proti, mediācija kā patstāvīgs
domstarpību risināšanas veids tiek galvenokārt ieviesta ar tīrās
mediācijas starpniecību, mediācijas un tiesvedības savstarpējā
sasaiste tiek primāri panākta ar tiesas atvasinātās mediācijas
starpniecību, savukārt mediācijas pakalpojuma kvalitātes
jautājums tiek risināts attiecībā uz visiem iespējamiem
mediācijas modeļiem.
Mediācijas modeļu pakāpeniskas
ieviešanas secība:
1.solis:
- tīrās mediācijas kontekstā
ieviešams pašorganizācijas modelis, vienlaikus nodrošinot šī
modeļa ieviešanas monitoringu un, ja nepieciešams, veicot papildu
pasākumus tīrās mediācijas efektīvas norises nodrošināšanai.
2.solis:
- tiesas atvasinātā mediācija
atzīstama par sākotnējo un primāro modeli efektīvas tiesvedības
un mediācijas procesa sasaistes (mijiedarbības) nodrošināšanā,
tās ieviešanas priekšnosacījumi ir: 1) tīrās mediācijas
pašorganizācijas modeļa efektīva darbība; 2) pietiekams
praktizējošo mediatoru skaits; 3) sertifikācijas sistēmas
izstrāde, lai nodrošinātu mediācijas pakalpojuma sniegšanas
kvalitāti;
- izstrādājams detalizēts tiesas
atvasinātās mediācijas modeļa ieviešanas priekšnosacījumu
izvērtējums un, pamatojoties uz to, - pasākumu plāns tiesas
atvasinātās mediācijas ieviešanai, kura īstenošana, kā secināms,
atkarīga no tīrās mediācijas pašorganizācijas modeļa darbības
monitoringa un tiesas atvasinātās mediācijas modeļa ieviešanas
priekšnosacījumu analīzes rezultātiem;
- lai panāktu pēc iespējas
efektīvāku tiesvedības un mediācijas procesa sasaistes
risinājumu, izvērtējumā un pasākumu plānā par tiesas atvasinātās
mediācijas ieviešanu ietverama norāde par to, vai ir uzsākama
tiesas mediācijas un integrētās mediācijas modeļu ieviešana un
kad tas ir paredzēts.
3.solis:
- ja tiesas atvasinātās mediācijas
ieviešanas procesa ietvaros tiek atbalstīta arī tiesas mediācijas
un integrētās mediācijas modeļu ieviešana, pasākumu plāni
izstrādājami, pamatojoties uz detalizēti izstrādātiem
izvērtējumiem par tiesas mediācijas un integrētās mediācijas
ieviešanu.
Risinājuma
ietvaros veicamie pasākumi:
• tīrās mediācijas
pašorganizācijas modeļa ieviešanas monitorings;
• tiesas atvasinātās mediācijas
modeļa ieviešanas detalizēta izvērtējuma un pasākumu plāna
izstrāde, papildus veicot atkārtotu analīzi par to, vai ir
uzsākama tiesas mediācijas un integrētās mediācijas modeļu
ieviešana un kad tas ir paredzēts.
Risinājuma
ietvaros iespējami veicamie pasākumi:
• papildu pasākumi tīrās
mediācijas efektīvas norises nodrošināšanai atkarīgi no tīrās
mediācijas pašorganizācijas modeļa ieviešanas monitoringa
rezultātiem (piemēram, valsts atbalsta sniegšana, stimulējot
mediācijas pakalpojuma piedāvājumu un pieprasījumu, papildu
apmācības, mediatoru reģistra un sertifikācijas mehānisma
izveide, normatīvā akta par mediāciju (Mediācijas likuma, kurā
būtu ietverams pamatregulējums par mediāciju) izstrāde, grozījumu
izstrāde normatīvajos aktos).
• tiesas mediācijas un integrētās
mediācijas ieviešanas pasākumu plāna izstrāde atkarīga no minēto
modeļu ieviešanas nepieciešamības atkārtotās analīzes.
Risinājums 2009.gadā ieviešams
Tieslietu ministrijai piešķirto budžeta līdzekļu ietvaros.
Ja nepieciešams, jautājums par
papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu risinājuma
īstenošanai 2010.gadā un turpmākajos gados izskatāms vienlaikus
ar visu ministriju un citu centralizēto valsts iestāžu vidēja
termiņa budžeta prioritāšu pieteikumiem, sagatavojot valsts
budžeta projektu attiecīgajam gadam.
Risinājuma variants par mediācijas
modeļu vienlaicīgu ieviešanu koncepcijas ietvaros nenoraida
nevienu no mediācijas modeļiem (tīrā mediācija, tiesas atvasinātā
mediācija, tiesas mediācija un integrētā mediācija), taču tiesas
atvasinātās mediācijas modeli neatzīst par primāro efektīvas
tiesvedības un mediācijas procesa sasaistes (mijiedarbības)
nodrošināšanā. Risinājuma variants līdz ar to paredz vienlaicīgu
visu mediācijas modeļu ieviešanu (atšķirībā no pakāpeniskas
ieviešanas risinājuma, kas paredz secīgu mediācijas modeļu
ieviešanu, turklāt arī norāda, ka no tiesas atvasinātās
mediācijas efektivitātes un rezultativitātes atkarīga nākamo
mediācijas modeļu - tiesas mediācijas un integrētās mediācijas -
ieviešana).
Variants piedāvā patstāvīgus, taču
mediācijas ieviešanas kontekstā sistēmiski nesaskaņotus
risinājumus visām koncepcijas 1.2.apakšnodaļā minētajām
problēmām, proti, mediācija kā patstāvīgs domstarpību risināšanas
veids galvenokārt tiek ieviesta ar tīrās mediācijas starpniecību,
mediācijas un tiesvedības savstarpējās sasaistes kontekstā
vienlaicīgi ieviešama tiesas atvasinātā mediācija, tiesas
mediācija un integrētā mediācija, savukārt mediācijas pakalpojuma
kvalitātes jautājums tiek risināts attiecībā uz visiem
iespējamiem mediācijas modeļiem.
Tāpat kā mediācijas pakāpeniskas
ieviešanas risinājums, arī šis risinājuma variants noteic, ka
tīrās mediācijas kontekstā ieviešams pašorganizācijas modelis,
nodrošinot šī modeļa ieviešanas monitoringu un, ja nepieciešams,
veicot papildu pasākumus tīrās mediācijas efektīvas norises
nodrošināšanai.
Taču vienlaikus variants
salīdzinājumā ar pakāpeniskas ieviešanas risinājumu paredz
vairākas būtiskas atšķirības:
- tiesas atvasinātā mediācija šī
risinājuma ietvaros nav atzīstama par sākotnējo un primāro modeli
efektīvas tiesvedības un mediācijas procesa sasaistes
(mijiedarbības) nodrošināšanā, turklāt tās iespējamās ieviešanas
priekšnosacījums ir tikai sertifikācijas sistēmas izstrāde, lai
nodrošinātu mediācijas pakalpojuma sniegšanas kvalitāti;
- vienlaicīgi ir izstrādājami
detalizēti tiesas atvasinātās mediācijas, tiesas mediācijas un
integrētās mediācijas modeļu ieviešanas izvērtējumi, risinot
koncepcijā ietvertos jautājumus, un, pamatojoties uz minētajiem
izvērtējumiem, - pasākumu plāni tiesas atvasinātās mediācijas,
tiesas mediācijas un integrētās mediācijas modeļu
ieviešanai.
Risinājuma
ietvaros veicamie pasākumi:
• tīrās mediācijas
pašorganizācijas modeļa ieviešanas monitorings;
• tiesas atvasinātās mediācijas,
tiesas mediācijas un integrētās mediācijas modeļu ieviešanas
detalizētu izvērtējumu un pasākumu plānu izstrāde. Nepieciešama,
piemēram, tūlītēja mediatoru sertifikācijas sistēmas izstrāde,
lai nodrošinātu, ka tiesas atvasinātās mediācijas modeļa ietvaros
tiek sniegts kvalitatīvs mediācijas pakalpojums. Tāpat arī
uzsākama tiesas mediatoru, tiesnešu, kā arī tiesas darbinieku
apmācība mediācijā, lai nodrošinātu tiesas mediācijas modeļa
(tiesnešu kontekstā - arī integrētās mediācijas modeļa)
ieviešanu.
Risinājuma
ietvaros iespējami veicamais pasākums:
• papildu pasākumi tīrās
mediācijas efektīvas norises nodrošināšanai atkarīgi no tīrās
mediācijas pašorganizācijas modeļa ieviešanas monitoringa
rezultātiem (piemēram, valsts atbalsta sniegšana, stimulējot
mediācijas pakalpojuma piedāvājumu un pieprasījumu, papildu
apmācības veikšana, mediatoru reģistra un sertifikācijas
mehānisma izveide, normatīvā akta par mediāciju (Mediācijas
likuma, kurā būtu ietverams pamatregulējums par mediāciju)
izstrāde, grozījumu izstrāde normatīvajos aktos).
Risinājums 2009.gadā ieviešams
Tieslietu ministrijai piešķirto esošo budžeta līdzekļu
ietvaros.
Ja nepieciešams, jautājums par
papildu valsts budžeta līdzekļu piešķiršanu risinājuma
īstenošanai 2010.gadā un turpmākajos gados izskatāms vienlaikus
ar visu ministriju un citu centralizēto valsts iestāžu vidēja
termiņa budžeta prioritāšu pieteikumiem, sagatavojot valsts
budžeta projektu attiecīgajam gadam.
Izanalizējot iespējamos mediācijas
ieviešanas Latvijā risinājuma variantus, kā arī izvērtējot
iespējamo risinājumu variantu pozitīvās un negatīvās iezīmes,
koncepcijā minēto problēmu risināšanai atbalstāms koncepcijas
kopsavilkuma pirmais variants par mediācijas modeļu
pakāpenisku ieviešanu. Šis risinājuma variants vairāk nodrošina
mediācijas kā patstāvīga un tiesvedībai līdzvērtīga domstarpību
risināšanas veida ieviešanu, kā arī lielāku mediācijas modeļu
ieviešanas savstarpējo saskaņotību.
Koncepcijas izstrāde uzskatāma par
direktīvas ieviešanas pirmo posmu, kura ietvaros attiecībā uz
civiltiesiska rakstura strīdu risināšanu veikta konceptuāla
izšķiršanās par piemērotāko tīrās mediācijas modeli un ar tiesu
saistīto mediācijas modeli. Ņemot vērā, ka pēdējo divu gadu laikā
sabiedrībā interese par mediāciju un tās izmantošana būtiski
palielinājusies, koncepcijā identificēto problēmu risinājumi
mediācijas pakalpojuma sniedzējiem un saņēmējiem ir būtiski jau
pašlaik.
Direktīvas ieviešanas otrais posms
atbilstoši atbalstītajam koncepcijas risinājuma variantam
īstenojams līdz 2009.gada 15.decembrim. Tā ietvaros tiks veikts
tīrās mediācijas pašorganizācijas modeļa attīstības monitorings,
ja nepieciešams, identificējot papildu pasākumus šī modeļa
efektivitātes nodrošināšanai (pirmā varianta 1.solis), apzināti
veicamie pasākumi tiesas atvasinātā modeļa ieviešanai (pirmā
varianta 2.solis), kā arī veikta izpēte par tiesas mediācijas un
integrētās mediācijas ieviešanas uzsākšanu (pirmā varianta
2.solis un, ja nepieciešams, arī 3.solis). Minēto uzdevumu
izpildei izveidojama starpinstitūciju darba grupa, kuras sastāvā
iekļaujami valsts pārvaldes, nevalstiskā sektora un tiesu
sistēmas pārstāvji.
Lai nodrošinātu direktīvas sekmīgu
piemērošanu (trešais jeb noslēdzošais posms), ne vēlāk kā līdz
2011.gada 21.maijam ieviešami identificētie pasākumi, kas
nepieciešami koncepcijas pirmā risinājuma varianta pilnīgai
īstenošanai.
Ievērojot minēto, secināms, ka
koncepcijas pirmais risinājuma variants īstenojams direktīvā
ietvertā tiesiskā regulējuma kontekstā un tas pilnībā nodrošinās
direktīvas ieviešanu.
Piezīmes.
1 Eiropas Savienības
Oficiālais Vēstnesis, 2008.gada 24.maijs, L136/3.
2 Civilprocesa
likuma komentāri. Autoru kolektīvs prof. K.Torgāna vispārīgā
zinātniskā redakcijā. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2006, 241.,
341.lpp.
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš