Ministru kabineta rīkojums
Nr.767
Rīgā 2008.gada 3.decembrī (prot.
Nr.86 34.§)
Par Koncepciju par
uzturlīdzekļu izmaksu no Uzturlīdzekļu garantiju fonda bērniem
pēc pilngadības sasniegšanas, ja viņi turpina
izglītošanos
1. Atbalstīt Koncepcijas par
uzturlīdzekļu izmaksu no Uzturlīdzekļu garantiju fonda bērniem
pēc pilngadības sasniegšanas, ja viņi turpina izglītošanos
(turpmāk - koncepcija), IV sadaļā ietverto 1.risinājuma
variantu.
2. Noteikt Bērnu un ģimenes lietu
ministriju par atbildīgo institūciju koncepcijas īstenošanā.
3. Bērnu un ģimenes lietu
ministrijai izstrādāt un bērnu un ģimenes lietu ministram līdz
2009.gada 1.aprīlim iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā
nepieciešamos grozījumus normatīvajos aktos koncepcijas
IV sadaļā ietvertā 1.risinājuma varianta īstenošanai.
4. Jautājumu par valsts budžeta
līdzekļu piešķiršanu koncepcijas IV sadaļā ietvertā 1.risinājuma
varianta īstenošanai izskatīt Ministru kabinetā vienlaikus ar
visu ministriju un citu centrālo valsts iestāžu vidēja termiņa
budžeta prioritāšu pieteikumiem, sagatavojot un izskatot valsts
budžeta likumprojektu kārtējam gadam.
Ministru prezidents
I.Godmanis
Bērnu un ģimenes lietu
ministrs A.Baštiks
(Ministru kabineta
2008.gada 3.decembra rīkojums
Nr.767)
Koncepcija par
uzturlīdzekļu izmaksu no Uzturlīdzekļu garantiju fonda bērniem
pēc pilngadības sasniegšanas, ja viņi turpina izglītošanos
(kopsavilkums)
1. Risināmā
jautājuma būtība
Saskaņā ar Uzturlīdzekļu garantiju
fonda likuma 3.panta pirmo daļu Uzturlīdzekļu garantiju fonds ir
valsts budžetā paredzētais līdzekļu kopums bērna nodrošināšanai
ar uzturlīdzekļiem, ja tiesas nolēmuma izpilde par uzturlīdzekļu
piedziņu Civilprocesa likumā noteiktajā kārtībā atzīta par
neiespējamu vai parādnieks tiesas nolēmumu par uzturlīdzekļu
piedziņu pilda, bet nenodrošina to minimālo uzturlīdzekļu apmēru,
kādu, pamatojoties uz Civillikuma 179.panta piekto daļu, noteicis
Ministru kabinets. Atbilstoši Uzturlīdzekļu garantiju fonda
likuma 8.panta pirmajai daļai uzturlīdzekļus no Uzturlīdzekļu
garantiju fonda līdzekļiem izmaksā pēc iesniedzēja iesnieguma
izskatīšanas, ja viņa aprūpē ir bērns, kuram saskaņā ar tiesas
spriedumu vai Latvijas Republikas Civillikuma 179.panta sestajā
daļā noteiktajā gadījumā ar tiesas lēmumu ir piespriesti
uzturlīdzekļi, un ir iestājies viens no Uzturlīdzekļu garantiju
fonda likuma 3.panta pirmajā daļā minētajiem nosacījumiem. Bērns
Uzturlīdzekļu garantiju fonda likuma izpratnē ir nepilngadīga
persona, kurai Latvijas Republikā ir piešķirts personas kods.
Tātad Uzturlīdzekļu garantiju fonda administrācija (turpmāk -
fonda administrācija), bērnam sasniedzot pilngadību, izbeidz
uzturlīdzekļu izmaksu no valsts budžeta līdzekļiem, jo ir zudis
tiesiskais pamats.
Fonda administrācijas rīcībā
esošie statistikas dati liecina, ka 66 % no visiem 2007.gadā
apstrīdētajiem lēmumiem par uzturlīdzekļu izmaksas izbeigšanu ir
lēmumi par uzturlīdzekļu izmaksas izbeigšanu, jo bērns ir
sasniedzis pilngadību. Apstrīdot šos lēmumus, personas
iesniegumam par lēmuma apstrīdēšanu pievieno izziņas no
vispārizglītojošajām un profesionālajām izglītības iestādēm par
to, ka bērns mācās šajās iestādēs. Bieži personas, pirms bērns ir
sasniedzis pilngadību, nosūta fonda administrācijai izziņu par
to, ka bērns turpina izglītības iegūšanu un lūdz neizbeigt
uzturlīdzekļu izmaksu no Uzturlīdzekļu garantiju fonda.
Sasniedzot septiņu gadu vecumu,
bērni sāk apgūt vispārējo izglītību, pamatizglītība parasti tiek
iegūta līdz 16 gadu vecumam, bet vispārējo vidējo izglītību bērns
parasti iegūst līdz 19 gadu vecumam. Atbilstoši Profesionālās
izglītības likumam profesionālās vidējās izglītības ieguves
ilgums pēc pamatizglītības ieguves ir trīs līdz četri gadi, pēc
arodizglītības ieguves - viens līdz divi gadi. Ņemot vērā minēto,
jāsecina, ka bērns profesionālo vidējo izglītību parasti iegūst,
sasniedzot 20 gadu vecumu.
Tādējādi secināms, ka, neraugoties
uz pilngadības sasniegšanu, bērni, kuru uzturam tiek maksāti
uzturlīdzekļi no Uzturlīdzekļu garantiju fonda, turpina mācības
vispārizglītojošajās un profesionālajās izglītības iestādēs un
viņiem ir nepieciešams vecāku sniegtais finansiālais atbalsts,
tajā skaitā arī fonda administrācijas veiktais uzturlīdzekļu
maksājums. Minētais uzturlīdzekļu maksājums ir finansiālais
atbalsts bērnam viena vecāka vai abu vecāku vietā.
Saskaņā ar Civillikuma 179.panta
pirmo daļu vecāku pienākums ir samērā ar viņu mantas stāvokli
uzturēt bērnu. Šis pienākums gulstas uz tēvu un māti līdz laikam,
kad bērns pats var sevi apgādāt. Tātad likumdevējs nav noteicis
precīzu laiku, ar kuru vecākiem beidzas uzturlīdzekļu došanas
pienākums, tas ir absolūts, beznosacījuma vecāku pienākums. Šādu
ar likumu uzliktu pienākumu vecāki nevar interpretēt pēc sava
ieskata, piemēram, pārtraukt bērna uzturēšanu līdz ar pilngadības
iestāšanos. Uzturlīdzekļu prasības un saņemšanas apmērs ir
saistīts vienīgi ar vecāku mantas stāvokli un ar laiku, kad bērns
pats sevi spēj apgādāt. Fakts, ka bērns sasniedz pilngadību, rada
izmaiņas bērna tiesībās un pienākumos, jo viņš vairs neatrodas
vecāku aizgādībā, bet minētais fakts negroza vecāku un bērnu
attiecības, kas radušās ar dzimšanu, tajā skaitā arī uztura
došanas pienākumu (Latvijas Republikas Civillikuma
188.pants).
Faktu, ka pilngadības sasniegšana
nav apstāklis, lai tiktu pārtraukta uzturlīdzekļu piedziņa,
apliecina tiesu nolēmumi, ar kuriem noteikts, ka uzturlīdzekļu
piedziņa veicama līdz brīdim, kad bērns pats varēs sevi apgādāt,
vai līdz brīdim, kad bērns pabeigs studijas vai mācības.
Izpētot arī ārvalstu normatīvo
regulējumu, jāsecina, ka atbalstu uzturlīdzekļu formā bērni
saņem, kamēr tie turpina izglītoties.
2. Problēmas,
kas var rasties, ja jautājums netiks risināts
Apstāklis, ka valsts garantēto
uzturlīdzekļu izmaksas no Uzturlīdzekļu garantiju fonda tiek
pārtrauktas, bērnam sasniedzot 18 gadu vecumu, var radīt vairākas
problēmas.
2.1.
Neizdošanās iegūt izglītību un Latvijas Nacionālajā attīstības
plānā 2007.-2013.gadam izglītībai noteikto mērķu
nesasniegšana
To, ka vispārējās vidējās un
profesionālās vidējās izglītības iegūšanu bērni turpina pēc
pilngadības sasniegšanas, apliecina Izglītības un zinātnes
ministrijas informācija.
ANO Konvencijas par bērna tiesībām
28.pants paredz, ka konvencijas dalībvalstis atzīst bērna
tiesības uz izglītību. Lai pakāpeniski panāktu šo tiesību
īstenošanu uz vienādu iespēju pamata, konvencijas dalībvalstis
stimulē vidējās izglītības (vispārējās un profesionālās) dažādu
formu attīstību, nodrošina tās pieejamību visiem bērniem un, ja
nepieciešams, veic tādus pasākumus kā finansiālās palīdzības
sniegšana, kā arī veic pasākumus, lai sekmētu skolu regulāru
apmeklēšanu un samazinātu to skolēnu skaitu, kuri atstāj
skolu.
Latvijas Nacionālais attīstības
plāns 2007.-2013.gadam paredz - lai turpinātos nepārtraukta un
visos līmeņos sabalansēta valsts attīstība, jāveido izglītota un
zinoša sabiedrība, koordinēti un mērķtiecīgi virzot zināšanu
radīšanu, uzkrāšanu, izplatīšanu un lietošanu. Valsts uzdevums ir
nodrošināt ikvienam cilvēkam vispārējās pamata un vidējās
izglītības, kvalitatīvas augstākās un profesionālās izglītības
iespējas, kā arī piekļuvi pirmsskolas izglītībai visos Latvijas
reģionos. Pamata un vidējā (vispārējā vai profesionālā) izglītība
ir minimālais starta kapitāls, bez kura nav iespējama cilvēka
pilnvērtīga un veiksmīga iekļaušanās sadzīvē un darba tirgū.
Dažas no problēmām, kas ir
saistītas ar izglītību:
• 5,6 % iedzīvotāju
obligātajā izglītības vecumā nemācās;
• nav pietiekams atbalsts
izglītojamo no sociālās atstumtības riska grupām iekļaušanai
izglītības sistēmā.
ANO Konvencijā par bērna tiesībām
un Latvijas Nacionālajā attīstības plānā 2007.-2013.gadam
noteikto mērķu sasniegšana izglītībā ir apdraudēta, un valsts
nebūs veikusi pietiekamu ieguldījumu, lai tos sasniegtu, ja
netiks sniegta palīdzība arī tādiem bērniem, kuriem trūkst
līdzekļu, lai sekmīgi varētu turpināt izglītošanos, jo viens no
vecākiem vai abi vecāki nenodrošina līdzekļus bērna uzturam.
2.2. Sociālā
atstumtība
Galvenie bērnu sociālās
atstumtības un nabadzības riska faktori ir izglītības un
pieredzes trūkums, kā arī prasmju neatbilstība darba tirgus
prasībām. Īpaši apdraudēti ir mazizglītoti bērni un bērni no
ģimenēm, kurās ir viens vecāks.
2.3.
Bezdarbs
Lai gan Nodarbinātības valsts
aģentūras dati liecina, ka pēdējos gados darba tirgū tendences ir
pozitīvas, joprojām ir augsts to personu bezdarba līmenis, kuras
ir vecumā no 15 līdz 24 gadiem. 2006.gadā minēto personu bezdarba
līmenis par 7,2 % pārsniedza valstī vidējo bezdarba līmeni.
Tas skaidrojams ar ekonomiski aktīvo personu vecumā no 15 līdz
24 gadiem zemo izglītības līmeni, kā arī mūsdienu darba
tirgus prasībām nepieciešamo prasmju un iemaņu trūkumu.
Salīdzinot pēc iegūtās izglītības,
redzams, ka lielākā daļa bezdarbnieku - personas vecumā no 15
līdz 24 gadiem - ir ar pamatizglītību vai vidējo izglītību.
Ja minētā problēma netiks risināta
un saglabāsies esošais normatīvais regulējums, kas paredz, ka
valsts garantēto minimālo uzturlīdzekļu izmaksa no Uzturlīdzekļu
garantiju fonda tiek pārtraukta, ja bērns sasniedz 18 gadu
vecumu, paredzamas tālejošas sekas. Var tikt apdraudētas to bērnu
iespējas iegūt vispārējo vidējo vai profesionālo vidējo
izglītību, kas ir no ģimenēm, kur viens no vecākiem vai abi
vecāki nedod līdzekļus bērnu uzturam, jo šiem bērniem var trūkt
līdzekļu uzturam. Tādēļ šie bērni, neiegūstot vispārējo vidējo
vai profesionālo izglītību, var tikt spiesti uzsākt darba
meklējumus jau pēc 18 gadu vecuma sasniegšanas, lai nodrošinātu
sev pienācīgus dzīves apstākļus. Tomēr bērniem, kuriem nav
vispārējās vidējās vai profesionālās vidējās izglītības, ir
zemākas pamatprasmes, kas var būtiski ietekmēt viņu turpmāko
iekļaušanos darba tirgū un palielināt risku nonākt bezdarbnieka
statusā. Līdz ar to var rasties šo bērnu sociālā atstumtība vai
arī tā var palielināties.
Ja minētā problēma netiks
risināta, tas var radīt situāciju, ka daudzi bērni ar zemām
prasmēm var doties mazkvalificēta darba meklējumos uz ārvalstīm.
Šī prognoze ir vēl jo satraucošāka, ņemot vērā, ka bērni un
jaunieši vecuma grupā no 15 līdz 24 gadiem un no 25 līdz 34
gadiem attiecīgi 45 % un 31 % norāda uz iespēju tuvāko
divu gadu laikā doties strādāt uz ārzemēm (kaut reizi iespēju
braukt strādāt uz citu valsti ir apsvēruši 63 % bērnu vecuma
grupā no 15 līdz 24 gadiem). Savukārt tikai 4 % iedzīvotāju,
kuri vecāki par 55 gadiem, min šādu iespēju.
2.4. Saistību
neievērošana pret Eiropas Savienību
Ja problēma netiks risināta,
daļēji būs apgrūtināta tādu Eiropas Savienības izvirzīto rādītāju
pozitīva izpilde kā skolu pāragri pametušie, vidusskolas beidzēju
skaits starp jauniešiem, iedzīvotāju izglītības pakāpe,
ieguldījumi izglītībā un apmācībā. Minētie rādītāji tiks ņemti
vērā, nosakot katras Eiropas Savienības dalībvalsts progresu ceļā
uz Lisabonas stratēģijā noteiktajiem mērķiem izglītībā un
apmācībā. Tāpat arī tiktu ignorēts Eiropas Jaunatnes paktā
(pieņemts Eiropas padomē 2005.gada martā) izteiktais Eiropas
padomes aicinājums dalībvalstīm prioritāri uzlabot neaizsargātāko
jauniešu stāvokli, jo īpaši nabadzīgo jauniešu stāvokli, kā arī
prioritāri pievērsties iniciatīvām, ar ko novērst neizdošanos
iegūt izglītību.
Koncepcijā apskatītās problēmas
var risināt, turpinot bērniem pēc 18 gadu vecuma sasniegšanas,
kamēr tie mācās vispārizglītojošajās un profesionālajās
izglītības iestādēs, izmaksāt no Uzturlīdzekļu garantiju fonda
valsts garantētos minimālos uzturlīdzekļus. Tādējādi bērnam
netiks radīti apstākļi, kuros priekšlaicīgi ir jāmeklē darbs, un
netiks likti šķēršļi izglītības un nepieciešamo prasmju apguvei,
turklāt tas būs neliels solis pretim to Lisabonas stratēģijas
mērķu sasniegšanai, kas novērtē izglītības nozīmi. Tādējādi tiktu
dota iespēja arī bērniem no sociāli nenodrošinātām ģimenēm iegūt
izglītību, vienlaikus sekmējot arī Lisabonas stratēģijas un
programmas un Latvijas Nacionālā attīstības plāna
2007.-2013.gadam mērķu sasniegšanu.
Pagarinot termiņu, līdz kuram tiek
maksāti uzturlīdzekļi bērna uzturam no Uzturlīdzekļu garantiju
fonda, sākotnēji būs nepieciešami papildu izdevumi no valsts
budžeta, tomēr ilgtermiņā izmaksātās naudas summas tiks atgūtas
no vecāka - uzturlīdzekļu parādnieka, jo šim parādam nav
noilguma (2007.gadā, salīdzinot valsts izmaksāto minimālo
uzturlīdzekļu summu ar regresā atgūtajiem finanšu līdzekļiem,
izdevies atgūt 17,25 % (970 076 latus) no valsts
izmaksātajiem uzturlīdzekļiem). Turklāt valsts varētu ietaupīt
līdzekļus, kas nepieciešami bezdarbnieku - personu pēc 18 gadu
vecuma sasniegšanas - izglītošanai, pārkvalifikācijai ar
Nodarbinātības valsts aģentūras starpniecību. 2006.gada
31.decembrī Nodarbinātības valsts aģentūrā bija reģistrēti
9 420 bezdarbnieki vecumā no 18 līdz 24 gadiem. Saskaņā ar
Nodarbinātības valsts aģentūras sniegto informāciju viena
bezdarbnieka apmācībai 2007.gadā no valsts budžeta
apakšprogrammas "Bezdarbnieku profesionālā apmācība,
pārkvalifikācija un kvalifikācijas paaugstināšana" vidēji
izlietoti 584 lati, savukārt no projektiem ar Eiropas Savienības
līdzfinansējumu "Bezdarbnieku profesionālā apmācība,
pārkvalifikācija un kvalifikācijas paaugstināšana" vidēji 709
lati vienam bezdarbniekam. Turklāt 2007.gadā projektiem tieši
jauniešu bezdarbnieku nodarbināšanas veicināšanai tika izlietoti
1 090 795,47 lati (kopā ar Eiropas Savienības
līdzfinansējumu).
3. Problēmas
risinājums
Problēmas risināšanai koncepcijas
informatīvajā daļā piedāvātais 1.risinājuma variants paredz
palielināt bērna vecumu, līdz kuram tiek maksāti uzturlīdzekļi
bērna uzturam no Uzturlīdzekļu garantiju fonda, līdz 19 gadu
vecumam, ja bērns turpina izglītību profesionālās vai vidējās
vispārējās izglītības iestādē.
Bērnu un ģimenes lietu ministrs
A.Baštiks