Teksta versija
LATVIJAS REPUBLIKAS TIESĪBU AKTI
uz sākumu
Izvērstā meklēšana
Autorizēties savā kontā

Kādēļ autorizēties vai reģistrēties?
 
Tiesību akts ir zaudējis spēku.

Ministru kabineta rīkojums Nr.464

Rīgā 2008.gada 29.jūlijā (prot. Nr.54  28.§)

Par Nacionālo bruņoto spēku karavīru un nacionālās pretošanās kustības dalībnieku rehabilitācijas centra izveides koncepciju

 

1. Atbalstīt Nacionālo bruņoto spēku karavīru un nacionālās pretošanās kustības dalībnieku rehabilitācijas centra izveides koncepcijas (turpmāk - koncepcija) kopsavilkumā ietverto risinājuma 2.variantu (rehabilitācijas centra celtniecība Salacgrīvā).

2. Noteikt Aizsardzības ministriju par atbildīgo institūciju koncepcijas īsteno­šanā.

3. Aizsardzības ministrijai izstrādāt un aizsardzības ministram līdz 2011.gada 1.jūnijam iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā koncepcijas 5.nodaļā minētos tiesību aktu projektus.

4. Koncepciju īstenot no Aizsardzības ministrijai piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.

5. Aizsardzības ministrijai sagatavot un aizsardzības ministram līdz 2012.gada 1.decembrim iesniegt Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par koncepcijas īstenošanu.

Ministru prezidents I.Godmanis

Aizsardzības ministrs V.Veldre

 


 

(Ministru kabineta

2008.gada 29.jūlija rīkojums Nr.464)

Nacionālo bruņoto spēku karavīru un nacionālās pretošanās kustības dalībnieku
rehabilitācijas centra izveides koncepcijas kopsavilkums

1. Risināmā jautājuma būtība

Nacionālie bruņotie spēki nodrošina valsts sauszemes teritorijas, jūras akvatorijas un gaisa telpas neaizskaramību, piedalās valsts apdraudējuma situāciju novēršanā un starptautiskajās operācijās (turpmāk - starptautiskās operācijas), lai Latvija iekļautos Ziemeļatlantijas līguma organizācijas (turpmāk - NATO) kolektīvās aizsardzības sistēmā, kā arī nodrošina personālsastāva un militārā dienesta rezervju apmācību.

Šo uzdevumu izpilde ir saistīta ar lielu fizisko un psiholoģisko slodzi, kas būtiski iespaido karavīru veselību. Dienesta pienākumu izpilde karadarbības zonā rada tik lielu psiholoģisko slodzi, ka gandrīz visi karavīri pēc atgriešanās no starptautiskās operācijas reģiona saskaras ar pēctraumatiskā sindroma izraisītajām sekām, kas rada spriedzi savstarpējās attiecībās (gan attiecībās ar ģimenes locekļiem, gan ar sabiedrību kopumā), turklāt parādās arī medicīniskās indikācijas, kas saistītas ar fiziskām pārslodzēm. Rehabilitācija un rekreācija nepieciešama arī karavīru ģimenes locekļiem, kuri laikā, kad karavīrs piedalās starptautiskajā operācijā, arī ir paaugstināta stresa situācijā. Turklāt viņi parasti neapzinās pārmaiņas, ko atrašanās karadarbības zonā ir radījusi karavīros, un nesaprot, kā reaģēt pēc karavīra atgriešanās.

Lai nodrošinātu karavīru psiholoģisko rehabilitāciju un rekreāciju un iespējami pilnvērtīgu sociālo integrāciju sabiedrībā, kas dzīvo miera apstākļos, pēc atgriešanās no dalības starptautiskās operācijās jānodrošina karavīriem pilnvērtīgi rehabilitācijas un rekreācijas pakalpojumi, turklāt šie pakalpojumi jānodrošina karavīram kopā ar kādu no viņa ģimenes locekļiem, jo citu NATO valstu pieredze liecina, ka tādā veidā tiek sasniegti vislabākie rehabilitācijas rezultāti.

Ja karavīru rehabilitācijas un rekreācijas process netiek nodrošināts pilnā apmērā un atbilstošā kvalitātē, karavīriem pēc dalības starptautiskajās operācijās pēctraumatiskā stresa dēļ rodas problēmas, kas saistītas ar integrāciju sabiedrībā, kas savukārt izraisa tādas slimības kā alkoholisms, atkarība no narkotiskajām un psihotropajām vielām, bet karavīriem dienesta vietās - "izdegšanas" sindroms un stress, kas izraisa psihosomatiskās saslimšanas. Karavīriem jānodrošina arī rehabilitācijas pakalpojumi pēc karadarbības zonā gūtajiem ievainojumiem.

Nacionālās pretošanās kustības dalībnieki ir devuši lielu ieguldījumu valsts neatkarības atjaunošanā, daudzi no viņiem cietuši represijās, un tas negatīvi iespaidojis viņu veselības stāvokli. Valsts pienākums ir nodrošināt nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem medicīnisko un sociālo rehabilitāciju, lai šie cilvēki atgūtu fiziskos un garīgos spēkus un saņemtu labāku veselības aprūpi. Sociālā rehabilitācija, kas šobrīd normatīvajos aktos paredzēta reizi trijos gados, šo problēmu neatrisina, tādēļ Aizsardzības ministrija var piedāvāt nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem papildus valsts garantētajai rehabilitācijai reizi trijos gados izmantot rekreācijas iespējas Aizsardzības ministrijas rehabilitācijas centrā.

2. Risinājuma varianti

Lai nodrošinātu Nacionālo bruņoto spēku karavīru, viņu ģimenes locekļu, atvaļināto karavīru un nacionālās pretošanās kustības dalībnieku rehabilitāciju un rekreāciju, Aizsardzības ministrija piedāvā trīs problēmas risinājuma variantus.

1.variants

1.variantā paredzēts uzbūvēt rehabilitācijas centru ar vismaz 130 gultas vietām šim nolūkam piemērotā teritorijā jūras tuvumā (Ventspilī, Jūrmalciemā vai Salacgrīvā), nodrošinot rehabilitāciju karavīriem pēc atgriešanās no starptautiskajām operācijām, viņu ģimenes locekļiem, atvaļinātajiem karavīriem un nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem.

Rehabilitācijas centrs ir ārstniecības (medicīniskās rehabilitācijas) iestāde, kur ambulatoros vai stacionāros apstākļos sniedz ambulatorus un stacionārus medicīniskās rehabilitācijas pakalpojumus, kā arī izglīto rehabilitācijas speciālistus, izstrādā un aprobē rehabilitācijas tehnoloģiju izstrādi, kā arī veic zinātniskās pētniecības darbu.

Lai īstenotu šo projektu, jāpiesaista ievērojams skaits medicīnas personāla un liels finanšu līdzekļu apmērs, ņemot vērā nepieciešamo rehabilitācijas procedūru plašo spektru un īpašās prasības ārstniecības iestādēm.

Kopējie izdevumi koncepcijas projekta 1.varianta īstenošanai:

• izdevumi kapitālieguldījumiem - 9510000 latu, tai skaitā:

- būvniecības tehnisko projektu sagatavošana - 560000 latu;

- rehabilitācijas centra būvniecība - 5200000 latu;

- inženiertīklu izbūve - 400000 latu;

- tehniskā aprīkojuma un iekārtu iegāde - 3350000 latu;

• uzturēšanas izdevumi - 2069842 lati 2012.gadā un turpmāk katru gadu, tai skaitā:

- personāla algas - 1258400 latu;

- telpu uzturēšana - 95592 lati;

- pacientu ēdināšana - 325850 latu;

- medicīnas iekārtas un preparāti - 370000 latu;

- saimnieciskie izdevumi - 20000 latu.

Viena pacienta uzturēšanas izmaksas diennaktī atbilstoši šā brīža cenām - 44 lati.

2.variants

2.variantā paredzēts uzbūvēt psiholoģiskās rehabilitācijas centru ar vismaz 130 gultas vietām šim nolūkam piemērotā teritorijā jūras tuvumā (Ventspilī, Jūrmalciemā vai Salacgrīvā), nodrošinot psiholoģisko un sociālo, kā arī ierobežota apjoma medicīnisko rehabilitāciju karavīriem pēc atgriešanās no starptautiskajām operācijām, viņu ģimenes locekļiem, atvaļinātajiem karavīriem un nacionālās pretošanās kustības dalībniekiem.

Psiholoģiskās rehabilitācijas centrs ir viesnīcas tipa atpūtas iestāde, kas atrodas kūrortā - apvidū, kur ir dabiski dziednieciskie faktori un kur atpūtnieki var saņemt arī ārstniecības procedūras.

Lai īstenotu šo projektu, jāpiesaista neliels skaits medicīnas personāla un neliels finanšu līdzekļu apmērs, jo tiek piedāvāts pilns psiholoģiskās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu spektrs, bet ierobežoti medicīniskie pakalpojumi.

Kopējie izdevumi koncepcijas projekta 2.varianta īstenošanai:

• izdevumi kapitālieguldījumiem - 6492500 latu, tai skaitā:

- būvniecības tehnisko projektu sagatavošana - 480000 latu;

- rekreācijas centra būvniecība - 4462500 latu;

- inženiertīklu izbūve - 400000 latu;

- tehniskā aprīkojuma un iekārtu iegāde - 1150000 latu;

• uzturēšanas izdevumi - 1246275 lati 2012.gadā un turpmāk katru gadu, tai skaitā:

- personāla algas - 757467 lati;

- telpu uzturēšana - 82958 lati;

- pacientu ēdināšana - 325850 latu;

- medicīnas iekārtas un preparāti - 60000 latu;

- saimnieciskie izdevumi - 20000 latu.

Viena pacienta uzturēšanas izmaksas diennaktī atbilstoši šā brīža cenām - 26 lati.

3.variants

3.variantā paredzēta vairāku nelielu rehabilitācijas centru būvniecība vai ierīkošana (kopumā vismaz 220 vietas, paredzot iespēju, ja nepieciešams, palielināt vietu skaitu) šim nolūkam piemērotās teritorijās Aizsardzības ministrijai piederošos objektos (Ventspilī, Jūrmalciemā un Cēsīs), kā arī izmantojot pašvaldības piedāvājumu Salacgrīvā. Šādi tiktu nodrošināta visu karavīru, viņu ģimenes locekļu, atvaļināto karavīru un nacionālās pretošanās kustības dalībnieku psiholoģiskā un sociālā rehabilitācija, kā arī ierobežota apjoma medicīniskā rehabilitācija, karavīru bērnu pieskatīšana skolas brīvlaikā, kā arī iekļaušanās starptautiskās apmaiņas programmās karavīru rehabilitācijas un rekreācijas jomā.

Lai īstenotu šo projektu, jāpiesaista neliels skaits medicīnas personāla. Kaut gan nepieciešams liels finanšu līdzekļu ieguldījums, vienas personas uzturēšanas izmaksas ir līdzvērtīgas 2.variantam, ievērojot, ka tiek piedāvāts pilns psiholoģiskās un sociālās rehabilitācijas pakalpojumu spektrs, ierobežoti medicīniskie pakalpojumi un rekreācijas pakalpojumi visam personālsastāvam (5700 karavīru triju gadu laikā).

Kopējie izdevumi koncepcijas projekta 3.varianta īstenošanai:

• izdevumi kapitālieguldījumiem - 9299200 latu, tai skaitā:

- būvniecības tehnisko projektu sagatavošana - 734000 latu;

- rekreācijas centru būvniecība un renovācija - 6110400 latu;

- inženiertīklu izbūve - 1229800 latu;

- tehniskā aprīkojuma un iekārtu iegāde - 1225000 latu;

• uzturēšanas izdevumi - 2225027 lati 2012.gadā un turpmāk katru gadu, tai skaitā:

- personāla algas - 1473333 lati;

- telpu uzturēšana - 141994 lati;

- pacientu ēdināšana - 504700 latu;

- medicīnas iekārtas un preparāti - 80000 latu;

- saimnieciskie izdevumi - 25000 latu.

Viena pacienta uzturēšanas izmaksas diennaktī atbilstoši šā brīža cenām - 28 lati.

Aizsardzības ministrs V.Veldre

 
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par Nacionālo bruņoto spēku karavīru un nacionālās pretošanās kustības dalībnieku rehabilitācijas .. Statuss:
Zaudējis spēku
zaudējis spēku
Izdevējs: Ministru kabinets Veids: rīkojums Numurs: 464Pieņemts: 29.07.2008.Stājas spēkā: 29.07.2008.Zaudē spēku: 14.04.2010.Publicēts: Latvijas Vēstnesis, 120, 06.08.2008.
Saistītie dokumenti
  • Zaudējis spēku ar
179355
29.07.2008
85
0
  • X
  • Facebook
  • Draugiem.lv
 
0
Šajā vietnē oficiālais izdevējs
"Latvijas Vēstnesis" nodrošina tiesību aktu
sistematizācijas funkciju.

Sistematizēti tiesību akti ir informatīvi. Pretrunu gadījumā vadās pēc oficiālās publikācijas.
Par Likumi.lv
Aktualitātes
Noderīgas saites
Atsauksmēm
Kontakti
Mobilā versija
Lietošanas noteikumi
Privātuma politika
Sīkdatnes
Latvijas Vēstnesis "Ikvienam ir tiesības zināt savas tiesības."
Latvijas Republikas Satversmes 90. pants
© Oficiālais izdevējs "Latvijas Vēstnesis"