Ministru kabineta rīkojums
Nr.435
Rīgā 2008.gada 28.jūlijā (prot.
Nr.51 33.§)
Par koncepciju "Lobēšanas
tiesiskās reglamentācijas nepieciešamība Latvijā"
1. Atbalstīt koncepcijas
"Lobēšanas tiesiskās reglamentācijas nepieciešamība Latvijā"
(turpmāk - koncepcija) kopsavilkumā ietverto trešo
risinājuma variantu (koncepcijas 7.3.apakšpunkts).
2. Noteikt Korupcijas
novēršanas un apkarošanas biroju par atbildīgo institūciju
koncepcijas izpildes koordinēšanā.
3. Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojam izstrādāt un līdz 2008.gada 31.decembrim
iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā koncepcijas 8.3.2.,
8.3.3., 8.3.4. un 8.3.6.apakšpunktā minētos tiesību aktu
projektus.
4. Reģionālās attīstības un
pašvaldību lietu ministrijai sadarbībā ar Korupcijas novēršanas
un apkarošanas biroju un Latvijas Pašvaldību savienību līdz
2008.gada 1.septembrim izstrādāt ētikas normas atbilstoši
koncepcijas 7.3.1.apakšpunktā minētajiem principiem un informēt
par ētikas normu ieviešanu pašvaldību institūcijas.
5. Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojam izstrādāt un līdz 2008.gada 31.decembrim
iesniegt noteiktā kārtībā Ministru kabinetā koncepcijas
8.3.5.apakšpunktā minētos tiesību aktu projektus.
6. Ministrijām un citām
centrālajām valsts iestādēm līdz 2008.gada 1.novembrim nodrošināt
ētikas normu izstrādi atbilstoši koncepcijas 7.3.1.apakšpunktā
minētajiem principiem un to ieviešanu iestādēs.
7. Koncepcijas
7.3.apakšpunktā ietvertajā risinājuma variantā paredzētos
pasākumus ministrijām un citām centrālajām valsts iestādēm
īstenot atbilstoši piešķirtajiem valsts budžeta līdzekļiem.
8. Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojam līdz 2009.gada 1.februārim iesniegt noteiktā
kārtībā Ministru kabinetā informatīvo ziņojumu par koncepcijas
ieviešanas gaitu.
Ministru prezidents
I.Godmanis
Tieslietu ministrs
G.Bērziņš
(Ministru kabineta
2008.gada 28.jūlija rīkojums
Nr.435)
Koncepcijas "Lobēšanas
tiesiskās reglamentācijas nepieciešamība Latvijā''
kopsavilkums
Korupcijas novēršanas un
apkarošanas birojs (turpmāk - birojs), īstenojot Korupcijas
novēršanas un apkarošanas programmā 2004.-2008.gadam definētos
uzdevumus, ir sācis veidot sistēmu, kurā privāto personu
iesaistīšana valsts un pašvaldības lēmumu pieņemšanas procesā
pamatota uz vienlīdzības, atklātuma un ''caurspīdīguma''
principiem. Birojs ir izstrādājis koncepcijas projektu
''Lobēšanas tiesiskās reglamentācijas nepieciešamība
Latvijā''.
Koncepcijas mērķis ir ļaut
nodrošināt atklātību par to valstisko lēmumu pieņemšanu, kas ir
tapuši atsevišķu personu vai grupu interesēs.
Koncepcija sagatavota, ņemot vērā
šādas darba grupas piedāvātās definīcijas: lobētājs ir fiziskā
persona vai privāto tiesību juridiskā persona, kas, savu vai citu
privātpersonu interešu vadīta, par atlīdzību vai bez tās lobē;
lēmumu pieņemšanas process - norise, kurā publiskās varas
subjekts pieņem, groza vai atceļ normatīvos aktus vai politikas
plānošanas dokumentus, kā arī sagatavo tos, atbalsta vai noraida
priekšlikumus un iebildumus par tiem.
Piedāvātie
problēmu risinājumi
Izvērtējot lobēšanas tiesiskās
reglamentācijas nepieciešamību Latvijā, darba grupa secināja, ka
risinājumi šo problēmu novēršanai ir saistīti ar atklātības
palielināšanu par lobētāju aktivitātēm. Sabiedrībai ir tiesības
zināt, pēc kādu personu vai to grupu priekšlikumiem ir pieņemti
normatīvie akti, izstrādāti politikas dokumenti. Lai nodrošinātu
atklātību, nepieciešams rakstiski dokumentēt vai reģistrēt
informāciju par lobētāju darbību.
Problēmu risināšanai koncepcijā ir
piedāvāti trīs risinājuma varianti:
1.variants.
Speciāla likuma izstrāde un grozījumi citos normatīvajos
aktos
Šis variants paredz, ka tiek
izstrādāts likums, kurā tiek regulēti šādi jautājumi: kas ir
lobēšana un lobētāji, izņēmumi, kas nav uzskatāmi par lobēšanu,
un lobēšanas pamatprincipi. Paredzēts izveidot lobētāju reģistru
un noteikt tajā esošās informācijas publiskošanas kārtību.
Lobēšanas procesa uzraudzības
funkcijas kopējās izmaksas varētu būt aptuveni Ls 44 420
pirmajā darbības gadā un aptuveni Ls 30 670 nākamajos
gados.
2.variants. Lobēšanas
pamatprincipu noteikšana saistībā ar priekšlikumu iesniegšanas un
izskatīšanas kārtību un grozījumu veikšana citos normatīvajos
aktos
Šis variants paredz, ka Iesniegumu
likums tiek papildināts ar sadaļu, kas regulētu lobēšanas
procesu. Likumā ar priekšlikumu tiek saprasts tāds privātpersonas
iesniegums, kurā privātpersona izsaka ierosinājumu iestādei.
Tāpat leģitīmas lobēšanas pamatā ir informācijas sniegšana
iestādei un ierosināšana veikt vai neveikt kādu darbību, kas
nozīmē, ka lobēšana ir ļoti cieši saistīta ar priekšlikumu
sniegšanas procesu. Paredzēts izveidot lobētāju reģistru un
noteikt tajā esošās informācijas publiskošanas kārtību.
Lobēšanas procesa uzraudzības
funkcijas kopējās izmaksas varētu būt aptuveni Ls 44 420
pirmajā darbības gadā un aptuveni Ls 30 670 nākamajos
gados.
3.variants. Lobēšanas
atklātības pamatprincipu noteikšana valsts un pašvaldību
institūciju ētikas kodeksos un citos normatīvajos aktos
Variants paredz atklātības,
vienlīdzības un godprātības pamatprincipu piemērošanu lobēšanas
procesam valsts un pašvaldību institūciju ētikas kodeksos. Valsts
amatpersona sabiedrības interesēs godprātīgi atklāj, kuras
personas ir kontaktējušās ar institūciju, lai ietekmētu lēmumu
pieņemšanas procesu. Valsts amatpersonai ir pienākums nodrošināt
vienlīdzību informācijas un amatpersonu pieejamībā visām
jautājuma izskatīšanā ieinteresētajām pusēm.
Paskaidrojot šo principu
piemērošanu ikdienas praksē, ir nepieciešams izstrādāt arī
uzvedības noteikumus personām, kas rīkojas publiskas personas
vārdā, piemēram, attiecībā uz dāvanu pieņemšanu un informācijas
izpaušanu lobētājam.
Visos variantos papildus paredzēts
veikt grozījumus arī citos normatīvajos aktos:
1) grozījumi Ministru kabineta
2001.gada 4.decembra instrukcijā Nr.7 "Kārtība, kādā valsts
institūcijas ievieto informāciju internetā", lai nodrošinātu, ka
iestāžu mājaslapās internetā tiek publiskota informācija par
lobētājiem darba grupās un konsultatīvajās padomēs;
2) grozījumi Saeimas kārtības
rullī, paredzot, ka visos gadījumos, kad tiek sniegti
priekšlikumi par jauniem normatīvo aktu projektiem vai to
grozījumiem, tiek sagatavots rakstisks priekšlikumu
nepieciešamības pamatojums;
3) grozījumi likumā "Par
pašvaldībām", nosakot, ka saistošajiem noteikumiem jāsagatavo
anotācijas un sagatavošanas kārtība jānosaka pašvaldības
nolikumā;
4) grozījumi Ministru kabineta
2002.gada 12.marta noteikumos Nr.111 "Ministru kabineta kārtības
rullis", nosakot, ka arī paskaidrojuma rakstā jānorāda, ar kādām
organizācijām notikušas konsultācijas;
5) grozījumi Krimināllikuma
326.1 pantā, lai varētu nošķirt lobēšanas atļautās formas no
tirgošanās ar ietekmi.
Lobēšanas procesa atklātību ir
iespējams panākt, nosakot lobēšanas pamatprincipus valsts un
pašvaldību institūciju ētikas kodeksos, un konstatētās problēmas
risināt, veicot grozījumus citos normatīvajos aktos. Darba grupa
atbalsta koncepcijas 3.variantu (koncepcijas "Lobēšanas tiesiskās
reglamentācijas nepieciešamība Latvijā" 7.3.apakšpunkts).
Ietekme uz valsts budžetu nav
sagaidāma, jo lobētāji netiks reģistrēti un būtiska darba apjoma
palielināšanās iestādēs nav paredzama.
Ministru prezidents
I.Godmanis