Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrijas rīkojums Nr.2-02/299 Rīgā 2008.gada 10.jūnijā Par Jūrmalas pilsētas domes 2004.gada 28.aprīļa saistošo noteikumu Nr.8 "Grozījumi Jūrmalas pilsētas Attīstības plānā (Ģenerālplānā)" darbības apturēšanu un 2007.gada 12.jūlija saistošo noteikumu Nr.19 "Par Jūrmalas Attīstības plāna (ģenerālplāna) grozījumu, grafiskās daļas, teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu apstiprināšanu" darbības apturēšanu daļā1. Jūrmalas pilsētas dome 2007.gada 12.jūlijā ir pieņēmusi saistošos noteikumus Nr.19 "Par Jūrmalas Attīstības plāna (ģenerālplāna) grozījumu, grafiskās daļas, teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu apstiprināšanu" (turpmāk - Attīstības plāna grozījumi). 2. 2007.gada 17.septembrī reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs ir izdevis rīkojumu Nr.2-02/296 "Par Jūrmalas pilsētas pašvaldības domes 2007.gada 12.jūlija saistošo noteikumu Nr.19 "Par Jūrmalas Attīstības plāna (ģenerālplāna) grozījumu, grafiskās daļas, teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu apstiprināšanu" apturēšanu daļā" (turpmāk - 2007.gada 17.septembra rīkojums). 3. 2007.gada 17.septembra rīkojumā tika konstatēts, ka Jūrmalas pilsētas pašvaldība, izstrādājot Attīstības plāna grozījumus pienācīgi neveica sabiedrisko apspriešanu, neizskaidroja sabiedrībai piedāvātos Attīstības plāna grozījumus un pēc būtības neizskatīja privātpersonu iesniegumus. 4. 2007.gada 16.oktobrī ministrija saņēma privātpersonas iesniegumu, kurā tika lūgts apturēt Jūrmalas pilsētas 2004.gada 28.aprīļa saistošos noteikumus Nr.8 "Grozījumi Jūrmalas pilsētas Attīstības plānā (Ģenerālplānā)" (turpmāk - saistošie noteikumi Nr.8) un Attīstības plāna grozījumus daļā, kas skar teritorijas, kuras ir norādītas saistošajos noteikumos Nr.8. 5. Ministrija, pārbaudot iesniegumā minētos faktus, konstatēja: 5.1. Jūrmalas pilsētas dome 1999.gada 15.jūlijā pieņēma lēmumu Nr.697 "Par attīstības plāna izmaiņu uzsākšanu", ar kuru tika nolemts uzsākt izstrādāt grozījumus Jūrmalas pilsētas Attīstības plānā, kas apstiprināts 1995.gada 25.jūlijā; 5.2. 2000.gada 3.februārī Jūrmalas pilsētas dome pieņēma lēmumu Nr.85 (turpmāk - lēmums Nr.85) "Par izmaiņām Jūrmalas pilsētas Attīstības plānā (Ģenerālplānā)", ar kuru tika mainīta šādu 25 teritoriju plānotā (atļautā) izmantošana: 5.2.1. Jūrmalā (Lielupē), Vikingu ielas 15 vēsturiskais zemesgabals (saskaņā ar izstrādāto detālplānojumu) - teritorijas zonējuma maiņa no "Dabas pamatnes teritorijas" uz "Savrupmāju dzīvojamo teritoriju"; 5.2.2. Jūrmalā (Lielupe), Vikingu iela 14/16 - daļēji mainīt teritorijas zonējumu no "Dabas pamatnes teritorijas" uz "Sabiedrisko iestāžu teritoriju"; 5.2.3. Jūrmalā (Lielupe), kvartāls starp Tērvetes, Rankas, Vikingu un Mastu ielu - mainīt teritorijas zonējumu no "Dabas pamatnes teritorijas" uz "Jauktu darījumu, atpūtas un dzīvojamo teritoriju" un "Sabiedrisko iestāžu teritoriju" (Vikingu iela 1a); 5.2.4. Jūrmalā (Lielupe), Bulduru prospekts 117 - mainīt teritorijas zonējumu no "Dabas pamatnes teritorijas" uz "Sabiedrisko iestāžu teritoriju"; 5.2.5. Jūrmalā (Lielupe), Bulduru prospekts 119 - mainīt teritorijas zonējumu no "Dabas pamatnes teritorijas" uz "Priežu parka" rajonu ar apbūvi; 5.2.6. Jūrmalā (Lielupe), Mežotnes iela 4 - mainīt teritorijas zonējumu no "Dabas pamatnes teritorijas" uz "Sabiedrisko iestāžu teritoriju"; 5.2.7. Jūrmalā (Buļļuciems), Tīklu iela 10 - daļēji mainīt teritorijas zonējumu no "Dabas pamatnes" un "Jauktas darījumu atpūtas un dzīvojamās teritorijas" uz "Sabiedrisko iestāžu teritoriju", saglabājot daļu kā pilsētas skvēru; 5.2.8. Jūrmalā (Stirnurags), Lāču iela 14, 16, 18 - mainīt teritorijas zonējumu no "Dabas pamatnes teritorijas" uz "Jauktu darījumu, atpūtas un dzīvojamo teritoriju"; 5.2.9. Jūrmalā (Stirnurags), Vikingu iela 40 - daļēji mainīt teritorijas zonējumu no "Dabas pamatnes teritorijas" uz "Sabiedrisko iestāžu teritoriju"; 5.2.10. Jūrmalā (Stirnurags), Burtnieku iela 21 - mainīt teritorijas zonējumu no "Dabas pamatnes teritorijas" uz "Sabiedrisko iestāžu teritoriju"; 5.2.11. Jūrmalā (Bulduri), 3.līnija 1a - mainīt teritorijas zonējumu no "Dabas pamatnes teritorijas" uz "Sabiedrisko iestāžu teritoriju"; 5.2.12. Jūrmalā (Bulduri), Lielupes palieņu pļavas pie Ganību ceļa - daļēji mainīt teritorijas zonējumu no "Dabas pamatnes teritorijas" uz "Sabiedrisko iestāžu teritoriju"; 5.2.13. Jūrmalā (Bulduri), Ķemeru iela 74/85 - mainīt teritorijas zonējumu no "Sabiedrisko iestāžu teritorijas" uz "Jauktu darījumu, atpūtas un dzīvojamo teritoriju"; 5.2.14. Jūrmalā (Bulduri), Brīvības prospekts 52/54 - mainīt teritorijas zonējumu no "Dabas pamatnes teritorijas" uz "Priežu parka" rajonu ar apbūvi; 5.2.15. Jūrmalā (Dzintari), Madonas iela 7 - mainīt teritorijas zonējumu no "Dabas pamatnes teritorijas" uz "Sabiedrisko iestāžu teritoriju"; 5.2.16. Jūrmalā (Dzintari), Promenādes iela 4 - mainīt teritorijas zonējumu no "Dabas pamatnes teritorijas" uz "Priežu parka" rajonu ar apbūvi; 5.2.17. Jūrmalā (Dzintari), teritorija starp Meža prospektu, Krišjāņa Barona ielu, Piestātnes ielu un apbūvi pie Edinburgas prospekta - mainīt teritorijas zonējumu no "Dabas pamatnes teritorijas" uz "Priežu parka " rajonu ar apbūvi; 5.2.18. Jūrmalā (Dzintari), Lielupes palieņu pļavas pie Zvejas ielas - daļēji mainīt teritorijas zonējumu no "Dabas pamatnes teritorijas" uz "Jauktu darījumu, atpūtas un dzīvojamo teritoriju"; 5.2.19. Jūrmalā (Majori), Lielupes palieņu pļavas Turaidas ielas galā (saskaņā ar izstrādāto detālplānojumu) - mainīt teritorijas zonējumu no "Dabas pamatnes teritorijas" uz "Darījumu iestāžu teritoriju"; 5.2.20. Jūrmalā (Druvciems), Slokas ielas 92 vēsturiskais zemesgabals (saskaņā ar izstrādāto detālplānojumu) - teritorijas zonējuma maiņa no "Dabas pamatnes teritorijas" uz "Priežu parka" rajonu ar apbūvi un "Savrupmāju dzīvojamo teritoriju"; 5.2.21. Jūrmalā (Vaivari), Vakara iela 6 - precizēt teritorijas zonējumu - "Tehniskās apbūves teritorija"; 5.2.22. Jūrmalā (Vaivari), Vakara iela 8, 10, 12 - mainīt teritorijas zonējumu no "Dabas pamatnes teritorijas" uz "Savrupmāju dzīvojamo teritoriju"; 5.2.23. Jūrmalā (Vaivari), Skautu iela 14/16 - mainīt teritorijas zonējumu no "Dabas pamatnes teritorijas" uz "Priežu parka" rajonu ar apbūvi; 5.2.24. Jūrmalā (Krastaciems), teritorija starp Rītupes, Sienāžu, Oļu ielu un Lielupi - mainīt teritorijas zonējumu no "Dabas pamatnes teritorijas" uz "Savrupmāju dzīvojamo teritoriju"; 5.2.25. Jūrmalā (Jaunķemeri), teritorija starp Kolkas ielu, Jaunķemeru ceļu, Slokas ezeru un Jaunķemeru sanatoriju - mainīt teritorijas zonējumu no "Kūrorta teritorijas" un "Dabas pamatnes teritorijas" uz "Priežu parka" rajonu ar apbūvi. 5.3. Satversmes tiesa 2004.gada 9.martā pieņēma spriedumu lietā Nr.2003-16-05, kurā norādīts, ka lēmums Nr.85 ir nelikumīgs, jo: 5.3.1. netika ievērotas Ministru kabineta 1998.gada 24.februāra noteikumu Nr.62 "Noteikumi par teritoriju plānojumiem" (turpmāk - MKN 62) prasības attiecībā uz sabiedriskās apspriešanas organizēšanu; 5.3.2. grozījumi ģenerālplānā netika apstiprināti saistošo noteikumu veidā un netika publicēti oficiālajā laikrakstā "Latvijas Vēstnesis". 5.4. Jūrmalas pilsētas dome 2004.gada 28.aprīlī pieņēma saistošos noteikumus Nr.8, ar kuriem tika mainīta 25 teritoriju plānotā (atļautā) izmantošana, kas jau tika izmainīta ar lēmumu Nr.85. Jūrmalas pilsētas dome pirms saistošo noteikumu Nr.8 pieņemšanas nav organizējusi Jūrmalas attīstības plāna grozījumu sabiedrisko apspriešanu, lai izpildītu MKN 62 prasības un novērstu Satversmes tiesas 2004.gada 9.marta spriedumā lietā Nr.2003-16-05 konstatētos būtiskos teritorijas plānojuma grozījumu izstrādes procedūras pārkāpumus. Līdz ar to ir jāsecina, ka saistošie noteikumi Nr.8 ir prettiesiski, jo to izstrādes gaitā netika ievērotas MKN 62 prasības attiecībā uz sabiedriskās apspriešanas organizēšanu. 5.5. Attīstības plāna grozījumu sabiedriskajās apspriešanās tika izstādīta esošās situācijas karte, kurā minētās 25 teritorijas tika parādītas jau ar nomainīto plānoto (atļauto) izmantošanu atbilstoši lēmumam Nr.85 un saistošajiem noteikumiem Nr.8. Šādas Jūrmalas pilsētas pašvaldības rīcības rezultātā Jūrmalas pilsētas iedzīvotājiem nebija iespējas izteikt savu viedokli par minēto teritoriju plānotās (atļautās) izmantošanas maiņu (tai skaitā 23 teritoriju maiņu no "Dabas pamatnes teritorija" uz citu plānoto (atļauto) izmantošanu). 6. Jūrmalas pilsētas pašvaldība, piemērojot saistošos noteikumus Nr.8 un nesniedzot sabiedrībai patiesu informāciju par atsevišķu teritoriju esošo izmantošanu un šīs izmantošanas maiņu, ir pieļāvusi būtiskus normatīvo aktu pārkāpumus, jo nav ievērojusi: 6.1. Latvijas Republikas Satversmes 115.pantā noteikto, ka valsts aizsargā ikviena tiesības dzīvot labvēlīgā vidē, sniedzot ziņas par vides stāvokli un rūpējoties par tās saglabāšanu un uzlabošanu. 6.2. Ar likumu "Par 1998.gada 25.jūnija Orhūsas konvenciju par pieeju informācijai, sabiedrības dalību lēmumu pieņemšanā un iespēju griezties tiesu iestādēs saistībā ar vides jautājumiem" ratificētās konvencijas 7. un 8.pantā noteikto, ka, izstrādājot plānus, kas ir saistīti ar vidi, vai normatīvos aktus, kam var būt būtiska ietekme uz vidi, ir nepieciešama sabiedrības līdzdalība. Dotajā gadījumā Jūrmalas pilsētas pašvaldība pienācīgi nenodrošināja sabiedrībai iespēju piedalīties Attīstības plāna grozījumu, kas paredz būtiski samazināt dabas pamatnes teritoriju skaitu, izstrādē. 6.3. Teritorijas plānošanas likuma 3.panta 2.punktā noteikto interešu saskaņotības principu, jo nav tikusi nodrošināta Teritorijas plānošanas likuma 9.panta pirmajā daļā noteiktā tiesība ikvienai fiziskajai un juridiskai personai iepazīties ar spēkā esošajiem un sabiedriskajai apspriešanai nodotajiem teritorijas plānojumiem, piedalīties to sabiedriskajā apspriešanā, izteikt un aizstāvēt savu viedokli un iesniegt priekšlikumus, kā arī šī panta otrajā daļā paredzētā fizisko un juridisko personu tiesība iesniegt rakstveida priekšlikumus un atsauksmes par teritorijas plānojumiem un saņemt rakstveida atbildi par tiem. Ņemot vērā iepriekš minēto, var secināt, ka Jūrmalas pilsētas dome nav nodrošinājusi sabiedrības līdzdalību teritorijas plānošanas procesā. 7. Tiesību doktrīnā ir norādīts, lai pieņemtu pareizu lēmumu, publiskās varas subjektam jāievēro zināmi procesuālie noteikumi: 1) lēmuma pieņemšanas procesam jābūt atklātam (līdz ar to kontrolējamam). Tikai tad katram ir iespēja pārliecināties, ka viss ir noticis korekti; 2) lēmumam jābūt saprātīgam un pamatotam. Taču to nevar sasniegt, neveicot juridisko analīzi un dažādu faktisko apstākļu, tostarp arī sabiedrības viedokļu un priekšlikumu, izvērtējumu.1 Attīstības plāna grozījumos abi nosauktie aspekti tiesiska lēmuma pieņemšanai izpalika, kas ir būtisks pārkāpums, jo Satversmes tiesas 2007.gada 26.aprīļa spriedumā lietā Nr.2006-38-03 secinājumu daļas 14.punktā norādīts, ka būtisks teritorijas plānošanas pārkāpums ir tāds pārkāpums, kura rezultātā pieņemts citāds, nevis tāds lēmums, kāds būtu bijis, ja procedūra tiktu ievērota. Ir būtiski pārkāptas sabiedrības tiesības izteikt savu viedokli par iespējamām izmaiņām teritorijas plānotā (atļautā) izmantošanā, kā arī pieļauti citi teritorijas plānošanas principu pārkāpumi. 8. Ministrija pieprasīja Jūrmalas pilsētas pašvaldību sniegt skaidrojumu par saistošo noteikumu Nr.8 pieņemšanas tiesiskumu. Jūrmalas dome savā atbildes vēstulē norādīja, ka neuzskata par nepieciešamu skaidrot saistošo noteikumu Nr.8 pieņemšanas tiesiskos aspektus, jo 2007.gada 12.jūlijā tika pieņemti saistošie noteikumi Nr.19, saskaņā ar kuriem 25 teritoriju plānotā (atļautā) izmantošana bija noteikta līdzīga, kā ar saistošajiem noteikumiem Nr.8. 9. Pēc minētās Jūrmalas pilsētas domes atbildes saņemšanas ministrija pieprasīja Jūrmalas pilsētas domi sniegt informāciju par iepriekš minēto 25 teritoriju izmantošanu uz doto brīdi. Jūrmalas pilsētas dome sniedza informāciju, no kuras ir jāsecina, ka vairāku teritoriju esošā izmantošana joprojām ir dabas pamatne, vairākām teritorijām ir uzsākti un apstiprināti detālplānojumi, izsniegti plānošanas un arhitektūras uzdevumi un būvatļaujas. 10. Papildus ministrija konstatēja, ka teritorija Lielupes palieņu pļavas pie Zvejas ielas, Tīklu ielas 10, Lāču ielas 14, 16, 18 atrodas Lielupes upes palieņu pļavās. Līdz ar to, pieļaujot minēto teritoriju apbūvi, ir pārkāptas Aizsargjoslu likuma 7.panta pirmajā daļā un 37.panta pirmās daļas 4.punktā ietvertās normas. 11. Kā to norādījusi Satversmes tiesa 2008.gada 27.marta spriedumā lietā Nr.2007-17-05 24.punktā, privātpersonām ir tiesības plānot saimniecisko darbību savā nekustamajā īpašumā, rēķinoties ar teritorijas plānojuma stabilitāti. Tiesiskās stabilitātes princips kļūst īpaši aktuāls tad, kad vietējās pašvaldības teritorijas plānojums ir spēkā jau ilgāku laiku un kopš tā spēkā stāšanās nav notikusi būtiska tiesisko vai faktisko apstākļu maiņa, kas ļautu apšaubīt teritorijas plānojuma tiesiskumu. No vienas puses, reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministram likums ir piešķīris tiesības apturēt tādu teritorijas plānojumu, kas neatbilst spēkā esošajiem normatīvajiem aktiem. Tiesiskuma princips prasa, lai teritorijas plānojuma un detālplānojuma normas atbilstu augstāka spēka tiesību normām. No otras puses, tikpat nozīmīgas un aizsargājamas ir to personu tiesības un likumiskās intereses, kurām teritorijas plānojums piešķir noteiktas tiesības un kuras, ilgtermiņā plānojot savu saimniecisko darbību, ir tiesīgas paļauties uz teritorijas plānojuma stabilitāti. Līdz ar to, pieņemot lēmumu par Attīstības plāna grozījumu apturēšanu daļā, ir jāņem vērā fakts, ka vairākām no minētajām teritorijām jau ir izstrādāti un apstiprināti detālplānojumi, ir iesākta projektēšana, kā arī ir izsniegtas būvatļaujas. 12. Pamatojoties uz iepriekš minēto motivāciju un saskaņā ar likuma "Par pašvaldībām" 49.panta pirmo daļu un Teritorijas plānošanas likuma 7.1 pantu apturu Jūrmalas pilsētas domes 2004.gada 28.aprīļa saistošo noteikumu Nr.8 "Grozījumi Jūrmalas pilsētas Attīstības plānā (Ģenerālplānā)" darbību un 2007.gada 12.jūlija saistošo noteikumu Nr.19 "Par Jūrmalas Attīstības plāna (ģenerālplāna) grozījumu, grafiskās daļas, teritorijas izmantošanas un apbūves noteikumu apstiprināšanu" darbību attiecībā uz šādām teritorijām: 12.1. Tīklu iela 10 (kadastra Nr.1300 002 2508); 12.2. Lāču iela 16 (kadastra Nr.1300 003 0924); 12.3. Lāču iela 18 (kadastra Nr.1300 003 0926); 12.4. Vakara iela 8 (kadastra Nr.1300 017 1703); 12.5. Vakara iela 12/14 (kadastra Nr. 1300 017 1705); 12.6. teritorija Lielupes palieņu pļavās pie Zvejas ielas (kadastra Nr.1300 008 8903; 1300 008 8909; 1300 008 8916; 1300 008 8905; 1300 008 8911; 1300 008 8910; 1300 008 8912; 1300 008 8914; 1300 008 8920; 1300 008 8919; 1300 008 8922; 1300 008 8902; 1300 008 8915; 1300 008 8913; 1300 008 8908; 1300 008 8907; 1300 008 8901; 1300 008 8906; 1300 008 8924; 1300 008 8923); 12.7. Mežotnes iela 4 (kadastra Nr.1300 004 5719); 12.8. teritorija starp Kolkas ielu, Jaunķemeru ceļu, Slokas ezeru un Jaunķemeru sanatoriju; 12.9. Vikingu iela 14/16 (1300 003 0701). 13. Noteikt, ka apturēto teritoriju plānotā (atļautā) izmantošana nosakāma atbilstoši Jūrmalas pilsētas Attīstības plānam, kas apstiprināts 1995.gada 25.jūlijā ar lēmumu Nr.893. 14. Rīkojumu publicēt laikrakstā "Latvijas Vēstnesis" un nosūtīt Jūrmalas pilsētas domes priekšsēdētājam R.Munkevicam. 1 Meiere S. Par sabiedrības ietekmi uz publisko tiesību subjektiem un to lēmumiem // Latvijas Vēstnesis, Jurista Vārds, 20.02.2001, Nr.4 (197). Reģionālās attīstības un pašvaldību lietu ministrs E.Zalāns |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Par Jūrmalas pilsētas domes 2004.gada 28.aprīļa saistošo noteikumu Nr.8 "Grozījumi Jūrmalas pilsētas ..
Statuss:
Spēkā esošs
Saistītie dokumenti
|