Aptauja ilgs līdz 23. oktobrim.
Ministru kabineta rīkojums Nr.257 Rīgā 2007.gada 9.maijā (prot. Nr.28 41.§) Grozījumi Elektroniskās pārvaldes attīstības programmā 2005.-2009.gadam
1. Izdarīt Elektroniskās pārvaldes attīstības programmā 2005.-2009.gadam" (atbalstīta ar Ministru kabineta 2005.gada 29.septembra rīkojumu Nr.623 "Par Elektroniskās pārvaldes attīstības programmu 2005.-2009.gadam") šādus grozījumus: 1.1. aizstāt programmas tekstā: 1.1.1. saīsinājumu "UR'' ar saīsinājumu "TM/UR''; 1.1.2. saīsinājumu "PMLP'' ar saīsinājumu "IeM/PMLP''; 1.1.3. saīsinājumu "VID'' ar saīsinājumu "FM/VID''; 1.1.4. saīsinājumu "VZD'' ar saīsinājumu "TM/VZD''; 1.1.5. saīsinājumu "NVA'' ar saīsinājumu "LM/NVA''; 1.1.6. saīsinājumu "VSAA'' ar saīsinājumu "LM/VSAA''; 1.1.7. saīsinājumu "IUB'' ar saīsinājumu "FM/IUB''; 1.1.8. saīsinājumu "PVD'' ar saīsinājumu "ZM/PVD''; 1.1.9. saīsinājumu "LIAA'' ar saīsinājumu "EM/LIAA''; 1.1.10. saīsinājumu "CSP'' ar saīsinājumu "EM/CSP''; 1.1.11. saīsinājumu "LĢMA'' ar saīsinājumu "VidM/LĢMA''; 1.1.12. saīsinājumu "IeR" ar saīsinājumu "IeM/IeR''; 1.1.13. saīsinājumu "VVZG" ar saīsinājumu "TM/VVDZ"; 1.1.14. saīsinājumu "VZKR" ar saīsinājumu "NĪVK IS"; 1.2. izteikt 1.sadaļas "Programmas sasaiste ar valdības politiku'' 5.rindkopu šādā redakcijā: "Programmas pamatā ir ES aktivitāšu plānos "eEurope 2002'' un "eEurope 2005'' noteiktie mērķi un pasākumi - nodrošināt pieeju valsts pārvaldes informācijai, elektroniski nodrošināt 20 pamatpakalpojumus iedzīvotājiem un komersantiem, nodrošināt elektronisku datu apmaiņu starp iestādēm un to procesu pārkārtošanu efektīvākam darbam, nodrošināt e-paraksta lietošanu, nodrošināt pār-Eiropas sadarbību un iedzīvotāju mobilitāti. Jaunās ES iniciatīvas "i2010" galvenie mērķi ir vienota ES informācijas telpa, ieguldījumi inovācijās un pētniecībā, labāki e-pārvaldes pakalpojumi un e-iekļaušana."; 1.3. izteikt 1.sadaļas "Programmas sasaiste ar valdības politiku'' 6.rindkopu šādā redakcijā: "Nacionālajā attīstības plānā 2004.-2006.gadam norādīts IKT infrastruktūras un e-pārvaldes nepietiekamais attīstības līmenis, kā arī plānotais finansējums un pasākumi VIS un e-pakalpojumu ieviešanai. Nacionālajā attīstības plānā 2007.-2013.gadam minēti risināmie uzdevumi IKT infrastruktūras un pakalpojumu attīstībai un vispārējas pieejamības uzlabošanai publiskajiem tīkliem. IKT infrastruktūras attīstība un IKT sniegto iespēju efektīva izmantošana sekmē valsts sociāli ekonomisko izaugsmi, reģionu konkurētspēju un iedzīvotāju dzīves kvalitātes paaugstināšanos. Latvijas nacionālajā Lisabonas programmā 2005.-2008.gadam par prioritāti izvirzīta plaša IKT lietošana publiskajā pārvaldē, MVU un mājsaimniecībās, e-pārvaldes ieviešana, e-pārvaldes pakalpojumu pieejamības uzlabošana, tīklu un informācijas drošības nodrošināšana un integrācija, platjoslas tīkla nodrošināšana (arī reģionos ar sliktu piekļuvi pakalpojumiem)."; 1.4. aizstāt 1.sadaļas "Programmas sasaiste ar valdības politiku'' 9.rindkopā vārdus "Īpašo uzdevumu ministra" ar vārdiem "Īpašu uzdevumu ministra"; 1.5. izteikt 2.sadaļu "Esošās situācijas un vides apraksts'' šādā redakcijā: "2. Esošās situācijas un vides apraksts Saskaņā ar 2005.gada martā sagatavoto ES pētījumu "Par tiešsaistes valsts un pārvaldes pakalpojumu pieejamību"1 Igaunija ierindota 4.vietā, Lietuva sasniedz ES vidējo līmeni, bet Latvijas rādītāji ir jāuzlabo.
Tiešsaistes pakalpojumu pieejamība (%) uz 2005.gada martu Saskaņā ar 2006.gada jūnijā sagatavoto ES pētījumu "Par tiešsaistes valsts un pārvaldes pakalpojumu pieejamību"2 Igaunija ierindota 3.vietā, Lietuvā valsts un pārvaldes pakalpojumu pieejamība tiešsaistē sasniedz gandrīz 75 %. Latvijas rādītāji ir uzlabojušies, tomēr Latvija joprojām ierindota pēdējā vietā, piedāvājot tiešsaistē mazāk nekā 50 % valsts un pārvaldes pakalpojumu.
Interneta pieejamība (% ) uz 2006.gada jūniju Apvienoto Nāciju E-pārvaldes gatavības 2004.gada pārskatā3 Latvija ierindota 39.vietā pasaulē, no ES dalībvalstīm aiz sevis atstājot tikai Lietuvu (43). Pētījumā pozitīvi novērtēta Latvijas iedzīvotāju gatavība lietot pakalpojumus, bet vērtējumu negatīvi ietekmē e-pakalpojumu trūkums (60.vieta pasaulē) un neattīstītā infrastruktūra. Apvienoto Nāciju E-pārvaldes
gatavības 2005.gada pārskatā "No Pasaules informācijas tehnoloģiju 2004.-2005.gada pārskatā4 Latvija ierindota 56.vietā, lai gan 2003.-2004.gada pārskatā tā atradās 35.pozīcijā. 2005.gada pārskatā Latvija ierindota 51.vietā, Lietuva ieņem 44.vietu, bet Igaunija 23.vietu.
Finansējuma sadalījums (pa gadiem) elektroniskās pārvaldes un valsts informācijas sistēmas attīstībai Valsts finansējums elektroniskās pārvaldes un valsts informācijas sistēmu attīstībai ir nepietiekams un katru gadu samazinās. Lietuvā valsts un pašvaldību IS attīstībā tiek ieguldīts vairāk nekā 170 milj. litu (35 milj. latu) gadā. Nepieciešams veikt būtiskas investīcijas valsts informācijas sistēmu attīstībā un procesu uzlabošanā, lai varētu ievērojami samazināt pārvaldes kārtējos izdevumus, kas saistīti ar klientu apkalpošanu un informācijas apstrādi. Kopš 1998.gada izstrādāti vairāki
politikas dokumenti, kas veicina valsts informācijas sistēmu un
e-pārvaldes attīstību - integrētās valsts nozīmes informācijas
sistēmas (megasistēmas) projekts (1998), nacionālā programma
"Informātika 1999-2005" (1999), nacionālā programma "Informātika
2000" (2000), sociāli ekonomiskā programma "eLatvija" (2001),
Latvijas e-pārvaldes koncepcija (2002), Koncepcija par
informācijas tehnoloģiju izmantošanu sabiedrisko iepirkumu
sistēmas pilnveidošanai (2004), LR elektronisko sakaru nozares
politikas pamatnostādnes 2004.-2008.gadam (2004), Platjoslas
tīklu attīstības stratēģija 2006.-2012.gadam (2005), Elektroniskā
iepirkuma sistēmas koncepcija (2005), Koncepcija par droša
elektroniskā paraksta nesēja izvēli un droša elektroniskā
paraksta ieviešanu LR (2005), Informācijas sabiedrības attīstības
pamatnostādnes 2006.-2013.gadam (2006), Valsts kultūrpolitikas
vadlīnijas 2006.-2015.gadam. Nacionāla valsts (2006),
pamatnostādnes 1994.gadā tika sākta normatīvās bāzes veidošana, kas regulē valsts informācijas sistēmu darbību. Pašlaik ir spēkā Valsts informācijas sistēmu likums un ir pieņemti šādi Ministru kabineta noteikumi, kas reglamentē sistēmu attīstības projektu uzraudzības kārtību un nosaka vispārējās tehniskās un drošības prasības: Ministru kabineta 24.01.2006. noteikumi Nr.71 "Valsts informācijas sistēmu attīstības projektu uzraudzības kārtība"; Ministru kabineta 02.08.2005. noteikumi Nr.572 "Valsts informācijas sistēmu reģistrācijas noteikumi"; Ministru kabineta 11.10.2005. noteikumi Nr.764 "Valsts informācijas sistēmu vispārējās tehniskās prasības"; Ministru kabineta 11.10.2005. noteikumi Nr.765 "Valsts informācijas sistēmu vispārējās drošības prasības"; Ministru kabineta 28.06.2005. noteikumi Nr.473 "Elektronisko dokumentu izstrādāšanas, noformēšanas, glabāšanas un aprites kārtība valsts un pašvaldību iestādēs un kārtība, kādā notiek elektronisko dokumentu aprite starp valsts un pašvaldību iestādēm vai starp šīm iestādēm un fiziskajām un juridiskajām personām". ES direktīvas un Eiropas Komisijas paziņojumi, kas attiecas uz e-pārvaldes jomu: ES Direktīva 2003/98/EK par informācijas atkalizmantošanu (REUSE); Eiropas Parlamenta un Padomes direktīva, ar ko izveido Telpiskās informācijas infrastruktūru Eiropas Kopienā (INSPIRE); ES direktīvas projekts "Par pakalpojumiem iekšējā tirgū"; EK paziņojums "i2010-Eiropas informācijas sabiedrība izaugsmei un nodarbinātībai" (2005); EK paziņojums "E-pieejamība" (2005); EK paziņojums "Rīcības plāns elektroniskā valsts iepirkuma tiesiskā regulējuma ieviešanai" (2004); EK paziņojums "i2010 e-pārvaldības rīcības plāns: paātrināt e-pārvaldību Eiropā par labu visiem" (2006); EK paziņojums "Par Viseiropas e-pārvaldes pakalpojumu sadarbspēju" (2006); EK paziņojums "Stratēģija drošai informācijas sabiedrībai - dialogs, partnerattiecības un iespējas" (2006). Satiksmes ministrijas Informātikas departaments īstenoja un koordinēja IT un VIS politikas izstrādi un īstenošanu līdz 2003.gadam. 2003.gadā minētās funkcijas tika nodotas VK, izveidojot Informācijas sabiedrības biroju, savukārt 2004.gada decembrī tika izveidots un 2005.gada 1.janvārī darbību sāka ĪUMEPLS. Pamatojoties uz programmu "Integrētās valsts nozīmes informācijas sistēmas (megasistēmas) projekts" un uz nacionālo programmu "Informātika", iepriekšējos gados ar valsts un ārvalstu investīciju palīdzību Latvijā ir attīstītas vairākas nozīmīgas sistēmas, kas atbalsta atsevišķu nozaru funkcijas - iedzīvotāju reģistrs, uzņēmumu reģistrs, kadastra informācijas sistēma un valsts adrešu reģistrs, transportlīdzekļu un vadītāju reģistrs, valsts vienotā datorizētā zemesgrāmata, mežu reģistrs, nodokļu administrēšanas, muitas, sociālās apdrošināšanas atbalsta informācijas sistēmas, ārstniecības pakalpojumu norēķinu sistēma, statistikas IS u.c. Pašvaldību darba atbalstam izstrādāti PVIS moduļi un komerciāla programmatūra (tikai lielajās pilsētās), atsevišķas pilsētas sākušas ieviest elektroniskos pakalpojumus (e-Rīga, e-Ventspils, e-Cēsis u.c.). Datu apmaiņai starp institūcijām un sistēmām ir izveidots valsts nozīmes datu pārraides tīkls, ar informāciju regulāri vai tiešsaistē apmainās gandrīz visi galvenie pamatreģistri (FM/VID, IeM/IeR, TM/VZD, CSDD, TM/UR). Esošās sistēmas ir veidotas, galvenokārt pamatojoties tikai uz sistēmas pārziņa funkcijām un vajadzībām, ne vienmēr ņemot vērā citu informācijas lietotāju specifiskās vajadzības. Vairāku iestāžu (EM/CSP, FM/VID, IeM/IeR, NĪVK IS) mājas lapās internetā izveidoti atsevišķi tiešsaistes pakalpojumi, ko sniedz šīs iestādes. Pēdējos gados valstī netika veikta pietiekama informācijas sistēmu projektu attīstības plānošana un koordinācija. Šo iemeslu un finansējuma problēmu dēļ sistēmu pamatā bija dažādas tehnoloģiskās platformas, datu apmaiņa ar citām sistēmām tika pamatota ar patentētiem risinājumiem, tajās tika izmantoti dažādi klasifikatori un daļa datu dublējās. Sistēmas tika paredzētas vienas iestādes vajadzību apmierināšanai, un to izmantošana citu institūciju darbam bija apgrūtināta vai neefektīva. Sistēmu attīstību traucēja kvalificēta personāla trūkums. Galvenie trūkumi elektroniskās pārvaldes ieviešanai līdz šim ir bijuši šādi: • VIS projektos sistēmu attīstība plānota atrauti no pārvaldes procesu un pakalpojumu attīstības; • konkrēta vidēja termiņa rīcības plāna, acīmredzamu un būtisku īstermiņa politikas rezultātu un vidēja termiņa politikas plānošanas dokumentu trūkums e-pārvaldes ieviešanai. Šādā situācijā nebija iespējams ieviest e-pārvaldes jautājumus politiskajā darba kārtībā, to īstenošanai netika piešķirti finanšu resursi; • vienotas koordinējošās institūcijas trūkums - līdz ĪUMEPLS izveidošanai politikas īstenotājiem bija grūti koordinēt citu ministriju darbu, kā arī šīs jomas aktualitātes reti nonāca valdības darba kārtībā; • e-pārvaldes politikas aptvertās jomas pārklājas ar citu institūciju kompetenci, it sevišķi jautājumos par pārvaldes efektivitāti, procesu uzlabošanu un neefektīvo normatīvo aktu maiņu. Nav izstrādāti mehānismi šādu jautājumu risināšanai. Ja netiks veikta koordinēta elektroniskās pārvaldes attīstība, būs apdraudēta ES prasību izpilde, kā arī pazemināsies valsts un tautsaimniecības konkurētspēja, pārvalde nebūs ekonomiska, kā arī VIS attīstībā ieguldītie līdzekļi netiks izmantoti efektīvi. Elektroniskās pārvaldes ieviešana saistīta ar citu institūciju pasākumiem valsts pārvaldes modernizācijā: • VK ievieš valsts pārvaldes reformas stratēģiju, akcentējot valsts pārvaldes orientāciju klientu vajadzību apmierināšanai un kvalitatīvu pakalpojumu sniegšanai; • ministrijas uzlabo nozares iestāžu sniegtos pakalpojumus; • VK kopā ar FM veido vidēja termiņa budžeta plānošanas sistēmu, ietverot iestāžu stratēģiju, rezultatīvo rādītāju izstrādi un finansēšanu, ņemot vērā mērķus un sniegtos pakalpojumus; • VK un ministrijas uzlabo sabiedrības informēšanu un palielina līdzdalības iespējas; • RAPLM un VK veic pasākumus, kas saistīti ar administratīvo reformu, decentralizāciju un pašvaldību atbildības palielināšanu; • EM attīsta valsts un privāto sadarbību."; 1.6. izteikt 7.sadaļas "Galvenie uzdevumi programmas rezultātu sasniegšanai'' 7.2.2.apakšpunktu šādā redakcijā: "7.2.2. Izveidot starpprogrammatūru un pakalpojumu sniegšanas infrastruktūru Izveidot platformu datu apmaiņai starp dažādiem reģistriem un to IS servisu izmantošanai, veidot aprakstus par reģistru IS servisiem, interfeisiem un pakalpojumu moduļiem, izstrādāt datu apmaiņas un dokumentu standartus, izveidot datu apmaiņas interfeisus, pieslēgt reģistrus šai infrastruktūrai, izveidot e-pakalpojumu pamata moduļus. Par pamatu ņemot šīs platformas bāzi, tiks veidoti elektroniskie pakalpojumi. Izmaiņas reģistros (reģistru satura sakārtošana, datu kvalitātes uzlabošana un tehnoloģiskā risinājuma pilnveidošana), lai nodrošinātu efektīvu reģistru integrāciju, paredzēts veikt saskaņā ar šīs programmas 7.8.apakšpunktu."; 1.7. izteikt 7.sadaļas "Galvenie uzdevumi programmas rezultātu sasniegšanai'' 7.2.6.apakšpunktu šādā redakcijā: "7.2.6. Ieviest valstī vienotus fizisko un juridisko personu reģistrus Veikt pasākumus vienotai visu fizisko personu reģistrācijai iedzīvotāju reģistrā, izveidojot personu reģistru. Nodrošināt unificētu juridisko personu un publisko tiesību subjektu reģistrāciju."; 1.8. izteikt 7.sadaļas "Galvenie uzdevumi programmas rezultātu sasniegšanai'' 7.3.1.apakšpunktu šādā redakcijā: "7.3.1. Veicināt droša e-paraksta izmantošanu 2006.gada oktobrī Latvijas Republikā ir sācis darbu uzticams sertifikācijas pakalpojumu sniedzējs, nodrošinot droša elektroniskā paraksta radīšanu un izmantošanu. Elektroniskā paraksta izmantošana paver drošas komunikācijas iespējas elektroniskajā vidē un veicinās drošu e-pakalpojumu izstrādi. Tiks turpināta normatīvās bāzes sakārtošana, veicināta droša e-paraksta izmantošana gan komersantiem, gan iedzīvotājiem."; 1.9. izteikt 7.sadaļas "Galvenie uzdevumi programmas rezultātu sasniegšanai'' 7.3.4.apakšpunkta nosaukumu šādā redakcijā: "7.3.4. Izveidot valsts un pašvaldību e-pakalpojumu portālu"; 1.10. izteikt 7.sadaļas "Galvenie uzdevumi programmas rezultātu sasniegšanai'' 7.4.4.apakšpunktu šādā redakcijā: "7.4.4. Statistikas pārskatu elektroniska iesniegšana EM/CSP nodrošināt iespēju saņemt statistikas datus elektroniskā veidā no EM/CSP respondentiem un citām institūcijām, kas nodarbojas ar statistikas apkopošanu. Citām institūcijām, kas nodarbojas ar statistikas apkopošanu, veikt pasākumus, lai būtu iespējams elektroniski gan saņemt, gan arī nosūtīt statistikas datus citām institūcijām, tai skaitā arī EM/CSP."; 1.11. izteikt 7.sadaļas "Galvenie uzdevumi programmas rezultātu sasniegšanai'' 7.4.5.apakšpunktu šādā redakcijā: "7.4.5. E-iepirkums Izveidot elektronisko iepirkumu sistēmu: e-katalogs, e-izsole un e-konkurss."; 1.12. izteikt 7.sadaļas "Galvenie uzdevumi programmas rezultātu sasniegšanai'' 7.5.2.apakšpunktu šādā redakcijā: "7.5.2. Administratīvā sloga mazināšana komersantam uzņēmējdarbības veikšanai pašvaldībā Veikt pasākumus, lai pašvaldības iegūtu nepieciešamo informāciju no valsts reģistriem, kas nepieciešama licencētās uzņēmējdarbības licenču izsniegšanai (no FM/VID, CSDD, TM/UR u.c.), veikt vienotu saskaņošanu pašvaldībā un FM/VID, kā arī veicināt elektronisko pieteikšanos licences saņemšanai.''; 1.13. izteikt 7.sadaļas "Galvenie uzdevumi programmas rezultātu sasniegšanai'' 7.5.4.apakšpunktu šādā redakcijā: "7.5.4. Pabalstu izsniegšana personas statusa maiņas gadījumā Veikt pasākumus, lai, reģistrējot personas statusa maiņu dzimtsarakstu reģistrā (dzimšana, miršana), vienlaikus varētu elektroniski pieteikties pašvaldību piešķirto pabalstu saņemšanai un elektroniski saņemt informāciju par pabalstu piešķiršanu. Veikt pasākumus, lai LIIS nodotu datus LM/VSAA apgādnieka zaudējuma pensiju un ģimenes valsts pabalstu piešķiršanai, nepieprasot izziņas no klientiem."; 1.14. izteikt 8.sadaļu "Uzdevumu detalizēts finansējuma un izpildes laika plānojums, atbildīgās institūcijas'' šādā redakcijā: "8. Uzdevumu detalizēts finansējuma un izpildes laika plānojums, atbildīgās institūcijas 1.15. izteikt 9.sadaļu "Uzdevumu finansējuma plānojums'' šādā redakcijā: "9. Uzdevumu finansējuma plānojums
Piezīmes. 1. * Ietver projektu koncepcijas, aprēķinus, procesu, N/A analīzi u.c. 2. ** Ietver datortehnikas un sistēmu uzturēšanu, datortehnikas atjaunošanu, un sistēmu papildināšanu.''; 1.16. izteikt 10.sadaļas "Programmas ieviešanas un atskaitīšanās kārtība'' 5.rindkopu šādā redakcijā: "Projektu un programmu koordinēs Latvijas elektroniskās pārvaldes koordinācijas padome, kurā tiks pieaicināti attiecīgās jomas nevalstisko organizāciju pārstāvji. Programmas vidēja termiņa novērtēšanu veikt 2008.gada pirmajā pusgadā un izpildes novērtēšanu (ex-post) - 2010.gada pirmajā pusgadā. Atbildīgie par uzdevumu ieviešanu iesniedz pārskatus reizi gadā līdz 15.jūlijam ĪUMEPLS. ĪUMEPLS reizi gadā līdz 1.oktobrim sagatavo informatīvo ziņojumu Ministru kabinetam."; 1.17. papildināt 11.sadaļas "Turpmākās rīcības plāns'' tabulu ar nosaukumu šādā redakcijā: "11.1. Turpmākās rīcības plāns 2005.-2006.gadam"; 1.18. izteikt tabulas "11.1. Turpmākās rīcības plāns 2005.-2006.gadam'' 18.punktu šādā redakcijā:
1.19. izteikt tabulas "11.1. Turpmākās rīcības plāns 2005.-2006.gadam'' 26.punktu šādā redakcijā:
1.20. izteikt tabulas "11.1. Turpmākās rīcības plāns 2005.-2006.gadam'' 28.punktu šādā redakcijā:
1.21. izteikt tabulas "11.1. Turpmākās rīcības plāns 2005.-2006.gadam'' 37.punktu šādā redakcijā:
1.22. izteikt tabulas "11.1. Turpmākās rīcības plāns 2005.-2006.gadam'' 38.punktu šādā redakcijā:
1.23. papildināt 11.sadaļu "Turpmākās rīcības plāns'' ar 11.2.apakšsadaļu šādā redakcijā: "11.2. Turpmākās rīcības plāns 2007.gadam
1.24. izteikt 12.sadaļas "Izmantoto saīsinājumu un jēdzienu skaidrojums" daļu "Saīsinājumi'' šādā redakcijā: "Saīsinājumi
1.25. izteikt programmas kopsavilkuma tabulu "Programmas īstenošanai nepieciešamais finansējums" šādā redakcijā: "Programmas īstenošanai nepieciešamais finansējums
2. Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās sekretariātam mēneša laikā iesniegt precizēto programmu Valsts kancelejā. __________________ 1 ''Online availability of public services: How is Europe processing'', Capgemini, 2004.gada oktobris 2 ''Online availability of public services: How is Europe processing'', Capgemini, 2006.gada jūnijs 3 "Global e-government readiness report 2004'', United Nations, 2004.gada novembris 4 "The Global Information Technology Report 2004-2005'', INSEAD, World Economic Forum, 2005
Ministru prezidents A.Kalvītis Īpašu uzdevumu ministra elektroniskās pārvaldes lietās vietā - tieslietu ministrs G.Bērziņš |
Tiesību akta pase
Nosaukums: Grozījumi Elektroniskās pārvaldes attīstības programmā 2005.-2009.gadam
Statuss:
Spēkā esošs
Saistītie dokumenti
|