Precizēts
27.06.2006., Latvijas Vēstnesis Nr.98 (3466)
Par likuma "Par to
bijušās PSRS pilsoņu statusu, kuriem nav Latvijas vai citas
valsts pilsonības" 1. panta trešās daļas 5. punkta,
2. panta otrās daļas 2. punkta, 7. panta pirmās
daļas 2. punkta atbilstību Latvijas Republikas Satversmes
98. pantam, Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību
aizsardzības konvencijas Ceturtā protokola 2. un
3. pantam, Starptautiskā pakta par pilsoniskajām un
politiskajām tiesībām 12. pantam un 1961. gada
30. augusta Konvencijas par apatrīdu skaita samazināšanu
8. panta 1. punktam
Latvijas Republikas Satversmes
tiesas spriedums
Latvijas Republikas vārdā
Rīgā 2005. gada 7. martā
Lietā Nr. 2004-15-0106
Latvijas Republikas Satversmes
tiesa šādā sastāvā: tiesas sēdes priekšsēdētājs Aivars Endziņš,
tiesneši Aija Branta, Romāns Apsītis, Ilma Čepāne, Juris
Jelāgins, Gunārs Kūtris un Andrejs Lepse,
pēc 20 Latvijas Republikas Saeimas deputātu - Valērija Agešina,
Borisa Cileviča, Andreja Klementjeva, Jāņa Urbanoviča, Vitālija
Orlova, Ivana Ribakova, Jāņa Jurkāna, Aleksandra Bartaševiča,
Oļega Deņisova, Igora Solovjova, Aleksandra Golubova, Sergeja
Fjodorova, Martijana Bekasova, Alekseja Vidavska, Jakova Plinera,
Andreja Aleksejeva, Jura Sokolovska, Nikolaja Kabanova, Andra
Tolmačova un Vladimira Buzajeva - pieteikuma,
pamatojoties uz Latvijas Republikas Satversmes 85. pantu un
Satversmes tiesas likuma 16. panta 1. un 6. punktu,
17. panta pirmās daļas 3. punktu un 28.1
pantu,
rakstveida procesā 2005. gada 8. februārī tiesas sēdē
izskatīja lietu
"Par likuma "Par to bijušās PSRS pilsoņu statusu, kuriem nav
Latvijas vai citas valsts pilsonības" 1. panta trešās daļas
5. punkta, 2. panta otrās daļas 2. punkta,
7. panta pirmās daļas 2. punkta atbilstību Latvijas
Republikas Satversmes 98. pantam, Eiropas Cilvēka tiesību un
pamatbrīvību aizsardzības konvencijas Ceturtā protokola
2. un 3. pantam, Starptautiskā pakta par pilsoniskajām
un politiskajām tiesībām 12. pantam un 1961. gada
30. augusta Konvencijas par apatrīdu skaita samazināšanu
8. panta 1. punktam".
Konstatējošā
daļa
1. 1995. gada
12. aprīlī Saeima pieņēma likumu "Par to bijušās PSRS
pilsoņu statusu, kuriem nav Latvijas vai citas valsts pilsonības"
(turpmāk - Nepilsoņu likums).
Lietas ietvaros tiek vērtēta šādu Nepilsoņu likuma normu
atbilstība Latvijas Republikas Satversmei (turpmāk - Satversme)
un Latvijai saistošajām starptautisko tiesību normām:
1) Nepilsoņu likuma 1. panta trešās daļas 5. punkts,
kas noteic, ka Nepilsoņu likums neattiecas uz "personām, kuras
pēc 1992. gada 1. jūlija ir bez termiņa ierobežojuma
reģistrētas (pierakstītas) dzīvesvietā Neatkarīgo Valstu
Sadraudzības [turpmāk - NVS] dalībvalstī vai kuras ir
saņēmušas pastāvīgās uzturēšanās atļauju ārvalstī". Vārdi "vai
kuras ir saņēmušas pastāvīgās uzturēšanās atļauju ārvalstī" normā
tika ietverti ar 2004. gada 20. maija grozījumiem
likumā;
2) Nepilsoņu likuma 2. panta otrās daļas 2. punkts, kas
noteic, ka nepilsonim ir tiesības "netikt izraidītam no Latvijas,
izņemot gadījumu, kad izraidīšana notiek likumā noteiktajā
kārtībā un ir saņemta kādas ārvalsts piekrišana uzņemt izraidāmo
personu; izraidīšana uz valsti, kurā šī persona tiek vajāta
rases, reliģijas vai etniskās piederības dēļ, kā arī kolektīva
izraidīšana nav pieļaujama";
3) Nepilsoņu likuma 7. panta pirmās daļas 2. punkts,
kas noteic, ka personai var atņemt nepilsoņa statusu, ja "persona
pieder pie kādas no šā likuma 1. panta trešajā daļā
minētajām personu kategorijām. Šā likuma 1. panta trešās
daļas 5. punktā minētajām personām, kuras saņēmušas
pastāvīgās uzturēšanās atļauju ārvalstī, nepilsoņa statusu atņem,
ja pastāvīgās uzturēšanās atļauja saņemta pēc 2004. gada
1. jūnija." Citētais pēdējais teikums normā tika ietverts ar
2004. gada 20. maija grozījumiem Nepilsoņu
likumā.
2. Pieteikuma iesniedzēji - Saeimas deputāti - lūdz
izvērtēt Nepilsoņu likuma 1. panta trešās daļas
5. punkta, 2. panta otrās daļas 2. punkta,
7. panta pirmās daļas 2. punkta (turpmāk - apstrīdētās
normas) atbilstību Satversmes 98. pantam, Eiropas Cilvēka
tiesību un pamatbrīvību aizsardzības konvencijas (turpmāk -
Cilvēktiesību konvencija) Ceturtā protokola 2. un
3. pantam, Starptautiskā pakta par pilsoniskajām un
politiskajām tiesībām (turpmāk - Pakts) 12. pantam un
1961. gada 30. augusta Konvencijas par apatrīdu skaita
samazināšanu (turpmāk - Bezvalstnieku konvencija) 8. panta
1. punktam.
2.1. Pieteikuma iesniedzēji norāda, ka Nepilsoņu likuma uzdevums
esot bijis, pirmkārt, nošķirt Latvijas nepilsoņus no
ārvalstniekiem, otrkārt, noteikt šo personu īpašo statusu
Latvijā, treškārt, izsniegt nepilsoņiem personu apliecinošu
dokumentu - nepilsoņa pasi.
Laikā, kad tika pieņemts Nepilsoņu likums, potenciālajiem
Latvijas nepilsoņiem esot pastāvējusi iespēja iegūt Krievijas vai
citu bijušās Padomju Sociālistisko Republiku Savienības (turpmāk
- PSRS) republiku pilsonību, saņemot vienīgi pastāvīgo pierakstu
šo valstu teritorijā. Savukārt pašreiz pastāvīgā reģistrācija
(pieraksts) Krievijā un citās NVS valstīs vairs nedodot personai
automātiskas tiesības uz šo valstu pilsonību vai uz kādu citu
noteiktu statusu.
Šobrīd, kad pagājuši desmit gadi kopš Nepilsoņu likuma
pieņemšanas, esot nepieciešams pārskatīt nepilsoņa statusu
Latvijā, jo nostiprinājusies tāda izpratne, ka nepilsoņi ir
Latvijas valstspiederīgie. Turklāt ar 2004. gada
20. maija grozījumiem Nepilsoņu likumā Saeima nevis
nostiprinājusi nepilsoņu statusu, bet to pasliktinājusi un
papildus ierobežojusi nepilsoņu tiesības, nosakot, ka personai ir
atņemams nepilsoņa statuss ne vien tad, ja tā ir bez termiņa
ierobežojumiem reģistrēta (pierakstīta) dzīvesvietā NVS, bet arī
tad, ja saņēmusi pastāvīgās uzturēšanās atļauju ārvalstī.
2.2. Pieteikumā norādīts, ka apstrīdētās normas neatbilstot
Satversmei un pārkāpjot saistības, ko Latvija uzņēmusies,
pievienojoties ANO un Eiropas Padomes ietvaros pieņemtajiem
starptautiskajiem līgumiem cilvēktiesību jomā.
Pieteikuma iesniedzēji norāda, ka apstrīdētās normas ierobežojot
personas pārvietošanās brīvību. Šo tiesību ierobežojumam neesot
leģitīma mērķa un tas neesot samērīgs.
Pieteikumā norādīts, ka esot nepamatoti un nesamērīgi atņemt
personai nepilsoņa statusu tikai tāpēc, ka tā saņēmusi pastāvīgās
uzturēšanās atļauju ārvalstī. Pastāvīgās uzturēšanās atļauja
ārvalstī negarantējot personai nekādu ar konkrētās valsts
pilsonību vai pavalstniecību saistītu statusu.
Likumdevēja mērķis - ar administratīvām piespiedu metodēm
samazināt Latvijas nepilsoņu skaitu - neesot pietiekami leģitīms.
Pat ja likumdevēja mērķis tiek atzīts par leģitīmu, to varot
sasniegt ar citiem, personas tiesības mazāk ierobežojošiem
līdzekļiem.
Nepilsoņu likuma normas, kas attiecas uz nepilsoņa statusa
atņemšanu, varot radīt ārvalstu negatīvu attieksmi pret Latvijas
valstspiederīgajiem, jo nepilsoņa statusa atņemšana varot padarīt
ārvalstīs dzīvojošos nepilsoņus par bezvalstniekiem. Arī norma,
kas attiecas uz nepilsoņu izraidīšanu, varot padarīt šīs personas
par bezvalstniekiem, jo izraidīšana uz citu valsti nedod tiesības
uz šīs valsts pilsonību.
Pieteikuma iesniedzēji uzskata, ka tiekot ierobežotas nepilsoņu
tiesības netikt izraidītiem Cilvēktiesību konvencijas Ceturtā
protokola 3. panta kontekstā, jo šis pants būtu attiecināms
ne tikai uz Latvijas pilsoņiem, bet arī uz tās valsts
piederīgajiem, proti, nepilsoņiem.
3. Institūcija, kas
izdevusi apstrīdētās normas - Latvijas Republikas Saeima
(turpmāk - Saeima) - nepiekrīt pieteikumā paustajiem
argumentiem.
3.1. Saeimas atbildes rakstā norādīts, ka Nepilsoņu likuma
pieņemšanas nepieciešamība bijusi pamatota ar Latvijas Padomju
Sociālistiskās Republikas Augstākās padomes (turpmāk - Augstākā
padome) 1991. gada 15. oktobrī pieņemto lēmumu "Par
Latvijas Republikas pilsoņu tiesību atjaunošanu un
naturalizācijas pamatnoteikumiem", kura uzdevums bijis apzināt
Latvijas pilsoņu kopumu līdz Pilsonības likuma spēkā stāšanās
brīdim. To pašu prasīja Augstākās padomes 1992 .gada
9. jūnijā pieņemtais likums "Par ārvalstnieku un
bezvalstnieku ieceļošanu un uzturēšanos Latvijas Republikā", kā
arī apstāklis, ka 1994. gada 22. jūlijā pieņemtajā
Pilsonības likumā nereglamentēts palicis jautājums par tiem
ārvalstniekiem un bezvalstniekiem, kuri līdz likuma "Par
ārvalstnieku un bezvalstnieku ieceļošanu un uzturēšanos Latvijas
Republikā" spēkā stāšanās brīdim (1992. gada
1. jūlijam) bija ieguvuši pastāvīgu pierakstu Latvijas
Republikā un reģistrēti Iedzīvotāju reģistrā atbilstoši spēkā
esošajiem normatīvajiem aktiem.
Tādējādi 1994. gadā Latvijā bija izveidojusies tāda
situācija, ka tās teritorijā uzturējās personas, kuras šeit bija
ieceļojušas no PSRS Latvijas okupācijas laikā, sākot ar
1940. gadu, un kuras pēc PSRS sabrukuma bija zaudējušas savu
padomju pilsonību.
3.2. Ņemot vērā Latvijas vēsturisko situāciju, Nepilsoņu likums
bijis nepieciešams, lai noteiktu sevišķu statusu tām personām,
kuras neatbilda starptautiskajos dokumentos noteiktajam
bezvalstnieka vai ārvalstnieka statusam.
Saeima atgādina, ka jau sākotnēji būtisks bijis jautājums par to,
pie kādas starptautiski atpazīstamas personu kategorijas
pieskaitāmi bijušās PSRS pilsoņi. Deputāti pauduši dažādus
viedokļus, salīdzinot šīs personas ar ārvalstniekiem,
bezvalstniekiem, pastāvīgajiem iedzīvotājiem, kā arī ierosinājuši
noteikt tām citu - īpašu statusu.
Tai pašā laikā nepārprotams esot bijis deputātu viedoklis, ka
Nepilsoņu likuma regulējums attiecināms tikai uz tām personām,
kurām izveidojusies ilgstoša saikne ar Latvijas valsti, un tieši
šis viedoklis arī tika nostiprināts Nepilsoņu likuma 1. pantā.
Definējot to personu loku, uz kurām attiecināmas apstrīdētās
normas, esot noteiktas vairākas prasības, proti - persona ir
bijušās PSRS pilsonis un dzīvoja Latvijā pirms 1992. gada
1. jūlija, tās pasē ir atzīme par pierakstu Latvijas
teritorijā bez termiņa ierobežojuma, un šī persona dzīvo Latvijas
Republikā. Šādām personām nolemts noteikt tādu tiesību apjomu,
kādu bauda ikviena persona valstī.
Saeima norāda, ka, nosakot konkrētai personu grupai nepilsoņa
statusu, Latvija uzņēmusies garantēt šīm personām īpašu statusu
un noteikusi tām īpašas tiesības un pienākumus, taču ar
nosacījumu, ka šīs personas saglabās saikni ar Latvijas
Republiku. No otras puses, šīm personām tika radīta iespēja iegūt
Latvijas pilsonību naturalizācijas ceļā saskaņā ar Pilsonības
likuma noteikumiem.
Saeima uzsver, ka likumdevējam esot absolūtas tiesības noteikt
Latvijas pilsonības subjektu loku, savukārt persona var
izvēlēties - iegūt Latvijas pilsonību un ar to saistītās
garantijas vai ne. Saeima norāda, ka Latvijas nepilsonis neesot
uzskatāms par Latvijas valstspiederīgo, jo valstspiederība izriet
vienīgi no pilsonības institūta. Tas esot nostiprināts Pilsonības
likuma 1. panta pirmajā daļā, kas noteic, ka Latvijas
pilsonība ir personas noturīga tiesiska saikne ar Latvijas
valsti. Atbildes rakstā norādīts, ka Latvijas nepilsonis esot
uzskatāms par Latvijas pastāvīgo iedzīvotāju - ilgtermiņa
rezidentu, jo šis statuss paredz noturīgu tiesisku saikni ar
Latvijas valsti un vērsts uz to, ka šādas personas, pastāvīgi
dzīvojot Latvijā, var iegūt pilsonību naturalizācijas
kārtībā.
Saeima īpaši uzsver, ka kopš 1998. gada, kad tika atcelti
nepilsoņiem noteiktie naturalizācijas ierobežojumi, viņiem esot
tiesības jebkurā brīdī naturalizēties, iegūt Latvijas pilsonību
un baudīt Latvijas pilsoņa tiesības. Ja nepilsonis vēlas
pastāvīgi dzīvot ārvalstī, bet saglabāt arī tiesiskās saiknes ar
Latviju, nepastāv ne tiesiski, ne administratīvi šķēršļi
naturalizācijai un to tiesību izmantošanai, kuras garantē
Latvijas Republikas pilsoņa statuss, arī tiesības bez termiņa
ierobežojuma uzturēties ārpus Latvijas teritorijas.
3.3. Atbildes rakstā norādīts, ka 2004. gada 20. maija
grozījumu mērķis bija juridiski korekti atrisināt situāciju, kad
nepilsoņi ieguvuši pastāvīgās uzturēšanās atļauju ārvalstī un
atbilstoši 1954. gada Konvencijai par bezvalstnieku statusu
šīm personām tiek izsniegti ceļošanas dokumenti. Pārceļoties uz
dzīvi citā valstī, nepilsoņi zaudējot saikni ar Latviju. Kā
arguments, kas pamato šīs saiknes zaudēšanu, tiek minēta valstu
prakse, atbilstoši kurai personām, lai tās varētu saņemt
pastāvīgās uzturēšanās atļauju, parasti ir jānodzīvo attiecīgajā
valstī vairāki gadi.
Saeima norāda, ka starptautiskajā praksē personas, kuras no
Latvijas izceļojušas ar nepilsoņa pasi un saņēmušas pastāvīgās
uzturēšanās atļauju ārvalstī, tiek uzskatītas nevis par Latvijas
nepilsoņiem Nepilsoņu likuma izpratnē, bet gan par
bezvalstniekiem 1954. gada Konvencijas par bezvalstnieku
statusu izpratnē. Līdz ar to šādām personām tiek piemērotas
iepriekšminētās konvencijas normas par bezvalstnieka statusu, arī
27. pantā noteiktais par mītnes valsts pienākumu izsniegt
ceļošanas dokumentus personām, kuras likumīgi uzturas šīs valsts
teritorijā.
To apstiprinot Iekšlietu ministrijas apkopotā informācija.
Valstis, kurās Latvijas nepilsoņi likumīgi uzturas ar pastāvīgās
uzturēšanās atļauju, izsniedzot šīm personām bezvalstnieku
ceļošanas dokumentus. Turklāt šajās valstīs dzīvojošie Latvijas
nepilsoņi jaunas pases saņemšanai vēršoties nevis attiecīgajā
ārvalstī esošajās Latvijas iestādēs, bet gan attiecīgās valsts
iekšlietu iestādēs. Tādējādi personas apliecinot savu izvēli
uzturēties šajā valstī kā tās piederīgie, nevis kā Latvijas
nepilsoņi.
Nepilsoņu likuma mērķis neesot bijis saglabāt nepilsoņu statusu
pilnīgi visiem nenoteiktu laiku, bet gan tikai noteiktu periodu,
lai persona, kurai ir šāds statuss, ja tā vēlas, varētu iegūt
Latvijas pilsonību vai arī izvēlēties kādu citu valsti, kur
ilgstoši dzīvot, tādējādi apstiprinot saikni ar šo valsti, nevis
ar Latviju. Likuma uzdevums esot bijis noteikt šo Latvijā
dzīvojošo vai terminētā prombūtnē esošo personu statusu Latvijas
Republikā un reglamentēt to tiesības un pienākumus līdz brīdim,
kad šīs personas iegūst Latvijas vai citas valsts
pilsonību.
Saeima norāda - ja Latvijas nepilsonis pastāvīgi uzturas citā
valstī, viņam nav objektīvas nepieciešamības baudīt īpašās
nepilsoņa tiesības, kas tam garantētas vienīgi Latvijas
Republikā.
Atbildes rakstā argumentēts, ka Nepilsoņu likumā noteiktajai
nepilsoņu izraidīšanas kārtībai netrūkst leģitimitātes. Personu
var izraidīt tikai likumā noteiktajā kārtībā un tikai tad, ja ir
saņemta kādas ārvalsts piekrišana uzņemt izraidāmo personu.
Cilvēktiesību konvencijas Ceturtā protokola 3. pants neesot
attiecināms uz Latvijas nepilsoņiem, jo tas piemērojams tikai
valsts pilsoņiem.
Saeima uzskata, ka Bezvalstnieku konvencija neesot attiecināma uz
Latvijas nepilsoņiem, jo tā noteic tikai aizliegumu atņemt
personai pilsonību.
4. Lietas sagatavošanas
laikā tika pieprasīta informācija no Ārlietu ministrijas,
Iekšlietu ministrijas, Pilsonības un migrācijas lietu pārvaldes,
Īpašo uzdevumu ministra sabiedrības integrācijas lietās
sekretariāta, kā arī lūgti atzinumi no Rīgas Juridiskās
augstskolas profesores Dr. iur. Inetas Ziemeles, Ministru
kabineta pārstāves starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās
Ingas Reines un Valsts cilvēktiesību biroja.
5. Ārlietu ministrija
atbildē norāda, ka pilsonības jautājumi tiek uzskatīti par katras
valsts kompetences sfēru. Lai gan saskaņā ar Latvijas tiesību
aktiem nepilsoņus nav iespējams uzskatīt par Latvijas Republikas
pilsoņiem, tomēr viņu faktisko tiesību apjoms ir tuvs pilsoņa
tiesību apjomam.
6. Iekšlietu ministrija
atbildē uzsver, ka nepilsoņiem ir tiesības brīvi izbraukt no
Latvijas un personas šīs tiesības izmanto. Tomēr ne visas šīs
personas pilda likuma prasību informēt Pilsonības un migrācijas
lietu pārvaldi par izceļošanu uz pastāvīgu dzīvi ārvalstī. Šīs
ziņas fragmentāri tiek saņemtas no Latvijas Republikas
diplomātiskajām un konsulārajām pārstāvniecībām ārvalstīs vai
ārvalstu iestādēm.
7. Īpašo uzdevumu ministra
sabiedrības integrācijas lietās sekretariāts atbildē
norādīja, ka nepilsoņa statuss personai var tikt atņemts tādēļ,
ka tai zūd saikne ar Latvijas Republiku, kas nospraudusi mērķi
integrēt nepilsoņus Latvijas sabiedrībā, veicot naturalizāciju un
īstenojot virkni pasākumu pilsoniskās sabiedrības stiprināšanai.
Latvijas valstij faktiski nav iespējas samazināt nepilsoņu skaitu
ar naturalizāciju veicinošu pasākumu palīdzību, ja šo pasākumu
mērķauditorija neatrodas Latvijā.
8. Ministru kabineta pārstāve
starptautiskajās cilvēktiesību institūcijās Inga Reine
analizējusi apstrīdēto normu atbilstību Latvijai saistošajām
starptautisko tiesību normām un aplūkojusi nepilsoņa statusu
starptautisko tiesību kontekstā, īpašu uzmanību vēršot uz to, kā
Latvijas pārstāvji starptautiskajām institūcijām adresētajos
ziņojumos ir vērtējuši Latvijas nepilsoņa statusu. Atbildē
norādīts, ka nepilsoņa statuss nav pilnībā pielīdzināms nevienam
starptautiskajās tiesībās noteiktajam fiziskās personas statusam.
Atbildes autore uzsver, ka cilvēktiesību ierobežošanas gadījumā
ir jābūt skaidri norādītam ierobežojumu leģitīmajam mērķim.
9. Valsts cilvēktiesību
birojs (turpmāk - Cilvēktiesību birojs), atbildot uz
Satversmes tiesas jautājumiem, vērtē apstrīdēto normu atbilstību
Satversmei un starptautiskajām tiesību normām, kā arī nepilsoņa
statusu starptautisko tiesību kontekstā. Cilvēktiesību birojs
norāda, ka Latvijas nepilsoņa statuss ir īpašs tiesiskais
statuss, kas atšķiras gan no pilsoņa, gan ārvalstnieka, gan
bēgļa, gan arī bezvalstnieka statusa. Cilvēktiesību birojs vērš
uzmanību uz Latvijas pienākumu pildīt starptautiskās saistības,
ko tā uzņēmusies.
10. Rīgas Juridiskās
augstskolas profesore Dr. iur. Ineta Ziemele atbildē,
vērtējot nepilsoņa statusu starptautiskajās tiesībās un tā saikni
ar Latviju, uzsver, ka Latvijas okupācijas fakts deva tiesības
Saeimai regulēt okupācijas sekas tādā veidā, ka personām, kuras
Latvijas teritorijā ieceļojušas padomju laikā, netika automātiski
piešķirts pilsoņa statuss. Piešķirot šīm personām nepilsoņa
statusu, tika radīta jauna, līdz šim starptautiskajās tiesībās
nezināma personu kategorija - Latvijas Republikas nepilsoņi ar
nepilsoņa pasi.
Atbildes autore analizējusi arī pieteikuma iesniedzēju uzskaitīto
starptautisko saistību saturu un sekas attiecībā uz nepilsoņiem,
norādot, ka Pakta 12. pants citastarp paredz tiesības ikvienam
atgriezties savā valstī, arī valstī, kas nav pilsonības
valsts.
Atbildē uzsvērts, ka Cilvēktiesību konvencijas Ceturtais
protokols attiecas uz personām ar likumīgu statusu valsts
teritorijā, ko nosaka atbilstoši nacionālajiem likumiem, taču
Cilvēktiesību konvencija neiejaucas jautājumā par kritērijiem,
pēc kādiem valsts nosaka tiesības uzturēties tās teritorijā, tajā
iebraukt un izbraukt no tās.
Atbildes autore norāda, ka Latvijas Republikas pienākums ir
nepieņemt tādus likumus un procedūras, kas varētu radīt
bezvalstnieku skaita pieaugumu, uzsverot, ka valsts nevar atņemt
nepilsoņa statusu tikai tāpēc, ka persona pastāvīgi uzturas ārpus
valsts teritorijas.
Secinājumu
daļa
11. Lai izvērtētu
apstrīdēto normu atbilstību Satversmei un Latvijai saistošajām
starptautisko tiesību normām, ir jāanalizē nepilsoņa statusa
noteikšanas vēsturiskie un politiskie apstākļi, kā arī nepilsoņa
statusa noteikšanas tiesiskās sekas. Lai secinātu, kādas ir
Latvijas starptautiskās saistības pret Latvijas nepilsoņiem, ir
jāvērtē nepilsoņa statuss un tas, cik lielā mērā starptautiskā
sabiedrība (ārvalstis un starptautiskās organizācijas) to ir
atzinusi.
12. Nepilsoņu likuma
pieņemšanu Latvijā noteica vēsturiskā un politiskā situācija pēc
PSRS sabrukuma.
Bijušās PSRS republikas izvēlējās dažādu pilsoņu kopuma
noteikšanas kārtību. Pilsoņu kopums tika noteikts, gan balstoties
uz teritoriālo izcelsmi, gan pastāvīgu uzturēšanos attiecīgā
teritorijā pirms neatkarības atgūšanas brīža. Dažās bijušajās
PSRS republikās pieraksts dzīvesvietā bija pietiekams pamats
automātiskai jaunās valsts pilsonības iegūšanai. Citās par
galveno kritēriju pilsonības noteikšanā tika izvirzīts zināms
pastāvīgās uzturēšanās gadu skaits (sk.: Ziemele I. Pilsonība
un cilvēktiesības valstu pēctecības kontekstā.// Likums un
Tiesības, 2002, Nr. 8, 234. lpp.). Salīdzinot ar
citām bijušajām padomju republikām, Latvijā un Igaunijā pilsoņu
kopuma noteikšanas pamatprincipi bija atšķirīgi.
Neatkarības atgūšana pēc Latvijas okupācijas perioda deva
likumdevējam iespēju noteikt Latvijas pilsoņu kopumu. Latvijas kā
starptautisko tiesību subjekta kontinuitāte radīja tiesisku
pamatu tam, lai noteiktai personu grupai netiktu automātiski
piešķirts pilsoņa statuss.
Latvijas kontinuitātes juridiskais pamats ir nostiprināts
Augstākās padomes 1990. gada 4. maija Deklarācijā par
Latvijas Republikas neatkarības atjaunošanu (turpmāk -
Neatkarības deklarācija). Tā regulē gan Latvijas tiesisko statusu
starptautisko tiesību izpratnē, gan valststiesiskus
pamatjautājumus.
Neatkarības deklarācijas preambula, kas ietver vēsturisko faktu
izklāstu un to juridisko novērtējumu, citastarp noteic: "[…]
Latvijas Republikas iekļaušana Padomju Savienībā no starptautisko
tiesību viedokļa nav spēkā, un Latvijas Republika joprojām pastāv
kā starptautisko tiesību subjekts, ko atzīst vairāk kā 50
pasaules valstis." Pamatots ir tiesību doktrīnā izteiktais
viedoklis, ka par Neatkarības deklarācijas preambulas galveno
funkciju ir uzskatāma tieši Latvijas valsts nepārtrauktības
doktrīnas nostiprināšana Latvijas tiesību sistēmā (sk.: Levits
E. 4. maija deklarācija Latvijas tiesību sistēmā.//
4. maijs. Rakstu, atmiņu un dokumentu krājums par
Neatkarības deklarāciju, Rīga: Latvijas Universitātes žurnāla
"Latvijas Vēsture" fonds, 2000, 57. lpp.).
13. Latvijas valsts pilsoņu
kopums tika noteikts ar Augstākās padomes 1991. gada
15. oktobra lēmumu "Par Latvijas Republikas pilsoņu tiesību
atjaunošanu un naturalizācijas pamatnoteikumiem". Lēmumā
norādīts: kaut gan Latvijas Republika 1940. gada
17. jūnijā tika okupēta un valsts zaudēja suverēno varu, tās
pilsoņu kopums saskaņā ar Latvijas Republikas
1919. gada 23. augusta "Likumu par pavalstniecību"
turpina pastāvēt. Lēmums paredzēja gan Latvijas Republikas
pilsoņu kopuma noteikšanas kārtību, gan arī naturalizācijas
pamatnoteikumus.
Ņemot vērā Latvijas kā starptautisko tiesību subjekta
kontinuitāti, bija pamats atjaunot Latvijas pilsoņu kopumu tādu,
kāds tas bija noteikts ar 1919. gada "Likumu par
pavalstniecību". Tādējādi Latvija nevis piešķīra pilsonību
personām, kurām tā jau bija pirms Latvijas okupācijas, bet gan
atjaunoja šo personu tiesības de facto (sk.: Ziemele I.
Starptautiskās tiesības un cilvēktiesības Latvijā: abstrakcija
vai realitāte. Rīga: Tiesu namu aģentūra, 2005,
103. lpp.).
Gan no 1991. gada Augstākās padomes lēmuma "Par Latvijas
Republikas pilsoņu tiesību atjaunošanu un naturalizācijas
pamatnoteikumiem", gan no 1994. gadā pieņemtā Pilsonības likuma
izriet, ka pilsoņu kopums tika atjaunots, nevis noteikts no
jauna.
Līdz ar to nav pamatots viedoklis, ka Latvijai bijis pienākums
automātiski garantēt pilsonību tiem indivīdiem un viņu pēctečiem,
kuri nekad nav bijuši Latvijas pilsoņi un Latvijā ieceļojuši
okupācijas laikā. Turklāt šīm personām tika dotas tiesības iegūt
Latvijas pilsonību naturalizācijas kārtībā.
14. Atbildes rakstā Saeima
pamatoti norāda, ka nepieciešamību pieņemt Nepilsoņu likumu
noteica gan 1991. gada Augstākās padomes lēmums "Par
Latvijas Republikas pilsoņu tiesību atjaunošanu un
naturalizācijas pamatnoteikumiem", gan 1992. gada
9. jūnija likums "Par ārvalstnieku un bezvalstnieku
ieceļošanu un uzturēšanos Latvijas Republikā", gan arī
1994. gadā 22. jūlijā pieņemtais Pilsonības
likums.
1994. gada Pilsonības likumā nereglamentēts palika jautājums
par tiem ārvalstniekiem un bezvalstniekiem, kuri līdz likuma "Par
ārvalstnieku un bezvalstnieku ieceļošanu un uzturēšanos Latvijas
Republikā" spēkā stāšanās brīdim (1992. gada
1. jūlijam) bija ieguvuši pastāvīgu pierakstu Latvijas
Republikā un reģistrēti Iedzīvotāju reģistrā atbilstoši spēkā
esošajiem normatīvajiem aktiem. Līdz ar to bija nepieciešams
noteikt īpašu tiesisko statusu tām personām, kuras Latvijas
teritorijā bija ieceļojušas okupācijas laikā un pēc PSRS
sabrukuma zaudējušas PSRS pilsonību, neiegūstot nekādu citu
pilsonību.
Nepilsoņa statusa piešķiršana noteiktai personu grupai bija
sarežģīta politiskā kompromisa rezultāts. Turklāt, pieņemot
Nepilsoņu likumu, Latvijai bija jāievēro arī starptautiskie
cilvēktiesību standarti, kas aizliedz palielināt bezvalstnieku
skaitu valstu kontinuitātes gadījumos.
15. Līdz ar Nepilsoņu
likuma pieņemšanu radās jauna, līdz šim starptautiskajās tiesībās
nezināma personu kategorija - Latvijas nepilsoņi. Latvijas
nepilsoņi nav pielīdzināmi nevienam fiziskās personas statusam,
kas noteikts starptautiskajos tiesību aktos, jo nepilsoņiem
noteikto tiesību apjoms pilnībā neatbilst nevienam šādam
statusam. Latvijas nepilsoņi nav uzskatāmi ne par pilsoņiem, ne
ārvalstniekam, ne arī bezvalstniekiem, bet par personām ar "īpašu
tiesisko statusu".
Latvija ir skaidri norādījusi, ka nepilsoņi nav uzskatāmi par
bezvalstniekiem, jo Bezvalstnieku likuma 3. panta otrā daļa
noteic, ka personu, kura ir likuma "Par to bijušās PSRS pilsoņu
statusu, kuriem nav Latvijas vai citas valsts pilsonības"
subjekts, nevar atzīt par bezvalstnieku. Arī Latvijas pārstāvji
starptautiskajās institūcijās konsekventi aizstāvējuši pozīciju,
ka nepilsoņa statuss nevar tikt pielīdzināts bezvalstnieka
statusam.
Nepilsoņi nav uzskatāmi par ārvalstniekiem, jo saskaņā ar
Imigrācijas likuma 1. pantu ārvalstnieks ir persona, kura nav
Latvijas pilsonis vai Latvijas nepilsonis.
Arī Eiropas Savienības neatkarīgo ekspertu grupa pamattiesību
jautājumos (EU Network of Independent Experts on Fundamental
Rights) pārskatā par pamattiesību jautājumiem Eiropas
Savienībā un tās dalībvalstīs 2003. gadā norāda, ka likumā "Par
to bijušās PSRS pilsoņu statusu, kuriem nav Latvijas vai citas
valsts pilsonības" noteiktie nepilsoņi nav nedz pilsoņi, nedz
ārvalstnieki, nedz arī bezvalstnieki. Ekspertu grupa norāda, ka
Latvijas nepilsoņi pieder pie līdz šim starptautiskajās
publiskajās tiesībās nezināmas personu kategorijas (Synthesis
Report: Conclusions and Recommendations on the Situation of
Fundamnental Rights in the European Union and its Member States
in 2003, 4 February 2004, p. 90).
16. Saeima pauž viedokli,
ka Nepilsoņu likuma mērķis neesot bijis saglabāt nepilsoņa
statusu pilnīgi visiem nenoteiktu laiku. Šis statuss esot bijis
noteikts kā pagaidu statuss, lai persona ar laiku iegūtu Latvijas
pilsonību vai izvēlētos citu valsti, ar kuru nostiprināt savu
tiesisko saikni.
Šāds likumdevēja mērķis tomēr nebija skaidri izteikts
1995. gadā pieņemtajā Nepilsoņu likumā, bet tas netieši
izpaužas Latvijā noteiktajā naturalizācijas procesa kārtībā, kas
nepilsoņiem dod tiesības iegūt noteiktu statusu, proti - Latvijas
pilsonību.
Jāuzsver, ka kopš 1998. gada, kad tika atcelti nepilsoņiem
noteiktie naturalizācijas ierobežojumi, viņiem ir tiesības
jebkurā brīdī naturalizēties, iegūt Latvijas pilsonību un baudīt
Latvijas pilsoņa tiesības. Līdz ar to Latvija ir radījusi
priekšnoteikumus, lai personas, kurām ar Nepilsoņu likumu tika
noteikts nepilsoņa statuss, varētu iegūt Latvijas pilsonību.
Tomēr tā ir katras personas brīva izvēle - izmantot šīs tiesības
vai ne.
17. Nepilsoņa statuss nav
un nevar tikt uzskatīts par Latvijas pilsonības paveidu. Tomēr
nepilsoņiem noteiktās tiesības un starptautiskās saistības, ko
Latvija uzņēmusies pret šīm personām, liecina, ka nepilsoņu
tiesiskā saikne ar Latviju tiek zināmā mērā atzīta un uz tās
pamata ir radušies savstarpēji pienākumi un tiesības. Tas izriet
no Satversmes 98. panta, kas citastarp noteic, ka ikvienam,
kam ir Latvijas pase, ir tiesības uz valsts aizsardzību un
tiesības brīvi atgriezties Latvijā.
Tiesības, ko Latvija noteikusi tās nepilsoņiem, var ietekmēt citu
valstu imigrācijas politiku attiecībā uz šīm personām, jo citas
valstis rēķinās ar to, ka Latvija attiecībā uz šīm personām
uzņemas noteiktas saistības, piemēram, garantē nepilsoņiem
diplomātisko aizsardzību ārvalstīs, kā arī tiesības atgriezties
Latvijā.
Tādējādi Saeimai, izdarot grozījumus Nepilsoņu likumā, bija
jāapsver to potenciālās starptautiskās sekas. Līdz ar to
nepieciešams analizēt apstrīdēto normu atbilstību tiesībām, kas
izriet no Satversmes 98. panta, proti - ikviena tiesībām
brīvi izbraukt no Latvijas, kā arī ikviena, kam ir Latvijas pase,
tiesībām uz valsts aizsardzību, atrodoties ārpus Latvijas, un
tiesībām atgriezties Latvijā. Tāpat jāizvērtē, vai apstrīdētās
normas atbilst saistībām, ko Latvijai noteic Cilvēktiesību
konvencijas Ceturtā protokola 2. un 3. pants, Pakta
12. pants, kā arī Bezvalstnieku konvencijas 8. panta
1. punkts.
18. No pieteikuma izriet,
ka jāizvērtē apstrīdēto normu atbilstība tikai Satversmes
98. panta pirmajiem diviem teikumiem, kas noteic: "Ikvienam
ir tiesības brīvi izbraukt no Latvijas. Ikviens, kam ir Latvijas
pase, ārpus Latvijas atrodas valsts aizsardzībā, un viņam ir
tiesības brīvi atgriezties Latvijā."
Satversmes tiesa jau iepriekš norādījusi, ka gadījumos, kad ir
šaubas par Satversmē ietverto cilvēktiesību normu saturu, tās
tulkojamas pēc iespējas atbilstoši interpretācijai, kāda tiek
lietota starptautisko cilvēktiesību normu praksē
(sk. Satversmes tiesas 2000. gada 30. augusta
sprieduma lietā Nr. 2000-03-01 secinājumu daļas
5. punktu). Turklāt no Satversmes 89. panta, kas
noteic, ka "valsts atzīst un aizsargā cilvēka pamattiesības
saskaņā ar šo Satversmi, likumiem un Latvijai saistošiem
starptautiskajiem līgumiem", izriet, ka likumdevēja mērķis bija
panākt Satversmē ietverto tiesību normu un starptautisko
cilvēktiesību normu savstarpēju harmoniju (sk., piemēram,
Satversmes tiesas 2003. gada 27. jūnija sprieduma lietā
Nr. 2003-04-01 secinājumu daļas 1. punktu un
2005. gada 17. janvāra sprieduma lietā
Nr. 2004-10-01 7. 1. punktu). Tādēļ
noskaidrojams, cik lielā mērā Paktā un Cilvēktiesību konvencijā
noteiktās tiesības un to īstenošanas prakse ir piemērojama,
interpretējot Satversmes 98. pantā ietverto tiesību saturu.
Pakta 12. panta 2. punktā ietvertās tiesības izbraukt
no valsts, arī savas valsts, attiecas uz jebkuru personu, ne
tikai uz attiecīgās valsts pilsoni. Līdz ar to šīs normas saturs
ir piemērojams, vērtējot apstrīdēto normu atbilstību Satversmes
98. pantam.
Pakta 12. panta 4. punktā ir noteiktas tiesības
atgriezties savā valstī. Cilvēktiesību komiteja norādījusi, ka
šajā normā ietvertās tiesības ir interpretējamas, ņemot vērā
personas īpašo saikni ar valsti. Šajā pantā noteikto tiesību
piemērošana nav ierobežota ar pilsonības valsti tās formālajā
izpratnē. Tiesības atgriezties savā valstī attiecas arī uz
valsti, ar kuru personai ir īpaša saikne [sk.: Joseph S.,
Schultz J., Castan M. (ed.) The International Covenant in Civil
and Political Rights. Cases, materials and commentary,
2nd ed., Oxford University Press, 2004,
p. 366]. Līdz ar to arī Pakta 12. panta
4. punktā ietverto tiesību saturs ir piemērojams, vērtējot
apstrīdēto normu atbilstību Satversmes 98. pantam.
Cilvēktiesību konvencijas Ceturtā protokola 2. panta
2. punkts noteic ikviena tiesības brīvi atstāt jebkuru
valsti, arī savu valsti. Eiropas Cilvēktiesību tiesa līdz šim nav
norādījusi, ka šajā pantā ietvertās tiesības būtu attiecināmas
tikai uz attiecīgās valsts pilsoņiem. Līdz ar to šī norma ir
piemērojama, interpretējot Satversmes 98. pantā ikvienam
nostiprinātās tiesības izbraukt no valsts.
Cilvēktiesību konvencijas Ceturtā protokola 3. panta
2. punkts noteic, ka nevienam cilvēkam nedrīkst liegt
tiesības atgriezties tās valsts teritorijā, kuras pilsonis viņš
ir. Eiropas Cilvēktiesību tiesa ir norādījusi, ka "Konvencija
negarantē personai tiesības iebraukt un uzturēties valstī, kuras
pilsonis attiecīgā persona nav, kā arī negarantē tiesības netikt
izraidītam no šīs valsts. Līgumslēdzējām valstīm saskaņā ar
starptautiskajās tiesībās iedibinātu principu ir tiesības
kontrolēt tādu personu iebraukšanu, uzturēšanos un izbraukšanu,
kuras nav tās pilsoņi (non-nationaux)" (Cour europeénne des
Droits de l'Homme, Décision finale sur la recevabilité de la
requ?te no 50183/99 présentée par Aleksandr
Kolosovskiy contre la Lettonie, le point B.c). Tātad šī
Cilvēktiesību konvencijas norma garantē tiesības tikai attiecīgās
valsts pilsoņiem un nav piemērojama attiecībā uz Latvijas
nepilsoņiem, interpretējot Satversmes 98. pantā noteiktās
tiesības atgriezties Latvijā.
No iepriekšminētā izriet, ka Paktā un Konvencijā noteikto tiesību
apjoms ir atšķirīgs, bet no Latvijas tiesību viedokļa Latvijai ir
saistošs plašākais starptautiskais cilvēktiesību standarts.
19. Satversmes
98. pants noteic ikviena tiesības brīvi izbraukt no
Latvijas. Šīs tiesības sevī ietver vairākus aspektus.
Tiesības atstāt valsts teritoriju nevar tikt ierobežotas, prasot
iemeslu, kāpēc persona vēlas atstāt valsti. Tāpat šīs tiesības
nevar tikt ierobežotas, nosakot, cik ilgu laiku indivīds drīkst
atrasties ārpus valsts (sk.: Joseph S., Schultz J., Castan M.,
p. 355).
Tās sevī ietver arī indivīda tiesības brīvi izbraukt uz citu
valsti pēc savas izvēles, ja vien attiecīgā valsts šo personu
uzņem (sk. Eiropas cilvēktiesību tiesas 2004. gada 13.
februāra sprieduma lietā "Napijalo v. Croatia"
68.§).
Satversmes 98. pants noteic arī ikviena,
kam ir Latvijas pase, tiesības brīvi atgriezties Latvijā. To
personu loks, kurām ir konstitucionāli noteiktas tiesības brīvi
atgriezties Latvijā, nosakāms Personu apliecinošo dokumentu
likuma kontekstā. Šā likuma 4. pants paredz, kāda veida
pases izsniedzamas Latvijā. Atbilstoši šim pantam Latvijas pase
tiek izsniegta ne tikai pilsoņiem, bet arī nepilsoņiem. Līdz ar
to tiesības brīvi atgriezties Latvijā ir attiecināmas arī uz
Latvijas nepilsoņiem.
Satversmes 98. pants noteic, ka ikviens, kam ir Latvijas
pase, ārpus Latvijas atrodas valsts aizsardzībā. Tas nozīmē,
ka Latvija īsteno diplomātisko aizsardzību attiecībā uz personām,
kam ir Latvijas pase. Diplomātiskā aizsardzība nepieder pie
pamattiesībām, bet ir uzskatāma par cilvēktiesību īstenošanas
mehānismu un var izpausties, piemēram, tādējādi, ka personai tiek
nodrošināta pieeja konsulārajām institūcijām. Tā ir valsts
rīcības brīvība - īstenot diplomātisko aizsardzību attiecībā uz
indivīdu vai ne. Tomēr valstij var būt pienākums īstenot
diplomātisko aizsardzību, ja attiecībā uz indivīdu ir pārkāptas
ius cogens normas.
Pastāv atšķirīgi viedokļi par to, vai diplomātiskā aizsardzība
īstenojama tikai attiecībā uz personām, kuras starptautisko
tiesību kontekstā tiek uzskatītas par attiecīgās valsts
valstspiederīgajiem Notebohma lietas [Nottebohm judgement
(Liechtenstein v. Guatemala), Second Phase, [1955] ICJ
Reports] izpratnē, vai arī tikpat nozīmīgs apstāklis var būt
pastāvīgā uzturēšanās attiecīgajā valstī [sk.: Report of the
International Law Commission on the work of its fifty-second
session, 1 May to 9 June and 10 July to 18 August 2000 (A/55/10),
Chapter V;
http://www.un.org/law/ilc/reports/2000/english/chp5e.pdf].
Satversmes 98. panta formulējums norāda uz to, ka Latvija
diplomātisko aizsardzību noteic arī attiecībā uz Latvijas
nepilsoņiem.
20. Apstrīdētās normas pēc
satura ir atšķirīgas, tādēļ noskaidrojams, vai to saturs
uzskatāms par Satversmes 98. pantā noteikto tiesību
ierobežojumu.
Nepilsoņu likuma 1. panta trešās daļas 5. punkts noteic
to personu loku, kuras nevar pretendēt uz nepilsoņa statusu. Šī
norma, it īpaši tad, ja tiek vērtēta kopsakarā ar tā paša likuma
7. panta pirmās daļas 2. punktu, var ietekmēt citu valstu
imigrācijas politiku attiecībā uz Latvijas nepilsoņiem. Ņemot
vērā, ka ar 2004. gada 20. maija grozījumiem Nepilsoņu
likuma 1. panta trešās daļas 5. punktā tika paplašināts
to personu loks, uz kurām neattiecas Nepilsoņu likums, šīs normas
saturs uzskatāms par tādu, kas var ierobežot Satversmes
98. pantā noteikto pārvietošanās brīvību, kā arī valsts
garantēto aizsardzību, kas ir noteikta ikvienam, kam ir Latvijas
pase.
Nepilsoņu likuma 2. panta otrās daļas 2. punkts noteic
nepilsoņu izraidīšanas kārtību. Šīs normas atbilstība Satversmes
98. pantam nav vērtējama, jo šis pants vispār neskar
izraidīšanu.
Nepilsoņu likuma 7. panta pirmās daļas 2. punkts paredz
iespēju atņemt nepilsoņa statusu un līdz ar to arī īpašo valsts
aizsardzību personām, kam ir izveidojusies ilgstoša un noturīga
saikne ar Latviju. Tādējādi var tikt ierobežotas Satversmes
98. pantā noteiktās tiesības. Tāpat apstrīdētā norma var
ietekmēt citu valstu imigrācijas politiku attiecībā uz Latvijas
nepilsoņiem.
Līdz ar to Nepilsoņu likuma 7. panta pirmās daļas
2. punkts, kas vērtējams saistībā ar Nepilsoņu likuma
1. panta trešās daļas 5. punktu, ir uzskatāms par
Satversmes 98. pantā noteikto tiesību ierobežojumu.
21. Lielākā daļa Satversmē
noteikto pamattiesību nav absolūtas, un, pastāvot noteiktiem
nosacījumiem, valsts var tās ierobežot. Atbilstoši Satversmes
116. pantam personas tiesības, kas noteiktas Satversmes
98. pantā, var ierobežot likumā paredzētajos gadījumos, lai
aizsargātu citu cilvēku tiesības, demokrātisko valsts iekārtu,
sabiedrības drošību, labklājību un tikumību.
Arī Cilvēktiesību konvencijas Ceturtā protokola
2. panta 3. punkts paredz, ka tiesībām brīvi atstāt
jebkuru valsti, arī savu valsti nedrīkst noteikt nekādus
ierobežojumus, izņemot tos, ko nosaka likums un kas demokrātiskā
sabiedrībā ir nepieciešami valsts un sabiedriskās drošības
interesēs, lai uzturētu sabiedrisko kārtību, nepieļautu
noziegumus, aizsargātu veselību un morāli vai arī citu cilvēku
tiesības un brīvības.
Līdzīgi Pakta 12. panta 3. punkts noteic, ka ikviena
tiesībām atstāt jebkuru, arī savu, valsti nedrīkst būt nekādu
ierobežojumu, izņemot tos, kas paredzēti likumā, ir nepieciešami
valsts drošības, sabiedriskās kārtības, iedzīvotāju veselības,
tikumības vai citu cilvēku tiesību un brīvību aizsardzībai un ir
savienojami ar citām Paktā atzītajām tiesībām.
Attiecībā uz tiesībām iebraukt savā valstī Pakta 12. panta
4. punkts noteic, ka šīs tiesības nevienam nedrīkst atņemt
patvaļīgi.
Tātad
Satversmes 98. pantā noteiktās tiesības var tikt
ierobežotas, ja ierobežojums ir noteikts ar likumu, atbilstošs
leģitīmam mērķim un nepieciešams demokrātiskā sabiedrībā.
22. Satversmes
98. pantā ietverto tiesību ierobežošana noteikta ar likumu,
proti - ar Nepilsoņu likuma 1. panta trešās daļas
5. punktu un 7. panta pirmās daļas 2. punktu. Šis
likums ir, pirmkārt, izsludināts likumā noteiktajā kārtībā, ir
spēkā un ir publiski pieejams. Otrkārt, tiesību norma ir
pietiekami skaidra, lai indivīds varētu paredzēt tās piemērošanas
sekas.
Līdz ar to
apstrīdētajās normās ietvertais pamattiesību ierobežojums ir
noteikts ar likumu.
23. Ministru kabineta
iesniegtajā Nepilsoņu likuma grozījumu projekta anotācijā
norādīts, ka grozījumi bijuši nepieciešami, pirmkārt, lai atceltu
priekšrocības tiem nepilsoņiem, kuri pārceļas uz pastāvīgu dzīvi
valstīs, kas nav NVS dalībvalstis, un, otrkārt, lai paredzētu
iespēju personai atteikties no nepilsoņa statusa, ja tā pastāvīgi
dzīvo citā valstī un ir saņēmusi tajā ceļošanas dokumentus
(sk. likumprojekta "Grozījumi likumā "Par to bijušās PSRS
pilsoņu statusu, kuriem nav Latvijas vai citas valsts
pilsonības"" anotāciju, IEMAnot_190503; lietas materiālu
1. sējuma 49. lpp.).
Izdarot grozījumus
Nepilsoņu likumā, likumdevējs nav norādījis citu šo grozījumu
mērķi.
Arī Valsts prezidente, nosūtot likumprojektu otrreizējai
caurlūkošanai, minējusi, ka ir nepamatoti un nesamērīgi atņemt
personai nepilsoņa statusu tikai tāpēc, ka tā ārvalstī saņēmusi
pastāvīgās uzturēšanās atļauju, kas personai negarantē nekādu ar
konkrētās ārvalsts pilsonību vai pavalstniecību saistītu statusu.
Prezidente uzsvērusi, ka, likumdevējs nolemjot attiecināt šādu
nepilsoņa statusa atņemšanas priekšnoteikumu uz personām, kuras
pastāvīgās uzturēšanās atļaujas saņēmušas pirms 2004. gada likuma
grozījumu pieņemšanas, ir pārkāpis tiesiskās paļāvības principu
[sk.: Prasot otrreiz caurlūkot likumu "Grozījumi likumā "Par
to bijušās PSRS pilsoņu statusu, kuriem nav Latvijas vai citas
valsts pilsonības"". Latvijas Vēstnesis,
2004. 25. marts, Nr. 47 (2995)].
Tomēr likumdevējs, izskatot Nepilsoņu likuma grozījumus
otrreizējās caurlūkošanas kārtībā, tikai daļēji ņēma vērā Valsts
prezidentes iebildumus un, grozot 7. panta pirmās daļas 2.
punktu, noteica, ka nepilsoņa statuss tiek atņemts tikai tām
personām, kuras pastāvīgās uzturēšanās atļauju ārvalstī saņēmušas
pēc 2004. gada 1. jūnija. Tādējādi šie grozījumi saglabāja
pieeju, ka nepilsoņa statusa atņemšana var tikt saistīta ar
pastāvīgās uzturēšanās atļaujas iegūšanu ārvalstī vai
reģistrāciju (pierakstu) dzīvesvietā NVS dalībvalstī bez termiņa
ierobežojuma.
Ne Saeimas Juridiskā komisija, ne deputāti Saeimas sēdē pirms
grozījumu pieņemšanas otrreizējās caurlūkošanas kārtībā
nenorādīja to leģitīmo mērķi. Līdz ar to likumdevējs neizmantoja
tam doto iespēju pieņemt Nepilsoņu likuma grozījumus tādā
redakcijā, kas atbilstu Satversmei un Latvijai saistošajām
starptautisko tiesību normām.
Grozījumu leģitīmais mērķis nav norādīts arī Saeimas atbildes
rakstā.
Ņemot vērā to, ka pamattiesību ierobežojumam, kas izriet no
Nepilsoņu likuma 1. panta trešās daļas 5. punkta un 7. panta
pirmās daļas 2. punkta, trūkst leģitīmā mērķa, nav nepieciešams
izvērtēt šo ierobežojumu nepieciešamību demokrātiskā sabiedrībā,
kā arī atbilstību samērīguma principam.
24. No pieteikuma izriet,
ka tiek apstrīdēta Nepilsoņu likuma 2. panta otrās daļas
2. punkta atbilstība Cilvēktiesību konvencijas
Ceturtā protokola 3. panta 1. punktam, kas noteic,
ka nevienu nedrīkst izraidīt nedz individuāli, nedz kolektīvi no
tās valsts teritorijas, kuras pilsonis viņš ir.
Eiropas Cilvēktiesību tiesa ir norādījusi, ka šis pants nodrošina
vienīgi tādu personu absolūtas un neapstrīdamas tiesības netikt
izraidītām, kuras ir uzskatāmas par attiecīgās valsts
nationals (angļu val.). Taču šā jēdziena saturs ir
nosakāms nacionālajos likumos (sk. Eiropas Cilvēktiesību
tiesas lēmuma par sūdzības Nr. 48321/99 "Sļivenko un citi pret
Latviju" pieņemšanu izskatīšanai 77.§ un 78.§).
Tas, vai Latvijas nepilsoņi būtu uzskatāmi par nationals
(angļu val.) starptautisko tiesību izpratnē, ir ne tikai
juridisks, bet galvenokārt politisks jautājums, kas būtu
jāizskata valstī pastāvošā demokrātiski politiskā procesa
ietvaros.
Tomēr, vērtējot šajā konvencijas pantā ietverto izraidīšanas
aizlieguma principu attiecībā uz Latvijas nepilsoņiem, secināms,
ka Nepilsoņu likumā noteiktā izraidīšanas kārtība nerada
cilvēktiesību aizskārumu.
Nepilsoņu likuma 2. panta otrās daļas 2. punkts noteic,
ka nepilsonim ir tiesības netikt izraidītam no Latvijas, izņemot
gadījumus, kad izraidīšana notiek likumā noteiktajā kārtībā un ir
saņemta kādas ārvalsts piekrišana uzņemt izraidāmo personu.
Nepilsoņa izraidīšana uz valsti, kurā šī persona tiek vajāta
rases, reliģijas vai etniskās piederības dēļ, kā arī kolektīva
izraidīšana nav pieļaujama.
Tātad Nepilsoņu likumā noteiktā izraidīšanas kārtība ir stingri
regulēta un nepieļauj patvaļīgu izraidīšanas aizlieguma principa
pārkāpšanu. Analizējot apstrīdētajā normā lietoto jēdzienu
"likumā noteiktajā kārtībā", norādāms, ka Latvijā personu
izraidīšana var notikt vai nu Imigrācijas likumā, vai arī
Krimināllikumā noteiktajā kārtībā.
Imigrācijas likumā paredzētā personu izraidīšanas kārtība
neattiecas uz Latvijas nepilsoņiem. Pirmkārt, Imigrācijas likuma
mērķis ir noteikt ārzemnieku ieceļošanas, uzturēšanās, tranzīta,
izceļošanas un aizturēšanas kārtību, kā arī kārtību, kādā
ārzemniekus tur apsardzībā Latvijas Republikā un izraida no tās,
lai nodrošinātu starptautiskajām tiesību normām un Latvijas
valsts interesēm atbilstošas migrācijas politikas īstenošanu
(Imigrācijas likuma 2. pants). Otrkārt, Imigrācijas likuma
izpratnē ārzemnieks ir persona, kura nav Latvijas pilsonis vai
Latvijas nepilsonis.
Krimināllikums ļauj notiesātā izraidīšanu no Latvijas Republikas
piemērot kā papildsodu (Krimināllikuma 36. pants).
Krimināllikuma 43. pants savukārt noteic, ka citas valsts
pilsoni vai personu, kurai ir pastāvīgās uzturēšanās atļauja citā
valstī, var izraidīt no Latvijas Republikas, ja tiesa atzīst, ka,
ievērojot lietas apstākļus un vainīgā personību, nav pieļaujama
viņa atrašanās Latvijas Republikā. Tādējādi šis pants var
attiekties vienīgi uz tiem nepilsoņiem, kam ir pastāvīgās
uzturēšanās atļauja citā valstī. Būtiski, ka tiesnesim,
piemērojot izraidīšanu kā papildsodu, ir noteikts pienākums
izvērtēt attiecīgās lietas apstākļus un vainīgā personību. Līdz
ar to tiesnesim katrā konkrētajā gadījumā ir jāpārbauda, vai
izraidīšana no Latvijas kā papildsods nerada nepamatotu
cilvēktiesību ierobežojumu.
Līdz ar to secināms, ka Nepilsoņu likuma 2. panta otrās
daļas 2. punkts atbilst personas izraidīšanas aizlieguma
principam.
25. Pieteikuma iesniedzēji
norāda, ka nepieciešams izvērtēt apstrīdēto normu atbilstību arī
Bezvalstnieku konvencijas 8. panta 1. punktam.
Bezvalstnieku konvencijai Latvija pievienojusies ar
1990. gada 4. maija deklarāciju "Par Latvijas
Republikas pievienošanos starptautisko tiesību dokumentiem
cilvēktiesību jautājumos". Šī konvencija Latvijā ir spēkā no
1992. gada 13. jūlija. Lai arī Bezvalstnieku konvencija
Latvijas valstij ir saistoša, tās oficiālais tulkojums latviešu
valodā nav publicēts. Tādējādi konvencijas neoficiālais tulkojums
latviešu valodā atbilstoši 1969. gada Vīnes konvencijas par
starptautisko līgumu tiesībām 33. pantam ir izmantojams
tiktāl, ciktāl tas nav pretrunā ar šīs konvencijas autentisko
tekstu.
Konvencijas autentiskie teksti - konkrēti, angļu un franču
valodā - norāda , ka šīs konvencijas 8. panta
1. punkts attiecas uz aizliegumu atņemt nationality
(angļu val.) jeb nationalité (franču val.). Jautājums par
to, kāds būs nepilsoņa statuss Bezvalstnieku konvencijas un
starptautisko tiesību izpratnē, ir lemjams šā sprieduma
24. punktā norādītajā kārtībā.
Tomēr jāņem vērā, ka Bezvalstnieku konvencijā ir ietverts
vispārējs bezvalstnieku skaita palielināšanas aizlieguma
princips. Šī konvencija ir starptautisks līgums, kas pieņemts,
lai īstenotu valstu pienākumu samazināt bezvalstnieku
skaitu.
Izvērtējot apstrīdēto normu saturu, secināms, ka Nepilsoņu likuma
7. panta pirmās daļas 2. punkts tā pašreizējā redakcijā
potenciāli pieļauj bezvalstnieku skaita palielināšanos. Šī norma
nepilsoņa statusa atņemšanu saista ar pastāvīgās uzturēšanās
atļaujas saņemšanu ārvalstī vai ar pastāvīgu pierakstu NVS
dalībvalstī. Kā šajā spriedumā iepriekš norādīts, ne pastāvīgās
uzturēšanās atļaujas iegūšana ārvalstī, ne arī pastāvīgs
pieraksts NVS dalībvalstī personai nenoteic tādu statusu, ko
nodrošinātu pilsonības (pavalstniecības) iegūšana.
Līdz ar to Nepilsoņu likuma 7. panta pirmās daļas
2. punkts uzskatāms par neatbilstošu bezvalstnieku skaita
palielināšanas aizlieguma principam.
26. Nepilsoņu likuma
1. panta trešās daļas 5. punkts un 7. panta pirmās
daļas 2. punkts nepamatoti ierobežo Satversmē, kā arī Latvijai
saistošajās starptautisko tiesību normās noteiktās
cilvēktiesības.
Apstrīdēto normu atcelšana ar sprieduma pasludināšanas brīdi, kā
to lūdz pieteikuma iesniedzēji, radītu tādu situāciju, ka zustu
jebkāds konkrēto attiecību tiesiskais regulējums.
Tādēļ, lemjot par brīdi, ar kuru apstrīdētās normas zaudēs spēku,
Satversmes tiesa ņem vērā, ka ir nepieciešams noteikts laika
periods, lai izteiktu šīs normas tādā redakcijā, kas atbilst
Satversmē noteiktajiem un Latvijai saistošajiem cilvēktiesību
standartiem.
Nolēmumu
daļa
Pamatojoties uz Satversmes tiesas likuma 30.-32. pantu,
Satversmes tiesa nosprieda:
1. Atzīt likuma "Par to bijušās PSRS pilsoņu statusu, kuriem nav
Latvijas vai citas valsts pilsonības" 1. panta trešās daļas
5. punktu par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes
98. pantam un spēkā neesošu no 2005. gada
1. septembra.
2. Atzīt likuma "Par to bijušās PSRS pilsoņu statusu, kuriem nav
Latvijas vai citas valsts pilsonības" 7. panta pirmās daļas
2. punktu par neatbilstošu Latvijas Republikas Satversmes
98. pantam un spēkā neesošu no 2005. gada
1. septembra.
3. Atzīt likuma "Par to bijušās PSRS pilsoņu statusu, kuriem nav
Latvijas vai citas valsts pilsonības" 2. panta otrās daļas
2. punktu par atbilstošu Eiropas Cilvēka tiesību un pamatbrīvību
aizsardzības konvencijas Ceturtā protokola 3. panta
1. punktam.
Spriedums ir galīgs un
nepārsūdzams.
Spriedums stājas spēkā tā publicēšanas dienā.
Tiesas sēdes priekšsēdētājs
A.Endziņš