Informatīvais ziņojums
  "Par vienota Latvijas valsts tēla ieviešanas
  stratēģiju"
  Informatīvais ziņojums "Par vienota Latvijas valsts tēla
  ieviešanas stratēģiju" (turpmāk - Informatīvais ziņojums)
  sagatavots, pamatojoties uz 2019. gada 7. maijā apstiprinātā
  Valdības rīcības plāna Deklarācijas par Artura Krišjāņa Kariņa
  vadītā Ministru kabineta iecerēto darbību īstenošanu (turpmāk -
  VRP) 45.1. punktu "Panāksim, ka ir vienots un pozitīvs tēls
  par Latviju kā vietu eksportējošiem uzņēmumiem".
  Ekonomikas ministrija, sadarbībā ar Latvijas Investīciju un
  attīstības aģentūru (turpmāk - LIAA), sniedz informāciju par VRP
  45.1. punkta izpildes gaitu un turpmāko rīcības stratēģiju
  saistoši VRP 45.1. punkta 2. uzdevuma "Pamatojoties uz
  vienotā tēla vērtības piedāvājumu, sagatavot mārketinga
  piedāvājumu" un 3.uzdevuma "Apstiprināt mārketinga
  piedāvājumu un izstrādāt ieviešanas plānu" minētajam.
  1. Valdības rīcības plāna
  45.1.punkta 1.uzdevuma "Izstrādāt Latvijas vienota valsts
  tēla vērtības piedāvājumu" izpilde un īstenotie pasākumi
  2020.gadā
  2020.gada 29.septembra Ministru kabineta sēdē tika izskatīts
  un apstiprināts Ekonomikas ministrijas sagatavotais Informatīvais
  ziņojums "Par vienota valsts tēla izstrādi", kā
  ietvaros tika noteikti trīs vienotā tēla stratēģiskie virzieni,
  kas kopumā veido Latvijas vienotā tēla vērtības piedāvājumu
  (value proposition):
  
  1. "Gatavi Izaicinājumiem" ("Ready For Any
  Challenges") - Latviešu dabā ir radīt un pārsteigt
  pasauli ar savām idejām, prasmēm un augstajām darba spējām.
  Vēsture mūs mācījusi būt izdomas bagātiem un rūdījusi, tādēļ
  varam strauji pielāgoties un paveikt sarežģītas lietas ātri,
  radoši un pasaules līmenī. Savienojot cilvēku zināšanas un
  prasmes ar tehnoloģiju iespējām un vidi, mēs kļūstam par
  augstākās raudzes problēmu risinātājiem;
  2. "Dažādu Pasauļu Savienotāji" ("Connecting
  Worlds Apart") - Latvija ir savienotājs, kas palīdz
  satikties īstajiem cilvēkiem, lai radītu jaunas, negaidītas
  kombinācijas. Mēs esam starp jūru un mežu. Starp senām tradīcijām
  un jaunākajām tehnoloģijām. Tas mums ir licis atrast veidus, kā
  savienot nesavienojamo. Tāpat Latvija ir kompakta, un divu rokas
  spiedienu attālumā ir sasniedzams jebkurš, kas ļauj mums ātri
  atrast vajadzīgos partnerus idejas īstenošanai.
  3. "Radošu Izmēģinājumu Platforma" ("Natural
  Playground") - Latvija piedāvā iespēju radīt vai
  pārbaudīt idejas drošos un videi draudzīgos apstākļos. Galveno
  fokusu liekam uz vidi, kuru ir iespējams pielāgot visdažādākajām
  vajadzībām. Mums ir četri gadalaiki. Augstā tehnoloģiskā
  attīstība ļauj būt jebkurā vietā, bet joprojām ar 5G interneta
  kvalitāti. Neatņemama vides sastāvdaļa ir mūsu cilvēki, kas ar
  radošu pieeju spēj risināt dažāda rakstura un sarežģītības
  problēmas. Latvijas industrijas un pētniecības organizācijas
  izstrādā augstas pievienotās vērtības un izcilas kvalitātes
  produktus. Tas viss ļauj radīt, testēt un attīstīt neparastākos
  risinājumus, idejas vai sapņus.
  Vienotā tēla stratēģiskie virzieni tika izstrādāti, īstenojot
  plašu loku stratēģiskus pasākumus sabiedrības un citu interešu
  grupu iesaistei un viedokļa apzināšanai. Tāpat tika organizētas
  piecas ekspertu darba grupas, kurās kopā piedalījās 116
  dalībnieku, pārstāvot Latvijas uzņēmējdarbības, investīciju,
  zinātnes un akadēmisko vidi, medijus, valsts tēla popularizēšanā
  iesaistītās iestādes un kultūras organizācijas. Darba grupas tika
  veidotas tematiskajos blokos: 1) Eksports; 2) Investīcijas un
  inovācijas; 3) Tūrisms; 4) Ārpolitika, drošība un vēsture; 5)
  Zinātne un kultūra. Lai arī sākotnēji Ekonomikas ministrija
  uzsāka darbu pie Latvijas ekonomiskā tēla definēšanas,
  pēc darbnīcu organizēšanas, tai skaitā kultūras un ārpolitikas
  jomā, tika secināts, ka galvenokārt vērtības sakrīt, kā rezultātā
  stratēģija un Latvijas vērtības piedāvājums ir veidojams
  vienots.
  2020. gada oktobrī, uzsākot darbu pie VRP 45.1. punkta 2. un
  3. uzdevuma izpildes, proti, vienota valsts tēla mārketinga un
  ieviešanas plāna izstrādes, lai veiktu tehniskās specifikācijas
  izstrādi vienota valsts tēla mārketinga ieviešanas plāna
  izstrādei, tika nolemts īstenot padziļinātu uzdevuma izpildes
  priekšizpēti. Priekšizpētes ietvaros, tika veiktas sarunas ar
  nozares pārstāvjiem, zīmolvedības ekspertiem ar pieredzi
  starptautisku zīmolu ieviešanas projektos un radošo industriju
  ekspertiem, kā arī tika iegūtas vērtīgas atziņas pēc sarunām ar
  Igaunijas tēla (brand Estonia) veidotājiem. Tāpat tika veikta
  izpēte valsts tēla stratēģijas pieredzē Somijā, Zviedrijā,
  Lietuvā, Īrijā, Šveicē, Itālijā un citās pasaules valstīs, lai
  aptvertu labās prakses piemērus un integrētu atziņas Latvijas
  vienota valsts tēla ieviešanas stratēģijā. Apkopojot iegūto
  informāciju un citu valstu pieredzi, tika izdarīts secinājums, ka
  ir nepieciešams izstrādāt vienota valsts tēla ieviešanas
  stratēģiju Latvijā, kas balstīta izvirzītajās vienota valsts tēla
  vērtībās.
  Vienota Latvijas valsts tēla ieviešanas stratēģijas virsmērķis
  ir veidot vienotu un saskaņotu ietvaru, kā komunicēt par Latvijas
  darbību īstenošanas kvalitāti ārvalstīs, un reizē attīstīt
  naratīvu Latvijas iedzīvotājiem. Tas iekļauj arī izveidot vienota
  valsts tēla centrālo ideju un tās kodolu. Tā kā komunikācija ir
  atbalsta instruments, ne mērķis pats par sevi, tad komunikācijas
  stratēģija un mārketinga plāns nevar tikt veidots bez valsts tēla
  attīstības stratēģijas un produkta. Turpinot iesākto darbu, kas
  balstīts 2020. gada 29. septembra Informatīvā ziņojumā "Par
  vienota valsts tēla izstrādi" noteiktajās valsts tēla
  vērtībās, kā nākošais uzdevums tika izvirzīts "misiju
  pieejas" iekļaušana, kas kalpo kā centrālais ietvars
  Latvijas valsts tēla izstrādei. Uz tā pamata top stratēģija, kas
  ir uz rezultātiem vērsta Latvijas pozicionēšana ārvalstīs, kam
  pamatā ir tēla uzraudzības un analīzes sistēma, valsts
  prezentācija ārvalstīs, mārketings un to valsts sektora
  speciālistu kompetenču pilnveidošana, kuru darbība saistīta ar
  valsts prezentāciju ārvalstīs.
  Vienota Latvijas
  valsts tēla ieviešanas shēma 2019. - 2021.gadā:
  
  2. Misiju orientēta pieeja
  MISIJU ORIENTĒTAS PIEEJAS MĒRĶIS IR
  RISINĀT DAŽĀDU JOMU IZAICINĀJUMUS, LAI SASNIEGTU AMBICIOZUS UN
  KONKRĒTUS MĒRĶUS NOTEIKTĀ LAIKA PERIODĀ.
  Ekonomiskai attīstībai nav nozīmīgs vien izaugsmes
  skaitliskais pieaugums, kas balstīts kvantitatīvas skaitļu
  dimensijās un IKP izaugsmes mērījumos, proti, attīstības virziens
  un tā kvalitāte ir vienlīdzīgi nozīmīgs, ja pat ne vairāk
  fundamentāls. Pasaulē, kur šobrīd ir daudz šķietami neatrisināmu
  problēmu, kā piemēram, vides piesārņojums pret dzīves stilu un
  ekonomiskām interesēm, nevienlīdzība, veselības un medicīnas
  problēmas, mūžizglītība, darba iespējas robotizācijas laikmetā un
  citi lieli izaicinājumi, misiju orientēta pieeja, kas ir OECD un
  Eiropas Savienības (turpmāk - ES) līmeņa prioritārs
  problēmrisināšanas modelis, sniedz iespējas un stratēģiju kā
  veidot risinājumus. Izaicinājumus pārdefinējot misijās un
  tuvojoties to risināšanai, pielāgojoties, izmēģinot un
  prototipējot.
  
  Ideja, kas ir aiz misiju pieejas ir nevis sākt ar jautājumu -
  kuriem sektoriem vai tehnoloģijām ir jāsniedz palīdzība, bet gan
  ar risināmo problēmu identificēšanu. Pamatā ir jādomā par
  problēmām visambiciozākā veidā, iesaistot dažādus ekonomiskos
  spēlētājus risinājumā (publiskais, privātais un bezpeļņas
  organizāciju sektors) un nostiprinot jaunus sadarbības veidus
  individuālu projektu līmenī.
  Lai misijas būtu veiksmīgas, ir jāizpilda virkne nosacījumu,
  kas jāiekļauj procesā pirms to izpildes un tās laikā.
  Pamatkritēriji misiju izpildē un to vadīšanai ir noteikti Eiropas
  Komisijas ziņojumā "Misiju Orientēta Pētniecība un Inovācija
  Eiropas Savienībā - problēmu risināšanas pieeja inovāciju
  virzītai izaugsmei", ko pēc Eiropas Komisijas Pētniecības,
  Zinātnes un Inovāciju komisāra Karlosa Moedas lūguma veica
  profesore Mariana Mazzucato.1 Identificētie kritēriji
  ir šādi:
  - Pārdroši,
  iedvesmojoši un ar sociālu nozīmi. Misijām ir jāspēj
  iedvesmot iesaistītos dalībniekus, un tām ir jābūt saistošām
  plašākai daļai sabiedrības. Tām jābūt vienotām ar ilgtspējīgas
  attīstības izaicinājumiem, lai ietekmētu būtisku iedzīvotāju
  daļu;
  - Sabiedrības
  iesaistošas. Lai misijas definētu, īstenotu un
  novērtētu, ir nepieciešama pilsoņu līdzdalība publisko debašu
  veidā. Tām arī ir jābūt saistošām noteiktam institucionālo un
  sociālo dalībnieku skaitam, lai tās tiktu īstenotas arī dažādos
  politiskajos ciklos;
  - Mērķtiecīgi,
  izmērāmi un ar noteiktu laika rāmi. Misijām ir jābūt ar
  precīzu virzienu. Tām ir jābūt fokusētām un izmērāmām (ar
  instrumentiem, kas aptver vispārējo kvalitatīvo ietekmi) noteiktā
  laika ierobežojumā;
  - Publiskā sektora
  kapacitātes. Misijas pieprasa, lai valsts attīstītu
  prasmes un uzņēmējdarbības garu. Sabiedriskajiem dalībniekiem ir
  jāuztver sevi kā sistēmas elementus, kas rada un veido tirgus un
  tehnoloģijas. Starp kapacitātēm, kas valstij jāuzņemas ir:
  koordinācijas sistēmas izveide starp dažādām savstarpēji
  nekomunicējošām struktūrām; lielāka atsevišķu departamentu,
  aģentūru vai citu sabiedrisko organizāciju elastības un
  autonomijas veidošana; pozitīvas pieejas veidošana riskam;
  iespējas noteikt publiskā iepirkuma stratēģisku izmantošanu visā
  rūpniecības un sociālajā aparātā;
  - Ambiciozi, bet
  reālistiski. Misijām jābūt vērienīgām, lai motivētu
  iesaistītos dalībniekus, bet pietiekami reālistiskām, lai tās
  sasniegtu. Projektu finansēšanai, ko veic publiskā un privātā
  sektora pārstāvji, jābūt pietiekamai un jāatbilst misijas
  īstenošanas vajadzībām, neierobežojot tās definīciju ar stingri
  noteiktiem ierobežojumiem vai īstermiņa atgriešanās
  perspektīvu;
  - Starpsektoriālas un
  ar augšupēju pieeju. Misiju potenciāls ir izmantojams
  pilnībā, ja tiek aktivizētas dažādas iniciatīvas starp dažādām
  nozarēm, dalībniekiem un disciplīnām. Vairāki projekti veicina
  misiju īstenošanu, kā arī to iespējamu pārdefinēšanu, caur
  ierobežojumiem un iespējām, kas var rasties to īstenošanas
  laikā.
  Misiju pieejas pamatā ir princips, ka valsts ir ambiciozu
  uzdevumu īstenošanas katalizators, veicinot to, kas citādi nebūtu
  sasniedzams. Ne tikai rezultāts, bet arī pats process, kas ir
  misiju risināšanas pamatā, ir tas, kas galu galā atrisina
  lielākās problēmas, radot vidi iekļaujošai, ilgtspējīgai un uz
  inovāciju virzītai izaugsmei. Misiju orientēta pieeja ir
  komplekss process, kas pretēji lineāram problēmu risināšanas
  modelim, spēj savienot publisko un privāto sektoru ap vienu
  misiju. Šī pieeja ir tikusi apspriesta kopš 1980.gadiem, bet
  aktualitāti ES līmenī ieguvusi tikai šobrīd, sniedzot iespējas
  Latvijai kļūt par pionieri un pozicionēties kā veiksmīgam
  pionierim globālā līmenī.
  3. Misiju orientēta pieeja
  Latvijas valsts tēla veidošanā - "Mission Latvia", un
  Latvijas pirmās misijas definēšanas process
  LATVIJAI JĀKĻŪST PAR GLOBĀLU
  SPĒLĒTĀJU, IESTĀJOTIES PAR VISIEM SVARĪGU IZAICINĀJUMU
  RISINĀŠANU.
  Valsts tēla veidošana ir viens no sarežģītākajiem valsts
  stratēģiskajiem uzdevumiem, kas pieprasa pastāvīgu valsts
  pārvaldes iestāžu, sabiedrības un organizāciju iesaisti, lai
  veidotu vienotu izpratni un asociācijas par mūsu valsti. Tēla
  veidošana nav lineārs process, bet gan augstas kompleksitātes
  pasākumu kopums, kas reizē veido produktu un komunikāciju par to,
  ko valsts dara, un rezultātā attīsta vienkārši izprotamu stāstu
  starptautiskās atpazīstamības veicināšanai. Valsts tēla
  īstenošana pieprasa nepārtrauktu koordināciju, lai ikkatrs, kas
  komunicē par Latviju starptautiski, izmanto vienojošu vēstījuma
  ietvaru.
  Lai izvairītos no situācijas atkārtošanās, kad tēls ir tikai
  mārketinga sauklis, kam nav spēcīga pamata, un, lai Latvija
  starptautiskā mērogā spētu pozicionēties kā inovatīva un
  konkurētspējīga valsts, LIAA, kā arī Ekonomikas ministrija
  piedāvā "misiju orientētas" pieejas īstenošanu valsts
  tēla veidošanā. Misiju orientēta pieeja valsts tēla ieviešanas
  procesā paredz vairāku misiju veidošanos, ņemot vērā sabiedrības
  nodefinētos izaicinājumus, Nacionālo attīstības plānu 2021. -
  2027. gadam (NAP2027), Nacionālās industriālās politikas
  pamatnostādnes 2021. - 2027. gadam (NIP2027), Latvijas
  ilgtspējīgas attīstības stratēģiju līdz 2030. gadam, Digitālās
  transformācijas pamatnostādnes 2021.-2027.gadam, kā arī ES mērogā
  nodefinētās prioritārās misiju jomas - šie stāsti būs vēstneši, bet pati
  metode, kā spēja risināt lielus un sarežģītus procesus vietējā un
  starptautiskā mērogā, būs valsts tēls. Šī pieeja risina
  gan dažādo ieinteresēto pušu iesaisti un iekšējo saskaņotību, gan
  veido "produktu" - Latvija ir vieta, kur spēj risināt
  kompleksas globālas problēmas.
  2021.gada 29.janvārī tika uzsākts Latvijas vienota valsts tēla
  izstrādes otrais posms, kā ietvaros tika izveidota starpnozaru,
  augstu kvalificētu ekspertu darba grupa (turpmāk - Darba grupa),
  kuras atklāšanas sanāksmē piedalījās Valsts prezidents Egils
  Levits. Darba grupā piedalīties aicinātas kopā 15 personas, kuras
  pārstāv dažādas nozares, tai skaitā privāto, publisko un
  pilsonisko sektoru. Misiju orientēta pieeja, kā Latvijas valsts
  vienota tēla veidošanas stratēģija, tika prezentēta Darba grupas
  pirmajā sanāksmē 29.01.2021, kā rezultātā tika gūts
  apstiprinājums par pieejas atbalstu un apstiprināts turpmākais
  plāns Latvijas misiju definēšanai.
  Darba grupas izveides mērķis ir veidot priekšnosacījumus, lai
  vienota valsts tēla izstrādes misijas būtu iespējamas, ka arī
  paplašināt izpratni par valsts tēla veidošanas modeli, dalīties
  ar vērtīgām atziņām, lai rezultātā gūtu augstāku projekta
  potenciālu.
  Misiju orientēta pieeja piedāvā iespēju iesaistīt iedzīvotājus
  ievērojamu sabiedrības problēmu risināšanā un radīt plašu
  pilsonisko atbalstu, kā arī kolektīvās kustības spēku. Laika
  posmā no 15.februāra līdz 8.martam, tika organizētas dizaina
  domāšanas darbnīcas, kurās tika definēti Latvijas sabiedrības
  izaicinājumi. Darbnīcas kopā piedalījās 100 iedzīvotāji, kas
  proaktīvi aizpildīja pieteikšanās anketu dalībai diskusijām
  www.missionlatvia.com mājas lapā. Dalībnieku profils bija
  mērķtiecīgi dažāds: diskusijās piedalījās iedzīvotāji no dažādām
  pilsētām un reģioniem Latvijā, kā arī ārvalstīs dzīvojošā
  diasporas pārstāvniecība. Dalībnieku starpā bija gan valsts
  pārvaldes darbinieki, gan pārstāvji no kultūras jomas,
  izglītības, pilsoniskā un privātā sektora. Lai arī darbnīcas
  norisinājās latviešu valodā, dalībnieku vidū bija arī cilvēki,
  kuri ģimenē sarunājas arī citās valodās.
  Sabiedrības iekļaujošo darbnīcu mērķis bija identificēt
  izaicinājumus, kas šobrīd ir aktuāli sabiedrībai un valstij
  kopumā. Darbnīcu ietvaros izskanēja dažādi viedokļi un idejas,
  tomēr to rezultātā tika panāktas vienošanās un izcelti
  prioritārie Latvijas izaicinājumi:
  1. Valsts pārvaldes
  un sabiedrības savstarpējā dialoga trūkums. Šī problēma no
  diskusijām izrietot atspoguļo demokrātisko prasmju iztrūkumu,
  proti, izteikšanās, uzklausīšanas, kompromisu meklēšanas prasmes,
  kā arī savstarpējās cieņas un uzticības trūkumu kopumā.
  Iztrūkstošā dialoga dēļ iedzīvotāji spēj justies nevajadzīgi,
  taču vēlas būt piederīgi plašākai kopienai, justies droši un
  izjust attieksmi, ka cilvēks ir valsts interešu centrā.
  2. Izglītības
  modernizācija. Izglītības sistēma un skola ir vietas, kur
  veidojas nākamā paaudze. Darbnīcās tika uzsvērts, ka izglītības
  jomā Latvijā ir nepieciešamas pārmaiņas, pielāgojoties mūsdienu
  situācijai un prasmju pieprasījumam. Tāpat ir nepieciešams
  uztvert demokrātiskas prasmes ne tikai formāli, bet arī pēc
  būtības, lai veicinātu vēlmi pēc kulturālas bagātības un
  dažādības.
  3. Reģionu ekonomiskā
  nevienlīdzība tika norādīta vienlaikus gan kā svarīga
  problēma, gan kā unikāla iespēja. Darbnīcu ietvaros, jau domājot
  par projekta turpmākajiem attīstības soļiem, dalībnieki sprieda,
  ka globālā klimata krīze pieprasa svaigus un inovatīvus
  risinājumus, kas spēj kalpot kā iespēja Latvijai laicīgi reaģējot
  un nodrošinot attiecīgu piedāvājumu.
  4. Nacionālās
  pašapziņas trūkums. Latvijas sabiedrība redz sevi kā ar
  mazvērtības kompleksiem un pieticību sirgstošu. Pastāv
  sistemātisks ambīciju trūkums, bailes riskēt un būt atvērtiem
  pret citām kultūrām rada noslēgšanos un vēlmi slēpties pieticībā,
  norobežojoties un palikt lokālā domāšanas un prakses līmenī.
  5. Politiskā fokusa
  iztrūkums. Dalībnieki izcēla problēmu, kurā valsts cenšas
  risināt visas problēmas vienlaicīgi nevis mērķtiecīgi izvēlas
  konkrētas jomas, kuras attīstīt. Šāda pieeja arī liedz izveidot
  kopēju stāstu par valsti un vienotu tautas pašidentifikāciju.
  Balstoties definētajos izaicinājumos un sabiedrības iekļaujošo
  dizaina domāšanu darbnīcās iegūtajās atziņās, LIAA nodrošināja
  turpmākās diskusijas gan izveidotās Latvijas valsts tēla izveides
  Darba grupas ietvaros, gan iesaistot plašāku loku privātā un
  sabiedriskā sektora pārstāvjus. Diskusiju rezultātā ir tikusi
  definēta Latvijas pirmā misija, kas virzīta turpmāk
  apstiprināšanai Latvijas Republikas Ministru kabinetā -
  "SEA 2030",
  jeb "JŪRA 2030". Misijas pamata mērķis ir
  risināt ar klimata pārmaiņām, piesārņojumu un aprites ekonomikas
  jautājumu saistītus problēmu jautājumus, veidojot
  "smilškastes"2 inovatīvu risinājumu
  radīšanai un ilgtspējības nodrošināšanai, vienlaikus
  pozicionējoties kā inovatīvai un tālredzīgai valstij, piedāvājot
  savus risinājumus starptautiskā līmenī.
  LIAA 2021.gada ietvaros, sadarbībā ar Ekonomikas ministriju,
  ir īstenojusi Misiju pieejas pilotprojektus, kuru ietvaros,
  balstoties Latvijas valsts tēla vērtības piedāvājumā, organizētas
  inovatīvas investīciju piesaistes aktivitātes. Reaģējot uz
  ģeopolitisko situāciju Eiropas austrumos, saistībā ar
  Baltkrievijas politisko situāciju, LIAA īstenoja kampaņu,
  palīdzot Baltkrievijas uzņēmumiem pārcelt savu uzņēmējdarbību uz
  Latviju. Šīs kampaņas rezultātā tikai piesaistītas vairāk kā 9,5
  miljonu EUR investīcijas, uzņēmējdarbību Latvijā uzsākuši 39
  uzņēmumi un radītas 755 jaunas darba vietas. Tāpat Latvijā šā
  gada ietvaros, LIAA sadarbībā ar Ekonomikas ministriju izveidoja
  "Zaļā korida" iniciatīvu, kas nodrošina paātrinātu
  investīciju un uzņēmējdarbības uzsākšanas procedūru veikšanu
  ārvalstu kompānijām, kas vēlas uzsākt uzņēmējdarbību Latvijā,
  Latvijas viedās specializācijas stratēģijas jomās.
  VALSTS TĒLS IR AKTIVITĀTES,
  RĪCĪBPOLITIKA UN VIRZIENS, KO VALSTS UZSTĀDA UN KAM TĀ SEKO
  ILGTERMIŅĀ - VALSTS TĒLS IR TAS, KO VALSTS DARA.
  4. Misija: "JŪRA
  2030"
  Ūdens kā resurss
  nākotnes ekonomikas attīstībai
  MISIJA "JŪRA 2030" BŪS
  IESPEJA JAUNA VEIDA SADARBĪBAI UN INOVĀCIJĀM, BALSTOTIES ESOŠAJĀS
  TAUTSAIMNIECĪBAS KOMPETENCĒS UN TAJĀS, KAS TIKS ATTĪSTĪTAS.
  Mēs, kā valsts, iestājamies par tīru saldūdens pieejamību
  ikvienam planētas iedzīvotājam - tas ir mūsu pozicionējums. Lai
  to sasniegtu, ir nepieciešams atjaunot dabisku ūdens aprites
  ciklu, kas ir plašs, komplekss un sistēmisks process. Mūsu
  "smilškaste" ir Baltijas jūra, kas ir viena no
  piesārņotākajām jūrām pasaulē, un misija - līdz 2030. gadam
  izveidot tādu sistēmisku ietvaru, kas attīra un atjauno tīru
  ūdeni Baltijas jūrā.
  Ūdens nosedz apmēram 70% no pasaules kopējās platības, tomēr
  saldūdens, ko mēs dzeram, izmantojam sanitāriem nolūkiem un
  lauksaimniecībā ir pavisam maza daļa no tā, sastādot vien 3% no
  ūdens daudzuma un 2% no šī apjoma ir neaizsniedzams sasalušos
  ledājos vai citādi nepieejams. Aptuveni, 1,1 miljardam cilvēku
  visā pasaulē trūkst piekļuves tīram ūdenim, un kopā 2,7
  miljardiem cilvēku ūdens trūkums ir raksturojams vismaz vienu
  mēnesi gadā. Daudzas ūdens sistēmas, kas uztur ekosistēmu
  uzplaukumu un pabaro pieaugušo globālo populācijas skaitu, ir
  pakļautas pieaugošam riskam. Upes, ezeri un ūdenskrātuves izžūst
  vai kļūst pārāk piesārņotas, lai tās izmantotu. Klimata pārmaiņas
  maina laika apstākļus un ūdens pārdales modeļus visā pasaulē,
  dažos reģionos izraisot bīstamu sausumu, bet citos - plūdus, kas
  ir iemesli sociāliem nemieriem, badam un negatīvām klimata
  pārmaiņām.
  Ūdens piesārņojums ir viens no pieaugošākajiem riskiem tīra
  ūdens pieejamībai plašākajai pasaules populācijai. Ūdens
  piesārņojums veidojas no vairākiem avotiem, tostarp neattīrītiem
  cilvēku un ražošanas veidotiem notekūdeņiem. Tāpat arī ir jāņem
  vērā strauji pieaugošā pasaules kopējā populācija. Pēdējos 50
  gados cilvēku populācija ir vairāk kā dubultojusies un šī straujā
  izaugsme un ar to saistītā ekonomiskā un industriālā izaugsme ir
  pārveidojusi ūdens ekosistēmas visā pasaulē, izraisot ievērojamu
  bioloģiskās daudzveidības samazināšanos.
  Baltijas jūra, kas ir Latvijas viens no būtiskākajiem
  ekonomiskajiem virzītājspēkiem, nav izņēmums pieaugošajiem
  riskiem. Baltijas jūru gandrīz pilnībā ieskauj zeme, un tāpēc to
  vairāk apdraud piesārņojums nekā citas jūras teritorijas. Jūras
  piesārņojuma avoti ir sadzīves un rūpnieciskie atkritumi, kas
  nonāk tieši jūrā caur upēm, kā arī atmosfēras piesārņojums,
  galvenokārt no satiksmes un lauksaimniecības. Baltijas jūrai ar
  tās problēmām ir vajadzīgi dažādi kompleksi risinājumi, kā arī
  stingra apņemšanās no tās robežvalstīm aizsargāt jūru, veidojot
  ilgtspējīgu un noturīgu politiku.
  Ūdens problēmu jautājumi ir identificēti arī starptautiski gan
  ES, gan globālā līmenī, veidojot sistemātiskus risinājumus un
  atbalsta mehānismus pārejai uz ilgtspējīgas nākotnes ekonomikas
  veidošanu, kas veicina noturīgas ūdens sistēmas izveidi:
  - Kā neatņemamu daļu no "Horizon Europe"
  pamatprogrammas, kas sākas 2021.gadā, ES ir noteikusi misijas
  caur kurām tiek pausta apņemšanās risināt dažas no prioritārajām
  problēmām ar ko saskaras mūsu pasaule. Kopā ir noteiktas 5 misiju
  jomas, kurām katrai ir deleģēta misiju pārvalde un asambleja.
  Misijas pārvalde veselīgas okeānu, jūras, piekrastes un iekšzemes
  ūdeņu jautājumos ir ierosinājusi misiju "Starfish 2030: līdz
  2030.gadam atjaunot mūsu okeānus un ūdeņus". Šīs misijas
  sasniegšanai ir atvēlēti 500 miljardi euro (2021.-2027.gadam), ar
  mērķi palielināt līdz 2030.gadam atjaunojamās enerģijas daudzumu
  no jūras līdz piecām reizēm, un līdz 2050.gadam - pat līdz 25
  reizēm;
  - Saskaņā ar Apvienoto Nāciju Organizāciju, ūdens pieejamība
  un ilgtspējība ūdens pārvaldība un sanitārija ir viens no
  ilgtspējīgas attīstības mērķiem 2050.gadam;
  - Eiropas zaļais kurss3 nulles emisiju sasniegšanai
  gaisā, ūdenī un uz zemes. Tas ietver integrētu redzējumu
  2050.gadam: pasaule, kurā piesārņojums ir samazināts līdz
  līmenim, kas vairs nav kaitīgs cilvēku veselībai un dabiskajām
  ekosistēmām, ietverot arī pasākumus, kas paredzēti šī līmeņa
  sasniegšanai. ES plāns apvieno visas attiecīgās ES politikas, lai
  cīnītos pret piesārņojumu un to novērstu, īpašu uzmanību
  pievēršot tam, kā izmantot digitālos risinājumus piesārņojuma
  novēršanai;
  - ES Bioloģiskās daudzveidības stratēģija 2030.gadam ir
  visaptverošs un ilgtermiņa plāns, lai aizsargātu dabu un novērstu
  ekosistēmu degradāciju. Stratēģijas mērķis ir līdz 2030.gadam
  panākt Eiropas bioloģiskās daudzveidības atjaunošanos, un tajā ir
  iekļautas konkrētas darbības un apņemšanās no dalībvalstīm, tai
  skaitā: nostiprināt plašāku ES tīklu ar aizsargātām teritorijām
  uz zemes un ūdens, ES dabas atjaunošanas plāna izstrāde, ieviešot
  atbalsta instrumentus bioloģiskās daudzveidības nodrošināšanai un
  globālo bioloģiskās daudzveidības izaicinājumu risināšanai;
  - ES stratēģija Baltijas jūras reģionam, kas ir pirmā ES
  iekšējā stratēģija Eiropas makroreģionam, kuras pamatā ir
  inovatīva un integrēta ilgtermiņa pieeja ES politiku īstneošanai
  Baltijas jūras reģionā. Kopš 2021.gada ir definēti trīs
  vispārējie šīs stratēģijas mērķi - "Glābt jūru",
  "Apvienot reģionu" un "Celt labklājību";
  - Baltijas jūras vides aizsardzības komisija, kas pazīstama
  arī kā Helsinku komisija (HELCOM) ir reģionāla sadarbības
  platforma, kas izveidota ar mērķi, lai aizsargātu Baltijas jūras
  vidi no piesārņojuma. Pašlaik tiek aktualizēts Baltijas jūras
  rīcības plāns, pirms tā apstiprināšanas HELCOM dalībvalstu vides
  ministru sanāksmē 2021.gada 20.oktobrī;
  - Tāpat arī OECD rosina tās dalībvalstīm ieviest politiskas
  iniciatīvas, kas veicina un risina ūdens piesārņojumu vietējā un
  reģionālā līmenī, nodrošinot ilgtspējīgu pārvaldību pār ūdens
  resursiem. Saskaņā ar OECD 2019.gada ziņojumu "Rethinking
  Innovation for a Sustainable Ocean Economy", "zilās
  ekonomikas" industrija katru gadu ievērojami pieaug un
  paredzēts, ka 2030.gadā veidojot ap 3 triljoniem ASV dolāru
  tirgu, radot 43 miljonu darba vietu.
  Nodrošināt tīru jūru ir atslēga gan klimata pārmaiņām, gan
  ūdens kvalitātes paaugstināšanai jūrā un saldūdens resursiem, kas
  atbilst ES Stratēģijas Baltijas jūras reģionam vispārējam mērķim
  "glābt jūru" un HELCOM Baltijas jūras rīcības plāna
  mērķim panākt, lai Baltijas jūru neskartu eitrofikācijas
  problēma. Misija "JŪRA 2030" orientējas uz ambicioziem
  mērķiem: Sistēmiska dabas ūdens aprites cikla atjaunošana gan
  jūrā, gan uz zemes, kas rezultēsies tīrā Baltijas jūrā; Misiju
  orientētas pieejas modeļa izstrāde, iesaistot pilsoņus, publisko
  un privāto sektoru; Veidot jauna veida ekonomiku, kas iespējo
  ieguldīt ilgtermiņa dabas reģenerācijas projektos.
  Misija "JŪRA 2030" un misiju orientētas pieeja
  kalpos kā instrumenti, kas veicinās Latvijas tautsaimniecības
  viedās reindustrializācijas attīstību gan veidojot jaunus
  sadarbības tirgus, gan arī ražojot un piedāvājot jaunus, globāli
  pieprasītus, produktus. Misijas "JŪRA 2030" ieviešana
  paredz veidot inovācijas plašā spektrā saistītos starpsektoros,
  kā piemēram, informācijas tehnoloģijas, zaļās tehnoloģijas,
  zinātne, lauksaimniecība, finanses, ražošana, būvniecība,
  tūrisms, izglītība, kultūra un Latvijas viedās specializācijas
  stratēģijas nozares.
  
  Risinot klimata izaicinājumus, Latvijai ir augsts potenciāls
  apgūt ES fondu, kā arī Eiropas Komisijas tiešo atbalsta programmu
  finansējumu, kas paredzēts klimata mērķu sasniegšanai, kā arī
  piesaistīt plašas investīcijas un augsti kvalificētus talantus.
  Latvijas zinātnes, inovāciju un prasmju kapitāls spēj sniegt
  pienesumu Baltijas jūras reģiona valstu kopējos centienos, lai
  veicinātu Baltijas jūras vides stāvokļa uzlabošanos, vienlaikus
  veidojot savu globālo tēlu kā ilgtspējīgai un starptautiskus
  izaicinājumus risinošai valstij. Latvijas sabiedrība, neatkarīgi
  no savas dzīvesvietas, ir mūsu valsts tēla vēstneši, ko misiju
  orientēta pieeja apvienos ap vienotu stāstu un vērtībām, lai
  rezultātā tiktu nodrošināts, ka Latvijas tēla vēstījums tiek
  nodots gan vietējā, gan starptautiskā līmenī, vienkāršā un
  uztveramā veidā.
  Latvijai šī ir unikāla iespēja nekavējoties uzsākt mērķētu un
  strukturētu virzību klimata neitralitātes virzienā, fokusējoties
  uz dabai nekaitīgu un aprites ekonomiku veicinošu inovatīvu
  risinājumu izstrādi, kas ir un būs nākotnē ar augstu pieprasījumu
  globālajā tirgū. Lai veicinātu klimata mērķu sasniegšanu, Latvijā
  ir izstrādāta "Latvijas pielāgošanās klimata pārmaiņām plāns
  laika posmam līdz 2030.gadam" un "Latvijas stratēģija
  klimatneitralitātes sasniegšanai līdz 2050.gadam".
  Misiju pieejas īstenošanai tiks turpināta uzsāktā sadarbība ar
  OECD ekspertiem misijas īstenošanas ietvara izstrādei. Tās
  ietvaros tiks izveidots pārvaldības, juridisko jautājumu un
  finansējuma modelis. Pirmās misijas pilotēšanas ietvaros, kas
  tiks īstenota 2021.gada ietvaros, iesaistot sabiedrību un nozaru
  pārstāvjus, tiks izstrādāti vairāki organizatoriskie līmeņi:
  - Modelis, kas noteiks misijas virzienus, izvērtēs misijas,
  koordinēs dalībnieku iesaisti un vadīs projektu attīstību;
  - Projektu veicināšanai, kas radīs projektu idejas, nodrošinās
  plašāku ieinteresēto pušu iesaisti, veidojot starpnozaru
  sadarbību;
  - Prototipēšanas daļa, kas nodrošinās inkubācijas procesus,
  resursu piesaisti, juridiskā un finanšu instrumentu ietvara
  izstrādi;
  - Izvērtēšanas sistēma, nodrošinot nepārtrauktas atpakaļsaites
  un rezultātu analīzi.
  Tāpat vienlīdzīgi svarīgi ir uzsākt Latvijas pozicionēšanās
  pasākumus, definējot valsti kā misiju pieejas pionieri
  starptautiskā mērogā, tai skaitā iesaistot OECD un citus ES
  mēroga ekspertus. LIAA, sadarbībā ar iesaistītajām pusēm, 2022.
  gadā īstenos starptautisku forumu Latvijā "Mission
  How", daloties ar Latvijas pieredzi un piesaistot
  globālu interesi Latvijas rezultātiem.
  5. Valdības rīcības plāna
  45.1.punkta 2.uzdevuma "pamatojoties uz vienotā tēla
  vērtības piedāvājumu, sagatavot mārketinga piedāvājumu" un
  3.uzdevuma "apstiprināt mārketinga piedāvājumu un izstrādāt
  ieviešanas plānu" izpilde
  2020.gada 29.septembra Ministru kabineta sēdē tika
  apstiprināts Ekonomikas ministrijas sagatavotais informatīvais
  ziņojums "Par vienota valsts tēla izstrādi", kā
  ietvaros tika noteikti trīs Latvijas vienota tēla stratēģiskie
  virzieni, kas kopumā veido Latvijas vienotā tēla vērtības
  piedāvājumu. Balstoties uz šiem stratēģiskajiem virzieniem,
  atbilstoši VRP 45.1. punkta 2. un 3. uzdevumam tika paredzēts
  veidot mārketinga piedāvājumu un ieviešanas plānu, vienota
  Latvijas valsts tēla komunikācijai gan vietējā, gan starptautiskā
  līmenī. Pēc padziļinātas izpētes un citu valstu pieredzes
  analīzes, kā arī ekspertu intervijām, tika secināts, ka
  izstrādātais Latvijas valsts tēla vērtības piedāvājums neatrisina
  ilgtermiņa valsts tēla vienotas stratēģijas ieviešanas un tās
  pastāvīgas koordinācijas jautājumus, tai skaitā nesniedzot
  komunikācijas kodolu, kas ir šis "produkts", kam tēls
  tiek veidots.
  Mārketinga būtība un mērķis ir veidot jaunus tirgus un
  iespējas, ko nodrošina misiju pieeja un pilota misija "Jūra
  2030", kas ir LIAA un Ekonomikas ministrijas virzīts
  problēmas risinājums. Veidojot Latvijas valsts tēlu, mums
  nepieciešams produkts, kas veicina Latvijas atpazīstamību
  starptautiskā mērogā. Misija "JŪRA 2030" ir produkts,
  kas Latviju virzīs par starptautiska līmeņa spēlētāju, kas arī ir
  valsts tēla galvenais mērķis. Misiju orientēta pieejas
  stratēģijas iekļaušana valsts tēla veidošanā ir sistemātiska
  pieeja dažādo ieinteresēto pušu iesaistei un saskaņotībai,
  sabiedrības un privātā sektora līdzdalības nodrošināšanai, kā arī
  skaidras Latvijas pozīcijas veidošanai starptautiskā līmenī.
  Latvijas definētās misijas un to rezultāti būs vēstneši, bet pati
  metode, kā spēja risināt lielus un sarežģītus procesus vietējā un
  starptautiskā mērogā, būs valsts tēls.
  LIAA kā vadošā Latvijas publiskā institūcija Latvijas valsts
  tēla veidošanā un ieviešanā, turpmāk, balstoties uz misiju
  veidošanas procesu, īstenos vienotas komunikācijas koordināciju
  gan vietējā, gan starptautiskā līmenī. Komunikācija pasākumi tiks
  nodrošināti saskaņā ar 2020. gada 29. septembra informatīvo
  ziņojumu "Par vienota valsts tēla izstrādi", kas paredz
  gan iesaistīto pušu koordinēšanu informācijas izplatīšanā, gan
  mārketinga un reklāmas materiālu sagatavošanu un izplatīšanu,
  īstenojot tiešā un netiešā mārketinga kampaņas, uzturot
  atbilstošas tīmekļa vietnes un nodrošinot aktuālākās informācijas
  pieejamību vienuviet.
  Būtiskākie komunikācijas pasākumi 2021.gadāir šādi:
  • Valsts tēla komunikācija starptautiskajā izstādē "Expo
  2020" Dubaijā, Apvienotajos Arābu Emirātos. Starptautiskā
  izstāde sāksies 2021. gada 1. oktobrī, lai pusgada garumā
  starptautisku auditoriju iepazīstinātu ar Latviju un Latvijas
  uzņēmēju piedāvājumu. Paviljons EXPO 2021 veidots kā stāsts par
  Latviju - no vēstures uz tagadni un nākotni. Kūdra kā paviljona
  centrālais elements ir ļoti simbolisks un Latviju raksturojošs
  materiāls. Ar šī piedāvājuma starpniecību tiks akcentētas
  nodefinētās valsts tēla vērtības un prezentēti Latvijas uzņēmumi.
  EXPO 2021 šogad Dubaijā pulcēs vairāk nekā 190 valstis. Kā
  prioritārās jomas EXPO kontekstā pārstāvētas informācijas un
  komunikācijas tehnoloģijas, farmāciju un medicīnas aprīkojums,
  inovatīvi būvniecības materiāli un tehnoloģijas, transports un
  loģistika, kā arī pārtikas segments.
  • Valsts tēla komunikācija Pasaules Hokeja Čempionāta (PHČ)
  ietvaros. Čempionāta ietvaros (periodā: 2021. gada 21. maijs - 6.
  jūnijs) tika prezentēts valsts tēls un tā vērtības, veidojot
  video stāsta komunikāciju, kuras vēstneši ir bijusī Latvijas
  valsts Prezidente V. Vīķei-Freiberga, komponists Pēteris Vasks,
  zinātnieks Kaspars Kalniņš. Latvija tika prezentēta kā inovatīva,
  uz zināšanām vērsta valsts, vienlaikus prezentējot tūrisma,
  mākslas un kultūras piedāvājumu.
  • Valsts tēla mārketinga kampaņas investīciju piesaistei. Tiek
  īstenotas regulāras investīciju piesaistes kampaņas 10 mērķa
  valstīs, tai skaitā Norvēģijā, Zviedrijā, Dānijā, Lielbritānijā,
  Apvienotajos Arābu Emirātos. Kampaņu ietvaros tiek stāstīts par
  Latvijas viedās specializācijas stratēģiju un tās izrietošajām
  ekosistēmām, integrējot potenciālas investīciju iespējas.
  • Valsts tēla komunikācija dalība festivālā "Lampa".
  Valsts tēla komunikācijas ietvaros tiks īstenotas aktivitātes
  sarunu festivālā "Lampa". Diskusiju formātā ar
  ekspertiem un nozaru pārstāvjiem tiks aktualizēti Latvijas
  izaicinājumi, Latvijas valsts tēla nozīme starptautiskā mērogā,
  kā arī misiju pieejas ieviešana Latvijā.
  • Valsts tēla komunikācija forumā "5G Techritory".
  Baltijas jūras reģiona 5G ekosistēmas forums "5G
  Techritory" ir viens no lielākajiem 5G tehnoloģiju
  pasākumiem pasaulē, kas tiek īstenots ar mērķi radīt platformu
  veselīgas 5G ekosistēmas izveidei. Valsts tēls forumā tiks
  pārstāvēts, organizējot diskusijas un prezentācijas par misiju
  pieeju, kā vienoto ietvaru starpnozaru sadarbībai un globālo
  izaicinājumu risināšanai.
  Saskaņā ar Ministru kabineta 2021.gada 21.janvāra rīkojumu
  Nr.39 "Par Latvijas institūta pievienošanu Latvijas
  Investīciju un attīstības aģentūrai" ar 2021.gada 1.jūniju,
  LIAA pilnībā pārņem Latvijas institūta darbības funkcijas,
  primāri saistītas ar valsts tēla veidošanu un komunikāciju
  starptautiskā līmenī. LIAA līdz ar Latvijas Institūta integrēšanu
  savā struktūrā ir uzsākusi darbu pie mārketinga materiālu
  aktualizēšanas atbilstoši vienota valsts tēla stratēģijai, lai
  nodrošinātu uzskatāmus instrumentus vietējai un ārvalstu
  mērķauditorijai. Tāpat LIAA regulāri sniegs valsts pārvaldes
  institūcijām nepieciešamo informatīvo un saturisko atbalstu, kas
  ietver vēstījumus atbilstoši nodefinētajām Latvijas valsts tēla
  vērtībām un misiju pieejai, lai nodrošinātu vienotus un
  koordinētus vēstījumus, pārstāvot Latviju starptautiski.
  6. Turpmākā rīcība
  Misiju orientētas pieejas ieviešana paredz padziļinātu un
  nepārtrauktu darbu ar sabiedrību, industriju un valsts pārvaldes
  pārstāvjiem, rezultātā veidojot funkcionējošu struktūru, kas
  piemērota ambiciozu mērķu izpildei un ilgtermiņa vienota valsts
  tēla koordinācijai un komunikācijai. Misiju orientētas pieejas
  pielietošana Latvijas valsts tēla izstrādē nodrošina efektīvu
  darbības struktūru turpmāka LIAA darbam, sadarbībā ar visām,
  valsts tēla izstrādē iesaistītām pusēm, kā arī nodrošinās ar
  2020.gada 29.septembra informatīvo ziņojumu "Par vienota
  valsts tēla izstrādi" noteikto rezultatīvo rādītāju
  sasniegšanu.
  Piedāvātā misiju orientēta stratēģija ir efektīva pieeja
  ilgtspējīga valsts tēla ieviešanā, iekļaujot tai skaitā ar
  komunikāciju plānotus pasākumus, kas tiek fokusēti uz Latvijas
  tēla piedāvājumu, jeb misijām, vietējā un globālā līmenī.
  Atbilstoša komunikācija, paralēli vispārējām investīciju
  piesaistes aktivitātēm, tiks veidota balstoties uz katras misijas
  jomu un rezultātiem, izceļot Latvijas stiprās puses.
  Lai nodrošinātu efektīvu, vienotu un ilgtspējīgu valsts tēla
  ieviešanu, LIAA, piešķirto finanšu līdzekļu ietvaros:
  1. Veido sadarbības platformu, iesaistot starptautiskus un
  vietējus partnerus, kā piemēram, OECD, īstenojot pirmās
  pilotmisijas "JŪRA 2030" misijas pieejas ieviešanas un
  stratēģijas izstrādi, kas ietver pārvaldības, juridisko un
  finansējuma modeļu jautājumus;
  2. Līdz 2021.gada 30. oktobrim uzsāks pirmās misijas
  pilotēšanu, iesaistot sabiedrību un nozaru pārstāvjus, nodrošinot
  vairāku organizatorisko līmeņu pārvaldību (sandbox,
  projektu veicināšana, prototipēšana un izvērtēšāna);
  3. Uz www.missionlatvia.com
  platformas bāzes, turpinās attīstīt tās saturu un piedāvājumu,
  nodrošinot: informāciju par aktualitātēm misiju orientētas
  pieejas un valsts tēla veidošanas jautājumos; ar vienotu valsts
  tēlu saistošu materiālu (prezentāciju, informācijas, vīzijas,
  u.c.) pieejamību; misiju orientētas pieejas rezultātā īstenoto
  projektu portfeli;
  4. Ievērojot 2020. gada 29.septembra informatīvajā ziņojumā
  minēto, veic informāciju kampaņas gan vietējā, gan starptautiskā
  mērogā: izskaidrojošas un informatīvas ziņas Latvijas
  sabiedrībai; integrētas mārketinga kampaņas vismaz 2 mērķa
  valstīs/ reģionos gadā (primārie reģioni: Lielbritānija un Īrija,
  Skandināvija, Vācija, Austrija un Šveice, Kanāda, Baltijas
  valstis, Japāna, Dienvidkoreja, Amerikas Savienotās Valstis).
  5. Īsteno un koordinē visu Latvijas valsts tēla komunikācijā
  iesaistīto pušu - valsts un nevalstiskās organizācijas, nozaru
  asociācijas, biznesa organizācijas, komersanti un privātpersonas
  - vienotu pieeju informācijas izplatīšanā, regulāri sniedzot
  informāciju un atskaites Latvijas ārējā tēla politikas
  koordinācijas padomē.
  Ekonomikas ministrs Jānis Vitenbergs
  Vīza:
  Valsts sekretārs Edmunds Valantis
  
  
    1 Mazzucato, M. (2018). Mission-Oriented Research
    & Innovation in the European Union - a problem-solving
    approach to fuel innovation-led growth". Ziņojums Eiropas
    Komisijai.
    2 Smilškaste, jeb "sandbox" - vieta,
    kur ieinteresētās personas spēj radīt un testēt jaunas,
    inovatīvas idejas, veidot prototipus dažādiem projektiem un
    rīkiem, izpētīt jaunus tematus, attīstīt tehnoloģijas un
    dalīties ar zināšanām.
    3 Eiropas Komisijas prioritātes 2019-2024:
    "Eiropas zaļais kurss".
    https://ec.europa.eu/info/strategy/priorities-2019-2024/european-green-deal_lv